» «
צונאמי
איך לנהוג במקרה של צונאמי בחוף הים או אם הים נסוג מהחוף במהירות?



במקרה של ים שנסוג בצורה מהירה מדי, יש להזהיר את הרוחצים האחרים בחוף ולהתרחק ממנו במהירות, לאיזור הררי או גבוה בסביבה.

היסטורית, ישנו תקדים מדהים, של טילי, ילדה בת עשר מאנגליה, שלמדה בבית הספר שלה על תופעת הצונאמי, מספר שבועות לפני האסון ב-2005. בעת שבילתה בחוף עם אימה, היא זיהתה בועות בים ונסיגה של הים מהחוף, הזהירה את הרוחצים האחרים מגלי הענק המתקרבים והצילה את חייהם של מעל 100 אנשים. החוף שבו שחתה בפוקט היה כמעט החוף היחידי בתאילנד, שבו לא נהרג איש.

אם יש שיעור חשוב שטילי למדה בבית הספר ושאותו לא תשכח - זה כנראה אותו השיעור שבו למדה את סימני הצונאמי.
שיעורי בית
איך לחנך את הילדים להכנת שיעורי בית בעצמם?



בכדי לחנך את הילדים להכנת שיעורים באופן עצמאי יש לדאוג לדברים הבאים:

- שולחן עבודה שקט וללא הסחות דעת. שולחן זה צריך להיות המקום הקבוע להכנת השיעורים.

- לקבוע שעות קבועות להכנת השיעורים ולעמוד בהן. ההורים צריכים להעביר מסר ברור שישנה חשיבות לעמידה בזמנים שנקבוע להכנת השיעורים ולא להשאיר את הנושא פתוח ולסמוך על כך שהם יעשו בכל מקרה שבאיזהו שלב של היום. לילדים שאינם יודעים עדיין לקרוא שעון רצוי לעזור במתן סימנים כמו לאחר תוכנית טלוויזיה מסויימת, מיד בתום הארוחה וכדומה.

- ניהול נכון של "הפרוייקט", כלומר להקל על הילד בהתארגנות עם השיעורים כמו באיזה מקצוע להתחיל וכיוב'.

- רצוי מאד להרגיל את הילד שלא יושבים איתו להכנת שיעורי הבית ולא מכינים אותם איתו. יש לסייע להם בצורה נקודתית ולתת להם להמשיך בעצמם.

- יש לחזק ילדים שהצליחו, התמודדו והתגברו על שיעורי הבית.
כיתה א'
איך ניתן להקל על ילדים את המעבר לכיתה א'?



המעבר לכיתה א' רצוף חששות והתרגשות הן של הילדים והן שלנו כהורים. בכדי להקל על ילדנו הרכים את המעבר כדאי לנהוג כך:

1. בדקו, כהורים, קודם כל ממה אתם חוששים, נסו להבין ולנטרל את החששות.

2. הקשיבו לילדים ותנו מקום לשמחה ולהתרגשות, כמו גם לפחדים ולחששות.

3. השתדלו להימנע מהמשפט "הכל יהיה בסדר, אל תדאג", אלא לתת מקום, לשוחח ובעיקר להקשיב לדבריו של הילד.

4. לעיתים, גם אנו כהורים, נסחפים בהכנות ובהתרגשות לקראת העלייה לכיתה א'. כדאי לשמור על פרופורציות, לשתף את הילד בקניות ובהכנות, אך לא להיכנס ל"אובססיית" הכנות. לשמור על רוגע.

5. האמינו בילדכם, ביכולותיו ובכישוריו וזכרו שתמיד יהיו אנשי צוות עמם תוכלו להתייעץ בבעיות וקשיים.
לימודים
איך ללמוד לבחנים ומבחנים?


קודם כל, תרגעו ותנשמו עמוק. ככל שתרגעו כך לא תתחילו להיכנס לפאניקה וללחץ והמוח שלכם יצליח לקלוט את החומר הנלמד.

- רצוי שתלמדו כמה שיותר זמן לפני, כך שגם אם יום אחד לא הבנתם משהו ביום אחר תבינו.

- תלמדו רק כשאתם מרוכזים!

- תרחיקו כמה שיותר ממכם הסחות דעת, למשל: מחשב, טלוויזיה, טלפון, או כל דבר אחר.

- וודאו שאתם מודעים לאיזה חומר יש ללמוד ושלא חסר לכם כלום ואם כן להשלים! אין לכם יותר מידי זמן לבזבז על כך ויכול להיות שדווקא החומר החסר יופיע במבחן.

- נסו לתרגל ולסכם כמה שיותר!

- יש כאלו שמוזיקה עוזרת להם להתרכז - מומלץ.

- תשיגו שאלות שעדיין לא עניתם עליהן ותבחנו את עצמכם! כך תדעו גם איפה הצד החלש שלכם.

- בלימוד שפה זרה למשל מילים או משפטים, תמציאו לכל מילה או אות "סימן יסוד" שכך תוכלו ישר לזהות אותה על פיה, למשל אם מדובר במילה כמו באנגלית Staircase תמיד תציירו בזמן ההכנה ציור של מדרגות ואז ברגע המבחן תזכרו ישר ותצליחו.

- והכי חשוב! תאמינו בעצמכם - ואז באמת הסיכויים יהיו לטובתכם (:

בהצלחה!

לימודים

זיכרון
איך לא להילחץ מזיכרון שנחלש?



הנה כמה טכניקות לשיפור הזיכרון?
- נסו למשל ליצור קשרים בין הפרטים שעליכם לזכור (המציאו בראש סיפור שכולל את כל הפריטים שיש לזכור וחיזרו עליו בראש כמה פעמים).

