» «
לימודים
אילו הרגלי למידה של ילדים כדאי לאמץ?


למידה טובה של ילדים היא לאו דווקא מה שהרגילו או חינכו אותנו אליו. כדאי לקחת בחשבון גם את הדברים הבאים בהרגלי הלמידה של הילדים:

1. לימוד למבחן דווקא מחזק את הלמידה ואם לומדים לו לעתים קרובות זה בהחלט עוזר ולא אומר שהחומר ישכח במהרה.

2. מעבר לחדר אחר עשוי להשפיע לטובה על הטמעתו של החומר הנלמד ולסייע ביצירת אסוציאציות חדשות שיעזרו בכך. רצוי לא להכריח את הילדים, אם כן, לשבת רק ליד שולחן הכתיבה שלהם. התגמשו וראו שיש לכך השפעה טובה על הלמידה.

3. למידה עם מוסיקה עוזרת לילדים לבודד עצמם מרעש מסביבתם. אל תתעקשו שילמדו בשקט גמור ואם זאת רצוי שמוסיקת הרקע לא תהיה תוכניות טלוויזיה של ילדים ונוער.

4. הפסקות בלימודים חשובות, במיוחד אם הלימוד נמשך שעות רבות.

5. כדאי ללמוד כמה נושאים במקביל ולאו דווקא נושא אחד החוזר על עצמו ומצמצם את ההבנה והופך את הלמידה אוטומטית.

6. שינון הוא חשוב ואינו מילה גסה ונחלת העבר.
בית ספר
מהי ועדת השמה?



ועדת השמה הינה ועדה אשר יש לה סמכות להחליט על העברת ילד מבית ספר רגיל לבית ספר מיוחד או כיתה מיוחדת. בוועדה יושבים שבעה חברים, אך ניתן לערוך דיונים רק כשנמצאים היו"ר (לרוב איש מחלקת החינוך של הרשות המקומית), פסיכולוג חינוכי והמפקח החינוכי (שניהם מאותה רשות מקומית). החברים הנוספים היושבים בוועדה הם עובד סוציאלי ממחלקת הרווחה של הרשות, רופא מומחה ברפואת ילדים, מפקח מהחינוך הרגיל ונציג מוועד ההורים הארצי לחינוך מיוחד.

חשוב לציין שילדים רבים מגיעים לכיתות או בתי ספר מיוחדים ללא צורך (שובבות יתר, לדוגמה) ולכן עמדת ההורים חשובה ביותר והם זכאים לדרוש אבחונים והערכות חוזרות.
כיתה א'
מהם הכישורים הדרושים לתלמידי כיתה א'?


אלו הכישורים הדרושים לתלמידי כיתה א':

1. כישורי מוטוריקה גסה - לדוגמה ישיבה ליד שולחן לאורך זמן, משחק בכדור ומשחקי חברה.

2. כישורי מוטוריקה עדינה - יכולת לאחוז עיפרון בצורה נכונה וטובה, שליטה על תנועות ציור וכל התנועות הדרושות לכתיבה כולל חידוד, מחיקה, ציור הכולל ציור צורות גאומטריות, הדבקה, גזירה וכתיבה

3. כישורים קוגנטיבים ושפתיים - תקינות הזיכרון החזותי והשמיעתי, תקינות יכולת הקשב והריכוז, אוצר מילים וידע עובדות מספק בהתאמה לגיל, יכולת הבעה מילולית מורכבת, הבנת הקשרים בין צליל השפה לייצוג הגרפי של האותיות בכתיבה

4. בשלות חברתית ורגשית - היכולת לקבל מרות, לשתף פעולה, לדחות סיפוקים ובטחון עצמי במידה מספקת
שינון
אילו שיטות יכולות להקל על השינון של טקסטים מורכבים?


הנה רשימת דברים המסייעים על לימוד בעל פה:

1. העתקה של הטקסט בכתיבה לנייר היא אמצעי מצוין לשינון.

2. אם הטקסט אינו קדוש והמורה מאפשר זאת, ניתן להקל על משפטים מורכבים, באמצעות אמירה שלהם בצורה פשוטה לזכירה.

3. הקלטה של הקראת הטקסט והאזנה לה, בנסיעה באוטובוס, בעבודה בבית וכדומה (מומלץ לומר את הטקסט ביחד עם ההקלטה).

