» «
קריאה מהירה
איך לתרגל שיפור זיכרון לקראת בחינות?


מי שתרגל קריאה מהירה יכול להגיע למהירות קריאה גבוה מ-300 מילים לדקה, בעוד שסטודנט ממוצא קורא כ-120 מילים לדקה ונוסף מבזבז 20% מהזמן על החזרות בקריאה. הנה מספר תרגילים לשיפור הזיכרון לסטודנטים לקראת הבחינות:

1. ריכוז והרגעה - חשיבה חיובית עוזרת להצלחה. במקום לחשוב "אני הולך להיכשל" תחשבו "איך אצליח במשימה". תבצעו תרגילי הרפיה וריכוז במידת הצורך. תנסו לא להילחץ. במידה ולמדתם את החומר, תהיו בטוחים שתצליחו. תשבו זקוף ותנשמו עמוק. אחד הבעיות השכיחות היא נשימה שטחית שלא מזרימה מספיק חמצן למוח. תתרכזו על החומר הנלמד. אם התעייפתם תנוחו. תנסו לא להמעיט בשינה, כי שינה מועטה פוגעת גם ביצירתיות וגם בזיכרון. תייצרו עניין בחומר הנלמד "למה זה חשוב לי או מעניין אותי?" "למה שמו את החומר בתוכנית הלימודים?" "איך הדברים יכולים לעזור לי בעתיד?"

2. קריאת החומר - לפני קריאת הטקסט, תמצאו מקום נוח ומאור. תעשו תרגילי ריכוז ותתמלאו בביטחון עצמי. תקראו את הכותרת, משפטי פתיחה וסיום, ראשי פרקים. תנסו לדמיין איך אתם הייתם כותבים את הטקסט. במהלך הקריאה תשלטו על קצב הקריאה. תתאימו את מהירות הקריאה לקצב החשיבה שלכם. תהיו קשובים לזרימת הטקסט. תקראו את כל החומר ואל תדלגו. אם משעמם לכם, תנסו להאיץ. אם לא הבנתם משהו, תחזרו על הפרק מהתחלה ותאטו את הקצב.

3. סיכום החומר - ההפך מלשכוח הוא לרשום. רישום וסימון הטקסט משפרים את ההבנה גם בהווה וגם בעתיד. תבינו מהם הרעיונות החשובים בטקסט. תסכמו כל פרק במספר מילים בודדות, תדגישו את מה שתצטרכו לזכור בפירוט רב יותר. תבנו את החומר בצורה מובנית. כך כשתצטרכו לחזור על הטקסט בנסיבות אחרות, תוכלו להבין את הרעיונות הבסיסיים גם בלי לקרוא את כל הטקסט מחדש. תשלבו את הרישום בטקסט עם הרישום מההרצאות. חשוב להדגיש את כל פרטי המידע שיכולים להופיע במבחן. בנוסף, אם אתם יכולים לצייר את החומר עשו זאת. בניית איורים גראפיים עוזרת להבנה ולזיכרון.

4. שחזור של החומר - זיכרון לטווח קצר של מה שקראנו תוקף לעשר דקות. אחרי עשר דקות יש איבוד מהיר של האינפורמציה. לאחר זמן מה רק חלקי אחוז מהחומר הנלמד נשאר בזיכרון. על ידי שחזור החומר הנלמד ניתן לחסוך לימוד מחדש, לוודא בסיס ידע רחב ולשפר את יציבות הקשרים בזיכרון. את השחזור כדאי לבצע מיד לאחר סיום הקריאה, ואז אחרי שעתיים, יום, וארבעה ימים. תנסו לשפר את הרישומים ולהשוות את החומר הזכור עם החומר הרשום. על ידי שחזור שיטתי ניתן להגיע לזיכרון של למעלה מ-90% מהחומר הנלמד. הפרש זמן הולך וגדל בין שחזור לשחזור מבטיח לא רק שהחומר הישן לא ישכח, אלא גם שהחומר החדש יתחבר אליו בצורה הטובה ביותר.

5. הפעלת יצירתיות - חישבו על צורות שונות של הצגת החומר. למשל, תדמיינו איזה שאלות תקבלו במבחן, איך תענו על השאלות הללו? איך המרצה שלכם היה עונה על אותן השאלות? אם הייתם מרצים, איזה שאלות הייתם שמים במבחן? נניח ופגשתם את השכן שלכם, איך הייתם מסבירים לו את החומר במילים פשוטות? תדמיינו מה הרגישו החוקרים כשהם גילו את אותם הדברים שלמדתם. מה גרם לאנשים להשקיע שנים של עבודה קשה על מנת לגלות את מה שלמדתם, לסכם אותו להביא אותו בפניכם? על ידי סקרנות בלבד ניתן להעלות את המוטיבציה ללמוד ולהצליח.

