» «
בלמים
איך להשתמש בבלמים ברכב בירידה?



הכלל החשוב ביותר בבלימה נכונה של הרכב בירידה הוא לא להשתמש ברציפות בבלם. בשונה מבלימה רציפה, כשנוסעים בירידות יש "לפמפם" עם הבלם בזמן הבלימה ולא ללחוץ לחיצות ארוכות, ששוחקות את הבלמים וגורמות להם להתחמם.

הבלימה הרציפה למשך זמן ממושך בירידה גורמת להתחממות יתרה של נוזל הבלמים והרפידות ומביאה להפסקה של פעילות הבלמים, דווקא ברגע בו הרכב נזקק להם יותר. ככל שמדובר ברכב גדול יותר הבעיה עלולה להחריף.

בנוסף והכי חשוב, יש לרדת להילוך נמוך בירידות, כך שהמנוע הוא שיבלום את הרכב ולא הבלמים!
נהיגת חורף
איך לנהוג בשלוליות?


ככלל, אין להיכנס עם רכב לשלוליות מאחר ועומקן לא ידוע, ייתכנו בורות מתחתיהם ויש חשש להיסחפות. אם אין שום ברירה אחרת וחייבים לעבור את השלולית עם הרכב יש להקפיד על הדברים הבאים:

1. יש להיכנס למים לאט על מנת שלא יוצרו גלים שעלולים לגרום לכיבוי המנוע.

2. יש לנסוע במהירות אטית משך כל חציית השלולית.

3. חשוב להשתמש בהילוך הנמוך ביותר אך בסיבי מנוע גבוהים, חשוב לשמור על תנועה רצופה, הגה ישר קדימה ומהירות קבועה ולהימנע מבלימה או האצה.

4. יש לשמור מרחק מכלי רכב אחרים בכדי שלא יוצרו גלים שיציפו את הרכב שלכם.

5. יש לשים לב ולהיזהר מבורות שעלולים להיות מתחת בשלולית. אם נפלתם לבור והרגשתם שתחתית הרכב נחבטה וקיבלה מכה יש לבדוק לאחר היציאה מהשלולית את תחתית הרכב ולוודא שהבלמים פועלים היטב ע"י לחיצה של מספר פעמים על דוושת הבלם לייבוש את הרפידות.
נהיגת חורף
על מה להקפיד בנהיגת חורף?


אלו הדברים שחשוב להקפיד עליהם בנהיגת חורף:

1. לפני תחילת הנהיגה יש לבדוק את מצב הצמיגים מבחינת אוויר, עומק החריצים והאם יש עיוותים או נפיחויות כלשהם בצמיג.

2. יש לשמור על מרחק מהרכב שלפניכם ולהגדיל את מרחק הבלימה.

3. יש לנהוג לאט יותר, לפחות ב-20%-30%

4. חשוב לאמוד את עומק השלוליות, ניתן לעשות זאת כשמסתכלים על הרכבים שלידכם.

5. במידה וניתן לעבוד בשלולית יש ליישר את ההגה לכיוון הנהיגה ולשמור על גז קבוע, ראו עוד טיפים בתגית "שלולית, נהיגה".

6. אם נקלעתם למצב חירום לחצו הכי חזק על הבלם עד שהרכב נעצר, חשוב לא לפמפם, לרכב יש מערכות בלימה שיסייעו לכם לבלום נכון.
GPS
איך לבחור GPS?


בחירת מכשיר GPS היא טכנולוגית ומבלבלת, בעיקר בשל דברים לא נחוצים שנכנסים לעניין. הקפידו על הדברים הבאים:

1. הקפידו על אנטנה מסוג SIRF 3.

2. מסך 3.5 מספיק לרובנו. רק למי שמשתמש המון (נהגים וכאלה) ומושך הרבה מידע נוסף, מומלץ לשקול קניה של מסך גדול יותר.

3. סוללה עם טעינה של 4 שעות ללא טעינת מחדש היא הכרחית.

4. הקפידו שהרמקול חזק דיו להתגבר על רעש הכבישים (כדאי להיוועץ בחברים שיש להם מהי העוצמה המספקת).

5. חבל על הכסף - אל תוסיפו כסף בשביל תכונות כמו mp3, mp4 ובלוטות' - כמו רובנו, אתם פשוט לא תשתמשו בהם.

נהיגה

GPS
איך לבחור מכשיר GPS?
איך בוחרים מכשיר GPS?

בחירת מכשיר GPS כרוכה בהתמודדות עם טכנולוגיה חדשנית ומעט מבלבלת, בעיקר בשל דברים לא נחוצים שנכנסים לעניין. הקפידו על הדברים הבאים:

1. הקפידו על אנטנה מסוג SIRF 3.

2. מסך 3.5 מספיק לרובנו. רק למי שמשתמש המון (נהגים וכאלה) ומושך הרבה מידע נוסף, מומלץ לשקול קניה של מסך גדול יותר.

