שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
איך להרויח עובדים טובים יותר בחברה?
העובדים שלכם יתנו את הנשמה לחברה אם תעשו כך:
1. שמרו איתם על קשר אישי (ולא רק בימי כיף וכאלה..)
2. תנו להם אופציות. אלה יגרמו להם להשקיע מאמצים גדולים בשל היותם למעשה שותפים בחברה.
3. הקפידו על מדיניות של דלת פתוחה אליכם. כדאי אפילו לשקול יום בשבוע או בחודש שיהיה "יום דלת פתוחה".
4. מדי פעם הזמינו עובדים לפגישה אישית באוירה של שיחה, על מטרות החברה, איך הם רואים אותה, איזה פרוייקטים ראויים בעיניהם, רעיונות שהיו שמחים לקדם ועוד. עשו זאת גם עם עובדים פחות בולטים. ניתן לשלב פגישה כזו בארוחת צהריים נעימה ולא פורמלית.
5. אל תיפגשו רק עם העובדים הקרובים אליכם והכפופים אליכם ישירות (שכבת הניהול) ונסו להימנע מהדפוס שבו 20% מהעובדים מקבלים את 80% מתשומת לבכם.
6. צאו לביקורי פתע אצל העובדים, גלו עניין ומעורבות ותפסו שיחות קלות במקום בו הם נמצאים.
העובדים שלכם יתנו את הנשמה לחברה אם תעשו כך:
1. שמרו איתם על קשר אישי (ולא רק בימי כיף וכאלה..)
2. תנו להם אופציות. אלה יגרמו להם להשקיע מאמצים גדולים בשל היותם למעשה שותפים בחברה.
3. הקפידו על מדיניות של דלת פתוחה אליכם. כדאי אפילו לשקול יום בשבוע או בחודש שיהיה "יום דלת פתוחה".
4. מדי פעם הזמינו עובדים לפגישה אישית באוירה של שיחה, על מטרות החברה, איך הם רואים אותה, איזה פרוייקטים ראויים בעיניהם, רעיונות שהיו שמחים לקדם ועוד. עשו זאת גם עם עובדים פחות בולטים. ניתן לשלב פגישה כזו בארוחת צהריים נעימה ולא פורמלית.
5. אל תיפגשו רק עם העובדים הקרובים אליכם והכפופים אליכם ישירות (שכבת הניהול) ונסו להימנע מהדפוס שבו 20% מהעובדים מקבלים את 80% מתשומת לבכם.
6. צאו לביקורי פתע אצל העובדים, גלו עניין ומעורבות ותפסו שיחות קלות במקום בו הם נמצאים.
איך לבחור קרן הון סיכון ועל מה להקפיד בגיוס הון מקרנות הון סיכון?
בבחירת קרן הון סיכון (תתפלאו, לא רק הן בוחרות אתכם) כדאי להקפיד על הדברים הבאים:
- לבחור אנשים ולא ווליואציות, כי אתם עומדים ללכת איתם דרך ארוכה
- קרן שמשקיעה ומבינה בתחום שלכם
- קרן שוויונית (שיש בה שותפים צעירים ונחושים ולא רק שותפים ותיקים ומנוסים).
- קרנות הון סיכון אמריקאיות מקושרות יותר ויכולות לסייע בעסקאות ובשילובים מצד שני הן יותר מהירות בהחלפת מנכ"לים בסטארטאפים שהן משקיעות בהם (ישראלי באמריקאי).
- שיש מחוייבות של ה-Core בקרן ולא רק של שותף, שעלול מן הסתם לצאת ממנה.
- פגישות עם אנשי הקרנות חשובות לא רק לסיכוי לגייס כסף אלא גם ללמידה שלכם. מהם תשמעו בדיוק מה לא עובד, מה האיומים על המיזם, תשמעו רעיונות ותקבלו הצעות מעשיות בחינם.
- אם בפגישה איתכם יושב אחד מהשותפים הבכירים - הם מייחסים חשיבות ונותנים סיכוי מראש לנושא. אם אין - סימן רע, אבל לא הכל אבוד.
- גם אם יש לזה מחיר בדילול, השקעה של מספר קרנות במשותף היא טובה לחברה, כיוון שהיא יוצרת קשרים רבים יותר, יותר סיכוי לזיהוי הזדמנויות ועוד.
בבחירת קרן הון סיכון (תתפלאו, לא רק הן בוחרות אתכם) כדאי להקפיד על הדברים הבאים:
- לבחור אנשים ולא ווליואציות, כי אתם עומדים ללכת איתם דרך ארוכה
- קרן שמשקיעה ומבינה בתחום שלכם
- קרן שוויונית (שיש בה שותפים צעירים ונחושים ולא רק שותפים ותיקים ומנוסים).
- קרנות הון סיכון אמריקאיות מקושרות יותר ויכולות לסייע בעסקאות ובשילובים מצד שני הן יותר מהירות בהחלפת מנכ"לים בסטארטאפים שהן משקיעות בהם (ישראלי באמריקאי).
- שיש מחוייבות של ה-Core בקרן ולא רק של שותף, שעלול מן הסתם לצאת ממנה.
- פגישות עם אנשי הקרנות חשובות לא רק לסיכוי לגייס כסף אלא גם ללמידה שלכם. מהם תשמעו בדיוק מה לא עובד, מה האיומים על המיזם, תשמעו רעיונות ותקבלו הצעות מעשיות בחינם.
- אם בפגישה איתכם יושב אחד מהשותפים הבכירים - הם מייחסים חשיבות ונותנים סיכוי מראש לנושא. אם אין - סימן רע, אבל לא הכל אבוד.
- גם אם יש לזה מחיר בדילול, השקעה של מספר קרנות במשותף היא טובה לחברה, כיוון שהיא יוצרת קשרים רבים יותר, יותר סיכוי לזיהוי הזדמנויות ועוד.
איך לבחור אנג'ל ועל מה להקפיד בגיוס מאנג'לים?
אמנם אנג'לים צריך לחפש היטב כדי למצוא, אבל מה הכללים לאנג'ל טוב למיזם והתפתחות הסטארטאפ שלכם? בבחירת אנג'ל, השתדלו להקפיד על אנג'ל שיש לו את התכונות הבאות:
1. בן אדם. מענטש.
2. ערך מוסף - מעבר לכסף יוכל לתרום גם ידע, קשרים, תבונה, אינטואיציות וכו'.
3. שאכפת לו מכם - שנהנה מההשקעה וניתן לראות שאפשר יהיה ליהנות איתו מהדרך.
4. משקיע בעל גישה טובה ובריאה בתחום שלכם, גם אם לא ידען גדול.
5. אדם שאיננו ציני.
6. אדם שיודע להקשיב.
7. נלהב, שמגלה התלהבות לדברים.
8. רצויה קבוצה של משקיעים ולא אחד שיכול לתקוע את התהליך ולקלקל, מאיזו שהיא סיבה.
הטיפ כולל עצות של מר גיגי לוי - מנכ"ל 888, משקיע בסטארטאפים רבים ואיש מנוסה בתחום.
אמנם אנג'לים צריך לחפש היטב כדי למצוא, אבל מה הכללים לאנג'ל טוב למיזם והתפתחות הסטארטאפ שלכם? בבחירת אנג'ל, השתדלו להקפיד על אנג'ל שיש לו את התכונות הבאות:
1. בן אדם. מענטש.
2. ערך מוסף - מעבר לכסף יוכל לתרום גם ידע, קשרים, תבונה, אינטואיציות וכו'.
3. שאכפת לו מכם - שנהנה מההשקעה וניתן לראות שאפשר יהיה ליהנות איתו מהדרך.
4. משקיע בעל גישה טובה ובריאה בתחום שלכם, גם אם לא ידען גדול.
