» «
תינוק
איך לבחור בגדים לתינוק?



בבחירת בגדים לתינוקות יש להקפיד על הדברים הבאים:

קניית בגדים העשויים מכותנה - הם נעימים למגע ומתכבסים בקלות.

בגד חסין אש - חשוב לוודא שבתגית שעל הבגד מצוין שהבגד הוא "חסין אש".

לוות על חוטים ושרוכים - רצוי לקנות בגדים נוחים ככל האפשר ללא חוטים העלולים לסכן את התינוק כשהם נכרכים סביב האצבעות או הצוואר.

מפתח רחב לראש - מקל על הלבשת התינוק ולא מכאיב לו.

בגדים ללא כפתורים - רצוי לרכוש בגדים ללא כפתורים, הם עלולים להכאיב כשהתינוק שוכב ונשען עליהם ועלולים להיות רופפים וליפול, מה שמסכן את התינוק בבליעתם.
עונשים
איך לבחור עונש לילד?



כאשר החלטתם לנקוט בצעד של ענישה כלפי הילד, יש לקחת בחשבון את הדברים הבאים:

עונש חכם וקשור - תנו עונש שיש לו קשר לאירוע שבו ההתנהגות הלא נאותה של הילד צמחה ומתוך מה שניסה להשיג בה.

ענישה אפקטיבית ולא מרססת - בחירה בעונש הכי פחות מכאיב שיהיה יעיל.

לא לנקום - עונש לילד אינו נקמה אלא סנקציה שנועדה לקבוע גבולות עתידיים בשבילו.

גלו הזדהות - חשוב להזדהות עם ילד שנענש, לגלות אמפטיה לרגשותיו על מה שנשלל ממנו ("אני יודע שאתה מרגיש...אבל בטח בפעם הבאה נוכל להימנע מ... וכדומה).
הנקה
אילו סימנים יש שלאם אין מספיק חלב להנקה?



אלו הסימנים לחוסר של חלב אם:

- התינוק/ת אינם עולים במשקל במידה מספקת.

- החיתולים אינם רטובים מספיק. אצל תינוקות עד גיל שישה חודשים נצפה לשישה חיתולים רטובים משתן ושלושה חיתולים עם צואה ביממה אחת.

- תינוק שאינו רגוע ואינו מרוצה בזמן ההנקה. הדבר יכול להצביע לעתים גם על עודף של חלב, לכן רצוי לבדוק זאת עם שאר הסימנים.

- תינוק שנרדם מיד עם תחילת ההנקה הוא גם סימן לתינוק שלא קיבל את מבוקשו, ויתר וחזר לישון. תינוקות מסוג זה יש לשקול יותר פעמים כי לא תמיד הם יראו סימנים לכך שהם רעבים.
ילדים
איך לבחור חיית מחמד לילד?



כך בוחרים חיית מחמד לילדים:

- מבררים עם הילד איזון חיה הוא אוהב (רוב הילדים ירצו כלב, אף יהיו כאלה בעלי העדפות אחרות).

- לילדים צעירים כדאי להביא חיית מחמד גדולה יחסית כמו חתול או כלב מאחר וליטוף עדין של חיה קטנה יהיה קשה להם.

- קחו בחשבון את אורך החיים של בעל החיים, לחתולים וכלבים למשל יש תוחלת חיים ארוכה יחסית, הדבר מחייב אמנם טיפול ארוך טווח, אך מאידך יכולה להימנע עגמת נפש פרידה מחיה שמתה לאחר זמן קצר.

- שימו לב לאופי החיה ועד כמה ניתן להיקשר אליה (רצוי שניתן יהיה להיקשר אליה).

- חשוב להבין מה יכולות הילד הטיפול בחיית המחמד מבחינת גילו, יש לזכור שילדים מתחת לגיל חמש עדיין מתקשים לטפל בחיה בעצם ובכל מקרה נטל הטיפול הוא בעיקר על ההורים.

הורות

אלימות
איך לשמור על המתבגר שלנו מאלימות?