3. חשוב מסך שהוא ברור גם באור יום, כדי שתוכלו לצפות ב-GPS גם כשהשמש מאחוריכם. שאלו את המוכר או בידקו את השוואות המוצרים, לגבי המכשיר.

4. סוללה עם טעינה של 4 שעות ללא טעינת מחדש היא הכרחית.

5. שימו לב שגרסאות המפות מעודכנות לחצי שנה האחרונה. אם הן מיושנות יותר, הרי שתבזבזו את העדכון החינמי היחיד על עדכון ראשון וחבל.

6. הקפידו שהרמקול חזק דיו להתגבר על רעש הכבישים (כדאי להיוועץ בחברים שיש להם מהי העוצמה המספקת).

7. חבל על הכסף - אל תוסיפו כסף בשביל תכונות כמו mp3, mp4 משחקים ובלוטות' - כמו רובנו, אתם פשוט לא תשתמשו בהם. לגבי הבלוטות' למשל, נכון ל-2008 רוב המיקרופונים של המכשירים די עלובים, כך שאם המוכר ממליץ שתענו לסלולארי במכשיר ה-GPS - ותרו על ההוצאה המיותרת.

8. אם אתם נוסעים הרבה בארץ, הקפידו שיש לפחות 45 אלף נקודות עניין במכשיר ולא פחות (אלה נקודות קרובות למקום הימצאכם בתחומים כמו מסעדה, מלון וכדומה)

9. העדיפו מכשיר GPS עם שירות עדכון על עומסי תנועה (TMC) שיחסוך מכם הרבה פקקים והמתנה מעצבנת ויקרה בפקק.
טסט
איך לעבור טסט ולנהוג בטוחה?



בכדי לעבור טסט ולנהוג בבטחה כדאי להקפיד על הדברים הללו:


- אם אתה מתרגש מאד אפשר להגיד זאת לטסטר. ישנם טסטרים שיעזרו לכם להירגע. זכרו תמיד שהטסטר הוא בן אדם והוא מודע להתרגשות וללחץ שלכם.

- במקרים בהם הטסטר מתחיל לדבר אתך כדי להפיג את ההתרגשות, מומלץ לזרום אתו.

- אפשר לשמוע מוזיקה במהלך הטסט. ניתן להכין דיסק עם מוזיקה שאוהבים.

- אם אתה משתמש בתרופות או חומרים להפגת ההתרגשות, מומלץ לבחון את השפעתם בשיעורים שלפני הטסט ולא רק בזמן הטסט. לפני הכל, יש לבדוק בהתוויית התרופה אם מותר להשתמש בה בזמן נהיגה. אם לא בטוחים יש לשאול איש מקצוע מוסמך לכך (רופא, פסיכולוג וכיו"ב).

- חשוב לזכור שתפקידו של הטסטר הוא להחזיר אתכם בשלום מהמבחן, לכן במידה ויחוש סכנה, הוא יתערב על מנת למנוע תאונה. במידה והטסטר התערב לכם בנהיגה, קבלו זאת בהבנה.

- זכרו לחגור חגורת בטיחות ולכוון את המראות כאשר אתם נכנסים לרכב.

- הדלקת אורות יש להדליק אורות אם חשוך ובחורף (מה- 1/11 ועד ה- 31/3) גם ביום בכביש בין עירוני.

- יש לשלוט באופן הפעלה וכיבוי של האורות, ישנם מקרים שבטעות מפעילים אורות גבוהים חשוב לדעת לשנות לאורות נמוכים.

- צופרים לך מאחור? אל תילחץ. נהג כפי הבנתך מבלי להתייחס לרכב הצופר.

- אם עשינו טעות לא נורא, יש להמשיך. לא כל טעות זה כישלון מוחלט. חשוב להמשיך לנהוג ברמה טובה. הטסטר בוחן את כל מהלך המבחן.

- אם לא ברורה לך הוראה כלשהי של הבוחן, שאל והוא ישמח לענות ו/או להבהיר.

- תמיד ניסע ישר או לפי התמרורים אם לא נאמר אחרת.

- הפגינו ביטחון ושליטה. נהגו לאט ורגוע, אבל לא לאט מדי. דמיינו שאתם נהגים מקצועיים, אחראיים ושקולים. עכשיו תפסיקו לדמיין. אתם באמת כאלה!

- הימנע ככל האפשר מכניסה למצבים קשים ומסוכנים כגון מעבר במקום צר או עקיפה מיותרת, ואם הגעת למצב כזה ואתה חייב לנסוע שם אז פתור את הבעיה תוך כדי האטת המהירות עד כדי גלישה.

- תכנן את נסיעתך אל תשאיר ביצוע פעולות טכניות (החלפת הילוכים, האטה וכו') לרגע האחרון, למשל: לפני ביצוע פנייה.

- איתות והסתכלות - אם יש ספק לגבי איתות או הסתכלות אז כדאי לבצע זאת מאשר לא. זה לא מזיק זה רק יכול להגביר את הבטיחות.

