» «
שינה
האם הגוף שורף אנרגיה בזמן שישנים ומה מקורה?


כשישנים, כמו במנוחה, מרבית האנרגיה (כ- 70%) מקורה מרקמת השומן. אבל עדיין לא מומלץ לנוח או לישון כל היום. גוף שרירי, שאותו ניתן להשיג רק באמצעות עיסוק קבוע ומבוקר בפעילות גופנית, שורף יותר קלוריות במשך כל היום וגם בשינה ולכן מטרת העל היא לשמור על יחס נכון בין רקמת השריר ורקמת השומן. עם השנים לגוף יש נטייה טבעית לפתח רקמת שומן ולאבד את מסת השריר, נטייה שצריך להילחם בה ולשנותה עד כמה שניתן.
בשינה מתרחשים בגוף תהליכי בנייה והתאוששות שרירית ולכן אכילה בסמוך לשינה חשובה ומומלצת למתעמלים ולמתבגרים. אכילה של מנת חלבון כ-30 דקות לפני השינה (גביע יוגורט, כוס חלב, משקה על בסיס אבקת חלבון) הוכחה כגורמת להפרשה רבה יותר של הורמון הגדילה, שמופרש מספר פעמים במהלך הלילה, ואחראי בין היתר לצמיחה לגובה ולבנייה ושמירה של מסת השריר.
בקיעת שיניים
מתי נוצרות שיני התינוק?


הנה מידע על היווצרות שיני התינוק:

כבר בשבוע 14 להריון ניתן להבחין בנבטי השיניים החלביות בבדיקת האולטרה-סאונד. בריאות האם ההרה משפיעה מאוד על בריאות העובר ועל התפתחות שיניו. דלקות חניכיים שמחמירות בהריון וכאבי שיניים חזקים בהריון עלולים לגרום ללידה מוקדמת ואף להפסקת הריון! לקראת סוף ההיריון, כבר ניתן להבחין אף בחלק מנבטי השיניים הקבועות, למרות שרק בסביבות גיל 6 שנים יתחילו לבקוע.

מחלת חום קשה (חיידקית או ויראלית) או מחסור חמור בסידן עלולים לגרום לפגיעה בשיניים שנוצרות בעובר, דבר שיוביל אח"כ לבקיעת שיניים שייתכן ויהיו פגומות ברמות שונות, וחשופות יותר לעששת (ריקבון השיניים). נטילת אנטיביוטיקה מסוג טטרהציקלין תוביל לבקיעת שיניים חומות-שחורות, שקשה ולעיתים בלתי אפשרי אח"כ להבהירן.
בגד ים
איך לבחור בגד ים לאישה?
איך בוחרים בגד ים לאשה?


בבואכן לבחור בגד ים הקפידו על הדברים הבאים:

1. עמידות - אם אתן מתכננות להיות הרבה בים או בבריכה מומלץ בגד ים בצבע כהה, שהוא עמיד יותר מהבהיר.

2. צבע לפי צבע עור - צבע כהה גם מומלץ מאד לבהירות עור.

3. לשוהות הרבה בים ובבריכה מומלץ לרכוש בגדי ים עם פחות צבעים ודוגמאות.


4. גזרה לפי גודל החזה:

לנשים עם חזה קטן - מומלץ בגד ים עם חזיית פוש אפ או מילוי. עדיפה ומומלצת גזרת משולשים. מצויינת תהיה גם חזיית משולשים, ללא ברזלים (מתאימה במיוחד לבעלות קאפ B).

לנשים עם חזה בינוני - מומלץ בגד ים עם גזרת משולשים, הולטר (קולר) או סטרפלס.

נשים עם חזה גדול - קנו בגד ים עם חזייה פנימית, חזיית ברזלים וכתפיות תומכות ועבות. גזרת ההולטר (הקולר) היא המומלצת. בשום אופן, לא חזיית משולשים.



5.גזרה לפי מבנה גוף:

אם לחזה הגדול שלכן מתלוות ירכיים צרות - בחרו מכנסונים בתור חלק תחתון.

נשים מלאות - כדאי לבחון בחום בגד ים שלם עם מחשוף בצורת V ש"מקטין" את החזה, עם המלצה חמה לפסים אנכיים ומרזים או לצבע בהיר שלא יבליט את גיזרתכן המלאה.