הנה מספר דרכים לשמירה על המתבגרים שלנו מפני אלימות:

- להרבות בהסברה למתבגר על זהירות מגורמים ומקומות חשודים (שירותים במועדון, כוסות שתייה חשופות להוספה של חומרים מסממים).

- פיקוח על יציאותיו: לאן, עם מי ומתי ואיך חוזרים.

- קביעת גבולות ברורים בנושאים החשובים (חוק, שעות, לימודים וכו').

- תגובה מידית למצבים בהם הילד נכשל בשמירה על עצמו ויצירת אורח חיים שבו יזהר מאלימות (כולל הימנעות משתיה וסמים) ויזהה סימנים מקדימים אצל חבריו.

- אלימות בביה"ס: התארגנו במסגרת ההורים ועבדו מול הנהלת ביה"ס לזיהוי מקורות ומוקדי האלימות.

- אל תחששו להשקיע זמן, מאמץ וכסף לפתרון הבעייה בביה"ס כיוון שאי פתרונה מביא, מעבר לסיכון לילדכם, גם לירידה ברמת לימודיו ולהמשך האלימות לאחר שעות הלימודים.
בילויים
איך לשמור על המתבגר שלנו שיוצא לבילוי?



כך תשגיחו על המתבגר שלכם היוצא לבלות:

- קיימו שיחה שבה תקבעו עם המתבגר שעות בילוי: יציאה וחזרה.

- ודאו כי אתם יודעים היכן הוא מבלה וכי המקומות מוסכמים עליכם.

- ודאו כי אתם יודעים עם מי הוא יוצא והקפידו שיהיו בידכם מספרי טלפונים של חברים שנמצאים איתו בבילוי.

- הנחו אותו בצורה חד משמעית לגבי שתיה ועישון, תוך הסבר ברור על הנזקים.

- קבעו מראש כמה כסף אתם נותנים: לביזבוז וליתר ביטחון.

- ודאו שאתם יודעים איך הוא מגיע וחוזר ממקום הבילוי (הדגישו: מי ששותה - לא נוהג!)

- למחרת החזרה, קיימו דיאלוג ברוח טובה ונסו להבין מה היה אמש.

- היו ערניים ומעורבים, ללא חשש.
כיתה א'
מהם הכישורים הדרושים לתלמידי כיתה א'?


אלו הכישורים הדרושים לתלמידי כיתה א':

1. כישורי מוטוריקה גסה - לדוגמה ישיבה ליד שולחן לאורך זמן, משחק בכדור ומשחקי חברה.

2. כישורי מוטוריקה עדינה - יכולת לאחוז עיפרון בצורה נכונה וטובה, שליטה על תנועות ציור וכל התנועות הדרושות לכתיבה כולל חידוד, מחיקה, ציור הכולל ציור צורות גאומטריות, הדבקה, גזירה וכתיבה

3. כישורים קוגנטיבים ושפתיים - תקינות הזיכרון החזותי והשמיעתי, תקינות יכולת הקשב והריכוז, אוצר מילים וידע עובדות מספק בהתאמה לגיל, יכולת הבעה מילולית מורכבת, הבנת הקשרים בין צליל השפה לייצוג הגרפי של האותיות בכתיבה

4. בשלות חברתית ורגשית - היכולת לקבל מרות, לשתף פעולה, לדחות סיפוקים ובטחון עצמי במידה מספקת
ADHD
מה יכול לסייע לילדים עם בעיות קשב וריכוז?


הנה רשימת עצות היכולות להקל על ילדים הסובלים בהפרעת קשב וריכוז (ADHD):

1. שמרו כמה שיותר על שגרה קבוע ומוכרת החל מזמן הקימה ועד ההליכה לישון.

2. נטרלו כל מה שיכול להסיח את הדעת בשעות בהן נדרש ריכוז (לדוגמה מסכי מחשב וטלוויזיה פתוחה בזמן הכנת שיעורים), אם זאת היו ערניים, האם יש דבר מה שמסייע לרגיעה דווקא.

