שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
איך להגיב לנער או נערה שיוצאים מהארון?
זו הדרך הנכונה להתנהל בה כשבנכם או בתכם מודיעים לכם שהם יוצאים מהארון:
1. קבלו את ההחלטה מבלי לערער עליה. אם ילדכם הגיע לשלב שהוא כבר מספר לכם על כך, כנרה שהוא בדק את הנושא עם עצמו לעומק.
2. העבירו לילדים את המסר שאתם מקבלים אותם כפי שהנם, אך זכרו שמותר לכם לומר שאתם זקוקים לזמן כדי לעכל ולהתרגל למה שסיפרו.
3. וודאו שהילד שלכם משתלב חברתית, בררו איך מקבלים אותו והיו עם יד על הדופק שאין תגובות עוינות כלפיו.
4. במידת הצורך הציעו עזרה מקצועית שתסייע להתמודד עם ההחלטה והשלכותיה.
5. ספרו לילדכם על קבוצות הנוער של איגי, שם יוכלו להכיר נוער העובר תהליכים דומים לשלהם.
6. במידה ואתם זקוקים לעזרה כהורים תוכלו לפנות לתהל"ה - עמותת תמיכה להורים להומואים, לסביות, טרנסטנג'רים וביסקסואלים, או לאנשי מקצוע פרטיים.
7. המשיכו לחנך כרגיל. גבולות, סדר יום, משמעת, ערכים ולימודים, כל אלה צריכים להמשיך להתנהל כרגיל.
8. חשוב לציין שאם ילדכם לא סיפר לכם על יציאתו מהארון אך אתם חשים שזה יגיע, אל תאיצו בו, אלא הקפידו לייצר אווירה מחבקת ואוהבת בבית, כך שבבוא היום יוכל לשתף אתכם ללא חשש.
זו הדרך הנכונה להתנהל בה כשבנכם או בתכם מודיעים לכם שהם יוצאים מהארון:
1. קבלו את ההחלטה מבלי לערער עליה. אם ילדכם הגיע לשלב שהוא כבר מספר לכם על כך, כנרה שהוא בדק את הנושא עם עצמו לעומק.
2. העבירו לילדים את המסר שאתם מקבלים אותם כפי שהנם, אך זכרו שמותר לכם לומר שאתם זקוקים לזמן כדי לעכל ולהתרגל למה שסיפרו.
3. וודאו שהילד שלכם משתלב חברתית, בררו איך מקבלים אותו והיו עם יד על הדופק שאין תגובות עוינות כלפיו.
4. במידת הצורך הציעו עזרה מקצועית שתסייע להתמודד עם ההחלטה והשלכותיה.
5. ספרו לילדכם על קבוצות הנוער של איגי, שם יוכלו להכיר נוער העובר תהליכים דומים לשלהם.
6. במידה ואתם זקוקים לעזרה כהורים תוכלו לפנות לתהל"ה - עמותת תמיכה להורים להומואים, לסביות, טרנסטנג'רים וביסקסואלים, או לאנשי מקצוע פרטיים.
7. המשיכו לחנך כרגיל. גבולות, סדר יום, משמעת, ערכים ולימודים, כל אלה צריכים להמשיך להתנהל כרגיל.
8. חשוב לציין שאם ילדכם לא סיפר לכם על יציאתו מהארון אך אתם חשים שזה יגיע, אל תאיצו בו, אלא הקפידו לייצר אווירה מחבקת ואוהבת בבית, כך שבבוא היום יוכל לשתף אתכם ללא חשש.
איך להיות הילדה הכי מגניבה בבית הספר?
בשביל להיות ולהרגיש שאת ילדה שווה ומגניבה שכולם רוצים להיות איתה, יש כמה דברים שעלייך לעשות:
1. מראה חיצוני - תתאפרי קצת לבית הספר, לכי בשיער פזור, תקני את הבגדים הכי חדשים ואופנתיים בחנות ותדהימי את כולם עם הלוק שלך, תדפקי הופעה ;)
2. הליכה - לכי כאילו בית הספר שייך לך, בגב זקוף וראש מורם, תשתחררי ותני לעצמך להרגיש כאילו את מלכת העולם.
3. אופי - מה שווה כל זה אם את לא יודעת לדבר? אל תישארי שקטה בכיתה, דברי חופשי ותשתתפי בדיונים ושיחות בכיתה. אל תביאי לאף אחד להעציב אותך ואל תישארי אדישה למתחרש סביבך.תנסי להתחבר עם כמה שיותר ילדים ותראי לכולם שאת ילדה כיפית וחברותית שפשוט כיף להיות חברה שלה ;)
4. אחרי כל זה תתחילי ליזום מפגשים חברתיים, תזמיני הרבה חברים וחברות למסיבת יום ההולדת שלך,תצאי עם חברים לקניון או סתם לפארק. תזמיני אלייך חברות ותרחיבי את המעגל החברתי שלך.
בהצלחה!
בשביל להיות ולהרגיש שאת ילדה שווה ומגניבה שכולם רוצים להיות איתה, יש כמה דברים שעלייך לעשות:
1. מראה חיצוני - תתאפרי קצת לבית הספר, לכי בשיער פזור, תקני את הבגדים הכי חדשים ואופנתיים בחנות ותדהימי את כולם עם הלוק שלך, תדפקי הופעה ;)
2. הליכה - לכי כאילו בית הספר שייך לך, בגב זקוף וראש מורם, תשתחררי ותני לעצמך להרגיש כאילו את מלכת העולם.
3. אופי - מה שווה כל זה אם את לא יודעת לדבר? אל תישארי שקטה בכיתה, דברי חופשי ותשתתפי בדיונים ושיחות בכיתה. אל תביאי לאף אחד להעציב אותך ואל תישארי אדישה למתחרש סביבך.תנסי להתחבר עם כמה שיותר ילדים ותראי לכולם שאת ילדה כיפית וחברותית שפשוט כיף להיות חברה שלה ;)
4. אחרי כל זה תתחילי ליזום מפגשים חברתיים, תזמיני הרבה חברים וחברות למסיבת יום ההולדת שלך,תצאי עם חברים לקניון או סתם לפארק. תזמיני אלייך חברות ותרחיבי את המעגל החברתי שלך.
בהצלחה!
האם שינה בחזייה מותרת או לא מומלצת?
לישון עם חזייה נחשב דבר שאינו בריא וממש לא נוח. יש מחשבה מוטעית ששינה בחזייה תגרום לחזה להיות זקוף והיא פשוט אינה נכונה. היא גם לא תשפיע על גודלו של החזה.
שינה ללא חזיה מסייעת לגוף להתחדש במהלך השינה, לייצר הורמונים שמסייעים למערכת החיסונית ועוד. לבנות צעירות היא גם מקלה באופן מסוים על הגדילה של החזה, אם כי אין בסיס לטענה שהחזה לא גדל באופן תקין אם תשני עם חזיה.
על אף שעיכוב התפתחות החזה בגלל שינה עם חזייה לא נמצא נכון, שינה בחזייה גורמת בנוסף לאי-נוחות שכרוכה בה גם להזעה מיותרת, לקשיי נשימה בזמן השינה, לעיתים לנדודי שינה ואפילו נמצא קשר מסוים לסרטן השד, אם כי יש ויכוחים גדולים מה חוזק הקשר ועד כמה באמת השינה בחזיה היא הגורם להגדלת הסיכוי לחלות.
ואגב, סתם כדאי לדעת שבשינה עם החזייה גם הבלאי שלה מואץ והיא מתיישנת פי 2 מהר יותר, אז אולי זו גם החלטה כלכלית.. אז אולי כדאי לתת לחזה לנוח ממנה בלילה.
לישון עם חזייה נחשב דבר שאינו בריא וממש לא נוח. יש מחשבה מוטעית ששינה בחזייה תגרום לחזה להיות זקוף והיא פשוט אינה נכונה. היא גם לא תשפיע על גודלו של החזה.
שינה ללא חזיה מסייעת לגוף להתחדש במהלך השינה, לייצר הורמונים שמסייעים למערכת החיסונית ועוד. לבנות צעירות היא גם מקלה באופן מסוים על הגדילה של החזה, אם כי אין בסיס לטענה שהחזה לא גדל באופן תקין אם תשני עם חזיה.
על אף שעיכוב התפתחות החזה בגלל שינה עם חזייה לא נמצא נכון, שינה בחזייה גורמת בנוסף לאי-נוחות שכרוכה בה גם להזעה מיותרת, לקשיי נשימה בזמן השינה, לעיתים לנדודי שינה ואפילו נמצא קשר מסוים לסרטן השד, אם כי יש ויכוחים גדולים מה חוזק הקשר ועד כמה באמת השינה בחזיה היא הגורם להגדלת הסיכוי לחלות.
ואגב, סתם כדאי לדעת שבשינה עם החזייה גם הבלאי שלה מואץ והיא מתיישנת פי 2 מהר יותר, אז אולי זו גם החלטה כלכלית.. אז אולי כדאי לתת לחזה לנוח ממנה בלילה.
מהם תשלומי מס וביטוח לאומי לנוער עובד?
אלו החוקים בנוגע לביטוח לאומי ותשלום מיסים לבני נוער עובדים:
1. ביטוח לאומי: מעסיק שעובדים אצלו נער או נערה מתחת לגיל 18, חייב לשלם עליהם ביטוח לאומי ולא להוריד זאת משכרם.