4. מצמידים תמונה או מרכיב ויזואלי לכל חלק בטקסט והם יסייעו לזכור אותו.

5. להצמיד מנגינה לטקסט - קל יותר לזכור טקסט ששרים אותו כמו שיר.

6. ליצור ראשי תיבות - רשימות פריטים קל מאד לזכור כראשי תיבות (כמו בהגדה של פסח: ר' יהודה היה נותן בהם סימנים דצ"כ עד"ש ובאח"ב).

7. דמיון (אסוציאציות) - טוב כדי לזכור מושגים קשים לזכירה או מילים קשות, פשוט מצמידים להם תמונה שקשורה או מדגימה אותם.

8. השוואה לפרטים שזוכרים - כמו תאריכים שמשווים ליום ההולדת שלנו, או מספרים היסטוריים שמשווים לאוכלוסיית מדינת ישראל וכו'.

בית ספר

ציוד לבית הספר
איך לחסוך בקניות לקראת שנת הלימודים?
איך חוסכים בקניות לתחילת שנת הלימודים?

כך תחסכו בקניות לקראת תחילת שנת הלימודים:

1. לנסות לאתר ילדים גדולים מילדכם שתוכלו לרכוש מהם בכל שנה את ספריהם המשומשים.

2. לברר אודות יריד לספרים משומשים שמוסדות שונים עורכים לקראת שנה"ל (בתי"ס, מתנ"סים וכדומה).

3. לצאת לקניות עם רשימת צרכים מוגדרת.

4. לרכוש מוצרים מתכלים שאינם ממותגים ומחברות פשוטות לגילאים הנמוכים (הם יידרשו בלאו הכי לעטוף את המחברות בצבעים שונים).

5. לרכז קניה ולבקש הנחה וכמובן שבמידה וישנם ספרים משומשים מהשנה שעברה, להחזירם לחנות תמורת זיכוי כספי.

6. לרכוש מארזים חסכוניים למוצרים מתכלים (גם אם השימוש בהם יתפרש על זמן רב).

7. לפצל קניה כך שבכל מקום תקנו את המוצרים הזולים שהוא מציע ולא את היקרים שעליהם הוא בונה את הרווח הגדול.
בית ספר
איך להצליח בלימודים ובבית הספר?


הנה מספר דברים שיעזרו להתנהלות טובה בזמן הלימודים:

1. נהלו יומן שיעורי-בית - לאחר כל שיעור, רשמו במחברת את שיעורי הבית של אותו השיעור, וכאשר תגיעו הביתה, תהיה לכם רשימה מסודרת של שיעורי הבית.

2. כיבוי מכשירים - כבו את הטלפון, את הטלוויזיה, את המחשב וכל דבר שיכול להסיח את דעתכם. עליכם להישאר מרוכזים כאשר אתם לומדים.

3. שתייה ואיכלה - דאגו תמיד שתהיה לידכם כוס מים ונשנוש (חטיף אנרגיה, שקדים או אגוזים יכולים להיות רעיון מעולה). כך כאשר תהיו רעבים או צמאים, לא תצטרכו לקום ולקחת לעצמכם, ועל הדרך לאבד את הריכוז.

4. סדר וניקיון - דאגו לסביבה נקייה ומסודרת. הרבה יותר קל ללמוד במקום מסודר.

5. כתיבה ברורה - כאשר אתם כותבים, נסו להשתמש בעטים צבעוניים ולרשום את הכל בצורה נינוחה לעין. כאשר תראו שהמחברת מסודרת, יפה וצבעונית, זה ייתן לכם מוטיבציה להמשיך כך.

6. תכנון זמן - אל תזכרו ברגע האחרון. למדו למבחן כמה ימים לפני, ועשו את שיעורי הבית באותו היום שאתם מקבלים אותם. זה יעזור לכם מאוד!

7. להתכונן נכון למבחן - כאשר אתם לומדים למבחן, סכמו את החומר לפני נושאים. במקום לחרוש על כל החומר, למדו נושא אחד, וכאשר אתם יודעים אותו היטב, עיברו לנושא הבא. הלמידה תהיה יותר יעילה כך.


