» «
אבא
האם היעדרות מרובה של אב מהבית תשפיע בעתיד לרעה על הילדים?


אבא שנעדר הרבה מן הבית הוא לאו דווקא אבא ש"לא אכפת לו", אולי אפילו ההפך: מן הבוקר ועד הלילה הוא עמל להביא טרף לביתו ולדאוג למשפחה, בכל המובנים. הילדים שלנו יודעים וקולטים את המסר הזה, ללא מילים וללא הסברים ולכן אין מה לחשוש מ"חסר" בדמות אב. דמותו של האב, כמו של האם, היא משהו הרבה יותר עמוק ומהותי ממספר השעות בו הוא נמצא בבית. זהו קשר יקר, חשוב ואמיתי, של איכות ולא של כמות, שלא נמדד בשום פרמטר חיצוני זה או אחר.
כמו כן חשוב לזכור כי הילדים שלנו הגיעו לעולם אל תוך מציאות הערכים והסדרים שבה בחרנו לנהל את חיינו, כדאי ורצוי לאפשר לילדים להסתגל למה שהחיים מזמנים להם, אפילו שלא תמיד הדברים מתנהלים כפי שהיינו רוצים, כמו למשל, אבא שלא רואה, לדעתך, מספיק את הילדים.
ובכלל, כמה זה "מספיק" זמן עם הילדים???
רבים וטובים מגדולי ישראל ראו את אביהם דקות מועטות ביום, אם בכלל או רק משבת לשבת... תחשבו על זה...
לימודים
מהי התגובה הרצויה לכישלון בלימודים של ילדם?



אלו התגובות הרצויות של הורים במקרה של כישלון ילדם בלימודים:

1. אם מדובר על ילד תחרותי והישגי צריך ללמדו שגם אי הצלחה היא חלק מהדרך והיא אינה מעידה על המשך ההצלחה בעתיד. חשוב לתת מקום לאכזבה של הילד, לא להראות את האכזבה שלכם ולהתייחס לעניין בפרופורציות הנכונות.

2. כשמדובר על ילד שלא ממש מתרגש מציונים, כדאי לעודד אצלו את הרצון לשאוף ליותר ולהצליח.

3. בכל מקרה, תמיד חשוב לתת לילדים את ההרגשה שבבית לא מודדים אותם במונחים של כישלון והצלחה, אך נותנים חשיבות למידת ההשקעה וההשתדלות והאהבה היא כמובן ללא תנאי.
בגרות
איך להתמודד נכון עם הבגרות במתמטיקה?



הנה הדרך הנכונה להתמודדות עם מבחן הבגרות במתמטיקה:

1. כדי להוריד את סף הלחץ הראשוני יש לענות בהתחלה על השאלה הקלה ביותר עבורכם

2. יש לתכנן את הזמן מראש במידת האפשר בכדי להספיק את המבחן כולו.

3. יש לבדוק שעניתם על כל סעיפי השאלה.

4. כדאי להצטייד בדף נוסחאות ולהיעזר בו

5. בשאלוני צבירה כדאי לענות על כל השאלות, אפילו בצורה חלקית

6. למי שנבחן בשני שאלונים כדאי לעשות הפסקה שתוקדש למנוחה, שתייה ושירותים ולהימנע בזמן הזה בהשוואות בין מבחנים

7. כדאי לנצל את כל הזמן המיועד לבחינה גם אם סיימתם ולבדוק שוב את הפתרונות שקיבלתם
תזונה
מה לאכול כדי להגדיל את הריכוז בלימודים ובעבודה?



הסברה שקפה ושוקולד הם הטובים ביותר לריכוז, אינה ממש נכונה. זאת בשל כמויות הסוכר שיש בהם ושאחרי מספר דקות גורמת לצניחת הסוכר בדם, ובעקבותיה מורידה באופן משמעותי את הריכוז והעירנות. גם חטיפי אנרגיה שכוללים הרבה סוכר, משפיעים באופן דומה.

דווקא פחמימות עם שומנים הן היותר טובות לריכוז וללמידה, שכן התפרקותו האיטית של השומן מסייעת לפחמימות להתפרק לאט ולשמור על האנרגיה של הפחמימות, מה שמשפיע לטובה על הריכוז לאורך זמן.

כך שפירות יבשים, במיוחד אורגניים, סלט גזר מתוק (עם מיץ תפוזים ואגוזים בתוכו) וכמובן מיצי פירות וירקות יהיו מצויינים לכך.
לזקוקים לאוכל "אמיתי": גם סנדביצ'ים עם טחינה, חומוס ואבוקדו יעשו עבודה מצויינת.

לימודים

מבחנים
מהם עשרת הטיפים שיעזרו לכם להתמודד בהצלחה במבחן טופול?
מבחן הטופל הנו מבחן ידע באנגלית אשר נדרש על ידי רוב מוסדות הלימוד לתארים מתקדמים בארה"ב. המבחן בוחן את ארבעת כישוריי השפה הכוללים קריאה, שמיעה, דיבור, וכתיבה. בנוסף, המבחן משלב מספר כישוריי שפה בכל אחד מהפרקים. ציוני הבחינה נעים בכל פרק בין 0 עד 30, ובמבחן כולו, בין 0 עד 120. המבחן הינו מבחן סף ולכן כל מוסד לימוד קובע את ציון המבער שעמו יוכלו סטודנטים להתקבל אליה.