3. הנחו את הילד לבצע את מטלותיו בצורה בהירה ומדויקת, רצוי כל פעם משהו אחד.

4. סייעו בתכנון יומי ושבועי של משימות בעזרת טבלאות.

5. אפשרו לילד לבחור מתוך כמות מצומצמת ולא מתוך מבחר רב שמבלבל אותו.

6. שימו לב שהמטרות והדרישות מהילד הן ברות השגה ואפשריות עבורו.

7. השתמשו בחיזוקים חיובים לעידוד התנהגות טובה שתתבטא במחמאות ובפרסים צנועים.

8. השתמשו בחיזוק שלילי במקרים קיצוניים יותר וסגלו לכם התנהגות של שליטה עצמית ודוגמה אישית. חיזוק שלילי יכול להיות מניעת פרס או מניעה של משהו אחר.

9. חזקו תחומים בהם הילד חזק ובולט, תנו לו את הזמן והחוויה הטוב של שהייה במקום בו הם מוצלחים.

10. בקשו שהילד יישב בקדמת הכיתה, קרוב למורה.

11. שתפו פעולה עם הצוות החינוכי של בית הספר לקידום הילד והבנה מיטבית של צרכיו.

12. במידת הצורך השתמשו בהוראה מתקנת.

13. הקפידו על שעות שינה מספקות.


משקפיים
איך לבחור משקפיים לפעוטות?


אלו הדברים שיש להקפיד עליהם בבחירת משקפיים לפעוטות:

- מסגרת קלה

- מסגרת שיש בה גשר אורתופדי המפחית את הלחץ באיזור האף

- מסגרת בעלת אוזניות סילקון גמישות המונעות את נפילת המשקפיים או תזוזתם בזמן פעילות

- משקפיים בעלי מוטות גמישים שיאפשרו שינויים במידת הצורך

- יש להקפיד שמסגרת המשקפיים תכסה את כל העין (מעל לגבות), כך שהילד לא ירגיל את עצמו להסתכל מתחת או מעל המסגרת

- הקשיבו להעדפת הילד ושימו לב מה הכי נוח לו

- רכשו זוג משקפיים נוסף ליתר בטחון למקרים של אבידה או נזק בלתי הפיך
איך להתנהג עם המורים של ילדי?



הורים רבים מתלבטים מהי ההתנהגות הנכונה אל המורים של ילדם. הנה כמה המלצות שכדאי להקפיד עליהן:

1. אל תתלהמו! מורים מעריכים הורים מחוברים אך מנומסים וקורקטיים.

2. כשניתן לפרגן למורה עשו זאת! מילה טובה, טלפון מחזק, מחמאה למנהל/ת על עשייה חיובית של מורה - כל אלה יעשו פלאים ל"קריירה" של ילדכם בבית הספר.

3. אל תתנשאו, המורים הם מהסקטורים המושפלים ולא בצדק. רבים מהם אנשי מקצוע טובים ומשקיעים והתנשאות של הורים רק תגרום לתגובה שלילית, כולל ביחס אל הילד.

4. היו בקשר רציף עם המחנך/ת או עם מורים שילדכם מתקשה אצלם. משוב פעם בחודש-חודשיים יחייב את המורה לתשומת לב מיוחדת לילדכם.

5. המורה טעה/טעתה? לבנו את העניין אתם ולא עם הילד. גם מורים טועים ועדיף לשמוע התנצלות מהם ולקבל בדיעבד יחס מפצה, מאשר לעשות טעות שרק תחזק את כעס המורה והיחס הרע לילדכם.

6. ויכוח עם המורה? כמו בכל ויכוח, אל תעליבו. במקום זאת הדגישו את רגשותיכם ותקבלו תגובה חיובית ואמפתית. דוגמאות? הנה:
"ילדי נפגע" במקום "העלבת את ילדי"
"יכולה הייתה להיות יותר רגישות ב.." במקום "השפלת את ילדי"

7. אל תכפישו את המורה, גם לא מאחרי גבו, למול הילד - חוסר הערכה כזה יקח אתו הילד לבית הספר ורק יפגע וייפגע.
למה צריך להגיד "לא" לילדים?



