» «
אלימות
איך לשמור על המתבגר שלנו מאלימות?



הנה מספר דרכים לשמירה על המתבגרים שלנו מפני אלימות:

- להרבות בהסברה למתבגר על זהירות מגורמים ומקומות חשודים (שירותים במועדון, כוסות שתייה חשופות להוספה של חומרים מסממים).

- פיקוח על יציאותיו: לאן, עם מי ומתי ואיך חוזרים.

- קביעת גבולות ברורים בנושאים החשובים (חוק, שעות, לימודים וכו').

- תגובה מידית למצבים בהם הילד נכשל בשמירה על עצמו ויצירת אורח חיים שבו יזהר מאלימות (כולל הימנעות משתיה וסמים) ויזהה סימנים מקדימים אצל חבריו.

- אלימות בביה"ס: התארגנו במסגרת ההורים ועבדו מול הנהלת ביה"ס לזיהוי מקורות ומוקדי האלימות.

- אל תחששו להשקיע זמן, מאמץ וכסף לפתרון הבעייה בביה"ס כיוון שאי פתרונה מביא, מעבר לסיכון לילדכם, גם לירידה ברמת לימודיו ולהמשך האלימות לאחר שעות הלימודים.
חינוך
איך לזהות שילד סובל מאלימות?



סימנים של אלימות אצל ילד עלולים להיות:

- אם הילד מראה סימני רתיעה וחשדנות מאנשים

- אם הוא מבטא חשש מאלימות ונראה חושש

- אם הוא נראה סגור, פאסיבי וחסר שמחת חיים

- אם הוא חסר מנוחה, סובל מקשיים בריכוז או בזכרון, ירידה בלימודים

- ילד שלפתע מרטיב במיטה.

כל אלה סימנים שיכולים להעיד על ילד שמופעלת עליו אלימות מינית או פיזית (אם כי יש לציין שאלה רק סימנים ואינם הוכחות).

פעמים רבות תוכלו לזהות יותר אם תתנו לו לצייר משפחה, גן וכדומה - ייתכן ושם תוכלו לגלות סימנים ובשיחה עימו על היצירה שלו הוא יסגיר את הסוד המעיק עליו - זכרו, עם זאת, שפעמים רבות הוא ייחשף יותר בפני איש מקצוע מאשר בפניה של דמות קרובה.
גירושין
איך להתנהל נכון עם ילדים במקרי גירושין?



כך יש להתנהל נכון במקרי גירושין בכדי להקטין את הפגיעה בילדים:

1. נסו להפחית את עצמת הריב ולמרות הכעסים להגיע להבנות ותקשורת תקינה.

2. הקפידו לקבל החלטות במשותף - ככל שי ששיתוף פעולה בקבלת החלטות הנוגעות לילדים, כך הקשר אתם, משני הצדדים נשמר בצורה טובה יותר.

3. עד כמה שהדבר ניתן, השתדלו שהילדים יישארו בסביבה המוכרת להם (ביה"ס, חוגים).

4. הקפידו על תדירות קבועה של מפגשים עם ההורה שהילדים אינם אצלו.

5. המשיכו להקפיד על אותם חוקים ולוחות זמנים שהיו גם טרם פרידתכם בשני הבתים השונים.

6. אל תנסו לחבל במצבו הכלכלי של בן הזוג שנפרדתם ממנו. הדבר יזיק בעיקר לילדכם.

7. השתדלו שהקשר עם המשפחה המורחבת ישמר כשהיה.

8. אל תעבירו ביקורת שלילית על בן הזוג באוזני הילדים.

9. אל תעמיסו על הילדים תפקידים שקודם לכן לא היו צריכים לשאת בהם. תנו להם להישאר ילדים.

10. היו פתוחים וקשובים ותנו לילדים לתת פורקן רגשי לתחושותיהם, גם אם לפעמים יהיה קשה לכם להכיל זאת.

11. קבלו עזרה ותמיכה בעצמכם, כך שתוכלו לצאת מהמשבר מחוזקים ולהמשיך לנהל את משפחתכם וחייכם האישיים על הצד הטוב ביותר.
קניון
ממה להיזהר כשמסתובבים עם הילדים בקניון?



