שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
איך להגיע לקרן הון סיכון?
כדי להגיע לקרנות הון סיכון פנו דרך אחד מהמקורות הבאים:
- חברה שנמצאת בפורטפוליו שלהם (שהם משקיעים בה).
- אחד המשקיעים בקרן.
- ישירות דרך שותף בקרן, שאיתרתם ובדקתם שהוא הרלוונטי למה שאתם עושים (רק אם אין ברירה).
- רפרנס, מישהו שמכיר היטב מישהו בקרן (חבר, ידיד, עבר מקצועי קרוב).
#איך לא?
חשוב לא פחות איך לא רצוי לפנות לקרן הון סיכון - באמצעות מתווכים (Finders). אל תשתמשו במתווכים! ככלל, קרנות הון סיכון לא אוהבות לדעת שמתווך עומד לגזור סכום משמעותי מההשקעה שלה ולכן כדאי להימנע ממתווכים.
איך לבחור שותף להקמת עסק או חברה?
בבחירת שותפים למיזם או עסק, הקפידו על הדברים הבאים:
1. לבדוק אצל השותף המיועד את מצבו כלכלי (חובות, התחייבויות שעלולות להכניס גורמים שלישיים לשותפות).
2. תיאום ציפיות בתחילת השותפות הוא הכרח לשותפות בריאה בהמשך.
3. לא להסכים לגבול תחתי לדילול.
4. שותף טוב זה הכי חשוב. סביר ששותף טוב ירצה לראות תכנון פיננסי, תכנית עסקית.
5. כדאי לבדוק עם אנשים שעבדו אתו בעבר, איך הוא בשותפות, תפקוד, בעיות וכו'.
6. מאד חשוב לשותף שיהיה לו אינטגריטי: שיהיה מודע לחולשות ולחוזקות שלו. אל תיקחו מיזנתרופ או שחצן כשותף!
7. לא יוצרים שותפות מיד. שותפים בריאים, רק אחרי זמן מה שרצים ביחד, מנסחים בכתב את הציפיות וההסכם.
8. השותפים צריכים להתאים ולהשלים זה את זה. אף אחד לא מושלם אבל אסור שדברים מהותיים לא ימולאו על ידי אחד מהם.
9. וטיפ אחרון: לא לסמוך רק על תחושת הבטן כשבוחרים שותף. חפשו את ההתלהבות וה"אש" בעיניו!
איך לבחור שם לסטארטאפ?
בחירת שם לסטארטאפ שלכם צריכה להיעשות במחשבה רבה. הקפידו על הדברים הבאים:
1. השם צריך להיות רלוונטי למה שאתם עושים (מכיל פועל, קשר אסוציאטיבי, סיפור שקשור בחברה וכדומה).
2. שם שנון, שיש בו טוויסט או קריצה על מונח, תופעה או הקשר תחומי יהיה הטוב ביותר.
3. עדיף שמות בלי מספרים כי לא ברור איך יירשמו (בספרות או במילים)
- שמות בני שתי הברות הם הטובים ביותר. תשאלו את גוגל, איביי ופייסבוק.
4. אם השם יתחיל באות מהראשונה באלף-בית הוא יהיה מהראשונים
ברשימות. זה חשוב!
5. שם שמתחיל ב-Z או X בעייתי בגלל הגייה מבלבלת באנגלית.
6. השם צריך להיות פנוי בתור שם דומיין שניתן לרשום באינטרנט.
7. בחרו שם שקל לזכור - לטובת הלקוחות, השותפים והמשקיעים שלכם וכדי שתישארו ב"רשימת הספקים" שלהם.
8. עדיפים שמות שיוכלו להפוך לפועל כשתצליחו (כל העולם "מגגל" כיום באינטרנט..).
איך לגייס כסף בהצלחה במימון המונים?
בגיוס המונים מוצלח יש כמה מרכיבים חשובים שכדאי להקפיד עליהם:
1. יצירת קהילה מראש - הם יסייעו בהשקעה, בלספר לאחרים וכו'.
2. להתחיל חזק - לגייס 30% כבר ביומיים-שלושה הראשונים של הקמפיין (בעזרת חברים, קרובים, קהילה, בטא טסטרים וכדומה).
3. לשווק חזק - קמפיין ניו מדיה, יחסי ציבור וכמובן שיווק מפה לאוזן הם תנאי הכרחי לגיוס מוצלח. הרבה עבודה מקדימה עם בלוגרים, ברשתות החברתיות, יחסי ציבור, גם מחוץ לרשת ואפילו היעזרות באנשי מקוע בפרוייקטים שאפתניים של גיוס המונים.
4. סרטון מוקפד - סרטון עם מסרים חיוביים ולא שליליים.
5. להתנהג כמו חנות - אנשים לא נותנים כסף במתנה. תנו להם מתנות שוות בתמורה להשקעה שלהם. השתדלו ליצור כמה אפשרויות ורמות השקעה ותמורות בהתאם.
6. להגדיר קהל יעד - ולעבוד נכון, תוך מחשבה מה נדרש כדי לאסוף אותו סביב מה שאתם עושים. הורים? - איך אתם תסייעו להם. בליינים? - איך הצידנית שלכם תעשה להם כיף. גיקים? - כיצד תתנו להם הזדמנות חדשה לייצר עניין וכו'.