6. סימולציות - לפני הטיסה הטייסים מבלים שעות על גבי שעות בחדרי הסימולציות. האומנים מבצעים אינספור חזרות לפני הצגת בכורה. אם חשבתם שתצליחו בבחינה בלי סימולציות טעות בידכם. תנסו לעשות את הדבר הקרוב ביותר לבחינה. תעשו זאת שוב ושוב. כדאי להיעזר בדוגמאות של מבחנים קודמים של המרצים שלכם.

7. מנוחה - רוב הסטודנטים עושים טעות נפוצה ולומדים עד הרגע האחרון לפני המבחן. ביום של המבחן חובתכם היא לנוח. המנוחה עוזרת לסדר את החומר בזיכרון ארוך הטווח ומייצרת משאבים נפשיים שתזדקקו להם במהלך הבחינה. תפנקו את עצמכם בשינה טובה וארוחה טובה לפני המבחן. כוס קפה ועוגייה חצי שעה לפני המבחן ישפרו את מצב רוחכם ויספקו את האנרגיה הדרושה על מנת לעבור את המבחן בהצלחה.

אין דבר שיכול להבטיח הצלחה, אבל קל לשפר את סיכויי ההצלחה. אל תפגעו בהצלחתכם: תתכוננו נכון לבחינה!
ראש השנה
איך לדאוג לכך שכולם יקבלו את השנה טובה שלכם?


בבתי ספר וגנים רבים נהוג לבקש מהילדים לשלוח זה לזה אגרות ברכה לכבוד ראש השנה, יוזמה חינוכית ויפה, אלא שפעמים רבות ישנם ילדים שמקבלים ברכות רבות ואילו האחרים יוצאים בידיים ריקות. כיצד ניתן למנוע מצב זה?

ניתן למנוע את המצב בו אין שוויון בין כמות הברכות שמקבלים הילדים זה מזה, ע"י חלוקה יזומה של המורה או הגננת בין כולם. יש לערוך הגרלה עם שמות הילדים, כך שכל אחד יכין ברכה לאותם ילדים ששמם היה רשום על הפתק שקיבל ואם ירצה להוסיף גם לאחרים הוא יוכל. בצורה זו לא יקרה שילד יקופח וייעלב כי לא קיבל ברכות.
כיתה א'
מה כדאי להכין בבית לקראת עליית הילד לכתה א'?



לקראת כתה א' מומלץ לעשות את ההכנות הבאות בבית:

1. רכישת שולחן מספיק רחב ונח, שבישיבה לידו יוכל הילד להגיע עם הרגליים לרצפה. (כיום ניתן למצוא גם שולחנות מתכווננים ש"גדלים" עם הילד).

2. רכישת כסא ישיבה נח לשולחן הכתיבה.

3. מיקום פינת הכתיבה החדשה במקום שקט בבית.

4. סידור מדף או או ארון לכל החוברות וספרי הלימוד, רצוי שיהיו נגישים לילד.

5. סידור קופסא או כלי לכלי כתיבה (כולל מחדד, מחק, מספריים וכו') על שולחן הכתיבה.

6. רכישת מלאי מספיק של מחברות וכלי כתיבה שיספיקו לפחות לחצי שנת הלימודים הראשונה.
כריכים
מה אפשר להכין בכריכים לבי"ס?
רציתם משהו מקורי לאכול בבית הספר ? קבלו את המדריך הבא:


כריך חביתה:
===========
חותכים לחם\באגט\לחמנייה לשניים

מורחים בנדיבות מיונז

מפזרים פרוסות גבינה צהובה

מפזרים פרוסות מלפפון

מוסיפים עיגולי עגבניות

לאחר מכן מוסיפים חביתה שהוכנה מראש

ולסיום מוסיפים מלפפונים חמוצים וזייתים (לפי הטעם)

רצוי להמליח לפי הטעם


כריך פסטרמה:
=============
מורחים חומוס בנדיבות

מניחים 2 חתיכות פסטרמה

מעליהן שמים מלפפון חמוץ ו/או עגבניות שרי חתוכות


ארומה בריאות:
============
2 פרוסות לחם קל\לחם מחיטה מלאה

גבינה בולגרית 5%

פטריות

ממרח עגבניות מיובשות



קצת הזוי אבל מגניב, בננה ותותים:

5 תותים עסיסיים ואדומים חצויים

בננה חתוכה לפרוסות עגולות

-סירופ מייפל

2 או יותר פרוסות של חלה מתוקה

מפזרים כראות העין את התותים והבננות, מוסיפים קצת סירופ מיפל/שוקולד.
ניתן לחמם קצת במיקרו בשביל לקבל סנדוויץ חמים לחורף!