נשים מלאות - אפשרות נוספת: עיטורים בצידי בגד הים ש"מצרים" את הגוף

אם את מלאה ובגד הים שתבחרי אינו שלם אז שיקלי חלק תחתון כהה, לאשליית מותניים צרות וחלק עליון בהיר (שימשוך את המבט לחלק הפחות מלא).

נשים עם בטן - גזרת המונוקיני, שנראה מקדימה כמו בגד ים שלם ומאחור - כמו ביקיני, מצויין עבורכן. הבטן לא חושף את הבטן מקדימה וחושף גב נשי ויפה.

נשים עם גוף צר ומאורך - גזרת סטרפלס יכולה להתאים מאד.



6. גזרה לפי גובה:

לנשים גבוהות מומלץ חלק תחתון בגזרת מכנס או נמוכה.

לנשים נמוכות - בחרו חלק תחתון עם מפתח רגל רחב. וכדאי גם בגד ים בצבע אחיד, שייצור אשליה של גוף צר וארוך.
דמיון
מה חשיבותם של משחקי דמיון אצל ילדים?



משחקי דמיון אצל ילדים מבטאים פעמים רבות את מה שהם חווים בעולמם הפנימי (כגון רגשות, פחדים, משאלות לב ועוד), דברים שלא תמיד באים לידי ביטוי בדרך אחרת. דרך המשחק הם מצליחים לפתור בינם לבין עצמם או בינם לבין מי שמשחק אתם, את הבעיה אתה הם מתמודדים, דבר הגורם לחיזוק הביטחון העצמי.

בנוסף לכך, במשחקי דמיון ניתן דרור להנאה וליצירתיות שבכל אחד ואחד, מה שגורם לפיתוח התחומים הרגשיים והחברתיים אצל הילדים. מסיבות אלה, תנו לילדכם לשחק משחקים אותם הם ממציאים כאוות נפשם, הם לא פחות מפתחים ומקדמים את הילד, ממשחקי קופסה בעלי כללים ומטרות לימודיות.

גובה

מחלת גבהים
איך להימנע ממחלת גבהים בטיול?


בכדי להימנע ממחלת גבהים בזמן טיול, חשוב מאד לבריאותנו לא לישון בגובה המקסימלי שאליו הגענו בכל יום, אלא לרדת מעט. בכל יום שהגענו לגובה גבוה חדש, יש לרדת לקראת הלילה, בכ-300 מטר ולישון בגובה שאינו המקסימלי שלנו. כך הגוף יוכל להתרגל לגובה החדש בהדרגה.

יש גם כדור שחשוב לקחת לפני העלייה להרים גבוהים. מדובר באמצעי מניעה קריטי ומציל חיים. ראו את הכתבה הבאה, על התוצאות הקטלניות של הלחץ החברתי ואי-לקיחת הכדור:

https://youtu.be/x1_T7WaIDIQ
חדר כושר
האם אימוני כושר פוגעים בגדילה?



אין כל הוכחה שפעילות בחדר הכושר פוגעת בגדילה. כדאי לפעול נכון על מנת למנוע פציעות אבל מבחינת הצמיחה לגובה זה לא משפיע. בגילאים הצעירים יותר ההמלצה שלי היא יותר לכוון של פעילויות פונקציונליות, של עיסוק בספורט כמשחק, מתוך הנאה, בחברותא, ופחות דגש על בניית שריר ופיתוח גוף. מהרבה סיבות, אחת מהן למשל היא שילוב הספורט כחלק מאורח החיים, עיסוק מתוך הנאה וכך אפשר להתמיד לאורך זמן. כדור-רגל, כדור-סל, אופניים, שחייה, ריקוד, אמנויות לחימה. מתוך זרימה של הגוף בתנועות "שימושיות" כחלק משגרת החיים.
אין פגיעה בהתפתחות, כדאי מאד לעבוד נכון עם איש מקצוע וודאי לשלב פעילויות אחרות ולגוון.
אם יש עיכוב בהתפתחות ובגדילה הוא לא נובע מהפעילות עצמה אלא מהעובדה שהמתאמנים לא אוכלים מספיק. יש להקפיד על מאזן קלורי תקין ומנוחה מספקת.
לבוש
איך להיראות יותר גבוהה מבלי לנעול נעלי עקב?