7. לבקש תרומה - זו לא בושה לפנות לליבם הרחמן של התורמים, המשקיעים אם תרצו ולהסביר להם שתרומה תקרב את העולם לעתיד טוב יותר ושהמוצר שלכם יעשה טוב לכולם כולם הם. גם אם יש מתנה שהם מקבלים, עדיין התחושה של העזרה חשובה כדי ליצור חיבור רגשי שיגרום להם לספר לאחרים.
איך להתכונן להצגה של מצגת עסקית או אחרת?
כך יש להתכונן להצגת מצגת:
1. שמרו את כל החומרים למצגת (בפאוורפוינט יש את הפקודה "Package to CD", או "Pack and Go" בגירסאות קודמות). זה חשוב כדי שלא לגלות שקבצים חשובים לא הגיעו אתכם למקום המצגת (ניתן גם לצרוב הכל בפקודה "Copy to CD").
2. לשלוט בחומר ולעבור עליו היטב לפני המצגת. אם אתם לא מקצוענים אז להקליט ולהקשיב או להעביר את המצגת לפני המראה ואז להסיק מה צריך לתקן.
3. לשלוח למקום בו תציגו רשימת עזרים וצרכים להצגה.
4. ללמוד מראש את הקהל: ניסיונם של המשתתפים, גילם, שליטתם בנושא המצגת ועוד.
5. להכין פתרונות לבעיות שעלולות לצוץ (הפרעות של אנשים, תקלות, כרטיסיות להפסקת חשמל, אי שת"פ של הקהל וכדומה).
6. להגיע מוקדם כדי להכין את כל העזרים ולוודא שהכל פועל ומוכן.
7. להביא גיבוי של המצגת על מדיה נוספת (זכרון פלאש, תקליטור, איחסון ברשת) למקרה אסון.
8. על הלבוש שלכם וטיפוח ציפורניים ושיער (ראו טיפ בנושא).
איך ללמוד על השימוש במוצר שלנו מצד המשתמשים?
פתיחת בלוג משל עצמכם תאפשר לכם לקבל מהגולשים מידע חשוב ביותר על כשלים וחוזקות בפרוייקט. למעשה, תוכלו ליהנות בכך ממחלקת בדיקת תוכנה שעומדת לרשותכם בלי לבקש תשלום.
בניית רשימת Wishlist שתהווה את מה שהגולשים היו רוצים לראות במוצר, רשימת דברים שמרגיזים את הגולשים ורשימת תכונות שעושות להם טוב - כל אלה יוכלו לתרום לשיפור הגירסאות העתידיות ולקשר טוב יותר עם המשתמשים שלכם.
גם על רעיונות הגולשים לגבי המוצר או המיזם שלכם, חשוב ללמוד. וגם אלה ניתן ללמוד בקלות יחסית: דרך הבלוג שהקמתם, דרך קריאת הטוקבקים בבלוגים שכותבים עליכם וגם דרך איתור מה שכותבים עליכם ברשת (הירשמו ל-Google News עם המילים הרלוונטיות ותקבלו במייל הודעה, על כל כתבה עליכם, שמפורסמת בעיתונות האינטרנט).
איך למצב את המוצר ואת החברה שלנו?
כדי למצב את עצמכם נכון הקפידו על 5 הדברים הבאים:
1. אל תנסו להציג עצמכם כחברת ענק כשאתם לא.
2. הציגו את המוצר וקשרו אותו ללקוח שלכם ולכאב שלו ולא לקבוצות גדולות (להקל על כאבי הגב שלך, לאפשר לך להתפרנס מהבית).
3. דברו ופרסמו ללקוחות בשפה פשוטה ומובנת (בלי מונחים טכניים, ראשי תיבות מהתחום או מילים שאמא שלכם לא היתה מבינה).
4. אל תציינו בפרסומים שלכם שמות תואר שכולם ישמחו להוסיף למוצרים שלהם (הטוב ביותר, המדהים) אלא הציגו פתרונות מוכחים שהמוצר שלכם מספק ורצוי עם נתונים מספריים (מהיר פי 5, מכפיל את התפוקה).
5. הקפידו שכל אחד מהעובדים בחברה יידע להסביר בפשטות מה היא עושה ומה מטרתה - תדרכו אותם פעמיים בשנה כי גם הם משווקי החברה.
איך לבחור קרן הון סיכון ועל מה להקפיד בגיוס הון מקרנות הון סיכון?
בבחירת קרן הון סיכון (תתפלאו, לא רק הן בוחרות אתכם) כדאי להקפיד על הדברים הבאים:
- לבחור אנשים ולא ווליואציות, כי אתם עומדים ללכת איתם דרך ארוכה
- קרן שמשקיעה ומבינה בתחום שלכם
- קרן שוויונית (שיש בה שותפים צעירים ונחושים ולא רק שותפים ותיקים ומנוסים).
- קרנות הון סיכון אמריקאיות מקושרות יותר ויכולות לסייע בעסקאות ובשילובים מצד שני הן יותר מהירות בהחלפת מנכ"לים בסטארטאפים שהן משקיעות בהם (ישראלי באמריקאי).
