» «
חינוך
ילדי הגדול יוצא משליטה ובודק גבולות, במיוחד מאז שנולד תינוק חדש. איך להתייחס לכך?


יתכן שילדך גילה כי בשל נוכחות התינוק החדש, קטנה תשומת הלב שאליה הוא התרגל. לתסכול המסוים הזה הצטרפה בדיקת הגבולות האופיינית לגילאי 2-3, וגורמת לו למשוך את תשומת לבכם דווקא כך. גם העובדה שבגילאים אלה הוא לא תמיד מצליח לבטא במילים את רצונותיו או לא מצליח לעשות לבדו דברים שהוא רוצה, גורמת לו להתקפי זעם. יש להרגיע אותו ולעודדו במשפטי הבנה ועידוד ("אני מבין שאתה רצית לעלות לבד ולא הצלחת אבל בפעם הבאה תצליח יותר"). יתר על כן, כיוון שיתכן שאת ההתנהגות האסורה הוא מבצע בשל רצון לתשומת לב, למול התינוק החדש, הרי שזהו סימן להורים לתת לילד תשומת לב אישית - בנסיבות אחרות ונעימות (בילוי של אמא רק איתו - ללא האח הקטן, הליכה עם אבא לבילוי ומשחק בגן המשחקים). על "אירועי גבול" (, בכל מקרה, כדאי להגיב באופן יבש וקצר ומבלי לצאת משליטה, כיוון שזוהי בדיוק תשומת הלב שהילד מנסה להשיג ואין לתת לו אותה על התנהגות העוברת את הגבול. רצוי בכל מקרה לזכור כי לא כל דבר מחייב מאבק ושיש עימותים איתו שיש להימנע מהם כבר בהתחלה - בעיקר על דברים שאינם הרי גורל - כמו בטחונו, בריאותו או פגיעתו באחרים - כיוון שעלינו לאפשר לו להתרגל לעמוד על שלו למול העולם ובחלק מהמקרים גם להשיג תוצאות בהתנהגות אסרטיבית כזו.
מוצץ
על מה להקפיד בגמילת ילד ממוצץ?



הנה 7 דברים שכדאי להקפיד עליהם בגמילת ילד ממוצץ:

1. הסברים ולא כפיה - לא לכפות על הילד גמילה, להסביר לו את הצורך בגמילה.

2. ללמד איך להירגע - לוודא שהילד יודע להירגע בעצמו גם ללא מוצץ.

3. להגביל את שעות השימוש במוצץ - להחליט מתי מותר ומתי אסור למצוץ מוצץ ועם הזמן להרחיב את הזמן שאינו מתאים למציצת מוצץ.

4. חיזוקים חיובים - לעודד את הילדים באמירות חיוביות ועידוד מילולי.

5. מתן פרסים - הבטחת פרס עתידי, לכשיצליח הילד להיגמל.

6. הזדהות - לתת לילד להבין שאנו מבינים את מצוקתו ברגעים הקשים יותר. חיבוק ומילים המביעות הזדהות והבנה כלפי רגשותיו.

7. ילד מעורב ולוקח אחריות - חשוב לא להחביא, לא להעלים ולא "לאבד" את המוצץ, לתת לילד להיות מעורב ואחראי בתהליך הגמילה.
בית ספר
מהי ועדת השמה?



ועדת השמה הינה ועדה אשר יש לה סמכות להחליט על העברת ילד מבית ספר רגיל לבית ספר מיוחד או כיתה מיוחדת. בוועדה יושבים שבעה חברים, אך ניתן לערוך דיונים רק כשנמצאים היו"ר (לרוב איש מחלקת החינוך של הרשות המקומית), פסיכולוג חינוכי והמפקח החינוכי (שניהם מאותה רשות מקומית). החברים הנוספים היושבים בוועדה הם עובד סוציאלי ממחלקת הרווחה של הרשות, רופא מומחה ברפואת ילדים, מפקח מהחינוך הרגיל ונציג מוועד ההורים הארצי לחינוך מיוחד.