תבלסו בהנאה יחד עם שתייה חמה ושמיכה מעליכם D;

*זה אולי לא לבית ספר- אבל תודו שלא ראיתם את זה בשומקום!אין העתקה!!!*


טוסט שוקולד:
===========
שוקולד למריחה

פיתה

טוסטר סנדביץ' [משולשים או פסים]


מורחים את השוקולד בפיתה ומכניסים ל-5 דקות לטוסטר.
התוצאה טעימה וממכרת- ממש כמו קרואסון!!!!


כריך פטה:
=========
גבינת פטה

עגבניה פרוסה

שמן זית

זעתר


כריך שניצל:
==========
באגט

שניצל עוף

עגבניות

חומוס

מלפפונים



לוקחים באגט וחותכים אותו לחצי,לא עד הסוף. מורחים את החומוס (מי שרוצה יכולה לשים גם טחינה או חריף). חותכים את העגבניות ואת המלפפונים לפרוסות ושמים על הבאגט ואחר כך לוקחים שניצל עוף רגיל וחותכים לחצי. מכניסים לתוך הבאגט וזה מוכן.

בית ספר

כיתה א'
איך ניתן להקל על ילדים את המעבר לכיתה א'?



המעבר לכיתה א' רצוף חששות והתרגשות הן של הילדים והן שלנו כהורים. בכדי להקל על ילדנו הרכים את המעבר כדאי לנהוג כך:

1. בדקו, כהורים, קודם כל ממה אתם חוששים, נסו להבין ולנטרל את החששות.

2. הקשיבו לילדים ותנו מקום לשמחה ולהתרגשות, כמו גם לפחדים ולחששות.

3. השתדלו להימנע מהמשפט "הכל יהיה בסדר, אל תדאג", אלא לתת מקום, לשוחח ובעיקר להקשיב לדבריו של הילד.

4. לעיתים, גם אנו כהורים, נסחפים בהכנות ובהתרגשות לקראת העלייה לכיתה א'. כדאי לשמור על פרופורציות, לשתף את הילד בקניות ובהכנות, אך לא להיכנס ל"אובססיית" הכנות. לשמור על רוגע.

5. האמינו בילדכם, ביכולותיו ובכישוריו וזכרו שתמיד יהיו אנשי צוות עמם תוכלו להתייעץ בבעיות וקשיים.
כריכים
איזה סנדוויצ'ים כולם ירצו לאכול בבית הספר?


הנה ארבעה סוגים עיקריים של סנדוויצ'ים מושקעים וטעימים במיוחד:

1. חביתה עם ירקות בלחמניה:
======================
לחמניה רגילה ארוכה\ עגולה.
גבינה לבנה
חביתה
שני עלי חסה
גמבה אדומה\כתומה\צהובה חתוכה לפרוסות דקות
פרוסות עגבנייה
מלפפון חתוך.
ניתן גם במקום החביתה להחליף בגבינה מלוחה בולגרית ולהוריד את הגבינה המלוחה ולהוסיף בצל סגול
שימו את הכל לפי הסדר בתוך הלחמנייה תסגרו היטב, עטפו בניילון נצמד שלו יתפרק ובתאבון

2. נקניק עם ירקות ומיונז:
===================
לחמניה ארוכה או עגולה
מיונז רגיל\ מיונז חריף או בתבלינים
שני עלי חסה
כמה פרוסות של נקניק סלמי או פסטרמה (מומלץ פסטרמה)
עגבניות פרוסות
מלפפונים חתוכים
שימו את כל המרכיבים בתוך הלחמנייה לפי הסדר, עטפו בניילון נצמד שלא יתפרק ובתאבון

3. הטוסט המשוכלל שלי:
=================
לחמניה ארוכה
פרוסות גבינה צהובה
גבינה בולגרית\מלוחה
פרוסות עגבנייה
זיתים ירוקים
תירס
לשים את כל מהרכיבים לפי הסדר בלחמניה ולהכניס לטוסטר למשך שלוש דקות לפחות. בתאבון

4. המושקע:
=========
לחמניה ארוכה
פסטו למריחה
פרוסות גבינה מלוחה
פלפלים קלויים (על מנת להכין פלפלים קלויים יש הכניס את הפלפלים לתנור עד למראה של השחמה וחלקים ''שרופים'' בפלפל.
לשים את המרכיבים לפי הסדר בסנדוויץ ולעטוף בניילון נצמד. בתאבון
ילדים
מה עושים עם ילד שיש לו תירוצים על כאבים רבים כדי לא ללכת לבית הספר?