אמירת "לא" של הורים חשובה מכמה היבטים:

- ראשית, חינוך. תפקידנו כהורים הוא לא להסכים באופן אוטומטי לכל רצון או דרישה של הילד.

- שמירה על בטחון ובטיחות של הילד.

- כשהורה יודע שילד יכול להתמודד עם דבר מה בכוחות עצמו והוא לא רוצה לעשות זאת במקומו.

- שמירה על תקציב, חינוך לשליטה ובקרה על ההוצאות הכספיות.

- שמירה על בריאותם של הילדים מחייבת מדי פעם לאסור עליהם דברים מסויימים.

- חינוך ליחסי חברה מכובדים והוגנים יחייב להגיד "לא" על התנהגות מסוימות או כאלה הנעשות בשעות מסויימות.

- לסיום, אמירת "לא" לילדים היא זכות הורית שבמידה ותמומש היא עשויה לתרום לחינוך ילדנו בכך שיוכלו לדחות סיפוקים, להיות יותר ממושמעים ולרכוש התנהגויות חברתיות כפי שהיינו מצפים מהם.
איך לבחור גן ילדים בצורה חכמה?


כך בוחרים גן ילדים בצורה חכמה:

ערכית חוזה - יש להקפיד שקיים חוזה המכיל את כל הפרטים הדרושים בנודע לשעות עבודה, חופשים ועלויות.

תשלום נוספים - יש להקפיד כל הוצאה שתידרש מעבר לתשלום הקבוע תכתב גם היא בחוזה.

ביטול הרישום לגן - וודאו שקיים בחוזה סעיף המתיר לכם לבטל את ההרשמה לגן מהסיבה שתנאים מסוימים בחוזה אינם מתמלאים.

קבלת החזרים על ביטול רישום - יש להסדיר מראש את מדיניות החזרת הכספים במקרה של ביטול רישום ולעגנה בחוזה.

רישיון עסק - חשוב לוודא שיש לגן רישיון עסק ומותר לכם לדרוש לראותו.

גננת ראויה - התרשמו מהגננת, ניסיונה, יחסה לילדים ושימו לב ל"תחושות הבטן" שלכם. וודאו ודרשו שיצוין בחוזה מי תהיה הגננת במהלך השנה כולה.

צוות הגן - חשוב לברר מי צוות הגן מלבד הגננת. יש לוודא שהעובדים הנוספים מקצועיים, בעלי ניסיון, חמים ובעלי גישה לילדים.

עזרה ראשונה וחירום - יש לוודא שכל הצוות עבר קורס החייאה ובגן יש עזרה ראשונה וכפתור מצוקה לשעת חירום.

חצר בטוחה ומוגנת - יש לוודא שכל המתקנים בחצר תקניים, בטוחים לשימוש ושהחצר עצמה מוגנת, מוצלת ורצוי שעוברים ושבים לא יוכלו להציץ אליה מהרחוב.

תזונה בריאה - בררו מהו המזון המוגש לילדים בגן, מי מבשל אותו ומתי. רצוי שיהיה לוח עליו מצוין מה מקבלים הילדים מדי יום.

תשלום בצ'קים - הקפידו לתת צ'קים "למוטב" בלבד או צ'קים שאינם סחירים. רצוי לרשום "בלבד" ליד השם או החותמת בכדי שלא ניתן יהיה לסחור בהם.
מה זו דוגמה אישית?


רבים מההורים לא יודעים שדוגמה אישית היא המרכיב החשוב ביותר בחינוך הילדים. אם אתם רוצים שילדיכם לא יעשנו - אל תעשנו אתם ההורים!
רוצים שיקראו ספרים? - קראו אתם ספרים. הם יראו ויחקו אתכם.
רוצים שיהיו הגונים? - היו אתם הגונים.
רוצים שלא יקללו וישמרו על שפה יפה? - נו, אתם כבר מבינים..


