שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
איך להגיב לכשלון של ילדי בלימודים?
כשהילד נכשל בלימודיו, כדאי לקחת את הכשלון לצד החיובי ולא לחזק את תחושת העלבון ממנו. באופן כללי צריך לעודדו להמשיך ולהשקיע מאמץ ולא להתחשב רק בהישגים שבאים לידי ביטוי בציון. ובאמת, אם הוא ילד הישגי באופיו הרי שנעודד אותו להתמודד עם הכשלון בדרך חיובית ובונה ויש לחזקו ברגעיו הקשים ולהסביר שהציונים הם באמת לא הכל. עליו להתרגל שכשלון הוא אופציה אפשרית גם במידה שהמאמץ שהושקע והכשרון גדולים. לעומת זאת, במקרה של ילד שאיננו שאפתן, נצטרך דווקא לעודדו לקחת את הכשלון כאזהרה ולעבוד קשה כדי לשפר את יכולותיו והישגיו, כי הוא יכול ומסוגל.
כשהילד נכשל בלימודיו, כדאי לקחת את הכשלון לצד החיובי ולא לחזק את תחושת העלבון ממנו. באופן כללי צריך לעודדו להמשיך ולהשקיע מאמץ ולא להתחשב רק בהישגים שבאים לידי ביטוי בציון. ובאמת, אם הוא ילד הישגי באופיו הרי שנעודד אותו להתמודד עם הכשלון בדרך חיובית ובונה ויש לחזקו ברגעיו הקשים ולהסביר שהציונים הם באמת לא הכל. עליו להתרגל שכשלון הוא אופציה אפשרית גם במידה שהמאמץ שהושקע והכשרון גדולים. לעומת זאת, במקרה של ילד שאיננו שאפתן, נצטרך דווקא לעודדו לקחת את הכשלון כאזהרה ולעבוד קשה כדי לשפר את יכולותיו והישגיו, כי הוא יכול ומסוגל.
מהו משל יותם?
הָלוֹךְ הָלְכוּ הָעֵצִים, לִמְשֹׁחַ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ; וַיֹּאמְרוּ לַזַּיִת, מלוכה (מָלְכָה) עָלֵינוּ. וַיֹּאמֶר לָהֶם, הַזַּיִת, הֶחֳדַלְתִּי אֶת-דִּשְׁנִי, אֲשֶׁר-בִּי יְכַבְּדוּ אֱלֹהִים וַאֲנָשִׁים; וְהָלַכְתִּי, לָנוּעַ עַל-הָעֵצִים. י וַיֹּאמְרוּ הָעֵצִים, לַתְּאֵנָה: לְכִי-אַתְּ, מָלְכִי עָלֵינוּ. וַתֹּאמֶר לָהֶם, הַתְּאֵנָה, הֶחֳדַלְתִּי אֶת-מָתְקִי, וְאֶת-תְּנוּבָתִי הַטּוֹבָה; וְהָלַכְתִּי, לָנוּעַ עַל-הָעֵצִים. וַיֹּאמְרוּ הָעֵצִים, לַגָּפֶן: לְכִי-אַתְּ, מלוכי (מָלְכִי) עָלֵינוּ. וַתֹּאמֶר לָהֶם, הַגֶּפֶן, הֶחֳדַלְתִּי אֶת-תִּירוֹשִׁי, הַמְשַׂמֵּחַ אֱלֹהִים וַאֲנָשִׁים; וְהָלַכְתִּי, לָנוּעַ עַל-הָעֵצִים. וַיֹּאמְרוּ כָל-הָעֵצִים, אֶל-הָאָטָד: לֵךְ אַתָּה, מְלָךְ-עָלֵינוּ. וַיֹּאמֶר הָאָטָד, אֶל-הָעֵצִים, אִם בֶּאֱמֶת אַתֶּם מֹשְׁחִים אֹתִי לְמֶלֶךְ עֲלֵיכֶם, בֹּאוּ חֲסוּ בְצִלִּי; וְאִם-אַיִן--תֵּצֵא אֵשׁ מִן-הָאָטָד, וְתֹאכַל אֶת-אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן.
ציפי מסבירה: משל יותם בא להוכיח את העם על הבחירה שלהם במנהיג גרוע כמו האטד, שהינו שיח מדברי, קוצני ודוקר שהעדיפו אותו על פני עצים מניבי פרי ונותני צל - שהם המנהיגים הטובים יותר. בנוסף אם לא נשמעים לקולו של האטד - המנהיג הגרוע, גם עלולים לשלם ביוקר! יותם היה היחיד שנותר בחיים לאחר רציחתם של בני משפחתו - המנהיגים הקודמים.
הָלוֹךְ הָלְכוּ הָעֵצִים, לִמְשֹׁחַ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ; וַיֹּאמְרוּ לַזַּיִת, מלוכה (מָלְכָה) עָלֵינוּ. וַיֹּאמֶר לָהֶם, הַזַּיִת, הֶחֳדַלְתִּי אֶת-דִּשְׁנִי, אֲשֶׁר-בִּי יְכַבְּדוּ אֱלֹהִים וַאֲנָשִׁים; וְהָלַכְתִּי, לָנוּעַ עַל-הָעֵצִים. י וַיֹּאמְרוּ הָעֵצִים, לַתְּאֵנָה: לְכִי-אַתְּ, מָלְכִי עָלֵינוּ. וַתֹּאמֶר לָהֶם, הַתְּאֵנָה, הֶחֳדַלְתִּי אֶת-מָתְקִי, וְאֶת-תְּנוּבָתִי הַטּוֹבָה; וְהָלַכְתִּי, לָנוּעַ עַל-הָעֵצִים. וַיֹּאמְרוּ הָעֵצִים, לַגָּפֶן: לְכִי-אַתְּ, מלוכי (מָלְכִי) עָלֵינוּ. וַתֹּאמֶר לָהֶם, הַגֶּפֶן, הֶחֳדַלְתִּי אֶת-תִּירוֹשִׁי, הַמְשַׂמֵּחַ אֱלֹהִים וַאֲנָשִׁים; וְהָלַכְתִּי, לָנוּעַ עַל-הָעֵצִים. וַיֹּאמְרוּ כָל-הָעֵצִים, אֶל-הָאָטָד: לֵךְ אַתָּה, מְלָךְ-עָלֵינוּ. וַיֹּאמֶר הָאָטָד, אֶל-הָעֵצִים, אִם בֶּאֱמֶת אַתֶּם מֹשְׁחִים אֹתִי לְמֶלֶךְ עֲלֵיכֶם, בֹּאוּ חֲסוּ בְצִלִּי; וְאִם-אַיִן--תֵּצֵא אֵשׁ מִן-הָאָטָד, וְתֹאכַל אֶת-אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן.
ציפי מסבירה: משל יותם בא להוכיח את העם על הבחירה שלהם במנהיג גרוע כמו האטד, שהינו שיח מדברי, קוצני ודוקר שהעדיפו אותו על פני עצים מניבי פרי ונותני צל - שהם המנהיגים הטובים יותר. בנוסף אם לא נשמעים לקולו של האטד - המנהיג הגרוע, גם עלולים לשלם ביוקר! יותם היה היחיד שנותר בחיים לאחר רציחתם של בני משפחתו - המנהיגים הקודמים.
איך להצליח בלימודים ובבית הספר?
הנה מספר דברים שיעזרו להתנהלות טובה בזמן הלימודים:
1. נהלו יומן שיעורי-בית - לאחר כל שיעור, רשמו במחברת את שיעורי הבית של אותו השיעור, וכאשר תגיעו הביתה, תהיה לכם רשימה מסודרת של שיעורי הבית.
2. כיבוי מכשירים - כבו את הטלפון, את הטלוויזיה, את המחשב וכל דבר שיכול להסיח את דעתכם. עליכם להישאר מרוכזים כאשר אתם לומדים.
3. שתייה ואיכלה - דאגו תמיד שתהיה לידכם כוס מים ונשנוש (חטיף אנרגיה, שקדים או אגוזים יכולים להיות רעיון מעולה). כך כאשר תהיו רעבים או צמאים, לא תצטרכו לקום ולקחת לעצמכם, ועל הדרך לאבד את הריכוז.
4. סדר וניקיון - דאגו לסביבה נקייה ומסודרת. הרבה יותר קל ללמוד במקום מסודר.
5. כתיבה ברורה - כאשר אתם כותבים, נסו להשתמש בעטים צבעוניים ולרשום את הכל בצורה נינוחה לעין. כאשר תראו שהמחברת מסודרת, יפה וצבעונית, זה ייתן לכם מוטיבציה להמשיך כך.