מקווה שהטיפים שלי עזרו לכם! ♥
כסאות
על מה להקפיד בבחירת כיסא לילדים?


אלו הדברים שיש להקפיד עליהם בבחירת כיסא לשולחן הכתיבה של הילד:

1. התאמת גובה הכיסא לגובה הילד - הכיסא אמור לתמוך בגב של הילד והוא אמור לשבת עליו בצורה נוחה.

2. הקפדה על עומק המושב - חשוב להקפיד שהירכיים של הילד יהיו במגע עם המושב ושעל קפל הברך לא יופעל שום לחץ.

3. מושב נוח - על המושב להיות מחומר שלא מחליקים עליו ושאינו גורם להזעה.

4. כיסא מתכוונן - רצוי לרכוש כיסא מתכוונן, כך שניתן יהיה לשנות את גובה המושב, המשענת והמשענות לידיים.

5. תמיכה של משענת הגב - משענת הגב צריכה לתמוך בשקע הטבעי של הגב ויש לוודא שהזווית בין המשענת למושב תהיה 100 מעלות.

6. מיקום הישבן - חשוב להקפיד שהישבן של הילד יגיע עד לעומק של הכיסא במקום המפגש עם המשענת.

7. יש לוודא שרגלי הילד מגיעות לרצפה כשהוא יושב על הכיסא.
כיתה א'
איך ניתן להקל על ילדים את המעבר לכיתה א'?



המעבר לכיתה א' רצוף חששות והתרגשות הן של הילדים והן שלנו כהורים. בכדי להקל על ילדנו הרכים את המעבר כדאי לנהוג כך:

1. בדקו, כהורים, קודם כל ממה אתם חוששים, נסו להבין ולנטרל את החששות.

2. הקשיבו לילדים ותנו מקום לשמחה ולהתרגשות, כמו גם לפחדים ולחששות.

3. השתדלו להימנע מהמשפט "הכל יהיה בסדר, אל תדאג", אלא לתת מקום, לשוחח ובעיקר להקשיב לדבריו של הילד.

4. לעיתים, גם אנו כהורים, נסחפים בהכנות ובהתרגשות לקראת העלייה לכיתה א'. כדאי לשמור על פרופורציות, לשתף את הילד בקניות ובהכנות, אך לא להיכנס ל"אובססיית" הכנות. לשמור על רוגע.

5. האמינו בילדכם, ביכולותיו ובכישוריו וזכרו שתמיד יהיו אנשי צוות עמם תוכלו להתייעץ בבעיות וקשיים.


חסכון
איך להיערך לתחילת שנת הלימודים ללא הוצאות מיותרות?


הנה 10 עצות שכדאי לקחת בחשבון, כאשר אתם מתחילים להתארגן לשנת הלימודים הבאה:

1. היצמדו לרשימת קניות ברורה ומדויקת בעת קניית הציוד.

2. נסו לברר האם יש לכם ממי לקבל ילקוט (אח גדול, שכן וכו) ולמי להעביר את שלכם.

3. אם הילקוט במצב טוב ושימש אתכם שנה אחת בלבד, אין צורך לקנות חדש.

4. עשו השוואת מחירים לפני הקניה.

5. סכמו עם הילד שאתם קונים מוצר אחד שהוא מותג והשאר מוצרים רגילים.

6. כדאי להצטייד במלאי של מחקים, מחדדים ועפרונות כד לא לרוץ במהלך השנה כל שבוע.

7. קנו ספרים משומשים והשלימו בחדשים.

8. בדקו האם תוכלו לקבל ולהעביר חולצות ביה"ס במצב טוב, במקום לקנות.

9. ודאו כי אתם משלמים תשלומי הורים ע"פ המלצות משרד החינוך ולא מעבר לכך.

10. אל תתפתו לקנות מוצרים העומדים ליד הקופה.
איך להשיג את המטרות שהצבת לעצמך לשנת הלימודים החדשה?