חשוב לציין שילדים רבים מגיעים לכיתות או בתי ספר מיוחדים ללא צורך (שובבות יתר, לדוגמה) ולכן עמדת ההורים חשובה ביותר והם זכאים לדרוש אבחונים והערכות חוזרות.
ילדים
איך לשמור על אורח חיים בריא אצל ילדים?



הנה 8 עצות לשמירה על אורח חיים בריא אצל ילדים:

1. הקפדה על השתתפות בשיעורי חינוך גופני.

2. רשמו את הילדים לחוגים, בהם יש מרכיב של פעילות גופנית.

3. הרגילו את הילדים ללכת ברגל,ככל הניתן, אין צורך להסיעם באופן קבוע.

4. הגבלת זמן הצפייה בטלוויזיה והמשחק במחשב.

5. הקפידו על שנת לילה של 8 שעות לפחות.

6. דאגו שהילדים יאכלו וישתו דבר מה לפני יציאתם מהבית בבוקר(כריך, דגנים, יוגורט,שוקו, מים).

7. ציידו את הילדים בארוחה מזינה הכוללת גם פרי או גרנולה וירקות ומים בכמות מספקת.

8. השתדלו שהאוכל בבית יהיה טרי ומבושל ונסו להימנע ממזון קנוי שיש לחממו.

חינוך

גירושין
איך להתנהל נכון עם ילדים במקרי גירושין?



כך יש להתנהל נכון במקרי גירושין בכדי להקטין את הפגיעה בילדים:

1. נסו להפחית את עצמת הריב ולמרות הכעסים להגיע להבנות ותקשורת תקינה.

2. הקפידו לקבל החלטות במשותף - ככל שי ששיתוף פעולה בקבלת החלטות הנוגעות לילדים, כך הקשר אתם, משני הצדדים נשמר בצורה טובה יותר.

3. עד כמה שהדבר ניתן, השתדלו שהילדים יישארו בסביבה המוכרת להם (ביה"ס, חוגים).

4. הקפידו על תדירות קבועה של מפגשים עם ההורה שהילדים אינם אצלו.

5. המשיכו להקפיד על אותם חוקים ולוחות זמנים שהיו גם טרם פרידתכם בשני הבתים השונים.

6. אל תנסו לחבל במצבו הכלכלי של בן הזוג שנפרדתם ממנו. הדבר יזיק בעיקר לילדכם.

7. השתדלו שהקשר עם המשפחה המורחבת ישמר כשהיה.

8. אל תעבירו ביקורת שלילית על בן הזוג באוזני הילדים.

9. אל תעמיסו על הילדים תפקידים שקודם לכן לא היו צריכים לשאת בהם. תנו להם להישאר ילדים.

10. היו פתוחים וקשובים ותנו לילדים לתת פורקן רגשי לתחושותיהם, גם אם לפעמים יהיה קשה לכם להכיל זאת.

11. קבלו עזרה ותמיכה בעצמכם, כך שתוכלו לצאת מהמשבר מחוזקים ולהמשיך לנהל את משפחתכם וחייכם האישיים על הצד הטוב ביותר.
תינוק
איך לשמור על שיני התינוק?



למניעת עששת הינקות יש להקפיד ולעשות את הדברים הבאים:

1. להמעיט ככל האפשר ממילוי הבקבוק בנוזלים שאינם מים, כגון מיץ, תה ממותק, חלב, פורמולה וכדומה.

2. להעדיף מוצץ על מציצת אצבע שמעוותת את מבנה הלסת והשיניים.

3. להמעיט לאפשר לתינוק לינוק בלילה ללא הפסקה.

4. לנקות את שיניו על בסיס דו-יומי מהיום בו הן בוקעות.

5. בריאות שיני האם משפיעה על בריאות שיני התינוק - הקפידי לשמור על שינייך!

6. יש להביא את הפעוט לבדיקה חצי שנתית במרפאת שיניים כבר מתום השנה הראשונה ולבקש הדרכה וטיפול, במידה וזה נדרש.
שואה
מאיזה גיל אפשר לספר לילדים ולהסביר על השואה?



הנזק שייגרם לילד מחשיפה לסיפורי השואה בגיל צעיר מדי, עולה על התועלת ההיסטורית שבלימוד על השואה, כולל ההזדהות שלו עם סביבתו והטקס ביום השואה.