6. תכנון זמן - אל תזכרו ברגע האחרון. למדו למבחן כמה ימים לפני, ועשו את שיעורי הבית באותו היום שאתם מקבלים אותם. זה יעזור לכם מאוד!
7. להתכונן נכון למבחן - כאשר אתם לומדים למבחן, סכמו את החומר לפני נושאים. במקום לחרוש על כל החומר, למדו נושא אחד, וכאשר אתם יודעים אותו היטב, עיברו לנושא הבא. הלמידה תהיה יותר יעילה כך.
מקווה שהטיפים שלי עזרו לכם! ♥
הנה מספר דברים שיעזרו להתנהלות טובה בזמן הלימודים:
1. נהלו יומן שיעורי-בית - לאחר כל שיעור, רשמו במחברת את שיעורי הבית של אותו השיעור, וכאשר תגיעו הביתה, תהיה לכם רשימה מסודרת של שיעורי הבית.
2. כיבוי מכשירים - כבו את הטלפון, את הטלוויזיה, את המחשב וכל דבר שיכול להסיח את דעתכם. עליכם להישאר מרוכזים כאשר אתם לומדים.
3. שתייה ואיכלה - דאגו תמיד שתהיה לידכם כוס מים ונשנוש (חטיף אנרגיה, שקדים או אגוזים יכולים להיות רעיון מעולה). כך כאשר תהיו רעבים או צמאים, לא תצטרכו לקום ולקחת לעצמכם, ועל הדרך לאבד את הריכוז.
4. סדר וניקיון - דאגו לסביבה נקייה ומסודרת. הרבה יותר קל ללמוד במקום מסודר.
5. כתיבה ברורה - כאשר אתם כותבים, נסו להשתמש בעטים צבעוניים ולרשום את הכל בצורה נינוחה לעין. כאשר תראו שהמחברת מסודרת, יפה וצבעונית, זה ייתן לכם מוטיבציה להמשיך כך.
6. תכנון זמן - אל תזכרו ברגע האחרון. למדו למבחן כמה ימים לפני, ועשו את שיעורי הבית באותו היום שאתם מקבלים אותם. זה יעזור לכם מאוד!
7. להתכונן נכון למבחן - כאשר אתם לומדים למבחן, סכמו את החומר לפני נושאים. במקום לחרוש על כל החומר, למדו נושא אחד, וכאשר אתם יודעים אותו היטב, עיברו לנושא הבא. הלמידה תהיה יותר יעילה כך.
מקווה שהטיפים שלי עזרו לכם! ♥
איך להיערך לקראת מבחן פסיכומטרי?
כך יש להיערך לקראת מבחן פסיכומטרי:
1. להירשם לבחינה בזמן על מנת שתוכלו להיבחן קרוב למקום מגוריכם.
2. אירגון הזמן לפני הבחינה - יש לקחת בחשבון שככל שמתקרב מועד הבחינה כך יש פחות זמן לעיסוקים אחרים, כולל עבודה. יש להיערך לכך מראש.
3. סיום חומרי הכנה לקורס - לפני תחילת הקורס מקבלים המשתתפים בו חומרי הכנה לקורס הכוללים רכישת מיומנויות שונות. כדאי לסיים חומרי הכנה אלה לפני הקורס על מנת להגיע אליו מוכנים כמה שיותר.
4. מידע על תנאי קבלה למקצועות השונים - חשוב לדעת לפני הקורס מהם תנאי הקבלה למקצועות אותם אתם רוצים ללמוד, זאת על מנת להציב לעצמכם יעדים תוך כדי לימוד לציון אותו אתם רוצים לקבל.
5. שמירה על תחביבים והנאות קטנות - למרות השגרה הצפופה והלחוצה לפני הבחינה כדאי בכל זאת להקפיד לשמור על תחביב או עיסוק אהוב גם במהלך תקופה זו. תקופה שרק לומדים בה היא מעייפת ומתישה פיסית ומנטלית וחשוב לקבל רענון קל בתחומים אחרים מפעם לפעם.
כך יש להיערך לקראת מבחן פסיכומטרי:
1. להירשם לבחינה בזמן על מנת שתוכלו להיבחן קרוב למקום מגוריכם.
2. אירגון הזמן לפני הבחינה - יש לקחת בחשבון שככל שמתקרב מועד הבחינה כך יש פחות זמן לעיסוקים אחרים, כולל עבודה. יש להיערך לכך מראש.
3. סיום חומרי הכנה לקורס - לפני תחילת הקורס מקבלים המשתתפים בו חומרי הכנה לקורס הכוללים רכישת מיומנויות שונות. כדאי לסיים חומרי הכנה אלה לפני הקורס על מנת להגיע אליו מוכנים כמה שיותר.
4. מידע על תנאי קבלה למקצועות השונים - חשוב לדעת לפני הקורס מהם תנאי הקבלה למקצועות אותם אתם רוצים ללמוד, זאת על מנת להציב לעצמכם יעדים תוך כדי לימוד לציון אותו אתם רוצים לקבל.
5. שמירה על תחביבים והנאות קטנות - למרות השגרה הצפופה והלחוצה לפני הבחינה כדאי בכל זאת להקפיד לשמור על תחביב או עיסוק אהוב גם במהלך תקופה זו. תקופה שרק לומדים בה היא מעייפת ומתישה פיסית ומנטלית וחשוב לקבל רענון קל בתחומים אחרים מפעם לפעם.
לימודים
איך להתנהג עם המורים של ילדי?
הורים רבים מתלבטים מהי ההתנהגות הנכונה אל המורים של ילדם. הנה כמה המלצות שכדאי להקפיד עליהן:
1. אל תתלהמו! מורים מעריכים הורים מחוברים אך מנומסים וקורקטיים.
2. כשניתן לפרגן למורה עשו זאת! מילה טובה, טלפון מחזק, מחמאה למנהל/ת על עשייה חיובית של מורה - כל אלה יעשו פלאים ל"קריירה" של ילדכם בבית הספר.
3. אל תתנשאו, המורים הם מהסקטורים המושפלים ולא בצדק. רבים מהם אנשי מקצוע טובים ומשקיעים והתנשאות של הורים רק תגרום לתגובה שלילית, כולל ביחס אל הילד.
4. היו בקשר רציף עם המחנך/ת או עם מורים שילדכם מתקשה אצלם. משוב פעם בחודש-חודשיים יחייב את המורה לתשומת לב מיוחדת לילדכם.
5. המורה טעה/טעתה? לבנו את העניין אתם ולא עם הילד. גם מורים טועים ועדיף לשמוע התנצלות מהם ולקבל בדיעבד יחס מפצה, מאשר לעשות טעות שרק תחזק את כעס המורה והיחס הרע לילדכם.
6. ויכוח עם המורה? כמו בכל ויכוח, אל תעליבו. במקום זאת הדגישו את רגשותיכם ותקבלו תגובה חיובית ואמפתית. דוגמאות? הנה:
"ילדי נפגע" במקום "העלבת את ילדי"
"יכולה הייתה להיות יותר רגישות ב.." במקום "השפלת את ילדי"
7. אל תכפישו את המורה, גם לא מאחרי גבו, למול הילד - חוסר הערכה כזה יקח אתו הילד לבית הספר ורק יפגע וייפגע.
הורים רבים מתלבטים מהי ההתנהגות הנכונה אל המורים של ילדם. הנה כמה המלצות שכדאי להקפיד עליהן:
1. אל תתלהמו! מורים מעריכים הורים מחוברים אך מנומסים וקורקטיים.
2. כשניתן לפרגן למורה עשו זאת! מילה טובה, טלפון מחזק, מחמאה למנהל/ת על עשייה חיובית של מורה - כל אלה יעשו פלאים ל"קריירה" של ילדכם בבית הספר.
3. אל תתנשאו, המורים הם מהסקטורים המושפלים ולא בצדק. רבים מהם אנשי מקצוע טובים ומשקיעים והתנשאות של הורים רק תגרום לתגובה שלילית, כולל ביחס אל הילד.
4. היו בקשר רציף עם המחנך/ת או עם מורים שילדכם מתקשה אצלם. משוב פעם בחודש-חודשיים יחייב את המורה לתשומת לב מיוחדת לילדכם.