בתוך חנויות גדולות וקניונים יש לשים לב לדברים הבאים:

- יש לקבוע עם הילד להיכן עליו להגיע או מה עליו לעשות, אם חלילה הוא מאבד אתכם.

- לא לאפשר לילד גישה לכבלי חשמל על הארץ ושקעים חשופים.

- לא לאבד קשר עין עם הילד בשום שלב (אם הילד מועד לריחוף כדאי להצמיד לו מדבקה עם הפרטים שלכם כולל המספר הסלולארי).

- בריכוזי אנשים הומים במיוחד - לא לעזוב לילד את היד.

- המקומות המועדים לפורענות בקניון, מבחינת הילדים, הם המדרגות הנעות, המדרגות הרגילות, קרוסלות הכניסה לחנויות, דלתות הזזה ומעליות.

חינוך

מטפלת
איך לבחור מטפלת לילד?



כך תבחרו מטפלת לילדכם:

1. בתחילה יש להקפיד על מיון ולחפש דמות רגועה, מחנכת אך מלטפת, לשוחח אישית ופנים אל פנים עם כמה ממליצים מקרב המעסיקים הקודמים שלה.

2. לתת לה בפגישה להחליף טיטול, להאכיל את התינוק, לעשות גרפס ולבדוק האם היא יודעת כיצד לנהוג בשעת חירום (בנפילה או חנק של הילד) עדיף אם יש לה הכשרה בסיסית כלשהי בעזרה ראשונה.

3. מומלץ לערוך את הראיון בנוכחות הילד בו היא אמורה לטפל, ולבחון כיצד היא מתייחסת אליו.

4. לאחר התחלת הטיפול בילד יש להמעיט בדרישות לעבודות בית ובישול כדי שתהיה זמינה לילד לחלוטין.

5. רצוע לעקוב אחריה, להתקשר מהעבודה ולשאול לשלומו של הילד, להפתיע בהגעה בזמנים לא קבועים, לפקוח עין על הילד ולקלוט סימני מצוקה או רתיעה מהמטפלת במידה וישנם כאלה, ושינויים בצורת האכילה וההתנהגות.

6. חשוב לשים לב אם לאחר הימים הראשונים (הסתגלות) הילד מגלה שמחה כשהוא פוגש אותה בבוקר או סימני דחייה, אם הוא נרתע ממנה זהו תמרור אזהרה! במקרה של חשד - להתקין מצלמת מעקב על ידי מומחה.
ילדים
איך לגדל ילד עצמאי שיהפוך למבוגר עצמאי?


כך תחנכו את ילדכם להפוך למבוגרים עצמאיים:

1. נסו לעודד אותו לעשות דברים בעצמו ובכל שלב הביטו בחבריו בני גילו ולראות מה הם כבר עושים לבדם ועודדו אותו לכך.

2. אל תשרתו אותו יותר מדי ואל תספקו לו דברים שהוא היה אמור להשיג בעצמו (מה שניתן לכנות "שירותים מיוחדים" או "שירותים מיותרים"..).

3. אל תשרכו את נעליו כשהוא יכול, אל תאכילו אותו בכפית את כל הפתרונות.

4. אל תסיעו אותו לכל מקום ובכל גיל.

5. אל תכינו את שיעורי הבית שלו, תנו לו להתמודד עם קשיים עם חבריו או מוריו אלא אם יפנה אליכם בבקשת עזרה (שגם אז - אל תנקטו אוטומטית עמדה התומכת בו אלא היו ענייניים - לפעמים גם המורה או מישהו אחר צודק ולא הוא).

חילא מציעה לתת לו לקחת אחריות על דברים המתאימים לגילו וליכולותיו הקוגניטיביות. למשל : לדאוג לאח קטן יותר - לקחת אותו לחבר, להחזירו משם וכדומה. כשילד צריך לדאוג למישהו אחר, קטן יותר, הזקוק לו, זה מפתח אצלו חוש אחריות ועצמאות.

גיא מציע: תנועות נוער עם ערכי עצמאות וטיולים רבים כגון צופים וחוגי סיירות יעזרו לילד לפתח עצמאות, והוא יידע איך להסתדר לבד בשטח.
חינוך
איך לזהות הורים שאין להם סמכות הורית?