5. אדם שאיננו ציני.
6. אדם שיודע להקשיב.
7. נלהב, שמגלה התלהבות לדברים.
8. רצויה קבוצה של משקיעים ולא אחד שיכול לתקוע את התהליך ולקלקל, מאיזו שהיא סיבה.
הטיפ כולל עצות של מר גיגי לוי - מנכ"ל 888, משקיע בסטארטאפים רבים ואיש מנוסה בתחום.
איך לגייס כסף מהגולשים במימון המונים?
מימון המונים, באנגלית Crowd funding או crowdfunding, הוא שיטת גיוס כספים לפרויקטים מהגולשים. במקום לגייס כסף מבעלי הון ומשקיעים מקצועיים, פונים אל גולשים, מעריצים ומשתמשים במוצריך כדי לגייס מהם תרומות, מעין השקעות קטנות מכל אחד, שביחד מאפשרות את מימון הפרויקט השלם. לרוב נהוג לתת למשקיעים מתנות כמו חולצות, מוצר ממותג או זכויות שימוש בחינם במוצר. מוצרים חינמיים כמו אתרי אינטרנט או תוכנות חינם נוהגים לתת איזכור בידידי האתר, אפשרויות שניתנות בדרך כלל בתשלום אבל בחינם למשקיעים ועוד.
קמפיין גיוס כספים במימון המונים יצליח יותר אם יכלול:
מיתוג נכון - רצוי שיהיה לוגו טוב, מראה נכון, תמונה מייצגת טובה שמייצרת קשר רגשי למוצר ועוד.
הציגו את עצמכם - ספרו מי אתם ומה הסיפור שמאחרי המוצר שבשבילו אתם מגייסים את הכסף. אנשים אוהבים עסקים עם סיפור והוא מאפשר להם להשתלב בתוכו.
קידום ברשתות החברתיות - עוד לפני הקמפיין, הפעילו את כל התותחים החינמיים! - פייסבוק, טוויטר, הצבת ה-Widget של אתר הגיוס באתר או בבלוג שלכם, מיילים לעיתונאים ובלוגרים שעוסקים בתחום, עדכון כל החברים והקולגות (כולל מתחרים!), סרטון יוטיוב מעת לעת, תמונות אינסטגרם בעניין ואפילו קמפיין פרסומי צנוע.
תיאור מילולי קצר ומשכנע - היעזרו בסיוע מקצועי כדי "למכור" את הצורך שלכם ולמה כדאי לסייע לכם במימון.
סרטון וידאו - אין כמו וידאו כדי להדגים את מה שאתם עושים ועד כמה זה חשוב, מוצלח, ייחודי ומעניק לעולם או לגולש המשקיע. בסרטון ספרו מי אתם, על המוצר, למה כדאי להשקיע בו ואת סיפור המוצר. את הווידאו שימו ביוטיוב כי לא כולם יגיעו לאתר מימון ההמונים וחלק מצופי הווידאו יבואו משם.
סכומים ריאליים ומדורגים - אל תבקשו סכומים לא סבירים ביחס לגובה הגיוס כולו.
מתנות שוות, ייחודיות ומקוריות - בדלו עצמכם מההמונים.. כבוד ותודה לא מספיקים. חולצות עם לוגו המוצר, שירות פרימיום בחינם, דיסקים, פוסטרים, ארוחה אקסקלוסיבית איתכם או עם האמן, הזמנה למסיבה או להשקת המוצר ועד לקבלת המוצר עצמו (כמו במקרה של שעון Pebble).
חברים - אם יש חברים שניתן לגייס אותם להשקעה, כך שכבר ביום הראשון תיווצר הצלחה בגיוס, זה נהדר. אין כמו הצלחה כדי למשוך משקיעים נוספים, מה עוד שברוב האתרים הגיוסים המוצלחים מוצגים בדף הבית ובאמצעים שונים לגולשים.
מתנות אקסקלוסיביות - ניתן לתת מתנות מיוחדות למשקיעים סכום כסף גבוה מהמקובל, כך שבעצם אפשר לקבל תרומות בסכומים שונים (חשוב להציג את הסכומים מראש) ולתת למשל ל-50 הראשונים שנותנים 100 ש"ח מתנה, שאותה יקבלו רק הם. מי שנתן סכום זהה אך לא היה בראשונים, לא יקבל את המתנה.
עדכון מתמיד - שמרו על קשר עם המשקיעים שלכם. הרבו לעדכן וליידע אותם על התקדמות הגיוס, שמרו על מודעות לגיוס שלכם אצל הגולשים, לבאזז ואפילו לחרטה אצל מי שבהתחלה לא התרשם אבל בהדרגה רואה את ההצלחה ואולי אף משתכנע בחשיבות ההשקעה בכם. הרשתות החברתיות הן דרך טובה להמשיך ולתקשר.
בהצלחה!
מימון המונים, באנגלית Crowd funding או crowdfunding, הוא שיטת גיוס כספים לפרויקטים מהגולשים. במקום לגייס כסף מבעלי הון ומשקיעים מקצועיים, פונים אל גולשים, מעריצים ומשתמשים במוצריך כדי לגייס מהם תרומות, מעין השקעות קטנות מכל אחד, שביחד מאפשרות את מימון הפרויקט השלם. לרוב נהוג לתת למשקיעים מתנות כמו חולצות, מוצר ממותג או זכויות שימוש בחינם במוצר. מוצרים חינמיים כמו אתרי אינטרנט או תוכנות חינם נוהגים לתת איזכור בידידי האתר, אפשרויות שניתנות בדרך כלל בתשלום אבל בחינם למשקיעים ועוד.
קמפיין גיוס כספים במימון המונים יצליח יותר אם יכלול:
מיתוג נכון - רצוי שיהיה לוגו טוב, מראה נכון, תמונה מייצגת טובה שמייצרת קשר רגשי למוצר ועוד.
הציגו את עצמכם - ספרו מי אתם ומה הסיפור שמאחרי המוצר שבשבילו אתם מגייסים את הכסף. אנשים אוהבים עסקים עם סיפור והוא מאפשר להם להשתלב בתוכו.
קידום ברשתות החברתיות - עוד לפני הקמפיין, הפעילו את כל התותחים החינמיים! - פייסבוק, טוויטר, הצבת ה-Widget של אתר הגיוס באתר או בבלוג שלכם, מיילים לעיתונאים ובלוגרים שעוסקים בתחום, עדכון כל החברים והקולגות (כולל מתחרים!), סרטון יוטיוב מעת לעת, תמונות אינסטגרם בעניין ואפילו קמפיין פרסומי צנוע.
תיאור מילולי קצר ומשכנע - היעזרו בסיוע מקצועי כדי "למכור" את הצורך שלכם ולמה כדאי לסייע לכם במימון.
סרטון וידאו - אין כמו וידאו כדי להדגים את מה שאתם עושים ועד כמה זה חשוב, מוצלח, ייחודי ומעניק לעולם או לגולש המשקיע. בסרטון ספרו מי אתם, על המוצר, למה כדאי להשקיע בו ואת סיפור המוצר. את הווידאו שימו ביוטיוב כי לא כולם יגיעו לאתר מימון ההמונים וחלק מצופי הווידאו יבואו משם.
סכומים ריאליים ומדורגים - אל תבקשו סכומים לא סבירים ביחס לגובה הגיוס כולו.
מתנות שוות, ייחודיות ומקוריות - בדלו עצמכם מההמונים.. כבוד ותודה לא מספיקים. חולצות עם לוגו המוצר, שירות פרימיום בחינם, דיסקים, פוסטרים, ארוחה אקסקלוסיבית איתכם או עם האמן, הזמנה למסיבה או להשקת המוצר ועד לקבלת המוצר עצמו (כמו במקרה של שעון Pebble).