2. מס הכנסה: כל נער או נערה שמרוויחים משכורת חודשית מעל 3,900 ש"ח חייבים לשלם עליה מס הכנסה. מי שמרוויח פחות מזה, אינו חייב בתשלום מס הכנסה.
3. ביטוח בריאות: נער או נערה שמרוויחים שכר מעל 1,903 ש"ח לחודש, יהיו חייבים בתשלום של מס בריאות שיהווה כ3.1 אחוזים משכרם. מי שמרוויח פחות מכך יהיה פטור מתשלום מס בריאות.
אלו החוקים בנוגע לביטוח לאומי ותשלום מיסים לבני נוער עובדים:
1. ביטוח לאומי: מעסיק שעובדים אצלו נער או נערה מתחת לגיל 18, חייב לשלם עליהם ביטוח לאומי ולא להוריד זאת משכרם.
2. מס הכנסה: כל נער או נערה שמרוויחים משכורת חודשית מעל 3,900 ש"ח חייבים לשלם עליה מס הכנסה. מי שמרוויח פחות מזה, אינו חייב בתשלום מס הכנסה.
3. ביטוח בריאות: נער או נערה שמרוויחים שכר מעל 1,903 ש"ח לחודש, יהיו חייבים בתשלום של מס בריאות שיהווה כ3.1 אחוזים משכרם. מי שמרוויח פחות מכך יהיה פטור מתשלום מס בריאות.
בני נוער
אילו פעילויות מתאימות לקייטנה המופעלת ע"י ההורים?
הנה מספר פעילויות המתאימות לקייטנת הורים:
1. יום ארצות - בוחרים ארץ אליה "טסים". מכינים דרכון, מכינים רשימת ציוד לאריזה (אפשר גם לארוז באמת), מכינים משחקים ופעילויות שונות הקשורות באותה ארץ, החל מלימוד מילים בסיסיות ועד יצירה (הכנת דגל או מבנים בולטים: מגדל אייפל, תחנות רוח וכדומה) ומאכלים אופיינים.
2. מכניסים את הטבע הביתה - מכינים עציצים קטנים ושותלים בהם זרעים. ניתן לקשט קופסאות גבינה ריקות שבתחתית שלהן יש נקב או לקנות עציצים קטנים במשתלות, לתבוע אותם ולאחר הייבוש למלא בהם אדמה ולשתול פרח או זרעים. ניתן להכין גם שלטים קטנים של מה ששתלנו ולהרחיב את הפעילות למשחקים בנושאי טבע וצמחים (בינגו, חידונים, סרט טבע וכדומה).
3. יום איכות הסביבה - הילדים יביאו חומרי למחיזור כמו בקבוקים, עיתונים, קופסאות דגנים, עטיפות שונות, גלילי נייר טואלט וכדומה ויקבלו משימות לבנייה פסלים שימושיים או דמיוניים.
4. יום בישול - בדרך כלל היום האהוב ביותר על הילדים ושיש בו אפשרויות רבות. ניתן להכין ארוחה וגם קינוח לקחת הביתה. פיצות, פסטה, בורקס, לחמניות, סלט ירקות, סלט פירות, פיתות, כדורי שוקולד, עוגיות ועוד. ניתן להרחיב את הפעילות ולהכין רשימת קניות, תפריטים, לעשות משחקי תפקידים של מלצרים, להשקיע בעריכת שולחן כמו במסעדה וכדומה.
5. הכוכב שלנו - יום המבוסס על כישרונותיהם של הילדים, כמו משחק, שירה, פנטומימה ועוד. הילדים יכינו מראש קטעים למופע כולל לבוש מתאים. הכינו יחד במה, כרזה למופע, המבוגר או אחד הילדים יהיו מנחי האירוע והילדים יופיעו בזה אחר זה.
6. יום פרסום - כל ילד יבחר מוצר האהוב עליו בכדי לפרסמו. ניתן יהיה לפרסם בדרכים שונות כמו הכנת קליפ, שיר, מודעה וכדומה. יש להצטייד בחומרי יצירה מגוונים.
7. יום מים - מתאים למשפחות שיש להן חצר או גינה בסמוך לבית. מבקשים מהילדים להגיע עם בגדי ים ובגדים להחלפה, קונים מראש רובי מים, בלונים שניתן למלא בהם מים, קערות בגדלים שונים ולמעוניינים גם מעט צבעי מאכל שניתן לצבוע בהם את המים, ניתן לנפח גם בריכה או שתיים מהמתנפחות ולתת לילדים יום שכולו רטוב. שלוקים, ארטיקים ואבטיח ישתלבו היטב ביום שכזה.
8. יום דואר - הילדים כותבים מכתבים ("כמו פעם") ושולחים בדואר. הילדים יבחרו למי הם רוצים לכתוב, אפשר לכתוב זה לזה וגם לבני משפחה, לצעירים שאינם יודעים לכתוב יש לתת לצייר ולכתוב בשמם את מה שיגידו, לאחר מכן לתת להם להכניס את המכתב למעטפה, להדביק בול ולשלשל יחד לתיבת הדואר. השמחה תהיה רבה כשידעו שהמכתב ששלחו הגיע.
9. יום הפוך - להורים אמיצים בלבד שיהיו מוכנים להרים את הכפפה, ביום זה הילדים יהיו בבוקר בבית ובשעות אחר הצהריים יגיעו לבית המארח עם פיג'מה וציוד שינה, יאכלו יחד ארוחת ערב, ישחקו משחקי חברה כולל מלחמת כריות ולאחר צפייה בסרט ילכו לישון יחד. יש להיערך מבחינת לינה. כמובן שניתן לסיים את הפעילות גם ללא שינה.
10. יום יצירה - מחליטים על כמה כיווני יצירה אפשריים, קונים חומרים ומקדישים את היום ליצירה (לדוגמה: הכנת מובייל, שלטים לדלת, צביעת כוסות, הכנת תכשיטים, רקמה, הכנת מחזיקי מפתחות ועוד).
11. יום סרט - הופכים את הבית לבית קולנוע יחד עם הילדים. מסדרים כיסאות ממוספרים, מכינים כרטיסים, כסף לקניית הכרטיסים ודלפק מכירה, מקימים דוכן פופקורן ושתייה, מכינים כרזה עם שם הסרט ופרטים לגבי מועד ההקרנה וכשהכל מוכן משחקים ב"ללכת לקולנוע", קונים כרטיסים, מחשיכים את הבית ומתיישבים לצפייה משותפת בסרט.
הנה מספר פעילויות המתאימות לקייטנת הורים:
1. יום ארצות - בוחרים ארץ אליה "טסים". מכינים דרכון, מכינים רשימת ציוד לאריזה (אפשר גם לארוז באמת), מכינים משחקים ופעילויות שונות הקשורות באותה ארץ, החל מלימוד מילים בסיסיות ועד יצירה (הכנת דגל או מבנים בולטים: מגדל אייפל, תחנות רוח וכדומה) ומאכלים אופיינים.
2. מכניסים את הטבע הביתה - מכינים עציצים קטנים ושותלים בהם זרעים. ניתן לקשט קופסאות גבינה ריקות שבתחתית שלהן יש נקב או לקנות עציצים קטנים במשתלות, לתבוע אותם ולאחר הייבוש למלא בהם אדמה ולשתול פרח או זרעים. ניתן להכין גם שלטים קטנים של מה ששתלנו ולהרחיב את הפעילות למשחקים בנושאי טבע וצמחים (בינגו, חידונים, סרט טבע וכדומה).
3. יום איכות הסביבה - הילדים יביאו חומרי למחיזור כמו בקבוקים, עיתונים, קופסאות דגנים, עטיפות שונות, גלילי נייר טואלט וכדומה ויקבלו משימות לבנייה פסלים שימושיים או דמיוניים.
4. יום בישול - בדרך כלל היום האהוב ביותר על הילדים ושיש בו אפשרויות רבות. ניתן להכין ארוחה וגם קינוח לקחת הביתה. פיצות, פסטה, בורקס, לחמניות, סלט ירקות, סלט פירות, פיתות, כדורי שוקולד, עוגיות ועוד. ניתן להרחיב את הפעילות ולהכין רשימת קניות, תפריטים, לעשות משחקי תפקידים של מלצרים, להשקיע בעריכת שולחן כמו במסעדה וכדומה.
5. הכוכב שלנו - יום המבוסס על כישרונותיהם של הילדים, כמו משחק, שירה, פנטומימה ועוד. הילדים יכינו מראש קטעים למופע כולל לבוש מתאים. הכינו יחד במה, כרזה למופע, המבוגר או אחד הילדים יהיו מנחי האירוע והילדים יופיעו בזה אחר זה.
6. יום פרסום - כל ילד יבחר מוצר האהוב עליו בכדי לפרסמו. ניתן יהיה לפרסם בדרכים שונות כמו הכנת קליפ, שיר, מודעה וכדומה. יש להצטייד בחומרי יצירה מגוונים.
7. יום מים - מתאים למשפחות שיש להן חצר או גינה בסמוך לבית. מבקשים מהילדים להגיע עם בגדי ים ובגדים להחלפה, קונים מראש רובי מים, בלונים שניתן למלא בהם מים, קערות בגדלים שונים ולמעוניינים גם מעט צבעי מאכל שניתן לצבוע בהם את המים, ניתן לנפח גם בריכה או שתיים מהמתנפחות ולתת לילדים יום שכולו רטוב. שלוקים, ארטיקים ואבטיח ישתלבו היטב ביום שכזה.