- התנהגות בצומת ללא תמרורים: זכור שבעת הגעה לצומת ללא תמרורים עליך לנהוג כך: 1. תמיד ניתן זכות קדימה לרכב מימין. 2. בפנייה שמאלה ניתן זכות קדימה הן לרכב הבא מימין והן לרכב הבא ממול.

- זכרו שזכות קדימה מקבלים ולא לוקחים, לכן גם כאשר זכות הקדימה היא שלנו, חשוב לבדוק היטב שאין סכנה נשקפת.
סגווי
מה החוק אומר לגבי נהיגה בסגווי?
בסגווי, מכשיר נסיעה חדש ויוקרתי שהאקדמיה העברית מתעקשת לקרוא לו "רכינוע" יש לנהוג כך:

- גיל הרוכב יהיה 16 ומעלה

- אין לעבור את המהירות של 13 קמ"ש

- יש לנסוע בו רק במדרכות ושבילים המיועדים להולכי רגל.


הנה לשון החוק:

"רכי-נוע" - רכב מנועי בעל זוג גלגלים המחוברים בציר אחד המונע באמצעות מנוע חשמלי שנתקיימו בו כל אלה:

1. רוחבו הכולל אינו עולה על 65 ס"מ

2. ההיגוי, העצירה והייצוב שלו נעשים באמצעות הטיית הגוף ומערכת ייצוב גירוסקופית חשמלית

3. הוא מיועד לנוסע אחד בלבד

4. מהירותו המרבית המתוכננת בידי היצרן אינה עולה על 13 קילומטר לשעה

5. משקלו העצמי אינו עולה על 45 ק"ג

6. משקלו הכולל המותר אינו עולה על 160 ק"ג

7. הוא קיבל אישור ממעבדה מוסמכת לכך שהוא עומד בדרישות טכניות המפורטות בנוהל העומד לעיון הציבור באגף הרכב שבמשרד התחבורה, בשעות העבודה הרגילות של המשרד, בענינים כמפורט להלן:

(א) יציבות

(ב) נראות

(ג) מניעת החלקה
נהיגה
מהי חובת המלווה לנהג חדש?
לא ינהג נוהג חדש ברכב מנועי, למעט אופנוע, טרקטור וטרקטורון, בשלושת החודשים הראשונים מיום שניתן לו רשיון נהיגה,אלא אם יושב, במושב שלצדו,מלווה.


מלווה - מי שבידו רשיון נהיגה לאותו סוג רכב 5 שנים לפחות ומלאו לו 24 שנים, או - 3 שנים לפחות אם מלאו לו 30 שנה .

"הגבלת מספר נוסעים לנהג חדש"

נוהג חדש שטרם מלאו לו 21 שנים וחלפה לגביו התקופה שבה חלה עליו חובת הליווי , לא יסיע ברכב מנועי יותר משני נוסעים עד שימלאו לו 21 שנים , אלא אם כן יושב לידו מי שכשיר להיות מלווה;

מי שיש לו רשיון נהיגה דרגה 2 למשך 3 שנים לפחות, ומבקש רשיון נהיגה דרגה א יבחן מבחן שליטה בלבד .

בעל רשיון נהיגה דרגה 2 ומעלה, רשאי לנהוג טרקטורון החל מגיל 17.5 שנים, וגם נהג שברשותו רשיון נהיגה דרגה ג (אופנוע מעל 500 סמ"ק) רשאי לנהוג בטרקטורון , וכן בעל רשיון נהיגה לטקרטור רשאי לנהוג בטרקטורון ובתנאי שגילו לא יפחת מגיל 17.5 שנים;


נהיגה
מה דינו של נהג שצבר נקודות על פי שיטת הניקוד החדשה?



זהו דינו של נהג שצבר נקודות לפי שיטת הניקוד החדשה:

- נהג שיצבור בתקופת הצבירה (שנתיים ימים) עד 10 נקודות פטור בלא כלום .

- נהג שיצבור 12 נקודות ועד 22 נקודות, יוזמן לקבלת הדרכה בנהיגה נכונה קורס בסיסי, ויעמוד בהצלחה במבחן .

- נהג שיצבור 22 נקודות או יותר בתקופת הצבירה אז תקופת הצבירה תוארך משנתיים ל-4 שנים.

- נהג שיצבור בתקופת הצבירה 24 נקודות ועד 34 נקודות, יוזמן לקבלת הדרכה בנהיגה נכונה, ובקורס נוסף, ויעמוד בהצלחה במבחן .

- נהג שיצבור בתקופת הצבירה 36 נקודות או יותר, ייפסל מלהחזיק ברשיון נהיגה למשך 3 חודשים ורשיונו יחודש לאחר שיעבור מבחן עיוני (תאוריה).

- נהג שרשיונו נפסל וחודש לאחר שעבר מבחן עיוני (תאוריה), ושוב צבר 36 נקודות או יותר, במשך 6 שנים מיום שחודש רשיונו,ייפסל רשיונו ל-9 חודשים ורק בסיום התקופה יחויב הנהג לעמוד בבדיקות רפואיות במכון לבטיחות בדרכים ובנוסף יעבור מבחן עיוני ומעשי.

