» «
כרובית
מהו הערך הבריאותי של הכרובית?


הכרובית בריאה משום שיש בה חומרים רבים שהם נוגדי סרטן והם אינם נפגעים גם לאחר בישול. כמו כן, יעילה הכרובית נגד מחלות בריאות או בנשימה.

למעשה, בכרובית יש גם כמות גדולה מאד של ויטמין C, יותר מאשר בתפוז, שאנחנו כל כך אוהבים לקשור לויטמין סי.

הכרובית היא גם מקור מצוין לחומר שנקרא כולין. מדובר בחלק מקבוצת ויטמיני B, התורם מאד להתפתחות ותפקוד המוח.

חיזוק התפקוד המוחי, שמחולל הכולין במוח תורם ישירות לחשיבה, קוגניציה, משפר את הזיכרון והלמידה ויש חוקרים הטוענים שהוא גם עשוי למנוע פגיעה בתפקודי המוח בגיל מבוגר, אולי אף בדימנציה ואלצהיימר.

אצל ילדים מגן הכולין שבכרובית, על המוח, מפני רעלים.
פעילות גופנית
מה היתרונות של אימון גופני?



הנה 14 סיבות מדוע חשוב לבצע פעילות גופנית:

1. מסייעת בשמירה על משקל תקין.

2. מסייעת בתהליכי הרזיה.

3. מסייעת בתהליך השינוי של הרכב מסת הגוף וגורם למראה מהודק ויפה של הגוף.

4. מסייעת לחילוף חומרים בגוף.

5. חיזוק הלב והריאות.

6. סיוע בשיפור רמת הכולסטרול בדם .

7. סיוע בהעלאת הכולסטרול הטוב בדם.

8. שיפור ניכר ביכולת ניצול הסוכר בדם והפחתת הסיכוי לחלות בסכרת.

9. ניקוי שומנים מהדם.

10. חיזוק השרירים התורם לכוח, שיפור ביציבה, יכולת עמידה במאמץ והגנה על השלד.

11. שיפור הקורדינאציה וחיזוק מערכת העצבים.

12. השפעה מוכחת על בריאות ומיעוט מחלות.

13. משפרת את תפקודי המוח עקב החשת זרימת החמצן בגוף.

14. משפיעה בצורה מעולה על שיפור במצב הרוח ולחצים שונים.
חשיבה
האם ישנם דרכים לאמן את המוח?



כן,כמו באימון גופני לגוף ולנפש ישנם מספר דברים שאפשר לעשות ביום יום כדי שנוכל לאמן את מוחנו.הנה עשרת הדיברות לאימון נכון של המוח:

1.אכלו דברים הבריאים למוח-

אכילת מאכלים שעשירים בחומצות שומן מסוג אומגה-3 (נמצא בדגים),חלבונים,אנטיאוקסידנטים, פירות וירקות,ויטמיןB ודברים דלים בשומן טראנס.

2.הישארו פעילים מנטלית-

למדו כל זמן משהו חדש(קורס,שפה חדשה),קראו ספרים,פאזלים ולמדו לרקוד. כל זה ועוד יאתגר מנטלית את תפקוד המוח.

3.בצעו פעילות גופנית יומיומית-

אימון גופני באופן יומיומי יעלה את תפקוד הסרקולציה,ישפר את הקורדינציה(תיאום בין האיברים), יעזור להגן על המצב שמעלה את הסיכון ללקות במחלות לב,כלי דם ועורקים.

4.הישארו חברתיים-

בלו קצת זמן עם חברים,התנדבו(כן לא הרבה עושים את זה..) וטיילו בארץ ובעולם. כל זה ישמור על המוח פעיל יותר ובריא יותר.

5.שינה,שינה ועוד פעם שינה...

לא ישנים מספיק? אז דעו לכם שלחוסר בשינה יש השפעה שלילית על בריאות המוח ותפקודו.

6.הרגיעו את עצמכם-

תרגלו יוגה,פילאטיס,בילוי נעים עם חברים או כל פעילות אחרת שגורמת לכם להירגע, רוגע שכזה יעזור לכם לשמר את היכולת ללמוד וליזכור דברים.

7.הימנעו מפגיעות ראש-

לבשו קסדה בעת רכיבת אופניים,חגורת בטיחות בנסיעה וכל דבר אחר שיכול להגן על הראש מחבלה ובעקבות כך לפגיעה במוח.

8.שמרו על מצב בריאותי כללי-תקין!

שמרו על משקל גוף תקין,אחוזי שומן לא גבוהים,אימוני סיבולת לב ריאה ואימוני כוח, אכילה מאוזנת ובריאה עם כל אבות המזון,להילחץ פחות מוריד את הסיכון ללקות במחלות שמשפיעות על המוח ולחץ דם גבוה.

