» «
טיסה
מה להביא לילדים סקרניים לנסיעה ארוכה בחו"ל?


הנה מספר דברים שכדאי להביא לילדים לחו"ל:

מחברת סקיצות - קניה של מחברת ציור (או מחברת סקיצות שנראית כמו ספר) לכל ילד וחבילת טושים גדולה, מאפשרים להם לצייר דברים שהם רואים ולמלא את הזמן. התוצאה היא גם אוסף זכרונות מתועדים ואישיים, של כל ילד. על דפים שונים הוספנו גם כיתובים, ברכות, תיאורים קטנים ואפילו "הברקות" של הילדים - ליד הציור מההקשר או היום הרלוונטי בטיול.

נגן DVD נייד עם כמה דיסקים אהובים עליהם - בנסיעות ארוכות זהו לא פחות מנס.

משחקי קופסא - שניים שלושה כאלה יעשו את העבודה, בהעברת זמן וחיזוק הקשר המשפחתי, ברגעים משעממים.

זכוכית מגדלת - ילדים חקרניים ישמחו לחקור דברים דרכה.

משקפת - תצפיות, הצצה וכו'.
כלבים
איך לחנך ילדים להתנהג עם כלבים לא מוכרים?



כך יש לחנך ילדים להתנהגות עם כלבים ובפרט כלבים לא מוכרים:

- הסבירו לילדים שכשכלב זר מתקרב לסביבה שלכם, רצוי לא לפתוח בצרחות או ריצה כי הדבר גורם לכלב להיות יותר תוקפן.

- כאשר כלב אוכל או ישן רצוי לא להתקרב אליו.

- רצוי לא להתקרב מדי לכלבה המניקה או השומרת על גוריה מחשש שתתקוף.

- יש ללטף כלב זר רק לאחר שהריח את הילד ושהה קצת בסביבתו.

- בכל מקרה יש ללמד את הילדים שמוטב לא להתקרב לכלבים שאיננו מכירים מחשש למחלות ולתוקפנות.
חינוך
על מה להקפיד שנותנים לילד טלפון נייד?


אם נתתם לילד שלכם מכשיר סלולארי, כדאי להקפיד על הדברים הבאים כחינוך לשימוש במכשיר זה:

שמירה על המכשיר - אין להרגיל את הילד שיש ביטוח.

נימוס - יש לבהיר לו שבמקומות ציבוריים אין להפריע לאחרים בשיחה בסלולארי

חסכון חשוב להגביל את כמות הדקות המוקצות לו.

בריאות - הגבלת דקות השיחה היא גם בגלל חסכון כספי, אך בעיקר בגלל הבריאות. אין לנהל שיחות ארוכות.

בגרות - יש ללמד את הילד שהסלולארי אינו פתרון לכל נושא ורק שיחות דחופות הן מוצדקות.

תזמון - חשוב שהילד ידע להשתיק או לכבות את המכשיר במקומות מסוימים (ביה"ס, חוגים, קולנוע וכדומה).
אורח חיים
איך לגדל ילדים בריאים?



הנה כמה כללים חשובים לגידול ילדים בריאים:

שתיית מים בלבד - הרגילו את הילדים לשתות מים בלבד והוציאו את המשקאות המתורים מהבית.

פעילות גופנית סדירה - הקפידו על פעילות גופנית קבוע של הילדים מדי יום (החל בחוגי ספורט וריקוד ועד לרכיבה משותפת באופניים, הלכיה ממקום למקום ברגל, טיולים וכדומה).

כמה שפחות זמן מול מסכי הטלוויזיה והמחשב - ככל שהילדים מרבים בישיבה פאסיבית מול המחשב והטלוויזיה הם גם צורכים מזון שאינו מזין בזמן זה. הקפידו שזמן שהותם מול המסכים לא תעלה על שעתיים ביום.

צריכת סידן - הקפידו שילדכם יצרוך כמות סידן מספקת. כמות זו אפשר לצרוך ע"י אכילת שלושה מוצרי חלב ביום.

אבות מזון בארוחות - הקפידו שכל ארוחה תכלול את כל אבות המזון: חלבונים, פחמימות, שומנים וויטמינים.

אכילת פירות וירקות - הרגילו את הילדים לאכול בכל ארוחה פירות וירקות בצבעים שונים, כאשר ההמלצה היא לחמישה צבעים שונים מדי יום. נסו לגוון בצורת ההגשה, כך שהפרי והירק יהיו אטרקטיבים יותר לילדים.