8. יום דואר - הילדים כותבים מכתבים ("כמו פעם") ושולחים בדואר. הילדים יבחרו למי הם רוצים לכתוב, אפשר לכתוב זה לזה וגם לבני משפחה, לצעירים שאינם יודעים לכתוב יש לתת לצייר ולכתוב בשמם את מה שיגידו, לאחר מכן לתת להם להכניס את המכתב למעטפה, להדביק בול ולשלשל יחד לתיבת הדואר. השמחה תהיה רבה כשידעו שהמכתב ששלחו הגיע.
9. יום הפוך - להורים אמיצים בלבד שיהיו מוכנים להרים את הכפפה, ביום זה הילדים יהיו בבוקר בבית ובשעות אחר הצהריים יגיעו לבית המארח עם פיג'מה וציוד שינה, יאכלו יחד ארוחת ערב, ישחקו משחקי חברה כולל מלחמת כריות ולאחר צפייה בסרט ילכו לישון יחד. יש להיערך מבחינת לינה. כמובן שניתן לסיים את הפעילות גם ללא שינה.
10. יום יצירה - מחליטים על כמה כיווני יצירה אפשריים, קונים חומרים ומקדישים את היום ליצירה (לדוגמה: הכנת מובייל, שלטים לדלת, צביעת כוסות, הכנת תכשיטים, רקמה, הכנת מחזיקי מפתחות ועוד).
11. יום סרט - הופכים את הבית לבית קולנוע יחד עם הילדים. מסדרים כיסאות ממוספרים, מכינים כרטיסים, כסף לקניית הכרטיסים ודלפק מכירה, מקימים דוכן פופקורן ושתייה, מכינים כרזה עם שם הסרט ופרטים לגבי מועד ההקרנה וכשהכל מוכן משחקים ב"ללכת לקולנוע", קונים כרטיסים, מחשיכים את הבית ומתיישבים לצפייה משותפת בסרט.
איזו תזונה יעילה נגד אקנה?
בנוסף לטיפולים קוסמטיים המסייעים לטיפול באקנה חשוב להקפיד על תזונה המסייעת לשיקום העור ופצעי עור, כמו אבץ, ויטמין C, A ו-B5, ואומגה 3. הנה פירוט המזונות העשירים במרכיבים אלה:
ויטמין A - נמצא בחלמון ביצה, כבד, מוצרי חלב וחמאה. בטא קרוטן שהופך בגוף לויטמין A נמצא גם בירקות ופירות כתומים ובירקות בצבע ירוק כהה.
אבץ - נמצא בעוף, בשר בקר, מאכלי ים וביצים.
אומגה 3 - יש בדגי ים צפוניים כמו סלמון, מקרל, הליבוט, אנשובי, סרדינים וטונה.
ויטמין C - ניתן למצוא בירקות ופירות טריים כמו פירות הדר, כרובית, כרוב, כרוב ניצנים, עלי חרדל, תרד, ברוקולי, פלפלים, תות שדה ועגבניות.
ויטמין B5 - נמצא בירקות, דגנים מלאים, ביצים, מוצרי חלב, שמרים, בשר, כבד ודגי סלמון.
בנוסף לטיפולים קוסמטיים המסייעים לטיפול באקנה חשוב להקפיד על תזונה המסייעת לשיקום העור ופצעי עור, כמו אבץ, ויטמין C, A ו-B5, ואומגה 3. הנה פירוט המזונות העשירים במרכיבים אלה:
ויטמין A - נמצא בחלמון ביצה, כבד, מוצרי חלב וחמאה. בטא קרוטן שהופך בגוף לויטמין A נמצא גם בירקות ופירות כתומים ובירקות בצבע ירוק כהה.
אבץ - נמצא בעוף, בשר בקר, מאכלי ים וביצים.
אומגה 3 - יש בדגי ים צפוניים כמו סלמון, מקרל, הליבוט, אנשובי, סרדינים וטונה.
ויטמין C - ניתן למצוא בירקות ופירות טריים כמו פירות הדר, כרובית, כרוב, כרוב ניצנים, עלי חרדל, תרד, ברוקולי, פלפלים, תות שדה ועגבניות.
ויטמין B5 - נמצא בירקות, דגנים מלאים, ביצים, מוצרי חלב, שמרים, בשר, כבד ודגי סלמון.
יש רעיונות לפעילות עם ילדים בחופש הגדול?
הנה רעיונות לפעילויות בחופש הגדול שיעשו לכם את החופש באמת גדול:
כל הדרכים שאנו מציעים כאן יכולים לכוון ולשתף את הילדים למצוא עיסוקים שאליהם יוכלו להתחבר ומהם יוכלו לקבל ביטחון ועצמאות כבר מהגיל הרך.
הופעות מסוגים שונים
===============
ריקוד - משמיעים מוסיקה כיפית ומכינים ריקוד לשיר שבוחרים, לאחר חזרות מצלמים את הריקוד בווידאו או מציגים למשפחה וחברים.
סיפור - בוחרים ספר אהוב וקל לסיפור בסגנון "אי המחשבות"
http://www.youtube.com/watch?v=PcjGExRv2Ws&feature=channel_page
או: "האריה שאהב תות" וכו'...
ונותנים לילדים להמחיז את הסיפור בעצמם, או לערוך שעת סיפור בעצמם מול תמונות הספר. אם התוצר המוגמר יצא מוצלח במיוחד וגם יש לנו מרץ לארח – מזמינים משפחה וחברים לשמוע את הכישרונות הצעירים שזה עתה יצאו לאוויר העולם, אחרת אפשר פשוט לתעד הכל במצלמת וידאו.
מסלול - נותנים לילדים להמציא ארגון של מסלול שצריכים לעבור דרכו , עם מכשולים ומשימות. כל פעם מוסיף הילד שעשה אחרון את המסלול עוד משימה שהוא המציא. כדאי להעזר באביזרי ספורט כמו טרמפולינה, גומי, כדורים או חישוקים ,אם יש, אבל זה גם יכול להיות מורכב מכל מה שיש בבית ובראש היצירתי שלנו. דוגמא למסלול: מסדרים שורה של כריות עליהם צריך לצעוד בלי ליפול, אח"כ עוברים מתחת לשולחן קטן של ילדים מכוסה בבד או מפה גדולה, ממשיכים לקפיצה על טרמפולינה 4 קפיצות, משם לוקחים כדור בינוני או בלון ושמים אותו בין הברכים ומתחילים ללכת ככה עם הכדור עד הדלי, ליד הדלי מתיישבים על שרפרף ומכניסים את הכדור בעזרת הרגליים לדלי (כשהוא בין שתי כפות הרגלים). בסוף המשחק מסדרים את הבית יומיים בערך.
כשרונות צעירים - לאתגר את הילדים וסביבת חברים קרובים בתחרות כשרונות צעירים. כל ילד מופיע במה שהוא הכי אוהב.
מחוץ לבית
========
לעשות ספורט לעשות עם הילדים פעילויות ספורטיביות בערב/מוקדם בבוקר כגון ריצה קלה, רכיבה על אופניים וקפיצה על חבל.
לאסוף פרחים ועלים, לייבש אותם בספר עבה ואח"כ לעשות מהם יצירה.
ללכת לטייל לעץ הפרי הקרוב בשכונה, למשל עכשיו יש עצי שזיפים אצלנו ליד הבית, לקטוף קצת, לאכול מהפרות וליהנות מהצל. לאסוף צנוברים, אפשר גם להצטייד באבן ולפצח אותם במקום.
ללכת לים לאסוף צדפים, עדיף כאלה עם חור, ואח"כ לעשות מהם שרשראות, מוביילים או כל יצירה אחרת.
ליזום תחרות ארמונות בחול.
לנסוע ברכבת, כרמלית או/ו אוטובוס.
לצאת השכם בבוקר לארוחת בוקר בחוץ.
לגדל צמחים - ללכת למשתלה, לקנות עציצים עם שתילים קטנים (פרחים יפים או צמחי תבלין) ולשתול אותם בגינה. אפשרות נוספת לקנות אדמה אוורירית וזרעים של עגבניה או/ו מלפפונים ולזרוע בקרטון ביצים , לכסות במגבת רטובה עד לנביטה. להשקות כשהאדמה מתייבשת כמעט כל יום בקיץ ולהיות עד לתהליך הנביטה והצמיחה. אחרי הנביטה מומלץ להעביר את השתיל, לאחר שיצאו לו יותר משני עלים לאדמה עם קומפוסט , רצוי קרובה לגדר, כדי שהצמחים יוכלו לטפס עליה. חשוב להפוך את האדמה אליה מעבירים את השתילים לעשירה יותר, זאת על ידי הוספת קליפות בננה או קליפות של ירקות קצת שברי קליפות ביצים וכן כיסוי בקרטון של האדמה. כשמעבירים את השתילים, לא לשים את המלפפון והעגבנייה אחד ליד השני (הם לא מסתדרים ביחד, העגבנייה היא חברה טובה של הבזיליקום אבל המלפפון מסוכסך אתה). מעבירים את השתיל (כאמור, לפחות שלושה עלים) ושותלים אותו באדמה , עושים חור בקרטון, לאחר סיום השתילה מרטיבים את הקרטון ומשקים את השתילים, מכסים בקש או בעלים יבשים את הקרטון שישמור על הלחות. עם הירקות אפשר להגיע לאספקת ירקות המתאימה לקטיף יומי למשפחה, עדיף להנביט כל שבועיים זרעים חדשים כדי להנות משיחים מניבים לכמה חודשים.