- נהג שקיבל דו"ח בגין ביצוע עבירה ולא שילם אותו, וגם לא ביקש להישפט, הנקודות שיחויב בגין אותה עבירה ירשמו לו מיום ביצוע העבירה.
איך לחסוך דלק בנהיגה חכמה?



הנה טיפים חשובים לנהיגה חסכונית בדלק:

1. בהנעת הרכב אין צורך לחמם את הרכב - צאו מיד לדרך. גם חסכון וגם חימום של המנוע בתנועה, שהוא עדיף.

2. האיצו בהדרגה והרפו מהגז כשאתם רואים מרחוק רמזור אדום (תנו לרכב לגלוש אליו, בלי גז).

3. אל תיתנו לרכב להתאמץ ולבזבז דלק.

4. ברמזור חשוב לא להאיץ.

5. בנהיגה הישארו בהילוך גבוה.

6. בתיבת הילוכים ידנית, העבירו הילוך בזמן.

7. הקפידו על נהיגה רגועה בלי "רייסים" ותוך האצות עדינות שכוללות החלפת הילוכים מוקדמת.

8. שלחו מבט מרחוק אל הרמזור ואם הוא אדום - הרפו מהגז ותנו למכונית לגלוש עד עצירה (זהו חסכון גם בדלק וגם בבלאי של הבלמים).

9. בכל מקרה בו המזגן אינו הכרחי - ותרו עליו. מצד שני -פתיחת חלון מגדילה את תצרוכת הדלק.

10. אל תדוממו למשך של דקה או שתיים - ההנעה צורכת הרבה דלק.

11. מהירות נכונה לנהיגה חסכונית היא בין 80 ל-90 קמ"ש.

12. תכננו את המסלול כדי להימנע מפקקים. נהיגה בפקק פירושה בזבוז של דלק.

13. אם בכל זאת נקלעתם לפקק - הקפידו על מרחק קבוע ועל מהירות דומה לשל הרכב שלפניכם.
על מה להקפיד בנהיגת חורף בחו"ל?



החורף בחו"ל, במיוחד באירופה, שונה מאוד מהחורף אליו אנו מורגלים בארץ ולכן כדאי להיערך נכון לקראת נסיעה הכוללת גם נהיגה שם. חשוב להקפיד על הדברים הבאים:

1. השכרת רכב גדול שיוכל להכיל את הציוד הרב שיש לקחת לנסיעת חורף אן חופשת סקי, רצוי רכב 4x4.

2. הזמנת צמיגי חורף (Winter Tires), חשוב לציין שיש מדינות או אזורים גבוהים במיוחד בהם החוק מחייב שימוש בצמיגים אלה.

3. הזמנת שרשראות שלג (Snow Chains) המסייעות לשיפור אחיזת הרכב בכביש, יש לוודא לפני שעוזבים את חברת ההשכרה שאתם שולטים באופן החיבור והפירוק של שרשראות אלה.

4. בנסיעה למטרת סקי כדאי להזמין גגון לרכב (Ski Race) בכדי להרכיב עליו את המגלשיים.

5. יש לנסוע עם אורות דלוקים כל הזמן.

6. כאשר הראות לקויה יש להפעיל אורות ערפל ולהפחית את מהירות הנסיעה.

7. כאשר הכביש מכוסה קרח יש לנסוע על הילוך נמוך, להימנע מעצירות פתאומיות ולנסוע במהירות קבועה.

8. יש להקפיד שמד הדלק אינו על סף סיום.

9. יש לנהוג בשעות שאתם ערנות ולוודא שאתם רעננים כשירים לנהיגה.

10. יש לדאוג שיהיה ברכב נוזל "אנטי פריז" לדלק. הנוזל גורם לדלק לא לקפוא בקור העז גם כאשר הרכב לא בנסיעה.

11. חשוב להצטייד בכל נסיעה, גם אם היא קצרה במים ואוכל, טלפון סלולארי וחליפת בגדים חמים להחלפה.

12. יש לעשות בדיקה מקיפה לפני השכרת רכב לחורף בחו"ל וחשוב לוודא שאתם בקיעים בכל מה שהיא כוללת.

13. חשוב לשים לב לשילוט המתייחס לנהיגה בחורף.
על מה להקפיד בנהיגה ארוכה?



הנה מספר כללים חשובים לשמירה על הבטיחות בנהיגה ארוכה:

1. בדיקה יסודית של כל מערכות הרכב טרם צאתכם לדרך.

2. כמו כן, לפני צאתכם לנהיגה ארוכה יש להצטייד באמצעי החילוץ הללו: גלגל חלופי במצב טוב, מפתח מתאים, מברגים, נורות חלופיות, משולש אזהרה וכל אמצעי נוסף העומד לרשותכם.

3. נהיגה בנעליים סגורות.

4. הרכבת משקפי שמש למניעת סנוור והקטנת מאמץ בעיניים הגורם לעייפות.