בגיל הרך, עד בית הספר, אין צורך לדבר על השואה ולהכניס את הילד למתח וחרדות.

החל מכיתה א' אפשר לדבר עם ילד על מלחמת העולם השנייה ועל כך שיהודים רבים מתו בה, אך לא כדאי לפרט ולרדת לעומק הפרטים על השמדת היהודים, היטלר, הנאצים, מחנות הריכוז ותאי הגזים. על כל אלו ניתן ללמד ילדים החל מכיתה ד'.
הצלחה
איך מגדלים ילדים מצליחים?



כדי לגדל ילדים מצליחים שחייהם מלאים מומלץ להקפיד על הדברים הבאים:

עצמאות ומשמעת עצמית - לטפח בהם משמעת עצמית ועצמאות (שילך לבי"ס לבד, ייקח אחריות על שיעורי בית וכדומה)

ללכת על החלומות - לעודד ילדים ללכת עם החלום שלהם ולתת להם תנאים טובים ככל האפשר להצליח בו (ציוד, מורה וכדומה).

דוגמה אישית - לתת דוגמה אישית לילדים, של היצמדות למטרה והשקעה מירבית במה שרוצים להגשים.

הנחיה - להנחות ולתמוך במאמציהם (למרבית המצליחנים בעולם היתה דמות שליוותה והיתה החונך או המנטור שלהם).

התמודדות - לסייע לו להתמודד עם אכזבות ותסכול. לא לוותר ולא להיכנע לכל כאב וצריחה ובעיקר לסייע להם לדחות סיפוקים.

מיצוי עצמי - להעביר לילדים את המסר שעל אף חשיבותם, הלימודים בבי"ס הם לא הדבר הכי חשוב. יותר חשוב המיצוי של הפוטנציאל האישי בתחום שבו הם רוצים ויכולים להצליח.

לשים לב - אם ביה"ס מתריע שהילד עושה משהו בעייתי, זוהי הזדמנות לזהות מה הילד באמת רוצה, יכול או במה הוא מתעניין באמת. נסו לשים לב!



שהאמירה לילד תהיה "תעשה כל מה שאתה יכול כדי להגשים ועוד קצת.."


פעוטות
מה לעשות כשפעוט משחק לבד ולא עם חברים?



הטוב ביותר שתוכלו לעשות הוא לנהוג בילד בסובלנות ואמפטיה ובכך לפתח תכונות אלה אצלו ולרסן את התוקפנות הטבעית שלו. ילדכם נמצא עדיין, כפי הנראה, בשלב שבו הוא עדיין מרוכז בעצמו ובמשחקיו.

בזמן כלשהו בשנה השלישית לחייהם, מתחילים הפעוטות את השלב החברתי בהתפתחותם, שלב בו הם מתחילים לשחק ביחד ובתיאום (בעבר שיחקו זה ליד זה ועתה - זה עם זה). לגיל זה אופייניים משחקי "כאילו" - רופא, בנאי, טבח וכדומה - המפתחים כישורים חברתיים ודמיון, ומשחקים מורכבים ומבוססי שיתוף והדדיות.

על אף שלרוב מתחיל השינוי בגיל שנתיים, חשוב לזכור שלכל ילד קצב התפתחות משלו.

בכל מקרה, חשוב לדעת שעד גיל 5 אמורה התוקפנות וההתרכזות של הילד בעצמו, להתחיל להיעלם, לטובת התנהגות חברתית ואמפטית שמאופיינת, בין השאר, בתוקפנות ההולכת ומתרסנת ובגילויי רגישות לכאב של ילד או אדם אחר.

מגיל 6 מומלץ לעודד אותם להשתתף בחוגי יצירה וספורט - שם יפגשו חברים בגילם, להזמין חברים אליכם ולתאם שילדכם יוזמן אליהם ולהזמין חבר איתו לטיול שבת או להליכה לקניון.