- במקרה שאינכם זוכרים מספרים - נסו לחלק אותם לקבוצות באופן שונה ממה שהתרגלתם (למשל את המספר 9765651 אפשר לזכור כ-97 65 651 או 976-565-1 או 97 65 65 1 - לכל אחד מבנה זכרון נוח אחר).

- נסו להרגיל את עצמכם לרשום דברים בפנקס צמוד.

- ככלל, כדאי לתרגל שינון של דברים חשובים (מספרי טלפון וכדומה) גם אם לא צריך - זהו תרגול לזכרון, כמו גם פתרון תשבצים, משחקי זכרון ועוד.
ילדים
איך לזהות סימני מצוקה אצל ילדים?



ילדים לא תמיד יודעים לבטא באופן מילולי מצוקה שהם חווים ולכן, אם היא קיימת, פעמים רבות היא תבוא לידי ביטוי בשינוי באופן ההתנהגות של הילד. כדאי לשים לב להתנהגויות שכאלו, מאחר ולא פעם הן מבטאות צורך אמיתי של הילד בקבלת עזרה או טיפול רגשי מקצועי.


הסימנים הבאים מעידים על ילד המאותת על מצוקה כלשהי:

1. תוקפנות שלא הייתה בעבר כלפי הסביבה

2. קושי בקבלת מרות בבית או במסגרת הלימודית

3. שינויים באכילה - חוסר תיאבון או הגזמה באכילה

4. שינה מרובה או שינה מאד לא שקטה מלווה בסיוטים

5. ילד שחווה כל הזמן פחד או חשש ממשהו

6. ירידה בלימודים

7. ירידה ביכולת התפקוד היום יומי

8. ילד שחזר להרטיב

9. ילד המסרב ללכת לגן או לבית ספר על בסיס יומי

10. קושי להתגבר על משברים משפחתיים או סביבתיים

11. קושי ניכר בהסתגלות למסגרת חדשה

12. מרבים לבכות

13. ילדים המבטאים יותר מהרגיל כעס, עצב, בלבול, חוסר אונים ומתח

14. התקפי זעם ובכי ללא הסבר

15. שינויים קיצוניים בהרגלי הגלישה של הילד

16. סימנים המעידים על דיכאון
קריאה מהירה
איך לתרגל שיפור זיכרון לקראת בחינות?


מי שתרגל קריאה מהירה יכול להגיע למהירות קריאה גבוה מ-300 מילים לדקה, בעוד שסטודנט ממוצא קורא כ-120 מילים לדקה ונוסף מבזבז 20% מהזמן על החזרות בקריאה. הנה מספר תרגילים לשיפור הזיכרון לסטודנטים לקראת הבחינות:

1. ריכוז והרגעה - חשיבה חיובית עוזרת להצלחה. במקום לחשוב "אני הולך להיכשל" תחשבו "איך אצליח במשימה". תבצעו תרגילי הרפיה וריכוז במידת הצורך. תנסו לא להילחץ. במידה ולמדתם את החומר, תהיו בטוחים שתצליחו. תשבו זקוף ותנשמו עמוק. אחד הבעיות השכיחות היא נשימה שטחית שלא מזרימה מספיק חמצן למוח. תתרכזו על החומר הנלמד. אם התעייפתם תנוחו. תנסו לא להמעיט בשינה, כי שינה מועטה פוגעת גם ביצירתיות וגם בזיכרון. תייצרו עניין בחומר הנלמד "למה זה חשוב לי או מעניין אותי?" "למה שמו את החומר בתוכנית הלימודים?" "איך הדברים יכולים לעזור לי בעתיד?"

2. קריאת החומר - לפני קריאת הטקסט, תמצאו מקום נוח ומאור. תעשו תרגילי ריכוז ותתמלאו בביטחון עצמי. תקראו את הכותרת, משפטי פתיחה וסיום, ראשי פרקים. תנסו לדמיין איך אתם הייתם כותבים את הטקסט. במהלך הקריאה תשלטו על קצב הקריאה. תתאימו את מהירות הקריאה לקצב החשיבה שלכם. תהיו קשובים לזרימת הטקסט. תקראו את כל החומר ואל תדלגו. אם משעמם לכם, תנסו להאיץ. אם לא הבנתם משהו, תחזרו על הפרק מהתחלה ותאטו את הקצב.

3. סיכום החומר - ההפך מלשכוח הוא לרשום. רישום וסימון הטקסט משפרים את ההבנה גם בהווה וגם בעתיד. תבינו מהם הרעיונות החשובים בטקסט. תסכמו כל פרק במספר מילים בודדות, תדגישו את מה שתצטרכו לזכור בפירוט רב יותר. תבנו את החומר בצורה מובנית. כך כשתצטרכו לחזור על הטקסט בנסיבות אחרות, תוכלו להבין את הרעיונות הבסיסיים גם בלי לקרוא את כל הטקסט מחדש. תשלבו את הרישום בטקסט עם הרישום מההרצאות. חשוב להדגיש את כל פרטי המידע שיכולים להופיע במבחן. בנוסף, אם אתם יכולים לצייר את החומר עשו זאת. בניית איורים גראפיים עוזרת להבנה ולזיכרון.