שעות שינה - הקפידו על שעות השינה של הילדים. ילדים צריכים לישון בין 8-10 שעות שינה בלילה. הדבר תורם לגדילתם, התפתחותם ושמירה על גזרתם (מחזור בשעות שינה הוא אחד הגורמים להשמנה).

חינוך

פעוטות
איך להצליח להיפרד בקלות מהילדים בבוקר?



הנה כמה דגשים להקלה על הפרידה מהילדים בבוקר:

- ערכו הכרות מוקדמת ויסודית עם המסגרת אליה בחרתם לשלוח את ילדכם. הכרות שכזו תוכל לגרום לכם לתחושת ביטחון יחסית היכן ועם מי אתם משאירים את הילד.

- השתדלו להגיע רגועים ונינוחים ולא לשדר לחץ.

- הגיעו מעט מוקדם יותר, כך שיהיו לכם מספר דקות לשהות עם הילד בגן בבוקר וכאשר אתם אוספים אותו. נוכחותכם במקום שבו הוא נמצא כל היום תעניק לו בטחון נוסף.

- נסו לעניין את הילד באחת הפעילויות המוצעות בגן שתמשוך את תשומת ליבו.

- כאשר אתם נפרדים, היו אוהבים וחמים אך החלטיים, אל תגררו להישאר עוד ועוד רק כי הילד בוכה או מבקש.

- אמרו לילד מי יבוא לאסוף אותו מהגן, הוודאות מרגיעה.

- ערכו טקס פרידה קצר וקבוע ולעולם, בכל גיל, אל תיעלמו מבלי לומר שלום.

- אל תשוו את את האופן שילדיכם נפרד לילדים אחרים. לכל אחד קצב ההתפתחות שלו, הרגישויות והמטענים שלו, כבדו את המקום שבו נמצא ילדכם.

- לילדים המתקשים בפרידה ניתן להביא חפץ אהוב שיקל עליהם בזמן זה.

- חשוב שתדעו כי אם אתם עוזבים ילד בוכה בגן הדבר אינו אומר דבר על ההורות שלכם. ברב הגדול של המקרים, הילדים נרגעים זמן קצר מאד לאחר שההורים הולכים.
ארוחה משפחתית
איך להחזיר את הארוחה המשפחתית לסדר היום המשפחתי?


כך תחזירו את הארוחה המשפחתית לחלק בלתי נפרד מחיי המשפחה:

- ראשית הגיעו להחלטה שאתם מכירים בחשיבות הרבה של ארוחה משפחתית וסכמו בינכם שאתם עושים הכל בכדי להחזירה.

- צפו שתהיינה התנגדויות, בעיקר מבני הנוער, אך היו החלטיים ועיקביים בהחלטתכם לקיים נוהג זה, סכמו יחד איתם על שלושה מועדים קבועים, בתור התחלה, בהם תתקיימנה ארוחות אלו וקבלו את התחייבותם להשתתף בהן.

- כבו מכשירים סלולארים, טלוויזיה, מחשבים בקרבת שולחן האוכל, סדרו את הסביבה הקרובה ושבו לשולחן באווירה נעימה.

- הקפידו על כך שכולם יתחילו לאכול ביחד.

- הקפידו על שיחה נעימה בזמן הארוחה, ללא הרמת קול, ללא צעקות ועם נימוסי שולחן. השתדלו לנהל שיחה באווירה טובה זה עם זה, תוך התעניינות והקשבה הדדית.

- הקפידו שכל המשתתפים בארוחה יישבו סביב השולחן עד לסיומה.

- ודאו שכולם נותנים יד בפינוי השולחן ובסידור שלאחר הארוחה.
ילדים
איך לנהוג עם ילדים כדי לרכך מצבים של קנאה?



כך יכולים הורים לרכך מצבי קנאה בין אחים:

- היו מודעים לצרכים השונים של כל ילד.

- היו מודעים לתחומי העיניין והכישורים השונים של כל ילד וחזקו אותם במידת האפשר.

- הקדישו לכל ילד וילד זמן קצר בנפרד משאר אחיו מדי יום.

- אל תכריחו את הילדים לחלק את רכושם הפרטי. הקפידו על זכותם לשמור לעצמם את חפציהם האישיים.