ביקור במוזיאון - ללכת אותם למוזיאון שאתם נמשכים אליו בעצמכם.
שיתוף הילדים במשימות יומיומיות.
הכנת סלט ירקות עם קוצץ ירקות ידני. כך יש אפשרות גם לקטנטנים להנות מהחיתוך ולהכין סלט שנראה מעולה.
כביסה - משימת קיפול הכביסה מאוד מהנה כשביחד מוצאים גרביים ומתאימים את הזוגות. נחמד גם להשתמש במתלה נייד של כביסה, כדי לתת לילדים לתלות כביסה בעצמם.
שטיפת האוטו - לשטוף יחד את האוטו בעזרת דלי כמובן, הילדים גם יכולים לעשות זאת לבד, אם הם מספיק גדולים.
ללכת לקניות - אם הילד לא יודע לכתוב ניתן לאתגר אותו במשימה שבשבילו תהיה מעניינת ביותר: לצייד אותו ברשימת קניות מצוירת לחכות בפתח המרכול, לצייד אותו בסכום כסף מזומן ולשלוח אותו לעשות קניות לגמרי לבד. כמובן שהכל תחת השגחה שלכם מרחוק. לפעילות זו תהיה תרומה נכרת לביטחון העצמי של הילד וכן להרגשת האחריות והבגרות שיחווה.
אפשרות אחרת, פחות יומיומית ויותר פינוקית, להכנס לחנות הכל בשקל עם שלושה שקלים במזומן ולתת לילד לבחור בעצמו 3 פריטים ולשלם על הרכישה.
להכין ארוחה - לתכנן עם הילד ארוחה שלמה מספרים בסגנון "ילדים מבשלים" ולהזמין משפחה ו/או חברים לארוחה.
להכין מוצרים תוצרת בית גלידה, גבינה, לחם, עוגיות.
פעילות בחצר
=========
ניקיון החצר - לאסוף את כל הילדים בשכונה לחבורה, לתת שם לחבורה כמו: “חבורת המבריקים" ולרדת השכם בבוקר לנקות את סביבת המגורים הקרובה.
גומי - לגזור להם גומי וללמד אותם (אם הם לא יודעים עדיין) לקפוץ בגומי.
להכין ערסלים/פופים לשימוש עצמי - (בשביל פופים יש לקנות בנוסף לבד חזק גם קלקר, וכדאי מאד לשתף את הילדים בחוויית מילוי הפוף בקלקר – חוויה שנראית לנו סתמית ומעיקה אך תתפלאו לגלות כי בשבילם יהיו אלו רגעים של שכרון חושים).
לתלות אומגה - בחצר ולתת לילדים את החופש לשחק אתה כאוות נפשם.
לחתוך אבטיח לחלקים - ביחסי גודל כמו סיר ומכסה. לרוקן אותו, מהתוכן לעשות ברד קפוא בבלנדר ולמלא את האבטיח הריק בחזרה בברד – את הגורמה שנוצר שותים עם קשים.
יצירה
====
מציירים כמה ציורים ובונים מהם סיפור , או להפך, ממציאים סיפור ומציירים לו ציורים. בכל מקרה בסוף מחברים את הדפים לספר. דוגמא לספר שעשיתי עם הבנות שלי (בנות 4 ו-2) סיפורי מפלצות, הדפים כללו גם מריחת פלסטלינה שאליה הוצמדו עניים זזות , מפלצת אחת עם עין אחת ואחרת עם שלוש עיניים.
כל אחד מצייר פרח מיוחד ואח"כ מעתיקים אחד מהשני את הפרח, לנסות לצייר העתק כמה שיותר קרוב.
לגזור עיניים ממגזינים ועיתונים ואח"כ להדביק אותן על דף ולהשתמש בהן בשילוב עם ציורים.
לקנות שניים או יותר סטים של אותה חבילת מדבקות . להמציא ולהכין ביחד עם הילד משחקים שונים. למשל דומינו או מתיחת קווים בין זוגות של מדבקות זהות. או אולי מיון עצמים לפי גורם משותף.
לבנות עפיפונים ולהעיף אותם.
בהצלחה ובכיף גדול.
הנה רעיונות לפעילויות בחופש הגדול שיעשו לכם את החופש באמת גדול:
כל הדרכים שאנו מציעים כאן יכולים לכוון ולשתף את הילדים למצוא עיסוקים שאליהם יוכלו להתחבר ומהם יוכלו לקבל ביטחון ועצמאות כבר מהגיל הרך.
הופעות מסוגים שונים
===============
ריקוד - משמיעים מוסיקה כיפית ומכינים ריקוד לשיר שבוחרים, לאחר חזרות מצלמים את הריקוד בווידאו או מציגים למשפחה וחברים.
סיפור - בוחרים ספר אהוב וקל לסיפור בסגנון "אי המחשבות"
http://www.youtube.com/watch?v=PcjGExRv2Ws&feature=channel_page
או: "האריה שאהב תות" וכו'...
ונותנים לילדים להמחיז את הסיפור בעצמם, או לערוך שעת סיפור בעצמם מול תמונות הספר. אם התוצר המוגמר יצא מוצלח במיוחד וגם יש לנו מרץ לארח – מזמינים משפחה וחברים לשמוע את הכישרונות הצעירים שזה עתה יצאו לאוויר העולם, אחרת אפשר פשוט לתעד הכל במצלמת וידאו.
מסלול - נותנים לילדים להמציא ארגון של מסלול שצריכים לעבור דרכו , עם מכשולים ומשימות. כל פעם מוסיף הילד שעשה אחרון את המסלול עוד משימה שהוא המציא. כדאי להעזר באביזרי ספורט כמו טרמפולינה, גומי, כדורים או חישוקים ,אם יש, אבל זה גם יכול להיות מורכב מכל מה שיש בבית ובראש היצירתי שלנו. דוגמא למסלול: מסדרים שורה של כריות עליהם צריך לצעוד בלי ליפול, אח"כ עוברים מתחת לשולחן קטן של ילדים מכוסה בבד או מפה גדולה, ממשיכים לקפיצה על טרמפולינה 4 קפיצות, משם לוקחים כדור בינוני או בלון ושמים אותו בין הברכים ומתחילים ללכת ככה עם הכדור עד הדלי, ליד הדלי מתיישבים על שרפרף ומכניסים את הכדור בעזרת הרגליים לדלי (כשהוא בין שתי כפות הרגלים). בסוף המשחק מסדרים את הבית יומיים בערך.
כשרונות צעירים - לאתגר את הילדים וסביבת חברים קרובים בתחרות כשרונות צעירים. כל ילד מופיע במה שהוא הכי אוהב.
מחוץ לבית
========
לעשות ספורט לעשות עם הילדים פעילויות ספורטיביות בערב/מוקדם בבוקר כגון ריצה קלה, רכיבה על אופניים וקפיצה על חבל.
לאסוף פרחים ועלים, לייבש אותם בספר עבה ואח"כ לעשות מהם יצירה.
ללכת לטייל לעץ הפרי הקרוב בשכונה, למשל עכשיו יש עצי שזיפים אצלנו ליד הבית, לקטוף קצת, לאכול מהפרות וליהנות מהצל. לאסוף צנוברים, אפשר גם להצטייד באבן ולפצח אותם במקום.
ללכת לים לאסוף צדפים, עדיף כאלה עם חור, ואח"כ לעשות מהם שרשראות, מוביילים או כל יצירה אחרת.
ליזום תחרות ארמונות בחול.
לנסוע ברכבת, כרמלית או/ו אוטובוס.
לצאת השכם בבוקר לארוחת בוקר בחוץ.
לגדל צמחים - ללכת למשתלה, לקנות עציצים עם שתילים קטנים (פרחים יפים או צמחי תבלין) ולשתול אותם בגינה. אפשרות נוספת לקנות אדמה אוורירית וזרעים של עגבניה או/ו מלפפונים ולזרוע בקרטון ביצים , לכסות במגבת רטובה עד לנביטה. להשקות כשהאדמה מתייבשת כמעט כל יום בקיץ ולהיות עד לתהליך הנביטה והצמיחה. אחרי הנביטה מומלץ להעביר את השתיל, לאחר שיצאו לו יותר משני עלים לאדמה עם קומפוסט , רצוי קרובה לגדר, כדי שהצמחים יוכלו לטפס עליה. חשוב להפוך את האדמה אליה מעבירים את השתילים לעשירה יותר, זאת על ידי הוספת קליפות בננה או קליפות של ירקות קצת שברי קליפות ביצים וכן כיסוי בקרטון של האדמה. כשמעבירים את השתילים, לא לשים את המלפפון והעגבנייה אחד ליד השני (הם לא מסתדרים ביחד, העגבנייה היא חברה טובה של הבזיליקום אבל המלפפון מסוכסך אתה). מעבירים את השתיל (כאמור, לפחות שלושה עלים) ושותלים אותו באדמה , עושים חור בקרטון, לאחר סיום השתילה מרטיבים את הקרטון ומשקים את השתילים, מכסים בקש או בעלים יבשים את הקרטון שישמור על הלחות. עם הירקות אפשר להגיע לאספקת ירקות המתאימה לקטיף יומי למשפחה, עדיף להנביט כל שבועיים זרעים חדשים כדי להנות משיחים מניבים לכמה חודשים.