הנה 8 דרכים בהן ניתן להתלבש כדי להיראות גבוהה יותר ללא נעלי עקב:

1. מכנס ארוך המכסה את רוב הנעל

2. נעל בעל קצה מחודד המציץ מהמכנס

3. חצאיות צרות וגבוהות

4. חצאיות קצרות או בגובה הברך

5. בגדים שחורים או כהים

6. בגדים בצבע אחיד

7. לבוש בשכבות

8. התאמת צבע הגרביים לנעליים
הנקה
מהו "משבר גדילה" או התקופה הקריטית של ההנקה?
התקופות הצפויות לקפיצות גדולות, בהן התינוק מפגין דרישה מוגברת ליניקה, על מנת שהאם תייצר יותר חלב הן: בגילאי 10 ימים, 3 שבועות, 6 שבועות, 3 חודשים, 6 חודשים.

ברור שזה אינדיבידואלי ומשתנה מתינוק לתינוק בטווח של ימים. בימים אלה מומלץ להניק הרבה על פי דרישת התינוק ולעקוב אחרי היציאות של התינוק. חשוב לזכור שזוהי תקופה של יומיים-שלושה שחולפת מאליה.


גובה
איך למדוד גובה בצורה הנכונה?



כך יש למדוד גובה בצורה הנכונה:

- המדידה מתבצעת על משטח ישר לחלוטין.

- יש להקפיד שהראש, חגורת הכתפיים, הישבן והעקבים יגעו בקיר בזמן המדידה.

- יש לסמן את הגובה בעזרת כלי מדידה כלשהו (כמו סרגל) כאשר הוא מונח על הקיר בזווית של 90 מעלות.
התאמת גובה ארונות ומשטחי עבודה לגובה האנשים - איך עושים זאת?


לאנשים בעלי גובה ממוצע כדאי לבחור גובה ארונות ומשטחי עבודה במטבח בגבהים הסטנדרטיים (בדרך כלל 90-92 ס"מ למשטח העבודה כשהארון מותקן כ-60 ס"מ מעליו), אך לאנשים גבוהים או נמוכים במיוחד כדאי לבחור מידות שיתאימו להם ויהיו שימושיים ונוחים לעבודה:

לאנשים גבוהים כדאי לתכנן משטח עבודה בגובה מטר ומעליהם להתקין את הארונות ברווח של 60 ס"מ.

- לאנשים נמוכים כדאי לתכנן משטח עבודה בנטבח בגובה של 80 ס"מ ואילו את הארונות להתקין כ-40 ס"מ מעליו.
מה ההשפעה של תת משקל על מתבגרים?



אלו ההשפעות העלולות להשפיע על מתבגרים במקרים של תת משקל:

- פגיעה בצמיחת הגוף ובקבלת הפרופורציה הנכונה

אצל נערות מתבגרות:

- ירידה ברמת אסטרוגן ואי קבלת מחזור חודשי

- במקרים חמורים הן עלולות לסבול מאוסטופורוזיס
האם חזיית פושאפ יכולה להאט או להפריע לצמיחת השדיים? ומה על בריאות השד?


על פי ד"ר רינה פרידמן מפורום מתבגרים ב-Ynet, אין שום נזק מסוג החזייה לגדילת החזה. ובכלל, אין שום השפעה על בריאות החזה בגלל חזיית פושאפ. אלה הם רק מיתוסים חסרי שחר.

מבחינה בריאותית גם כן אין שום נזק בחזיות פושאפ. ד"ר זילברמן מפורום סרטן השד טוען שאין שום דבר בעייתי בחזיית פוש אפ לבריאות השדיים.
מתי מומלץ לפנות לרופא לבדיקת גדילה?


מומלץ להתייעץ עם רופא המשפחה במקרים הבאים:

1. כשאתם ממוקדמים מתחת לאחוזון השלישי.

2. כשאתם צופים ירידה לאחוזון נמוך ממה שהיה בעבר.

3. כשקצב הגדילה שלכם שונה באופן עקבי מהגובה הממוצע במשפחה. למשל בן להורים גבוהים שנמצא לאורך זמן באחוזון נמוך.

מתוך גיליון מרץ 2009 של מגזין "מנטה" לבריאות ואיכות חיים.
האם יש דרך לעודד גדילה של ילד נמוך?