4. שחזור של החומר - זיכרון לטווח קצר של מה שקראנו תוקף לעשר דקות. אחרי עשר דקות יש איבוד מהיר של האינפורמציה. לאחר זמן מה רק חלקי אחוז מהחומר הנלמד נשאר בזיכרון. על ידי שחזור החומר הנלמד ניתן לחסוך לימוד מחדש, לוודא בסיס ידע רחב ולשפר את יציבות הקשרים בזיכרון. את השחזור כדאי לבצע מיד לאחר סיום הקריאה, ואז אחרי שעתיים, יום, וארבעה ימים. תנסו לשפר את הרישומים ולהשוות את החומר הזכור עם החומר הרשום. על ידי שחזור שיטתי ניתן להגיע לזיכרון של למעלה מ-90% מהחומר הנלמד. הפרש זמן הולך וגדל בין שחזור לשחזור מבטיח לא רק שהחומר הישן לא ישכח, אלא גם שהחומר החדש יתחבר אליו בצורה הטובה ביותר.

5. הפעלת יצירתיות - חישבו על צורות שונות של הצגת החומר. למשל, תדמיינו איזה שאלות תקבלו במבחן, איך תענו על השאלות הללו? איך המרצה שלכם היה עונה על אותן השאלות? אם הייתם מרצים, איזה שאלות הייתם שמים במבחן? נניח ופגשתם את השכן שלכם, איך הייתם מסבירים לו את החומר במילים פשוטות? תדמיינו מה הרגישו החוקרים כשהם גילו את אותם הדברים שלמדתם. מה גרם לאנשים להשקיע שנים של עבודה קשה על מנת לגלות את מה שלמדתם, לסכם אותו להביא אותו בפניכם? על ידי סקרנות בלבד ניתן להעלות את המוטיבציה ללמוד ולהצליח.

6. סימולציות - לפני הטיסה הטייסים מבלים שעות על גבי שעות בחדרי הסימולציות. האומנים מבצעים אינספור חזרות לפני הצגת בכורה. אם חשבתם שתצליחו בבחינה בלי סימולציות טעות בידכם. תנסו לעשות את הדבר הקרוב ביותר לבחינה. תעשו זאת שוב ושוב. כדאי להיעזר בדוגמאות של מבחנים קודמים של המרצים שלכם.

7. מנוחה - רוב הסטודנטים עושים טעות נפוצה ולומדים עד הרגע האחרון לפני המבחן. ביום של המבחן חובתכם היא לנוח. המנוחה עוזרת לסדר את החומר בזיכרון ארוך הטווח ומייצרת משאבים נפשיים שתזדקקו להם במהלך הבחינה. תפנקו את עצמכם בשינה טובה וארוחה טובה לפני המבחן. כוס קפה ועוגייה חצי שעה לפני המבחן ישפרו את מצב רוחכם ויספקו את האנרגיה הדרושה על מנת לעבור את המבחן בהצלחה.

אין דבר שיכול להבטיח הצלחה, אבל קל לשפר את סיכויי ההצלחה. אל תפגעו בהצלחתכם: תתכוננו נכון לבחינה!
עבודה אקדמית
כיצד לכתוב עבודה אקדמית?


עבודה אקדמית היא למעשה דרכו של המרצה לבדוק כיצד הבנת את החומר הנלמד במהלך הסמסטר, בניגוד למבחן בו עליך לזכור כמות גדולה של חומר (שנשכח בדיוק יום אחרי קבלת הציון), בהכנת עבודה אקדמית ניתן להיעזר במחברת הקורס, בספרי עזר, באינטרנט ובכל מקור אחר.

עבודת סמינריון היא עבודה רחבה יותר, המכילה בדרך כלל 30-40 עמודים, בהתאם להנחיות, אך הכללים לכתיבתה זהים לכללי כל עבודה אקדמית אחרת במהלך התואר:


לוח זמנים – יש לשים לב מהו מועד ההגשה של העבודה, מומלץ להכין לוח זמנים לגבי אופן ביצוע העבודה או הסמינריון, כדי לא לגלות ביום לפני ההגשה שלא הספקת לקרוא מאמר כלשהוא, ואז לעבוד כל הלילה על העבודה ולהגיש אותה בלחץ. בעזרת לוח זמנים מסודר באפשרותך לעקוב אחרי התקדמותך בעבודה לצד המטלות הנוספות שלך, וכך לתכנן את הזמן נכון ולהשאיר מספיק ימים חופשיים להתכונן למבחנים השונים ולהכין את העבודות האקדמיות והסמינריונים בזמן.


בחירת נושא העבודה – בדרך כלל עבודה אקדמית קשורה באופן ישיר לקורס האקדמי, במידה וניתנת לך אפשרות בחירת נושא אישי, כדאי לבחור נושא כמה שיותר רחב, כדי לאפשר מציאת חומרי עזר רבים ולא להיאלץ להסתפק במאמר אחד או שניים.


מומלץ לבחור נושא שמעניין אותך, אפילו קצת, יהיה לך קשה להתחבר ולכתוב עבודה על נושא שמשעמם אותך.


מומלץ לבדוק באיזו שפה כתובים רוב המקורות הקשורים לנושא – מאמר אחד באנגלית יכול להיות נסבל אבל אם כל המקורות של העבודה כתובים בצרפתית, תהיה לך עבודה כפולה. באפשרותך להשתמש בשירות התרגום לסטודנטים.


אמנם העבודה האקדמית היא בדרך כלל אישית, אך מומלץ להתייעץ בנושא העבודה עם חברים שלמדו איתך בקורס, לעיתים "סיעור מוחות" יכול לעזור לך לפתור בעיה שנתקלת בה במהלך עשיית העבודה או אפילו לתת לך רעיונות נוספים שלא חשבת עליהן לבד.


