שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
על מה חשוב להקפיד בניהול העסק שלי?
בסס את היתרון העסקי שלך על הדברים הבאים:
1. למידה מוקדמת של השטח וקהל היעד.
2. ניצול חולשות המתחרים.
3. שכנוע שבידיך מוצרים שאין במקום אחר.
4. יצירתיות וחדשנות.
5. שירות ויחס חם בצירוף מחירים טובים ללקוח (ובמיוחד נסה ליצור יתרון יחסי במחירי מוצרים שנמכרים גם אצל המתחרים).
6. לימוד מניסיון של אחרים וככל האפשר פחות על טעויות משלך.
7. מתן תגובה ליתרונות המתחרים
8. הוצאות תקורה קטנות ככל האפשר.
9. לא לחשוש מתחרות אלא לנצל אותה לשיפור מתמיד ולתיקון של חסרונות העסק שלך.
איך לנהל בזמן משבר כלכלי?
ניהול נכון בשעת משבר כלכלי חיוני מאד. הנה כמה עצות למנהלים שבינינו:
- ציינו את הצלחות החברה, כדי לתת תחושה טובה לעובדים.
- ארגנו ישיבות פתוחות, שבהן יוכלו העובדים לדבר באופן חופשי ולפרוק מתח.
- מיצאו איך לארגן ערבי חברה או טיולים מוזלים, אך ורק לתחושה הטובה של העובדים.
- נסו להמנע מאווירת קיצוצים כללית שמוסיפה למתח ולדאגה. עשו את הדברים בהדרגה וללא תחושת פאניקה.
- תנו למפוטרים יחס תומך והגון.
- אם יש הורדת שכר על הפרק, התחילו דווקא מהבכירים ותנו דוגמא אישית.
איך לבלות חופשה בלי הפרעות או עבודה?
כדי לבלות חופשה בלי עבודה עשו כך:
1. כבר בשבועות שלפני היציאה לחופש, התחילו בהכנת רשימת משימות שבהן תטפלו לאחר החופש - זה יקל עליכם ויוריד לחץ. בנוסף, זה יאפשר לכם לא לצאת לחופשה מותשים ורצוצים לחלוטין.
2. כשבועיים לפני היציאה לחופש, שילחו מייל ללקוחות מרכזיים, ספקים גדולים, אנשי מפתח בארגון ושותפים עסקיים והודיעו באילו תאריכים תשהו בחופשה, מי מחליף אתכם ועם מי ליצור קשר במקרה הצורך.
3. לפני היציאה לחופשה, מנו לעצמכם מחליף
4. אם אתם מחויבים לקשר עם לקוחות, ספקים וגורמי חוץ, ודאו שהמחליף, או מישהו אחר, לוקח על עצמו את התפקיד עד לשובכם
5. סגרו לפני היציאה לחופשה תשלומים שאין לדחות עד אחריה, העברות כספיות לספקים וחתימה על המחאות דחופות.
אם אתם מנהלים, עשו כך:
1. הכינו רשימה של פרוייקטים ומשימות כל עובד
2. קיבעו איש קשר, שיוכל (רק הוא) ליצור איתכם קשר במקרה חירום
3. ודאו שבקופה הקטנה יש מלאי מזומנים מספיק להמשך תפקוד בעת חופשתכם.
בעת החופשה:
1. נסו להמעיט בקשר עם המשרד ככל הניתן ואם אינכם יכולים, נסו לצמצמו ככל האפשר וליצור קשר בשעה קבועה בכל יום.
2. הקפידו למלא מצברים, לקרוא וליהנות כי רק כך תוכלו לחזור לתפקוד מלא וחיוני לאחר החופשה.
איך לחסוך בנייר בפקסים?
התאמת העבודה למשבר הכלכלי - איך לחסוך בעסק?
איזו רשת החברתית כדאי לבחור לשימושים שיווקיים ועסקיים?
בחירת הרשת הנכונה היא מלאכה לא פשוטה, שכן לכל רשת חברתית היתרונות והחסרונות שלה. כמובן שהכי מומלץ הוא להירשם לכולן ולהשקיע את הזמן, המשאבים והמאמצים בהן. אך בבחירה יש לשים לב ליתרונות של כל אחת, נכון להיום:
1. Facebook - בשביל החבר'ה באשר הם וכיום לכל מי שמשווק משהו. הרשת המתפתחת והמדוברת ביותר. מחזיקה בפלטפורמת האפליקציות המנצחת (עם איום גדול מכיוון גוגל עם יוזמת ה-Open Social שלה)
2. Linkedin - רשת מעולה וצומחת לקשרים עסקיים, איתור מוחות, התייעצות עם מומחים מובילים.
3. Myspace - בית קברות עצום שהיה פעם מוקד שיווק לצעירים, איתור טרנדים, חזק בשוק המוסיקה והאתר הגדול בעולם.
4. Smallworld - הרשת הנחשקת של העשירים והמצליחים. אקסקלוסיבית ומפולחת היטב. במיוחד למי שקהל היעד שלו הוא חוג הסילון.
5. דה מרקר קפה - רשת חברתית עסקית ישראלית עם דגש על אינטראקציה חברתית והיכרויות. כרגע צונמי הפייסבוק די הטביע גם אותה.
איך לתת העלאה במשכורת לעובד מעולה שמתוסכל משכרו?
לעיתים עובד שמתוסכל משכרו הקפוא יכול להוות מקור לצרות בחברה בריאה.
הנה הטיפים להעלאת שכר בצורה חכמה לעובד:
- אם נצא מנקודת הנחה שהחלטתם לתת העלאה משמעותית במשכורת, אין לתת את ההעלאה בבת אחת אלא בהדרגה.
- לחסכון והשגת יעילות מירבית מהעובדים, כדאי להעלות בשלבים את השכר.
- פרישת ההעלאות וההטבות לעובד מצויין, תביא לכך שהוא ימשיך ויתמיד במאמציו, כיוון שבהעלאה אחת גדולה - הקסם שבה יפוג במהירות רבה ויישכח, בעוד ש"מנות קטנות" יביאו לאפקט פסיכולוגי חיובי גדול הרבה יותר.
איך לסדר את המחשבות?
השיטה הפשוטה ביותר ואולי האפקטיבית שיש היא לכתוב יומן או בלוג, רישום או רשימה ולהתרגל לזה מגיל צעיר.