כל אחד רוצה להשיג את המטרות שהוא הציב לעצמו בתחילת שנת הלימודים החדשה, עם זאת, ככל שהזמן עובר קל מאוד ליפול חזרה אל הרגלים רעים שיכולים להרוס לך את מטרותייך. הנה כמה צעדים שיש לנקוט כדי להשיג הצלחה בקריירת בית הספר:

1) בחר מטרות ספציפיות ומציאותיות או אפילו רק מטרה אחת בודדת אך חשובה מאוד - בבחירת המטרה שלך, וודא שהמטרה שלך מצביעה בדיוק על מה שאתה רוצה להשיג. אין להכליל ולומר משהו כללי מידי כמו: "אני רוצה להצליח בבחינות שלי" במקום זאת, נסו לומר לדוגמה: "אני רוצה ללמוד קשה ואני יחזור על החומר הנלמד כל ערב בבית, וזה יעזור לי להשיג ציונים גבוהים יותר במבחנים שלי."

2) כתוב את המטרה שלך - ברגע שהמטרה שלך תהפוך להיות יותר מרק מחשבה שעוברת בראש שלך יהיה לה צורה ומהות בשבילך, אתה יכול לכתוב אותה בכל מקום ועל כל דבר שעולה לך בראש.

3) חקור את הנושא - הגישה הטובה ביותר כאשר הגדרת לעצמך מטרה היא לחקור את הנושא שבו הוא נמצא, כך שתוכל להבין טוב יותר כיצד להשיג זאת באמצעות המידע, הכלים והמשאבים העומדים לרשותך. לדוגמה, נניח שאתה רוצה ללמוד בצורה יעילה יותר השנה. חקור וגלה על כל הטכניקות שבהן תוכל ללמוד בצורה היעילה ביותר.

4) שים לב להסחות דעת - ישנן הפרעות רבות בחיים. חשוב להכיר את האפשרויות הללו ולתכנן כיצד להתמודד איתן, לדוגמה: מיילים, הודעות SMS, התראות בפייסבוק וכו'

5) לגרום לזה לקרות - אל תחשוב לעצמך שעם הזמן אתה תצליח לעשות את זה, אם אתה לא מבין משהו תשאל שאלות ובקש עזרה.

6) תחשוב חיובי - אם אתה תחשוב שאתה לא תצליח לא תוכל להצליח, כי אתה לא תחשוב שאין דרך שאתה תוכל לעשות את זה. דפוסי חשיבה שליליים הם מחסומים. תפסיק להגיד לעצמך שאתה לא יכול! תמיד תחשוב שאתה מסוגל, גם אם יש לך מעידה לאורך הדרך. כל אחד עושה טעויות. אם תשמור על מוטיבציה גבוה ותהיה נחוש להתקדם הלאה, אז הטעיות שלך יהפכו לשיעורים בפני עצמם ולא למחסומים.

7) פנק את עצמך לאורך הדרך - יותר מידי עבודה בלי קצת להתפנק יכולה לשבור את רוחך. קח מידי פעם פסק זמן לפנק את עצמך. ראה סרט אהוב, בקר חבר או קנה לעצמך משהו חדש.

בהצלחה!
איך לנהוג במקרה של צונאמי בחוף הים או אם הים נסוג מהחוף במהירות?



במקרה של ים שנסוג בצורה מהירה מדי, יש להזהיר את הרוחצים האחרים בחוף ולהתרחק ממנו במהירות, לאיזור הררי או גבוה בסביבה.

היסטורית, ישנו תקדים מדהים, של טילי, ילדה בת עשר מאנגליה, שלמדה בבית הספר שלה על תופעת הצונאמי, מספר שבועות לפני האסון ב-2005. בעת שבילתה בחוף עם אימה, היא זיהתה בועות בים ונסיגה של הים מהחוף, הזהירה את הרוחצים האחרים מגלי הענק המתקרבים והצילה את חייהם של מעל 100 אנשים. החוף שבו שחתה בפוקט היה כמעט החוף היחידי בתאילנד, שבו לא נהרג איש.

אם יש שיעור חשוב שטילי למדה בבית הספר ושאותו לא תשכח - זה כנראה אותו השיעור שבו למדה את סימני הצונאמי.
מה לעשות כשבני נוער לא קמים בזמן לבית הספר?



פרופסור עמוס רולידר מציע לעשות את הדברים הבאים כאשר בני נוער לא קמים בזמן לבית הספר, כך לפי כתבה שפורסמה בעיתון לאשה במרץ 2016:

1. לוודא שהם ישנים מספיק שעות ולא סובלים מחוסר בשעות שינה (ראו טיפים בתגית "שעות שינה, בני נוער").