- שיש מחוייבות של ה-Core בקרן ולא רק של שותף, שעלול מן הסתם לצאת ממנה.
- פגישות עם אנשי הקרנות חשובות לא רק לסיכוי לגייס כסף אלא גם ללמידה שלכם. מהם תשמעו בדיוק מה לא עובד, מה האיומים על המיזם, תשמעו רעיונות ותקבלו הצעות מעשיות בחינם.
- אם בפגישה איתכם יושב אחד מהשותפים הבכירים - הם מייחסים חשיבות ונותנים סיכוי מראש לנושא. אם אין - סימן רע, אבל לא הכל אבוד.
- גם אם יש לזה מחיר בדילול, השקעה של מספר קרנות במשותף היא טובה לחברה, כיוון שהיא יוצרת קשרים רבים יותר, יותר סיכוי לזיהוי הזדמנויות ועוד.
על מה חשוב להקפיד בהקמת חברת סטארטאפ?
בהקמת סטארטאפ כדאי להקפיד על הדברים הבאים:
1. למצוא לכם נישה ולא לנסות להסתער על כל העולם או בכל התחומים. אחרי שתהיה בידיכם, הרחיבו את המעגל.
2. לפחות אחד מהמייסדים חייב להיות איש טכנולוגיה.
3. שהצוות יהיה אופטימי. גם אם טוב שיהיה Downer אחד (להלן "המבאס", הוא יוכל גם להיות ה-Devil's advocate) - מספיק אחד!
4. טפחו עבודת צוות. עבודת צוות היא יתרון תחרותי, בעיקר מפני שהיא כל כך חזקה ויחסית נדירה.
5. הקמת חברה מסודרת שתקנה לכם הגנה משפטית, תיאום ציפיות בין השותפים והיכרות עם הדרך לניהול חברה.
6. לא לחסוך בנושא המשפטי - העניינים האלה הם הכי חשובים בהגנה על האינטרסים שלכם.
7. לעבוד מול רו"ח ומנהל חשבונות (לא בהכרח שיעבדו אצלכם)
8. לא להירתע מהנושאים ה"משעממים" - מה שתלמדו בהתחלה יסייע לכם מאד בהמשך הדרך.
9. נהלו את הפיתוח באופן פתוח ואיטרטיבי: אל תינעלו על איפיון מוקדם אלא עשו שינויים כשהם מתבקשים או כשאתם רואים בעיות בתכנון הראשוני, הזדמנויות ושינויים בשוק הדינמי שאליו אתם מפתחים!
10. השתמשו ברכיבים מוכנים, קוד פתוח, ערכות שניתן לרכוש ולחסוך המון זמן פיתוח. בקיצור, אל תמציאו את הגלגל ובמיוחד בתחומים שהם לא ה-Core שלכם.
10. אין לתת אחוזים עבור שירותים כי זה יגרום לקשיים בהמשך הדרך (במיוחד בגיוסי הון).
11. זכרו שהכי חשוב למוצר שלכם הוא לא שיהיה הטוב ביותר אלא שיהיה סביר והנמכר ביותר!
12. חשוב שהשותפים ישלימו זה את זה, יתאימו ברמה האישית וברמת עולם הערכים, עדיף עם היכרות רבת-שנים.
13. חישבו איך לפתור בעיה ולא איך לעשות כסף. אלה שתי מחשבות שיוצרות עשייה מסוגים שונים ומנוגדים באופיים.
14. לפני התחלת פיתוח מוצר בצעו מחקר שיבהיר שיש סיכוי למוצר ואז תיכנון מדויק - כדי לבצע פיתוח נכון (גם אם הוא ישתנה במהלך הפיתוח באופן משמעותי, התכנון מעניק את הכיוון הכללי וזה חשוב ביותר על מנת שלא לאבד את המיקוד).
15. הכרחי להצלחה הוא רילוקיישן לפחות של נציג אחד מהחברה, כך שיתגורר ויפעל במדינה והשוק שבו קהל היעד העיקרי שלכם.
16. על כל השותפים להקפיד כל הזמן ולגדול עם החברה, להיות בעלי ערך לחברה, להשקיע ולקיים את מה שמצופה מהם (זה לא נדיר שמעיפים את היזם/ים..)
17. קחו ל-board שלכם רק מי שיש לו ערך אמיתי לחברה. היזהרו במיוחד מ-Name droppers (כאלה שכאילו מקושרים אבל בעצם שום תרומה משמעותית לא תקבלו מהם).
18. הגדירו כיוון ודחפו אליו בהתמדה.
19. האסטרטגיה חשובה מטקטיקה - היא מאפשרת לכם מכניזם כדי להישאר בפוקוס ולזהות מה חשוב באמת.
20. אל תתבלבלו - תקציב אינו חלק מהאסטרטגיה אלא מהטקטיקה.
21. גם טכנולוגיה אינה אסטרטגיה אלא מאיץ לאסטרטגיה.
22.מישהו יעץ לכם בחינם? - היו נדיבים בהבעת תודה, פרגנו, שלחו שי סמלי. זה יעשה פלאים בעתיד.