5. עצירה למנוחה והתרעננות כל פעם שאתם חשים בעייפות קלה. יש לעצור במקומות בהם רואים אתכם היטב (לא בסיום עקומה של כביש לדוגמה) להקפיד על אורות מהבהבים ומשולש בטיחות.

6. צאו רק מצד ימין של הרכב, גם אם נדמה לכם שאתם במקום מבודד יחסית.
מה הסימנים שהבלמים לא תקינים במכונית?



רכב שמתקשה לבלום כשהוא עמוס, או שבבלימת חירום הוא "סוחב" לצדדים, סביר שהבלמים בו אינם תקינים. חובה לגשת מיידית לבדיקת הבלמים במוסך שלכם.

רעש בזמן הבלימה.

ריח שרוף או נזילה ברכב (לעתים מדובר בנזילה מצנרת מערכת הבלמים).

במכוניות חדישות יש גם שתי נוריות אזהרה:

נורית אזהרה מיוחדת לבלמים - הנורית של הבלמים בודקת את גובה נוזל הבלמים ועובי רפידות הבלמים ואם היא נדלקת - גשו מיידית למוסך.

נורית ABS שמתריעה על תקלה במערכת המונעת נעילה של הבלמים בזמן הבלימה. בכל מקרה שנורית ה-ABS נשארת דלוקה אחרי תחילת הנסיעה, יש לפנות למוסך מיידית.
מהן הוראות הבטיחות לגבי נסיעה עם ילדים ברכב?


אלו הוראות הבטיחות לנסיעה עם ילדים ברכב, כפי שפרסם אירגון בטרם:

לתינוקות מגיל לידה עד גיל שנה:
=========================
1. יש לוודא שהתינוק יושב במושב נגד כיוון הנסיעה

2. מותר לשים את כיסא התינוק ליד הנהג רק במקרה ואין כרית אוויר ברכב

3. מושב הבטיחות צריך להיות מותקן בזווית של 45 מעלות

4. תינוק שעבר את גיל שנה, אך לא הגיע למשקל 9 ק"ג ימשיך בנסיעה נגד כיוון השעון

5. הרצועות בהן חוגרים את התינוק אמורות לעבור דרך החריץ שמתחת לכתפי התינוק


https://youtu.be/D5GUb1X2Jo4


לילדים מגיל שנה עד גיל ארבע:
==========================
1. בגילאים אלה ובכל מקרה ממשקל 9 ק"ג ועד 18 ק"ג, יישב הפעוט בכיסא בטיחות בעל רצועות פנימיות

2. הפעוט אמור להיחגר ברצועות בטיחות העוברות מעל כתפיו

3. יש לוודא שהפעוט יושב בצורה זקופה בכיסא הבטיחות

4. מושב הבטיחות של הפעוט יותקן בספסל שמאחורי הנהג ולא לידו

5. יש לוודא שגב מושב הבטיחות יהיה יותר גבוה מאוזני הפעוט


לילדים מגיל ארבע עד תשע:
=======================
1. בגילאים אלה ובכל מקרה ילד מעל 18 ק"ג ועד גובה של 145 ס"מ הילד יישב בבוסטר וייחגר בחגורת אגן-כתף

2. חגורת הבטיחות תעבור מעל כתף הילד תוך שהיא עוברת על עצם הבריח שלו

3. רצוי שמשענת הבוסטר תהיה יותר גבוהה מאוזני הילד

4. הבוסטר לא יהיה ליד הנהג במידה ויש ברכב כרית אויר

5. יש להקפיד שהילד לא "ישחק" עם החגורה ויעביר אותה ממקומה
אילו טיפים יש לקראת המבחן המעשי בנהיגה?




להלן כמה עצות מועילות כיצד להתנהג ב"טסט" במבחן המעשי:


1. התייחסו לטסט כחלק משיעור נהיגה רגיל, אין צורך להתאמץ לעבור אותו בהצלחה, זה רק ירגש אתכם ויזיק. מורה הנהיגה הכין אתכם בשיעורי הנהיגה למעבר בהצלחה של הטסט, נהג כמו בשיעור הנהיגה וזה יספיק בכדי לעבור בהצלחה את ה"טסט".

2. הביטו לצדדים בעת חציית צמתים גם כשזכות הקדימה שלך, אל תשכחו שהטסטר לא יודע מה אתם חושבים, דברו אתו בפנטומימה, בשפת הגוף, הניעו את ראשכם לצדדים כדי שיראה ויבין שאתם בודקים את כל הכיוונים בצומת.

3. בעת החלפת נתיבים ולפני כל סטייה ופנייה יש להסתכל במראות ובעיניים, ורק כאשר הנתיב אליו אתם רוצים להיכנס פנוי, תאותתו ותסטו ו/או תפנו לנתיב החדש. זכורו! איתות לפני מבט, גורם להפרעה לנהגים בנתיב אליו אתם רוצים להיכנס, וזו עבירת תנועה של "אי מתן זכות קדימה" לרכבים בנתיב אליו אתם נכנסים.