יועצות הלימודים והמורים של בית הספר האמריקאי ריכזו עבורכם כאן מספר טיפים להצלחה בבחינה:

1. קושי אחד במבחן טופל בארץ הינו בעובדה שביום הבחינה יושבים מספר רב מאוד של אנשים בחדר ונבחנים בו זמנית. למעשה, אנשים מתחילים את הבחינה בזמנים שונים, וכן מגיעים לפרקי הבחינה השונים בזמנים שונים. לדגמה, כאשר נבחן אחד יעשה את פרק הדיבור, נבחן אחר יתחיל את פרק הקריאה, ולכן הריכוז של הנבחן בפרק הקריאה יהיה נמוך מכיוון שהוא ישמע את שכנו מדבר בקול רם.. לכן, מומלץ להצטייד בבחינה באטמי אוזניים וכן להגיע מוקדם ככל האפשר לבחינה על מנת להיכנס כמה שיותר קרוב לתחילת הבחינה.

2. פרק הקריאה בבחינה יכול להכיל בין שלושה לחמישה קטעי קריאה. לכל קטע מוקצבים 20דק'. זאת אומרת שפרק הקריאה יכול להמשך בין 60-100 דקות יש לשים לב לזמן שעובר, ולא להקדיש יותר מעשרים דקות לכל קטע על מנת להספיק את כל קטעי הקריאה.

3. במבחן TOEFL iBT ניתן להשתמש בדפי טיוטא לאורך כל הבחינה. דפי טיוטא באים לידי שימוש במיוחד בפרק השמיעה בבחינה. קטעי השמיעה בפרק השמיעה הינם ארוכים, יכולים להמשך מספר דקות. אין אפשרות לזכור את כל המידע וגם לא נבחנים בבחינה על היכולת לזכור דברים. על כן, מאוד חשוב ללמוד איך לסכם קטעי שמיעה, על מנת לנצל דפי טיוטא אלו במיטב.

4. התאמנו על נקודות החולשה שלכם! מאוד חשוב בלימוד למבחן הTOEFL לעבוד על כל נקודות החולשה שלכם. כדי לגלות מהן נקודות החולשה כדאי להיבחן במבחנים לדוגמה של הETS. עדיף להתמקד בנקודות החולשה מאשר לנסות לשפר את הנקודות החזקות שלכם.

5. מצד שני, אל תזניחו את הנקודות בהם אתם מרגישים חזקים. נכון שיש לעבוד על נקודות החולשה על מנת להצליח בבחינה, אבל לא פחות חשוב מזה, יש גם להתאמן על הנקודות החזקות.

6. תכירו את הוראות הבחינה לפני יום הבחינה! מאוד חשוב לקרוא את הוראות הבחינה, מאחר ומי שלא קורא את הוראות הבחינה עלול ליפול בבחינה ולעשות טעויות הנובעות מאי הבנה של מה שנדרש. מצד שני, בזמן הבחינה, הקריאה של הוראות הבחינה היא על חשבון זמן הבחינה. לכן, הכירו את הוראות הבחינה טרם הגעתכם לבחינה. ההוראות שניתנות בכל מבחן ומבחן הנן זהות לחלוטין. קריאה והבנה זה של הוראות הבחינה חוסכת זמן רב בבחינה עצמה – במיוחד למי שקצב הקריאה שלו אטי יחסית.

7. הימנעו מהשימוש במקש Help (עזרה) אלא אם כן אין לכם ברירה. מקש help יעלה שוב את הוראות הפרק. מי שהשתמש בטיפ 6 לא יהיה זקוק לתזכורת של הוראות הבחינה. חשוב לזכור שבעת הלחיצה על מקש help השעון אינו עוצר.

8. אל תיבהלו ואל תיכנסו לפאניקה אם אתם חושבים שלא הלך לכם טוב בשאלה מסוימת. תתרכזו רק בשאלה הנוכחית ולא בשאלות אחרות שעניתם עליהן. זהו טיפ חשוב אשר ניתן ללמוד איך להשתמש בו לאורך זמן.

9. הקציבו פרק זמן לכל שאלה. אם חשבתם קצת על השאלה ועדיין אינכם בטוחים בתשובה, נסו לפסול כמה שיותר תשובות ואז בחרו את התשובה הטובה ביותר. זיכרו, גם אם לא הייתם בטוחים בתשובתכם, אם הצלחתם לצמצם את מספר התשובות האפשריות מארבע לשתיים, יש סיכוי של 50% שהתשובה שלכם היא התשובה הנכונה.

10. הקפידו לעמוד בזמני המבחן על מנת שיהיה לכם מספיק זמן לכל שאלה. לאורך כל המבחן יופיע שעון עצר ואת מספר השאלות הנותרות. חישוב קצר ייתן לכם כמה זמן בממוצע יש להקדיש לכל שאלה, ולהיערך בהתאם כך שלא תצטרכו למהר לקראת בסוף הבחינה.


טיפ בונוס!
כל שאלה במבחן ה-TOEFL iBT שוות ערך לכל שאלה אחרת בבחינה. חשוב מאוד להשתדל לענות על כל השאלות ולא להיתקע בסוף עם שאלות שלא נענו!
לקויות למידה
איך אפשר לזהות הפרעת קשב וריכוז?



לפי ספר האבחנות הפסיכיאטריות (מה שקרוי ה-DSM) אצל מי שסובל מהפרעת קשב וריכוז צריכים להתקיים, במשך שישה חודשים לפחות, לפחות שישה סימפטומים שמפריעים ופוגעים בתפקוד התקין שלכם.

הנה הסימפטומים:

נטייה לשכוח משימות יומיומיות.

בעיה בתשומת הלב לפרטים וריבוי של טעויות, לעתים קרובות מדי.

מי שלעתים קרובות קשה לו להתמיד בפעילויות שהוא מבצע.

כישלון בהשלמת מטלות לעתים קרובות מדי.

אי ביצוע של הוראות.

מי שלעתים קרובות נמנע מעיסוק במטלות שדורשות מאמץ מנטלי מתמשך.

חוסר הקשבה לעתים קרובות לאנשים שמדברים אליו.