עשו כך:

1. ראשית, בדיקות רפואיות שמתבקשות מתלונותיו - אלו חשובות גם לשלילת מצב רפואי אמיתי, שיש לטפל בו וגם כדי שהילד ירגיש שמטפלים בבעיותיו.

2. במקביל, נסו לשאול אותו ואת המורים שלו על המצב שלו בבית הספר - גם המצב החברתי (אולי מתעללים בו, אולי פוגעים, מחרימים וכדומה) וגם מצבו הלימודי (נסו לרשום ולבדוק האם ימים מסויימים הם אופייניים - זה עשוי לתת רמז למורים שהם הסיבה לחוסר הרצון ללכת לביה"ס ועוד).

3. שאלו עצמכם האם בבית יש הורה שנוטה להיות חולה, או אח/ות חולה כרוני/ת, שזוכה לתשומת לב רבה, בשל מחלה. גם זו סיבה לילדים "לאמץ" דפוסים של חולי.


בכל מקרה, אל תלעגו או תביעו חוסר אמון בכאביו. עדיף שתחנכו אותו להתגבר על הכאב, בשל החשיבות שיש ללימודים ותעודדו אותו חד משמעית, ללכת לבית הספר.
אם הילד נוטה להיתחלות גם במטלות והקשרים אחרים (חוגים, מפגשים חברתיים), הרי שיתכן שמתפתח אצלו דפוס התנהגות, שיש לערב איש מקצוע בטיפול בו.
הרצאות
איך להעביר הרצאה בצורה הנכונה?



הנה כמה דגשים להעברת הרצאה בצורה טובה:

1. חשוב להכין ראשי פרקים להרצאה. כדאי לכתוב אותם בכתב גדול וברור בכדי לעשות מעברים ברורים מחלק לחלק.

2. חשוב לא לדקלם אלא לדבר על הנושא בצורה חופשית ומעניינת.

3. חשוב לתכנן את זמן ההרצאה לפי החלקים השונים שלה, לדעת פחות או יותר כמה זמן יש להקדיש לכל פרק ובמידה וחלקים מסוימים מתארכים, להחליט מראש על איזה חלק ניתן לוותר.

4. חשוב להכין להרצאה פתיחה וסיום הולמים, כאשר בפתיחה יש להציג את עצמכם, את הנושא עליו תרצו ואת מבנה ההרצאה ובסיום לסגור את הנושא תוך הצגת הזדמנויות נוספות להיחשף לנושא עליו דובר כמו מקורות קריאה וכדומה. בשני השלבים להכניס הומור או מעט מידע אישי יכול להועיל.


בית ספר
איך להצליח בלימודים ובבית הספר?


הנה מספר דברים שיעזרו להתנהלות טובה בזמן הלימודים:

1. נהלו יומן שיעורי-בית - לאחר כל שיעור, רשמו במחברת את שיעורי הבית של אותו השיעור, וכאשר תגיעו הביתה, תהיה לכם רשימה מסודרת של שיעורי הבית.

2. כיבוי מכשירים - כבו את הטלפון, את הטלוויזיה, את המחשב וכל דבר שיכול להסיח את דעתכם. עליכם להישאר מרוכזים כאשר אתם לומדים.

3. שתייה ואיכלה - דאגו תמיד שתהיה לידכם כוס מים ונשנוש (חטיף אנרגיה, שקדים או אגוזים יכולים להיות רעיון מעולה). כך כאשר תהיו רעבים או צמאים, לא תצטרכו לקום ולקחת לעצמכם, ועל הדרך לאבד את הריכוז.

4. סדר וניקיון - דאגו לסביבה נקייה ומסודרת. הרבה יותר קל ללמוד במקום מסודר.

5. כתיבה ברורה - כאשר אתם כותבים, נסו להשתמש בעטים צבעוניים ולרשום את הכל בצורה נינוחה לעין. כאשר תראו שהמחברת מסודרת, יפה וצבעונית, זה ייתן לכם מוטיבציה להמשיך כך.

6. תכנון זמן - אל תזכרו ברגע האחרון. למדו למבחן כמה ימים לפני, ועשו את שיעורי הבית באותו היום שאתם מקבלים אותם. זה יעזור לכם מאוד!

7. להתכונן נכון למבחן - כאשר אתם לומדים למבחן, סכמו את החומר לפני נושאים. במקום לחרוש על כל החומר, למדו נושא אחד, וכאשר אתם יודעים אותו היטב, עיברו לנושא הבא. הלמידה תהיה יותר יעילה כך.