2. הקפדה על הליכה לישון ללא מסכים וטלפונים מכל סוג.

3. להעיר את הנער/ה פעם אחת ולחזור שוב רק לאחר רבע שעה.

4. במידה ולא קם לאחר רבע שעה יש להתעמת עמו לדרוש ממנו לקום מיד, תוך הישארותכם בחדר לראות שהוא קם.

5. בזמן ההתארגנות אין לאפשר לו לגעת במכשירים עם מסכים.

6. אין לקחת את הנער לבית הספר גם אם הוא מאחר את ההסעה.

7. במידה והנער נשאר בבית כדאי שאחד ההורים יישאר עמו, חשוב שהנער יזכור את היום הזה ולא יחזור על בעיות הקימה.
באיזה אתר אפשר למצוא סיכומים במקצועות הנלמדים בבית הספר?



באתרים "סיכומונה" ו"סיכומים" תוכלו למצוא סיכומים רבים ומגוונים. בין השאר יש בהם:

סיכומים בתנ"ך
סיכומים בהיסטוריה (כולל סיכומים בהיסטוריה מוגבר)
סיכומים בלשון
סיכומים באזרחות
סיכומים בספרות
סיכומים בכימיה
סיכומים בפיזיקה
סיכומים בביולוגיה
סיכומים בסוציולוגיה
סיכומים בפסיכולוגיה
סיכומים במשפטים
סיכומים בתקשורת
סיכומים בפילוסופיה
סיכומים באנגלית
סיכומים בצרפתית
סיכומים בערבית
סיכומים במתמטיקה
סיכומים במדעי המחשב
סיכומים במזרחנות
סיכומים בכלכלה
סיכומים במוזיקה
סיכומים באומנות

ועוד..
איך להתנהג עם המורים של ילדי?



הורים רבים מתלבטים מהי ההתנהגות הנכונה אל המורים של ילדם. הנה כמה המלצות שכדאי להקפיד עליהן:

1. אל תתלהמו! מורים מעריכים הורים מחוברים אך מנומסים וקורקטיים.

2. כשניתן לפרגן למורה עשו זאת! מילה טובה, טלפון מחזק, מחמאה למנהל/ת על עשייה חיובית של מורה - כל אלה יעשו פלאים ל"קריירה" של ילדכם בבית הספר.

3. אל תתנשאו, המורים הם מהסקטורים המושפלים ולא בצדק. רבים מהם אנשי מקצוע טובים ומשקיעים והתנשאות של הורים רק תגרום לתגובה שלילית, כולל ביחס אל הילד.

4. היו בקשר רציף עם המחנך/ת או עם מורים שילדכם מתקשה אצלם. משוב פעם בחודש-חודשיים יחייב את המורה לתשומת לב מיוחדת לילדכם.

5. המורה טעה/טעתה? לבנו את העניין אתם ולא עם הילד. גם מורים טועים ועדיף לשמוע התנצלות מהם ולקבל בדיעבד יחס מפצה, מאשר לעשות טעות שרק תחזק את כעס המורה והיחס הרע לילדכם.

6. ויכוח עם המורה? כמו בכל ויכוח, אל תעליבו. במקום זאת הדגישו את רגשותיכם ותקבלו תגובה חיובית ואמפתית. דוגמאות? הנה:
"ילדי נפגע" במקום "העלבת את ילדי"
"יכולה הייתה להיות יותר רגישות ב.." במקום "השפלת את ילדי"

7. אל תכפישו את המורה, גם לא מאחרי גבו, למול הילד - חוסר הערכה כזה יקח אתו הילד לבית הספר ורק יפגע וייפגע.
איך לצמצם את עלות המתנות לילדי הכיתה?


הורים רבים מוצאים את עצמם מוציאים מאות שקלים בשנה על מתנות לילדים מכיתות ילדיהם המזמינים אותם לחגיגות יום הולדת. מיותר לציין שכמות המתנות שילד יום ההולדת מקבל אינה סבירה ובחלקן הגדול גם לא ישתמש. יש לכך מספר פתרונות:

1. לאסוף בתחילת השנה סכום סמלי מכל הורה ולקנות מתנה גדולה בשם כל הכיתה. לשם המחשה אם בכיתה יש 35 ילדים וכל ילד נותן 25 ש"ח, ניתן לקנות מתנה מכובדת ב-750 ש"ח (אופניים לדוגמה...) לכל ילד.