מעבר לכך, כדי לאפשר לו לתפוס מקום בין חבריו, חשוב לחזק את הבטחון של הילד בערכו (מחמאות רבותי, מחמאות! - תנו לו משימות וחזקו את ביצועיו במילויין) וביכולתו להתמודד עם קשיים בעצמו - אל תעזרו לו בכל החלטה וביצוע משימה - הוא יכול לבד!
איך לגרום לאבות להיות מעורבים בטיפול בתינוק?



אבות רבים מתקשים להיות מעורבים בטיפול בתינוקם מסיבות שונות. הנה 5 דרכים לגרום להם להיות מעורבים יותר:

1. חשוב לגרום לאבות להיות מעורבים כבר בשלב ההריון, לבוא יחד לבדיקות, לבחור יחד את הציוד לפני הלידה, להיות פתוחים לדבר על רגשות הקשורים בהריון ובלידה המתקרבת, לקחת חלק בקורס הכנה ללידה ולהיות נוכחים בלידה עצמה.

2. חשוב שבביקורים הראשונים בטיפת חלב יתלווה האב אל האם וישמע גם הוא את ההדרכה לגבי טיפול בתינוק.

3. חשוב לא לזלזל ולא להעיר על הדרך בה האב מטפל בתינוקו, אלא לתת חיזוקים חיובים ולהסכים לשתף.

4. יש לתת לאב תפקידים הנוגעים ישירות לתינוק ולא רק תפקידים שנועדו לענות על צרכים של הבית והאם (תלך, תביא, תקנה....).

5. אהבה, תקשורת, סבלנות ושיתוף פעולה - הקפידו עליהם וכך מעורבותו של האב תגדל ותשתבח.
על מה חשוב להקפיד בחינוך ילד בשנה השניה לחייו?



כשילד בן שנתיים מתנגד לכם, קודם כל הכירו בכך שזה לא מכוון נגדכם אלא שלב בהתפתחות ושלב טבעי ונורמלי. בכל מקרה כדאי לעשות כך:


1. התחילו להציב גבולות אך עשו זאת בנושאים חשובים (בטחונו של הילד, בריאותו ופגיעה באחרים) ולא בכל נושא.

2. למול אלה יש לעודדו לעצמאות בכל נושא שלא מסכן אותו.

3. כדאי להמעיט באיסורים ולהעדיף הזזה של הילד מכל מקום מסוכן או בלתי רצוי או להציע חלופות רצויות, תוך נתינת ביטוי מילולי לסכנה ("חשמל זה מסוכן. בוא נלך לכאן").

4. יש להמעיט מאד בטלוויזיה.
איך לומדים למבחנים נכון?




כדי ללמוד נכון למבחן הקפידו על הדברים הבאים:

- בדקו בראש את כל הפרטים על משך וצורת המבחן - כולל בחירה - בחרו במה להתרכז וותרו על מה שניתן לוותר בבחירה

- פזרו את החומר על ימים רבים

- למדו בשעות שבהן אתם במיטב הריכוז

- שלבו קריאה של החומר וחזרה בקול

- רכזו את כל החומר מראש וחלקו אותו לכל יום

- עשו תקצירים של החומר המלא ובתחילת כל יום חיזרו על תקציר החומר שכבר למדתם

- ביום שלפני - חזרו על כל החומר בתקצירים

- ממש לפני המבחן (בערב שלפני או ביום הבחינה) לא מומלץ ללמוד - תנו לראש לנוח והירגעו ממנה.
איך לעודד את הילדים לחשיבה כלכלית?



כדי לעודד ילדים לחשיבה פיננסית נכונה, מומלצים הדברים הבאים:


משחקי כלכלה - משחקים במונופול ומשחקים כלכליים דומים.

עידוד לחסכון - המליצו לילדים לחסוך לדברים שהם רוצים לקנות. במידה שאפשר, שווה גם לעודד אותם לחסכון, על ידי הוספה של אחוז מסוים מהסכום שחסכו בכל חודש (מעין "ריבית הורים").

דמי כיס קבועים - מומלץ לסכם עם הילדים על סכום קבוע בדמי הכיס ולעמוד בו.