כדי להגיע לקרנות הון סיכון פנו דרך אחד מהמקורות הבאים:
- חברה שנמצאת בפורטפוליו שלהם (שהם משקיעים בה).
- אחד המשקיעים בקרן.
- ישירות דרך שותף בקרן, שאיתרתם ובדקתם שהוא הרלוונטי למה שאתם עושים (רק אם אין ברירה).
- רפרנס, מישהו שמכיר היטב מישהו בקרן (חבר, ידיד, עבר מקצועי קרוב).
#איך לא?
חשוב לא פחות איך לא רצוי לפנות לקרן הון סיכון - באמצעות מתווכים (Finders). אל תשתמשו במתווכים! ככלל, קרנות הון סיכון לא אוהבות לדעת שמתווך עומד לגזור סכום משמעותי מההשקעה שלה ולכן כדאי להימנע ממתווכים.

בבחירת שותפים למיזם או עסק, הקפידו על הדברים הבאים:
1. לבדוק אצל השותף המיועד את מצבו כלכלי (חובות, התחייבויות שעלולות להכניס גורמים שלישיים לשותפות).
2. תיאום ציפיות בתחילת השותפות הוא הכרח לשותפות בריאה בהמשך.
3. לא להסכים לגבול תחתי לדילול.
4. שותף טוב זה הכי חשוב. סביר ששותף טוב ירצה לראות תכנון פיננסי, תכנית עסקית.
5. כדאי לבדוק עם אנשים שעבדו אתו בעבר, איך הוא בשותפות, תפקוד, בעיות וכו'.
6. מאד חשוב לשותף שיהיה לו אינטגריטי: שיהיה מודע לחולשות ולחוזקות שלו. אל תיקחו מיזנתרופ או שחצן כשותף!
7. לא יוצרים שותפות מיד. שותפים בריאים, רק אחרי זמן מה שרצים ביחד, מנסחים בכתב את הציפיות וההסכם.
8. השותפים צריכים להתאים ולהשלים זה את זה. אף אחד לא מושלם אבל אסור שדברים מהותיים לא ימולאו על ידי אחד מהם.
9. וטיפ אחרון: לא לסמוך רק על תחושת הבטן כשבוחרים שותף. חפשו את ההתלהבות וה"אש" בעיניו!

בחירת שם לסטארטאפ שלכם צריכה להיעשות במחשבה רבה. הקפידו על הדברים הבאים:
1. השם צריך להיות רלוונטי למה שאתם עושים (מכיל פועל, קשר אסוציאטיבי, סיפור שקשור בחברה וכדומה).
2. שם שנון, שיש בו טוויסט או קריצה על מונח, תופעה או הקשר תחומי יהיה הטוב ביותר.
3. עדיף שמות בלי מספרים כי לא ברור איך יירשמו (בספרות או במילים)
- שמות בני שתי הברות הם הטובים ביותר. תשאלו את גוגל, איביי ופייסבוק.
4. אם השם יתחיל באות מהראשונה באלף-בית הוא יהיה מהראשונים
ברשימות. זה חשוב!
5. שם שמתחיל ב-Z או X בעייתי בגלל הגייה מבלבלת באנגלית.
6. השם צריך להיות פנוי בתור שם דומיין שניתן לרשום באינטרנט.
7. בחרו שם שקל לזכור - לטובת הלקוחות, השותפים והמשקיעים שלכם וכדי שתישארו ב"רשימת הספקים" שלהם.
8. עדיפים שמות שיוכלו להפוך לפועל כשתצליחו (כל העולם "מגגל" כיום באינטרנט..).

בגיוס המונים מוצלח יש כמה מרכיבים חשובים שכדאי להקפיד עליהם:
1. יצירת קהילה מראש - הם יסייעו בהשקעה, בלספר לאחרים וכו'.
2. להתחיל חזק - לגייס 30% כבר ביומיים-שלושה הראשונים של הקמפיין (בעזרת חברים, קרובים, קהילה, בטא טסטרים וכדומה).
3. לשווק חזק - קמפיין ניו מדיה, יחסי ציבור וכמובן שיווק מפה לאוזן הם תנאי הכרחי לגיוס מוצלח. הרבה עבודה מקדימה עם בלוגרים, ברשתות החברתיות, יחסי ציבור, גם מחוץ לרשת ואפילו היעזרות באנשי מקוע בפרוייקטים שאפתניים של גיוס המונים.
4. סרטון מוקפד - סרטון עם מסרים חיוביים ולא שליליים.
5. להתנהג כמו חנות - אנשים לא נותנים כסף במתנה. תנו להם מתנות שוות בתמורה להשקעה שלהם. השתדלו ליצור כמה אפשרויות ורמות השקעה ותמורות בהתאם.
6. להגדיר קהל יעד - ולעבוד נכון, תוך מחשבה מה נדרש כדי לאסוף אותו סביב מה שאתם עושים. הורים? - איך אתם תסייעו להם. בליינים? - איך הצידנית שלכם תעשה להם כיף. גיקים? - כיצד תתנו להם הזדמנות חדשה לייצר עניין וכו'.