חברים - אם יש חברים שניתן לגייס אותם להשקעה, כך שכבר ביום הראשון תיווצר הצלחה בגיוס, זה נהדר. אין כמו הצלחה כדי למשוך משקיעים נוספים, מה עוד שברוב האתרים הגיוסים המוצלחים מוצגים בדף הבית ובאמצעים שונים לגולשים.
מתנות אקסקלוסיביות - ניתן לתת מתנות מיוחדות למשקיעים סכום כסף גבוה מהמקובל, כך שבעצם אפשר לקבל תרומות בסכומים שונים (חשוב להציג את הסכומים מראש) ולתת למשל ל-50 הראשונים שנותנים 100 ש"ח מתנה, שאותה יקבלו רק הם. מי שנתן סכום זהה אך לא היה בראשונים, לא יקבל את המתנה.
עדכון מתמיד - שמרו על קשר עם המשקיעים שלכם. הרבו לעדכן וליידע אותם על התקדמות הגיוס, שמרו על מודעות לגיוס שלכם אצל הגולשים, לבאזז ואפילו לחרטה אצל מי שבהתחלה לא התרשם אבל בהדרגה רואה את ההצלחה ואולי אף משתכנע בחשיבות ההשקעה בכם. הרשתות החברתיות הן דרך טובה להמשיך ולתקשר.
בהצלחה!
גיוס הון
מה קרנות הון סיכון מחפשות במיזם להשקעה?
כמובן שזה משתנה בין קרן לקרן, אבל כללית ניתן לומר שקרנות הון סיכון היו רוצות את הדברים הבאים:
1. חברות שישאפו להנהיג שוק ולא רק להשתלב בו.
2. לקבל 1/3 חברה על סכום של 3M או 1/2 חברה על 12M (תלוי כמובן באופי וסוג החברה).
3. אקזיט של לפחות 500M תוך 4-7 שנים.
4. לפחות מכפיל של 3 (החזר שנתי של כ-25%).
5. מוצר עם עדיפות ברורה לעומת המתחרים ורצוי גם IP (קניין רוחני, כמו פטנטים) שיכול לשמר אותה.
6. צוות עם נסיון והתלהבות.
7. שוק גדול, עם פוטנציאל צמיחה גדול ומעניין.
8. מוצר שהושק כבר - השקעה לפני השקה תבוא רק אם מכירים את היזמים (סידרתיים), את החברה או שיש ממליץ מאד כבד ובר סמכא.
9. מכירות או לקוחות ראשונים לשירות.
10. להקטין סיכון. זאת על ידי חבירה לקרנות נוספות, לצורך השקעה משותפת.
כמובן שזה משתנה בין קרן לקרן, אבל כללית ניתן לומר שקרנות הון סיכון היו רוצות את הדברים הבאים:
1. חברות שישאפו להנהיג שוק ולא רק להשתלב בו.
2. לקבל 1/3 חברה על סכום של 3M או 1/2 חברה על 12M (תלוי כמובן באופי וסוג החברה).
3. אקזיט של לפחות 500M תוך 4-7 שנים.
4. לפחות מכפיל של 3 (החזר שנתי של כ-25%).
5. מוצר עם עדיפות ברורה לעומת המתחרים ורצוי גם IP (קניין רוחני, כמו פטנטים) שיכול לשמר אותה.
6. צוות עם נסיון והתלהבות.
7. שוק גדול, עם פוטנציאל צמיחה גדול ומעניין.
8. מוצר שהושק כבר - השקעה לפני השקה תבוא רק אם מכירים את היזמים (סידרתיים), את החברה או שיש ממליץ מאד כבד ובר סמכא.
9. מכירות או לקוחות ראשונים לשירות.
10. להקטין סיכון. זאת על ידי חבירה לקרנות נוספות, לצורך השקעה משותפת.
איך נכון לנסח את מודעת הפירסום ב-Google Adwords?
מומלץ הוא להגיד במודעה מה יש לכם להציע ובלי להתחכם: לא צריך טיזרים יצירתיים או עמומים: ככל שאנשים לא יידעו מה אתם בדיוק מציעים, ילחצו וייכנסו לאתר שלכם - רק כדי להתאכזב ולחזור, הם גם יגרמו להוצאות מיותרות לכם עצמכם (כל קליק, כזכור, עולה לכם כסף).
כדאי גם להכניס בניסוח הפשוט של ה-Adword האם המוצר שלכם "זול", "מעולה" או "יוקרתי" - זה יעזור לפלח את הגולשים למי שבאמת מתאים לו המוצר שאתם מפרסמים. למה שייכנס לאתר ורק אז יגלה שהמוצר יקר לו, או לא יוקרתי מספיק?
מומלץ הוא להגיד במודעה מה יש לכם להציע ובלי להתחכם: לא צריך טיזרים יצירתיים או עמומים: ככל שאנשים לא יידעו מה אתם בדיוק מציעים, ילחצו וייכנסו לאתר שלכם - רק כדי להתאכזב ולחזור, הם גם יגרמו להוצאות מיותרות לכם עצמכם (כל קליק, כזכור, עולה לכם כסף).
כדאי גם להכניס בניסוח הפשוט של ה-Adword האם המוצר שלכם "זול", "מעולה" או "יוקרתי" - זה יעזור לפלח את הגולשים למי שבאמת מתאים לו המוצר שאתם מפרסמים. למה שייכנס לאתר ורק אז יגלה שהמוצר יקר לו, או לא יוקרתי מספיק?
איך ללמוד על השימוש במוצר שלנו מצד המשתמשים?
פתיחת בלוג משל עצמכם תאפשר לכם לקבל מהגולשים מידע חשוב ביותר על כשלים וחוזקות בפרוייקט. למעשה, תוכלו ליהנות בכך ממחלקת בדיקת תוכנה שעומדת לרשותכם בלי לבקש תשלום.
בניית רשימת Wishlist שתהווה את מה שהגולשים היו רוצים לראות במוצר, רשימת דברים שמרגיזים את הגולשים ורשימת תכונות שעושות להם טוב - כל אלה יוכלו לתרום לשיפור הגירסאות העתידיות ולקשר טוב יותר עם המשתמשים שלכם.
גם על רעיונות הגולשים לגבי המוצר או המיזם שלכם, חשוב ללמוד. וגם אלה ניתן ללמוד בקלות יחסית: דרך הבלוג שהקמתם, דרך קריאת הטוקבקים בבלוגים שכותבים עליכם וגם דרך איתור מה שכותבים עליכם ברשת (הירשמו ל-Google News עם המילים הרלוונטיות ותקבלו במייל הודעה, על כל כתבה עליכם, שמפורסמת בעיתונות האינטרנט).
פתיחת בלוג משל עצמכם תאפשר לכם לקבל מהגולשים מידע חשוב ביותר על כשלים וחוזקות בפרוייקט. למעשה, תוכלו ליהנות בכך ממחלקת בדיקת תוכנה שעומדת לרשותכם בלי לבקש תשלום.
בניית רשימת Wishlist שתהווה את מה שהגולשים היו רוצים לראות במוצר, רשימת דברים שמרגיזים את הגולשים ורשימת תכונות שעושות להם טוב - כל אלה יוכלו לתרום לשיפור הגירסאות העתידיות ולקשר טוב יותר עם המשתמשים שלכם.
גם על רעיונות הגולשים לגבי המוצר או המיזם שלכם, חשוב ללמוד. וגם אלה ניתן ללמוד בקלות יחסית: דרך הבלוג שהקמתם, דרך קריאת הטוקבקים בבלוגים שכותבים עליכם וגם דרך איתור מה שכותבים עליכם ברשת (הירשמו ל-Google News עם המילים הרלוונטיות ותקבלו במייל הודעה, על כל כתבה עליכם, שמפורסמת בעיתונות האינטרנט).