- השתדלו לתת לילדים לפתור בעצמם את הסיכסוכים בינהם והתערבו רק כשאין ברירה מבלי לנקוט עמדה לטובת אחד מהם.

- שבחו כל הבעת פירגון בין הילדים ולחילופין מצבים שבהם צפוי היה שתתגלה קנאה והדבר לא קרה.

- אם אתם נאלצים לתת תשומת לב רבה יותר לילד אחד בשל גילו או בריאותו, הסבירו זאת לשאר הילדים בכדי למנוע מצב שבו הם ירגישו פחות רצויים.

- המנעו מלתת דבר מה לאחד הילדים תוך בקשה שיסתיר זאת מאחיו. תנו כשאתם חושבים שמגיע ללא ייסורי מצפון.

- אל תדביקו תווית לכל ילד לגבי אופיו, כשרונותיו או אי - כשרונותיו.

- המנעו מהשוואות בין הילדים.

- הקפידו להדגיש שאתם אוהבים את כולם במידה שווה.
צפייה
איך לצמצם את זמן האכילה של הילדים בזמן הצפייה בטלוויזיה?



הנה כמה דרכים לצמצום זמן אכילת הילדים מול הטלוויזיה:

- עשו הפרדה ברורה בין טלוויזיה לאוכל.

- החליטו ואמרו לילדים מה אתם מוכנים שיאכלו מול הטלוויזיה (לדוגמה רק פופקורן או רק פרי) ואת כל שאר סוגי האוכל, כולל חטיפים הקפידו שיאכלו בישיבה ליד השולחן.

- אסרו על הילדים לקום באמצע הארוחה בכדי לראות טלוויזיה.

- הקפידו שהטלוויזיה תהיה סגורה בזמן הארוחות.

- נסו להפחית את זמן צפיית הילדים בטלוויזיה.

- הסבירו לילדים, כל אחד בהתאם לגיל שלו, למה מתכונים המפרסמים כשהם מראים פרסומות מזון וחטיפים בזמן הפרסומות, מה הם מרוויחים מכך ומדוע זה פוגע בבריאות הצופים, כולל ילדכם.


משמעת
מהם הסימנים שהצבנו לילד גבולות נוקשים מדי?


כל הורה אמור לדעת שגבולות הכרחיים לחינוך של ילדים, אולם יש הורים הנוטים להציב גבולות מוגזמים הפוגעים בביטחונו העצמי והרגשי של הילד ולעתים אף בכישוריו החברתיים. כדאי לשים לב לסימנים הבאים (במיוחד אם כמה מהם מופיעים יחד) ולבדוק האם הם תוצאה של נוקשות יתר בחינוך:

- הרטבה בגיל שהילד לא אמור להרטיב

- גמגום

- חוסר שקט

- שינוי קיצוני בהתנהגות בין הגן לבית (לדוגמה בגן הילד אלים ומתפרע ובבית מתנהג למופת, או ההפך)

- אלימות ותוקפנות המתפרצת אצל הילד במפתיע, ללא קשר ישיר לאירוע

- צייתנות קיצונית (עד תחושה שהילד כנוע)

- ילדים שאינם מביעים לעולם תוקפנות לא באופן פיזי ולא באופן מילולי

- אחים שלא רבים אף פעם

- ילד שמבקש רשות בנושאים שונים ממבוגרים אחרים בטענה שהוריו לא ירשו לו

- ילדים שכל הזמן "מנסים" את הוריהם. פעמים רבות אין הדבר סימן לחיזוק הגבולות מצד ההורים, אלא להרפיה מסוימת.
איזו התנהגות הורית נחוצה בעידן הפייסבוק והאינטרנט?



הנה מספר תפיסות וצורות התנהגות נכונות להורים בעידן האינטרנט:

- יש להכיר בחשיבות האינטרנט כספק מידע מרכזי בעידן הנוכחי תוך הבנה שהוא טומן בחובו גם סכנות.

- יש להבין שהפייסבוק ורשתות חברתיות נוספות הפכו לחלק בלתי נפרד מחיי החברה של הילדים, אך חשוב לעשות הכל בכדי שהן לא יהיו תחליף לחיים האמתיים ולתקשורת הבסיסית בין הילדים לבין עצמם ובין הילדים ובינינו ההורים והמבוגרים.

- יש לקבוע חוקים ברורים ומגבילים בעניין המחשב כמו: שעות גלישה (אין לגלוש בלילה, אין לגלוש בחדר נעול) מיקום המחשב בבית (מחשב ימוקם במרכז הבית) ולדאוג לסינון מתאים לפי גילאי הילדים.