אינטרנט – בימינו, כאשר לרובנו יש בבית מחשב אישי המחובר לרשת האינטרנט, רבים סבורים כי ניתן לכתוב עבודה סמינריונית בלי לצאת מהבית, על ידי חיפוש נושא העבודה בגוגל וקריאת מאמרים ואתרי אנציקלופדיות שונים און ליין, אך יש לזכור כי לא ניתן לסמוך על כל טקסט באינטרנט, כידוע, אין הגבלה ואין חוק על העלאת תוכן לרשת האינטרנט וכל אחד יכול לעלות לרשת כל דבר, גם אם אין לו סמכות או ידע מתאימים. לעומת זאת, מאחורי הספרות הכתובה יש בדיקות ואישורים, ולא כל אחד יכול להוציא ספר ולהציג אותו בחנויות ובספריות בצורה חופשית, ולכן על הספרות הכתובה אין עוררין וניתן לסמוך ברוב המקרים על הכתוב בה, ולצטט ממנה.


לא מומלץ לעלות בעבודה מסקנות ללא ביסוס מהחומר הנלמד או ממקורות.


לא מומלץ לעלות לעבודה חומר שאינו קשור לנושא העבודה כדי "לנפח" אותה – המרצה מעדיף עבודה תמציתית וקולעת, אם הוא ביקש מינימום 10 דפים ויצא לך רק 8 דפים, עדיף לא למרוח, אלא להסביר לו מדוע גם 8 הספיקו לך.


מומלץ להבליט את הרעיונות המרכזיים של העבודה, להשאיר שוליים, ריווח נוח (ולא גדול מידי) בין השורות, מספרי עמודים, ובדיקת שגיאות כתיב.


מומלץ לא להשתמש במילים דו משמעויות, בניסוחים כללים וביותר מידי דוגמאות.


ביבליוגרפיה – הביבליוגרפיה לא קיימת כדי להוכיח למרצה שבאמת היית בספריה ולא עשית הכל מהבית (או חס וחלילה העתקת את העבודה) – כתיבת הביבליוגרפיה יכולה לעזור גם לך בעתיד כאשר יהיה לך צורך בנושא הקשור לעבודה המקורות בהן השתמשת יהיו שמורים לצד העבודה.


באתר הסטודנטים פרופסור ישנו מאגר התוכן האקדמי הגדול בישראל, ובו מגוון תכני לימוד כגון עבודות אקדמיות, עבודות סמינר, עבודות סמינריוניות, עבודות תזה, סיכומים, מחברות קורס, מבחנים, תירגומים ועוד במגוון תחומי הלימוד הקיימים בישראל. באפשרותך לחפש תוכן אקדמי בהתאם לקורס שלך, ולהיעזר בתכנים האקדמיים של סטודנטים אחרים, על מנת לקבל ראייה נוספת שתעזור לך בכתיבת העבודה שלך.


לאחרונה עלה לאתר פרופסור סוכן חכם, ניתן להיכנס אליו דרך עמודי חיפוש תוכן אקדמי, ודרכו ניתן להגדיר תוצאות חיפוש ספציפיות על פי שם מרצה, שם מוסד אקדמי, שם קורס, מקצוע קורס וכדומה, הסוכן החכם זוכר את החיפוש שעשית וידע לעדכן אותך בכל חומר חדש שיתווסף לאתר ויהיה רלוונטי אלייך, בזמן אמת וישירות לכתובת המייל שלך.


לקויות למידה
איך אפשר לזהות הפרעת קשב וריכוז?



לפי ספר האבחנות הפסיכיאטריות (מה שקרוי ה-DSM) אצל מי שסובל מהפרעת קשב וריכוז צריכים להתקיים, במשך שישה חודשים לפחות, לפחות שישה סימפטומים שמפריעים ופוגעים בתפקוד התקין שלכם.

הנה הסימפטומים:

נטייה לשכוח משימות יומיומיות.

בעיה בתשומת הלב לפרטים וריבוי של טעויות, לעתים קרובות מדי.

מי שלעתים קרובות קשה לו להתמיד בפעילויות שהוא מבצע.

כישלון בהשלמת מטלות לעתים קרובות מדי.

אי ביצוע של הוראות.

מי שלעתים קרובות נמנע מעיסוק במטלות שדורשות מאמץ מנטלי מתמשך.

חוסר הקשבה לעתים קרובות לאנשים שמדברים אליו.

קשיים, לעתים קרובות, בהתארגנות לביצוע של מטלות שונות.

אנשים שמרבים לאבד חפצים ודברים שדרושים להם לביצוע מטלות.

מי שגירויים חיצוניים גורמים לו בקלות להסחת דעת.
איך לטפח לימוד אנגלית בגיל הרך?


הנה מספר אפשרויות לטיפוח לימוד אנגלית בגיל הרך:

1. לשים פתקיות, על חפצים בבית, עם שמותיהם באנגלית

2. להכין תמונות של בני המשפחה ומתחת לכל אחת להדפיס את שמו, באנגלית.

3. לאפשר לילד לראות פעם פעמיים בשבוע סרט באנגלית, ללא תרגום

4. לבחור מגנטים באותיות ה-ABC ולהרכיב מהן מילים, שיודבקו על לוח מגנטי, על המקרר או הפלדלת של הבית.

5. לגזור עם הילד תמונות של חיות ואלמנטים שונים, מעיתונים ומגזינים ישנים, ולהדביק ב"מחברת לימוד", כשמתחת להן מדביקים פתקיות עם המילה האנגלית.

6. להשמיע שירים באנגלית ולהציג קלטות, DVD וסרטוני אנימציה מהאינטרנט - באנגלית.
באיזה אתר אפשר למצוא סיכומים במקצועות הנלמדים בבית הספר?