2. להתאגד כמה הורים יחד (ארבע - חמש משפחות) ולקנות מתנה משותפת, גם אז ישנו סכום מכובד לקניית מתנה איכותית, ההורים חסכו כמה עשרות שקלים, הילד החוגג המשופע מתנות ישמח בכל מקרה והוריו ייהנו מקצת מקום פנוי בבית.

3. לחזור ולחנך לצניעות ולהעביר זאת כמסר חינוכי גם לילדים. לקנות מתנה סמלית וצנועה ולהשקיע בברכה, בציור וכמובן לכבד את הילד בהגעה למסיבה שלו.
מהי התגובה הרצויה לכישלון בלימודים של ילדם?



אלו התגובות הרצויות של הורים במקרה של כישלון ילדם בלימודים:

1. אם מדובר על ילד תחרותי והישגי צריך ללמדו שגם אי הצלחה היא חלק מהדרך והיא אינה מעידה על המשך ההצלחה בעתיד. חשוב לתת מקום לאכזבה של הילד, לא להראות את האכזבה שלכם ולהתייחס לעניין בפרופורציות הנכונות.

2. כשמדובר על ילד שלא ממש מתרגש מציונים, כדאי לעודד אצלו את הרצון לשאוף ליותר ולהצליח.

3. בכל מקרה, תמיד חשוב לתת לילדים את ההרגשה שבבית לא מודדים אותם במונחים של כישלון והצלחה, אך נותנים חשיבות למידת ההשקעה וההשתדלות והאהבה היא כמובן ללא תנאי.
איך לתרגל שיפור זיכרון לקראת בחינות?


מי שתרגל קריאה מהירה יכול להגיע למהירות קריאה גבוה מ-300 מילים לדקה, בעוד שסטודנט ממוצא קורא כ-120 מילים לדקה ונוסף מבזבז 20% מהזמן על החזרות בקריאה. הנה מספר תרגילים לשיפור הזיכרון לסטודנטים לקראת הבחינות:

1. ריכוז והרגעה - חשיבה חיובית עוזרת להצלחה. במקום לחשוב "אני הולך להיכשל" תחשבו "איך אצליח במשימה". תבצעו תרגילי הרפיה וריכוז במידת הצורך. תנסו לא להילחץ. במידה ולמדתם את החומר, תהיו בטוחים שתצליחו. תשבו זקוף ותנשמו עמוק. אחד הבעיות השכיחות היא נשימה שטחית שלא מזרימה מספיק חמצן למוח. תתרכזו על החומר הנלמד. אם התעייפתם תנוחו. תנסו לא להמעיט בשינה, כי שינה מועטה פוגעת גם ביצירתיות וגם בזיכרון. תייצרו עניין בחומר הנלמד "למה זה חשוב לי או מעניין אותי?" "למה שמו את החומר בתוכנית הלימודים?" "איך הדברים יכולים לעזור לי בעתיד?"

2. קריאת החומר - לפני קריאת הטקסט, תמצאו מקום נוח ומאור. תעשו תרגילי ריכוז ותתמלאו בביטחון עצמי. תקראו את הכותרת, משפטי פתיחה וסיום, ראשי פרקים. תנסו לדמיין איך אתם הייתם כותבים את הטקסט. במהלך הקריאה תשלטו על קצב הקריאה. תתאימו את מהירות הקריאה לקצב החשיבה שלכם. תהיו קשובים לזרימת הטקסט. תקראו את כל החומר ואל תדלגו. אם משעמם לכם, תנסו להאיץ. אם לא הבנתם משהו, תחזרו על הפרק מהתחלה ותאטו את הקצב.