הנה סרטון שממחיש את החשיבות של דוגמה אישית לילדיכם:

http://youtu.be/Jv4FA5LG4vA


הנה עוד סרטון חשוב על דוגמה אישית:

http://youtu.be/FAy6aIVbcCA


הנה סרטון אנימציה שמראה בדיוק מה צריך לעשות כדי לתת דוגמה אישית:

http://youtu.be/K2QZXkC8dmg
איך להגיב כשלפעוט יש התקף זעם?



התקפי זעם אצל ילדים ופעוטות יכולים להוציא גם את ההורים הרגועים ביותר משלוותם ולמרות זאת מוטב כי תנהגו באיפוק ובשליטה עצמית, כדי שילדכם ירגיש מוגן ונתמך. טוב תעשו אם תגיבו כך:

- אל תתרחקו מהילד כדי שלא ירגיש נעזב ונטוש בנוסף לסערת הרגשות שגם כך מתחוללת אצלו.

- הרחיקו מהילד חפצים העלולים לפגוע בו בזמן ה"התקף".

- שמרו על קור רוח ושלווה, אל תרימו את הקול.

- הימנעו מלכעוס על הילד, כעס רק יחמיר את המצב.

- אל תסכימו לתת לו את מבוקשו רק "כדי שירגע", מאחר וכך הוא ילמד שהוא משיג את מבוקשו ע"י התפרצויות אלה.

- בחלוף הסערה, דברו עם ילדכם בצורה רגועה ולא שיפוטית, הסבירו לו בקצרה שישנן דרכים אחרות לפתור בעיות תוך מתן דוגמאות מעטות ותנו אמפטיה לרגשותיו.
איזו התנהגות הורית נחוצה בעידן הפייסבוק והאינטרנט?



הנה מספר תפיסות וצורות התנהגות נכונות להורים בעידן האינטרנט:

- יש להכיר בחשיבות האינטרנט כספק מידע מרכזי בעידן הנוכחי תוך הבנה שהוא טומן בחובו גם סכנות.

- יש להבין שהפייסבוק ורשתות חברתיות נוספות הפכו לחלק בלתי נפרד מחיי החברה של הילדים, אך חשוב לעשות הכל בכדי שהן לא יהיו תחליף לחיים האמתיים ולתקשורת הבסיסית בין הילדים לבין עצמם ובין הילדים ובינינו ההורים והמבוגרים.

- יש לקבוע חוקים ברורים ומגבילים בעניין המחשב כמו: שעות גלישה (אין לגלוש בלילה, אין לגלוש בחדר נעול) מיקום המחשב בבית (מחשב ימוקם במרכז הבית) ולדאוג לסינון מתאים לפי גילאי הילדים.

- לשוחח עם הילדים מפעם לפעם בצורה ברורה וגלויה על הסכנות באינטרנט.

- להיות ערים לסימני מצוקה ולהתנהגות חריגה.

- להיות מעודכנים בתפעול המחשב, בכניסה לרשתות חברתיות, באפשרויות חסימה וכניסה להיסטוריה, לא בכדי לעקוב ללא הפסקה אחרי הילדים, אלא בכדי שתהיה לכם האפשרות להשתמש בכך כשיש צורך.

- דעו להשתמש בסנקציות הקשורות למחשב כשצריך.

- להתמיד ולהשקיע ביצירת תקשורת פתוחה, ישירה וגלויה ביניכם לבין ילדכם, כך שבסופו של דבר אתם תהוו את הבסיס, היציבות, הביטחון האישי והקשרים המשמעותיים הנכונים עבור הילדים.
איך להכין ילד להישאר לבד בבית?


ילד הנשאר בבית ללא מבוגר צריך הסבר והדרכה בנושאים הבאים:

אוכל - רצוי להכין לילד אוכל מראש ואם אפשר אוכל שלא צריך לחממו. בכל מקרה יש לתרגל עם הילד מספר פעמים את אופן השימוש באמצעי החימום שיצטרך להשתמש בהם במטבח ולוודא שהוא עושה זאת בצורה זהירה ובטוחה.