קשיים, לעתים קרובות, בהתארגנות לביצוע של מטלות שונות.

אנשים שמרבים לאבד חפצים ודברים שדרושים להם לביצוע מטלות.

מי שגירויים חיצוניים גורמים לו בקלות להסחת דעת.
לימודים
מהם עשרת הטיפים שיעזרו לכם להתמודד בהצלחה במבחן ה-GRE?
מבחן ה-GRE הינו מבחן פסיכוטכני אשר בא לתת מדד משותף לאוניברסיטאות ברחבי העולם. המבחן מורכב משלושה פרקים שונים-כתיבה, אנגלית, מתמטיקה. הבחינה מהווה כלי למיון והערכה של מועמדים המבקשים להתקבל לתארים מתקדמים במוסדות להשכלה גבוהה.


יועצות הלימודים והמורים של בית הספר האמריקאי ריכזו עבורכם מספר טיפים שיעזרו לכם להצליח בבחינה.


בפרק הראשון של הבחינה תתבקשו לכתןב שני חיבורים שונים. בחיבור הראשון תתבקשו שבו לכתוב מאמר על סוגייה נתונה, ובחיבור השני תתבקשו לנתח סיטואציה או טענה מסוימת.


טיפ מספר 1
בחיבור הראשון, בו יש לכתוב מאמר על סוגייה, ניתנת לנבחן גמישות רבה באופן כתיבת החיבור. מומלץ לתרגל כתיבה של חיבורים בנושאים שונים תוך כדי שמירה על מגבלת הזמן של 45 דק' דרך טובה להתכונן לחיבור זה היא לשאול את עצמכם את השאלות הבאות בעת הקריאה של הנושאים הניתנים בבחינה (ניתן למצוא רשימה מלאה של כל הנושאים בבחינה באתר של בית הספר האמריקאי.

א.מהי כוונת ההצהרה? מהו בדיוק הנושא המרכזי?

ב.האם אתם מסכימים עם כל ההצהרה או עם חלקה? למה, או למה לא?

ג.האם ההצהרה ברת-תוקף או הגיונית רק במקרים מסוימים?

ד.האם עליכם לפרש ביטויים או מושגים מסוימים המובאים בהצהרה?

ה.אם בחרתם בעמדה מסוימת בנושא, מהם הנימוקים אשר תומכים בעמדתכם?

ו.באלו דוגמאות – היפותטיות , מידע מוקדם, או מניסיון אישי – תוכלו להשתמש על מנת להבהיר את הנימוקים הללו ועל מנת לקדם את עמדתכם? איזה מבין הדוגמאות הינם המשכנעים ביותר?

ז.באיזה נימוקים יכול מישהו לדחות או לערער על עמדתך.?

טיפ מספר 2
בחיבור השני, בו יש לנתח טיעון מסוים, הגמישות בכתיבת החיבור מוגבלת להיגיון הטיעון שהועלה בשאלה. לכן, יש לקרוא בעיון את הטיעון הנתון, ולנתח אותו בקפדנות.

תרגלו כתיבה של חיבורים בהם יש לנתח טיעונים שונים תוך כדי שמירה על מגבלת הזמן של 30 דק'. .

נסו לשאול את השאלות הבאות בעת הקריאה של הנושאים הניתנים בבחינה (ניתן למצוא רשימה מלאה של כל הנושאים בבחינה באתר של בית הספר האמריקאי.


א.אילו טענות, מסקנות והנחות יסוד ניתנים בטיעון?

ב.אילו הסברים אלטרנטיביים ודוגמאות תומכות תוכלו לעלות?

ג.אילו ראיות נוספות מחזקות או מחלישות את הטענות?

ד.אילו שינויים בטיעון יכולים להפוך אותו ליותר מבוסס?

טיפ מספר 3
תרגלו שאלות לדוגמה תחת לחץ זמן על מנת להתרגל לקצב הבחינה. למשל, אם יש 30 שאלות בפרק, ויש 30 דקות לסיים את הפרק (כמו בפרק המילולי), הקציבו לעצמכם ממוצע של דקה אחת לסיים כל שאלה. כאשר אתם מתרגלים, קחו בחשבון את הזמן וזיכרו כי התעקבות על שאלה אחת, תגרע זמן מהשאלות הבאות.

טיפ מספר 4
השתמשו בTutorial. זוהי אפשרות עבורכם להכיר טוב יותר את הבחינה. הזמן שבו עוברים על הTutoria אינו כלול בזמן לכל פרק. הזמן המוקצב לקריאת הוראות הבחינה הוא 30 דק' שאינן כלולות בזמן הבחינה. זוהי הזדמנות טובה להכיר את המחשב לפני תחילת כל פרק של הבחינה.

בזמן הבחינה ניתן ללחוץ על כפתור "Help" על מנת לעבור שוב על ההוראות לאותו פרק, אבל קריאת הוראות ההדרכה, כעת, נעשית על חשבון זמן הבחינה.

טיפ מספר 5
שימו לב לקצב פתירת השאלות שלכם לאורך כל הבחינה. חשוב לסיים את הבחינה. קראו את כל ההוראות לפני המענה על שאלות. ההוראות בתחילת כל פרק נותנות את מספר השאלות בפרק וכן פרק הזמן הנתון לפרק.

חשוב מאוד לתת זמן קצוב לכל שאלה על מנת שתוכלו להקדיש מספיק זמן לכל שאלה במבחן. זכרו את הזמן הממוצע הניתן לכל שאלה.

טיפ מספר 6
לאחר תחילת הבחינה, תוכלו לראות שעון על המסך אשר יספור אחורה את הזמן הנותר לסוף הפרק. ניתן להחביא שעון זה, אך מומלץ לבדוק אותו מדי פעם על מנת למדוד את ההתקדמות שלכם. השעון ייתן תזכורת כאשר נותרו עוד 5 דקות אחרונות בפרק.