כשאתה כותב דברים על הנייר ורואה אותם, הם מתחילים להיות ברורים יותר ודווקא הצורך לארגן אותם באופן הגיוני, אם בכתיבה ביומן ואם ביצירת רשימות (כמו "הדברים שמטרידים אותי" ולמולם "פתרונות אפשריים") או ציור של תרשים, שמייצג את הדרך לטפל בתהליך - כל אלה הם תחילתו של הפתרון.
היעילות שבהעלאת הדברים על הנייר (או על מסך המחשב..) כל כך מוכחת שכמעט כל מי שעוסק במדע, יצירה וניהול, מסתובב דרך קבע עם פנקס או מחשב כף-יד, שבו הוא מקפיד לרשום מחשבות, רעיונות, טרדות, סוגיות לפתרון וכדומה.
מה עושים במקרה של בום תקשורתי שלילי לחברה מסחרית? איך לנהל את המשבר העסקי הזה?
במקרה של משבר עסקי שיש לנהל, חשוב להגיב במהירות וביעילות. הקפידו על הפעולות הבאות:
1. אם אתם יודע שהולכים לפרסם עליכם משהו כזה, הכינו מראש ומסרו לתקשורת תגובה חריפה ומדויקת, שתסביר את עמדתכם. התוצאה תהיה שתשדרו מקצועיות וטיפול נאות במצב וכך תמזערו את הנזקים העתידים לבוא.
2. קחו אחריות ויוזמה ובצורה מסודרת ובלי "חוכמות" תנו את מירב המידע ללקוחותיכם.
3. אם מומחים קבעו דברים נגד המוצרים או השירותים שלכם, קחו מומחים מקבילים, ברמה דומה של מקצוענות, שיציגו את הטענות שלכם ויסתרו את שלהם. הטילו ספק בתוצאות שלא מסתדרות עם מחקרים ותוצאות בדיקות שבידיכם.
4. הציפו את תגובותיכם בכל כלי תקשורת אפשרי, כמו גם באתר האינטרנט שלכם, ברשתות החברתיות וכדומה.
5. בפייסבוק או ברשתות חברתיות אחרות, עלול להיווצר סחף של תגובות וטוקבקים קשים כנגדכם. כדאי למנות אנשים שידבררו אתכם שם במקצועיות. במקרה הקשה, יש לחסום את דף הפייסבוק שלכם לתגובות מתלהמות, אך במקרה שהוא בשליטה, כדאי לפתח דיאלוג עם הטוענים כנגדכם ולהציג את הממצאים והמידע שבידיכם.

בסס את היתרון העסקי שלך על הדברים הבאים:
1. למידה מוקדמת של השטח וקהל היעד.
2. ניצול חולשות המתחרים.
3. שכנוע שבידיך מוצרים שאין במקום אחר.
4. יצירתיות וחדשנות.
5. שירות ויחס חם בצירוף מחירים טובים ללקוח (ובמיוחד נסה ליצור יתרון יחסי במחירי מוצרים שנמכרים גם אצל המתחרים).
6. לימוד מניסיון של אחרים וככל האפשר פחות על טעויות משלך.
7. מתן תגובה ליתרונות המתחרים
8. הוצאות תקורה קטנות ככל האפשר.
9. לא לחשוש מתחרות אלא לנצל אותה לשיפור מתמיד ולתיקון של חסרונות העסק שלך.

ניהול נכון בשעת משבר כלכלי חיוני מאד. הנה כמה עצות למנהלים שבינינו:
- ציינו את הצלחות החברה, כדי לתת תחושה טובה לעובדים.
- ארגנו ישיבות פתוחות, שבהן יוכלו העובדים לדבר באופן חופשי ולפרוק מתח.
- מיצאו איך לארגן ערבי חברה או טיולים מוזלים, אך ורק לתחושה הטובה של העובדים.
- נסו להמנע מאווירת קיצוצים כללית שמוסיפה למתח ולדאגה. עשו את הדברים בהדרגה וללא תחושת פאניקה.
- תנו למפוטרים יחס תומך והגון.
- אם יש הורדת שכר על הפרק, התחילו דווקא מהבכירים ותנו דוגמא אישית.

כדי לבלות חופשה בלי עבודה עשו כך:
1. כבר בשבועות שלפני היציאה לחופש, התחילו בהכנת רשימת משימות שבהן תטפלו לאחר החופש - זה יקל עליכם ויוריד לחץ. בנוסף, זה יאפשר לכם לא לצאת לחופשה מותשים ורצוצים לחלוטין.
2. כשבועיים לפני היציאה לחופש, שילחו מייל ללקוחות מרכזיים, ספקים גדולים, אנשי מפתח בארגון ושותפים עסקיים והודיעו באילו תאריכים תשהו בחופשה, מי מחליף אתכם ועם מי ליצור קשר במקרה הצורך.
3. לפני היציאה לחופשה, מנו לעצמכם מחליף
4. אם אתם מחויבים לקשר עם לקוחות, ספקים וגורמי חוץ, ודאו שהמחליף, או מישהו אחר, לוקח על עצמו את התפקיד עד לשובכם
5. סגרו לפני היציאה לחופשה תשלומים שאין לדחות עד אחריה, העברות כספיות לספקים וחתימה על המחאות דחופות.
אם אתם מנהלים, עשו כך:
1. הכינו רשימה של פרוייקטים ומשימות כל עובד
2. קיבעו איש קשר, שיוכל (רק הוא) ליצור איתכם קשר במקרה חירום
3. ודאו שבקופה הקטנה יש מלאי מזומנים מספיק להמשך תפקוד בעת חופשתכם.
בעת החופשה:
1. נסו להמעיט בקשר עם המשרד ככל הניתן ואם אינכם יכולים, נסו לצמצמו ככל האפשר וליצור קשר בשעה קבועה בכל יום.
2. הקפידו למלא מצברים, לקרוא וליהנות כי רק כך תוכלו לחזור לתפקוד מלא וחיוני לאחר החופשה.

איך חוסכים בנייר של פקסים?
אם היכרתם בצורך לחסוך אלפי שקלים בחודש, על הפקס שלכם, וגם להיטיב עם הסביבה וכדור הארץ, עשו כך:
1. הזמינו חשבון פקס במייל (ניתן לעשות זאת דרך ספקיות האינטרנט, הטלפון ובשירותים פרטיים - ראו בתגית "פקס" בסטיפס) והכניסו את המייל של המזכירות או המזכירה שמונתה לטפל בפקסים.