אצל ילדים נמוכים הנמצאים בתחום הנורמה (ניתן לקבל מידע זה אצל רופא המשפחה) אין צורך להאיץ בדרך כלשהי את הגדילה, מלבד שמירה על תפריט מאוזן כאשר הנטייה היא לתת להם להתפתח בצורה טבעית ללא התערבות. רק כאשר יש בעיית גובה קיצונית או בעיה בריאותית (כמו תסמונת טרנר או אי ספיקת כליות) מקובל לתת הורמון גדילה. בכל מקרה יש לקבל ייעוץ מרופא מוסמך לנושא.
איך לעזור לילד למצות את גדילתו המקסימלית?


העזרה הטובה ביותר שניתן לתת לילד בכדי שימצה את גדילתו היא לתת לו תזונה מאוזנת המורכבת מחלבונים, פחמימות ושומנים. אין צורך לפחד משילוב שומנים בתזונה, שכן הם יעילים לבניית מסת העצם, כמובן שאין צורך להפריז וחשוב לשמור על איזונים נכונים ובריאים. במידה והילד אינו אוכל בצורה מאוזנת יש לשקול לתת לו תוספת של מינרלים וויטמינים.
הקשר בין משקל ואורך לידה נמוכים לגובהו של האדם - האם יש קשר ומהו?


לרוב לא. רוב התינוקות שנולדו עם משקל ואורך נמוכים משלימים פערים אלה בשנות הגדילה הראשונות. מעטים (כ-8%) שגם אחרי גיל ארבע לא השלימו את הפער, ישנה סבירות גבוהה שיישארו נמוכים מהממוצע בבגרותם.
מה הקשר בין תזונה וגדילה?


אכן כן, למרות שאנו נוהגים לשייך את הקשר בין אוכל למשקל בעיקר לדבריהן של סבתות מודאגות, מסתבר שמשקל תקין וגביהה מתאימה לגיל מבחינה התפתחותית הם לא רק תלויי תורשה, אלא בהחלט קשורים לתזונה נכונה המכילה את כל אבות המזון, המינרלים והוויטמינים הדרושים.


האם אימון גופני בריא לילדים?


המיתוס גורס שילדים שיעסקו באימון כוח, ייפגעו כתוצאה מכך, בכושר הגדילה.

הנכון הוא שמחקרים עדכניים מראים שאין פגיעה כלשהי בגדילה אצל ילדים שמבצעים פעילות גופנית אירובית או כוח. מנגד, חשוב לזכור, שילדים שמבצעים פעילות גופנית צריכים לאכול בהתאם, כדי שלא לפגוע בגדילה, בספורט שמבצעים ובצרכים הבסיסיים של הגוף.

לכן חשוב לקבל הדרכה נכונה, לפעילות גופנית מותאמת לילד, מבחינת עומס ויעוץ תזונתי, כדי להתאים את התזונה. תזונה לא מספקת אצל ילד ספורטאי עלולה לפגוע בגדילה.
מהם יתרונות המנשא לתינוק?



הנה כמה מיתרונות המנשא לתינוק:

1. תחושת ביטחון לתינוק, עקב הצמידות לאם.

2. במידה והיו טראומות בלידה, מגע האם הצמודה יסייע להפיג אותן.

3. תחושת תנועתיות, הדומה לתנועתיות ברחם.

4. תחושת רוגע.

5. מסייע לאם להכיר ולחוש את תינוקה.

6. תורם להתפתחות הילד מבחינה סנסו-מוטורית.
איך לבחור בגד ים לילדים?


בגלל הגדילה המהירה של הילדים, בגד ים משמש אותם לעונה או מקסימום שתיים ולכן אין טעם להשקיע בבגדי ים יקרים ויוקרתיים.

מאותה סיבה (הגדילה המהירה) בחרו בגד ים בגודל המדויק של הילד ולא גדול מדי.

לילדים שיהיו הרבה בים או בבריכה מומלץ בגד ים בצבע כהה, שהוא עמיד יותר.
מה ההשפעה של חוסר שינה אצל ילדים?


אצל ילדים, חוסר שינה גורם לפעילות יתר במשך היום ולקושי בריכוז.

בנוסף, חשוב להזכיר שבשינה הילדים ממצים את יכולת הגדילה והגביהה שלהם, כך שחוסר שינה משפיע גם על ההתפתחות הגופנית והבריאותית של הילד ועל החוסן הגופני שלו, בפני מחלות.
איך יוצרים אשליה של חדר גבוה?
איך לעזור לילד נמוך לגדול?
מתי להחליף נעליים לילדים?
איזה וילון מתאים לחדר עם תקרה נמוכה?
האם אנשים גבוהים מצליחים יותר מבחינה כלכלית?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.