כלכלה אישית בבילויים - כשאתם יוצאים עם הילדים לקניון או לבילוי משפחתי שכרוך בהוצאות וקניות, תנו לכל אחד מהם סכום מוגדר שבו יוכל לקנות מה שירצה, או לשמור לעצמו לחסכון. תגלו דברים מדהימים על האופי של ילדיכם והדרך שבה הם מחשבים כל שקל.

גם לא זה בסדר - כשילד רוצה לקנות משהו יקר, שתפו ושוחחו עימו על המצב הכלכלי שלא מאפשר. אין סיבה "לגונן" ולהסתיר את העובדה שאתם מקפידים על התקציב המשפחתי ויפתיע אתכם כמה ילד שמודע למצב יכול להפסיק לנדנד ולדרוש.

מתי על הורה להתערב בזוגיות של ילדיו המתבגרים?



רבות הפעמים שאנו, כהורים, איננו שבעי רצון לחלוטין מבחירת בני הזוג של בננו או ביתנו בגיל הנעורים, אך מכבדים את החלטתם ומנסים לגשש מה מהות היחסים.

ישנם מקרים שחובה עלינו להתערב ולהביע בצורה נחרצת את דעתנו ואלו הם:

1. כאשר אנו מגלים שיש אלימות (פיסית או מילולית) במערכת היחסים.

2. כאשר אנו שמים לב שבן/בת הזוג מנצל את השני מאיזו בחינה שהיא.

3. השפעה לשימוש באלכוהול וסמים.

4. כאשר פער הגילאים הוא בלתי סביר (15 או 20 שנה הפרש).

5. כאשר אתם שמים לב שאורח חייו של הנער משתנה לחלוטין, העדפותיו החברתיות ומקומות הבילוי שלו משתנים ויש לכם תחושה שהוא מובל ולא עומד בלחץ שמפעיל עליו בן הזוג.
איך להרגיל תינוק להירדם בעצמו?



הפעוט לא ישן טוב?

הסיכויים גדולים שאתם אחראים לכך בהצבת גבולות פגומה, על ידי אספקה של מזון לקול בכי, הרמה על הידיים ואף העברה למיטת ההורים.

השיטה הנכונה: כשהתינוק מתעורר ובוכה, גשו אליו, אך אל תראו בכך סימן למצוקה בהכרח. הגישו לו מוצץ ועיזרו לו להירגע במיטה, מבלי להרימו, וכך תרגילו אותו להירדם בכוחות עצמו ולא להזדקק לכם, שתרימו אותו.

וכן, גם אם הוא כבר התרגל - עשו שינוי. תוך כמה לילות של בכי ומחאה (ההרגל, אתם יודעים..) הוא ירכוש את ההרגלים הנכונים.

בהצלחה!
האם כדאי להעיר לילדים על כתב ידם?


כתב ידם של הילדים בדומה לשל המבוגרים מייצג את אישיותם ומאפייניה.
לפיכך ביקורת על כתב היד כמוה כביקורת על אישיותו של הילד, ועל התנהגותו ולכן לא מומלץ להעיר לילד על כתב ידו.

ישנם 3 דברים שלמרות זאת חשוב להקפיד עליהם עם ילדים:

1. אופן אחיזת העט- שיאחז באופן נכון, במידת הצורך לבחון אפשרות לעזרה בתיקון.

2. נקודת התחלת הכתב- כלומר ללמד את הילד את כוון כתיבת האות כיאות.

3. שמירה על חלוקה וארגון סבירים בדף שיאפשרו קריאות ברמה סבירה.

יתר הסימנים הקשורים לעיצוב האות, יופי הכתב וכדומה הם פחות חשובים, ולכן רצוי לא להעיר להם על כך.
מה התחליף לבחינות הבגרות?


התשובה היא כן. בהחלט!

הבגרות החלה ככלי מיון לעולם העבודה. איכשהו, בסביבות שנות ה-80 בערך, היא חדלה לגמרי להיות רלוונטית והיום פחות מתואר ראשון לא יכניס אותך לשום מקום עבודה שתרצה. מאז, שימש ציון הבגרות רק למטרה אחת, שגם אותה הוא עושה רע - לנבא את ההצלחה בלימודים האקדמיים ולמעשה - למיין את הנכנסים בשערי המוסדות להשכלה גבוהה. הסוד הוא שכושר הניבוי שלו די עלוב (וגם של הפסיכומטרי - אבל אל תגלו לאף אחד - יהיו המון מובטלים אם זה ייוודע..).