5. המורה טעה/טעתה? לבנו את העניין אתם ולא עם הילד. גם מורים טועים ועדיף לשמוע התנצלות מהם ולקבל בדיעבד יחס מפצה, מאשר לעשות טעות שרק תחזק את כעס המורה והיחס הרע לילדכם.
6. ויכוח עם המורה? כמו בכל ויכוח, אל תעליבו. במקום זאת הדגישו את רגשותיכם ותקבלו תגובה חיובית ואמפתית. דוגמאות? הנה:
"ילדי נפגע" במקום "העלבת את ילדי"
"יכולה הייתה להיות יותר רגישות ב.." במקום "השפלת את ילדי"
7. אל תכפישו את המורה, גם לא מאחרי גבו, למול הילד - חוסר הערכה כזה יקח אתו הילד לבית הספר ורק יפגע וייפגע.
מהם הסימפטומים לקושי בהחזקת קשב לאורך זמן?
אלו הסימנים המעידים שילד סובל מקושי בהחזקת קשב לאורך זמן:
1. בזמן השיעור משחק עם חפצים שונים כדי להצליח להישאר קשוב.
2. מוצא את עצמו מסתכל על המורה כשאין לו מושג על מה היא מדברת כרגע.
3. אינו מספיק להעתיק את הנכתב על הלוח.
4. הכתב שלו משתנה בין תחילת השיעור לסופו, בו הוא פחות מסודר.
5. מאבד ריכוז בזמן משחק עם חברים ואינו שם מתי מגיע תורו.
6. חש שעמום ממשחקים וצעצועים.
7. עובר במהירות בין מטלה למטלה ואינו מצליח להחזיק מעמד לאורך זמן בפעילות מסוימת המוטלת עליו.
אלו הסימנים המעידים שילד סובל מקושי בהחזקת קשב לאורך זמן:
1. בזמן השיעור משחק עם חפצים שונים כדי להצליח להישאר קשוב.
2. מוצא את עצמו מסתכל על המורה כשאין לו מושג על מה היא מדברת כרגע.
3. אינו מספיק להעתיק את הנכתב על הלוח.
4. הכתב שלו משתנה בין תחילת השיעור לסופו, בו הוא פחות מסודר.
5. מאבד ריכוז בזמן משחק עם חברים ואינו שם מתי מגיע תורו.
6. חש שעמום ממשחקים וצעצועים.
7. עובר במהירות בין מטלה למטלה ואינו מצליח להחזיק מעמד לאורך זמן בפעילות מסוימת המוטלת עליו.
איך ללמוד לבחנים ומבחנים?
קודם כל, תרגעו ותנשמו עמוק. ככל שתרגעו כך לא תתחילו להיכנס לפאניקה וללחץ והמוח שלכם יצליח לקלוט את החומר הנלמד/ אחר כך שימו לב לדברים הבאים:
1. רצוי שתלמדו כמה שיותר זמן לפני, כך שגם אם יום אחד לא הבנתם משהו ביום אחר תבינו.
2. תלמדו רק כשאתם מרוכזים!
3. תרחיקו כמה שיותר ממכם הסחות דעת, למשל: מחשב, טלוויזיה, טלפון, או כל דבר אחר.
4. וודאו שאתם מודעים לאיזה חומר יש ללמוד ושלא חסר לכם כלום ואם כן להשלים! אין לכם יותר מידי זמן לבזבז על כך ויכול להיות שדווקא החומר החסר יופיע במבחן.
5. נסו לתרגל ולסכם כמה שיותר!
6. יש כאלו שמוזיקה עוזרת להם להתרכז - מומלץ.
7. תשיגו שאלות שעדיין לא עניתם עליהן ותבחנו את עצמכם! כך תדעו גם איפה הצד החלש שלכם.
8. בלימוד שפה זרה למשל מילים או משפטים, תמציאו לכל מילה או אות "סימן יסוד" שכך תוכלו ישר לזהות אותה על פיה, למשל אם מדובר במילה כמו באנגלית Staircase תמיד תציירו בזמן ההכנה ציור של מדרגות ואז ברגע המבחן תזכרו ישר ותצליחו.
9. והכי חשוב! תאמינו בעצמכם - ואז באמת הסיכויים יהיו לטובתכם (:
בהצלחה!
קודם כל, תרגעו ותנשמו עמוק. ככל שתרגעו כך לא תתחילו להיכנס לפאניקה וללחץ והמוח שלכם יצליח לקלוט את החומר הנלמד/ אחר כך שימו לב לדברים הבאים:
1. רצוי שתלמדו כמה שיותר זמן לפני, כך שגם אם יום אחד לא הבנתם משהו ביום אחר תבינו.
2. תלמדו רק כשאתם מרוכזים!
3. תרחיקו כמה שיותר ממכם הסחות דעת, למשל: מחשב, טלוויזיה, טלפון, או כל דבר אחר.
4. וודאו שאתם מודעים לאיזה חומר יש ללמוד ושלא חסר לכם כלום ואם כן להשלים! אין לכם יותר מידי זמן לבזבז על כך ויכול להיות שדווקא החומר החסר יופיע במבחן.
5. נסו לתרגל ולסכם כמה שיותר!
6. יש כאלו שמוזיקה עוזרת להם להתרכז - מומלץ.
7. תשיגו שאלות שעדיין לא עניתם עליהן ותבחנו את עצמכם! כך תדעו גם איפה הצד החלש שלכם.
8. בלימוד שפה זרה למשל מילים או משפטים, תמציאו לכל מילה או אות "סימן יסוד" שכך תוכלו ישר לזהות אותה על פיה, למשל אם מדובר במילה כמו באנגלית Staircase תמיד תציירו בזמן ההכנה ציור של מדרגות ואז ברגע המבחן תזכרו ישר ותצליחו.
9. והכי חשוב! תאמינו בעצמכם - ואז באמת הסיכויים יהיו לטובתכם (:
בהצלחה!
מהם עשרת הטיפים שיעזרו לכם להתמודד בהצלחה בבחינות בחינות ה-CGFNS וה-NCLEX?
בחינות ה-CGFNS ו-NCLEX הינם מבחנים מקצועיים המיועדים לאחים ואחיות מוסמכים הרוצים לעסוק בסיעוד בארה"ב.
מבחן ה-CGFNS מבוצע על ידי ארגון CGFNS (Commission on Graduates of Foreign Nursing Schools) שמטרתו "לייבא" אחים ואחיות מכל העולם לארה"ב. חלק מתהליך הקבלה כולל בתוכו את מבחן ההסמכה של ה-CGFNS. מטרתו של המבחן הינה למדוד את סיכויי ההצלחה, של אחים ואחיות שלא למדו סיעוד בארה"ב, בבחינה הממשלתית האמריקאית NCLEX .
מבחן ה-NCLEX הינו מבחן ההסמכה האמריקאית לאחים ואחיות מוסמכים. מטרתו הינה להסמיך אחים ואחיות הרוצים לעבוד בארה"ב.
יועצי הלימודים של בית הספר האמריקאי ריכזו עבורכם מספר טיפים שיעזרו לכם לעבור בהצלחה את מבחני ה-CGFNS וה-NCLEX.
1. דרך הלימוד הטובה ביותר לקראת המבחנים הללו היא תרגול של שאלות. תרגלו שאלות מתוך מבחנים לדוגמא על מנת לראות היכן נמצאות נקודות החולשה שלכם. לאחר שמצאתם את נקודות החולשה, התמקדו בנקודות אלו במהלך הלימוד.
2. אל תשנו את התשובתכם אלא אם כן אתם בטוחים שטעיתם. ברוב המקרים התשובה הראשונה שהגעתם אליה הינה התשובה הנכונה.
3. קראו את השאלה ושאלו את עצמכם "מה מבקשים ממני פה?" זה אומנם נשמע פשוט, אבל הרבה פעמים כשאנשים חוזרים לשאלות שבהן טעו, הם רואים שלא הבינו את מה באמת שאלו בשאלה.
4. במבחן ה-CGFNS וגם מבחן ה-NCLEX, השאלות נכתבות כך שכל אחת מהתשובות יכולה להיות נכונה. קודם כל, נסו לענות על השאלה מבלי להסתכל על התשובות וסמנו בחוברת הבחינה או על דפי הטיוטה שלכם את התשובות הלא נכונות.
5. בחרו בתשובה הנכונה ביותר. במבחנים אלו הרבה פעמים ניתנות שאלות שבהן כל התשובות נכונות. צריך לבחור את מה שיש לעשות בעדיפות ראשונה, או את הפעולה הראשונה לבצע במצב הנתון.