7. לבקש תרומה - זו לא בושה לפנות לליבם הרחמן של התורמים, המשקיעים אם תרצו ולהסביר להם שתרומה תקרב את העולם לעתיד טוב יותר ושהמוצר שלכם יעשה טוב לכולם כולם הם. גם אם יש מתנה שהם מקבלים, עדיין התחושה של העזרה חשובה כדי ליצור חיבור רגשי שיגרום להם לספר לאחרים.
סטארטאפים

כך יש להתכונן להצגת מצגת:
1. שמרו את כל החומרים למצגת (בפאוורפוינט יש את הפקודה "Package to CD", או "Pack and Go" בגירסאות קודמות). זה חשוב כדי שלא לגלות שקבצים חשובים לא הגיעו אתכם למקום המצגת (ניתן גם לצרוב הכל בפקודה "Copy to CD").
2. לשלוט בחומר ולעבור עליו היטב לפני המצגת. אם אתם לא מקצוענים אז להקליט ולהקשיב או להעביר את המצגת לפני המראה ואז להסיק מה צריך לתקן.
3. לשלוח למקום בו תציגו רשימת עזרים וצרכים להצגה.
4. ללמוד מראש את הקהל: ניסיונם של המשתתפים, גילם, שליטתם בנושא המצגת ועוד.
5. להכין פתרונות לבעיות שעלולות לצוץ (הפרעות של אנשים, תקלות, כרטיסיות להפסקת חשמל, אי שת"פ של הקהל וכדומה).
6. להגיע מוקדם כדי להכין את כל העזרים ולוודא שהכל פועל ומוכן.
7. להביא גיבוי של המצגת על מדיה נוספת (זכרון פלאש, תקליטור, איחסון ברשת) למקרה אסון.
8. על הלבוש שלכם וטיפוח ציפורניים ושיער (ראו טיפ בנושא).

פתיחת בלוג משל עצמכם תאפשר לכם לקבל מהגולשים מידע חשוב ביותר על כשלים וחוזקות בפרוייקט. למעשה, תוכלו ליהנות בכך ממחלקת בדיקת תוכנה שעומדת לרשותכם בלי לבקש תשלום.
בניית רשימת Wishlist שתהווה את מה שהגולשים היו רוצים לראות במוצר, רשימת דברים שמרגיזים את הגולשים ורשימת תכונות שעושות להם טוב - כל אלה יוכלו לתרום לשיפור הגירסאות העתידיות ולקשר טוב יותר עם המשתמשים שלכם.
גם על רעיונות הגולשים לגבי המוצר או המיזם שלכם, חשוב ללמוד. וגם אלה ניתן ללמוד בקלות יחסית: דרך הבלוג שהקמתם, דרך קריאת הטוקבקים בבלוגים שכותבים עליכם וגם דרך איתור מה שכותבים עליכם ברשת (הירשמו ל-Google News עם המילים הרלוונטיות ותקבלו במייל הודעה, על כל כתבה עליכם, שמפורסמת בעיתונות האינטרנט).

כדי למצב את עצמכם נכון הקפידו על 5 הדברים הבאים:
1. אל תנסו להציג עצמכם כחברת ענק כשאתם לא.
2. הציגו את המוצר וקשרו אותו ללקוח שלכם ולכאב שלו ולא לקבוצות גדולות (להקל על כאבי הגב שלך, לאפשר לך להתפרנס מהבית).
3. דברו ופרסמו ללקוחות בשפה פשוטה ומובנת (בלי מונחים טכניים, ראשי תיבות מהתחום או מילים שאמא שלכם לא היתה מבינה).
4. אל תציינו בפרסומים שלכם שמות תואר שכולם ישמחו להוסיף למוצרים שלהם (הטוב ביותר, המדהים) אלא הציגו פתרונות מוכחים שהמוצר שלכם מספק ורצוי עם נתונים מספריים (מהיר פי 5, מכפיל את התפוקה).
5. הקפידו שכל אחד מהעובדים בחברה יידע להסביר בפשטות מה היא עושה ומה מטרתה - תדרכו אותם פעמיים בשנה כי גם הם משווקי החברה.

בבחירת קרן הון סיכון (תתפלאו, לא רק הן בוחרות אתכם) כדאי להקפיד על הדברים הבאים:
- לבחור אנשים ולא ווליואציות, כי אתם עומדים ללכת איתם דרך ארוכה
- קרן שמשקיעה ומבינה בתחום שלכם
- קרן שוויונית (שיש בה שותפים צעירים ונחושים ולא רק שותפים ותיקים ומנוסים).
- קרנות הון סיכון אמריקאיות מקושרות יותר ויכולות לסייע בעסקאות ובשילובים מצד שני הן יותר מהירות בהחלפת מנכ"לים בסטארטאפים שהן משקיעות בהם (ישראלי באמריקאי).
- שיש מחוייבות של ה-Core בקרן ולא רק של שותף, שעלול מן הסתם לצאת ממנה.
- פגישות עם אנשי הקרנות חשובות לא רק לסיכוי לגייס כסף אלא גם ללמידה שלכם. מהם תשמעו בדיוק מה לא עובד, מה האיומים על המיזם, תשמעו רעיונות ותקבלו הצעות מעשיות בחינם.