2. כעת, כשהפקס מגיע למייל של המזכירה, היא תנפה את הדואר זבל שביניהם (הפורץ הנוצץ והשרברב המתרברב..) ותפנה את הפקסים במייל, לאנשים הרלוונטיים בחברה.
3. כל אחד שמקבל פקס, לא ידפיס אותו אלא במקרה שהדבר הכרחי. במקום זאת, הוא ישמור את הפקס בתיקיה הרלוונטית, לטיפול ולשליפה, במקרה הצורך.
אם היכרתם בצורך לחסוך אלפי שקלים בחודש, על הפקס שלכם, וגם להיטיב עם הסביבה וכדור הארץ, עשו כך:
1. הזמינו חשבון פקס במייל (ניתן לעשות זאת דרך ספקיות האינטרנט, הטלפון ובשירותים פרטיים - ראו בתגית "פקס" בסטיפס) והכניסו את המייל של המזכירות או המזכירה שמונתה לטפל בפקסים.
2. כעת, כשהפקס מגיע למייל של המזכירה, היא תנפה את הדואר זבל שביניהם (הפורץ הנוצץ והשרברב המתרברב..) ותפנה את הפקסים במייל, לאנשים הרלוונטיים בחברה.
3. כל אחד שמקבל פקס, לא ידפיס אותו אלא במקרה שהדבר הכרחי. במקום זאת, הוא ישמור את הפקס בתיקיה הרלוונטית, לטיפול ולשליפה, במקרה הצורך.
ניהול

נאלצים לקצץ בהוצאות?
הנה כמה טיפים להקטנת הגרעון או שיטות להקטנת ההוצאות במשרד או בחברה. על מה להקפיד כדי לחסוך בחברה או בעסק:
1. עבודה מהבית, פעמיים שלוש בשבוע - לעובדים שלא חייבים לעבוד מהמשרד.
2. הוזלה ברכש, השוואת מחירים.
3. הדפסה על שני צידי הדף.
4. שימוש בשאריות נייר כניירות טיוטה.
5. הקפדה על כיבוי אור ומזגן ביציאה מהמשרד.
6. מעבר לשימוש בנורות חסכוניות.
7. סיוע לעובדים לנסוע בנסיעות משותפות (או אתרי שיתוף נסיעות כמו "נסענו").
8. מתנות חסכוניות ושימושיות לחגים.
9. עידוד העובדים לחילופי שירותים ביניהם (בנק זמן).
10. בחנו מחדש את עסקת הליסינג של החברה ונסו לשפר אותה, ברוח המשבר הכלכלי, תוך שקילת האפשרות לרכישה של המכוניות ישירות מיבואן, שכיום גם מציעים תחזוקה.
הנה כמה טיפים להקטנת הגרעון או שיטות להקטנת ההוצאות במשרד או בחברה. על מה להקפיד כדי לחסוך בחברה או בעסק:
1. עבודה מהבית, פעמיים שלוש בשבוע - לעובדים שלא חייבים לעבוד מהמשרד.
2. הוזלה ברכש, השוואת מחירים.
3. הדפסה על שני צידי הדף.
4. שימוש בשאריות נייר כניירות טיוטה.
5. הקפדה על כיבוי אור ומזגן ביציאה מהמשרד.
6. מעבר לשימוש בנורות חסכוניות.
7. סיוע לעובדים לנסוע בנסיעות משותפות (או אתרי שיתוף נסיעות כמו "נסענו").
8. מתנות חסכוניות ושימושיות לחגים.
9. עידוד העובדים לחילופי שירותים ביניהם (בנק זמן).
10. בחנו מחדש את עסקת הליסינג של החברה ונסו לשפר אותה, ברוח המשבר הכלכלי, תוך שקילת האפשרות לרכישה של המכוניות ישירות מיבואן, שכיום גם מציעים תחזוקה.

בחירת הרשת הנכונה היא מלאכה לא פשוטה, שכן לכל רשת חברתית היתרונות והחסרונות שלה. כמובן שהכי מומלץ הוא להירשם לכולן ולהשקיע את הזמן, המשאבים והמאמצים בהן. אך בבחירה יש לשים לב ליתרונות של כל אחת, נכון להיום:
1. Facebook - בשביל החבר'ה באשר הם וכיום לכל מי שמשווק משהו. הרשת המתפתחת והמדוברת ביותר. מחזיקה בפלטפורמת האפליקציות המנצחת (עם איום גדול מכיוון גוגל עם יוזמת ה-Open Social שלה)
2. Linkedin - רשת מעולה וצומחת לקשרים עסקיים, איתור מוחות, התייעצות עם מומחים מובילים.
3. Myspace - בית קברות עצום שהיה פעם מוקד שיווק לצעירים, איתור טרנדים, חזק בשוק המוסיקה והאתר הגדול בעולם.
4. Smallworld - הרשת הנחשקת של העשירים והמצליחים. אקסקלוסיבית ומפולחת היטב. במיוחד למי שקהל היעד שלו הוא חוג הסילון.
5. דה מרקר קפה - רשת חברתית עסקית ישראלית עם דגש על אינטראקציה חברתית והיכרויות. כרגע צונמי הפייסבוק די הטביע גם אותה.

לעיתים עובד שמתוסכל משכרו הקפוא יכול להוות מקור לצרות בחברה בריאה.
הנה הטיפים להעלאת שכר בצורה חכמה לעובד:
- אם נצא מנקודת הנחה שהחלטתם לתת העלאה משמעותית במשכורת, אין לתת את ההעלאה בבת אחת אלא בהדרגה.
- לחסכון והשגת יעילות מירבית מהעובדים, כדאי להעלות בשלבים את השכר.
- פרישת ההעלאות וההטבות לעובד מצויין, תביא לכך שהוא ימשיך ויתמיד במאמציו, כיוון שבהעלאה אחת גדולה - הקסם שבה יפוג במהירות רבה ויישכח, בעוד ש"מנות קטנות" יביאו לאפקט פסיכולוגי חיובי גדול הרבה יותר.

השיטה הפשוטה ביותר ואולי האפקטיבית שיש היא לכתוב יומן או בלוג, רישום או רשימה ולהתרגל לזה מגיל צעיר.