השתמשו בזמנכם בחוכמה. קראו כל שאלה לעומק על מנת להבין בדיוק מה מבקשים מכם. פסלו שאלות לא נכונות ובחרו בתשובה הטובה ביותר. אל תתעקבו על שאלה אחת קשה. המשיכו בבחינה ונסו לסיים את כל הפרק.

טיפ מספר 7
מבחנים ממוחשבים אדפטיביים כמו מבחן ה-GRE דורשות מענה לכל שאלה בסדר בו מופיעות. לא ניתן לדלג על שאלה ולחזור אליה אחר כך. המחשב בוחר את השאלה הבאה מתוך מאגר גדול של שאלות על בסיס תשובותיכם הקודמות.

טיפ מספר 8
אל תיכנסו לפאניקה אם לא ידעתם תשובה לשאלה כלשהי. אל תבזבזו זמן רב מדי על שאלה אחת. אם לא הגעתם לתשובה לאחר זמן סביר, פסלו כמה שיותר תשובות ובחרו בתשובה שנראת לכם הכי נכונה.

טיפ מספר 9
אם לא נותר זמן רב בסוף פרק מסוים, נסו כמיטב יכולתכם לסיים את הפרק. רוב הנבחנים יקבלו ציון גבוה יותר אם יסיימו את כל השאלות בבחינה.

טיפ מספר 10
בבחינת ה-GRE, חשוב במיוחד להגדיל ככל האפשר את אוצר המילים. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת, היא על ידי קריאת ספרים, ולימוד עצמי של מילים בעזרת כרטיסיות.
לימודים
איך מומלץ ללמוד לבגרות באנגלית? (אנסין וחיבור באנגלית)


לתרגל הרבה אנסינים - יש ספרים של אנסינים. חשוב לתרגל לפעמים. מה שצריך לדעת זה איך לענות על אנסין ולהיות מתורגל בזה, ולא דווקא לדעת אנגלית טוב, ותרגול של אנסינים מהספרים האלה מאוד עוזר.

כמו כן כמובן שמומלץ מאוד לקרוא באנגלית וכמה שיותר, זה מאוד עוזר, אם זה בכל זאת קשה, אז גם לראות סרטים וסדרות (כאלה שמורידים מהאינטרנט) בלי הכתוביות ישפר את האנגלית שלכם.

לגבי החיבור, מומלץ לקבל משימות חיבור מהמורה, ולתרגל אותם, מומלץ מאוד להכין לעצמך כמה ביטויים ומיליים גבוהות שתוכלו להשתמש בהם בחיבור, מצאו כמה ביטויים כאלה שאפשר להשתמש בהם בכל מקרה, בלי קשר לנושא של החיבור.


בנים ובנות
איך לגרום לכך שלא יהיה פער בלימודים בין בנים ובנות?


הנה מספר דרכים למניעת פער בלימודים בין בנים לבנות:

1. העבירו לבנותיכם מסרשהן יכולות להשיג כל מה שתרצנה ואך אחד לא יכול להתוות להן דרך שהותוותה מראש.

2. העלו את ציפיותכם מהבנות ואל תלחצו על הבנים עם ציפיות יותר מדי גבוהות.

3. לפני כל תשובה שאתם נותנים לילדכם או לילדתכם חשבו האם הייתם נותנים את אותה התשובה אילו היו בני המין השני.

4. חשוב שמורים ומחנכים יהיו ערים לנושא השיווין בי המינים. לדוגמה עובדה בקבוצות שבנות לא יהיו בהן מיעוט ומשובים חיוביים לעבודות של בנות בפני הכיתה כולה.
מה התחליף לבחינות הבגרות?


התשובה היא כן. בהחלט!

הבגרות החלה ככלי מיון לעולם העבודה. איכשהו, בסביבות שנות ה-80 בערך, היא חדלה לגמרי להיות רלוונטית והיום פחות מתואר ראשון לא יכניס אותך לשום מקום עבודה שתרצה. מאז, שימש ציון הבגרות רק למטרה אחת, שגם אותה הוא עושה רע - לנבא את ההצלחה בלימודים האקדמיים ולמעשה - למיין את הנכנסים בשערי המוסדות להשכלה גבוהה. הסוד הוא שכושר הניבוי שלו די עלוב (וגם של הפסיכומטרי - אבל אל תגלו לאף אחד - יהיו המון מובטלים אם זה ייוודע..).

אבל מערכת החינוך הקפואה לא ויתרה עליה. הסיבות רבות ולא יפורטו כאן.

לפי הצעתי, הבגרות על כל נזקיה תוחלף בהוראה של ידע רלוונטי, מיומנויות אישיות, מומחיות, יצירתיות, שיטות חקר, טכניקות ניתוח והבנה, במטרה להקנות ערכים וכלי למידה אמתיים. כלים אלה שווים זהב בעולם המודרני והשיטה הנוכחית - רובה לא השתנתה עשרות שנים - פשוט לא מקנה אותם! - שאלו את המרצים באקדמיה..

יהיו 3 מסלולים בכל בי"ס: מדעי, מקצועי ואזרחי - כולם ברמה גבוהה ועם מורים איכותיים - על פי נטיית התלמיד ולא בגלל שהוא פחות או יותר טוב. איש לא יורחק לבית ספר מקצועי מרוחק ומשפיל, אלא אם היה אלים או עברייני (מעמד המורה כבר אמרנו?). במקום זאת נטפח במסלול המקצועי בעלי מקצוע איכותיים ולא קומבינטורים. אלה ילמדו ליד מסלול מדעי למצוינים, שבמקום לשנן ילמד לחשוב ולחקור ולמצות את המצוינות והיצירתיות (שלל התכונות הכי מבוקשות במדע וההייטק) וגם מסלול אזרחי - שירכוש בתיכון ידע ומיומנויות נדרשים לקריירה בתחומים כמו חשבונאות, משפטים, מינהל ועוד.