- אם בפגישה איתכם יושב אחד מהשותפים הבכירים - הם מייחסים חשיבות ונותנים סיכוי מראש לנושא. אם אין - סימן רע, אבל לא הכל אבוד.
- גם אם יש לזה מחיר בדילול, השקעה של מספר קרנות במשותף היא טובה לחברה, כיוון שהיא יוצרת קשרים רבים יותר, יותר סיכוי לזיהוי הזדמנויות ועוד.

בהקמת סטארטאפ כדאי להקפיד על הדברים הבאים:
1. למצוא לכם נישה ולא לנסות להסתער על כל העולם או בכל התחומים. אחרי שתהיה בידיכם, הרחיבו את המעגל.
2. לפחות אחד מהמייסדים חייב להיות איש טכנולוגיה.
3. שהצוות יהיה אופטימי. גם אם טוב שיהיה Downer אחד (להלן "המבאס", הוא יוכל גם להיות ה-Devil's advocate) - מספיק אחד!
4. טפחו עבודת צוות. עבודת צוות היא יתרון תחרותי, בעיקר מפני שהיא כל כך חזקה ויחסית נדירה.
5. הקמת חברה מסודרת שתקנה לכם הגנה משפטית, תיאום ציפיות בין השותפים והיכרות עם הדרך לניהול חברה.
6. לא לחסוך בנושא המשפטי - העניינים האלה הם הכי חשובים בהגנה על האינטרסים שלכם.
7. לעבוד מול רו"ח ומנהל חשבונות (לא בהכרח שיעבדו אצלכם)
8. לא להירתע מהנושאים ה"משעממים" - מה שתלמדו בהתחלה יסייע לכם מאד בהמשך הדרך.
9. נהלו את הפיתוח באופן פתוח ואיטרטיבי: אל תינעלו על איפיון מוקדם אלא עשו שינויים כשהם מתבקשים או כשאתם רואים בעיות בתכנון הראשוני, הזדמנויות ושינויים בשוק הדינמי שאליו אתם מפתחים!
10. השתמשו ברכיבים מוכנים, קוד פתוח, ערכות שניתן לרכוש ולחסוך המון זמן פיתוח. בקיצור, אל תמציאו את הגלגל ובמיוחד בתחומים שהם לא ה-Core שלכם.
10. אין לתת אחוזים עבור שירותים כי זה יגרום לקשיים בהמשך הדרך (במיוחד בגיוסי הון).
11. זכרו שהכי חשוב למוצר שלכם הוא לא שיהיה הטוב ביותר אלא שיהיה סביר והנמכר ביותר!
12. חשוב שהשותפים ישלימו זה את זה, יתאימו ברמה האישית וברמת עולם הערכים, עדיף עם היכרות רבת-שנים.
13. חישבו איך לפתור בעיה ולא איך לעשות כסף. אלה שתי מחשבות שיוצרות עשייה מסוגים שונים ומנוגדים באופיים.
14. לפני התחלת פיתוח מוצר בצעו מחקר שיבהיר שיש סיכוי למוצר ואז תיכנון מדויק - כדי לבצע פיתוח נכון (גם אם הוא ישתנה במהלך הפיתוח באופן משמעותי, התכנון מעניק את הכיוון הכללי וזה חשוב ביותר על מנת שלא לאבד את המיקוד).
15. הכרחי להצלחה הוא רילוקיישן לפחות של נציג אחד מהחברה, כך שיתגורר ויפעל במדינה והשוק שבו קהל היעד העיקרי שלכם.
16. על כל השותפים להקפיד כל הזמן ולגדול עם החברה, להיות בעלי ערך לחברה, להשקיע ולקיים את מה שמצופה מהם (זה לא נדיר שמעיפים את היזם/ים..)
17. קחו ל-board שלכם רק מי שיש לו ערך אמיתי לחברה. היזהרו במיוחד מ-Name droppers (כאלה שכאילו מקושרים אבל בעצם שום תרומה משמעותית לא תקבלו מהם).
18. הגדירו כיוון ודחפו אליו בהתמדה.
19. האסטרטגיה חשובה מטקטיקה - היא מאפשרת לכם מכניזם כדי להישאר בפוקוס ולזהות מה חשוב באמת.
20. אל תתבלבלו - תקציב אינו חלק מהאסטרטגיה אלא מהטקטיקה.
21. גם טכנולוגיה אינה אסטרטגיה אלא מאיץ לאסטרטגיה.
22.מישהו יעץ לכם בחינם? - היו נדיבים בהבעת תודה, פרגנו, שלחו שי סמלי. זה יעשה פלאים בעתיד.
איך לעצב עטיפה בצורה נכונה למוצר מסחרי?
לעיצוב נכון של מוצר למכירה מומלץ להקפיד על ההמלצות הבאות:
1. בלי חפירות - אל תרבו בהסברים, תוספות מיותרות ודברים מייגעים על העטיפה.
2. סיפור המותג - האריזה צריכה לתקשר עם המהלכים הכלליים של קידום המותג.