כשאתה כותב דברים על הנייר ורואה אותם, הם מתחילים להיות ברורים יותר ודווקא הצורך לארגן אותם באופן הגיוני, אם בכתיבה ביומן ואם ביצירת רשימות (כמו "הדברים שמטרידים אותי" ולמולם "פתרונות אפשריים") או ציור של תרשים, שמייצג את הדרך לטפל בתהליך - כל אלה הם תחילתו של הפתרון.
היעילות שבהעלאת הדברים על הנייר (או על מסך המחשב..) כל כך מוכחת שכמעט כל מי שעוסק במדע, יצירה וניהול, מסתובב דרך קבע עם פנקס או מחשב כף-יד, שבו הוא מקפיד לרשום מחשבות, רעיונות, טרדות, סוגיות לפתרון וכדומה.

במקרה של משבר עסקי שיש לנהל, חשוב להגיב במהירות וביעילות. הקפידו על הפעולות הבאות:
1. אם אתם יודע שהולכים לפרסם עליכם משהו כזה, הכינו מראש ומסרו לתקשורת תגובה חריפה ומדויקת, שתסביר את עמדתכם. התוצאה תהיה שתשדרו מקצועיות וטיפול נאות במצב וכך תמזערו את הנזקים העתידים לבוא.
2. קחו אחריות ויוזמה ובצורה מסודרת ובלי "חוכמות" תנו את מירב המידע ללקוחותיכם.
3. אם מומחים קבעו דברים נגד המוצרים או השירותים שלכם, קחו מומחים מקבילים, ברמה דומה של מקצוענות, שיציגו את הטענות שלכם ויסתרו את שלהם. הטילו ספק בתוצאות שלא מסתדרות עם מחקרים ותוצאות בדיקות שבידיכם.
4. הציפו את תגובותיכם בכל כלי תקשורת אפשרי, כמו גם באתר האינטרנט שלכם, ברשתות החברתיות וכדומה.
5. בפייסבוק או ברשתות חברתיות אחרות, עלול להיווצר סחף של תגובות וטוקבקים קשים כנגדכם. כדאי למנות אנשים שידבררו אתכם שם במקצועיות. במקרה הקשה, יש לחסום את דף הפייסבוק שלכם לתגובות מתלהמות, אך במקרה שהוא בשליטה, כדאי לפתח דיאלוג עם הטוענים כנגדכם ולהציג את הממצאים והמידע שבידיכם.
איך לשמר עובדים באירגון?
בתוך אירגון/עסק נוצרות לעיתים סיטואציות של קונפליקט בין עובדים!
לרוב מעסיקים/בעלי עסקים פונים לפתרון המהיר של פיטורי אחד מהם!
עושים חשבון זריז, את מי כדאי לי יותר להשאיר במונחים כלכליים - כמה יעלה לי לפטר?, כמה יעלה לי לשכור חדש?, או במונחים חברתיים - מי "טראבל מייקר" שכדאי לי להוציא ראשון, וכמובן במונחים של תרומה לאירגון, מיקום במדרג וכו'...
קונפליקטים בין עמיתים לעבודה ניתנים לפתרון גם ללא צורך בפיטורין!!!
אימוץ שיטת הגישור במקום עבודה ככלי למנהל משאבי אנוש/בעל עסק מונעת הוצאות כספיות מיותרות, מעצימה את העובדים ומכניסה אוירה של פיוס ורווחה לאירגון.
אירגון/עסק שמתייחס לצרכי העובדים שלו ומתרגם לנורמות עבודה- מרוויח!
בתוך אירגון/עסק נוצרות לעיתים סיטואציות של קונפליקט בין עובדים!
לרוב מעסיקים/בעלי עסקים פונים לפתרון המהיר של פיטורי אחד מהם!
עושים חשבון זריז, את מי כדאי לי יותר להשאיר במונחים כלכליים - כמה יעלה לי לפטר?, כמה יעלה לי לשכור חדש?, או במונחים חברתיים - מי "טראבל מייקר" שכדאי לי להוציא ראשון, וכמובן במונחים של תרומה לאירגון, מיקום במדרג וכו'...
קונפליקטים בין עמיתים לעבודה ניתנים לפתרון גם ללא צורך בפיטורין!!!
אימוץ שיטת הגישור במקום עבודה ככלי למנהל משאבי אנוש/בעל עסק מונעת הוצאות כספיות מיותרות, מעצימה את העובדים ומכניסה אוירה של פיוס ורווחה לאירגון.
אירגון/עסק שמתייחס לצרכי העובדים שלו ומתרגם לנורמות עבודה- מרוויח!
איך להיות יעיל ופורה בסדר היום שלי ע"י שימוש חכם בחוק פארטו?
נסו למצוא מהן הפעולות שהכי מקדמות את הקריירה והתפוקה שלכם ובצעו אותן בשעות הטובות ביותר שלכם (כלומר, בחלק ה-20%, הפורה ביותר של הזמן שלכם, תוכלו לייצר את הפעולות המקדמות ביותר).
דוגמאות: את פעולותיכם החשובות תוכלו לבצע בשעות הבוקר: העירניות, הקרירות, בטרם התעייפתם והותשתם משלל הסחות הדעת שבהמשך היום.
עוד דוגמה: לכתוב את הספר שלכם בשעות הלילה, אם אתם עובדים בבית, שרק אז הוא הופך שקט ומאפשר לכם ריכוז. באותן שעות תפיקו ב-20% מהזמן, תפוקה עצומה של 80%, בעוד שנסיון לכתוב בשעות היום, עלול להיות קשה יותר ולהנפיק תוצרת מועטה ואיכותית פחות.
נסו למצוא מהן הפעולות שהכי מקדמות את הקריירה והתפוקה שלכם ובצעו אותן בשעות הטובות ביותר שלכם (כלומר, בחלק ה-20%, הפורה ביותר של הזמן שלכם, תוכלו לייצר את הפעולות המקדמות ביותר).
דוגמאות: את פעולותיכם החשובות תוכלו לבצע בשעות הבוקר: העירניות, הקרירות, בטרם התעייפתם והותשתם משלל הסחות הדעת שבהמשך היום.