בנוסף, יבוטלו שקר הפסיכומטרי ומכוני הלימוד שמלמדים לרמות אותו, לטובת שיטת משפך הפוך. בשיטה זו יתקבלו כולם לתואר ראשון ויוכשרו לעולם האמיתי, כשכישורים רבים הם כבר יביאו עימם מהתיכון (היום הם לא והם עצמם יעידו על כך..).

איך יקבעו מי יתקבל לאיפה, אתם שואלים...

ובכן, המוסדות האקדמיים יוכלו למיין את בוגרי התיכון על פי הצלחתם בציוני התיכון, בשילוב סטטיסטי עם הצלחתם היחסית של בוגרים קודמים של בית הספר שממנו באו. מקדם הצלחה זה יהיה כלי ניבוי טוב יותר מהבגרות ומצד שני - הוא יהיה זול יותר למערכת החינוך ויאפשר נושאי הוראה חשובים שהיום נדחקים לטובת טוטם הבגרות. הוא גם יחסוך להורים ממון רב שהיום נזרק על מורים פרטיים והשלמות אינסופיות של ידע למעבר בחינות הבגרות. ועל מכוני הפסיכומטרי לא דיברנו..

התוצאה: בסוף תואר ראשון ימשיכו למדע, מחקר ותארים גבוהים תותחי העל שלנו שרוצים בכך. מי שבאו לרכוש תואר ימשיכו לקריירה עם כלים מעולים כשבדרך הם לא משכנו את כל שנות ההתבגרות שלהם לידע לא נחוץ ורכשו כלים לחיים, זוגיות, כלכלת משפחה, חינוך הילדים וערכים אזרחיים ואנושיים שבתקציבי החינוך וסדרי העדיפויות המעוותים של השיטה הנוכחית נפגעו קשות וחלקם הגדול פשוט לא שם.

ובל נשכח - החיסכון הכספי יהיה עצום - גם למערכת, גם לכלכלת המשפחה וגם ללומדים!

בהצלחה לנו!
איך לא להילחץ מזיכרון שנחלש?



הנה כמה טכניקות לשיפור הזיכרון:

1. נסו למשל ליצור קשרים בין הפרטים שעליכם לזכור (המציאו בראש סיפור שכולל את כל הפריטים שיש לזכור וחיזרו עליו בראש כמה פעמים).

2. במקרה שאינכם זוכרים מספרים - נסו לחלק אותם לקבוצות באופן שונה ממה שהתרגלתם (למשל את המספר 9765651 אפשר לזכור כ-97 65 651 או 976-565-1 או 97 65 65 1 - לכל אחד מבנה זכרון נוח אחר).

3. נסו להרגיל את עצמכם לרשום דברים בפנקס צמוד.

4. ככלל, כדאי לתרגל שינון של דברים חשובים (מספרי טלפון וכדומה) גם אם לא צריך - זהו תרגול לזיכרון, כמו גם פתרון תשבצים, משחקי זיכרון ועוד.
באיזה אתר אפשר לנהל רשימת פריטים ביבליוגרפיים ולייצא למעבד תמלילים?


האתר BibMe הוא שירות חופשי מקוון לבניה של רשימות ביבליוגרפיות לצורך כתיבת מאמרים ומחקרים.

הוא תומך בסוגי פריטים מגוונים כמו: ספרים, עיתונים, מגזינים, עיתון, אתרים, כתבי עת, סרטים, ראיונות, הרצאות, אנציקלופדיות, תמונות, שידורי טלוויזיה ותוכניות רדיו.

מבחינת תבניות אקדמיות וכללי ציטוט, האתר תומך בפורמטים הבאים: APA, MLA, Chicago, Turabian.

באתר ניתן לחפש במאגר מידע בן מליוני רשומות שהוא כולל וליצור בעזרתו, אוטומטית ובקלות, רשימות ביבליוגרפיה מכובדות.

צירפנו אתר חופשי נוסף ודומה, אם כי העברית שלו פחות ברורה, מבחינת התמיכה. שווה לבדוק אותו.
אילו שיטות יכולות להקל על השינון של טקסטים מורכבים?


הנה רשימת דברים המסייעים על לימוד בעל פה:

1. העתקה של הטקסט בכתיבה לנייר היא אמצעי מצוין לשינון.

2. אם הטקסט אינו קדוש והמורה מאפשר זאת, ניתן להקל על משפטים מורכבים, באמצעות אמירה שלהם בצורה פשוטה לזכירה.

3. הקלטה של הקראת הטקסט והאזנה לה, בנסיעה באוטובוס, בעבודה בבית וכדומה (מומלץ לומר את הטקסט ביחד עם ההקלטה).

4. מצמידים תמונה או מרכיב ויזואלי לכל חלק בטקסט והם יסייעו לזכור אותו.

5. להצמיד מנגינה לטקסט - קל יותר לזכור טקסט ששרים אותו כמו שיר.

6. ליצור ראשי תיבות - רשימות פריטים קל מאד לזכור כראשי תיבות (כמו בהגדה של פסח: ר' יהודה היה נותן בהם סימנים דצ"כ עד"ש ובאח"ב).

7. דמיון (אסוציאציות) - טוב כדי לזכור מושגים קשים לזכירה או מילים קשות, פשוט מצמידים להם תמונה שקשורה או מדגימה אותם.

8. השוואה לפרטים שזוכרים - כמו תאריכים שמשווים ליום ההולדת שלנו, או מספרים היסטוריים שמשווים לאוכלוסיית מדינת ישראל וכו'.
איך לומדים למבחנים נכון?