4. הקפידו להפנות ראשכם לאחור בעת נסיעה לאחור, ובנסיעה קדימה השתמשו גם במראות הצד מלבד המראה המרכזית.

5. תכננו את נסיעתכם ובחרו את הנתיב הנכון עוד לפני הגיעכם לצומת.

6. זכרו! סטייה מנתיב בתוך הצומת אסורה בהחלט! עקיפה בצומת מותרת בטורים ומבלי לסטות מהנתיב בשטח הצומת, התחלתם בנתיב מסוים, סיימו את הצומת באותו נתיב ואחר כך תכננו סטייה מנתיב אם יש צורך.

7. אל תשאירו ביצוע פעולות טכניות (החלפת הילוכים, האטה וכו') לרגע האחרון, למשל, לפני ביצוע פנייה או עקיפה.

8. הסתכלו קדימה לאופק, ורחוק ככול האפשר, למרכז הנתיב, זכורו! לכיוון אליו אתם מסתכלים לשם הרכב יופנה אוטומטית.

9. שמרו תמיד על נתיב נסיעה ישר ונקי ממכשולים, בהבחינכם מרחוק במכשול בדרך (גם ברכב חונה) תכננו את עקיפתו מוקדם ככל האפשר באלכסון ארוך עם שימוש מינימלי בהגה. ובצעו את הפעולות הדרושות בכדי להשתלב בתנועה בצורה חלקה מבלי להוות גורם סיכון או הפרעה לתנועה.

10. הימנעו ככל האפשר מכניסה למצבים קשים ומסוכנים כגון מעבר במקום צר או עקיפה מיותרת, ואם הגעתם למצב כזה, פטרו את הבעיה תוך כדי האטת המהירות עד כדי גלישה.

11. מהירות הנסיעה המקסימלית בעיר היא 50 קמ"ש, ואם יש תמרור, התמרור יקבע את המהירות המקסימלית.

12. סעו ב"מהירות סבירה" ולא במהירות המקסימלית. הווה אומר התאימו את מהירות נסיעתכם לתנאי הדרך ולא למהירות המקסימאלית המותרת עפ"י חוק. אם הדרך מאפשרת, סעו במהירות המקסימלית, אם לאו סעו במהירות סבירה.

13. בחציית צמתים, כאשר הנכם נדרשים לתת זכות קדימה המתינו בסבלנות תוך הסתכלות מתמדת לצדדים, גלשו באיטיות אל שדה ראייה. במידה ואין שדה ראייה במקום בו נעצרתם, חצו רק כאשר הנכם בטוחים לגמרי כי אינכם מהווים הפרעה או סיכון לתנועה החוצה.

14. בתמרור עצור! עצרו עצירה מוחלטת בסמוך ולפני קו העצירה. במידה ואין קו עצירה עצור במקום שבו רואים את התנועה הכי טוב, הווה אומר עצרו בקו הדמיוני המחבר את אבני השפה או את קווי השול הימני הצהוב. גם אם לצורך זה אתם עומדים על מעבר חצייה.

15. אם צופרים לכם מאחור אל תלחצו! סעו כרגיל ומבלי להתייחס לרכב הצופר.

16. בעת החלפת נתיב וודאו היטב כי הנתיב אליו אתם אמור להיכנס פנוי ויש באפשרותכם להשתלב מבלי להפריע ולסכן את התנועה בנתיב זה. בזמן הסטייה אל הנתיב הקפידו על סטיות הגה עדינות ולא חדות מידי.

17. הקפידו על פניות שמאלה נכונות. שימו לב לפני הכניסה לכביש, וביציאה ממנו בסיום חציית הצומת אם הוא חד סטרי או דו סטרי ונהגו כדלהלן: בכניסה לצומת - מכביש חד סיטרי התמקמו בצד שמאל של הכביש. מכביש דו סיטרי התמקמו במרכז הכביש. ביציאה מהצומת לכביש חד סיטרי התמקמו בצד שמאל של הכביש. לכביש דו סיטרי התמקמו בימין הכביש.

שיהיה בהצלחה!
איך לחסוך בהוצאות הרכב שלנו?


חסכון בהוצאות המכונית הפרטית כולל את הצעדים הבאים:

קנו רכב מתאים - בעיר רכב קטן, משפחה קטנה עם רכב קומפקטי ועוד.

טפלו ברכב - רכב מטופל כיאות גם חוסך תקלות יקרות וגם דלק.

מילוי אוויר - צמיגים מלאים באוויר צורכים פחות דלק ושומרים על חייהם ובטיחותכם.

תכנון נסיעות - קודם כל נסו לנהוג פחות, אם ניתן. נסיעה לבד ליעד מרוחק יכולה להתבצע ברכבת או אוטובוס.. וכשבכל זאת נוסעים ברכב, היעזרו באפליקציית Waze שמאפשרת חסכון בפחות פקקים ועומסי תנועה.