כך ניתן לזהות הורים שאין להם סמכות הורית:

- הורים שאין קשר בין הנתינה החומרית שלהם לבין התנהגותו של הילד והם מונעים מהרצון למצוא חן בעיניו.

- הורים שלא מגיבים בחומרה לביטויי חוצפה, קללות, אלימות פיזית או מילולית ומוכנים לספוג אותה כשהיא מופנית אל אחרים ואפילו אליהם עצמם.

- הורים שאינם מסוגלים להקפיד על שמירת סדר יום הגיוני המותאם לגילו של ילדם.

- הורים שאינם עקביים בדרישותיהם ומוותרים ברגעי חולשה ללחץ של הילדים על עקרונות חשובים להם בחינוך.

- הורים שלא מסוגלים להשתמש במילה "לא" מול ילדיהם ולעמוד מאחורי מילה זו.
ילדים קטנים
מהן הסיבות ואיך להתמודד עם ילד הנושך את חבריו?



ישנן כמה סיבות לילד שנושך, הנה כמה מהן:

- ילד עם מזג קשה

- ילד שקשה לו יותר מלאחרים להסתגל לשינויים

- ילד שקשה לו לחלוק את דבריו עם אחרים

- יכולת דיבור והתבטאות מילולית נמוכה לגילו

- יצריות אוראלית גבוהה.


התגובה ההורית הנדרשת במקרים אלה היא של הרבה סבלנות, נוכחות, הצבת גבולות ומתן פתרונות חילופים, כמו לדוגמה - אנחנו לא נושכים אנשים וילדים, אבל אתה יכול לנשוך צעצוע מגומי, מוצץ או מזון, עידוד להביע במילים את רגשותיו, להשתדל להפגיש את הילד כל פעם עם ילד נוסף אחד כדי לא ליצור אצלו מתח רב מדי. בנוסף, ניתן לשחק במשחקי הדמיה עם בובות או חיות האהובות עליו, ליצור מצב שהן כאילו נושכות והילד (יחד איתנו) מסבירים להן שאסור.


יציאה מהארון
איך להגיב לנער או נערה שיוצאים מהארון?


זו הדרך הנכונה להתנהל בה כשבנכם או בתכם מודיעים לכם שהם יוצאים מהארון:

1. קבלו את ההחלטה מבלי לערער עליה. אם ילדכם הגיע לשלב שהוא כבר מספר לכם על כך, כנרה שהוא בדק את הנושא עם עצמו לעומק.

2. העבירו לילדים את המסר שאתם מקבלים אותם כפי שהנם, אך זכרו שמותר לכם לומר שאתם זקוקים לזמן כדי לעכל ולהתרגל למה שסיפרו.

3. וודאו שהילד שלכם משתלב חברתית, בררו איך מקבלים אותו והיו עם יד על הדופק שאין תגובות עוינות כלפיו.

4. במידת הצורך הציעו עזרה מקצועית שתסייע להתמודד עם ההחלטה והשלכותיה.

5. ספרו לילדכם על קבוצות הנוער של איגי, שם יוכלו להכיר נוער העובר תהליכים דומים לשלהם.

6. במידה ואתם זקוקים לעזרה כהורים תוכלו לפנות לתהל"ה - עמותת תמיכה להורים להומואים, לסביות, טרנסטנג'רים וביסקסואלים, או לאנשי מקצוע פרטיים.

7. המשיכו לחנך כרגיל. גבולות, סדר יום, משמעת, ערכים ולימודים, כל אלה צריכים להמשיך להתנהל כרגיל.

8. חשוב לציין שאם ילדכם לא סיפר לכם על יציאתו מהארון אך אתם חשים שזה יגיע, אל תאיצו בו, אלא הקפידו לייצר אווירה מחבקת ואוהבת בבית, כך שבבוא היום יוכל לשתף אתכם ללא חשש.
איך לבחור קייטנה לילד?