כדי ללמוד נכון למבחן הקפידו על הדברים הבאים:

1. בדקו בראש את כל הפרטים על משך וצורת המבחן - כולל בחירה - בחרו במה להתרכז וותרו על מה שניתן לוותר בבחירה

2. פזרו את החומר על ימים רבים

3. למדו בשעות שבהן אתם במיטב הריכוז

4. שלבו קריאה של החומר וחזרה בקול

5. רכזו את כל החומר מראש וחלקו אותו לכל יום

6. עשו תקצירים של החומר המלא ובתחילת כל יום חיזרו על תקציר החומר שכבר למדתם

7. ביום שלפני - חזרו על כל החומר בתקצירים

8. ממש לפני המבחן (בערב שלפני או ביום הבחינה) לא מומלץ ללמוד - תנו לראש לנוח והירגעו ממנה.
איזה אתר מאפשר ליצור לעצמך ולאחרים מבחנים קטנים לתרגול נושאים?


האתר quizlet מאפשר למשתמש להכין סוגי כלים שונים ללימוד ותרגול נושאים, בעיקר לימוד שפות, אם כי לא רק. בין הכלים ש-Quizlet מאפשר ליצור:

Flashcards - כרטיסיות לימוד
Learn - תרגול של אוצר מילים מוגדר
Scatter - צריך לגרור מילים לפירוש שלהן
Speller - הכתבה. צריך לכתוב כל מילה שמושמעת
Test - מבחן עצמי עם ציון בסופו
RaceSpace - משחק תרגול שבו הקלדת מילים לפני שהן נעלמות נותנת נקודות.


כאמור, האתר מעולה ללימוד מילים בשפות שונות והוא תומך ברבות מהן, כולל אנגלית, רוסית, ערבית, צרפתית ועוד.
כיצד לכתוב עבודה אקדמית?


עבודה אקדמית היא למעשה דרכו של המרצה לבדוק כיצד הבנת את החומר הנלמד במהלך הסמסטר, בניגוד למבחן בו עליך לזכור כמות גדולה של חומר (שנשכח בדיוק יום אחרי קבלת הציון), בהכנת עבודה אקדמית ניתן להיעזר במחברת הקורס, בספרי עזר, באינטרנט ובכל מקור אחר.

עבודת סמינריון היא עבודה רחבה יותר, המכילה בדרך כלל 30-40 עמודים, בהתאם להנחיות, אך הכללים לכתיבתה זהים לכללי כל עבודה אקדמית אחרת במהלך התואר:


לוח זמנים – יש לשים לב מהו מועד ההגשה של העבודה, מומלץ להכין לוח זמנים לגבי אופן ביצוע העבודה או הסמינריון, כדי לא לגלות ביום לפני ההגשה שלא הספקת לקרוא מאמר כלשהוא, ואז לעבוד כל הלילה על העבודה ולהגיש אותה בלחץ. בעזרת לוח זמנים מסודר באפשרותך לעקוב אחרי התקדמותך בעבודה לצד המטלות הנוספות שלך, וכך לתכנן את הזמן נכון ולהשאיר מספיק ימים חופשיים להתכונן למבחנים השונים ולהכין את העבודות האקדמיות והסמינריונים בזמן.


בחירת נושא העבודה – בדרך כלל עבודה אקדמית קשורה באופן ישיר לקורס האקדמי, במידה וניתנת לך אפשרות בחירת נושא אישי, כדאי לבחור נושא כמה שיותר רחב, כדי לאפשר מציאת חומרי עזר רבים ולא להיאלץ להסתפק במאמר אחד או שניים.


מומלץ לבחור נושא שמעניין אותך, אפילו קצת, יהיה לך קשה להתחבר ולכתוב עבודה על נושא שמשעמם אותך.


מומלץ לבדוק באיזו שפה כתובים רוב המקורות הקשורים לנושא – מאמר אחד באנגלית יכול להיות נסבל אבל אם כל המקורות של העבודה כתובים בצרפתית, תהיה לך עבודה כפולה. באפשרותך להשתמש בשירות התרגום לסטודנטים.


אמנם העבודה האקדמית היא בדרך כלל אישית, אך מומלץ להתייעץ בנושא העבודה עם חברים שלמדו איתך בקורס, לעיתים "סיעור מוחות" יכול לעזור לך לפתור בעיה שנתקלת בה במהלך עשיית העבודה או אפילו לתת לך רעיונות נוספים שלא חשבת עליהן לבד.


אינטרנט – בימינו, כאשר לרובנו יש בבית מחשב אישי המחובר לרשת האינטרנט, רבים סבורים כי ניתן לכתוב עבודה סמינריונית בלי לצאת מהבית, על ידי חיפוש נושא העבודה בגוגל וקריאת מאמרים ואתרי אנציקלופדיות שונים און ליין, אך יש לזכור כי לא ניתן לסמוך על כל טקסט באינטרנט, כידוע, אין הגבלה ואין חוק על העלאת תוכן לרשת האינטרנט וכל אחד יכול לעלות לרשת כל דבר, גם אם אין לו סמכות או ידע מתאימים. לעומת זאת, מאחורי הספרות הכתובה יש בדיקות ואישורים, ולא כל אחד יכול להוציא ספר ולהציג אותו בחנויות ובספריות בצורה חופשית, ולכן על הספרות הכתובה אין עוררין וניתן לסמוך ברוב המקרים על הכתוב בה, ולצטט ממנה.


לא מומלץ לעלות בעבודה מסקנות ללא ביסוס מהחומר הנלמד או ממקורות.


לא מומלץ לעלות לעבודה חומר שאינו קשור לנושא העבודה כדי "לנפח" אותה – המרצה מעדיף עבודה תמציתית וקולעת, אם הוא ביקש מינימום 10 דפים ויצא לך רק 8 דפים, עדיף לא למרוח, אלא להסביר לו מדוע גם 8 הספיקו לך.