9.הימנעו מהרגלים לא בריאים(מזיקים)-

עישון,שתיית אלכוהול וסמים מגדילים את הסיכוי להפרעות קוגנטיביות ותפקוד שלילי של המוח.

10.התחשבו בגנים שלכם-

אם היסטוריית המשפחה שמה אותכם בסיכון כלשהו,התיעצו עם רופא המשפחה ומצאו דרכים לשמור על המוח בריא והימנעו מתהליך הידרדרות קוגנטיבי איטי-כי יש לנו רק מוח אחד!
אינטיליגנציה
מהו "אפקט פלין" בפסיכולוגיה?



"אפקט פלין" מתאר תופעה של עלייה קבועה של מנת המשכל הממוצעת משנה לשנה ומדור לדור. למעשה, הראה חוקר הפסיכולוגיה ג'יימס פלין, מנת המשכל של ילדים תעלה ב-10 נקודות על אלה של הוריהם וב-30 נקודות על מנת המשכל של הסבים שלהם.

וההסבר הוא לא שאנו מגדלים גאונים או שאבותינו היו טפשים, גם אם מנת המשכל הממוצעת של תלמידים בבית ספר בתחילת המאה ה-20 היתה 70 - הטענה היא שהמוח האנושי התפתח באופן מסוים לעומת המוח שלהם. יש כמובן גם טענה שהמיומנות בפתרון מבחנים כאלה עולה, לאו דווקא בהקשר לאינטיליגנציה אלא יותר בשל יכולת הלמידה של התמודדות עם שאלות המבחן.

פלין גילה שהאפקט שנקרא על שמו הוא אוניברסלי ושעל אף העדכונים שעוברים מבחני ה-IQ הציונים שלהם עולים עוד יותר כשהם נבחנים במבחני אינטיליגנציה ישנים.

קראו על כך עוד בגוגל: "אפקט פלין".

מוח

מוח
מה החשיבות של אימון המוח ואיך עושים זאת?


מחקרים מוכיחים כי לעיסוק בפעילות גופנית סדירה, השפעה חיובית על המוח הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. מחקרים שנערכו באחרונה הדגימו כיצד פעילות גופנית משפרת את תפקודם של אזורים מסוימים במוח, הקשורים בזיכרון, ולשם כך החוקרים ממליצים על צעידה נמרצת של 30 דקות כל יום.
אבץ
למה חשוב לאכול מאכלים הכוללים אבץ?


האבץ תורם להולכת הגירויים, לתגובה עצבית יעילה ולתיאום בין תאי העצבים, להתפתחות המוח והתפקודים הקוגניטיביים והמוטוריים. בנוסף, האבץ תורם ליצירת החלבונים בגוף, הוא בעל תכונות אנטי-אוקסידנטיות והוא ידוע בהשפעתו הטובה על השיער, העור ואף על הפוריות.
חיוכים
איך להרגיע מתח על ידי חיוך?



החיוך יוצר שליחת אנדרופינים למוח, המפחיתים תחושת כאב פיזי ונפשי ויוצרים תחושת רווחה. חוקרים מצאו שגם תינוקות עיוורים מחייכים, כך שהוא טבוע בנו מלידה ולא נרכש על ידי חיקוי. לכן, כשאתם חשים במתח, חרדה, או לחץ חייכו באופן מלאכותי. המשיכו כך והחיוך יהפוך לאחר מספר דקות לחיוך אמתי, שיעשה את פעולת ההרגעה.


דמנציה
מה היא מחלת הדמנציה?


דמנציה היא למעשה שילוב של מספר מחלות שביחד מראות כי תפקוד המוח ירד והאדם הלוקה בה יסבול מבעיות תפקודיות ביום יום. לרוב יסבלו ממנה אנשים מעל גיל 65 עקב ניוון כלשהו במוח. אלו חלק מהתסמינים:

ירידה בזיכרון

קשיי התמצאות

ירידה ביכולת החישוב

ועוד


שיטיון
איך מאבחנים דמנציה (שיטיון)?


דמנציה (שיטיון) הגורם לירידה בתפקוד המוח ומקשה על התנהלות בחיי היום יום ניתן לאחבן כך:

1. קבלת תלונות מהחולה ובני משפחתו

2. בדיקה רפואית קלינית

3. בדיקה מנטלית של החולה (לרוב ע"י שאלות)

4. בדיקה נירולוגית - פיסית

5. בהתאם לממצאי הבדיקה נשלח המאובחן גם לבדיקות CT, בדיקות MRI ובדיקות דם על מנת לדעת ממה נובעת המחלה (סתימות כלי דם, תהליך ניווני או גידול בקדמת המוח)
מה הסיבה לרעשים של גירוד בתוך הראש?