לבחירת קייטנה לילדים, עשו כך:

- יש לבדוק מי הגוף המנהל את הקייטנה

- לבדוק מהו היחס המספרי של המדריכים - בין מקצוענים לתיכוניסטים

- בדקו מה התכנים החינוכיים שיועברו בקייטנה

- ודאו מה גודל הקבוצות (20-25 ילדים מקסימום)

- בקשו לראות אם יש לקייטנה רשיון (מבטיח בקרה על בטיחות, עזרה ראשונה ותברואה)

- בדקו היכן הקייטנה תתקיים (עדיפות למקום ממוזג המשלב גם מרחבים פתוחים)

- חשוב שתהיה בה אבטחה (גם במקום הקבוע וגם ביציאה לבריכה או לטיולים)

- ודאו איזה מזון יקבלו הילדים ומה איכותו, מה המחיר ומה הוא כולל (בדקו תוספות שאינן כלולות ואת עלותן - לעיתים זו מלכודת שבדיעבד תייקר את הקייטנה בהרבה)

- ודאו שלקייטנה יש "רישוי עסקים" שהוצא ע"י הרשות המקומית.

- ודאו שיש אישורים ברי תוקף ממשרד החינוך לכל מפעילי הקייטנה החייבים בהשכלה מתאימה או רשיון הדרכה.

- בדקו האם יש אישור שתוכנית הקייטנה עונה על המטרות החינוכיות בארץ.

- וודאו שלבריכה בה ישחו הילדים יש רשיונות תקפים.

- ודאו שהמבנה בו תתקיים הקייטנה מתוחזק כהלכה ומתים לילדים לשהות בו בבטיחות.

- ודאו כי למפעילי הקייטנה יש ביטוח מקיף.

- יש לדעת בוודאות שלאף אלד ממפעילי הקייטנה לא היו עבירות מין בעבר.

- כמו כן חשוב לדעת שהצוות עבר הכשרה מתאימה במתן עזרה ראשונה בסיסית ובמניעת תאונות.



חופש נעים!
איך לסייע לילדי שטוען שהוא לא מהמקובלים?



נושא המקובלים הוא מהמלחיצים והמעסיקים את המתבגרים ולפני הכל, אם התוודה הילד על שאינו "מקובל", על ההורה לתת לו תמיכה ואהבה ולא להפגין תחושת כישלון בכך שאינו מקובל.

משפט מפתח:
"בשבילנו אתה הכי טוב ומיוחד והם אלה שמפספסים אותך, ולא אתה אותם".

כדאי להבהיר לילד שהוא מיוחד ושהמיוחדות שאתם ההורים והמשפחה כל כך אוהבים בו, אולי גורמת למקובלים שלא לקבלו לשורותיהם. הרי המקובלים צריכים להיראות, להתלבש ולהציג עצמם כמו כל המקובלים, הם אמורים ליהנות מאותה מוסיקה (לרוב די טראשית..), מאותם תכנים ילדותיים ונמוכים (אותן סדרות, אותו ליקוק אינסופי לתמונות של המקובלים האחרים בפייסבוק וכו') וכן הלאה.

לו יש הזדמנות למשהו טוב יותר.

כדאי לסייע לילד להבין שאין סיבה לרדוף אחרי הקבוצה הזו וכדאי שיתרכז במה שמעניין אותו, בתחביביו, בלימודים ובמיוחד בחברים כמוהו, שיש בהם הרבה יותר ממה שהמקובלים מחפשים (חיצוניות). כשהוא לא יהיה מקובל ולא יחיה לפי הקודים הללו, הוא יוכל להיות הרבה יותר עצמו, לעסוק בענייניו, מבלי לחשוש מביקורת או פסילה.

ועוד דבר אחרון - הוכח שוב ושוב שדווקא ה"לא מקובלים" נוטים להפוך להצלחות בהמשך חייהם, בניגוד לאלה שהיו עסוקים בלהיות שייכים למקובלים. החוזק הפנימי (בניגוד לזה שתלוי באחרים), טיפוח העניין (כתוצאה מהזמן הפנוי והיכולת להתרכז בדברים החשובים באמת) והדיאלוג עם עצמם, מביא את ה"לא מקובלים" למקומות הטובים באמת.
ילדי נושא בילקוט משקל רב ביותר. מה ניתן לעשות?