- לשוחח עם הילדים מפעם לפעם בצורה ברורה וגלויה על הסכנות באינטרנט.

- להיות ערים לסימני מצוקה ולהתנהגות חריגה.

- להיות מעודכנים בתפעול המחשב, בכניסה לרשתות חברתיות, באפשרויות חסימה וכניסה להיסטוריה, לא בכדי לעקוב ללא הפסקה אחרי הילדים, אלא בכדי שתהיה לכם האפשרות להשתמש בכך כשיש צורך.

- דעו להשתמש בסנקציות הקשורות למחשב כשצריך.

- להתמיד ולהשקיע ביצירת תקשורת פתוחה, ישירה וגלויה ביניכם לבין ילדכם, כך שבסופו של דבר אתם תהוו את הבסיס, היציבות, הביטחון האישי והקשרים המשמעותיים הנכונים עבור הילדים.
מה חשוב לדעת על פינוק ילדים?



פינוק ילדים הוא נעים וטוב לילד וגם להורה, אך הוא צריך להיעשות בצורה מודעת שאינה פוגעת בחינוך ובגבולות שהצבתם, חשוב להקפיד על הדברים הבאים:

- פינוק שנעשה באופן קבוע, כלומר כזה הנותן לילד את כל מבוקשו יפגע בו בעתיד משום שהוא לא יהיה מסוגל להתמודד עם תסכול על דברים שלא יהיה בהישג ידיו.

- יש להחליט מראש האם אנחנו כהורים בוחרים לפנק בסיטואציה מסוימת או לא, תוך בדיקת הערך החינוכי.

- חשוב שפינוק יהיה קשור לדברים נעימים וטובים, שיעשה מתוך אהבה ורצון של נתינה ולא ככניעה לילד שלא ניתן לעמוד בדרישותיו.
מה התחליף לבחינות הבגרות?


התשובה היא כן. בהחלט!

הבגרות החלה ככלי מיון לעולם העבודה. איכשהו, בסביבות שנות ה-80 בערך, היא חדלה לגמרי להיות רלוונטית והיום פחות מתואר ראשון לא יכניס אותך לשום מקום עבודה שתרצה. מאז, שימש ציון הבגרות רק למטרה אחת, שגם אותה הוא עושה רע - לנבא את ההצלחה בלימודים האקדמיים ולמעשה - למיין את הנכנסים בשערי המוסדות להשכלה גבוהה. הסוד הוא שכושר הניבוי שלו די עלוב (וגם של הפסיכומטרי - אבל אל תגלו לאף אחד - יהיו המון מובטלים אם זה ייוודע..).

אבל מערכת החינוך הקפואה לא ויתרה עליה. הסיבות רבות ולא יפורטו כאן.

לפי הצעתי, הבגרות על כל נזקיה תוחלף בהוראה של ידע רלוונטי, מיומנויות אישיות, מומחיות, יצירתיות, שיטות חקר, טכניקות ניתוח והבנה, במטרה להקנות ערכים וכלי למידה אמתיים. כלים אלה שווים זהב בעולם המודרני והשיטה הנוכחית - רובה לא השתנתה עשרות שנים - פשוט לא מקנה אותם! - שאלו את המרצים באקדמיה..

יהיו 3 מסלולים בכל בי"ס: מדעי, מקצועי ואזרחי - כולם ברמה גבוהה ועם מורים איכותיים - על פי נטיית התלמיד ולא בגלל שהוא פחות או יותר טוב. איש לא יורחק לבית ספר מקצועי מרוחק ומשפיל, אלא אם היה אלים או עברייני (מעמד המורה כבר אמרנו?). במקום זאת נטפח במסלול המקצועי בעלי מקצוע איכותיים ולא קומבינטורים. אלה ילמדו ליד מסלול מדעי למצוינים, שבמקום לשנן ילמד לחשוב ולחקור ולמצות את המצוינות והיצירתיות (שלל התכונות הכי מבוקשות במדע וההייטק) וגם מסלול אזרחי - שירכוש בתיכון ידע ומיומנויות נדרשים לקריירה בתחומים כמו חשבונאות, משפטים, מינהל ועוד.