פתיחת דלת לזרים - ילד הנשאר לבד בבית צריך לקבל הנחיה חד משמעית שהוא אינו פותח לזרים. יש להסביר לו מה עושים אם אנשים מזדהים כשליחים, דוורים וכדומה.

השארת דרכי התקשרות - יש להשאיר במקום בולט אחד לפחות רשימה ברורה של מספרי טלפון להתקשרות במקרי חירום ובמקרים אחרים.

הסבר על סכנות אפשריות - על הילד לדעת היכן נמצאים פתחי חירום בבניין ואיך עליו לנהוג במקרים שפורצת שריפה או שמתרחשת סכנה אחרת. חשוב להסביר לו מתי אין להשתמש במעלית, מה תפקידו של גלאי העשן ומתי הוא פועל, כמו כן כדאי ליידע את הילד איפה נמצא תיק עזרה ראשונה ולהדריכו בצורה בסיסית לשימוש בה.
איך ללמד ילדים לרכב על אופניים?



הנה מספר דגשים ללימוד ילדים רכיבה על אופניים:

- חפשו אזור פתוח, ריק ומישורי (כמו מגרש חנייה גדול וריק)

- הורידו את הפדלים מהאופניים ותנו לילד להתנסות בהליכה עם האופניים להתנסות בשיווי משקל ובתנועה הכללית של האופניים

- החזירו את הפדלים לאופניים ותנו לילד להתחיל לרכב

- וותרו על גלגלי עזר, הם עוצרים את ההתנסות בקבלת שיווי משקל על האופניים

- ניתן לחבר מקל תמיכה החלק האחורי של האופניים ולעזור לילד להתייצב

- לילד שכבר קרוב לרכיבה עצמאית ורק צריך תמיכה התחלתית יש להחזיק מאחורי המושב שלו ולעזוב ברגע שהוא נוסע חופשי, בכל מקרה אין לגעת בכידון כי זה משבש את שיווי המשקל ולא נותן לילד לרכב בצורה עצמאית

- הסבירו לילד שהשליטה באופניים נעשית ע"י הכידון

- חשוב להדגיש שוב ושוב בפני הילד שיש להסתכל קדימה, ישר


מהם כללי הבטיחות ברחצה בים?


ברחצה בים יש להקפיד על כללי הבטיחות הבאים:

- רחצה רק בחופים מוכרזים

- רחצה רק בחוף שיש בו מציל, בשעות שאין שירותי הצלה אין להיכנס למים

- יש להישאר בטווח ראיה של המציל, אם אינכם רואים אותו יש להניח שהוא אינו רואה אתכם והדבר עלול להיות מסוכן

- יש לשחות רק עד איפה שמסוגלים ולא להיכנע ללחץ קבוצתי להיכנס למים עמוקים יוצר או לשחות למרחק שקשה לכם להגיע אליו

- יש להשגיח השגחה יתרה על תינוקות, פעוטות וילדים ולא להשאירם אפילו לרגע אחד לבד ולא לאפשר להם להיכנס לים לבד.

- אין לשחק במשחקים מסוכנים

-
איך לבחור חבילת לידה?



הנה 10 דגשים חשובים בבואכם להזמין חבילת לידה, בזמן שפעמים רבות הפיתוי גובר על הצורך:

1. כל מוצר שאתם רוכשים צריך להיות עם תו תקן ואישור של מכון התקנים הישראלי.

2. מוצריי היגיינה לתינוק חייבים להיות מאושרים ע"י משרד הבריאות.

3. הקפידו מאד ברכישת מוצרי בטיחות ואל תתפשרו על סלקלים וכסאות בטיחות שאינכם יודעים כמה זמן היו בשימוש. במקרים שכאלה רצוי לרכוש מוצר חדש.

4. אל תבחרו דווקא את המוצרים היקרים, ישנם מוצרים נפלאים תוצרת הארץ (טיטולים לדוגמה).