ביקור במוזיאון - ללכת אותם למוזיאון שאתם נמשכים אליו בעצמכם.
שיתוף הילדים במשימות יומיומיות.
הכנת סלט ירקות עם קוצץ ירקות ידני. כך יש אפשרות גם לקטנטנים להנות מהחיתוך ולהכין סלט שנראה מעולה.
כביסה - משימת קיפול הכביסה מאוד מהנה כשביחד מוצאים גרביים ומתאימים את הזוגות. נחמד גם להשתמש במתלה נייד של כביסה, כדי לתת לילדים לתלות כביסה בעצמם.
שטיפת האוטו - לשטוף יחד את האוטו בעזרת דלי כמובן, הילדים גם יכולים לעשות זאת לבד, אם הם מספיק גדולים.
ללכת לקניות - אם הילד לא יודע לכתוב ניתן לאתגר אותו במשימה שבשבילו תהיה מעניינת ביותר: לצייד אותו ברשימת קניות מצוירת לחכות בפתח המרכול, לצייד אותו בסכום כסף מזומן ולשלוח אותו לעשות קניות לגמרי לבד. כמובן שהכל תחת השגחה שלכם מרחוק. לפעילות זו תהיה תרומה נכרת לביטחון העצמי של הילד וכן להרגשת האחריות והבגרות שיחווה.
אפשרות אחרת, פחות יומיומית ויותר פינוקית, להכנס לחנות הכל בשקל עם שלושה שקלים במזומן ולתת לילד לבחור בעצמו 3 פריטים ולשלם על הרכישה.
להכין ארוחה - לתכנן עם הילד ארוחה שלמה מספרים בסגנון "ילדים מבשלים" ולהזמין משפחה ו/או חברים לארוחה.
להכין מוצרים תוצרת בית גלידה, גבינה, לחם, עוגיות.
פעילות בחצר
=========
ניקיון החצר - לאסוף את כל הילדים בשכונה לחבורה, לתת שם לחבורה כמו: “חבורת המבריקים" ולרדת השכם בבוקר לנקות את סביבת המגורים הקרובה.
גומי - לגזור להם גומי וללמד אותם (אם הם לא יודעים עדיין) לקפוץ בגומי.
להכין ערסלים/פופים לשימוש עצמי - (בשביל פופים יש לקנות בנוסף לבד חזק גם קלקר, וכדאי מאד לשתף את הילדים בחוויית מילוי הפוף בקלקר – חוויה שנראית לנו סתמית ומעיקה אך תתפלאו לגלות כי בשבילם יהיו אלו רגעים של שכרון חושים).
לתלות אומגה - בחצר ולתת לילדים את החופש לשחק אתה כאוות נפשם.
לחתוך אבטיח לחלקים - ביחסי גודל כמו סיר ומכסה. לרוקן אותו, מהתוכן לעשות ברד קפוא בבלנדר ולמלא את האבטיח הריק בחזרה בברד – את הגורמה שנוצר שותים עם קשים.
יצירה
====
מציירים כמה ציורים ובונים מהם סיפור , או להפך, ממציאים סיפור ומציירים לו ציורים. בכל מקרה בסוף מחברים את הדפים לספר. דוגמא לספר שעשיתי עם הבנות שלי (בנות 4 ו-2) סיפורי מפלצות, הדפים כללו גם מריחת פלסטלינה שאליה הוצמדו עניים זזות , מפלצת אחת עם עין אחת ואחרת עם שלוש עיניים.
כל אחד מצייר פרח מיוחד ואח"כ מעתיקים אחד מהשני את הפרח, לנסות לצייר העתק כמה שיותר קרוב.
לגזור עיניים ממגזינים ועיתונים ואח"כ להדביק אותן על דף ולהשתמש בהן בשילוב עם ציורים.
לקנות שניים או יותר סטים של אותה חבילת מדבקות . להמציא ולהכין ביחד עם הילד משחקים שונים. למשל דומינו או מתיחת קווים בין זוגות של מדבקות זהות. או אולי מיון עצמים לפי גורם משותף.
לבנות עפיפונים ולהעיף אותם.
בהצלחה ובכיף גדול.
מה לעשות כשבת מתבגרת שיוצאת עם מישהו שנראה לא מתאים להורים?
ראשית, הגדירו איזה משני המצבים הוא הנכון:
הקשר מסוכן לה ממש? במקרה כזה, עשו הכל כדי להפסיקו. סגירתה בבית, לפחות זמנית, עד להיעזרות בפסיכולוג חינוכי ואנשי מקצוע, יהיו לרוב הכרחיים.
הקשר אינו מסוכן, אך לא נראה טוב? במקרה כזה היינו מציעים מספר דברים:
1. ראשית, בשיחות איתה להירגע ולא להתלהם, גם אם אתם חרדים וחוששים מאד. להביא לה נתונים (אם יש) ולהמשיך לדבר איתה, אך לא לכעוס.
2. בשום אופן אין להטיל חרם על הבת ("אל תדברי איתנו, עד שלא תעזבי אותו!").
3. להקפיד על נוכחות וסמכותכם כהורים: לברר בכל רגע היכן היא, לשאול להיכן היא יוצאת, לעקוב אחריה אם צריך ובגדול, להבהיר לה במעשים ובאינטנסיביות, שאתם תמיד כאן בשבילה.
- 4. לאסוף הוכחות ולהציגן בפניה, אודות הקשר והסימנים הלא-טובים שבו, כגון:
- הוא לא מוכן להגיע אליה הביתה
- הוא לא מביא אותה אליו הביתה
- הוא נוטה להיעלם לימים ארוכים
- הוא מאיים עליה, בכל פעם שמוזכרת אפשרות של פרידה
- הוא קנאי
- הוא לא מוכן לשמוע על חברים קודמים שלה
- יש ביניהם פער גילאים משמעותי
וכדומה...
ראשית, הגדירו איזה משני המצבים הוא הנכון:
הקשר מסוכן לה ממש? במקרה כזה, עשו הכל כדי להפסיקו. סגירתה בבית, לפחות זמנית, עד להיעזרות בפסיכולוג חינוכי ואנשי מקצוע, יהיו לרוב הכרחיים.
הקשר אינו מסוכן, אך לא נראה טוב? במקרה כזה היינו מציעים מספר דברים:
1. ראשית, בשיחות איתה להירגע ולא להתלהם, גם אם אתם חרדים וחוששים מאד. להביא לה נתונים (אם יש) ולהמשיך לדבר איתה, אך לא לכעוס.
2. בשום אופן אין להטיל חרם על הבת ("אל תדברי איתנו, עד שלא תעזבי אותו!").
3. להקפיד על נוכחות וסמכותכם כהורים: לברר בכל רגע היכן היא, לשאול להיכן היא יוצאת, לעקוב אחריה אם צריך ובגדול, להבהיר לה במעשים ובאינטנסיביות, שאתם תמיד כאן בשבילה.
- 4. לאסוף הוכחות ולהציגן בפניה, אודות הקשר והסימנים הלא-טובים שבו, כגון:
- הוא לא מוכן להגיע אליה הביתה
- הוא לא מביא אותה אליו הביתה
- הוא נוטה להיעלם לימים ארוכים
- הוא מאיים עליה, בכל פעם שמוזכרת אפשרות של פרידה
- הוא קנאי
- הוא לא מוכן לשמוע על חברים קודמים שלה
- יש ביניהם פער גילאים משמעותי
וכדומה...
מהי קייטנת הורים ואיך לארגן כזו?
קייטנת הורים זו קייטנה המתנהלת בארגון ואחריות הורים בלבד בסבב הנעשה ביניהם. הקייטנה עונה על בעיית תעסוקת הילדים בחופש, העלויות שלה נמוכות בהרבה מכל קייטנה אחרת והיא פתרון מצוין לתקופה בה מסתיימות הקייטנות או למשפחות שרשמו את הילדים לקייטנות קצרות, בנוסף הילדים מחכים וגאים לארח בביתם את "הקייטנה". בכדי לארגן קייטנה כזו יש לעשות את הדברים הבאים:
1. להתארגן מראש מספר הורים (רצוי לא יותר מהורים מ 6-7 ילדים, תלוי בגיל).
2. רצוי להתארגן עם הורי החברים הטובים ביותר של ילדכם.
3. להגדיר ימי ושעות פעילות (לדוגמה חמישה ימים בשבוע בין 8:30 ל- 15:30 למשך שבועיים).
4. להחליט על סבב בין ההורים, כאשר בכל יום מגיעים הילדים לבית של ילד אחר ומבלים שם את היום.
5. כדאי להכין פעילות מראש כמו פעילויות יצירה, הכנת מאכלים (עוגיות, כדורי שוקולד, פיצה ועוד), זמן חופשי למשחק, סרט או כל פעילות ביתית אחרת.
6. יש לסכם מראש האם אפשר לרדת עם הילדים לגינה ציבורית או כל פעילות אחרת שהיא מחוץ לבית.
7. יש להיערך מראש להגשת ארוחת צהריים ולכיבוד נוסף במשך היום (פירות העונה וכדומה).