עוד דוגמה: לכתוב את הספר שלכם בשעות הלילה, אם אתם עובדים בבית, שרק אז הוא הופך שקט ומאפשר לכם ריכוז. באותן שעות תפיקו ב-20% מהזמן, תפוקה עצומה של 80%, בעוד שנסיון לכתוב בשעות היום, עלול להיות קשה יותר ולהנפיק תוצרת מועטה ואיכותית פחות.
איך לשתף את העובדים במצב הקשה, מבלי לגרום לחרדות?
למנהלים שבינינו, כך תוכלו לעזור לעובדים שלכם לשמור על אוירה טובה, גם במצב הקשה, ובכך גם להגדיל את התפוקה והתרומה לארגון:
1. נסו אתם להראות רגועים ולא לשדר לחץ מול העובדים. שמרו על השגרה והימנעו ממסרים של "סוף העולם"..
2. אפשרו שיחה וביטוי רגשות הלחץ והחרדה, תנו לאנשים להתבטא ולהביע רגשותיהם.
3. היו עיניינים ואחראים. אל תטילו אחריות על גורמים אחרים בחברה.
4. היו קשובים לרעיונות ופתרונות שמועלים ע"י עובדים.
5. נסו להרגיע ע"י מתן מספר דוגמאות לפתרון המצב.
6. למרות הכל, השתדלו לא לבטל פעילות חברתית שלה רגילים העובדים.
למנהלים שבינינו, כך תוכלו לעזור לעובדים שלכם לשמור על אוירה טובה, גם במצב הקשה, ובכך גם להגדיל את התפוקה והתרומה לארגון:
1. נסו אתם להראות רגועים ולא לשדר לחץ מול העובדים. שמרו על השגרה והימנעו ממסרים של "סוף העולם"..
2. אפשרו שיחה וביטוי רגשות הלחץ והחרדה, תנו לאנשים להתבטא ולהביע רגשותיהם.
3. היו עיניינים ואחראים. אל תטילו אחריות על גורמים אחרים בחברה.
4. היו קשובים לרעיונות ופתרונות שמועלים ע"י עובדים.
5. נסו להרגיע ע"י מתן מספר דוגמאות לפתרון המצב.
6. למרות הכל, השתדלו לא לבטל פעילות חברתית שלה רגילים העובדים.
על מה להקפיד בניסוח הודעה לעיתונות (מה שנקרא Press Release) ?
בניסוח הודעה לעיתונות (Press Release) כדאי להקפיד על הדברים הללו:
1. שפה פשוטה ומובנת מאד. בלי ז'רגון מקצועי
2. משפטים לא יותר מ-25 מילים
3. פסקאות לא יותר מ-8 שורות
4. ניסוח טוב הוא אם תדמיינו שאתם מספרים למישהו על שירות חדש (אבל תמיד הקפידו לסגור משפטים)
5. אפשר להוסיף תמונה להודעה לעיתונות
6. פרטים טכניים יצורפו בעמוד נפרד שכותרתו תהיה "מידע טכני" (ולציין בעמוד ה-PR הראשי ש"מצורף מסמך טכני")
7. רקע על החברה ועל מוצרים אחרים שלה יצורף בעמוד נפרד שכותרתו "מידע רקע לעורכים" (ולציין בעמוד ה-PR הראשי ש"מצורף מידע על החברה ומוצריה")
בניסוח הודעה לעיתונות (Press Release) כדאי להקפיד על הדברים הללו:
1. שפה פשוטה ומובנת מאד. בלי ז'רגון מקצועי
2. משפטים לא יותר מ-25 מילים
3. פסקאות לא יותר מ-8 שורות
4. ניסוח טוב הוא אם תדמיינו שאתם מספרים למישהו על שירות חדש (אבל תמיד הקפידו לסגור משפטים)
5. אפשר להוסיף תמונה להודעה לעיתונות
6. פרטים טכניים יצורפו בעמוד נפרד שכותרתו תהיה "מידע טכני" (ולציין בעמוד ה-PR הראשי ש"מצורף מסמך טכני")
7. רקע על החברה ועל מוצרים אחרים שלה יצורף בעמוד נפרד שכותרתו "מידע רקע לעורכים" (ולציין בעמוד ה-PR הראשי ש"מצורף מידע על החברה ומוצריה")
מהו ניהול מיטבי של קשרי לקוחות?
ניהול קשרי לקוחות הוא משימה חשובה בעסקים. הנה 5 דברים ושלבים שעליהם כדאי להקפיד:
1. הגדרת מטרותיכם השיווקיות והעסקיות - ניהול קשרי הלקוחות יושפע ממטרות שונות שתגדירו.
2. גבשו מדיניות קבועה, עקבית ואחידה לניהול קשרי הלקוחות.
3. בדקו ורכשו פתרון תוכנה לניהול קשרי לקוחות (תוכנת CRM או שירות מקוון).
4. בנו את התהליך בצורה מושכלת ולא חפוזה. תכנון נכון יאפשר לכם פחות טעויות ולא תצטרכו לחזור עליו שוב בהקדם, בשל חוסר יעילות ופגמים בתכנון המקורי.
5. הגדירו מי קהל היעד והתמקדו בו. ללא התמקדות בסוגי לקוחות מובחנים וברורים, אתם עלולים להיקלע לבזבוז ועלויות מיותרות.
ניהול קשרי לקוחות הוא משימה חשובה בעסקים. הנה 5 דברים ושלבים שעליהם כדאי להקפיד:
1. הגדרת מטרותיכם השיווקיות והעסקיות - ניהול קשרי הלקוחות יושפע ממטרות שונות שתגדירו.
2. גבשו מדיניות קבועה, עקבית ואחידה לניהול קשרי הלקוחות.
3. בדקו ורכשו פתרון תוכנה לניהול קשרי לקוחות (תוכנת CRM או שירות מקוון).
4. בנו את התהליך בצורה מושכלת ולא חפוזה. תכנון נכון יאפשר לכם פחות טעויות ולא תצטרכו לחזור עליו שוב בהקדם, בשל חוסר יעילות ופגמים בתכנון המקורי.
5. הגדירו מי קהל היעד והתמקדו בו. ללא התמקדות בסוגי לקוחות מובחנים וברורים, אתם עלולים להיקלע לבזבוז ועלויות מיותרות.
איך להעביר מסרים במצגת בצורה טובה?
הנה כמה דרכים להעברת מסרים בצורה טובה במצגות:
1. שימוש בגרפים צבעוניים.