באתרים "סיכומונה" ו"סיכומים" תוכלו למצוא סיכומים רבים ומגוונים. בין השאר יש בהם:

סיכומים בתנ"ך
סיכומים בהיסטוריה (כולל סיכומים בהיסטוריה מוגבר)
סיכומים בלשון
סיכומים באזרחות
סיכומים בספרות
סיכומים בכימיה
סיכומים בפיזיקה
סיכומים בביולוגיה
סיכומים בסוציולוגיה
סיכומים בפסיכולוגיה
סיכומים במשפטים
סיכומים בתקשורת
סיכומים בפילוסופיה
סיכומים באנגלית
סיכומים בצרפתית
סיכומים בערבית
סיכומים במתמטיקה
סיכומים במדעי המחשב
סיכומים במזרחנות
סיכומים בכלכלה
סיכומים במוזיקה
סיכומים באומנות

ועוד..
איך להתנהג בבית הספר?
איך כדאי להתנהג בכיתה, כדי להצליח בלימודים?

הנה 7 דברים שכדאי להקפיד עליהם בהתנהגות והתנהלות בבית הספר:

1. אל תהיו חכמולוגים - אולי כמה תלמידים יעריצו את החוצפה או השנינות שלכם אבל את המחיר תשלמו לבד (מה לעשות - גם מורים הם בני אדם..).

2. הראו למורים שאתם מתאמצים ומשתדלים ללמוד - מורים מעריכים ומחזקים את מי שמשתדל, לעיתים קרובות הרבה יותר מאשר את המצליחים האוטומטיים, הגאונים של הכיתה (כי מי שמשתדל ומצליח מעיד על היכולת של המורה שלו).

3. בקשו עזרה כשאתם צריכים (ואולי לעיתים גם אם לא) - כדי לחזק את הקשר עם המורים ואת האמפטיה כלפיכם.

4. תנו למורים מחמאות והעריכו אותם. אל תתחנפו או תתלקקו עליהם (הם מרגישים בכשאתם עושים זאת..) אך היו רגישים ואוהדים כלפיהם וכלפי שיעורים מעניינים שנתנו, פעילות שהם יזמו וכדומה. יחס כזה יחזור אליכם בטוב.

5. פישלתם? - דעו להתנצל. זה יעמיד אתכם כבוגרים ובעלי יכולת להודות בטעות.

6. נצלו טיולים, פעילות אחה"צ ומפגשים אקראיים כדי לשוחח עם מורה על נושאים שמחוץ לחומר הלימוד, כולל העולם, החברה וכדומה. זה יחבר אתכם אל המורה ויחייב אותו לגלות כלפיכם יחס מיוחד וטוב יותר, בשל הקירבה והקשר הבלתי אמצעי שיצרתם.

7. קחו אחריות, טלו על עצמכם משימות ועימדו בהן, כי מורים מעריכים תכונות כאלה ויודעים לחזק את מי שנוהג כך, גם אם מצבו בלימודים לא מזהיר.
מהם עשרת הטיפים שיעזרו לכם להצליח במבחן אמי"ר?
מבחן אמי"ר הינו מבחן ידע באנגלית אשר בא לבחון את רמת הנבחן בשפה האנגלית לקראת לימודיו במוסדות ההשכלה הגבוהה ברחבי הארץ. המבחן משמש לסיווג רמות אנגלית ובחלק מהמקרים כתנאי קבלה למוסדות ההשכלה הגבוהה. ברוב המוחלט של המקרים, ציון של 234 ומעלה בבחינת האמי"ר מזכה את הנבחן בפטור אוטומטי מלימודי אנגלית. המבחן מורכב משלושה חלקים והוא אינו נחשב פשוט לפתירה.


יועצות הלימודים והמורים של בית הספר האמריקאי ריכזו עבורכם כאן מספר טיפים להצלחה בבחינה.


טיפ מספר 1
מבחן אמי"ר הינו מבחן אמריקאי. כל תשובה נכונה מזכה במספר נקודות, אבל יחד עם זאת על תשובות שגויות לא יורדות נקודות. לכן אם לא ידוע לך התשובה לשאלה מסוימת, תמיד עדיף לנחש, ולעבור לשאלה הבאה, מאשר להשאיר תשובה ריקה.


טיפ מספר 2
שאלות השלמת משפטים וניסוח מחדש במבחן אמי"ר, מסודרות ברמת הקושי עולה. לכן תמיד מומלץ לענות על השאלות בסדר שבו הן מופיעות..

חשוב לזכור שבשאלות הבנת הנקרא, השאלות מסודרות לפי סדר הופעתם בטקסט, ולכן השאלות אינן בהכרח בסדר קושי עולה.


טיפ מספר 3
במבחן האמי"ר אין צורך לקרוא את כל הטקסט בשאלות הבנת הנקרא. בבית הספר האמריקאי, אנו ממליצים לקרוא תחילה את השאלות ולענות על אילו שניתן לענות עליהן מבלי קריאה מעמיקה של כל הטקסט. רק כאשר נגיע לשאלות הדורשות קריאה יותר למעמיקה של הטקסט, יש להתחיל ממש לקרוא אותו.


טיפ מספר 4
במבחן אמי"ר לא כדאי להשאיר מקומות ריקים בדף התשובות. את דף התשובות קורא מחשב. למחשב אין דרך להבין אם בטעות פספסתם שאלה אחת. אם פספסתם שאלה האחת, כל שאר התשובות, גם אם הן נכונות, יופיעו במחשב כשאלות שגויות.