קנו חלפים יקרים לבד - אפילו ביבוא אישי מאיביי או אמאזון, לחלפים ספציפיים. בדקו באתר השוואת מחירי החלפים Junkyard.

ביטוח רכב חסכוני - השוו מחירי ביטוח (ראו בתגית "ביטוח רכב, חסכון") ואל תבטחו רכב ישן אלא בצד ג' בלבד.

נהיגה חסכונית - בלי האצות מיותרות ובקריאה נכונה של הכביש. לפירוט ראו טיפ בתגית "נהיגה, חסכון".
איך לעבור את הטסט בקלות?



למעבר של הטסט בנהיגה, הנה כמה הנחיות מניסיון מצטבר של גולשים ונהגים צעירים:

1. שנו טוב בלילה שלפני הטסט ואיכלו ארוחת בוקר דשנה בבוקר.

2. חשבו חיובית. הכינו את עצמכם למעבר קל בטסט, אבל אל תשתפו חברים כדי לא להכניס לעצמכם לחץ מכשלון מול חבריכם המצפים (נו?.. עברת?...)

3. בקשו מהמורה לנהיגה להיות נוכח ברכב בזמן הטסט.

4. בזמן שהטסטר נכנס לרכב, הביטו בו וברכו בבוקר טוב.

5. קחו נשימה ודמיינו לרגע שהטסטר הוא המורה נהיגה שלכם.

6. מותר ואף רצוי לחייך בטסט, אך בלי שיחות, בדיחות ושאלות מיותרות בבקשה.

7. הפגינו בטחון אך לא בטחון עצמי מופרז.

8. שמרו את שתי הידיים על ההגה כל הזמן.

9. בטסט עצמו, הביטו במורה שלכם במראה וחייכו להפגת המתח.

10. הביטו במראות מדי פעם והראו שאתם בוחנים את המצב בכביש ומודעים לו.

11. אם אתם לחוצים מאד - קחו משהו להרגעה. רסקיו רמדי יעשה פלאים.

12. אם טעיתם, המשיכו בנהיגה כאילו לא קרה דבר והישארו רגועים כדי לא לעשות עוד טעויות.

13. מנוע שנכבה אינו מחייב כישלון בטסט. הירגעו, הניעה והמשיכו כאילו לא קרה דבר..

14. אל תתווכחו עם הטסטר בשום מצב, גם אם טעה לדעתכם.

15. אם הטסטר בלם ואינכם מבינים מדוע, שאלו אותו ובקשו הסבר. זה יראה על רצון ללמידה ולשיפור.


מהי נהיגה מונעת בחורף ?


הנה כללי נהיגה מונעת בחורף:


1. בחורף, כשהראות לקויה והכביש רטוב וחלק, מומלץ להכפיל את מרווח הבטיחות מהרכב שנוסעים מאחוריו.

2. בנהיגה בחורף יש לבצע כל פעולה, כגון סטייה מהנתיב או היגוי ובלימה, בעדינות וברגש.

3. הנהיגה לאחר הגשם הראשון מסוכנת, כי גשם ראשון מושך אל פני הכביש כמויות גדולות של חול, צמחים ולכלוך, אשר יחד עם המים יוצרים עיסת בוץ חלקה ההופכת את הכביש לחלקלק ומקטינה במידה רבה את החיכוך בין הכביש לצמיגי הרכב.

4. תופעת "הגשם הראשון" אינה מוגבלת לגשם הראשון בעונה בלבד אלא מתרחשת תמיד, גם לאחר גשם שבא בעקבות 2-3 ימים שחונים.

5. לעיתים, הנהיגה לאחר הגשם הראשון משולה לנהיגה על גבי שכבת קרח על כל המשתמע מכך.

6. גם אם לא יורד גשם, לפני תחילת עקיפה על-גבי כביש רטוב יש להפעיל בכל מקרה את מגבי הרכב היות ועל-ידי כך נמנעת מהנהג העוקף ההפתעה שמקורה בהתזת מים ובוץ על-ידי הרכב הנעקף ונמנע הצורך לחפש את ידית הפעלת המגבים ומי ההתזה תוך כדי העקיפה. זה בתוקף גם לגבי רכב נעקף שלא נסע לפניו כל רכב שהוא ופתאום מתחיל לנסוע לפניו רכב שעקף אותו.
איך לנהוג אם מאבדים את הבלמים ברכב?


מורידים הילוך ל-3 ואז ל-2.

לא עוזר? - העבירו לניוטרל ותנו לרכב להאיט.

אם ניתן, אז משכו חצי הנדברקס.


הנה הוראות מפורטות לבלימת חירום ברכב שאיבד את הבלמים:
================================================
במקרה של אבדן הבלמים עושים כך:

1. מורידים את הרגל מהגז.

2. אם דוושת הבלם רכה מאד ביחס למצב הרגיל, המשיכו לפמפם שוב ושוב. זה עשוי להחזיר את לחץ השמן ואת הבלמים לפעולה.