על מה חשוב להקפיד בכתיבה של תכנית עסקית?
אלו הדברים שיש להקפיד עליהם בכתיבת תכנית עסקית:
1. על התכנית להיות קצרה (עד 20 עמודים).
2. פונטים: Arial לכותרות ו-Times New Roman לטקסט הרגיל.
3. התכנית בנויה על פי 10 המסכים של המצגת, כשבהתחלה מופיע תקציר המנהלים, בתור פתיחה (הוא החלק החשוב ביותר בתכנית. הוא כולל 4 פיסקאות ותפקידו לגרום למשקיעים פוטנציאליים להזמין אתכם לפגישה).
4. התכנית צריכה להיות מתומצתת ובהירה.
5. שאדם אחד יכתוב את התכנית העיסקית, למען האחידות והאמינות.
6. הימנעו מז'רגון מקצועי.
7. הימנעו מהצהרות שאין דרך לבדוק.
8. בכל מקום שבו ניתן, שלבו גרפים וסכמות שיציגו נקודות בצורה מובנת יותר.
9. התייעצו ובקשו חוות דעת ועזרה מכל מי שיכול לסייע לכם בהיבטים ספציפיים ורלוונטיים בגיבוש התכנית (חברים, לקוחות, עובדים וכו').
10. בססו תחזיות פיננסיות והערכות של המכירות הצפויות על מחקר ולא על משחקים ב-Excel שלכם או על מספרים.
11. העדיפו לגלות ולחשוף בעצמכם את ה"חדשות רעות", במידה שיש כאלה.
12. בנו את התכנית העסקית בדרך שתהיה קלה להצגה בפני משקיעים.
13. בסוף הכנת התכנית שדכו אותה בשדכן (לא לשלוח תכניות מיופייפות!) והכינו עותקים בפורמט Word ו-PDF.
14. הקפידו על שלבי הההכנה של התכנית העסקית:
1. חוקרים ואוספים מידע
2. מעריכים את הקונספט שלכם
3. מבצעים אומדן של השוק לגבי המוצר או השירות שאתם רוצים להציע
4. לומדים על המתחרים הפוטנציאליים שלכם (יכולות, מוצרים, פוטנציאל, כיווני התפתחות וכו').
אלו הדברים שיש להקפיד עליהם בכתיבת תכנית עסקית:
1. על התכנית להיות קצרה (עד 20 עמודים).
2. פונטים: Arial לכותרות ו-Times New Roman לטקסט הרגיל.
3. התכנית בנויה על פי 10 המסכים של המצגת, כשבהתחלה מופיע תקציר המנהלים, בתור פתיחה (הוא החלק החשוב ביותר בתכנית. הוא כולל 4 פיסקאות ותפקידו לגרום למשקיעים פוטנציאליים להזמין אתכם לפגישה).
4. התכנית צריכה להיות מתומצתת ובהירה.
5. שאדם אחד יכתוב את התכנית העיסקית, למען האחידות והאמינות.
6. הימנעו מז'רגון מקצועי.
7. הימנעו מהצהרות שאין דרך לבדוק.
8. בכל מקום שבו ניתן, שלבו גרפים וסכמות שיציגו נקודות בצורה מובנת יותר.
9. התייעצו ובקשו חוות דעת ועזרה מכל מי שיכול לסייע לכם בהיבטים ספציפיים ורלוונטיים בגיבוש התכנית (חברים, לקוחות, עובדים וכו').
10. בססו תחזיות פיננסיות והערכות של המכירות הצפויות על מחקר ולא על משחקים ב-Excel שלכם או על מספרים.
11. העדיפו לגלות ולחשוף בעצמכם את ה"חדשות רעות", במידה שיש כאלה.
12. בנו את התכנית העסקית בדרך שתהיה קלה להצגה בפני משקיעים.
13. בסוף הכנת התכנית שדכו אותה בשדכן (לא לשלוח תכניות מיופייפות!) והכינו עותקים בפורמט Word ו-PDF.
14. הקפידו על שלבי הההכנה של התכנית העסקית:
1. חוקרים ואוספים מידע
2. מעריכים את הקונספט שלכם
3. מבצעים אומדן של השוק לגבי המוצר או השירות שאתם רוצים להציע
4. לומדים על המתחרים הפוטנציאליים שלכם (יכולות, מוצרים, פוטנציאל, כיווני התפתחות וכו').
מהו התוכן של תכנית עסקית טובה?
התכנית העיסקית מתבססת על המצגת. היא תכלול:
1. הכותרת (עם שם החברה, שם המציג ותפקידו, כתובת דואר אלקטרוני וטלפון).
תקציר מנהלים (עמוד אחד - ראו את המבנה שלו בטיפ על "מה יכלול תקציר מנהלים?").
2. הבעיה שאתה פותר ללקוחות שלך? איזה כאב או טירחה שהם נאלצים לסבול כיום? מה גודל השוק ומי הלקוחות? (אבל במינימום המחקרים המצוטטים ואולי אף בגישת הפנטזיה - ראו פוסט בנושא), מדוע שיקנו?
3. הפתרון המתומצת שלך לבעיה - לענות בו על מהי הצעת הערך שלך - למשל, לצמצם עלות כוללת של בעלות? תימחור משופר? להוסיף חדשות ובעלות ערך רב?
4. המודל העיסקי - מי משלם לך? איך תפיץ את המוצר או השירות שלך? מה הרווח השולי שלך. (ציין כאן אם יש כבר לקוחות שכבר משתמשים)
5. היתרון הטכנולוגי שלך, אם יש כזה - תאר בקצרה את תכנית הפיתוח (מינימום מלל ויותר תרשימי זרימה וסכמות) ופטנטים שיש לך. כמה קשה יהיה למתחריך להתחרות בך? ו-Technical Aspects
6. שיווק - איך תפיץ את המוצר או השירות שלך? איך תגיע לקהל היעד? באילו מקומות תשווק את עצמך? בגדול: The strategy for attacking the market ו-Market Response
7. מתחרים - מיהם המתחרים שלך ומה היתרונות שלהם - עדיף להוסיף מתחרים מאשר להסתיר, וחשוב להקפיד שלא להכפיש או לזלזל בהם. ענה איך תשמור על הובלה לעומת המתחרים, לאורך מעגלי מוצר רבים?
Any significant risks
Steps being taken to eliminate risks
8. הצוות המוביל - מי שחקני המפתח במיזם (כולל פיגורות במועצה המייעצת, במועצת המנהלים ואפילו משקיעים משמעותיים)? מה נסיונם והשכלתם של המנהלים? אילו תפקידי מפתח נותרו לאייש? ה-Headcount Ramp
9. תחזיות פיננסיות - בין חצי עמוד (עדיף) ל-2 עמודים מקסימום. תחזית ל-5 שנים, שתכלול הנחות יסוד סבירות שעליהן אתם מבססים את שיעור החדירה, מספר הלקוחות הצפוי ומה ההכנסות הצפויות בכל שנה.
חשוב לכלול את הבאים:
first revenue dates - מועד הרווח הראשון – Year II
breakeven dates - נקודת האיזון – Year IV
10. מצב המיזם - באיזה שלב החברה? מה השלב הבא? צרכי הגיוס שלך, למה ישמש הכסף, לפי סעיפים? (זה שלב שבו תלהיבו באנרגיות חיוביות)
next financing needs - הצרכים הפיננסיים הבאים
total amount of capital needed to profitability - ההון הנדרש לרווחיות
the amount of funding required - המימון הנדרש לגיוס
when these funds are needed - מתי המימון הזה נדרש
the specific use of these funds - השימושים של הכסף שיגוייס
the repayment method - שיטת ההחזר
the market being pursued - השוק שאליו חותרים
milestones - אבני דרך
exit strategy: merger, buy-out, go public, etc - אסטרטגיית האקזיט.