3. טיפוח המסורת - אם יש לכם אלמנט רב-שנים כמו דמות או לוגו אהובים, השאירו אותם על העטיפה וחדשו רק בלוק שלהם.
4. הומור זה טוב - מותר להכניס מעט הומור ואפילו הומור עצמי. זכרו את האגס המאוהב של יופלה..
5. חברתיות בלי בושה - אם אתם מנסים להתחבר לטרנד או עניין חברתי, מצאו דרך לעשות זאת לא במרומז אלא באופן ברור ועם כל הלב.
6. נהלו שיחה - נסו לעצב את העטיפה בדרך שתתן הרגשה שאתם פתוחים לתקשר עם הצרכנים. עיצוב בצורה של כותרות בעיתון, למשל, היא דרך "לדבר" עם הצרכן.
7. היו בטוחים - אם אתם מובילי קטגוריה, אל תרבו בהצהרות ומסרים על העטיפה. דרכם של המובילים היא בטחון עצמי, נקיון והבהרת איכות.
8. ירוק זה שקוף - אם אתם איכותיים, תראו את זה! - תנו מידע ברור על המוצר שלכם ומה הוא מכיל, במקום להבטיח הרים וגבעות ירוקים.
9. אחידות עולמית - אם אתם משווקים מוצרים בכל העולם, דאגו שהמוצרים שלכם יהיו דומים בתכונות העיקריות שלהם בכל המקומות. אריזה ממותגת שמזוהה עם המוצר היא הדרך הנכונה לייצר אחידות גלובאלית.
10. מהדורות מוגבלות - אלמנט ההפתעה, החדשנות והתעוזה שבמהדורה מוגבלת כלשהי, מאפשרים ליצור התעניינות והעלאת המכירות גם יחד. ביחד עימן באה גם היכולת לקפוץ לקטגוריה של מוצרי הפרימיום, גם אם לזמן קצר.
ההמלצות נעזרו בכתבה במדור "נתח שוק" בעיתון גלובס.
לעיצוב נכון של מוצר למכירה מומלץ להקפיד על ההמלצות הבאות:
1. בלי חפירות - אל תרבו בהסברים, תוספות מיותרות ודברים מייגעים על העטיפה.
2. סיפור המותג - האריזה צריכה לתקשר עם המהלכים הכלליים של קידום המותג.
3. טיפוח המסורת - אם יש לכם אלמנט רב-שנים כמו דמות או לוגו אהובים, השאירו אותם על העטיפה וחדשו רק בלוק שלהם.
4. הומור זה טוב - מותר להכניס מעט הומור ואפילו הומור עצמי. זכרו את האגס המאוהב של יופלה..
5. חברתיות בלי בושה - אם אתם מנסים להתחבר לטרנד או עניין חברתי, מצאו דרך לעשות זאת לא במרומז אלא באופן ברור ועם כל הלב.
6. נהלו שיחה - נסו לעצב את העטיפה בדרך שתתן הרגשה שאתם פתוחים לתקשר עם הצרכנים. עיצוב בצורה של כותרות בעיתון, למשל, היא דרך "לדבר" עם הצרכן.
7. היו בטוחים - אם אתם מובילי קטגוריה, אל תרבו בהצהרות ומסרים על העטיפה. דרכם של המובילים היא בטחון עצמי, נקיון והבהרת איכות.
8. ירוק זה שקוף - אם אתם איכותיים, תראו את זה! - תנו מידע ברור על המוצר שלכם ומה הוא מכיל, במקום להבטיח הרים וגבעות ירוקים.
9. אחידות עולמית - אם אתם משווקים מוצרים בכל העולם, דאגו שהמוצרים שלכם יהיו דומים בתכונות העיקריות שלהם בכל המקומות. אריזה ממותגת שמזוהה עם המוצר היא הדרך הנכונה לייצר אחידות גלובאלית.
10. מהדורות מוגבלות - אלמנט ההפתעה, החדשנות והתעוזה שבמהדורה מוגבלת כלשהי, מאפשרים ליצור התעניינות והעלאת המכירות גם יחד. ביחד עימן באה גם היכולת לקפוץ לקטגוריה של מוצרי הפרימיום, גם אם לזמן קצר.
ההמלצות נעזרו בכתבה במדור "נתח שוק" בעיתון גלובס.
איך לדעת אם יש לי ביד את הסטארטאפ הבא?
יש לי רעיון - איך לדעת אם הוא טוב? איך לנהוג?
השלב הראשון והקודם לכל בבחינת הרעיון שלכם הוא השלב שבו תצטרכו לשאול שאלות בסיסיות:
- מה הכאב (pain) שהוא פותר? למי? כמה יהיו מוכנים לשלם עבור פתרון כזה? האם לכם הפתרון הזה היה פותר את הבעיה? אם לא - אז למי ממי שאתם מכירים הוא היה פותר?
- השאלה הקשה והבלתי נמנעת היא: מה המודל העיסקי שלכם? ממה ירויח המיזם? - אל תנסו להיות מקוריים במודל עיסקי, אלא להשתמש במודל עסקי מוצלח ומוכח ככל האפשר.