3. משתמשים בהילוכים כדי לבלום - מורידים בהדרגה, הילוך אחרי הילוך, בהתאם למהירות, עד להילוך 1, או Low באוטומט. הנה פירוט לפי סוגים:

ברכב אוטומטי הורידו את ההילוך למטה, ל-3, ל-2 ו-1 ובהדרגה עד למצב LOW (תמיד בכיוון של הורדת ידית ההילוכים).

לבעלי תיבת הילוכים אוטומטית טיפטרוניק או רובוטית, יש להעביר את פעולת ההילוכים למצב ידני, באמצעות העברת ידית ההילוכים למצב מינוס (-) ואז הורדה ידנית של ההילוכים, כמו שהסברנו למעלה.

ברכב ידני יש להוריד הילוך אחרי הילוך, כל פעם תוך שחרור הקלאץ' (כדי שהמנוע יבלום את הרכב) וממשיכים כך, עד שמגיעים להילוך ראשון.
רק כשמגיעים להילוך הכי נמוך, מושכים בהדרגה את בלם היד (כל פעם כמה קליקים), אַמְבְּרֶקְס או בשמו המדויק הֶנְדְּבְּרֶקְס. היזהרו שלא למשוך אותו בבת-אחת ולאבד שליטה על הרכב.


4. אם אין ברירה ורק במידה שמהירות הרכב ירדה משמעותית, נסו להתחכך בגדר ההפרדה או במכשולים אחרים בצידי הדרך, אך הקפידו להגיע אליהם בזווית קהה ככל האפשר.


5. במקביל, מחפשים "נתיב מילוט" מהמדרון התלול - לדרך צדדית (רצוי שעולה), לפניה לכיוון הנגדי לתהום או, בלית ברירה ורק בהגיעכם למהירות נמוכה, אפילו להתנגשות בעץ וכדומה (באותו מקום שבו נספתה משפחת אטיאס ניצלה בצורה זו אמא של דנה בנט, שאיבדה גם היא את הבלמים בירידה).



זהירות!!
========
- אין לכבות את מנוע הרכב בשום מקרה!

- אין להתחכך בגדר ההפרדה בזווית חדה מדי, אלא "ללטף" אותה עם הדלתות.

- ואין להתנגש בשום דבר במהירות גבוהה.
מהן הפעולות הנדרשות להתחלת לימוד נהיגה?
להתחלת לימוד נהיגה יהיה עליכם לעשות את הפעולות הבאות:

1. יש לגשת לתחנת מ.מ.ס.י. הקרובה למקום המגורים שלך עם תעודת זהות.

2. לאחר קבלת טופס מ-מ.מ.ס.י.(טופס ירוק עם תמונה ,ללא תשלום) יש לבצע בדיקות רפואיות(כלליות+עניים).

3. את הבדיקות ניתן לבצע אצל רופא משפחה או רופא מוסמך, ובדיקות עניים אצל אופטיקאי מוסמך (בתשלום).

4. לאחר שבגב טופס מ.מ.ס.י. יש את החתימות של הבדיקות (כלליות ועיניים) אפשר להתחיל ללמוד נהיגה מעשי.

5. על מנת שניתן יהיה לגשת למבחן התאוריה יש לשלם אגרת מבחן (צבע ירוק), ע"ס 113 ש"ח בבנק דואר במזומן.

6. כאשר מוכנים למבחן התאוריה,יש לגשת למבחן עם טופס מ.מ.ס.י. + אגרה ששולמה בדואר+ תעודת זהות.
איך לתחזק את בלמי הרכב בצורה הבטיחותית ביותר?



כדי לשמור על הבלמים ברכב בצורה הטובה ביותר, הקפידו על 6 הדברים הבאים:

1. בצעו את הטיפולים של הרכב בזמן - ותוך דרישה מהמכונאי שכל החלפים הבטיחותיים יהיו מקוריים ואיכותיים ביותר, ללא שום פשרות.

2. אם דוושת הבלם יורדת מדי והיא נמוכה מהרגיל, גשו באופן מיידי למוסך.

3. בכל מקרה שהבלימה מלווה ברעידות או ברעשים ברכב, פנו ללא דיחוי למוסך.

4. אל תזניחו נוריות אזהרה בלוח השעונים - ובכל מקרה של נורית המתריעה על תקלה, פנו למוסך לתיקון (של הבעיה או של הנורית).

5. אם יש נזילות מתחת לרכב, פנו למוסך מידית. הסיבה היא שלעתים מדובר בבעיה בצינור מערכת הבלימה.

6. ריח של שמן שרוף ברכב או מסביבו, יכול לרמז על בעיה במערכת הבלמים. פנו למוסך מורשה.
להקריא למתבגרים והנהגים הצעירים שלכם - מה כדאי?
מהם סוגי רשיונות הנהיגה?
על אילו אמצעי בטיחות להקפיד בנהיגה?
מה עושים אם יש תקר תוך כדי נסיעה ברכב?
איך למנוע תאונת דרכים בגלל נהג שיכור בלילה בתור הורים?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.