התכנית העיסקית מתבססת על המצגת. היא תכלול:
1. הכותרת (עם שם החברה, שם המציג ותפקידו, כתובת דואר אלקטרוני וטלפון).
תקציר מנהלים (עמוד אחד - ראו את המבנה שלו בטיפ על "מה יכלול תקציר מנהלים?").
2. הבעיה שאתה פותר ללקוחות שלך? איזה כאב או טירחה שהם נאלצים לסבול כיום? מה גודל השוק ומי הלקוחות? (אבל במינימום המחקרים המצוטטים ואולי אף בגישת הפנטזיה - ראו פוסט בנושא), מדוע שיקנו?
3. הפתרון המתומצת שלך לבעיה - לענות בו על מהי הצעת הערך שלך - למשל, לצמצם עלות כוללת של בעלות? תימחור משופר? להוסיף חדשות ובעלות ערך רב?
4. המודל העיסקי - מי משלם לך? איך תפיץ את המוצר או השירות שלך? מה הרווח השולי שלך. (ציין כאן אם יש כבר לקוחות שכבר משתמשים)
5. היתרון הטכנולוגי שלך, אם יש כזה - תאר בקצרה את תכנית הפיתוח (מינימום מלל ויותר תרשימי זרימה וסכמות) ופטנטים שיש לך. כמה קשה יהיה למתחריך להתחרות בך? ו-Technical Aspects
6. שיווק - איך תפיץ את המוצר או השירות שלך? איך תגיע לקהל היעד? באילו מקומות תשווק את עצמך? בגדול: The strategy for attacking the market ו-Market Response
7. מתחרים - מיהם המתחרים שלך ומה היתרונות שלהם - עדיף להוסיף מתחרים מאשר להסתיר, וחשוב להקפיד שלא להכפיש או לזלזל בהם. ענה איך תשמור על הובלה לעומת המתחרים, לאורך מעגלי מוצר רבים?
Any significant risks
Steps being taken to eliminate risks
8. הצוות המוביל - מי שחקני המפתח במיזם (כולל פיגורות במועצה המייעצת, במועצת המנהלים ואפילו משקיעים משמעותיים)? מה נסיונם והשכלתם של המנהלים? אילו תפקידי מפתח נותרו לאייש? ה-Headcount Ramp
9. תחזיות פיננסיות - בין חצי עמוד (עדיף) ל-2 עמודים מקסימום. תחזית ל-5 שנים, שתכלול הנחות יסוד סבירות שעליהן אתם מבססים את שיעור החדירה, מספר הלקוחות הצפוי ומה ההכנסות הצפויות בכל שנה.
חשוב לכלול את הבאים:
first revenue dates - מועד הרווח הראשון – Year II
breakeven dates - נקודת האיזון – Year IV
10. מצב המיזם - באיזה שלב החברה? מה השלב הבא? צרכי הגיוס שלך, למה ישמש הכסף, לפי סעיפים? (זה שלב שבו תלהיבו באנרגיות חיוביות)
next financing needs - הצרכים הפיננסיים הבאים
total amount of capital needed to profitability - ההון הנדרש לרווחיות
the amount of funding required - המימון הנדרש לגיוס
when these funds are needed - מתי המימון הזה נדרש
the specific use of these funds - השימושים של הכסף שיגוייס
the repayment method - שיטת ההחזר
the market being pursued - השוק שאליו חותרים
milestones - אבני דרך
exit strategy: merger, buy-out, go public, etc - אסטרטגיית האקזיט.
מה אנג'ל מחפש בסטארטאפ?
צוות טוב ומשלים זה את זה, מכסה מספיק תחומים - כדי שזה יעבוד
אנשים - משקיע רוצה לראות שמדובר ב"בני אדם".
אסטרטגיה - כיצד רואים היזמים את השינוי של המציאות ושל העתיד של התחום שבו הם פועלים.
מטרות - משקיע רוצה פחות את האקזיט ויותר לראות חברה שרוצה להיבנות כחברה מצליחה, חזקה וסולידית.
התלהבות ואמונה - משקיע שיראה ציניות או אופורטיוניזם יזהר. הוא ירצה לראות "אש בעיניים".
יכולת להקשיב - יזמים שחושבים שהם יודעים הכל לא יקבלו כסף. יזם שיקשיב ויאמץ רעיונות אחרים (במיוחד של המשקיע), גם אם לא את כולם, וירשום דברים כדי ליישם, יעורר ההערכה.
חזון - חברה שמנסה לשנות את התחום שלה (לעשות שינוי "destruptive") ולהפוך למנהיגה ולא להיות אחת מהשורה.
צוות טוב ומשלים זה את זה, מכסה מספיק תחומים - כדי שזה יעבוד
אנשים - משקיע רוצה לראות שמדובר ב"בני אדם".
אסטרטגיה - כיצד רואים היזמים את השינוי של המציאות ושל העתיד של התחום שבו הם פועלים.
מטרות - משקיע רוצה פחות את האקזיט ויותר לראות חברה שרוצה להיבנות כחברה מצליחה, חזקה וסולידית.
התלהבות ואמונה - משקיע שיראה ציניות או אופורטיוניזם יזהר. הוא ירצה לראות "אש בעיניים".
יכולת להקשיב - יזמים שחושבים שהם יודעים הכל לא יקבלו כסף. יזם שיקשיב ויאמץ רעיונות אחרים (במיוחד של המשקיע), גם אם לא את כולם, וירשום דברים כדי ליישם, יעורר ההערכה.
חזון - חברה שמנסה לשנות את התחום שלה (לעשות שינוי "destruptive") ולהפוך למנהיגה ולא להיות אחת מהשורה.
מה קרנות הון סיכון עושות?
קרן הון סיכון יכולה לסייע לחברה צעירה בכמה תחומים, מעבר לכסף:
תמיכה - קרן הון סיכון נותנת תמיכה ואמת מידה - הם עשו זאת עם חברות אחרות בעבר ויכולים להקל, להדריך, לקצר דרכים ולמנוע טעויות
אתגר - הקרן מאתגרת את היזמים ומנהלי הסטרטאפ לחשוב מחוץ לקופסא ולבנות אסטרטגיה ולא רק פתרונות מקומיים ולטווח קצר
יעוץ - הקרן יכולה להיות המקום שבו מתייעצים בלי חשש מדליפת סודות.
להזהיר - המהמורות שבדרך (hiccups) לא תמיד קלות לזיהוי למי שעוד לא ראה וחווה כאלה. זיהוי ועצה על כיצד להתגבר הם יכולות של הקרן
לגייס - במידת הצורך, קרן הון סיכון תוכל לעזור לחברה למצוא מנהל שיווק מנוסה, מנכ"ל תותח וכדומה.
נמצאות - ומסייעות ליזמים שעמוק בקשיים ובבנייה, לעצור וליהנות מההצלחות שבדרך.
בדיקת נאותות - כבר בשלב הבדיקה מרוויחה חברת הסטארטאפ מידע חשוב לבניית ה-DNA שלה.
השקעה מוקדמת - לקרנות הון סיכון שונות יש תכניות Early Seed שמאפשרות לקבל השקעה מהירה של עד חצי מליון. זהו מעין מסלול מקביל לאנג'לים. למסלול זה יתרון לסטארטאפ כיוון שהוא לרוב מוותר על ה-Discount באופציה להשקעה ב-Round I.