קייטנת הורים זו קייטנה המתנהלת בארגון ואחריות הורים בלבד בסבב הנעשה ביניהם. הקייטנה עונה על בעיית תעסוקת הילדים בחופש, העלויות שלה נמוכות בהרבה מכל קייטנה אחרת והיא פתרון מצוין לתקופה בה מסתיימות הקייטנות או למשפחות שרשמו את הילדים לקייטנות קצרות, בנוסף הילדים מחכים וגאים לארח בביתם את "הקייטנה". בכדי לארגן קייטנה כזו יש לעשות את הדברים הבאים:
1. להתארגן מראש מספר הורים (רצוי לא יותר מהורים מ 6-7 ילדים, תלוי בגיל).
2. רצוי להתארגן עם הורי החברים הטובים ביותר של ילדכם.
3. להגדיר ימי ושעות פעילות (לדוגמה חמישה ימים בשבוע בין 8:30 ל- 15:30 למשך שבועיים).
4. להחליט על סבב בין ההורים, כאשר בכל יום מגיעים הילדים לבית של ילד אחר ומבלים שם את היום.
5. כדאי להכין פעילות מראש כמו פעילויות יצירה, הכנת מאכלים (עוגיות, כדורי שוקולד, פיצה ועוד), זמן חופשי למשחק, סרט או כל פעילות ביתית אחרת.
6. יש לסכם מראש האם אפשר לרדת עם הילדים לגינה ציבורית או כל פעילות אחרת שהיא מחוץ לבית.
7. יש להיערך מראש להגשת ארוחת צהריים ולכיבוד נוסף במשך היום (פירות העונה וכדומה).
איך מגדלים ילדים מצליחים?
כדי לגדל ילדים מצליחים שחייהם מלאים מומלץ להקפיד על הדברים הבאים:
עצמאות ומשמעת עצמית - לטפח בהם משמעת עצמית ועצמאות (שילך לבי"ס לבד, ייקח אחריות על שיעורי בית וכדומה)
ללכת על החלומות - לעודד ילדים ללכת עם החלום שלהם ולתת להם תנאים טובים ככל האפשר להצליח בו (ציוד, מורה וכדומה).
דוגמה אישית - לתת דוגמה אישית לילדים, של היצמדות למטרה והשקעה מירבית במה שרוצים להגשים.
הנחיה - להנחות ולתמוך במאמציהם (למרבית המצליחנים בעולם היתה דמות שליוותה והיתה החונך או המנטור שלהם).
התמודדות - לסייע לו להתמודד עם אכזבות ותסכול. לא לוותר ולא להיכנע לכל כאב וצריחה ובעיקר לסייע להם לדחות סיפוקים.
מיצוי עצמי - להעביר לילדים את המסר שעל אף חשיבותם, הלימודים בבי"ס הם לא הדבר הכי חשוב. יותר חשוב המיצוי של הפוטנציאל האישי בתחום שבו הם רוצים ויכולים להצליח.
לשים לב - אם ביה"ס מתריע שהילד עושה משהו בעייתי, זוהי הזדמנות לזהות מה הילד באמת רוצה, יכול או במה הוא מתעניין באמת. נסו לשים לב!
שהאמירה לילד תהיה "תעשה כל מה שאתה יכול כדי להגשים ועוד קצת.."
כדי לגדל ילדים מצליחים שחייהם מלאים מומלץ להקפיד על הדברים הבאים:
עצמאות ומשמעת עצמית - לטפח בהם משמעת עצמית ועצמאות (שילך לבי"ס לבד, ייקח אחריות על שיעורי בית וכדומה)
ללכת על החלומות - לעודד ילדים ללכת עם החלום שלהם ולתת להם תנאים טובים ככל האפשר להצליח בו (ציוד, מורה וכדומה).
דוגמה אישית - לתת דוגמה אישית לילדים, של היצמדות למטרה והשקעה מירבית במה שרוצים להגשים.
הנחיה - להנחות ולתמוך במאמציהם (למרבית המצליחנים בעולם היתה דמות שליוותה והיתה החונך או המנטור שלהם).
התמודדות - לסייע לו להתמודד עם אכזבות ותסכול. לא לוותר ולא להיכנע לכל כאב וצריחה ובעיקר לסייע להם לדחות סיפוקים.
מיצוי עצמי - להעביר לילדים את המסר שעל אף חשיבותם, הלימודים בבי"ס הם לא הדבר הכי חשוב. יותר חשוב המיצוי של הפוטנציאל האישי בתחום שבו הם רוצים ויכולים להצליח.
לשים לב - אם ביה"ס מתריע שהילד עושה משהו בעייתי, זוהי הזדמנות לזהות מה הילד באמת רוצה, יכול או במה הוא מתעניין באמת. נסו לשים לב!
שהאמירה לילד תהיה "תעשה כל מה שאתה יכול כדי להגשים ועוד קצת.."
מה לעשות כדי שהחופשה המשפחתית תהיה מוצלחת?
בכדי שהחופשה המשפחתית תצליח כדאי להקפיד על הדברים הבאים:
1. שיתוף הילדים בבחירת מסלולי הטיול.
2. בחירת מקומות ומסלולים המותאמים לגילאי הילדים.
3. שילוב בין חופשה בעיר ובחיק הטבע.
4. בחירת מספר מצומצם של מקומות לינה, מעברים יום יומיים לא תמיד מתאימים לילדים.
5. כדאי להצטייד בספרים, משחקים, חוברות צביעה ומוסיקה שהילדים אוהבים.
6. אל תיצרו יותר אטרקציות ביום אחד, לילדים יהיה קשה להכיל את זה.
7. כדאי לקחת חטיפים שהילדים אוהבים, או מזון אחר קל שניתן לארוז ולקחת. שלא תמיד במקומות שמגיעים אליהם, במיוחד בחו"ל ניתן למצוא כאלה.
8. חשוב לקחת מספיק מזון לתינוקות ולא להסתמך על כך שתקנו בדרך.
9. יש לקחת סוכריות לזמן הטיסה כדי להפחית את הלחץ באוזניים.
10. הכינו בתיק העזרה ראשונה תרופות להורדת חום, מד חום ומשככי כאבים לילדים.
בכדי שהחופשה המשפחתית תצליח כדאי להקפיד על הדברים הבאים:
1. שיתוף הילדים בבחירת מסלולי הטיול.
2. בחירת מקומות ומסלולים המותאמים לגילאי הילדים.
3. שילוב בין חופשה בעיר ובחיק הטבע.
4. בחירת מספר מצומצם של מקומות לינה, מעברים יום יומיים לא תמיד מתאימים לילדים.
5. כדאי להצטייד בספרים, משחקים, חוברות צביעה ומוסיקה שהילדים אוהבים.
6. אל תיצרו יותר אטרקציות ביום אחד, לילדים יהיה קשה להכיל את זה.
7. כדאי לקחת חטיפים שהילדים אוהבים, או מזון אחר קל שניתן לארוז ולקחת. שלא תמיד במקומות שמגיעים אליהם, במיוחד בחו"ל ניתן למצוא כאלה.
8. חשוב לקחת מספיק מזון לתינוקות ולא להסתמך על כך שתקנו בדרך.
9. יש לקחת סוכריות לזמן הטיסה כדי להפחית את הלחץ באוזניים.
10. הכינו בתיק העזרה ראשונה תרופות להורדת חום, מד חום ומשככי כאבים לילדים.
שיר ההד - לעג קל להדרכה
שיר ההד מבוסס על חזרה על
בין הרי הנגב יש עמק מופלא
ההד עולה מתוכו ועונה על כל שאלה ומשאלה.
אל העמק הגיע עלם צעיר לשאול מה יעשה בנערתו.
והרי השיחה בין ההלם וההד:
הד יקר, מזמן אני רוצה לדבר איתך, אתה יודע ודאי על מה (עלמה...עלמה(
צדקת הד, פגשתי נערה, בחורה נאה (אה...אה... )
אך אמור לי הד יקר, כיצד עושה עצמה יפה מקודם (אודם...אודם...)
ומה רוצה היא להשיג בצום ובסיגוף (גוף...גוף...)
ומה תאמר יום יום כשנתחתן (תן...תן...)
ומה רוצה היא שאביא לה ? (וילה...וילה...)
וכיצד אוכל לעמוד בכל הדרישות ? (שוט...שוט ...)
ומה אעשה כנגד כל ההנמקות ? (מכות...מכות...)
והאם כדאי בכלל להינשא ? (נסה...נסה...)
ומה אעשה אם לא אשכח אותה ? (קח אותה... קח אותה...)
תאמר לי הד איך זה להיות נשוי (אוי...אוי...)
שאלה אישית הד, בחיי הנישואין במה אתה מאמין ? מין...מין...)
ואיך זה להיות מדריך ? (איח...איח...)
בין הרי הנגב יש עמק מופלא
ההד עולה מתוכו ועונה על כל שאלה ומשאלה.
אל העמק הגיע עלם צעיר לשאול מה יעשה בנערתו.
והרי השיחה בין ההלם וההד:
הד יקר, מזמן אני רוצה לדבר איתך, אתה יודע ודאי על מה (עלמה...עלמה(
צדקת הד, פגשתי נערה, בחורה נאה (אה...אה... )
אך אמור לי הד יקר, כיצד עושה עצמה יפה מקודם (אודם...אודם...)
ומה רוצה היא להשיג בצום ובסיגוף (גוף...גוף...)
ומה תאמר יום יום כשנתחתן (תן...תן...)