6. כשיש ספק, השתמשו בתשובה שמעריכה את המצב. אם אינכם חושבים שנתנו לכם מספיק מידע, בחרו בתשובה שמתארת הערכת מצב.
7. אם יש באפשרותכם לעשות זאת, מומלץ להגיע למרכז הבחינה יום לפני הבחינה על מנת לראות את מקום הבחינה. כך תוכלו לוודא שאתם יודעים כיצד להגיע ולהעריך את שעת הגעתכם בצורה מדוייקת יותר.
8. קראו את כל השאלה לפני שאתם מתחילים לקרוא את התשובות. אם לא הבנתם לגמרי את השאלה, נסחו אותה שוב במילים שלכם. אם נראה לך שיש יותר מתשובה אחת נכונה, קראו שוב את השאלה.
9. חובה להביא דרכון יחד איתכם לבחינה. יתר על כן, במידה ואתם מתכננים לגשת לבחינת NCLEX, יש לוודא שהדרכון שלכם חתום במקום המיועד לכך. דרכון שאינו חתום יגרום לכך שישלחו אתכם הביתה. גם אם הגעתם כל הדרך מחו"ל לבחינה.
10. ביום הבחינה מאוד חשוב להתלבש בשכבות. בחדר הבחינה יכול להיות קר מאוד מצד אחד, ומצד שני, יכול גם להיות שיהיה חם מאוד. אם התלבשתם בשכבות, תוכלו להוסיף או להוריד שכבות במידת הצורך.
בחינות ה-CGFNS ו-NCLEX הינם מבחנים מקצועיים המיועדים לאחים ואחיות מוסמכים הרוצים לעסוק בסיעוד בארה"ב.
מבחן ה-CGFNS מבוצע על ידי ארגון CGFNS (Commission on Graduates of Foreign Nursing Schools) שמטרתו "לייבא" אחים ואחיות מכל העולם לארה"ב. חלק מתהליך הקבלה כולל בתוכו את מבחן ההסמכה של ה-CGFNS. מטרתו של המבחן הינה למדוד את סיכויי ההצלחה, של אחים ואחיות שלא למדו סיעוד בארה"ב, בבחינה הממשלתית האמריקאית NCLEX .
מבחן ה-NCLEX הינו מבחן ההסמכה האמריקאית לאחים ואחיות מוסמכים. מטרתו הינה להסמיך אחים ואחיות הרוצים לעבוד בארה"ב.
יועצי הלימודים של בית הספר האמריקאי ריכזו עבורכם מספר טיפים שיעזרו לכם לעבור בהצלחה את מבחני ה-CGFNS וה-NCLEX.
1. דרך הלימוד הטובה ביותר לקראת המבחנים הללו היא תרגול של שאלות. תרגלו שאלות מתוך מבחנים לדוגמא על מנת לראות היכן נמצאות נקודות החולשה שלכם. לאחר שמצאתם את נקודות החולשה, התמקדו בנקודות אלו במהלך הלימוד.
2. אל תשנו את התשובתכם אלא אם כן אתם בטוחים שטעיתם. ברוב המקרים התשובה הראשונה שהגעתם אליה הינה התשובה הנכונה.
3. קראו את השאלה ושאלו את עצמכם "מה מבקשים ממני פה?" זה אומנם נשמע פשוט, אבל הרבה פעמים כשאנשים חוזרים לשאלות שבהן טעו, הם רואים שלא הבינו את מה באמת שאלו בשאלה.
4. במבחן ה-CGFNS וגם מבחן ה-NCLEX, השאלות נכתבות כך שכל אחת מהתשובות יכולה להיות נכונה. קודם כל, נסו לענות על השאלה מבלי להסתכל על התשובות וסמנו בחוברת הבחינה או על דפי הטיוטה שלכם את התשובות הלא נכונות.
5. בחרו בתשובה הנכונה ביותר. במבחנים אלו הרבה פעמים ניתנות שאלות שבהן כל התשובות נכונות. צריך לבחור את מה שיש לעשות בעדיפות ראשונה, או את הפעולה הראשונה לבצע במצב הנתון.
6. כשיש ספק, השתמשו בתשובה שמעריכה את המצב. אם אינכם חושבים שנתנו לכם מספיק מידע, בחרו בתשובה שמתארת הערכת מצב.
7. אם יש באפשרותכם לעשות זאת, מומלץ להגיע למרכז הבחינה יום לפני הבחינה על מנת לראות את מקום הבחינה. כך תוכלו לוודא שאתם יודעים כיצד להגיע ולהעריך את שעת הגעתכם בצורה מדוייקת יותר.
8. קראו את כל השאלה לפני שאתם מתחילים לקרוא את התשובות. אם לא הבנתם לגמרי את השאלה, נסחו אותה שוב במילים שלכם. אם נראה לך שיש יותר מתשובה אחת נכונה, קראו שוב את השאלה.
9. חובה להביא דרכון יחד איתכם לבחינה. יתר על כן, במידה ואתם מתכננים לגשת לבחינת NCLEX, יש לוודא שהדרכון שלכם חתום במקום המיועד לכך. דרכון שאינו חתום יגרום לכך שישלחו אתכם הביתה. גם אם הגעתם כל הדרך מחו"ל לבחינה.
10. ביום הבחינה מאוד חשוב להתלבש בשכבות. בחדר הבחינה יכול להיות קר מאוד מצד אחד, ומצד שני, יכול גם להיות שיהיה חם מאוד. אם התלבשתם בשכבות, תוכלו להוסיף או להוריד שכבות במידת הצורך.
איפה אפשר ללמוד את שפת הסימנים?
את שפת הסימנים, בה משתמשים אנשים חירשים וכבדי שמיעה ניתן ללמוד בקורסים אותם מעבירה עמותת "תעביר את זה הלאה" שמוזגה עם עמותת "נגישות ישראל" ומקדמת פרויקטים לקידום אנשים עם מוגבלויות ושילובם בחברה. פרויקט "תעביר את זה הלאה בשפת הסימנים" מסייע להגביר את המודעות לקהילת החרשים וכבדי השמיעה בארץ, מקדם את הנגישות השפתית תוך הכרת שפת הסימנים, מגשר בין אנשים שומעים וכבדי שמיעה ומעודד את העסקתם של החרשים במקומות עבודה. הקורסים מתקיימים במקומות שונים בארץ, כאשר ישנו קורס למתחילים וקורס נוסף למתקדמים והוא מועבר על ידי מורים חרשים.
את שפת הסימנים, בה משתמשים אנשים חירשים וכבדי שמיעה ניתן ללמוד בקורסים אותם מעבירה עמותת "תעביר את זה הלאה" שמוזגה עם עמותת "נגישות ישראל" ומקדמת פרויקטים לקידום אנשים עם מוגבלויות ושילובם בחברה. פרויקט "תעביר את זה הלאה בשפת הסימנים" מסייע להגביר את המודעות לקהילת החרשים וכבדי השמיעה בארץ, מקדם את הנגישות השפתית תוך הכרת שפת הסימנים, מגשר בין אנשים שומעים וכבדי שמיעה ומעודד את העסקתם של החרשים במקומות עבודה. הקורסים מתקיימים במקומות שונים בארץ, כאשר ישנו קורס למתחילים וקורס נוסף למתקדמים והוא מועבר על ידי מורים חרשים.
איך ליצור סביבת לימודים לילד לפי הפנג שואי?