קרן הון סיכון יכולה לסייע לחברה צעירה בכמה תחומים, מעבר לכסף:
תמיכה - קרן הון סיכון נותנת תמיכה ואמת מידה - הם עשו זאת עם חברות אחרות בעבר ויכולים להקל, להדריך, לקצר דרכים ולמנוע טעויות
אתגר - הקרן מאתגרת את היזמים ומנהלי הסטרטאפ לחשוב מחוץ לקופסא ולבנות אסטרטגיה ולא רק פתרונות מקומיים ולטווח קצר
יעוץ - הקרן יכולה להיות המקום שבו מתייעצים בלי חשש מדליפת סודות.
להזהיר - המהמורות שבדרך (hiccups) לא תמיד קלות לזיהוי למי שעוד לא ראה וחווה כאלה. זיהוי ועצה על כיצד להתגבר הם יכולות של הקרן
לגייס - במידת הצורך, קרן הון סיכון תוכל לעזור לחברה למצוא מנהל שיווק מנוסה, מנכ"ל תותח וכדומה.
נמצאות - ומסייעות ליזמים שעמוק בקשיים ובבנייה, לעצור וליהנות מההצלחות שבדרך.
בדיקת נאותות - כבר בשלב הבדיקה מרוויחה חברת הסטארטאפ מידע חשוב לבניית ה-DNA שלה.
השקעה מוקדמת - לקרנות הון סיכון שונות יש תכניות Early Seed שמאפשרות לקבל השקעה מהירה של עד חצי מליון. זהו מעין מסלול מקביל לאנג'לים. למסלול זה יתרון לסטארטאפ כיוון שהוא לרוב מוותר על ה-Discount באופציה להשקעה ב-Round I.
איך להכין פגישה עם אנג'ל?
הנה 3 הדברים העיקריים שכדאי להכין לפגישה עם אנג'ל:
1. ללמוד על האנג'ל:
תחומי העיסוק שלו
תחומי העניין האישיים שלו
ההיסטוריה העיסקית שלו
ללמוד מה הוא מחפש
2. לגלות מה המשקיע מחפש ולמה הוא בנוי, מהבחינות הבאות:
סיכון
מגזר עסקי
הון
שותפים אסטרטגיים עם ערך מוסף (Value Added Strategic Partners)
מחזור החיים של החברה (Startup Life Cycle) שבה הוא ישקיע
3. לבדוק שהמשקיע מתאים למחזור החיים של הסטארטאפ (שהוא יכול לעמוד בקצב ההחזר על ההשקעה שאתם יכולים להבטיח לו).
הנה 3 הדברים העיקריים שכדאי להכין לפגישה עם אנג'ל:
1. ללמוד על האנג'ל:
תחומי העיסוק שלו
תחומי העניין האישיים שלו
ההיסטוריה העיסקית שלו
ללמוד מה הוא מחפש
2. לגלות מה המשקיע מחפש ולמה הוא בנוי, מהבחינות הבאות:
סיכון
מגזר עסקי
הון
שותפים אסטרטגיים עם ערך מוסף (Value Added Strategic Partners)
מחזור החיים של החברה (Startup Life Cycle) שבה הוא ישקיע
3. לבדוק שהמשקיע מתאים למחזור החיים של הסטארטאפ (שהוא יכול לעמוד בקצב ההחזר על ההשקעה שאתם יכולים להבטיח לו).
איך להגיע לקרן הון סיכון?
כדי להגיע לקרנות הון סיכון פנו דרך אחד מהמקורות הבאים:
- חברה שנמצאת בפורטפוליו שלהם (שהם משקיעים בה).
- אחד המשקיעים בקרן.
- ישירות דרך שותף בקרן, שאיתרתם ובדקתם שהוא הרלוונטי למה שאתם עושים (רק אם אין ברירה).
- רפרנס, מישהו שמכיר היטב מישהו בקרן (חבר, ידיד, עבר מקצועי קרוב).
#איך לא?
חשוב לא פחות איך לא רצוי לפנות לקרן הון סיכון - באמצעות מתווכים (Finders). אל תשתמשו במתווכים! ככלל, קרנות הון סיכון לא אוהבות לדעת שמתווך עומד לגזור סכום משמעותי מההשקעה שלה ולכן כדאי להימנע ממתווכים.
כדי להגיע לקרנות הון סיכון פנו דרך אחד מהמקורות הבאים:
- חברה שנמצאת בפורטפוליו שלהם (שהם משקיעים בה).
- אחד המשקיעים בקרן.
- ישירות דרך שותף בקרן, שאיתרתם ובדקתם שהוא הרלוונטי למה שאתם עושים (רק אם אין ברירה).
- רפרנס, מישהו שמכיר היטב מישהו בקרן (חבר, ידיד, עבר מקצועי קרוב).
#איך לא?
חשוב לא פחות איך לא רצוי לפנות לקרן הון סיכון - באמצעות מתווכים (Finders). אל תשתמשו במתווכים! ככלל, קרנות הון סיכון לא אוהבות לדעת שמתווך עומד לגזור סכום משמעותי מההשקעה שלה ולכן כדאי להימנע ממתווכים.
מאילו טעויות ראוי להימנע בהקמת מיזם?
פאול למברג מציג בבלוג שלו את 10 הטעויות של היזמים:
1. יותר מ-50% מההכנסות שלכם באות מלקוח אחד.
2. יש לכם רעיון מצוין ואתם רצים קדימה, אף כשהדברים לא מצליחים להתייצב ועדיין לא קיבלתם תגובות טובות מהשוק. קודם לבסס, לתת שירות, מוצר טוב, תמיכה נאותה - ורק אז לצמוח עוד.
3. שותפות שווה - שהיא מרשם לאסון!
4. הצעתם מחירים נמוכים - דווקא הרווח חשוב שכן הוא יאפשר לכם שיווק מסיבי ומו"פ.
5. אין לכם מספיק הון - כי התחזיות שלכם היו אופטימיות מדי.
6. יציאה מפוקוס - אי יכולת להפריד בין עיקר לטפל ולהתרכז בליבת המוצר, השירות, השיווק וההפצה.
7. השקעות טפשיות בתקורה יוקרתית, כמו משרד, מכוניות, טיסות במחלקות עסקים וכו' - במקום להשקיע במקומות שבהם הכסף דרוש.
8. המתנה לשלימות - כשמחכים עד שהמוצר יהיה מוצר והמהנדסים יאשרו שהוא כזה. רמז: זה לעולם לא יקרה... רוצו ותתקדמו עם דברים שהם good enough...
9. לא מצליחים להציג לפני הלקוח את ההחזר על השקעתו ולא מצליחים לכמת את היתרונות של המוצר.
10. לא מודים בשגיאות ולא מתקנים את המצב, כך שהשגיאה גדלה והולכת..
אנחנו נוסיף עוד כמה טעויות:
- פיתחתם משהו רק כי הוא מגניב ולא בגלל שלמדתם שיש לו שוק.
- לא וידאתם שאתם פורצי דרך עד כדי כך שאנשים יעברו אליכם מהמתחרים הקיימים.
- בחרתם משקיעים לא נאותים ובעייתיים.
- המודל העסקי שלכם לא מכניס כסף אמיתי.
- בחרתם באנגלית ולא שקלתם פיתוח בשפות נוספות.
- זרקתם הון על שיווק יקר ולא השתמשתם בשיווק ווב 2.0 ושיווק גרילה.
פאול למברג מציג בבלוג שלו את 10 הטעויות של היזמים:
1. יותר מ-50% מההכנסות שלכם באות מלקוח אחד.
2. יש לכם רעיון מצוין ואתם רצים קדימה, אף כשהדברים לא מצליחים להתייצב ועדיין לא קיבלתם תגובות טובות מהשוק. קודם לבסס, לתת שירות, מוצר טוב, תמיכה נאותה - ורק אז לצמוח עוד.