בנוסף, יבוטלו שקר הפסיכומטרי ומכוני הלימוד שמלמדים לרמות אותו, לטובת שיטת משפך הפוך. בשיטה זו יתקבלו כולם לתואר ראשון ויוכשרו לעולם האמיתי, כשכישורים רבים הם כבר יביאו עימם מהתיכון (היום הם לא והם עצמם יעידו על כך..).

איך יקבעו מי יתקבל לאיפה, אתם שואלים...

ובכן, המוסדות האקדמיים יוכלו למיין את בוגרי התיכון על פי הצלחתם בציוני התיכון, בשילוב סטטיסטי עם הצלחתם היחסית של בוגרים קודמים של בית הספר שממנו באו. מקדם הצלחה זה יהיה כלי ניבוי טוב יותר מהבגרות ומצד שני - הוא יהיה זול יותר למערכת החינוך ויאפשר נושאי הוראה חשובים שהיום נדחקים לטובת טוטם הבגרות. הוא גם יחסוך להורים ממון רב שהיום נזרק על מורים פרטיים והשלמות אינסופיות של ידע למעבר בחינות הבגרות. ועל מכוני הפסיכומטרי לא דיברנו..

התוצאה: בסוף תואר ראשון ימשיכו למדע, מחקר ותארים גבוהים תותחי העל שלנו שרוצים בכך. מי שבאו לרכוש תואר ימשיכו לקריירה עם כלים מעולים כשבדרך הם לא משכנו את כל שנות ההתבגרות שלהם לידע לא נחוץ ורכשו כלים לחיים, זוגיות, כלכלת משפחה, חינוך הילדים וערכים אזרחיים ואנושיים שבתקציבי החינוך וסדרי העדיפויות המעוותים של השיטה הנוכחית נפגעו קשות וחלקם הגדול פשוט לא שם.

ובל נשכח - החיסכון הכספי יהיה עצום - גם למערכת, גם לכלכלת המשפחה וגם ללומדים!

בהצלחה לנו!
איך להרגיל את הילדים לשתיית מים?



כך ניתן להרגיל את הילדים לשתיית מים במקום משקאות ממותקים:

- הוצאת כל המשקאות המתוקים מהבית.

- ניסוי וטעייה - הוספת פלחי פירות (כמו לימון ותפוז), נענע או לימונית למים ובדיקה האם הילדים מעדיפים אותם כך.

- משחקי פרסים וצ'ופרים קטנים לילדים המצליחים לשתות כמות מסויימת של מים עליה החלטתם.

- להיות סבלניים ועקביים.

- לאפשר פעם בשבוע (יום שישי בערב לדוגמה) שתייה ממותקת אהובה.

- תנו דוגמה אישית והרבו גם אתם, כהורים, בשתיית מים בארוחות וביניהן.
איך לחנך ילדים להתמודד עם השעמום?



הנה כמה שיטות חינוכיות להתמודדות עם שיעמום של ילדים:

- להרגיל את הילד כבר מגיל צעיר וב"מנות קטנות" לפרקי זמן בהם הוא מעסיק את עצמו לבד, כאשר בכל פעם פרק הזמן יכול להיות ארוך בדקות מועטות.

- בזמן משחק משותף עם הילד נותנים לו את האפשרות לארגן ולנהל את המשחק, כולל את הזמן שלו במידת האפשר, על מנת שיחווה התארגנות עם זמן.

- דאגו לסדר יום קבוע, בו הילד יודע שישנם זמנים ללא מחשב, שיעורים, חוגים או טלוויזיה ושעליו למלא את העיסוק בזמן הזה בכוחות עצמו.

- שבחו את הילד לאחר שסיים פעילות שיזם בעצמו או שהעסיק את עצמו לבדו בזמנו הפנוי.

- פרופ' עמוס רולידר ומיטל אוחיון מציעים בכתבה שפורסמה ב-YNET, להכין לילד "קופסת שיעמום" בה יהיו תמונות או רשימות של דברים אותם הילד אוהב לעשות בעצמו וכאשר הוא מתלונן על שיעמום ולא מוצא לעצמו עיסוק, להפנות אותו לאותה קופסא, לציין כי בטוח שיוכל למצוא בה רעיונות ולחזור לעיסוקיכם.
האם לאפשר לנער מתבגר לנעול את חדרו?



לא. כל עוד המתבגר חי בבית הרי שההורים אחראים על בטחונו האישי, חינוכו ושמירה עליו, הוצאת חדרי המתבגרים מחוץ לגבולות בהם מותר או אפשרי להורים להיכנס היא טעות.