טיפ מספר 5
הבעיה הגדולה ביותר בבחינת אמי"ר הינה בעיה של חוסר זמן. על כן, ככל שנצליח לחסוך בזמן, יותר טוב.

חשוב מאוד להכיר את כל הוראת הבחינה לפני שניגשים אליה. תלמידים רבים מבזבזים זמן רב על קריאת הוראות הבחינה. הוראות הבחינה הינן זהות בכל מבחני ה אמי"ר. לכן הכרת כל הוראות הבחינה נותנת יתרון משמותי ויכולה לחסוך זמן יקר.


טיפ מספר 6
בשל חוסר הזמן בבחינת האמי"ר, תלמידים רבים נוטים שלא לקרוא את השאלות עד הסוף. קריאת כל השאלות במלואם הינה חובה בבחינת אמי"ר, על מנת שלא לטעות בתשובה.


טיפ מספר 7
במבחן האמי"ר יש צורך בלימוד של אוצר מילים גדול ככל האפשר. דרך אחת לעשות זאת הינה ע"י קריאה של ספרים ומאמרים באנגלית. ניתן גם לשפר את אוצר המילים על ידי צפייה בטלוויזיה באנגלית ללא כתוביות, וכן על ידי שמיעת תוכניות רדיו באנגלית. חשוב מאוד ללמוד מילים ממבחני אמי"ר שנעשו בעבר.


טיפ מספר 8
הציונים במבחן האמי"ר ניתנים באופן יחסי. כל נבחן מקבל ציון ביחס לנבחנים האחרים שנבחנו יחד איתו באותו מועד..על מנת למקסם את הביצוע בבחינה, מומלץ להתחיל ללמוד חודשיים עד שלושה חודשים לפני הבחינה, על מנת שכל החומר ישאר טרי בראש.


טיפ מספר 9
החדר בו תיבחנו עלול להיות קר מאוד. לכן כדאי להגיע עם מספר שכבות בגדים, ובמידת הצורך להוריד או להחזיר שכבות. כמו כן, כמעת תמיד יהיו בחינה כסאות סטודנט ולא שולחנות. לכן כדאי מראש להתרגל לישיבה על כסאות כאלה.


טיפ מספר 10
מבחן אמי"ר לא בהכרח משקף את רמת הידע האמיתי שלך באנגלית. ניתן על ידי לימוד ממוקד לבחינה ולימוד של טכניקות נכונות להצליח להוציא ציון במבחן האמי"ר שיהיה גבוה יותר בצורה משמעותית מרמת האנגלית האמיתית שלך,ובכך לחסוך מספר רב של קורסי חובה באוניברסיטה או במכללה בה תלמדו.לפרטים נוספים אודות הלימוד הממוקד למבחן, והטכניקות שיעזרו לכם להצליח,ניתן לפנות לבית הספר האמריקאי.
איך מומלץ ללמוד לבגרות באנגלית? (אנסין וחיבור באנגלית)


לתרגל הרבה אנסינים - יש ספרים של אנסינים. חשוב לתרגל לפעמים. מה שצריך לדעת זה איך לענות על אנסין ולהיות מתורגל בזה, ולא דווקא לדעת אנגלית טוב, ותרגול של אנסינים מהספרים האלה מאוד עוזר.

כמו כן כמובן שמומלץ מאוד לקרוא באנגלית וכמה שיותר, זה מאוד עוזר, אם זה בכל זאת קשה, אז גם לראות סרטים וסדרות (כאלה שמורידים מהאינטרנט) בלי הכתוביות ישפר את האנגלית שלכם.

לגבי החיבור, מומלץ לקבל משימות חיבור מהמורה, ולתרגל אותם, מומלץ מאוד להכין לעצמך כמה ביטויים ומיליים גבוהות שתוכלו להשתמש בהם בחיבור, מצאו כמה ביטויים כאלה שאפשר להשתמש בהם בכל מקרה, בלי קשר לנושא של החיבור.
איפה אפשר ללמוד את שפת הסימנים?



את שפת הסימנים, בה משתמשים אנשים חירשים וכבדי שמיעה ניתן ללמוד בקורסים אותם מעבירה עמותת "תעביר את זה הלאה" שמוזגה עם עמותת "נגישות ישראל" ומקדמת פרויקטים לקידום אנשים עם מוגבלויות ושילובם בחברה. פרויקט "תעביר את זה הלאה בשפת הסימנים" מסייע להגביר את המודעות לקהילת החרשים וכבדי השמיעה בארץ, מקדם את הנגישות השפתית תוך הכרת שפת הסימנים, מגשר בין אנשים שומעים וכבדי שמיעה ומעודד את העסקתם של החרשים במקומות עבודה. הקורסים מתקיימים במקומות שונים בארץ, כאשר ישנו קורס למתחילים וקורס נוסף למתקדמים והוא מועבר על ידי מורים חרשים.
מה לאכול כדי להגדיל את הריכוז בלימודים ובעבודה?



הסברה שקפה ושוקולד הם הטובים ביותר לריכוז, אינה ממש נכונה. זאת בשל כמויות הסוכר שיש בהם ושאחרי מספר דקות גורמת לצניחת הסוכר בדם, ובעקבותיה מורידה באופן משמעותי את הריכוז והעירנות. גם חטיפי אנרגיה שכוללים הרבה סוכר, משפיעים באופן דומה.

דווקא פחמימות עם שומנים הן היותר טובות לריכוז וללמידה, שכן התפרקותו האיטית של השומן מסייעת לפחמימות להתפרק לאט ולשמור על האנרגיה של הפחמימות, מה שמשפיע לטובה על הריכוז לאורך זמן.