כך יוצרים סביבת לימודים מתאימה לילדים לפי עקרונות הפנג שואי:
1. שמירה על חדר מסודר אך לא מסודר מדי (סדר מוגזם משדר נוקשות), חשוב לערב את הילדים ולהרגילם להחזיר את חפציהם למקום
2. רצוי שפינת הלימודים תמוקם בחלל שאינו גדול מדי או קטן מדי. לגודל החלל יש השפעה על הביטחון העצמי ויכולת הצמיחה שיש לילד
3. יש לבחור צבעים שאינם מאד חזקים לאיזור הלימודים, כאלה שלא יגרמו לעירנות יתר וחוסר שקט
4. חשוב לבחור תמונות מסקנות ונעימות לעין אשר יעניקו תחושת רוגע ולא יבהילו
5. עד כמה שניתן, חשוב שפינת הלימודים תהיה שקטה. ניתן להשמיע מוסיקה רגועה ברקע בזמן הכנת שיעורי הבית
6. רצוי ששולחן הלימודים יהיה רחוק עד כמה שניתן מהאיזור בו ישנים, חשוב למקומו כך שהילד יראה ממנו את דלת החדר וחשוב שהוא ישב כאשר גבו מופנה לקיר, דבר שיעניק לו תחושת ביטחון
7. חשוב ששולחן הלימודים יהיה פנוי כמה שיותר מציוד שאינו רלוונטי ללימוד ושיהיה מקום מסודר וברור לספרים, למחברות, לכלי הכתיבה ולשאר צרכי הלימוד
8. חשוב לתלות בפינת הלימודים עבודות או מבחנים מוצלחים במיוחד וכן ציונים לשבח כאלה ואחרים שיעודדו את הילד להמשיך ולהצליח
כך יוצרים סביבת לימודים מתאימה לילדים לפי עקרונות הפנג שואי:
1. שמירה על חדר מסודר אך לא מסודר מדי (סדר מוגזם משדר נוקשות), חשוב לערב את הילדים ולהרגילם להחזיר את חפציהם למקום
2. רצוי שפינת הלימודים תמוקם בחלל שאינו גדול מדי או קטן מדי. לגודל החלל יש השפעה על הביטחון העצמי ויכולת הצמיחה שיש לילד
3. יש לבחור צבעים שאינם מאד חזקים לאיזור הלימודים, כאלה שלא יגרמו לעירנות יתר וחוסר שקט
4. חשוב לבחור תמונות מסקנות ונעימות לעין אשר יעניקו תחושת רוגע ולא יבהילו
5. עד כמה שניתן, חשוב שפינת הלימודים תהיה שקטה. ניתן להשמיע מוסיקה רגועה ברקע בזמן הכנת שיעורי הבית
6. רצוי ששולחן הלימודים יהיה רחוק עד כמה שניתן מהאיזור בו ישנים, חשוב למקומו כך שהילד יראה ממנו את דלת החדר וחשוב שהוא ישב כאשר גבו מופנה לקיר, דבר שיעניק לו תחושת ביטחון
7. חשוב ששולחן הלימודים יהיה פנוי כמה שיותר מציוד שאינו רלוונטי ללימוד ושיהיה מקום מסודר וברור לספרים, למחברות, לכלי הכתיבה ולשאר צרכי הלימוד
8. חשוב לתלות בפינת הלימודים עבודות או מבחנים מוצלחים במיוחד וכן ציונים לשבח כאלה ואחרים שיעודדו את הילד להמשיך ולהצליח
אילו תנאים יסייעו לכם לקרוא מהר יותר?
הנה 5 תנאים שיסייעו לכם לשפר את מהירות הקריאה שלכם:
1. קראו בישיבה וכשאתם ליד שולחן שעליו מונח הספר. הימנעו מקריאה במיטה, תנוחה המשדרת לגוף ולמוח מצב שינה ומפריעה לקליטה מיטבית של החומר.
2. הקפידו על סביבת עבודה נקייה ושולחן מאורגן ומסודר, כך שיהיו מינימום הסחות דעת.
3. הניחו את חומר הקריאה (חוברת, ספר, מחשב) בזווית של 90 מעלות מול העיניים. זווית זו תחייב אתכם לשבת בגב זקוף, מה שיסייע לשמור על ריכוז וימנע מהתשת הגוף עקב עומסים וכאבים בעמוד השדרה והכתפיים הנוסעים מישיבה כפופה.
4. היעזרו בסרגל, עט או באצבע כדי לסמן את מקום הקריאה. פעולה זו מכפילה את מהירות הקריאה ומונעת קפיצות מיותרות לשורות קרובות. היא מסיעת מאוד לקריאה רציפה וממוקדת.
5. הקפידו על שתיית מים מספקת. מחזור במים גורם לעייפות, חוסר ריכוז ולעתים אף סחרחרות וכאבי ראש, מה שמרחיק אתכם ממצב ממוקד וערני.
הנה 5 תנאים שיסייעו לכם לשפר את מהירות הקריאה שלכם:
1. קראו בישיבה וכשאתם ליד שולחן שעליו מונח הספר. הימנעו מקריאה במיטה, תנוחה המשדרת לגוף ולמוח מצב שינה ומפריעה לקליטה מיטבית של החומר.
2. הקפידו על סביבת עבודה נקייה ושולחן מאורגן ומסודר, כך שיהיו מינימום הסחות דעת.
3. הניחו את חומר הקריאה (חוברת, ספר, מחשב) בזווית של 90 מעלות מול העיניים. זווית זו תחייב אתכם לשבת בגב זקוף, מה שיסייע לשמור על ריכוז וימנע מהתשת הגוף עקב עומסים וכאבים בעמוד השדרה והכתפיים הנוסעים מישיבה כפופה.
4. היעזרו בסרגל, עט או באצבע כדי לסמן את מקום הקריאה. פעולה זו מכפילה את מהירות הקריאה ומונעת קפיצות מיותרות לשורות קרובות. היא מסיעת מאוד לקריאה רציפה וממוקדת.
5. הקפידו על שתיית מים מספקת. מחזור במים גורם לעייפות, חוסר ריכוז ולעתים אף סחרחרות וכאבי ראש, מה שמרחיק אתכם ממצב ממוקד וערני.
איפה אפשר ללמוד לשחות בתל אביב?
בריכה מקורה ומחוממת בחורף ופתוחה בקיץ.
שעות פתיחה:
ימי שני 06:00-09:00, 13:00-15:00 ו-19:30-22:30
ימי שלישי 06:00-08:00, 13:00-15:00 ו-19:30-22:30
ימי רביעי 06:00-09:00 ו-19:30-22:30
ימי חמישי 06:00-08:00, 13:00-15:00 ו-19:30-22:30
ימי שישי 06:00-14:00
ימי שבת 07:00-14:00
ימי ראשון (גברים בלבד) 20:00-22:30
בריכה לחורף ולקיץ - הבריכה הלימודית ברמת אביב
מחירי הכניסה לבריכה הלימודית ברמת אביב הם כדלקמן:
כניסה חד פעמית למבוגר - 44 ש"ח
כניסה חד פעמית לילד - 38 ש"ח
כרטיסייה של עשר כניסות לתושב כ-350 ש"ח ו-20% הנחה לתושבי תל אביב.
רח' חיים לבנון 7, רמת אביב,תל אביב
טל' 03-6412325
בריכה מקורה ומחוממת בחורף ופתוחה בקיץ.
שעות פתיחה:
ימי שני 06:00-09:00, 13:00-15:00 ו-19:30-22:30
ימי שלישי 06:00-08:00, 13:00-15:00 ו-19:30-22:30
ימי רביעי 06:00-09:00 ו-19:30-22:30
ימי חמישי 06:00-08:00, 13:00-15:00 ו-19:30-22:30
ימי שישי 06:00-14:00
ימי שבת 07:00-14:00
ימי ראשון (גברים בלבד) 20:00-22:30
בריכה לחורף ולקיץ - הבריכה הלימודית ברמת אביב
מחירי הכניסה לבריכה הלימודית ברמת אביב הם כדלקמן:
כניסה חד פעמית למבוגר - 44 ש"ח
כניסה חד פעמית לילד - 38 ש"ח
כרטיסייה של עשר כניסות לתושב כ-350 ש"ח ו-20% הנחה לתושבי תל אביב.
רח' חיים לבנון 7, רמת אביב,תל אביב
טל' 03-6412325
איך ללמוד לקראת הבגרות בספרות?
גם אחרי המירקור של מה שנראה לך חשוב בסיכומים של המורה, תתחילי להכין לך דפי סיכום של הסיכומים ובהם תרשמי את הדברים העיקריים, המודלים, העקרונות והדברים החשובים באמת. בדפים רשמי גם איזכורים בקצרה לחלקי מידע שאת יודעת בראש ובכל פעם שתקראי אותם - עצרי ו"הרצי" לעצמך את הפירוט שלהם.
בימים האחרונים לפני הבחינה, עיברי בכל יום על הסיכומי-סיכומים ומדי יום קראי גם מעט מסיכומי המורה (שבכל זאת תוכלי לזכור מעט פרטים שהם פחות מרכזיים אבל שאיזכור שלהם יוכל לתרום לתשובות.
והכי חשוב - עברי על הטיפים שלנו בתגית "מבחנים" ונסי לנהוג לפיהם. שנני לעצמך כל הזמן את המנטרה "זה משרד החינוך - לא אוניברסיטת פרינסטון!" ואת לוקחת את הבגרות בהליכה.