אם אתם שומעים רעש של גירוד בראש או באוזניים, לכו מיד להיבדק - לצעירה בריטית שטיילה בחו"ל ואחרי שובה החלה לסבול מתסמינים כאלו (היא שמעה כל הזמן רעש של גירוד באוזנה), גילו הרופאים באוזן תולעים אוכלות בשר. את התולעים הטיל שם, ככל הנראה, חרק כלשהו שנכנס לאוזנה.

אגב, זה היה מסוכן פי כמה כי התולעים אוכלות הבשר הללו היו קרובות מאד למוחה של הנערה!
מה הערך התזונתי של רימון?



ערכו התזונתי של הרימון מתבטא בדברים הבאים:

מגן על הגוף מנזקי חמצון הכולסטרול

משפר את זרימת הדם

משפר את תפקוד הלב והמוח

מסייע להפחתה של סוגי סרטן שונים

מסייע בהגנה על הגוף מפני דלקות שונות (חניכיים, מפרקים, עצמות)

מסייע להגנה מפני נזקי נשמש

מסייע בטיפול נגד תולעי מעיים

מסייע במצבי שלשול

עשיר בוויטמינים מקבוצה B

עשיר באשלגן
מה חשיבותה של צריכת אומגה 3 בהריון?


צריכת אומגה 3 בזמן ההריון חשובה במיוחד עבור התפתחות תקינה של המוח ושל ראיית העובר, דבר החיוני במיוחד בשליש ההריון האחרון. המינון המומלץ עבור האשה ההרה עדיין לא הוגדר באופן סופי, אך ההמלצה היא לצרוך שתי מנות דג בשבוע.
למה בריא לאכול סברס?



כדאי לאכול סברס מהסיבות הבאות:

עשיר במגנזיום

עשיר בסלניום

מכיל נוגדי חמצון בכמות גבוהה

עשיר בוויטמין C

יעיל במניעת עצירות

מסייע לפעולת המעיים

מסייע בבניית העצם

משפר את תפקוד המוח

מסייע בהורדת הכולסטרול בדם

בעל ערך קלורי נמוך


איך למנוע שבץ מוחי בעתיד?



מניעה של שבץ מוחי יכולה להיעשות באמצעים הבאים:


ישנם גורמי סיכון שנחשבים השכיחים ביותר להיווצרות טרשת עורקים ושבץ מוחי והם ניתנים בהחלט לשינוי. התופעות הבאות מעלות את הסבירות לשבץ מוחי:

לחץ דם גבוה

סוכרת

רמת שומנים גבוהה בדם

עישון

השמנת יתר

במקרים חמורים של צורך בהתערבות רפואית יש לבצע את אחת משתי האופציות:

צינתור

ניתוח
מה בריא בשומשום מלא?


שומשום מלא (וכמובן טחינה העשויה משומשום מלא), הוא עשיר מאד בברזל, סידן ואבץ. אלה תורמים מאד להתפתחות המוח ולהעברה טובה של מידע, ממערכת העצבים למוח.
דרכים לשיפור הזיכרון - איך לשפר את הזיכרון?



הנה כמה המלצות לשיפור הזיכרון:

לישון היטב וטוב

לעסוק בפעילויות מנטליות מאתגרות

להימנע מצריכת סמים

להימנע מעישון, כולל עישון פסיבי

לשמור על כושר

לילדים צעירים ללמוד שפה נוספת
איך מאמנים את המוח?


מחקרים שנערכו באחרונה הדגימו כיצד פעילות גופנית משפרת את תפקודם של אזורים מסויימים במוח, הקשורים בזיכרון. התחילו לעסוק בפעילות גופנית!


מה חשיבותן של חומצות שומן מסוג אומגה 3?


חומצות אומגה 3 תורמות לתפקודי המוח הרגשיים והקוגניטיביים ולפעילות עצבים, כמו רשתית העין ואחרים. הן מקטינות את הסיכון למחלות לב ושבץ.
מה תורם להתפתחות מוחו של התינוק?



אלו הדברים התורמים להתפתחות מוח התינוק:

צריכה במזון של ויטמינים A,E ו-C

מינרלים דוגמת אבץ וסלניום

הקשר הקרוב בין התינוק לאימו
מה כדאי לתת לילדים לאכול בבוקר?


מעת לעת, כדאי להגיש לילדים בארוחת הבוקר דייסת קוואקר (שיבולת שועל).

דייסה זו ממריצה את האנרגיה המגיעה למוח ומוסיפה ויטמין B, אשר עוזר למוח לפעול באופן מעולה.
איפה יש אתר עם משחקי חשיבה בעברית?


באתר המצורף תוכלו להשתמש במגוון משחקים כדי לשפר את החשיבה ולשפר את הזיכרון ואת תפקוד המוח.
איך לבדוק חשד לשבץ מוחי?
במה בריא בבשר דל שומן?
האם יש קשר בין פעילות המוח לבין פעילות גופנית?
איך לסייע למישהו שנחבל בראשו ויורד לו דם?
למה חשובים הוויטמינים בתזונה?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.