כך שפירות יבשים, במיוחד אורגניים, סלט גזר מתוק (עם מיץ תפוזים ואגוזים בתוכו) וכמובן מיצי פירות וירקות יהיו מצויינים לכך.
לזקוקים לאוכל "אמיתי": גם סנדביצ'ים עם טחינה, חומוס ואבוקדו יעשו עבודה מצויינת.
איך לומדים למבחנים נכון?




כדי ללמוד נכון למבחן הקפידו על הדברים הבאים:

- בדקו בראש את כל הפרטים על משך וצורת המבחן - כולל בחירה - בחרו במה להתרכז וותרו על מה שניתן לוותר בבחירה

- פזרו את החומר על ימים רבים

- למדו בשעות שבהן אתם במיטב הריכוז

- שלבו קריאה של החומר וחזרה בקול

- רכזו את כל החומר מראש וחלקו אותו לכל יום

- עשו תקצירים של החומר המלא ובתחילת כל יום חיזרו על תקציר החומר שכבר למדתם

- ביום שלפני - חזרו על כל החומר בתקצירים

- ממש לפני המבחן (בערב שלפני או ביום הבחינה) לא מומלץ ללמוד - תנו לראש לנוח והירגעו ממנה.


מה חשוב בלימוד והכנה למבחני ההשמה?



כל הנושא שנוי במחלוקת - רבים רואים בו עוד צורה שבה גופים עושים כסף על חשבונם של תמימים שרוצים להתקבל לעבודה ולא פחות מכך - ניטרול של טכניקת מיון. לדבריהם, לימוד זה פוגע במעסיקים (הוא מביא להעסקת עובדים שלא בהכרח מתאימים אלא כאלה שלמדו לענות נכון על המבחנים) ובדיעבד - גם בעובד הלא מתאים שמתקבל ואחרי כן מתגלה כלא מתאים למישרה ומפוטר או נפגע.

מצד שני, לומדים שם את הטכניקות להתמודדות עם שאלות ומבחנים שמטרתם לנסות לאפיין את המועמד וליצור את הרושם הנדרש כדי להתקבל לעבודה - ממש כמו מבחן פסיכומטרי לאוניברסיטה ומבחנים דומים.
מהו מבחן אמי"ר לאוניברסיטה?


מבחן אמי"ר הוא למעשה בחינת המיון לרמות באנגלית של האוניברסיטאות. המבחן נועד ללמד את המוסד הלימודי על רמת ידיעותיו של המועמד ללימודים בשפה האנגלית, כך שיוכל לסווג אותו לקורסי החובה הנדרשים לו באנגלית או לפטור אותו מהם, אם מצבו באנגלית מאפשר זאת.
בחינת אמיר בודקת את השליטה הסבילה בשפה האנגלית, כפי שהיא באה לידי ביטוי בקריאה של קטעי טקסט והבנתם. כמובן שהיא מתייחסת לרמה אקדמית.
יש גם מבחן ידע באנגלית שמועבר באמצעות מחשב ונקרא מבחן אמיר"ם (אל דאגה - לא תצטרכו ידע קודם בתפעול מחשב). בחינת אמיר"ם (אמיר ממוחשב) בודקת את השליטה בשפה האנגלית ומכוונת לרמת הלימוד הנכונה למועמד.
עשרת הטיפים שיעזרו לכם להתמודד בהצלחה?
מבחן הטופל הינו מבחן ידע באנגלית אשר נדרש על ידי רוב מוסדות הלימוד לתארים מתקדמים בארה"ב. המבחן בוחן את ארבעת כישוריי השפה הכוללים קריאה, שמיעה, דיבור, וכתיבה. בנוסף, המבחן משלב מספר כישוריי שפה בכל אחד מהפרקים. ציוני הבחינה נעים בכל פרק בין 0 עד 30, ובמבחן כולו, בין 0 עד 120. המבחן הינו מבחן סף ולכן כל מוסד לימוד קובע את ציון המבער שעמו יוכלו סטודנטים להתקבל אליה.


יועצות הלימודים והמורים של בית הספר האמריקאי ריכזו עבורכם כאן מספר טיפים להצלחה בבחינה.


טיפ מספר 1
קושי אחד במבחן טופל בארץ הינו בעובדה שביום הבחינה יושבים מספר רב מאוד של אנשים בחדר ונבחנים בו זמנית. למעשה, אנשים מתחילים את הבחינה בזמנים שונים, וכן מגיעים לפרקי הבחינה השונים בזמנים שונים. לדגמה, כאשר נבחן אחד יעשה את פרק הדיבור, נבחן אחר יתחיל את פרק הקריאה, ולכן הריכוז של הנבחן בפרק הקריאה יהיה נמוך מכיוון שהוא ישמע את שכנו מדבר בקול רם.. לכן, מומלץ להצטייד בבחינה באטמי אוזניים וכן להגיע מוקדם ככל האפשר לבחינה על מנת להיכנס כמה שיותר קרוב לתחילת הבחינה.


טיפ מספר 2
פרק הקריאה בבחינה יכול להכיל בין שלושה לחמישה קטעי קריאה. לכל קטע מוקצבים 20דק'. זאת אומרת שפרק הקריאה יכול להמשך בין 60-100 דקות יש לשים לב לזמן שעובר, ולא להקדיש יותר מעשרים דקות לכל קטע על מנת להספיק את כל קטעי הקריאה.