מחקירת מקרי הידרדרות נערים לסמים, פשע ואלימות עולה כי הם היו נערים להורים שהמעיטו במעורבות ולמעשה לא ידעו מה מתחולל בחדרם של ילדיהם, ממש מתחת לאפם.

עם זאת, כמובן שההתערבות והמעורבות צריכה להיעשות בדרך מכבדת, תוך מתן כבוד לפרטיות הנדרשת ולצרכים שלהם, השונים משל ילדים צעירים יותר.

ההבהרה למתבגר צריכה להיות שאין לנעול את הדלת ושמאידך - בני הבית יכבדו את פרטיותו ולא ייכנסו בלא נקישה.
איך להגיב למריבות בין הילדים?



הנה מספר כללים להתנהגות הורית בזמן מריבות אחים:

1. התערבות מזערית - יש להתערב רק כשהמצב מגיע לאלימות או לסגנון דיבור בלתי הולם.

2. תגובה רגועה - כשבחרתם להתערב ולהגיב עשו זאת בשליטה עצמית ובסמכות.

3. הימנעו מהאשמה - הורים נוטים לא פעם להאשים את אחד הילדים באופן קבוע, לרוב את הגדול. לא תמיד הם צודקים.

4. ריבים כשגרה - לא מכל ריב צריך לעשות "דרמה". היה ונגמר. נאומים ושיחות ארוכות לא מסייעים במקרה זה.

5. שגרה בעייתית - אם יש ריב ספציפי החוזר על עצמו שוב ושוב, עליכם לנקוט עמדה. תוכלו לעשות זאת תוך שיתוף הילדים ושיחה קצרה על מה שהיה ומה צריך להשתנות.

6. להבין למה הם רבים - לילדים הכי נוח לריב עם מי שהכי קרוב להם, אחיהם. הם מתרגלים בכך תקלות במערכות יחסים, התמודדות עם כעס, חיפוש המרחב האישי ועוד, כשמבינים את זה, קל יותר לא להגיב לריבים באופן רגשי מדי.

7. לצחוק ולהצחיק - למדו את הילדים לקחת בקלות ובהומור דברים, זו שיטה טובה להפיג את הכעס והיא תלמד בעיקר תוך מתן דוגמה אישית.
איך לחגוג יום הולדת לילדים קטנים?



הנה מספר דברים שחשוב להקפיד עליהם בחגיגת יום הולדת לילדים קטנים:

- מסיבה אינטימית ללא הפקות ענק.

- להזמין חברים קרובים או משפחה קרובה, לא את כל השכונה.

- להגיש כיבוד במידה - לא להעמיס כמויות לא הגיוניות. עוגה ושני סוגים של דברי מתיקה יספיקו.

- לתת מתנות במידה - אפשר גם מתנה משותפת מכולם יחד. אין צורך בהררי מתנות שהילד לא יודע מה לעשות אתן.

- לתחום בזמן - להודי באיזו שעה מסתיימת החגיגה, שעה עד שעה וחצי לילדים קטנים יספיקו בהחלט.

- להימנע מהפעלת לחצים על הילד - תנו לו להשתתף בצורה שבה הוא חש בנוח, גם אם ציפתם ליותר.



איך להרגיע ילדים הנקלעים למצב חירום?


הנה מספר דרכים שיעזרו לילדים להירגע בזמן של מצבי חירום ומצבי לחץ:

ישיבה - די להושיב את הילד כאשר שתי כפות רגליו מונחות על הקרקע והוא מרגיש אותה יציבה תחתיו, ניתן אף לחלוץ את נעליו לחידוד התחושה. ניתן לדמיין את כפות הרגליים כגזע ששורשיו עמוקים מאוד באדמה.

נשימות - חשוב להנחות את הילד לנשום נשימות אטיות ועמוקות.

לדבר - יש לאפשר לילד לבטא את פחדיו ורגשותיו, מפעם לפעם ניתן לכוון ולהציע דרכים להתמודדות.

שתיית מים - מים מרגיעים ומרווים.

להפחית בחשיפה למידע מלחיץ - למרות הנטייה שלנו כמבוגרים להיות צמודים למקלטי טלוויזיה ורדיו במצבי חירום, חשוב לזכור שיש אינפורמציה שממש לא הכרחי שילדים ישמעו אותה.