5. טיטולים ומגבונים לחים כדאי לקנות בכמות קטנה בהתחלה ורק לאחר הלידה, שרואים שהתינוק לא פיתח אלרגיה או תפרחת מהם, לרכוש עוד.

6. קנו ציוד נוח לשימוש ומתאים לצרכים ולצורת החיים שלכם (חשוב במיוחד בבחירת גודל, משקל ואופן קיפול העגלה וכדומה).

7. ערכו השואות מחירים לפני הזמנה סופית.

8. התייעצו עם הורים טריים אחרים וקבלו מהם המלצות.

9. גשו לקניות עם רשימה מסודרת.

10. אם יש באפשרותכם לקבל ציוד משומש במצב מצוין מחברים או בני משפחה, אל תהססו. חלק גדול מהציוד משמש לתקופות זמן לא ארוכות והחסכון משתלם.

- ...ושיהיה במזל!
איך לזהות בני נוער שמשתמשים בסמים?



הנה המאפיינים העיקריים של בני נוער המשתמשים בסמים:

1. עייפות מרובה או אנרגיית יתר קיצונית

2. שינויים בהרגלי האכילה (לרוב חוסר תאבון וירידה במשקל)

3. אודם בעיניים

4. מבט מזוגג

5. שינויים בצורת החשיבה (מחשבה אטית וקושי לענות בזמן)

6. הפרעות בתהליך החשיבה המתבטא בהסחות דעת רבות

7. שינויים חריגים במצב הרוח

8. נטייה להתפרץ ולכעוס ללא סיבה נראית לעין

9. הסתגרות זמן רב בשירותים או בחדר האמבטיה

10. ריחות העולים מחדרים שונים בבית

11. הימצאות אביזרים שונים בחדרי הבית כמו גפרורים, עלים, באנגים, נייר כסף וכדומה

12. נער/ה שמתחילים לשקר בתדירות גבוהה

13. אי ציות לחוקי הבית ובית הספר

14. סודיות של הנער/ה ביחס לאופן ומקום הבילוי עם חבריו
איך להוריד את רמת וכמות הוויכוחים על המחשב עם הילדים?


גלעד האן, חוקר פשעי מחשב מציע להגיע עם הילדים ל"הסכם גלישה" המגדיר את כללי הגלישה ברשת אצלכם בבית ובכך להוריד את רמת הוויכוחים בין הורים לילדים בנושא האינטרנט, יש לדון בדברים הבאים:

- כמה זמן ביום מקדישים לגלישה.

- לאן מותר ולאן אסור לגלוש.

- מה עושים במקרה שנתקלים בהטרדה, למי מדווחים ואיך מטפלים.

- מה קורה אם רוצים להיפגש עם מישהו 'מהרשת'.

- מה מספרים ומה לא מספרים ברשת, כולל תמונות ופרטים אישיים.

- איך אני מסביר/ה לילדי שיכול להיות שהוא מצ'וטט עם מתחזה, גם כשהשיחות נראות תמימות ואמינות? ניתן להשתמש בדוגמאות מהעיתונות.

- שחקו משחק: נהלו צ'ט עם הילד, שבו כל אחד ישחק דמות שיבחר. ניסוי כזה מבהיר את היכולת להיות אנונימי והפתיחות שהיא גוררת איתה לטוב ולרע. בתום הצ'ט שבו והחליטו על כמה כללי התנהגות ובהם: אין לקיים צ'ט עם אדם שאינו מוכר.

- אין לאשר לאדם לא מוכר להיות חבר ברשימת הקשר.

- אם מישהו מציק/מטריד יש להעביר אותו למצב "התעלמות" ולדווח להורים.
ילדי עושה לי בושות בקניון ובסופרמרקט וצורח כשאינו מקבל את מה שהוא רוצה. מה לעשות?
מה לעשות אם ילדי סובל מפחדים?
איזה ספרי ילדים יש בנושאי פרידה ופחדים?
למה לא מומלץ לתת לילדים מתחת לגיל 9 לחצות כביש לבד?
אילו הוראות יש לתת למתבגרים ההולכים לבד לים?