כמובן שראשית דבר הוא להרגיל את הילד לקחת רק את מה שנדרש לאותו יום לימודים. לשאת את התיק תמיד בשתי הרצועות ולא כשהוא תלוי על כתף אחת. בכל מקרה - במידה והמשקל עולה על 10% ממשקלו של הילד הרי שבהחלט חשוב להגבילו. במידה ובית הספר מצויד בארונות אישיים (לוקרים) הרי שזו הבחירה הטבעית. במידה ואין כאלה - ניתן לפנות לוועד ההורים ולהנהלת בית הספר ולבקש שיתקינו כאלה. במקביל יש להידבר עם מחנכת הכתה ולציין בפניה שהמשקל של ילקוט התלמיד עולה על המותר מבחינה בריאותית - היא תוכל למצוא פתרונות כיתתיים (כמו השארה של ספרים בכתה) ותוכל לפנות למורים המקצועיים בדרישה לחשיבה מחדש על הנושא. בכל מקרה שבו הילד נושא "משקל עודף" אין לוותר - את המחיר הוא ישלם בבריאותו.
איך להכין ילד להישאר לבד בבית?


ילד הנשאר בבית ללא מבוגר צריך הסבר והדרכה בנושאים הבאים:

אוכל - רצוי להכין לילד אוכל מראש ואם אפשר אוכל שלא צריך לחממו. בכל מקרה יש לתרגל עם הילד מספר פעמים את אופן השימוש באמצעי החימום שיצטרך להשתמש בהם במטבח ולוודא שהוא עושה זאת בצורה זהירה ובטוחה.

פתיחת דלת לזרים - ילד הנשאר לבד בבית צריך לקבל הנחיה חד משמעית שהוא אינו פותח לזרים. יש להסביר לו מה עושים אם אנשים מזדהים כשליחים, דוורים וכדומה.

השארת דרכי התקשרות - יש להשאיר במקום בולט אחד לפחות רשימה ברורה של מספרי טלפון להתקשרות במקרי חירום ובמקרים אחרים.

הסבר על סכנות אפשריות - על הילד לדעת היכן נמצאים פתחי חירום בבניין ואיך עליו לנהוג במקרים שפורצת שריפה או שמתרחשת סכנה אחרת. חשוב להסביר לו מתי אין להשתמש במעלית, מה תפקידו של גלאי העשן ומתי הוא פועל, כמו כן כדאי ליידע את הילד איפה נמצא תיק עזרה ראשונה ולהדריכו בצורה בסיסית לשימוש בה.
על מה חשוב להקפיד בחינוך ילד בשנה השניה לחייו?



כשילד בן שנתיים מתנגד לכם, קודם כל הכירו בכך שזה לא מכוון נגדכם אלא שלב בהתפתחות ושלב טבעי ונורמלי. בכל מקרה כדאי לעשות כך:


1. התחילו להציב גבולות אך עשו זאת בנושאים חשובים (בטחונו של הילד, בריאותו ופגיעה באחרים) ולא בכל נושא.

2. למול אלה יש לעודדו לעצמאות בכל נושא שלא מסכן אותו.

3. כדאי להמעיט באיסורים ולהעדיף הזזה של הילד מכל מקום מסוכן או בלתי רצוי או להציע חלופות רצויות, תוך נתינת ביטוי מילולי לסכנה ("חשמל זה מסוכן. בוא נלך לכאן").

4. יש להמעיט מאד בטלוויזיה.
מה לשאול את הילדים כדי להיות מעורבים בהרגלי הגלישה שלהם?



גלעד האן, חוקר פשעי מחשב מציע לשאול את הילדים את השאלות הבאות על מנת להיות מעורבים יותר בהרגלי הגלישה שלהם ברשת:

1. היכן אתה גולש?

2. את מי אתה פוגש ברשת ומחוצה לה?

3. איך אתה מחליט עם מי לדבר ועם מי לא?

4. האם קרה שמישהו הציק לך?

5. מה אתה עושה כשמישהו מציק לך?

6. האם אתה מכיר ילדים שהציקו להם ברשת?

7. מה הם עשו ומה הם היו צריכים לעשות?

8. לאיזה אתרים אתה לא מוכן להיכנס?

9. מה אתה עושה כשאתה מגיע במקרה לאתר שיש בו תוכן לא ראוי/מגעיל/מפחיד?
למה כדאי למנוע מתינוקות ופעוטות לצפות בטלוויזיה?