3. שותפות שווה - שהיא מרשם לאסון!
4. הצעתם מחירים נמוכים - דווקא הרווח חשוב שכן הוא יאפשר לכם שיווק מסיבי ומו"פ.
5. אין לכם מספיק הון - כי התחזיות שלכם היו אופטימיות מדי.
6. יציאה מפוקוס - אי יכולת להפריד בין עיקר לטפל ולהתרכז בליבת המוצר, השירות, השיווק וההפצה.
7. השקעות טפשיות בתקורה יוקרתית, כמו משרד, מכוניות, טיסות במחלקות עסקים וכו' - במקום להשקיע במקומות שבהם הכסף דרוש.
8. המתנה לשלימות - כשמחכים עד שהמוצר יהיה מוצר והמהנדסים יאשרו שהוא כזה. רמז: זה לעולם לא יקרה... רוצו ותתקדמו עם דברים שהם good enough...
9. לא מצליחים להציג לפני הלקוח את ההחזר על השקעתו ולא מצליחים לכמת את היתרונות של המוצר.
10. לא מודים בשגיאות ולא מתקנים את המצב, כך שהשגיאה גדלה והולכת..
אנחנו נוסיף עוד כמה טעויות:
- פיתחתם משהו רק כי הוא מגניב ולא בגלל שלמדתם שיש לו שוק.
- לא וידאתם שאתם פורצי דרך עד כדי כך שאנשים יעברו אליכם מהמתחרים הקיימים.
- בחרתם משקיעים לא נאותים ובעייתיים.
- המודל העסקי שלכם לא מכניס כסף אמיתי.
- בחרתם באנגלית ולא שקלתם פיתוח בשפות נוספות.
- זרקתם הון על שיווק יקר ולא השתמשתם בשיווק ווב 2.0 ושיווק גרילה.
איך לחסוך בשיווק הסטארטאפ או המיזם שלנו?
הנה דרכים זולות לשיווק וקידום מיזם וסטארטאפ:
1. רשתות חברתיות - הקמת דף עסקי בפייסבוק, טוויטר, אינסטגרם ואחרות, הקמת קבוצה בפייסבוק, עדכונים שוטפים ומעקב הדדי ב-retwitts ועוד.
2. בלוג משל עצמכם - הקימו בלוג. זהו כלי שיווקי ממדרגה ראשונה. תנו לאנשי השיווק לכתוב בו, לקדם את המסרים שלכם, לשמוע תגובות מהגולשים ולאתר כשלים בשיווק או במיצוב השירות שלכם.
3. בלוגים - אחת מהשיטות הזולות ביותר לקידום המיזם הצעיר שלכם היא כיום, באמצעות בלוגים נחשבים. הודעה לכותבי בלוגים כמו מייקל ארינגטון, אורלי יקואל או אוריאל אוחיון ונתינת האפשרות בידם, לבחינה מוקדמת של השירות, יוכלו לקדם את המודעות של הגולשים לשירות שלכם ולקדם אתכם בשלבים הראשונים לא פחות ולעיתים אף יותר מפרסום קונוונציונאלי.
אם תיידעו באופן דומה את הבלוגים הללו, בכל שלב שבו אתם משדרגים את השירות, תזכו לחשיפה כמעט מתמדת אצלם ולזרימה של גולשים ובעלי בלוגים קטנים יותר, שייכתבו גם הם עליהם בשמחה.
הנה דרכים זולות לשיווק וקידום מיזם וסטארטאפ:
1. רשתות חברתיות - הקמת דף עסקי בפייסבוק, טוויטר, אינסטגרם ואחרות, הקמת קבוצה בפייסבוק, עדכונים שוטפים ומעקב הדדי ב-retwitts ועוד.
2. בלוג משל עצמכם - הקימו בלוג. זהו כלי שיווקי ממדרגה ראשונה. תנו לאנשי השיווק לכתוב בו, לקדם את המסרים שלכם, לשמוע תגובות מהגולשים ולאתר כשלים בשיווק או במיצוב השירות שלכם.
3. בלוגים - אחת מהשיטות הזולות ביותר לקידום המיזם הצעיר שלכם היא כיום, באמצעות בלוגים נחשבים. הודעה לכותבי בלוגים כמו מייקל ארינגטון, אורלי יקואל או אוריאל אוחיון ונתינת האפשרות בידם, לבחינה מוקדמת של השירות, יוכלו לקדם את המודעות של הגולשים לשירות שלכם ולקדם אתכם בשלבים הראשונים לא פחות ולעיתים אף יותר מפרסום קונוונציונאלי.
אם תיידעו באופן דומה את הבלוגים הללו, בכל שלב שבו אתם משדרגים את השירות, תזכו לחשיפה כמעט מתמדת אצלם ולזרימה של גולשים ובעלי בלוגים קטנים יותר, שייכתבו גם הם עליהם בשמחה.
איך כדאי לנהוג בפגישה עם משקיע (אנג'ל)?
בפגישה עם אנג'ל הקפידו על הדברים הבאים:
1. מסתערים - מיד על ההתחלה נותנים את האס שלכם. מיד אחר כך מדגימים סיכון נמוך ותשואה מובטחת טובה.
2. מי שידבר רוב הזמן זה המנכ"ל (גם אם האנגלית צברית, חלודה או סתם לא טובה).
3. מצטנעים - לא להתחיל בסיפורים על עצמכם ותולדות חייכם.
4. לומדים - להקשיב לאנג'ל ולרשום את דבריו. לידיעה: משקיעים אוהבים לדבר ונהוג להגיד שמשקיע יסכים עם 90% ממה שנאמר בפגישה, כי אותם הוא אמר..
5. מתעניינים - להתעניין ולהראות מחשבה על נקודות שהוא מעלה.
6. מפנימים - להבהיר שדברים שהציע ייבדקו (ולהשתדל להפנים ולבצע לפגישה הבאה).
7. לא מתווכחים - אם התחלתם בויכוח עם המשקיע, זה אומר לרוב שהלכה ההשקעה. אל תתווכחו! זה יאפשר לכם לשמור על קשר פתוח לעתיד עם המשקיע, גם אם כרגע לא תקבלו דבר.
8. שקיפות - לא להסתיר מתחרים.
9. שקיפות 2 - לא להמציא פתרונות שאינם קיימים. עדיף לאמר "כרגע זה עדיין לא פתור אבל נשקיע בזה יותר ונדע כיצד לטפל בזה כי פתרנו בעיות דומות בעבר".
10. שומרים על פוקוס - מדברים לעניין.
11. מוכרים - את עצמכם ואת המוצר.
12. בטוחים - נותנים למשקיע את הביטחון שאתם מכירים את השוק (have the know-how), המוצר, את אבני הדרך, ויודעים למקסם את הרווח על ההשקעה (ROI).
13. בטוחים 2 - מדגימים כיצד תגנו על עצמכם (פטנטים, יתרונות על מתחרים - מהסוג שקשה לגנוב לכם).
14. מציגים - פחות ניירת ויותר להציג.
15. בוררים - מנסים לבדוק אם המשקיע הוא מהסוג שיתן לכם תמיכה, ועזרה ועוגן בסערות שאתם עומדים לעבור.
16. נהנים. מהדרך.
17. חוקרים - מיד אחרי הפגישה לתחקר את מה שהיה, לרשום בעיות, לדבר על השיפורים הנדרשים (טיפ של גיגי לוי מ-888).
בפגישה עם אנג'ל הקפידו על הדברים הבאים:
1. מסתערים - מיד על ההתחלה נותנים את האס שלכם. מיד אחר כך מדגימים סיכון נמוך ותשואה מובטחת טובה.
2. מי שידבר רוב הזמן זה המנכ"ל (גם אם האנגלית צברית, חלודה או סתם לא טובה).