מקווה שהטיפים שלי עזרו לכם! ♥
איך להנחות את הילדים להתרחק מאלימות בבית הספר?



הנה כמה כללים שכדאי לאמץ בכדי להנחות את ילדכם להתרחק מאלימות בין כתלי בית הספר:

1. הרגילו את הילדים לספר לכם מדי יום מה היה בבית הספר ולא רק מההיבט הלמודי. גם אם אינם משתפים בכל פרט, הם יתרגלו שהשאלות שלכם לגיטמיות ויתרגלו לספר.

2. העבירו את המסר שגם אם קרו דברים שהיו להם לא נעימים צריך תמיד לספר אותם להורים על מנת שיוכלו לתמוך ולעזור.

3. הנחו את הילדים לשחק עם בני הגיל שלהם ולא עם ילדים משכבות בוגרות יותר.

4. הסבירו לילדים שגם בהפסקה יש להישאר במקום מרכזי בבית הספר ולא להתרחק לפינות שפחות רואים אותם שם.

5. למדו אותם שסכסוכים פותרים בשיחה ודיבור ולא בצורה אלימה.

6. הסבירו לילדים שבכל מקרה שהופעלה נגדם אלימות פיסית או מילולית או שקרה להם כל דבר אחר שלא היה להם נעים עליהם לדווח למורה שלהם או כל מבוגר אחר (מורה מקצועי, מזכירה וכו') שנמצא בבית הספר.

7. הנחו את הילדים להתרחק ממוקדי ריב וגילויי אלימות.

8. שבחו התנהגות טובה ופתרון סכסוכים בדרכים מתונות.
מה לעשות כשבני נוער לא קמים בזמן לבית הספר?



פרופסור עמוס רולידר מציע לעשות את הדברים הבאים כאשר בני נוער לא קמים בזמן לבית הספר, כך לפי כתבה שפורסמה בעיתון לאשה במרץ 2016:

1. לוודא שהם ישנים מספיק שעות ולא סובלים מחוסר בשעות שינה (ראו טיפים בתגית "שעות שינה, בני נוער").

2. הקפדה על הליכה לישון ללא מסכים וטלפונים מכל סוג.

3. להעיר את הנער/ה פעם אחת ולחזור שוב רק לאחר רבע שעה.

4. במידה ולא קם לאחר רבע שעה יש להתעמת עמו לדרוש ממנו לקום מיד, תוך הישארותכם בחדר לראות שהוא קם.

5. בזמן ההתארגנות אין לאפשר לו לגעת במכשירים עם מסכים.

6. אין לקחת את הנער לבית הספר גם אם הוא מאחר את ההסעה.

7. במידה והנער נשאר בבית כדאי שאחד ההורים יישאר עמו, חשוב שהנער יזכור את היום הזה ולא יחזור על בעיות הקימה.
איך לשמור על אורח חיים בריא אצל ילדים?



הנה 8 עצות לשמירה על אורח חיים בריא אצל ילדים:

1. הקפדה על השתתפות בשיעורי חינוך גופני.

2. רשמו את הילדים לחוגים, בהם יש מרכיב של פעילות גופנית.

3. הרגילו את הילדים ללכת ברגל,ככל הניתן, אין צורך להסיעם באופן קבוע.

4. הגבלת זמן הצפייה בטלוויזיה והמשחק במחשב.

5. הקפידו על שנת לילה של 8 שעות לפחות.

6. דאגו שהילדים יאכלו וישתו דבר מה לפני יציאתם מהבית בבוקר(כריך, דגנים, יוגורט,שוקו, מים).

7. ציידו את הילדים בארוחה מזינה הכוללת גם פרי או גרנולה וירקות ומים בכמות מספקת.

8. השתדלו שהאוכל בבית יהיה טרי ומבושל ונסו להימנע ממזון קנוי שיש לחממו.
באיזה אתר אפשר למצוא סיכומים במקצועות הנלמדים בבית הספר?



באתרים "סיכומונה" ו"סיכומים" תוכלו למצוא סיכומים רבים ומגוונים. בין השאר יש בהם:

סיכומים בתנ"ך
סיכומים בהיסטוריה (כולל סיכומים בהיסטוריה מוגבר)
סיכומים בלשון
סיכומים באזרחות
סיכומים בספרות
סיכומים בכימיה
סיכומים בפיזיקה
סיכומים בביולוגיה
סיכומים בסוציולוגיה
סיכומים בפסיכולוגיה
סיכומים במשפטים
סיכומים בתקשורת
סיכומים בפילוסופיה
סיכומים באנגלית
סיכומים בצרפתית
סיכומים בערבית
סיכומים במתמטיקה
סיכומים במדעי המחשב
סיכומים במזרחנות
סיכומים בכלכלה
סיכומים במוזיקה
סיכומים באומנות

ועוד..
איך להכין ספר מחזור לסיום בית ספר יסודי?