2. שימוש בטבלאות, אך רק במידה והן מחזקות בצורה בהירה ופשוטה את הנושא המדובר.
3. בחירה נכונה של גרף לפי הנושא אותו רוצים להעביר - גרף עמודות, גרף נתונים קווי או דיאגרמת עוגה. ראו טיפים בנושא בתגית "מצגות".
4. שימוש בדימויים חזותיים חזקים (צילום, איור וכדומה) שהצופה בהם יזכור.
5. שימוש רק באפקטים חיוניים בכדי לא לעייף את הצופים.
6. הקפדה על קווים נקיים מבחינת עיצוב וצבע.
7. המעיטו במילים במצגת עצמה.
8. הגדלת פונטים לפי מידת החשיבות של הנושא.
9. וודאו לפני העברת המצגת שהנושא אותו רציתם להעביר פשוט וברור.
10. השקיעו בהסבר או בהרצאה הנלווית למצגת לא פחות ממה שאתם משקיעים במצגת, כך יועבר המסר שלכם בצורה מושלמת.
הנה כמה דרכים להעברת מסרים בצורה טובה במצגות:
1. שימוש בגרפים צבעוניים.
2. שימוש בטבלאות, אך רק במידה והן מחזקות בצורה בהירה ופשוטה את הנושא המדובר.
3. בחירה נכונה של גרף לפי הנושא אותו רוצים להעביר - גרף עמודות, גרף נתונים קווי או דיאגרמת עוגה. ראו טיפים בנושא בתגית "מצגות".
4. שימוש בדימויים חזותיים חזקים (צילום, איור וכדומה) שהצופה בהם יזכור.
5. שימוש רק באפקטים חיוניים בכדי לא לעייף את הצופים.
6. הקפדה על קווים נקיים מבחינת עיצוב וצבע.
7. המעיטו במילים במצגת עצמה.
8. הגדלת פונטים לפי מידת החשיבות של הנושא.
9. וודאו לפני העברת המצגת שהנושא אותו רציתם להעביר פשוט וברור.
10. השקיעו בהסבר או בהרצאה הנלווית למצגת לא פחות ממה שאתם משקיעים במצגת, כך יועבר המסר שלכם בצורה מושלמת.
על מה להקפיד מבחינת החוק כשמפטרים עובדים?
הדברים הבאים יאפשרו לכם לפטר עובד בדרך חוקית ונכונה:
אין לפטר עובדים במקרים הבאים:
1. בהריון (במהלך ההריון ועד חודשיים מתום חופשת לידה)
2. בשירות מילואים (במהלך שירות המילואים ועד 21 יום לאחר גמר המילואים)
3. בשל התאגדות עובדים או פעילות בוועד עובדים
4. בשל דת, מוצא, גיל או השקפה פוליטית / חברתית שונה
כמו כן, הקפידו על הדברים הללו:
1. תנו הודעה מוקדמת או תנו מרווח זמן לאחר שיחת הפיטורין, שבו העובד יוכל למצוא עבודה אחרת, אך עדיין יעבוד אצלכם או יקבל שכר.
2. תנו התראות מראש ושימוע למעוניינים.
3. שקלו את הפיטורין, לבקשת העובד, בנפש חפצה.
4. לעולם אל תדרשו חתימה על כתב ויתור מצד העובד, כתנאי לפיצויי פיטורין
5. שלמו את פיצויי הפיטורין במועד (או מסרו כתב שחרור וטופס 161)
6. היו הגונים בפיצויים (על פי השכר הקובע, כולל תוספות - בהתאם לחוק)
7. אל תהיו קטנוניים בדרישות צינון, אי תחרות או הגבלה של מה שעלול להיתפס בבית משפט (במקרה של תביעת מפוטר נגדכם) כ"הגבלת חופש העיסוק").
8. והמלצה כללית: היו נדיבים בכל מה שניתן, כדי למנוע תחושות קשות ומיותרות שיביאו אתכם לבית המשפט וגם אם תזוכו, תבזבזו ממון וזמן יקר על דיונים מיותרים.
הדברים הבאים יאפשרו לכם לפטר עובד בדרך חוקית ונכונה:
אין לפטר עובדים במקרים הבאים:
1. בהריון (במהלך ההריון ועד חודשיים מתום חופשת לידה)
2. בשירות מילואים (במהלך שירות המילואים ועד 21 יום לאחר גמר המילואים)
3. בשל התאגדות עובדים או פעילות בוועד עובדים
4. בשל דת, מוצא, גיל או השקפה פוליטית / חברתית שונה
כמו כן, הקפידו על הדברים הללו:
1. תנו הודעה מוקדמת או תנו מרווח זמן לאחר שיחת הפיטורין, שבו העובד יוכל למצוא עבודה אחרת, אך עדיין יעבוד אצלכם או יקבל שכר.
2. תנו התראות מראש ושימוע למעוניינים.
3. שקלו את הפיטורין, לבקשת העובד, בנפש חפצה.
4. לעולם אל תדרשו חתימה על כתב ויתור מצד העובד, כתנאי לפיצויי פיטורין
5. שלמו את פיצויי הפיטורין במועד (או מסרו כתב שחרור וטופס 161)
6. היו הגונים בפיצויים (על פי השכר הקובע, כולל תוספות - בהתאם לחוק)
7. אל תהיו קטנוניים בדרישות צינון, אי תחרות או הגבלה של מה שעלול להיתפס בבית משפט (במקרה של תביעת מפוטר נגדכם) כ"הגבלת חופש העיסוק").
8. והמלצה כללית: היו נדיבים בכל מה שניתן, כדי למנוע תחושות קשות ומיותרות שיביאו אתכם לבית המשפט וגם אם תזוכו, תבזבזו ממון וזמן יקר על דיונים מיותרים.
איך להרויח עובדים טובים יותר בחברה?
העובדים שלכם יתנו את הנשמה לחברה אם תעשו כך:
1. שמרו איתם על קשר אישי (ולא רק בימי כיף וכאלה..)
2. תנו להם אופציות. אלה יגרמו להם להשקיע מאמצים גדולים בשל היותם למעשה שותפים בחברה.
3. הקפידו על מדיניות של דלת פתוחה אליכם. כדאי אפילו לשקול יום בשבוע או בחודש שיהיה "יום דלת פתוחה".