להיזכר איך התגברנו בעבר - לילדים שכבר חוו סוג של חרדה או סיטואציה דומה כדאי להציע להיזכר איך הם הצליחו להתגבר בפעם הקודמת.
איך לקנות בגדים עם הילדים?


הנה מספר דגשים לקניית בגדים עם הילדים:

- תכננו עם הילד מראש את הקנייה. אמרו לו לאן הולכים, לכמה זמן בערך ומה אתם מחפשים, אפשר לערוך רשימה משותפת של הבגדים הדרושים במיוחד לקראת עונה חדשה.

- הסבירו לילדים את ההבדל בין בגדי מותגים לבגדים שאינם מותגים והגדירו במדויק האם וכמה בגדי מותגים אתם מסכימים שיקנה.

- שתפו וערבו את הילד בקנייה, שאלו לדעתו ואל תקנו בגד שהוא לא אוהב או שלא נוח לו.

- במידה והילד בשום אופן לא רוצה למדוד בגד כלשהו, וותרו ואל תיצרו ריבים מיותרים.

- אם הילד נכנס ל"דרמות", בכי והתנהגות המקשה על הקנייה, הפסיקו את מסע הקניות וחזרו לביתכם.
מהן הסיבות ואיך להתמודד עם ילד הנושך את חבריו?



ישנן כמה סיבות לילד שנושך, הנה כמה מהן:

- ילד עם מזג קשה

- ילד שקשה לו יותר מלאחרים להסתגל לשינויים

- ילד שקשה לו לחלוק את דבריו עם אחרים

- יכולת דיבור והתבטאות מילולית נמוכה לגילו

- יצריות אוראלית גבוהה.


התגובה ההורית הנדרשת במקרים אלה היא של הרבה סבלנות, נוכחות, הצבת גבולות ומתן פתרונות חילופים, כמו לדוגמה - אנחנו לא נושכים אנשים וילדים, אבל אתה יכול לנשוך צעצוע מגומי, מוצץ או מזון, עידוד להביע במילים את רגשותיו, להשתדל להפגיש את הילד כל פעם עם ילד נוסף אחד כדי לא ליצור אצלו מתח רב מדי. בנוסף, ניתן לשחק במשחקי הדמיה עם בובות או חיות האהובות עליו, ליצור מצב שהן כאילו נושכות והילד (יחד איתנו) מסבירים להן שאסור.
איך להתנהל נכון עם ילדים במקרי גירושין?



כך יש להתנהל נכון במקרי גירושין בכדי להקטין את הפגיעה בילדים:

- נסו להפחית את עצמת הריב ולמרות הכעסים להגיע להבנות ותקשורת תקינה.

- הקפידו לקבל החלטות במשותף - ככל שי ששיתוף פעולה בקבלת החלטות הנוגעות לילדים, כך הקשר אתם, משני הצדדים נשמר בצורה טובה יותר.

- עד כמה שהדבר ניתן, השתדלו שהילדים ישארו בסביבה המוכרת להם (ביה"ס, חוגים).

- הקפידו על תדירות קבועה של מפגשים עם ההורה שהילדים אינם אצלו.

- המשיכו להקפיד על אותם חוקים ולוחות זמנים שהיו גם טרם פרידתכם בשני הבתים השונים.

- אל תנסו לחבל במצבו הכלכלי של בן הזוג שנפרדתם ממנו. הדבר יזיק בעיקר לילדכם.

- השתדלו שהקשר עם המשפחה המורחבת ישמר כשהיה.

- אל תעבירו ביקורת שלילית על בן הזוג באוזני הילדים.

- אל תעמיסו על הילדים תפקידים שקודם לכן לא היו צריכים לשאת בהם. תנו להם להישאר ילדים.

- היו פתוחים וקשובים ותנו לילדים לתת פורקן רגשי לתחושותיהם, גם אם לפעמים יהיה קשה לכם להכיל זאת.

- קבלו עזרה ותמיכה בעצמכם, כך שתוכלו לצאת מהמשבר מחוזקים ולהמשיך לנהל את משפחתכם וחייכם האישיים על הצד הטוב ביותר.
איך לחזק אצל ילדים את ההערכה העצמית שלהם?
מה לעשות כשבני נוער לא קמים בזמן לבית הספר?
איך לדעת שילדי סובל מהתמכרות לטלוויזיה?
איך לזהות שילד סובל מאלימות?
איך לעשות יום הולדת טבחים?