כדאי למנוע מתינוקות ופעוטות מתחת לגיל שנתיים לצפות בטלוויזיה מהסיבות הבאות:

1. עיכוב ברכישת השפה - השפה מתפתחת בעיקר עקב שיחה איכותית ורבה בין הילד להוריו, צפייה בטלוויזיה מצמצמת משמעותית אפשרות זו.

2. פגיעה בזיכרון - לטווח הארוך עלולה צפייה מרובה בטלוויזיה בגילאים אלה לפגוע ביכולת של הבנת הנקרא והזיכרון של הילד.

3. השפעה שלילית על הריכוז - ישנו קשר שנבדק מחקרית בין צפייה בגילאים הצעירים בטלוויזיה לבין הפרעות קשב וריכוז בשלב מאוחר יותר, בבית הספר.

4. שינוי במבנה המוח - לפי מחקר שנערך ביפן צפייה ממושכת בטלוויזיה בגיל הצעיר גורמת לאונה הפרונטלית, זו הקשורה ליכולות אינלקטואליות, להיות קטנה יותר.

5. סיוטים בלילה - צפייה מרובה בטלוויזיה גורמת לפחות שעות שינה, יקיצות מרובות ויותר סיוטים בלילה.
איך לוודא שתקופת ההתבגרות תעבור בצורה סבירה?



הורים רבים עסוקים בשאלה איך יעברו את שנות ההתבגרות הקשות של ילדיהם בשלום, כך שתשמר אווירה נעימה בבית ומספר המאבקים יקטן. פרופסור עמוס רולידר מציע באחד מטוריו שפורסמו ב-YNET בשנת 2009 חמישה קווים אדומים שעליהם אין לוותר כהורים על מנת שתשמר אווירה זו ואלו הם:

1. קימה והתארגנות עצמאית ובזמן בבוקר והליכה לבית הספר.

2. ביצוע מטלות בית הספר.

3. אחריות דיווח על מקום הימצאו ו/או זמינות בטלפון הנייד כאשר המתבגר נמצא מחוץ לבית.

4. בימי בית הספר הליכה לישון בשעה סבירה (בהתאם לגיל).

5. התנהגות בוגרת ומתחשבת כלפי שאר בני המשפחה (היעדר חוצפה ואלימות), הכוללת תקשורת מכבדת ולא פוגענית.

לדבריו, כאשר ישנו תפקוד מלא בתחומים הללו האווירה בבית רגועה יחסית וניתן לצלוח את התקופה הלט פשוטה הזו בשלום.



על מה להקפיד בחינוך על צרכנות נבונה?



הנה 7 כללים לחינוך לצרכנות נבונה:

1. הקשבה לילד - חשוב להקשיב למאוויים של הילד גם מבחינת עלות אך גם מבחינת הרצונות שלו.

2. נהלו שיחה - חשוב לנהל שיחה באווירה נעימה, לשמוע את רצונותיו והסבריו של הילד, לערוך סדר עדיפויות ולהבין את הסיבות למה הוא רוצה את מה שהוא רוצה ולהסביר לו מה השיקולים שלכם לקניה או אי קנייה של אותו מוצר.

3. במידה והחלטתם לקנות את מה שהילד רוצה, שתפו אותו בעריכת סקר מחירים ובחירת המקום בו הכי משתלם לקנות.

4. תנו לילד להשתתף בחלק מההוצאה של משהו שהוא מאוד רוצה או סכמו אתו שהוא מוותר על דבר מה אחר בכדי לאפשר את הקנייה.

5. בימי הולדת ואירועים שונים נסו להנהיג קניית מתנה אחת משותפת מהמשפחה או החברים במקום הרבה מתנות קטנות שאין בהן צורך.

6. אפשרו קנייה של מתנות חווייתיות ותרבותיות ולא רק חומריות.