אבל מערכת החינוך הקפואה לא ויתרה עליה. הסיבות רבות ולא יפורטו כאן.

לפי הצעתי, הבגרות על כל נזקיה תוחלף בהוראה של ידע רלוונטי, מיומנויות אישיות, מומחיות, יצירתיות, שיטות חקר, טכניקות ניתוח והבנה, במטרה להקנות ערכים וכלי למידה אמתיים. כלים אלה שווים זהב בעולם המודרני והשיטה הנוכחית - רובה לא השתנתה עשרות שנים - פשוט לא מקנה אותם! - שאלו את המרצים באקדמיה..

יהיו 3 מסלולים בכל בי"ס: מדעי, מקצועי ואזרחי - כולם ברמה גבוהה ועם מורים איכותיים - על פי נטיית התלמיד ולא בגלל שהוא פחות או יותר טוב. איש לא יורחק לבית ספר מקצועי מרוחק ומשפיל, אלא אם היה אלים או עברייני (מעמד המורה כבר אמרנו?). במקום זאת נטפח במסלול המקצועי בעלי מקצוע איכותיים ולא קומבינטורים. אלה ילמדו ליד מסלול מדעי למצוינים, שבמקום לשנן ילמד לחשוב ולחקור ולמצות את המצוינות והיצירתיות (שלל התכונות הכי מבוקשות במדע וההייטק) וגם מסלול אזרחי - שירכוש בתיכון ידע ומיומנויות נדרשים לקריירה בתחומים כמו חשבונאות, משפטים, מינהל ועוד.

בנוסף, יבוטלו שקר הפסיכומטרי ומכוני הלימוד שמלמדים לרמות אותו, לטובת שיטת משפך הפוך. בשיטה זו יתקבלו כולם לתואר ראשון ויוכשרו לעולם האמיתי, כשכישורים רבים הם כבר יביאו עימם מהתיכון (היום הם לא והם עצמם יעידו על כך..).

איך יקבעו מי יתקבל לאיפה, אתם שואלים...

ובכן, המוסדות האקדמיים יוכלו למיין את בוגרי התיכון על פי הצלחתם בציוני התיכון, בשילוב סטטיסטי עם הצלחתם היחסית של בוגרים קודמים של בית הספר שממנו באו. מקדם הצלחה זה יהיה כלי ניבוי טוב יותר מהבגרות ומצד שני - הוא יהיה זול יותר למערכת החינוך ויאפשר נושאי הוראה חשובים שהיום נדחקים לטובת טוטם הבגרות. הוא גם יחסוך להורים ממון רב שהיום נזרק על מורים פרטיים והשלמות אינסופיות של ידע למעבר בחינות הבגרות. ועל מכוני הפסיכומטרי לא דיברנו..

התוצאה: בסוף תואר ראשון ימשיכו למדע, מחקר ותארים גבוהים תותחי העל שלנו שרוצים בכך. מי שבאו לרכוש תואר ימשיכו לקריירה עם כלים מעולים כשבדרך הם לא משכנו את כל שנות ההתבגרות שלהם לידע לא נחוץ ורכשו כלים לחיים, זוגיות, כלכלת משפחה, חינוך הילדים וערכים אזרחיים ואנושיים שבתקציבי החינוך וסדרי העדיפויות המעוותים של השיטה הנוכחית נפגעו קשות וחלקם הגדול פשוט לא שם.

ובל נשכח - החיסכון הכספי יהיה עצום - גם למערכת, גם לכלכלת המשפחה וגם ללומדים!

בהצלחה לנו!


איך לגדל ילדים חיוביים המתנהגים בצורה מופתית?



ממש לא. לצד העונש - כשצריך, יש לפרגן לילד על התנהגות נאותה. המחמאה לילד על התנהגות טובה היא דלק לשחזור המעשה אצל הילד. החוויה החיובית הזו, מבחינת הילד, תביא אותו לחזור ולהפנים את המעשה שהביא לה.