3. מצטנעים - לא להתחיל בסיפורים על עצמכם ותולדות חייכם.
4. לומדים - להקשיב לאנג'ל ולרשום את דבריו. לידיעה: משקיעים אוהבים לדבר ונהוג להגיד שמשקיע יסכים עם 90% ממה שנאמר בפגישה, כי אותם הוא אמר..
5. מתעניינים - להתעניין ולהראות מחשבה על נקודות שהוא מעלה.
6. מפנימים - להבהיר שדברים שהציע ייבדקו (ולהשתדל להפנים ולבצע לפגישה הבאה).
7. לא מתווכחים - אם התחלתם בויכוח עם המשקיע, זה אומר לרוב שהלכה ההשקעה. אל תתווכחו! זה יאפשר לכם לשמור על קשר פתוח לעתיד עם המשקיע, גם אם כרגע לא תקבלו דבר.
8. שקיפות - לא להסתיר מתחרים.
9. שקיפות 2 - לא להמציא פתרונות שאינם קיימים. עדיף לאמר "כרגע זה עדיין לא פתור אבל נשקיע בזה יותר ונדע כיצד לטפל בזה כי פתרנו בעיות דומות בעבר".
10. שומרים על פוקוס - מדברים לעניין.
11. מוכרים - את עצמכם ואת המוצר.
12. בטוחים - נותנים למשקיע את הביטחון שאתם מכירים את השוק (have the know-how), המוצר, את אבני הדרך, ויודעים למקסם את הרווח על ההשקעה (ROI).
13. בטוחים 2 - מדגימים כיצד תגנו על עצמכם (פטנטים, יתרונות על מתחרים - מהסוג שקשה לגנוב לכם).
14. מציגים - פחות ניירת ויותר להציג.
15. בוררים - מנסים לבדוק אם המשקיע הוא מהסוג שיתן לכם תמיכה, ועזרה ועוגן בסערות שאתם עומדים לעבור.
16. נהנים. מהדרך.
17. חוקרים - מיד אחרי הפגישה לתחקר את מה שהיה, לרשום בעיות, לדבר על השיפורים הנדרשים (טיפ של גיגי לוי מ-888).
מה חשוב לעשות עוד לפני שקרן הון סיכון תסכים אפילו לבחון אתכם?
בשלב הראשון של המיזם הכי טוב הוא לפעול עם כסף שלכם או כסף שמשקיעים שלושת ה"אפים" (FFF) - חברים, משפחה ו-Fools (בצחוק כמובן - הכוונה לאנשים שנדלקו על הרעיון ומשקיעים בו, מבלי שיש להם את הכלים המספיקים לבחון אותו לעומק - כהשקעה כלכלית).
הסיבה לכך היא שאם לא תעשו כך ותרצו לגייס כסף של VC (קרן הון סיכון), אתם עלולים, במקום לעסוק בפיתוח המיזם, למצוא את עצמכם עוסקים בגיוס כספים, אינספור פגישות, הכנת חומרי שכנוע וקידום ההשקעה. מצד שני, שימו לב שאתם לא מחלקים לאנג'לים הללו (ה"מלאכים" שמסייעים לכם כיזמים) יותר מדי אחוזים בחברה - כדי שיישאר משהו לגיוסים הבאים.
הסיבה לכך היא שאם לא תעשו כך ותרצו לגייס כסף של VC (קרן הון סיכון), אתם עלולים, במקום לעסוק בפיתוח המיזם, למצוא את עצמכם עוסקים בגיוס כספים, אינספור פגישות, הכנת חומרי שכנוע וקידום ההשקעה. מצד שני, שימו לב שאתם לא מחלקים לאנג'לים הללו (ה"מלאכים" שמסייעים לכם כיזמים) יותר מדי אחוזים בחברה - כדי שיישאר משהו לגיוסים הבאים.
אילו אתרים מסייעים לגיוס כסף מהגולשים באינטרנט לצורך פרויקטים מסוגים שונים?
האתרים המצורפים הם אתרי הגיוס הגדולים והמצליחים לגיוס הון מגולשים, לצורך פיתוח וקידום פרוייקטים בתחומים שונים, החל מהפקות לקולנוע, מימון לכתיבת ספרים ועד לפרויקטים של הייטק ואינטרנט.
האתרים המצורפים הם אתרי הגיוס הגדולים והמצליחים לגיוס הון מגולשים, לצורך פיתוח וקידום פרוייקטים בתחומים שונים, החל מהפקות לקולנוע, מימון לכתיבת ספרים ועד לפרויקטים של הייטק ואינטרנט.
איך ולמי לשלם עמלות על Introduction או Finder's Fee?
חשוב ביותר להגביל בזמן הסכם למציאת משקיעים עם מגייס הון!
תשלום על הצגה לפני לקוחות או משקיעים פוטנציאליים, יהיה תמיד מוגבל זמן, כדי שלא נידרש, שנים אח"כ, לשלם למישהו שניסה פעם ולא הצליח להפגיש אותנו עם פלוני או עם קרן הון סיכון מסויימת, רק כי הצלחנו ליזום פגישה כזו בעצמנו, שנים אחרי.
חשוב ביותר להגביל בזמן הסכם למציאת משקיעים עם מגייס הון!
תשלום על הצגה לפני לקוחות או משקיעים פוטנציאליים, יהיה תמיד מוגבל זמן, כדי שלא נידרש, שנים אח"כ, לשלם למישהו שניסה פעם ולא הצליח להפגיש אותנו עם פלוני או עם קרן הון סיכון מסויימת, רק כי הצלחנו ליזום פגישה כזו בעצמנו, שנים אחרי.
אילו אתרים ישראליים מאפשרים גיוס הון מהגולשים?
אתרי מימון ההמונים המרכזיים בישראל מצורפים בקישור המצורף. השני מאפשר ליזמים המגייסים כסף לשמור את כל הבעלות על יצירתם. headstart הוא גם המצליח ביותר לגיוסי טכנולוגיה ומיזמי הייטק. mimoona הוא אתר גיוס המונים לכיוון החברתי יותר.
אתרי מימון ההמונים המרכזיים בישראל מצורפים בקישור המצורף. השני מאפשר ליזמים המגייסים כסף לשמור את כל הבעלות על יצירתם. headstart הוא גם המצליח ביותר לגיוסי טכנולוגיה ומיזמי הייטק. mimoona הוא אתר גיוס המונים לכיוון החברתי יותר.
באיזה אתר אפשר לגייס הון מהגולשים למימון מיזמים ופרויקטים?
באתרים המצורפים תוכלו לגייס הון מאנשים כמוכם, שמשקיעים סכומי כסף לא גדולים, כדי להרוויח כסף, אם המיזם שלכם יצליח.
בראשון גייסו כבר 240 מליון דולר עד לזמן כתיבת הטיפ, השני מציג בין המגייסים בו את אפליקציית הווקי טוקי Voxer.
אתר הגיוס השלישי מתמחה בגיוס כסף למיזמים בתחום האמנות והיצירה, כולל להקות חדשות, אמנים לא מוכרים ששואפים להתפרסם ועוד.
באתרים המצורפים תוכלו לגייס הון מאנשים כמוכם, שמשקיעים סכומי כסף לא גדולים, כדי להרוויח כסף, אם המיזם שלכם יצליח.
בראשון גייסו כבר 240 מליון דולר עד לזמן כתיבת הטיפ, השני מציג בין המגייסים בו את אפליקציית הווקי טוקי Voxer.
אתר הגיוס השלישי מתמחה בגיוס כסף למיזמים בתחום האמנות והיצירה, כולל להקות חדשות, אמנים לא מוכרים ששואפים להתפרסם ועוד.