טיפ מספר 3
במבחן TOEFL iBT ניתן להשתמש בדפי טיוטא לאורך כל הבחינה. דפי טיוטא באים לידי שימוש במיוחד בפרק השמיעה בבחינה. קטעי השמיעה בפרק השמיעה הינם ארוכים, יכולים להמשך מספר דקות. אין אפשרות לזכור את כל המידע וגם לא נבחנים בבחינה על היכולת לזכור דברים. על כן, מאוד חשוב ללמוד איך לסכם קטעי שמיעה, על מנת לנצל דפי טיוטא אלו במיטב.


טיפ מספר 4
התאמנו על נקודות החולשה שלכם! מאוד חשוב בלימוד למבחן הTOEFL לעבוד על כל נקודות החולשה שלכם. כדי לגלות מהן נקודות החולשה כדאי להיבחן במבחנים לדוגמה של הETS. עדיף להתמקד בנקודות החולשה מאשר לנסות לשפר את הנקודות החזקות שלכם.


טיפ מספר 5
מצד שני, אל תזניחו את הנקודות בהם אתם מרגישים חזקים. נכון שיש לעבוד על נקודות החולשה על מנת להצליח בבחינה, אבל לא פחות חשוב מזה, יש גם להתאמן על הנקודות החזקות.


טיפ מספר 6
תכירו את הוראות הבחינה לפני יום הבחינה! מאוד חשוב לקרוא את הוראות הבחינה, מאחר ומי שלא קורא את הוראות הבחינה עלול ליפול בבחינה ולעשות טעויות הנובעות מאי הבנה של מה שנדרש. מצד שני, בזמן הבחינה, הקריאה של הוראות הבחינה היא על חשבון זמן הבחינה. לכן, הכירו את הוראות הבחינה טרם הגעתכם לבחינה. ההוראות שניתנות בכל מבחן ומבחן הינן זהות לחלוטין. קריאה והבנה זה של הוראות הבחינה חוסכת זמן רב בבחינה עצמה – במיוחד למי שקצב הקריאה שלו איטי יחסית.


טיפ מספר 7
הימנעו מהשימוש במקש Help (עזרה) אלא אם כן אין לכם ברירה. מקש help יעלה שוב את הוראות הפרק. מי שהשתמש בטיפ 6 לא יהיה זקוק לתזכורת של הוראות הבחינה. חשוב לזכור שבעת הלחיצה על מקש help השעון אינו עוצר.


טיפ מספר 8
אל תיבהלו ואל תיכנסו לפאניקה אם אתם חושבים שלא הלך לכם טוב בשאלה מסוימת. תתרכזו רק בשאלה הנוכחית ולא בשאלות אחרות שעניתם עליהן. זהו טיפ חשוב אשר ניתן ללמוד איך להשתמש בו לאורך זמן.


טיפ מספר 9
הקציבו פרק זמן לכל שאלה. אם חשבתם קצת על השאלה ועדיין אינכם בטוחים בתשובה, נסו לפסול כמה שיותר תשובות ואז בחרו את התשובה הטובה ביותר. זיכרו, גם אם לא הייתם בטוחים בתשובתכם, אם הצלחתם לצמצם את מספר התשובות האפשריות מארבע לשתיים, יש סיכוי של 50% שהתשובה שלכם היא התשובה הנכונה.


טיפ מספר 10
הקפידו לעמוד בזמני המבחן על מנת שיהיה לכם מספיק זמן לכל שאלה. לאורך כל המבחן יופיע שעון עצר ואת מספר השאלות הנותרות. חישוב קצר ייתן לכם כמה זמן בממוצע יש להקדיש לכל שאלה, ולהיערך בהתאם כך שלא תצטרכו למהר לקראת בסוף הבחינה.


טיפ בונוס!
כל שאלה במבחן ה-TOEFL iBT שוות ערך לכל שאלה אחרת בבחינה. חשוב מאוד להשתדל לענות על כל השאלות ולא להיתקע בסוף עם שאלות שלא נענו!
אילו שיטות יכולות להקל על השינון של טקסטים מורכבים?


הנה רשימת דברים המסייעים על לימוד בעל פה:

1. העתקה של הטקסט בכתיבה לנייר היא אמצעי מצוין לשינון.

2. אם הטקסט אינו קדוש והמורה מאפשר זאת, ניתן להקל על משפטים מורכבים, באמצעות אמירה שלהם בצורה פשוטה לזכירה.

3. הקלטה של הקראת הטקסט והאזנה לה, בנסיעה באוטובוס, בעבודה בבית וכדומה (מומלץ לומר את הטקסט ביחד עם ההקלטה).

4. מצמידים תמונה או מרכיב ויזואלי לכל חלק בטקסט והם יסייעו לזכור אותו.

5. להצמיד מנגינה לטקסט - קל יותר לזכור טקסט ששרים אותו כמו שיר.

6. ליצור ראשי תיבות - רשימות פריטים קל מאד לזכור כראשי תיבות (כמו בהגדה של פסח: ר' יהודה היה נותן בהם סימנים דצ"כ עד"ש ובאח"ב).

7. דמיון (אסוציאציות) - טוב כדי לזכור מושגים קשים לזכירה או מילים קשות, פשוט מצמידים להם תמונה שקשורה או מדגימה אותם.

8. השוואה לפרטים שזוכרים - כמו תאריכים שמשווים ליום ההולדת שלנו, או מספרים היסטוריים שמשווים לאוכלוסיית מדינת ישראל וכו'.
איך להתנהג עם המורים של ילדי?
איך להתמודד נכון עם הבגרות במתמטיקה?
איך לאכול נכון בתקופת מבחני הבגרות?
איך לגרום לילדים להיות בעלי הערכה עצמית?
איך להתכונן היטב למבחן הפסיכומטרי?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.