4. מדי פעם הזמינו עובדים לפגישה אישית באוירה של שיחה, על מטרות החברה, איך הם רואים אותה, איזה פרוייקטים ראויים בעיניהם, רעיונות שהיו שמחים לקדם ועוד. עשו זאת גם עם עובדים פחות בולטים. ניתן לשלב פגישה כזו בארוחת צהריים נעימה ולא פורמלית.
5. אל תיפגשו רק עם העובדים הקרובים אליכם והכפופים אליכם ישירות (שכבת הניהול) ונסו להימנע מהדפוס שבו 20% מהעובדים מקבלים את 80% מתשומת לבכם.
6. צאו לביקורי פתע אצל העובדים, גלו עניין ומעורבות ותפסו שיחות קלות במקום בו הם נמצאים.
העובדים שלכם יתנו את הנשמה לחברה אם תעשו כך:
1. שמרו איתם על קשר אישי (ולא רק בימי כיף וכאלה..)
2. תנו להם אופציות. אלה יגרמו להם להשקיע מאמצים גדולים בשל היותם למעשה שותפים בחברה.
3. הקפידו על מדיניות של דלת פתוחה אליכם. כדאי אפילו לשקול יום בשבוע או בחודש שיהיה "יום דלת פתוחה".
4. מדי פעם הזמינו עובדים לפגישה אישית באוירה של שיחה, על מטרות החברה, איך הם רואים אותה, איזה פרוייקטים ראויים בעיניהם, רעיונות שהיו שמחים לקדם ועוד. עשו זאת גם עם עובדים פחות בולטים. ניתן לשלב פגישה כזו בארוחת צהריים נעימה ולא פורמלית.
5. אל תיפגשו רק עם העובדים הקרובים אליכם והכפופים אליכם ישירות (שכבת הניהול) ונסו להימנע מהדפוס שבו 20% מהעובדים מקבלים את 80% מתשומת לבכם.
6. צאו לביקורי פתע אצל העובדים, גלו עניין ומעורבות ותפסו שיחות קלות במקום בו הם נמצאים.
מה הדרך הנכונה לפטר עובדים?
רוצים לדעת איך מפטרים עובדים? הנה, בפיטורי עובד הקפידו על הדברים הבאים:
1. שיחת פיטורין קצרה (רבע שעה), מבלי לדבר על עובדים אחרים ולמה הם לא..
2. גש ישר לעניין. אל תנהל שיחת "סמול טוק" לפני ההודעה.
3. היה רגיש והבן את התגובה (יש המון סוגים) של העובד, מבלי להיגרר לתגובה אליה.
4. למד את הזכויות והחובות למפוטרים מראש ותן תשובות למפוטר.
5. תן מידע מדויק וחד משמעי, לגבי מועד סיום העבודה, חפיפה (אם צריך) וכו'.
6. במידה ויש לארגון סדנה או שיחות למפוטרים, עודד את העובד להשתמש בהם.
7. אל תערב את רגשותיך וכעסיך כלפי העובד ברגע זה. להיפך (ראה נקודה אחרונה).
8. אל תאשים את הארגון, ההנהלה או אחרים. היה לויאלי כלפי הארגון, גם אם מאד חשוב לך לנקות עצמך מההחלטה לפטר.
9. אל תשאיר מקום לשינויים בהחלטה או לקשר בעתיד - אם זה הסוף, היה גלוי וברור.
10. אל תפזר מסך עשן או תטפטף מידע - אינפורמציה פשוטה ואחידה, אם יש מפוטרים רבים, לכולם.
11. סיום השיחה באוירה אופטימית ומעודדת ("מקווה שתשתלב במהירות בתפקיד חדש.. נהניתי מהעבודה איתך..")
רוצים לדעת איך מפטרים עובדים? הנה, בפיטורי עובד הקפידו על הדברים הבאים:
1. שיחת פיטורין קצרה (רבע שעה), מבלי לדבר על עובדים אחרים ולמה הם לא..
2. גש ישר לעניין. אל תנהל שיחת "סמול טוק" לפני ההודעה.
3. היה רגיש והבן את התגובה (יש המון סוגים) של העובד, מבלי להיגרר לתגובה אליה.
4. למד את הזכויות והחובות למפוטרים מראש ותן תשובות למפוטר.
5. תן מידע מדויק וחד משמעי, לגבי מועד סיום העבודה, חפיפה (אם צריך) וכו'.
6. במידה ויש לארגון סדנה או שיחות למפוטרים, עודד את העובד להשתמש בהם.
7. אל תערב את רגשותיך וכעסיך כלפי העובד ברגע זה. להיפך (ראה נקודה אחרונה).
8. אל תאשים את הארגון, ההנהלה או אחרים. היה לויאלי כלפי הארגון, גם אם מאד חשוב לך לנקות עצמך מההחלטה לפטר.
9. אל תשאיר מקום לשינויים בהחלטה או לקשר בעתיד - אם זה הסוף, היה גלוי וברור.
10. אל תפזר מסך עשן או תטפטף מידע - אינפורמציה פשוטה ואחידה, אם יש מפוטרים רבים, לכולם.
11. סיום השיחה באוירה אופטימית ומעודדת ("מקווה שתשתלב במהירות בתפקיד חדש.. נהניתי מהעבודה איתך..")
איך להחזיק עסק משפחתי בימים קשים?
בזמנים קשים כדאי להקפיד על הדברים הבאים בניהול עסק משפחתי:
1. הענקת סמכות החלטה לאדם אחד
2. הקמת צוות הבראה שיהיה אחראי על קבלת החלטות בשוטף
3. יש לנסות לא ליצור אפליה בין מנהלים שכירים לבני משפחה
4. להקפיד כך שמי שאמור לקבל החלטות יעשה זאת ללא התייעצויות עם אנשים שאין להם סמכות בנושא (כמו בני משפחה אחרים)
5. במידה ודרוש שינוי ארגוני הוא ייעשה ע"י מייסד הארגון
6. במידה ויש לצמצם את מספר העובדים בחברה, יש לבחור לבחור את האנשים לפי מידת תרומתם
7. במידה ויש לפטר בני משפחה חשוב לעשות את הדבר בשקיפות וברגישות
בזמנים קשים כדאי להקפיד על הדברים הבאים בניהול עסק משפחתי:
1. הענקת סמכות החלטה לאדם אחד
2. הקמת צוות הבראה שיהיה אחראי על קבלת החלטות בשוטף
3. יש לנסות לא ליצור אפליה בין מנהלים שכירים לבני משפחה
4. להקפיד כך שמי שאמור לקבל החלטות יעשה זאת ללא התייעצויות עם אנשים שאין להם סמכות בנושא (כמו בני משפחה אחרים)
5. במידה ודרוש שינוי ארגוני הוא ייעשה ע"י מייסד הארגון
6. במידה ויש לצמצם את מספר העובדים בחברה, יש לבחור לבחור את האנשים לפי מידת תרומתם
7. במידה ויש לפטר בני משפחה חשוב לעשות את הדבר בשקיפות וברגישות
איך לחסוך בהוצאות מלון עסקי בחו"ל?