מומלץ להבליט את הרעיונות המרכזיים של העבודה, להשאיר שוליים, ריווח נוח (ולא גדול מידי) בין השורות, מספרי עמודים, ובדיקת שגיאות כתיב.


מומלץ לא להשתמש במילים דו משמעויות, בניסוחים כללים וביותר מידי דוגמאות.


ביבליוגרפיה – הביבליוגרפיה לא קיימת כדי להוכיח למרצה שבאמת היית בספריה ולא עשית הכל מהבית (או חס וחלילה העתקת את העבודה) – כתיבת הביבליוגרפיה יכולה לעזור גם לך בעתיד כאשר יהיה לך צורך בנושא הקשור לעבודה המקורות בהן השתמשת יהיו שמורים לצד העבודה.


באתר הסטודנטים פרופסור ישנו מאגר התוכן האקדמי הגדול בישראל, ובו מגוון תכני לימוד כגון עבודות אקדמיות, עבודות סמינר, עבודות סמינריוניות, עבודות תזה, סיכומים, מחברות קורס, מבחנים, תירגומים ועוד במגוון תחומי הלימוד הקיימים בישראל. באפשרותך לחפש תוכן אקדמי בהתאם לקורס שלך, ולהיעזר בתכנים האקדמיים של סטודנטים אחרים, על מנת לקבל ראייה נוספת שתעזור לך בכתיבת העבודה שלך.


לאחרונה עלה לאתר פרופסור סוכן חכם, ניתן להיכנס אליו דרך עמודי חיפוש תוכן אקדמי, ודרכו ניתן להגדיר תוצאות חיפוש ספציפיות על פי שם מרצה, שם מוסד אקדמי, שם קורס, מקצוע קורס וכדומה, הסוכן החכם זוכר את החיפוש שעשית וידע לעדכן אותך בכל חומר חדש שיתווסף לאתר ויהיה רלוונטי אלייך, בזמן אמת וישירות לכתובת המייל שלך.
איך להתכונן לחזרה ללימודים לאחר החופשה?


הקיץ והחופשה הארוכה מביאים אתם יציאה משגרה ואף איבוד שליטה על סדר יום קבוע ומחויייבות. כך תכינו את ילדכם לחזרה לשגרת בית הספר והלימודים וסדר יום קבוע:

1. שתפו את הילדים בהכנות לקראת בית הספר, קניית ספרים, ילקוט וצרכי לימוד אחרים. עטפו יחד אתם את המחברות והספרים, תנו להם להדביק מדבקות עם שמם ושם המקצוע וארגנו את הקלמר.

2. הכינו את פינת הלימודים בבית. וודאו שהשולחן והכיסא בגובה הנכון, שיש תאורת שולחן מתאימה ושהוא נקי מחפצים שיגרמו להסחות דעת.

3. כשבועיים לפני החזרה ללימודים חזרו להקפיד על שעת שינה קבוע, כולל טקסי השינה הקבועים הנהוגים אצלכם. ארוחהף אמבטיה, סיפור והתנתקות ממסכים.

4. קנו שעון מעורר והרגילו את הילדים לכוון אותו. המסר הוא העברת האחריות אליהם בנוגע לקימה והימנעות מאיחורים. רצוי להימנע משימוש בשעון המעורר בסלולאר.

5. הגדירו את הציפיות שלכם מהילדים בנוגע לזמנים, שיעורים והתנהלות כללי בשנת הלימודים והעבירו זאת לילדים בשיחה.

6. ערכו שיחה אחת לשבוע בה תתעדכנו על על תכניות הילדים ותוכל גם לתת להם משוב על השבוע שחלף. זו גם הזדמנות מצויינת סתם לדבר ולהיות יחד.


איך להתכונן היטב למבחן הפסיכומטרי?



רבים מאיתנו נדרשים לבצע את הבחינה הפסיכומטרית הנערכת מספר פעמים בשנה במועדים קבועים בכל הארץ, ואז מגיע הרגע בו על מנת למקסם הצלחות ולהוציא ציון מירבי. אנו מתלבטים האם אנו נדרשים לעזרה? ללימוד? להנחיה? לקורס?

הנה מספר טיפים לבחינה הפסיכומטרית, אפילו לפני שאתם מגיעים
להחלטה בנושא איך ללמוד:

1. הרחבת אוצר המילים העברי - כפי שחלקכם אולי שמע, הבחינה מורכבת מ-3 נושאים: חלק כמותי, חלק מילולי וחלק אנגלית. בחלק המילולי על מנת לפתור חלק רב מן השאלות יש לדעת מילים רבות בשפה העברית, גם מילים שביום יום כמעט ואין לנו שימוש בהן. על כן מומלץ לקרוא ספרים, לפתור תשבצים, או לקנות ערכת לימוד באחת מחנויות הספרים ולהתחיל בהקדם ללמוד ולשנן אוצר מילים.

2.הרחבת אוצר המילים האנגלי - בחלק האנגלית כמו בחלק העברית נדרש אוצר מילים. אחרת, לא ניתן לפתור שאלות אלא אולי ולנחש תשובה נכונה. על כן מומלץ שוב לקרוא ספרים, לקרוא עיתון באנגלית, להעשיר את שפת האנגלית ואוצר המילים. כמו כן בערכות הלימוד השונות תוכלו למצוא מילון אנגלי-עברי ולשנן.