7. נסו לכוון את הילדים למה ראוי וחיוני להם על דרך החיוב, תנו דוגמה למה כן ולא רק למה לא.
ילדי עושה לי בושות בקניון ובסופרמרקט וצורח כשאינו מקבל את מה שהוא רוצה. מה לעשות?
בכל גיל יש לעמוד על שלכם ולא לאפשר לו להכתיב לכם את דרישותיו. אל תיכנסו ללחץ מהבכי והצרחות. נסו להרגיעו אך מבלי לוותר ולהיכנע לדרישות שלו. אם זה לא עוזר פשוט התעלמו מהתנהגותו ובאסרטיביות המשיכו לקחת אותו עמכם (גם אם ישתטח על הרצפה ויצרח..). זכרו שהתנהגותו לא מעידה על היותכם הורים לא מוצלחים, זהו שלב בהתפתחותו. אם תוותרו תגלו שהוא מאמץ את דפוסי ההתנהגות הללו ותהיו עבדים שלו לתמיד ובתקופת ההתבגרות, כשמתחזקים קווי האופי הרגילים של הילד, הוא עלול להפוך לדיקטטור ולא תוכלו לשלוט בביטחונו (נהיגה מסוכנת ברכב, למשל, או סמים מסוכנים) וביחסיו עם הסביבה (עד למקרים חמורים של פשיעה).
מהם הגורמים לתופעות קנאה בין אחים?



קנאה בין אחים מתעוררת בעיקר כאשר הם מזהים שהורה מעניק יותר תשומת לב לילד אחר ולא להם מסיבה כלשהי. בדרך כלל אותה תשומת לב הניתנת לאח האחר היא עם "סיבה מוצדקת", כמו מחלה, אח קטן הדורש טיפול, עזרה בלימודים (כמו הכנת פרוייקט גדול או מבחן חשוב), טיפול בילד עם צרכים מיוחדים וכדומה. יש לציין שקנאה הינה רגש טבעי ונורמלי שבמצבים מאוזנים שלו אף יכול לגרום לאנשים בוגרים יותר להגיע להישגים, אך הוא נחשב לבעייתי כאשר הוא אינו בא לידי ביטוי בדרך מאופקת, במיוחד אצל ילדים שאינם יודעים להגדיר ולבטא את רגש הקנאה המציף אותם, מה שגורם לכך שפעמים רבות הוא מתבטא בדרכים שאינן ראויות כמו אלימות.
איזו התנהגות הורית נחוצה בעידן הפייסבוק והאינטרנט?



הנה מספר תפיסות וצורות התנהגות נכונות להורים בעידן האינטרנט:

1. יש להכיר בחשיבות האינטרנט כספק מידע מרכזי בעידן הנוכחי תוך הבנה שהוא טומן בחובו גם סכנות.

2. יש להבין שהפייסבוק ורשתות חברתיות נוספות הפכו לחלק בלתי נפרד מחיי החברה של הילדים, אך חשוב לעשות הכל בכדי שהן לא יהיו תחליף לחיים האמתיים ולתקשורת הבסיסית בין הילדים לבין עצמם ובין הילדים ובינינו ההורים והמבוגרים.

3. יש לקבוע חוקים ברורים ומגבילים בעניין המחשב כמו: שעות גלישה (אין לגלוש בלילה, אין לגלוש בחדר נעול) מיקום המחשב בבית (מחשב ימוקם במרכז הבית) ולדאוג לסינון מתאים לפי גילאי הילדים.

4. לשוחח עם הילדים מפעם לפעם בצורה ברורה וגלויה על הסכנות באינטרנט.

5. להיות ערים לסימני מצוקה ולהתנהגות חריגה.

6. להיות מעודכנים בתפעול המחשב, בכניסה לרשתות חברתיות, באפשרויות חסימה וכניסה להיסטוריה, לא בכדי לעקוב ללא הפסקה אחרי הילדים, אלא בכדי שתהיה לכם האפשרות להשתמש בכך כשיש צורך.

7. דעו להשתמש בסנקציות הקשורות למחשב כשצריך.

8. להתמיד ולהשקיע ביצירת תקשורת פתוחה, ישירה וגלויה ביניכם לבין ילדכם, כך שבסופו של דבר אתם תהוו את הבסיס, היציבות, הביטחון האישי והקשרים המשמעותיים הנכונים עבור הילדים.
איך לשמור על בריאות השיניים של ילדי?
איך להתארגן למסיבת פיג'מות של הילדים?
איך לנהל תקשורת טובה עם מתבגרים?
איזה כסא לבחור לילדי לשולחן הלימודים שלו?
למה ילדים משקרים?