גם אחרי המירקור של מה שנראה לך חשוב בסיכומים של המורה, תתחילי להכין לך דפי סיכום של הסיכומים ובהם תרשמי את הדברים העיקריים, המודלים, העקרונות והדברים החשובים באמת. בדפים רשמי גם איזכורים בקצרה לחלקי מידע שאת יודעת בראש ובכל פעם שתקראי אותם - עצרי ו"הרצי" לעצמך את הפירוט שלהם.
בימים האחרונים לפני הבחינה, עיברי בכל יום על הסיכומי-סיכומים ומדי יום קראי גם מעט מסיכומי המורה (שבכל זאת תוכלי לזכור מעט פרטים שהם פחות מרכזיים אבל שאיזכור שלהם יוכל לתרום לתשובות.
והכי חשוב - עברי על הטיפים שלנו בתגית "מבחנים" ונסי לנהוג לפיהם. שנני לעצמך כל הזמן את המנטרה "זה משרד החינוך - לא אוניברסיטת פרינסטון!" ואת לוקחת את הבגרות בהליכה.
איך כדאי להתכונן למבחן?
הנה מספר טיפים שתוכלו להיעזר בהם בזמן לימודיכם לבחינות:
1. יש לתכנן בקפידה את הזמן, להחליט ולרשום מתי לומדים מה וכמה זמן מקדישים לכל נושא.
2. לקבוע לימודים לבחינה לשעתיים ולאחר מכן להקדיש זמן מה למנוחה.
3. לבחור את השעות שבהן אתם הכי מרוכזים.
4. להקפיד על תזונה ושינה טובה.
5. לימודים בחברותא הם יעילים גם כדי להפיק מהידע של האחרים וגם מעצם השינון בקול רם, שתורם ללימוד מאד.
6. מעבר על החומר - כמה שיותר, יותר טוב! עשו זאת בשלבים. קיראו והדגישו ואז סכמו. לאחר מכן קראו שוב. נסו להשתמש בתרשימי זרימה,טבלאות וכל מה שמקל על סידור החומר, כדי לזכור אותו.
7. סיכומים קצרים או בצורת כרטיסיות יהיו יעילים לזמן הנסיעה באוטובוס, משמרות לילה שקטות וכדומה.
8. לא מומלץ ללמוד בלילה שלפני הבחינה, מאחר והדבר יגרום לעייפות בבוקר הבחינה.
בהצלחה!
הנה מספר טיפים שתוכלו להיעזר בהם בזמן לימודיכם לבחינות:
1. יש לתכנן בקפידה את הזמן, להחליט ולרשום מתי לומדים מה וכמה זמן מקדישים לכל נושא.
2. לקבוע לימודים לבחינה לשעתיים ולאחר מכן להקדיש זמן מה למנוחה.
3. לבחור את השעות שבהן אתם הכי מרוכזים.
4. להקפיד על תזונה ושינה טובה.
5. לימודים בחברותא הם יעילים גם כדי להפיק מהידע של האחרים וגם מעצם השינון בקול רם, שתורם ללימוד מאד.
6. מעבר על החומר - כמה שיותר, יותר טוב! עשו זאת בשלבים. קיראו והדגישו ואז סכמו. לאחר מכן קראו שוב. נסו להשתמש בתרשימי זרימה,טבלאות וכל מה שמקל על סידור החומר, כדי לזכור אותו.
7. סיכומים קצרים או בצורת כרטיסיות יהיו יעילים לזמן הנסיעה באוטובוס, משמרות לילה שקטות וכדומה.
8. לא מומלץ ללמוד בלילה שלפני הבחינה, מאחר והדבר יגרום לעייפות בבוקר הבחינה.
בהצלחה!
איך לא להתבלבל במבחנים במתמטיקה?
לפעמים כאשר יש לנו משוואות מכל מיני צורות יכולים לצאת כמה תשובות ואתם רואים בספר התשובות שרק אחת נכונה. כדי לא להתבלבל במבחנים, תמיד, כל תשובה שיוצאת לכם, תציבו בתנאי השאלה ותראו האם זה הגיוני.
לדוגמה:
כאשר תעלו משוואה אי רציונלית בריבוע, אחת התשובות התווספה למרות שלא נכונה במשוואה הרגילה.
מצד שני, אף פעם אל תצמצמו או תחלקו משוואה במשהו עם X מפני שאז נעלם פתרון שהוא גם נכון. כאשר מחלקים או מצמצמים, תמיד כותבים בצד: (הדבר שאנו רוצים לחלק)=0 וזה ייתן עוד פתרון.
לדוגמה:
x^2-2x=3x-6
x(x-2)=3(x-2)
x=3 אבל גם x-2=0 אז X=2,3
לפעמים כאשר יש לנו משוואות מכל מיני צורות יכולים לצאת כמה תשובות ואתם רואים בספר התשובות שרק אחת נכונה. כדי לא להתבלבל במבחנים, תמיד, כל תשובה שיוצאת לכם, תציבו בתנאי השאלה ותראו האם זה הגיוני.
לדוגמה:
כאשר תעלו משוואה אי רציונלית בריבוע, אחת התשובות התווספה למרות שלא נכונה במשוואה הרגילה.
מצד שני, אף פעם אל תצמצמו או תחלקו משוואה במשהו עם X מפני שאז נעלם פתרון שהוא גם נכון. כאשר מחלקים או מצמצמים, תמיד כותבים בצד: (הדבר שאנו רוצים לחלק)=0 וזה ייתן עוד פתרון.
לדוגמה:
x^2-2x=3x-6
x(x-2)=3(x-2)
x=3 אבל גם x-2=0 אז X=2,3
איזה אתר מאפשר ליצור לעצמך ולאחרים מבחנים קטנים לתרגול נושאים?
האתר quizlet מאפשר למשתמש להכין סוגי כלים שונים ללימוד ותרגול נושאים, בעיקר לימוד שפות, אם כי לא רק. בין הכלים ש-Quizlet מאפשר ליצור:
Flashcards - כרטיסיות לימוד
Learn - תרגול של אוצר מילים מוגדר
Scatter - צריך לגרור מילים לפירוש שלהן
Speller - הכתבה. צריך לכתוב כל מילה שמושמעת
Test - מבחן עצמי עם ציון בסופו
RaceSpace - משחק תרגול שבו הקלדת מילים לפני שהן נעלמות נותנת נקודות.
כאמור, האתר מעולה ללימוד מילים בשפות שונות והוא תומך ברבות מהן, כולל אנגלית, רוסית, ערבית, צרפתית ועוד.
האתר quizlet מאפשר למשתמש להכין סוגי כלים שונים ללימוד ותרגול נושאים, בעיקר לימוד שפות, אם כי לא רק. בין הכלים ש-Quizlet מאפשר ליצור:
Flashcards - כרטיסיות לימוד
Learn - תרגול של אוצר מילים מוגדר
Scatter - צריך לגרור מילים לפירוש שלהן
Speller - הכתבה. צריך לכתוב כל מילה שמושמעת
Test - מבחן עצמי עם ציון בסופו
RaceSpace - משחק תרגול שבו הקלדת מילים לפני שהן נעלמות נותנת נקודות.
כאמור, האתר מעולה ללימוד מילים בשפות שונות והוא תומך ברבות מהן, כולל אנגלית, רוסית, ערבית, צרפתית ועוד.
איך להתמודד נכון עם הבגרות במתמטיקה?
הנה הדרך הנכונה להתמודדות עם מבחן הבגרות במתמטיקה:
1. כדי להוריד את סף הלחץ הראשוני יש לענות בהתחלה על השאלה הקלה ביותר עבורכם
2. יש לתכנן את הזמן מראש במידת האפשר בכדי להספיק את המבחן כולו.
3. יש לבדוק שעניתם על כל סעיפי השאלה.
4. כדאי להצטייד בדף נוסחאות ולהיעזר בו
5. בשאלוני צבירה כדאי לענות על כל השאלות, אפילו בצורה חלקית
6. למי שנבחן בשני שאלונים כדאי לעשות הפסקה שתוקדש למנוחה, שתייה ושירותים ולהימנע בזמן הזה בהשוואות בין מבחנים
7. כדאי לנצל את כל הזמן המיועד לבחינה גם אם סיימתם ולבדוק שוב את הפתרונות שקיבלתם
הנה הדרך הנכונה להתמודדות עם מבחן הבגרות במתמטיקה:
1. כדי להוריד את סף הלחץ הראשוני יש לענות בהתחלה על השאלה הקלה ביותר עבורכם
2. יש לתכנן את הזמן מראש במידת האפשר בכדי להספיק את המבחן כולו.