3. החלק הכמותי - ידע רב במתמטיקה בסיסית יתרום לפתרון נכון של שאלות המופיעות בבחינה, אולם הבחינה מוקצבת בזמן 25 דקות ל-25 שאלות בפרק זה,
לכן עליכם לפתור כל שאלה בממוצע במקסימום דקה אחת בלבד. רבים מאיתנו נתקלים בבעיית הזמן, על מנת לפתור בעיה זו עליכם לתרגל שאלות מהמבחנים השונים והקודמים, שאלות בנושא בעיות כמותיות שאולי תופענה בבחינה. ככל שתכירו יותר סוגים של שאלות, יהיו לכם יותר כלים להתמודד עם הבחינה וכך כשתגיעו לשאלה לפני שתחשבו איך בכלל לגשת אליה כבר יהיה לכם ידע מספיק איתו תוכלו לפתור מיד.

4. קריאה - קריאה בעברית ובאנגלית תשפר את יכולת מהירות והבנת הקריאה שלכם, הדבר בהכרח יתרום לעמידה בזמנים.

5. במידה ותחליטו ללמוד במכון לימוד או ע"י אדם פרטי או לבדכם - עליכם לדעת שכדי למצות את המקסימום עליכם לתרגל כמה שיותר סוגי שאלות מכל סוגי הפרקים כמותי, מילולי, אנגלית. עם הזמן מתפתחת גישה לפתרון וככל שתתרגלו יותר תדעו לפתור יותר, ומהר יותר.

6. המלצה - לימוד אישי או בקבוצות קטנות בניגוד ללימוד בקבוצות גדולות ייתן למי שילמד אתכם אפשרות לתת יותר תשומת לב ויותר זמן השקעה במה שאתם מתקשים.

לימוד פורה ובהצלחה!
איך לסייע לילד בהכנת השיעורים?



כך תסייעו לילדכם בהכנת שיעורי בית:

1. הקפידו שבכיתה הוא רושם ביומן את שיעורי הבית שלו.

2. חשוב להזכיר לו להכין את השיעורים בבית.

3. עזרו לו לארגן את המשימות לפי מועדי השיעורים או ההגשה והרגילו אותו לארגון זמן שכזה.

4. הניחו לו להראות לכם את תשובותיו אם הוא מבקש זאת ועיינו בהן בכובד ראש - אם הוא פנה אליכם הרי שהערכתכם חשובה לו ותחזק את בטחונו.

5. אל תעירו על אי הכנת שיעורים אלא אם כן היא הופכת לקבועה.

6. במידה והוא זקוק למבוגר שישב אתו על השיעורים - מצאו את הזמן לכך או מצאו מי שיוכל לעשות זאת, אך אל תיקחו על עצמכם את הכנת שיעוריו או השגה של חומרים או מקורות שהוא אמור לחפש.
אילו ספרי לימוד מותר לביה"ס לדרוש שיהי לתלמידים?


רשימת הספרים שבתי הספר דורשים שיהיו לתלמידים חייבת להיות מאושרת ומומלצת ע"י משרד החינוך, ללא ספרים נוספים שהוספו על דעת בית הספר בלבד.

הורים יכולים לבדוק האם רשימת הספרים שקיבלו אכן עומדת בקריטריונים אלה בעזרת מנוע חיפוש זה: www.education.gov.il/chomer.

בנוסף חשוב לציין כי לבית הספר אין רשות לשנות את ספרי הלימוד במקצוע מסוים לשנתון בתדירות הגבוהה מאחת ל- 5 שנים, בכדי לתת אפשרות לתלמידים לרכוש ספרים משומשים מתלמידי השנתון שמעליהם. חשוב לבדוק שבתי הספר השונים אכן מקיימים החלטה זו.
איך להצליח בלימודים ובבית הספר?


הנה מספר דברים שיעזרו להתנהלות טובה בזמן הלימודים:

1. נהלו יומן שיעורי-בית - לאחר כל שיעור, רשמו במחברת את שיעורי הבית של אותו השיעור, וכאשר תגיעו הביתה, תהיה לכם רשימה מסודרת של שיעורי הבית.

2. כיבוי מכשירים - כבו את הטלפון, את הטלוויזיה, את המחשב וכל דבר שיכול להסיח את דעתכם. עליכם להישאר מרוכזים כאשר אתם לומדים.

3. שתייה ואיכלה - דאגו תמיד שתהיה לידכם כוס מים ונשנוש (חטיף אנרגיה, שקדים או אגוזים יכולים להיות רעיון מעולה). כך כאשר תהיו רעבים או צמאים, לא תצטרכו לקום ולקחת לעצמכם, ועל הדרך לאבד את הריכוז.

4. סדר וניקיון - דאגו לסביבה נקייה ומסודרת. הרבה יותר קל ללמוד במקום מסודר.

5. כתיבה ברורה - כאשר אתם כותבים, נסו להשתמש בעטים צבעוניים ולרשום את הכל בצורה נינוחה לעין. כאשר תראו שהמחברת מסודרת, יפה וצבעונית, זה ייתן לכם מוטיבציה להמשיך כך.

6. תכנון זמן - אל תזכרו ברגע האחרון. למדו למבחן כמה ימים לפני, ועשו את שיעורי הבית באותו היום שאתם מקבלים אותם. זה יעזור לכם מאוד!

7. להתכונן נכון למבחן - כאשר אתם לומדים למבחן, סכמו את החומר לפני נושאים. במקום לחרוש על כל החומר, למדו נושא אחד, וכאשר אתם יודעים אותו היטב, עיברו לנושא הבא. הלמידה תהיה יותר יעילה כך.


מקווה שהטיפים שלי עזרו לכם! ♥
אילו תנאים יסייעו לכם לקרוא מהר יותר?
מה לעשות שהורה אינו מבין את שיעורי הבית של ילדיו?
איך פותרים ב-VS Code את הבעיה שהוא לא מריץ קוד ונותן שגיאה?
איך להתנהג עם המורים של ילדי?
איפה יש סרטים דוקומנטריים לצפייה ברשת על תולדות מדינת ועם ישראל?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.