ומה רוצה היא שאביא לה ? (וילה...וילה...)
וכיצד אוכל לעמוד בכל הדרישות ? (שוט...שוט ...)
ומה אעשה כנגד כל ההנמקות ? (מכות...מכות...)
והאם כדאי בכלל להינשא ? (נסה...נסה...)
ומה אעשה אם לא אשכח אותה ? (קח אותה... קח אותה...)
תאמר לי הד איך זה להיות נשוי (אוי...אוי...)
שאלה אישית הד, בחיי הנישואין במה אתה מאמין ? מין...מין...)
ואיך זה להיות מדריך ? (איח...איח...)
מה לא לעשות בגיל נוער עם החבר?
כמה כללים על מה שלא כדאי לעשות ליד החבר שלך:
1. אל תדברי על קוביות של בנים אחרים אם אין לו , זה רק יבייש אותו.
2. אל תאמרי לו בחיים שאת אוהבת מישהו אהבה כמו שאותו, כמו לאהוב זמרים ,חברים שלך , ועוד אנשים.
אם את אוהבת אותו כמזמר אז אל תאמר לו את זה אף פעם . ייווצר ריב , והוא יתנקם בך על זה .
3. אל תדחו אותו יותר מפעמיים (אלא אם זה יחסי מין ..) הוא ירגיש דחוי ושאת לא מרוצה ממנו.
מה שכן כדאי לעשות עם החבר:
1. להתכרבל איתו.
2. לזרום איתו בנשיקה, זה יפתח את רגשותיכם וכך לא תתביישו.
3. לצאת למקומות ולא להיות תמיד ביחד בבית , מצרענן את הזוגיות
4. להתנשק במקומות ציבוריים , תתפסי לו את היד כשאתם הולכים תאמרי לו אני אוהבת אותך ותנשקי אותו .
בהצלחה עם החבר (:
כמה כללים על מה שלא כדאי לעשות ליד החבר שלך:
1. אל תדברי על קוביות של בנים אחרים אם אין לו , זה רק יבייש אותו.
2. אל תאמרי לו בחיים שאת אוהבת מישהו אהבה כמו שאותו, כמו לאהוב זמרים ,חברים שלך , ועוד אנשים.
אם את אוהבת אותו כמזמר אז אל תאמר לו את זה אף פעם . ייווצר ריב , והוא יתנקם בך על זה .
3. אל תדחו אותו יותר מפעמיים (אלא אם זה יחסי מין ..) הוא ירגיש דחוי ושאת לא מרוצה ממנו.
מה שכן כדאי לעשות עם החבר:
1. להתכרבל איתו.
2. לזרום איתו בנשיקה, זה יפתח את רגשותיכם וכך לא תתביישו.
3. לצאת למקומות ולא להיות תמיד ביחד בבית , מצרענן את הזוגיות
4. להתנשק במקומות ציבוריים , תתפסי לו את היד כשאתם הולכים תאמרי לו אני אוהבת אותך ותנשקי אותו .
בהצלחה עם החבר (:
לאן יכולים לפנות צעירים ובני נוער בסיכון?
עמותת החוט המשולש מסייעת לצעירים ונוער בסיכון. היא מעניקה מקום בטוח ואת התמיכה הנדרשת המובילים להשתלבותם בחברה נורמטיבית, תוך בניית הביטחון עצמי ותחושת המסוגלות האישית.
אלו תכניות הליבה המרכזיות של העמותה:
תכניות הליבה שלנו הן:
1. מרחב פתוח במרכז העיר בירושלים לבני נוער וצעירים חסרי-מסגרת בגילאים 14-25.
2. בית לנשים צעירות בגילאים 18-25.
3. בית לצעירים בגילאים 18-25.
הנה הדרכים ליצירת קשר וקישור לאתר העמותה:
[email protected]
בית אליאנס, רח' כי"ח 5 ירושלים
טל’: 972-2-6254027
פקס: 972-2-6247522
כתובת המרחב הפתוח:
יואל סולומון 17 ירושלים
טל’: 972-2-6254027
פקס: 972-2-6247522
עמותת החוט המשולש מסייעת לצעירים ונוער בסיכון. היא מעניקה מקום בטוח ואת התמיכה הנדרשת המובילים להשתלבותם בחברה נורמטיבית, תוך בניית הביטחון עצמי ותחושת המסוגלות האישית.
אלו תכניות הליבה המרכזיות של העמותה:
תכניות הליבה שלנו הן:
1. מרחב פתוח במרכז העיר בירושלים לבני נוער וצעירים חסרי-מסגרת בגילאים 14-25.
2. בית לנשים צעירות בגילאים 18-25.
3. בית לצעירים בגילאים 18-25.
הנה הדרכים ליצירת קשר וקישור לאתר העמותה:
[email protected]
בית אליאנס, רח' כי"ח 5 ירושלים
טל’: 972-2-6254027
פקס: 972-2-6247522
כתובת המרחב הפתוח:
יואל סולומון 17 ירושלים
טל’: 972-2-6254027
פקס: 972-2-6247522
איך להעביר הרצאה בצורה הנכונה?
הנה כמה דגשים להעברת הרצאה בצורה טובה:
1. חשוב להכין ראשי פרקים להרצאה. כדאי לכתוב אותם בכתב גדול וברור בכדי לעשות מעברים ברורים מחלק לחלק.
2. חשוב לא לדקלם אלא לדבר על הנושא בצורה חופשית ומעניינת.
3. חשוב לתכנן את זמן ההרצאה לפי החלקים השונים שלה, לדעת פחות או יותר כמה זמן יש להקדיש לכל פרק ובמידה וחלקים מסוימים מתארכים, להחליט מראש על איזה חלק ניתן לוותר.
4. חשוב להכין להרצאה פתיחה וסיום הולמים, כאשר בפתיחה יש להציג את עצמכם, את הנושא עליו תרצו ואת מבנה ההרצאה ובסיום לסגור את הנושא תוך הצגת הזדמנויות נוספות להיחשף לנושא עליו דובר כמו מקורות קריאה וכדומה. בשני השלבים להכניס הומור או מעט מידע אישי יכול להועיל.
הנה כמה דגשים להעברת הרצאה בצורה טובה:
1. חשוב להכין ראשי פרקים להרצאה. כדאי לכתוב אותם בכתב גדול וברור בכדי לעשות מעברים ברורים מחלק לחלק.
2. חשוב לא לדקלם אלא לדבר על הנושא בצורה חופשית ומעניינת.
3. חשוב לתכנן את זמן ההרצאה לפי החלקים השונים שלה, לדעת פחות או יותר כמה זמן יש להקדיש לכל פרק ובמידה וחלקים מסוימים מתארכים, להחליט מראש על איזה חלק ניתן לוותר.
4. חשוב להכין להרצאה פתיחה וסיום הולמים, כאשר בפתיחה יש להציג את עצמכם, את הנושא עליו תרצו ואת מבנה ההרצאה ובסיום לסגור את הנושא תוך הצגת הזדמנויות נוספות להיחשף לנושא עליו דובר כמו מקורות קריאה וכדומה. בשני השלבים להכניס הומור או מעט מידע אישי יכול להועיל.
מהו יום המא"ה?
יום המא"ה הוא יום של מיון, איתור והתאמה של נערים ונערות למסגרת הצבאית שבמהלכו נערכים מבחנים וניתנות משימות שונות ונבדקת יכולתם של הנערים בתחומים שונים של תפקידים (הדרכה, פיקוד ועוד). ליום זה מוזמן כל מי שלא עומד להיות לוחם, בנים שהפרופיל שלהם אינו קרבי ובעלי נתונים מעט פחות טובים כפי שאובחנו במבחנים שנערכו בלשכת הגיוס. יום המא"ה פותח אפשרויות לתפקידים טובים יותר ושיבוץ מותאם לפי יכולת אישית ומי שזומן אליו כדאי שינצל את ההזדמנות ויגיע אליו, על מנת לקבל שיבוץ נכון יותר עבורו ולזכוץ בשירות משמעותי.
יום המא"ה הוא יום של מיון, איתור והתאמה של נערים ונערות למסגרת הצבאית שבמהלכו נערכים מבחנים וניתנות משימות שונות ונבדקת יכולתם של הנערים בתחומים שונים של תפקידים (הדרכה, פיקוד ועוד). ליום זה מוזמן כל מי שלא עומד להיות לוחם, בנים שהפרופיל שלהם אינו קרבי ובעלי נתונים מעט פחות טובים כפי שאובחנו במבחנים שנערכו בלשכת הגיוס. יום המא"ה פותח אפשרויות לתפקידים טובים יותר ושיבוץ מותאם לפי יכולת אישית ומי שזומן אליו כדאי שינצל את ההזדמנות ויגיע אליו, על מנת לקבל שיבוץ נכון יותר עבורו ולזכוץ בשירות משמעותי.
איך לצבוע חדרי נוער?
אלו הדברים שכדאי להקפיד עליהם בצביעת חדרי נוער:
1. התייעצות עם הנער או הנערה להם שייך החדר, לרוב יש להם כבר העדפות ורצונות משלהם בגיל הזה.
2. התחשבות בציוד ובריהוט הקיים בחדר מבחינת התאמת צבעים ויצרית חלל שהיא נעים ולא עמוס מדי.
3. שילוב צורות גאומטריות מקובל בחדרי נוער, אצל בנות אפקטים עגולים ואצל בנים אפקטים חדים יותר.