3. סיכום החומר - ההפך מלשכוח הוא לרשום. רישום וסימון הטקסט משפרים את ההבנה גם בהווה וגם בעתיד. תבינו מהם הרעיונות החשובים בטקסט. תסכמו כל פרק במספר מילים בודדות, תדגישו את מה שתצטרכו לזכור בפירוט רב יותר. תבנו את החומר בצורה מובנית. כך כשתצטרכו לחזור על הטקסט בנסיבות אחרות, תוכלו להבין את הרעיונות הבסיסיים גם בלי לקרוא את כל הטקסט מחדש. תשלבו את הרישום בטקסט עם הרישום מההרצאות. חשוב להדגיש את כל פרטי המידע שיכולים להופיע במבחן. בנוסף, אם אתם יכולים לצייר את החומר עשו זאת. בניית איורים גראפיים עוזרת להבנה ולזיכרון.

4. שחזור של החומר - זיכרון לטווח קצר של מה שקראנו תוקף לעשר דקות. אחרי עשר דקות יש איבוד מהיר של האינפורמציה. לאחר זמן מה רק חלקי אחוז מהחומר הנלמד נשאר בזיכרון. על ידי שחזור החומר הנלמד ניתן לחסוך לימוד מחדש, לוודא בסיס ידע רחב ולשפר את יציבות הקשרים בזיכרון. את השחזור כדאי לבצע מיד לאחר סיום הקריאה, ואז אחרי שעתיים, יום, וארבעה ימים. תנסו לשפר את הרישומים ולהשוות את החומר הזכור עם החומר הרשום. על ידי שחזור שיטתי ניתן להגיע לזיכרון של למעלה מ-90% מהחומר הנלמד. הפרש זמן הולך וגדל בין שחזור לשחזור מבטיח לא רק שהחומר הישן לא ישכח, אלא גם שהחומר החדש יתחבר אליו בצורה הטובה ביותר.

5. הפעלת יצירתיות - חישבו על צורות שונות של הצגת החומר. למשל, תדמיינו איזה שאלות תקבלו במבחן, איך תענו על השאלות הללו? איך המרצה שלכם היה עונה על אותן השאלות? אם הייתם מרצים, איזה שאלות הייתם שמים במבחן? נניח ופגשתם את השכן שלכם, איך הייתם מסבירים לו את החומר במילים פשוטות? תדמיינו מה הרגישו החוקרים כשהם גילו את אותם הדברים שלמדתם. מה גרם לאנשים להשקיע שנים של עבודה קשה על מנת לגלות את מה שלמדתם, לסכם אותו להביא אותו בפניכם? על ידי סקרנות בלבד ניתן להעלות את המוטיבציה ללמוד ולהצליח.

6. סימולציות - לפני הטיסה הטייסים מבלים שעות על גבי שעות בחדרי הסימולציות. האומנים מבצעים אינספור חזרות לפני הצגת בכורה. אם חשבתם שתצליחו בבחינה בלי סימולציות טעות בידכם. תנסו לעשות את הדבר הקרוב ביותר לבחינה. תעשו זאת שוב ושוב. כדאי להיעזר בדוגמאות של מבחנים קודמים של המרצים שלכם.

7. מנוחה - רוב הסטודנטים עושים טעות נפוצה ולומדים עד הרגע האחרון לפני המבחן. ביום של המבחן חובתכם היא לנוח. המנוחה עוזרת לסדר את החומר בזיכרון ארוך הטווח ומייצרת משאבים נפשיים שתזדקקו להם במהלך הבחינה. תפנקו את עצמכם בשינה טובה וארוחה טובה לפני המבחן. כוס קפה ועוגייה חצי שעה לפני המבחן ישפרו את מצב רוחכם ויספקו את האנרגיה הדרושה על מנת לעבור את המבחן בהצלחה.

אין דבר שיכול להבטיח הצלחה, אבל קל לשפר את סיכויי ההצלחה. אל תפגעו בהצלחתכם: תתכוננו נכון לבחינה!


איך לסייע לילד בהכנת השיעורים?



כך תסייעו לילדכם בהכנת שיעורי בית:

1. הקפידו שבכיתה הוא רושם ביומן את שיעורי הבית שלו.

2. חשוב להזכיר לו להכין את השיעורים בבית.

3. עזרו לו לארגן את המשימות לפי מועדי השיעורים או ההגשה והרגילו אותו לארגון זמן שכזה.

4. הניחו לו להראות לכם את תשובותיו אם הוא מבקש זאת ועיינו בהן בכובד ראש - אם הוא פנה אליכם הרי שהערכתכם חשובה לו ותחזק את בטחונו.