למי מאיתנו שנוסעים הרבה לחו"ל לנסיעות עסקים, כדאי לשקול את הוזלת ההוצאות על המלונות בכמה דרכים:
1. לנסיעה של יותר משבוע, כדאי לשקול שהות בבית דירות במקום בבית מלון.
2. זכרו שמלונות הממוקמים במרכז העיר יקרים בהרבה, כדאי להתרחק מעט.
3. נסו להימנע מללון בעיר שבאותו הזמן מתקיים בה כנס חשוב רב משתתפים, הדבר מייקר אוטומטית את המלונות באותה העיר.
4. עדיף להזמין מלון מראש.
5. אם יש שינויים לא צפויים, מוטב לבצע אותם דרך הסוכן בארץ ולא במלון עצמו שגובה על כך מחיר גבוה יותר.
6. אם שהייתכם במלון קוצרה מכל סיבה שהיא, דאגו שיהיה בידכם אישור ביטול מהמלון עצמו ובו יצויין שלא נגבו ממכם דמי ביטול.
נסיעה טובה ופוריה!
למי מאיתנו שנוסעים הרבה לחו"ל לנסיעות עסקים, כדאי לשקול את הוזלת ההוצאות על המלונות בכמה דרכים:
1. לנסיעה של יותר משבוע, כדאי לשקול שהות בבית דירות במקום בבית מלון.
2. זכרו שמלונות הממוקמים במרכז העיר יקרים בהרבה, כדאי להתרחק מעט.
3. נסו להימנע מללון בעיר שבאותו הזמן מתקיים בה כנס חשוב רב משתתפים, הדבר מייקר אוטומטית את המלונות באותה העיר.
4. עדיף להזמין מלון מראש.
5. אם יש שינויים לא צפויים, מוטב לבצע אותם דרך הסוכן בארץ ולא במלון עצמו שגובה על כך מחיר גבוה יותר.
6. אם שהייתכם במלון קוצרה מכל סיבה שהיא, דאגו שיהיה בידכם אישור ביטול מהמלון עצמו ובו יצויין שלא נגבו ממכם דמי ביטול.
נסיעה טובה ופוריה!
איך לשווק נכון, לגייס מנהל שיווק ואנשי שיווק לחברת סטארטאפ?
בבניית מערך השיווק לחברת סטארטאפ כדאי להקפיד על הדברים הללו:
כדי לקחת איש שיווק מעולה, הקפידו על הדברים הבאים:
1. עדיף לקחת איש שיווק טוב וללמד אותו על התחום הטכנולוגי מאשר לנסות להכשיר איש טכנולוגיה לשיווק (הראשון יידע בערך אבל יארוז את זה היטב ויאתר את הצורך בשוק).
2. מנהל שיווק עכשווי חייב להכיר לעומק את השיווק חברתי נוסח פייסבוק, טוויטר, Youtube וכדומה. בהתאם לזה יש לבדוק את המיצוב שלו ברשת, שמעיד היטב על יכולותיו בתחום.
3. בהתאם לתחום הפיתוח, יתכן גיוס אנשים נוספים למערך השיווק: אנשי Presale שידריכו את האנשים הטכניים אצל הלקוח, אנשי מכירות - שסוגרים עיסקאות עם הלקוחות (מעין סוכנים כפולים שמוכרים ללקוח את המוצר ומוכרים להנהלת החברה את מה רצונות הלקוח).
4. כדי להבין מה השוק רוצה כדאי לעיתים לקחת את ה-CTO לפגישות עם לקוחות ולתערוכות ולאפשר לו להיחשף לצרכים, הרצונות והבעיות של הלקוח.
5. על מנהל השיווק להיות מוכן, במידה ויידרש, לעשות Relocation לחו"ל.
6. אם תקציבכם מוגבל, אל תפנו לחברות השמה: בחיפוש מושקע ברשתות החברתיות תוכלו למצוא מועמדים מצויינים וליצור עימם קשר ישיר.
בבניית מערך השיווק לחברת סטארטאפ כדאי להקפיד על הדברים הללו:
כדי לקחת איש שיווק מעולה, הקפידו על הדברים הבאים:
1. עדיף לקחת איש שיווק טוב וללמד אותו על התחום הטכנולוגי מאשר לנסות להכשיר איש טכנולוגיה לשיווק (הראשון יידע בערך אבל יארוז את זה היטב ויאתר את הצורך בשוק).
2. מנהל שיווק עכשווי חייב להכיר לעומק את השיווק חברתי נוסח פייסבוק, טוויטר, Youtube וכדומה. בהתאם לזה יש לבדוק את המיצוב שלו ברשת, שמעיד היטב על יכולותיו בתחום.
3. בהתאם לתחום הפיתוח, יתכן גיוס אנשים נוספים למערך השיווק: אנשי Presale שידריכו את האנשים הטכניים אצל הלקוח, אנשי מכירות - שסוגרים עיסקאות עם הלקוחות (מעין סוכנים כפולים שמוכרים ללקוח את המוצר ומוכרים להנהלת החברה את מה רצונות הלקוח).
4. כדי להבין מה השוק רוצה כדאי לעיתים לקחת את ה-CTO לפגישות עם לקוחות ולתערוכות ולאפשר לו להיחשף לצרכים, הרצונות והבעיות של הלקוח.
5. על מנהל השיווק להיות מוכן, במידה ויידרש, לעשות Relocation לחו"ל.
6. אם תקציבכם מוגבל, אל תפנו לחברות השמה: בחיפוש מושקע ברשתות החברתיות תוכלו למצוא מועמדים מצויינים וליצור עימם קשר ישיר.