4. במידה ויש מספיק מקום כדאי לחלק את החדר לאיזורים גם מבחינת הצבע, לדוגמה איזור השינה יצבע בצבעים רכים ואיזור המחשב ושולחן העבודה בצבעים יותר חיים.
אלו הדברים שכדאי להקפיד עליהם בצביעת חדרי נוער:
1. התייעצות עם הנער או הנערה להם שייך החדר, לרוב יש להם כבר העדפות ורצונות משלהם בגיל הזה.
2. התחשבות בציוד ובריהוט הקיים בחדר מבחינת התאמת צבעים ויצרית חלל שהיא נעים ולא עמוס מדי.
3. שילוב צורות גאומטריות מקובל בחדרי נוער, אצל בנות אפקטים עגולים ואצל בנים אפקטים חדים יותר.
4. במידה ויש מספיק מקום כדאי לחלק את החדר לאיזורים גם מבחינת הצבע, לדוגמה איזור השינה יצבע בצבעים רכים ואיזור המחשב ושולחן העבודה בצבעים יותר חיים.
איך לאכול כדי להפחית פצעי בגרות (אקנה)?
הנה מספר טיפים לאכילה מונעת אקנה (פצעי בגרות):
נגד אקנה טוב לאכול את הדברים הבאים:
ירקות
פירות (לא יותר מדי)
לשתות הרבה מים
מיתוסים? - רבים גורסים שאכילה מונעת אקנה כרוכה בהימנעות מהמוצרים הבאים:
אוכל מטוגן
שוקולד
מרגרינה
פיצוחים
מאכלים עתירי שומן
חשוב לציין שלרוב לא הצליח המחקר להראות קשר בין צריכתם של האחרונים לבין אקנה.
חדש!! - הקטנה דרמטית של כמות הפחמימות יעילה מאד בהורדת האקנה. כך קובע מחקר מודרני מהשנים האחרונות, שמצא שלאחר הורדת הפחמימות במשך 3 חודשים הוקלו הפצעונים והחצ'קונים באופן משמעותי מאד.
הנה מספר טיפים לאכילה מונעת אקנה (פצעי בגרות):
נגד אקנה טוב לאכול את הדברים הבאים:
ירקות
פירות (לא יותר מדי)
לשתות הרבה מים
מיתוסים? - רבים גורסים שאכילה מונעת אקנה כרוכה בהימנעות מהמוצרים הבאים:
אוכל מטוגן
שוקולד
מרגרינה
פיצוחים
מאכלים עתירי שומן
חשוב לציין שלרוב לא הצליח המחקר להראות קשר בין צריכתם של האחרונים לבין אקנה.
חדש!! - הקטנה דרמטית של כמות הפחמימות יעילה מאד בהורדת האקנה. כך קובע מחקר מודרני מהשנים האחרונות, שמצא שלאחר הורדת הפחמימות במשך 3 חודשים הוקלו הפצעונים והחצ'קונים באופן משמעותי מאד.
מה צריך לעשות כדי לגשת למבחן תיאורה לנהיגה?
המבקשים להיבחן בתיאוריה לקבלת רישיון נהיגה צריכים להמציא את האישורים הבאים:
1. בקשה לרישיון נהיגה (רש"ל 18) עם תמונה מוטעמת של המבקש (ניתן לקבל את השירות ללא תשלום בתחנות הצילום של ממס"י או של טלדור), כאשר הטופס חתום ומאושר ע"י רופא כללי ובדיקת ראייה.
2. תעודת זהות.
3. אגרת מבחן ששולמה. חיילים בשירות סדיר וקבע חייבים בנוסף לבדיקת העיניים איזור מקצין העיר, המאשר כי אין להם בעיות רפואיות (במקום בדיקה רפואית רק-54).
לאחר המצאת כל האישורים ניתן לגשת למבחן בכל אחד ממבחני הרישוי בהם יש מבחנים עיונים ולהיבחן באחת מהשפות הבאות: עברית, אנגלית, צרפתית, ערבית, רוסית או ספרדית.
במבחן 30 שאלות אמריקאיות שחובה לענות תשובות נכונות על 26 מהן.
במידה ונכשלים במבחן, יש להמתין 14 יום עד שאפשר להיבחן שוב.
המבקשים להיבחן בתיאוריה לקבלת רישיון נהיגה צריכים להמציא את האישורים הבאים:
1. בקשה לרישיון נהיגה (רש"ל 18) עם תמונה מוטעמת של המבקש (ניתן לקבל את השירות ללא תשלום בתחנות הצילום של ממס"י או של טלדור), כאשר הטופס חתום ומאושר ע"י רופא כללי ובדיקת ראייה.
2. תעודת זהות.
3. אגרת מבחן ששולמה. חיילים בשירות סדיר וקבע חייבים בנוסף לבדיקת העיניים איזור מקצין העיר, המאשר כי אין להם בעיות רפואיות (במקום בדיקה רפואית רק-54).
לאחר המצאת כל האישורים ניתן לגשת למבחן בכל אחד ממבחני הרישוי בהם יש מבחנים עיונים ולהיבחן באחת מהשפות הבאות: עברית, אנגלית, צרפתית, ערבית, רוסית או ספרדית.
במבחן 30 שאלות אמריקאיות שחובה לענות תשובות נכונות על 26 מהן.
במידה ונכשלים במבחן, יש להמתין 14 יום עד שאפשר להיבחן שוב.
איך לנהוג במקרה של צונאמי בחוף הים או אם הים נסוג מהחוף במהירות?
במקרה של ים שנסוג בצורה מהירה מדי, יש להזהיר את הרוחצים האחרים בחוף ולהתרחק ממנו במהירות, לאיזור הררי או גבוה בסביבה.
היסטורית, ישנו תקדים מדהים, של טילי, ילדה בת עשר מאנגליה, שלמדה בבית הספר שלה על תופעת הצונאמי, מספר שבועות לפני האסון ב-2005. בעת שבילתה בחוף עם אימה, היא זיהתה בועות בים ונסיגה של הים מהחוף, הזהירה את הרוחצים האחרים מגלי הענק המתקרבים והצילה את חייהם של מעל 100 אנשים. החוף שבו שחתה בפוקט היה כמעט החוף היחידי בתאילנד, שבו לא נהרג איש.
אם יש שיעור חשוב שטילי למדה בבית הספר ושאותו לא תשכח - זה כנראה אותו השיעור שבו למדה את סימני הצונאמי.
במקרה של ים שנסוג בצורה מהירה מדי, יש להזהיר את הרוחצים האחרים בחוף ולהתרחק ממנו במהירות, לאיזור הררי או גבוה בסביבה.
היסטורית, ישנו תקדים מדהים, של טילי, ילדה בת עשר מאנגליה, שלמדה בבית הספר שלה על תופעת הצונאמי, מספר שבועות לפני האסון ב-2005. בעת שבילתה בחוף עם אימה, היא זיהתה בועות בים ונסיגה של הים מהחוף, הזהירה את הרוחצים האחרים מגלי הענק המתקרבים והצילה את חייהם של מעל 100 אנשים. החוף שבו שחתה בפוקט היה כמעט החוף היחידי בתאילנד, שבו לא נהרג איש.
אם יש שיעור חשוב שטילי למדה בבית הספר ושאותו לא תשכח - זה כנראה אותו השיעור שבו למדה את סימני הצונאמי.
חיזוקים חיוביים או סנקציות?
בגילאים הצעירים עדיף חיזוק חיובי דווקא, על דבר שעשה נכון (כדאי שהחיזוק לא יהיה מוגזם ומהקל אל הכבד - לא לתת לילד פרס ענק על משהו סתמי כי מה תתנו לו כשיעשה משהו שבאמת תרצו להעריך?). מגיל 8-9 עדיפות סנקציות על ריב. חשוב להקפיד שסנקציה תהיה מידתית (גם כאן - לא להתחיל מהעונש הכי חזק - תנו עונש סביר כדי שבמידה והילד לא ישפר ויגזים באופן בוטה יותר - תענישו בעונש הולם וחזק יותר) ולא פחות חשוב - כדאי שהעונש יהיה קשור למה שהילד עשה. אם, למשל, פגע באחיו או היכה חבר, ניתן "לקרקע" אותו ולא לתת לו לצאת במשך יומיים מהבית, לא לשחק במשחק המחשב שהוא אוהב, לא להתחבר לאינטרנט וכדומה.
בגילאים הצעירים עדיף חיזוק חיובי דווקא, על דבר שעשה נכון (כדאי שהחיזוק לא יהיה מוגזם ומהקל אל הכבד - לא לתת לילד פרס ענק על משהו סתמי כי מה תתנו לו כשיעשה משהו שבאמת תרצו להעריך?). מגיל 8-9 עדיפות סנקציות על ריב. חשוב להקפיד שסנקציה תהיה מידתית (גם כאן - לא להתחיל מהעונש הכי חזק - תנו עונש סביר כדי שבמידה והילד לא ישפר ויגזים באופן בוטה יותר - תענישו בעונש הולם וחזק יותר) ולא פחות חשוב - כדאי שהעונש יהיה קשור למה שהילד עשה. אם, למשל, פגע באחיו או היכה חבר, ניתן "לקרקע" אותו ולא לתת לו לצאת במשך יומיים מהבית, לא לשחק במשחק המחשב שהוא אוהב, לא להתחבר לאינטרנט וכדומה.