3. יש לבדוק שעניתם על כל סעיפי השאלה.
4. כדאי להצטייד בדף נוסחאות ולהיעזר בו
5. בשאלוני צבירה כדאי לענות על כל השאלות, אפילו בצורה חלקית
6. למי שנבחן בשני שאלונים כדאי לעשות הפסקה שתוקדש למנוחה, שתייה ושירותים ולהימנע בזמן הזה בהשוואות בין מבחנים
7. כדאי לנצל את כל הזמן המיועד לבחינה גם אם סיימתם ולבדוק שוב את הפתרונות שקיבלתם
מה לעשות אם ילדי מתקשר אלי שוב ושוב לעבודה עם שאלות על שיעורי בית?
כאשר הילד מתקשר פעמים רבות לעבודה ומבקש את עזרתנו בשאלות משיעורי הבת, אנו עומדים במצב לא נוח הן מבחינת העבודה והן מול ילדנו עצמו.
עצתנו היא לקבוע עם הילד כללים לגבי התקשרותו אלינו לעבודה. להעביר את התחושה שאנו זמינים, פנויים ורוצים לדעת היכן הוא ומה הוא עושה, אך הוא צריך להבין שישנם דברים שלא נוכל לטפל בהם דרך הטלפון מהעבודה.
כדאי לסכם אתו, לדוגמה, שכחצי שעה לאחר חזרתכם הביתה, תשבו אתו על שיעורי הבית.
ניתן גם לסכם אתו שבזמן העדרכם יעשה את כל מה שהצליח להתמודד אתו ואתם תשבו אתו אחר כך, על כל מה שהוא התקשה להכין לבדו.
כאשר יש סיכומים ברורים ואתם, כהורים, מצליחים לעמוד בהם, אין סיבה שהילד לא "יישר קו" אתכם.
כאשר הילד מתקשר פעמים רבות לעבודה ומבקש את עזרתנו בשאלות משיעורי הבת, אנו עומדים במצב לא נוח הן מבחינת העבודה והן מול ילדנו עצמו.
עצתנו היא לקבוע עם הילד כללים לגבי התקשרותו אלינו לעבודה. להעביר את התחושה שאנו זמינים, פנויים ורוצים לדעת היכן הוא ומה הוא עושה, אך הוא צריך להבין שישנם דברים שלא נוכל לטפל בהם דרך הטלפון מהעבודה.
כדאי לסכם אתו, לדוגמה, שכחצי שעה לאחר חזרתכם הביתה, תשבו אתו על שיעורי הבית.
ניתן גם לסכם אתו שבזמן העדרכם יעשה את כל מה שהצליח להתמודד אתו ואתם תשבו אתו אחר כך, על כל מה שהוא התקשה להכין לבדו.
כאשר יש סיכומים ברורים ואתם, כהורים, מצליחים לעמוד בהם, אין סיבה שהילד לא "יישר קו" אתכם.
איך אפשר לזהות הפרעת קשב וריכוז?
לפי ספר האבחנות הפסיכיאטריות (מה שקרוי ה-DSM) אצל מי שסובל מהפרעת קשב וריכוז צריכים להתקיים, במשך שישה חודשים לפחות, לפחות שישה סימפטומים שמפריעים ופוגעים בתפקוד התקין שלכם.
הנה הסימפטומים:
נטייה לשכוח משימות יומיומיות.
בעיה בתשומת הלב לפרטים וריבוי של טעויות, לעתים קרובות מדי.
מי שלעתים קרובות קשה לו להתמיד בפעילויות שהוא מבצע.
כישלון בהשלמת מטלות לעתים קרובות מדי.
אי ביצוע של הוראות.
מי שלעתים קרובות נמנע מעיסוק במטלות שדורשות מאמץ מנטלי מתמשך.
חוסר הקשבה לעתים קרובות לאנשים שמדברים אליו.
קשיים, לעתים קרובות, בהתארגנות לביצוע של מטלות שונות.
אנשים שמרבים לאבד חפצים ודברים שדרושים להם לביצוע מטלות.
מי שגירויים חיצוניים גורמים לו בקלות להסחת דעת.
לפי ספר האבחנות הפסיכיאטריות (מה שקרוי ה-DSM) אצל מי שסובל מהפרעת קשב וריכוז צריכים להתקיים, במשך שישה חודשים לפחות, לפחות שישה סימפטומים שמפריעים ופוגעים בתפקוד התקין שלכם.
הנה הסימפטומים:
נטייה לשכוח משימות יומיומיות.
בעיה בתשומת הלב לפרטים וריבוי של טעויות, לעתים קרובות מדי.
מי שלעתים קרובות קשה לו להתמיד בפעילויות שהוא מבצע.
כישלון בהשלמת מטלות לעתים קרובות מדי.
אי ביצוע של הוראות.
מי שלעתים קרובות נמנע מעיסוק במטלות שדורשות מאמץ מנטלי מתמשך.
חוסר הקשבה לעתים קרובות לאנשים שמדברים אליו.
קשיים, לעתים קרובות, בהתארגנות לביצוע של מטלות שונות.
אנשים שמרבים לאבד חפצים ודברים שדרושים להם לביצוע מטלות.
מי שגירויים חיצוניים גורמים לו בקלות להסחת דעת.
לילדי יש חרדת בחינות. איך לעזור לו עם פחד ממבחן?
תופעת "חרדת מבחן" או "חרדת המבחנים" ידועה ויש דרכים לסייע לה:
ראשית נסו לאתר את הסיבה לפחד:
1. אם החרדה נובעת מחוסר למידה מספיק הרי שיש לעבוד איתו על שיטות ללמידה יעילה.
2. אם החרדה נובעת מהאופן שבו הוא תופס את המורה יש להסביר לו את תפקיד המורה ולהפיג את חששותיו ממנו או ממנה.
3. יש לאזן אותו בהסבר שהציונים אינם חזות הכל ושלא כל ציון שאינו 100 הוא כישלון אלא שיש רצף ארוך של ציונים שבתוכו עליו לשאוף לציון גבוה אך לא להתייאש אם עדיין לא הגיע לשם.
4. חשוב גם להרפות בדרישות, לגלות יחס קליל לציוניו ולהדגיש שאהבת ההורים אינה תלויה בהם ושציפיותינו הן לא לציון מעולה (צריך לעודד ולשמוח אתו גם בציונים נמוכים בהרבה ובכך לחזק את ביטחונו העצמי).
5. בזמן שהילד מתכונן לבחינה מומלץ לפנקו בצ'ופר שהוא אוהב, לשדר לו שהכישלון אינו הכרחי ושהוא יכול להצליח כי כבר היו לו הצלחות בעבר, לאפשר לו להשתחרר בערב שלפני עם אוכל שהוא אוהב וסרט או תוכנית מלהיבים בטלוויזיה (ושהקלטתם לו אם שודרו בזמן שלמד למבחן).
תופעת "חרדת מבחן" או "חרדת המבחנים" ידועה ויש דרכים לסייע לה:
ראשית נסו לאתר את הסיבה לפחד:
1. אם החרדה נובעת מחוסר למידה מספיק הרי שיש לעבוד איתו על שיטות ללמידה יעילה.
2. אם החרדה נובעת מהאופן שבו הוא תופס את המורה יש להסביר לו את תפקיד המורה ולהפיג את חששותיו ממנו או ממנה.
3. יש לאזן אותו בהסבר שהציונים אינם חזות הכל ושלא כל ציון שאינו 100 הוא כישלון אלא שיש רצף ארוך של ציונים שבתוכו עליו לשאוף לציון גבוה אך לא להתייאש אם עדיין לא הגיע לשם.
4. חשוב גם להרפות בדרישות, לגלות יחס קליל לציוניו ולהדגיש שאהבת ההורים אינה תלויה בהם ושציפיותינו הן לא לציון מעולה (צריך לעודד ולשמוח אתו גם בציונים נמוכים בהרבה ובכך לחזק את ביטחונו העצמי).
5. בזמן שהילד מתכונן לבחינה מומלץ לפנקו בצ'ופר שהוא אוהב, לשדר לו שהכישלון אינו הכרחי ושהוא יכול להצליח כי כבר היו לו הצלחות בעבר, לאפשר לו להשתחרר בערב שלפני עם אוכל שהוא אוהב וסרט או תוכנית מלהיבים בטלוויזיה (ושהקלטתם לו אם שודרו בזמן שלמד למבחן).
מה התחליף לבחינות הבגרות?