ולא, אין במחמאות של ההורה משהו משחית, כמו שיש הטוענים מקרב אנשי החינוך. אין ילד בעולם שנוהג נכון רק כשהוא מקבל מחמאות ופרגון.

מומלץ לכל הורה לאמץ לעצמו מילות שבח ומחמאות כחלק מהיום יום, גם על דברים שלכאורה מובנים מאליהם. לדוגמה: "אסף, כל הכבוד שהורדת את הצלחת שלך מהשולחן אחרי האוכל" או "יעל, יופי שזכרת לשים את הבגדים שלך בתוך סל הכביסה ולא לזרוק אותם מעליו..." וכדומה.
איך לדעת שילדי סובל מהתמכרות לטלוויזיה?



ילד מכור לטלויזיה מאופיין בחלק גדול מהסימנים הבאים:

1. כשהילד מתחבר לטלוויזיה ללא יכולת להתנתק.

2. הוא מוותר על פעילות חברתית בשל הצפייה בטלוויזיה.

3. הוא צופה במסך גם כשלא תכנן לצפות.

4. הוא מגלה סימני כפייתיות בנושא (מזפזפ בלי הפסקה, לא מוכן שבני משפחה אחרים יעבירו ערוצים וכו').


כל אלה מסימני ההתמכרות לטלוויזיה. מומלץ להגביל את הצפיה בטלויזיה לשעה וחצי ביום או לשתי תוכניות ואת שאר הזמן להקדיש לעיסוקים אחרים.

בכל מקרה התהליך של ניתוק הילד מהמכשיר צריך להיות הדרגתי ויש לשתף את הילד ביתרונות שינבעו מה"התנתקות" מהמכשיר - כולל חיזוקים חיוביים ו"פרסים" על התקדמות התהליך מצידו.
מה ללמד ילדים לפני שהם יוצאים לבד מהבית?


ילדים צעירים שמתחילים לצאת מהבית ללא ליווי של מבוגר צריכים הנחייה בנושאים הללו:

1. כללי זהירות בכביש, כולל כללי המעבר במעברי חצייה, אור ירוק, יצירת קשר עין עם הנהג, מבט על הסביבה ולא על הטלפון הסלולארי, מעבר בהליכה שקולה ולא בריצה לא אחראית וכדומה.

2. כללי זהירות כרוכבי אופניים, כולל איפה מותר לנסוע, מהירות, חנייה, קסדה.

3. כהורים, אתם מכירים את ילדכם הכי טוב. דעו להעריך מהו גבול המרחק הנכון לו ללכת לבד, שעות חזרה, יכולת הסתגלות במרחב, פחדים וכדומה וקחו את כל אלה בחשבון כאשר הוא מתחיל לצאת לבדו מהבית.

4. ועם זאת, שדרו ביטחון, שמחה והגבילו את כמות ההזהרות שלא ישתקו את הילד מפחד.
למה לשים לב כשהילדים הולכים לישון אצל חברים?


הנה מספר דברים שחשוב לשים אליהם לב כשילדים מתחילים לישון אצל חבריהם :

1. שימו לב האם הילד/ה בשלים ומוכנים לשינה שלא בבית, עשו הכל שהחוויה של שינה אצל חברים תהייה חוויה טובה וחיובית ולא תעשה מתוך לחצים חברתיים.

2. רצוי לקבוע שינה אצל חברים בסופי שבוע וחופשים, כך שיש זמן רב יותר להיות ביחד ואפשר ללכת לישון קצת יותר מאוחר מהרגיל.

3. חשוב שתכירו את ההורים שלביתם אתם שולחים את ילדכם ותעמדו אתם בקשר טלפוני.

4. ודאו שההורים המאחרים נוכחים כל העת בבית והילדים לא נשארים לבד.
ממה להיזהר כשמסתובבים עם הילדים בקניון?
איך להגיב כשלפעוט יש התקף זעם?
איך לבחור קייטנות לילדים?
איך לשמור על המתבגר שלנו שיוצא לבילוי?
איך לשמור על ילדי מאלימות?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.