5. אל תעירו על אי הכנת שיעורים אלא אם כן היא הופכת לקבועה.

6. במידה והוא זקוק למבוגר שישב אתו על השיעורים - מצאו את הזמן לכך או מצאו מי שיוכל לעשות זאת, אך אל תיקחו על עצמכם את הכנת שיעוריו או השגה של חומרים או מקורות שהוא אמור לחפש.
איך לדאוג שכולם יחלקו בנטל סידור הכיתה לאחר מסיבה?


תופעה מוכרת היא שלאחר מסיבות בהן מוזמנים גם ההורים לחגוג עם ילדיהם בבית הספר, נעלמים מרבית ההורים מיד בתום המסיבה ומשאירים את הבאלגן בכיתה לגורם נעלם שיגיע ויסדר... על מנת לחלוק בנטל בצורה שוויונית ובו בזמן להעביר מסר חינוכי של אחריות לילדים כדאי לערוך רשימת "תורני פירוק" (כן, כמו פעם בקיבוץ). לפני כל מסיבה תתפרסם רשימה של ארבע - חמש משפחות האחראיות על סידור הכיתה והחזרתה למצב בו ניתן ללמוד בה. שיתוף הפעולה בין מספר לא מועט של מבוגרים, יחד עם עזרת של הילדים והידיעה שבפעם הבאה אחרים יעשו זאת בשבילנו הוא פתרון מוצלח ומומלץ.
איך לגרום לילדים להיות בעלי הערכה עצמית?



הנה כמה טיפים שיעזרו לילדכם לזכות בהערכה עצמית רבה יותר:

1. התענינו והראו את התעניינותכם במה שילדכם עושים.

2. תנו להם מחמאות וחיזוקים חיובים מתי שאפשר.

3. בדקו איך הילד משיג תוצאות טובות יותר במשימותיו - האם טלוויזיה או מוסיקת רקע תורמים לו או מוציאים אותו מריכוז.

4. הקפידו על זמנים קבועים למטלות ולהנאות ועמדו בהם.

5. עודדו את הילד לפתח תחומי עניין ועיסוק שאינם קשורים דווקא בביה"ס.

6. הקפידו שפעולות שאינן דורשות תנועה ופעילות תוגבלנה בזמן.

7. שתפו את הילד בניהול הזמן שלו בצורה הנכונה ע"י רישום ביומן ותכנון לפי השעון.

8. הקפידו שמתחם העבודה של ילד, בהכנת שיעורי בית ולימוד לבי"ס, יהיה נקי מגירויים אחרים.

9. ערכו פעולות משפחתיות שיוצרות שיתוף פעולה ועזרה הדדית של כולם.

10. תנו לילד תגמולים על מאמץ והשתדלות ולאו דווקא על תוצאות.
איך להעביר הרצאה בצורה הנכונה?



הנה כמה דגשים להעברת הרצאה בצורה טובה:

1. חשוב להכין ראשי פרקים להרצאה. כדאי לכתוב אותם בכתב גדול וברור בכדי לעשות מעברים ברורים מחלק לחלק.

2. חשוב לא לדקלם אלא לדבר על הנושא בצורה חופשית ומעניינת.

3. חשוב לתכנן את זמן ההרצאה לפי החלקים השונים שלה, לדעת פחות או יותר כמה זמן יש להקדיש לכל פרק ובמידה וחלקים מסוימים מתארכים, להחליט מראש על איזה חלק ניתן לוותר.

4. חשוב להכין להרצאה פתיחה וסיום הולמים, כאשר בפתיחה יש להציג את עצמכם, את הנושא עליו תרצו ואת מבנה ההרצאה ובסיום לסגור את הנושא תוך הצגת הזדמנויות נוספות להיחשף לנושא עליו דובר כמו מקורות קריאה וכדומה. בשני השלבים להכניס הומור או מעט מידע אישי יכול להועיל.
מה עושים עם ילד שיש לו תירוצים על כאבים רבים כדי לא ללכת לבית הספר?
מה כדאי להכין בבית לקראת עליית הילד לכתה א'?
איך לחסוך כסף בקניית ספרי לימוד?
איזה סנדוויצ'ים כולם ירצו לאכול בבית הספר?
איך לדאוג לכך שכולם יקבלו את השנה טובה שלכם?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.