התשובה היא כן. בהחלט!
הבגרות החלה ככלי מיון לעולם העבודה. איכשהו, בסביבות שנות ה-80 בערך, היא חדלה לגמרי להיות רלוונטית והיום פחות מתואר ראשון לא יכניס אותך לשום מקום עבודה שתרצה. מאז, שימש ציון הבגרות רק למטרה אחת, שגם אותה הוא עושה רע - לנבא את ההצלחה בלימודים האקדמיים ולמעשה - למיין את הנכנסים בשערי המוסדות להשכלה גבוהה. הסוד הוא שכושר הניבוי שלו די עלוב (וגם של הפסיכומטרי - אבל אל תגלו לאף אחד - יהיו המון מובטלים אם זה ייוודע..).
אבל מערכת החינוך הקפואה לא ויתרה עליה. הסיבות רבות ולא יפורטו כאן.
לפי הצעתי, הבגרות על כל נזקיה תוחלף בהוראה של ידע רלוונטי, מיומנויות אישיות, מומחיות, יצירתיות, שיטות חקר, טכניקות ניתוח והבנה, במטרה להקנות ערכים וכלי למידה אמתיים. כלים אלה שווים זהב בעולם המודרני והשיטה הנוכחית - רובה לא השתנתה עשרות שנים - פשוט לא מקנה אותם! - שאלו את המרצים באקדמיה..
יהיו 3 מסלולים בכל בי"ס: מדעי, מקצועי ואזרחי - כולם ברמה גבוהה ועם מורים איכותיים - על פי נטיית התלמיד ולא בגלל שהוא פחות או יותר טוב. איש לא יורחק לבית ספר מקצועי מרוחק ומשפיל, אלא אם היה אלים או עברייני (מעמד המורה כבר אמרנו?). במקום זאת נטפח במסלול המקצועי בעלי מקצוע איכותיים ולא קומבינטורים. אלה ילמדו ליד מסלול מדעי למצוינים, שבמקום לשנן ילמד לחשוב ולחקור ולמצות את המצוינות והיצירתיות (שלל התכונות הכי מבוקשות במדע וההייטק) וגם מסלול אזרחי - שירכוש בתיכון ידע ומיומנויות נדרשים לקריירה בתחומים כמו חשבונאות, משפטים, מינהל ועוד.
בנוסף, יבוטלו שקר הפסיכומטרי ומכוני הלימוד שמלמדים לרמות אותו, לטובת שיטת משפך הפוך. בשיטה זו יתקבלו כולם לתואר ראשון ויוכשרו לעולם האמיתי, כשכישורים רבים הם כבר יביאו עימם מהתיכון (היום הם לא והם עצמם יעידו על כך..).
איך יקבעו מי יתקבל לאיפה, אתם שואלים...
ובכן, המוסדות האקדמיים יוכלו למיין את בוגרי התיכון על פי הצלחתם בציוני התיכון, בשילוב סטטיסטי עם הצלחתם היחסית של בוגרים קודמים של בית הספר שממנו באו. מקדם הצלחה זה יהיה כלי ניבוי טוב יותר מהבגרות ומצד שני - הוא יהיה זול יותר למערכת החינוך ויאפשר נושאי הוראה חשובים שהיום נדחקים לטובת טוטם הבגרות. הוא גם יחסוך להורים ממון רב שהיום נזרק על מורים פרטיים והשלמות אינסופיות של ידע למעבר בחינות הבגרות. ועל מכוני הפסיכומטרי לא דיברנו..
התוצאה: בסוף תואר ראשון ימשיכו למדע, מחקר ותארים גבוהים תותחי העל שלנו שרוצים בכך. מי שבאו לרכוש תואר ימשיכו לקריירה עם כלים מעולים כשבדרך הם לא משכנו את כל שנות ההתבגרות שלהם לידע לא נחוץ ורכשו כלים לחיים, זוגיות, כלכלת משפחה, חינוך הילדים וערכים אזרחיים ואנושיים שבתקציבי החינוך וסדרי העדיפויות המעוותים של השיטה הנוכחית נפגעו קשות וחלקם הגדול פשוט לא שם.
ובל נשכח - החיסכון הכספי יהיה עצום - גם למערכת, גם לכלכלת המשפחה וגם ללומדים!
בהצלחה לנו!
התשובה היא כן. בהחלט!
הבגרות החלה ככלי מיון לעולם העבודה. איכשהו, בסביבות שנות ה-80 בערך, היא חדלה לגמרי להיות רלוונטית והיום פחות מתואר ראשון לא יכניס אותך לשום מקום עבודה שתרצה. מאז, שימש ציון הבגרות רק למטרה אחת, שגם אותה הוא עושה רע - לנבא את ההצלחה בלימודים האקדמיים ולמעשה - למיין את הנכנסים בשערי המוסדות להשכלה גבוהה. הסוד הוא שכושר הניבוי שלו די עלוב (וגם של הפסיכומטרי - אבל אל תגלו לאף אחד - יהיו המון מובטלים אם זה ייוודע..).
אבל מערכת החינוך הקפואה לא ויתרה עליה. הסיבות רבות ולא יפורטו כאן.
לפי הצעתי, הבגרות על כל נזקיה תוחלף בהוראה של ידע רלוונטי, מיומנויות אישיות, מומחיות, יצירתיות, שיטות חקר, טכניקות ניתוח והבנה, במטרה להקנות ערכים וכלי למידה אמתיים. כלים אלה שווים זהב בעולם המודרני והשיטה הנוכחית - רובה לא השתנתה עשרות שנים - פשוט לא מקנה אותם! - שאלו את המרצים באקדמיה..
יהיו 3 מסלולים בכל בי"ס: מדעי, מקצועי ואזרחי - כולם ברמה גבוהה ועם מורים איכותיים - על פי נטיית התלמיד ולא בגלל שהוא פחות או יותר טוב. איש לא יורחק לבית ספר מקצועי מרוחק ומשפיל, אלא אם היה אלים או עברייני (מעמד המורה כבר אמרנו?). במקום זאת נטפח במסלול המקצועי בעלי מקצוע איכותיים ולא קומבינטורים. אלה ילמדו ליד מסלול מדעי למצוינים, שבמקום לשנן ילמד לחשוב ולחקור ולמצות את המצוינות והיצירתיות (שלל התכונות הכי מבוקשות במדע וההייטק) וגם מסלול אזרחי - שירכוש בתיכון ידע ומיומנויות נדרשים לקריירה בתחומים כמו חשבונאות, משפטים, מינהל ועוד.
בנוסף, יבוטלו שקר הפסיכומטרי ומכוני הלימוד שמלמדים לרמות אותו, לטובת שיטת משפך הפוך. בשיטה זו יתקבלו כולם לתואר ראשון ויוכשרו לעולם האמיתי, כשכישורים רבים הם כבר יביאו עימם מהתיכון (היום הם לא והם עצמם יעידו על כך..).
איך יקבעו מי יתקבל לאיפה, אתם שואלים...
ובכן, המוסדות האקדמיים יוכלו למיין את בוגרי התיכון על פי הצלחתם בציוני התיכון, בשילוב סטטיסטי עם הצלחתם היחסית של בוגרים קודמים של בית הספר שממנו באו. מקדם הצלחה זה יהיה כלי ניבוי טוב יותר מהבגרות ומצד שני - הוא יהיה זול יותר למערכת החינוך ויאפשר נושאי הוראה חשובים שהיום נדחקים לטובת טוטם הבגרות. הוא גם יחסוך להורים ממון רב שהיום נזרק על מורים פרטיים והשלמות אינסופיות של ידע למעבר בחינות הבגרות. ועל מכוני הפסיכומטרי לא דיברנו..
התוצאה: בסוף תואר ראשון ימשיכו למדע, מחקר ותארים גבוהים תותחי העל שלנו שרוצים בכך. מי שבאו לרכוש תואר ימשיכו לקריירה עם כלים מעולים כשבדרך הם לא משכנו את כל שנות ההתבגרות שלהם לידע לא נחוץ ורכשו כלים לחיים, זוגיות, כלכלת משפחה, חינוך הילדים וערכים אזרחיים ואנושיים שבתקציבי החינוך וסדרי העדיפויות המעוותים של השיטה הנוכחית נפגעו קשות וחלקם הגדול פשוט לא שם.
ובל נשכח - החיסכון הכספי יהיה עצום - גם למערכת, גם לכלכלת המשפחה וגם ללומדים!
בהצלחה לנו!