אלו הדברים שיש להכין ולתכנן עבור ספר מחזור לסיום בית ספר יסודי:

1. קביעת מסגרת תקציב - יש לקבל הצעות מחיר עבור עיצוב הספר, צילום תמונות הבוגרים והדפסה.

2. בחירת מעצב לספר - יש לראות מספר עבודות ולקבל המלצות על מעצב/ת ובמקביל לקבל ממנו פרטים על אופן העבודה ולוחות זמנים.

3. בחירת צלם - לתמונות בספר תפקיד חשוב, בסוף, כך יזכרו את הילדים. כדאי לפנות לצלם היודע לצלם טוב ובעל מצלמה איכותית ולא להתפשר על הורה שיתנדב לצלם תמונות בינוניות.

4. יום צילומים לילדים - יש להודיע מראש על יום ושעת צילום הכיתות, רצוי שכל הילדים יגיעו בחולצות בית ספר במצב טוב. יש לצלם כל ילד בנפרד, רצוי כל הילדים יצולמו על אותו רקע, אך יש להתייעץ עם מעצב הספר בנודע להעדפותיו ובנוסף יצולמו תמונות מחזור של כל כיתה. ניתן לצלם תמונה אחת רגילה והשנייה שהילדים משתטים בה.

5. יום צילומים למורים - יש להחליט מראש איזה תמונות של מורים יכנסו לספר (כל מורי בית הספר, מורי השכבה בלבד וכדומה), להודיע למורים מראש על הצילומים ולערוך אום במרוכז.

6. בדיקת איכות התמונות - נציג ועד ההורים יעבור עם הצלם על התמונות ובמקרים חריגים בלבד, אם תמונה יצאה באיכות גרועה או מביכה יצולם הילד שוב.

7. החלטה לגבי התוכן הכתוב - נציגי ועדי ההורים יקבלו החלטה לגבי התוכן הכתוב. בדרך כלל נהוג שהילדים כותבים זה על זה חמשירים (מפרגנים בלבד), כל ילד כותב מה הוא הכי יזכור מבית הספר, מה הכי אהב, מה ירצה להיות כשיהיה גדול ועוד שורת ברכה אישית מהמחנכת. רצוי לחלק דפים שבראשם רשום שם הילד ועליהם ייכתב כל הטקסט השייך לאותו ילד, בכדי שניתן יהיה להעביר את החומר בצורה מסודרת למעצב.

8. החלטה על קונספט עיצובי - האם מדפיסים בצד אחד של העמוד או בשני הצדדים, באיזה גודל רוצים את התמונה, האם העיצוב יהיה בנושא מסוים הקשור לעולם התוכן הלימודי או החברתי של הילדים וכדומה.

9. איסוף ברכות - יש לבקש ממנהל/ת בית הספר, הסגן, מחנכי הכיתות בהווה ובעבר לכתוב מספר שורות של מילות פרידה לכיתות השונות ולשכבה כולה.

10. הכנת דפי קשר - יש להכין דפי קשר שיכללו את שם התלמיד, כתובתו, טלפון בבית, טלפון נייד וכתובת מייל. יש להחליט האם פרטים הללו יהיו רשומים ליד תמונתו של כל ילד או בסוף הספר כרשימה אחת.

11. שילוב תמונות מהעבר - ניתן לשלב בספר תמונות מאירועי הכיתה או תמונות מחזור משנים קודמות, יש לבחור את הטובות שבהן ולהקפיד שמופיעים בהן כמה שיותר ילדים.

12. העברת החומרים למעצב - יש להעביר את כל חומרי הספר בצורה מאורגנת ומסודרת למעצב הספר, תמונות לפי כיתות בצירוף שם התלמיד או המורה ליד כל תמונה, ברכות, טקסים וכדומה.

13. קבלת דוגמאות - יש לקבל מהמעצב 2-3 (יש להחליט מראש כמה) דוגמאות לאפשרויות עיצוב ולבחור את המועדפת עליכם.

14. הגהה - יש לעשות הגהה מדוקדקת לפני הדפסה על שמות התלמידים ושאר הטקסטים בכדי לוודא שלא נפלה שום טעות.

15. חשוב שלכל כיתה יהיה נציג אחראי וההחלטות תתקבלנה במשותף ולשביעות רצון כולם.
איך להיערך לתחילת שנת הלימודים ללא הוצאות מיותרות?


הנה 10 עצות שכדאי לקחת בחשבון, כאשר אתם מתחילים להתארגן לשנת הלימודים הבאה:

1. היצמדו לרשימת קניות ברורה ומדויקת בעת קניית הציוד.

2. נסו לברר האם יש לכם ממי לקבל ילקוט (אח גדול, שכן וכו) ולמי להעביר את שלכם.

3. אם הילקוט במצב טוב ושימש אתכם שנה אחת בלבד, אין צורך לקנות חדש.

4. עשו השוואת מחירים לפני הקניה.

5. סכמו עם הילד שאתם קונים מוצר אחד שהוא מותג והשאר מוצרים רגילים.

6. כדאי להצטייד במלאי של מחקים, מחדדים ועפרונות כד לא לרוץ במהלך השנה כל שבוע.

7. קנו ספרים משומשים והשלימו בחדשים.

8. בדקו האם תוכלו לקבל ולהעביר חולצות ביה"ס במצב טוב, במקום לקנות.

9. ודאו כי אתם משלמים תשלומי הורים ע"פ המלצות משרד החינוך ולא מעבר לכך.

10. אל תתפתו לקנות מוצרים העומדים ליד הקופה.
איך לחסוך כסף בקניית ספרי לימוד?



פרוייקט בוקמרקט מאפשר השאלה של ספרי לימוד והעברתם מתלמיד לתלמיד וכך מאפשר חסכון מאד גדול של בין 60%-10%, בעלויות ספרי הלימוד, גם לעומת קנייה של ספרים משומשים ועל אחת כמה וכמה, למול קניית ספרי לימוד חדשים.

ההצטרפות אפשרית אך ורק אם בית הספר שלכם הצטרף לפרויקט ולכן יש טעם כבר בשלב הזה של השנה, במידה והוא לא בפרוייקט, ללחוץ על ועד ההורים ועל ההנהלה להתחיל ברישום וההכנות לשנת הלימודים הבאה.

החסכון גדל, ככל שהכיתה גבוהה יותר - בכיתה א' כ-10% ועד ליותר מ-60% בכיתות התיכון.

כמובן שמעבר לחסכון הכספי, יש גם משמעויות חינוכיות וסביבתיות להשתתפות בפרוייקט ארצי של השאלת ספרים ישנים, במקום רכישה של חדשים, בכל שנה מחדש.
אילו שיטות יכולות להקל על השינון של טקסטים מורכבים?


הנה רשימת דברים המסייעים על לימוד בעל פה:

1. העתקה של הטקסט בכתיבה לנייר היא אמצעי מצוין לשינון.

2. אם הטקסט אינו קדוש והמורה מאפשר זאת, ניתן להקל על משפטים מורכבים, באמצעות אמירה שלהם בצורה פשוטה לזכירה.

3. הקלטה של הקראת הטקסט והאזנה לה, בנסיעה באוטובוס, בעבודה בבית וכדומה (מומלץ לומר את הטקסט ביחד עם ההקלטה).

4. מצמידים תמונה או מרכיב ויזואלי לכל חלק בטקסט והם יסייעו לזכור אותו.

5. להצמיד מנגינה לטקסט - קל יותר לזכור טקסט ששרים אותו כמו שיר.

6. ליצור ראשי תיבות - רשימות פריטים קל מאד לזכור כראשי תיבות (כמו בהגדה של פסח: ר' יהודה היה נותן בהם סימנים דצ"כ עד"ש ובאח"ב).

7. דמיון (אסוציאציות) - טוב כדי לזכור מושגים קשים לזכירה או מילים קשות, פשוט מצמידים להם תמונה שקשורה או מדגימה אותם.

8. השוואה לפרטים שזוכרים - כמו תאריכים שמשווים ליום ההולדת שלנו, או מספרים היסטוריים שמשווים לאוכלוסיית מדינת ישראל וכו'.


מהם הכישורים הדרושים לתלמידי כיתה א'?


אלו הכישורים הדרושים לתלמידי כיתה א':

1. כישורי מוטוריקה גסה - לדוגמה ישיבה ליד שולחן לאורך זמן, משחק בכדור ומשחקי חברה.

2. כישורי מוטוריקה עדינה - יכולת לאחוז עיפרון בצורה נכונה וטובה, שליטה על תנועות ציור וכל התנועות הדרושות לכתיבה כולל חידוד, מחיקה, ציור הכולל ציור צורות גאומטריות, הדבקה, גזירה וכתיבה

3. כישורים קוגנטיבים ושפתיים - תקינות הזיכרון החזותי והשמיעתי, תקינות יכולת הקשב והריכוז, אוצר מילים וידע עובדות מספק בהתאמה לגיל, יכולת הבעה מילולית מורכבת, הבנת הקשרים בין צליל השפה לייצוג הגרפי של האותיות בכתיבה

4. בשלות חברתית ורגשית - היכולת לקבל מרות, לשתף פעולה, לדחות סיפוקים ובטחון עצמי במידה מספקת
איך להתנהג בבית הספר?
איך כדאי להתנהג בכיתה, כדי להצליח בלימודים?

הנה 7 דברים שכדאי להקפיד עליהם בהתנהגות והתנהלות בבית הספר:

1. אל תהיו חכמולוגים - אולי כמה תלמידים יעריצו את החוצפה או השנינות שלכם אבל את המחיר תשלמו לבד (מה לעשות - גם מורים הם בני אדם..).

2. הראו למורים שאתם מתאמצים ומשתדלים ללמוד - מורים מעריכים ומחזקים את מי שמשתדל, לעיתים קרובות הרבה יותר מאשר את המצליחים האוטומטיים, הגאונים של הכיתה (כי מי שמשתדל ומצליח מעיד על היכולת של המורה שלו).

3. בקשו עזרה כשאתם צריכים (ואולי לעיתים גם אם לא) - כדי לחזק את הקשר עם המורים ואת האמפטיה כלפיכם.

4. תנו למורים מחמאות והעריכו אותם. אל תתחנפו או תתלקקו עליהם (הם מרגישים בכשאתם עושים זאת..) אך היו רגישים ואוהדים כלפיהם וכלפי שיעורים מעניינים שנתנו, פעילות שהם יזמו וכדומה. יחס כזה יחזור אליכם בטוב.

5. פישלתם? - דעו להתנצל. זה יעמיד אתכם כבוגרים ובעלי יכולת להודות בטעות.

6. נצלו טיולים, פעילות אחה"צ ומפגשים אקראיים כדי לשוחח עם מורה על נושאים שמחוץ לחומר הלימוד, כולל העולם, החברה וכדומה. זה יחבר אתכם אל המורה ויחייב אותו לגלות כלפיכם יחס מיוחד וטוב יותר, בשל הקירבה והקשר הבלתי אמצעי שיצרתם.

7. קחו אחריות, טלו על עצמכם משימות ועימדו בהן, כי מורים מעריכים תכונות כאלה ויודעים לחזק את מי שנוהג כך, גם אם מצבו בלימודים לא מזהיר.
מהי ועדת השמה?



ועדת השמה הינה ועדה אשר יש לה סמכות להחליט על העברת ילד מבית ספר רגיל לבית ספר מיוחד או כיתה מיוחדת. בוועדה יושבים שבעה חברים, אך ניתן לערוך דיונים רק כשנמצאים היו"ר (לרוב איש מחלקת החינוך של הרשות המקומית), פסיכולוג חינוכי והמפקח החינוכי (שניהם מאותה רשות מקומית). החברים הנוספים היושבים בוועדה הם עובד סוציאלי ממחלקת הרווחה של הרשות, רופא מומחה ברפואת ילדים, מפקח מהחינוך הרגיל ונציג מוועד ההורים הארצי לחינוך מיוחד.

חשוב לציין שילדים רבים מגיעים לכיתות או בתי ספר מיוחדים ללא צורך (שובבות יתר, לדוגמה) ולכן עמדת ההורים חשובה ביותר והם זכאים לדרוש אבחונים והערכות חוזרות.
מהי התגובה הרצויה לכישלון בלימודים של ילדם?



אלו התגובות הרצויות של הורים במקרה של כישלון ילדם בלימודים:

1. אם מדובר על ילד תחרותי והישגי צריך ללמדו שגם אי הצלחה היא חלק מהדרך והיא אינה מעידה על המשך ההצלחה בעתיד. חשוב לתת מקום לאכזבה של הילד, לא להראות את האכזבה שלכם ולהתייחס לעניין בפרופורציות הנכונות.

2. כשמדובר על ילד שלא ממש מתרגש מציונים, כדאי לעודד אצלו את הרצון לשאוף ליותר ולהצליח.

3. בכל מקרה, תמיד חשוב לתת לילדים את ההרגשה שבבית לא מודדים אותם במונחים של כישלון והצלחה, אך נותנים חשיבות למידת ההשקעה וההשתדלות והאהבה היא כמובן ללא תנאי.
אילו הרגלי למידה של ילדים כדאי לאמץ?
איך להתנהג עם המורים של ילדי?
איך לסייע לילד בהכנת השיעורים?
איך לגרום לילדים להיות בעלי הערכה עצמית?
איך לדאוג שכולם יחלקו בנטל סידור הכיתה לאחר מסיבה?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.