- שאלו את עצמכם האם אתם יוצרים משמעות חדשה - מוצר או שירות שמקדם את העולם ומשפר אותו (או לפחות מונע הרעה שלו). המלצה של גאי קוואסאקי, מבכירי עולם האינטרנט וההייטק.
- בשלב הבא אתם מספרים עליו לאחרים וקודם כל למי ש"סובל" מאותו כאב או בעיה שאותה הרעיון שלכם יוכל לפתור. אין מה לחשוש: רעיון איננו סטרטאפ (הוא חלק קטן מאד ממה שבסוף יהיה למוצר) ולכן תוכלו להיוועץ בו ללא חשש. בקשו, עם זאת, לשמור את הדברים עם בן שיחכם ושלא ידבר על זה עם אחרים.
- רעיון טוב וחדשני באמת, לא יתקבל ולא ייראה טוב, אצל מרבית בני האדם (מהספר של ג'סיקה ליוינגסטון, על היזמים המצליחים ביותר בתחום האינטרנט). אל תירתעו מספקות של אחרים, במיוחד אם אינם ידועים לכם כמקוריים או מבינים גדולים בתחום.
- אם יש לכם כבר לקוחות ומוצר והרעיון הוא פיתוח שלו, נסו להציע ללקוחות או המשתמשים שלכם לחוות דיעה על הרעיון ועל אופן הביצוע של אבטיפוס שאולי בניתם לו.
- שוב: אל תחששו לדבר, לספר, להתייעץ ובעיקר להקשיב.
- התחילו מיד לייצר. אבטיפוס. מוצר. מה שניתן. אבל לא להתמקד בתכנון והכנת מצגות!
- הכינו תקציר מנהלים מוקפד ובלי שגיאות. תנו לאמריקאי לקרוא אותו. 4 פיסקאות אורכו והוא מתבסס על תמצות של המצגת שלכם, בת 10 המסכים. רוב ההשקעה צריכה להיות בו כי בלי שהוא יעשה את העבודה איש לא ירצה לראות את המצגת והתכנית העיסקית שלכם.
- אל תסתמכו על פרצות (Loopholes) כי דלת כזו יכולה להיסגר בכל רגע.
- האמינו ברעיון כמו בדת (אתם עלולים להיות היחידים...)
- השתדלו, אם זה אפשרי, לעבוד בתחילה רק חלק מהזמן על המיזם.
- לא לרוץ מיד לשכור משרדים ולהיכנס להוצאות - כל עוד אפשר, עבדו מהבית ואיכלו לחם עם חביתה..
- הישארו בפוקוס. בלי פזרנות. אין לכם כסף וכל טעות יכולה להיות סוף הדרך. אל תיטעו! (ואתם תטעו.. אבל אל..)
- שאלו את עצמכם מה הדבר היחודי שלכם, שיגבר על המתחרים - משהו קשה לפיתוח, משמעותי, קשה לפיתוח ולחיקוי ובמידה שניתן שיהיה אפשר לרשום עליו פטנט.
- אל תמתינו לפטנט - אם אתם יכולים, רוצו קדימה והקדימו את המתחרים שלכם. ההגנה האמיתית על הרעיון שלכם הוא הביצוע המצויין - לכו עליו.
יש לי רעיון - איך לדעת אם הוא טוב? איך לנהוג?
השלב הראשון והקודם לכל בבחינת הרעיון שלכם הוא השלב שבו תצטרכו לשאול שאלות בסיסיות:
- מה הכאב (pain) שהוא פותר? למי? כמה יהיו מוכנים לשלם עבור פתרון כזה? האם לכם הפתרון הזה היה פותר את הבעיה? אם לא - אז למי ממי שאתם מכירים הוא היה פותר?
- השאלה הקשה והבלתי נמנעת היא: מה המודל העיסקי שלכם? ממה ירויח המיזם? - אל תנסו להיות מקוריים במודל עיסקי, אלא להשתמש במודל עסקי מוצלח ומוכח ככל האפשר.
- שאלו את עצמכם האם אתם יוצרים משמעות חדשה - מוצר או שירות שמקדם את העולם ומשפר אותו (או לפחות מונע הרעה שלו). המלצה של גאי קוואסאקי, מבכירי עולם האינטרנט וההייטק.
- בשלב הבא אתם מספרים עליו לאחרים וקודם כל למי ש"סובל" מאותו כאב או בעיה שאותה הרעיון שלכם יוכל לפתור. אין מה לחשוש: רעיון איננו סטרטאפ (הוא חלק קטן מאד ממה שבסוף יהיה למוצר) ולכן תוכלו להיוועץ בו ללא חשש. בקשו, עם זאת, לשמור את הדברים עם בן שיחכם ושלא ידבר על זה עם אחרים.
- רעיון טוב וחדשני באמת, לא יתקבל ולא ייראה טוב, אצל מרבית בני האדם (מהספר של ג'סיקה ליוינגסטון, על היזמים המצליחים ביותר בתחום האינטרנט). אל תירתעו מספקות של אחרים, במיוחד אם אינם ידועים לכם כמקוריים או מבינים גדולים בתחום.
- אם יש לכם כבר לקוחות ומוצר והרעיון הוא פיתוח שלו, נסו להציע ללקוחות או המשתמשים שלכם לחוות דיעה על הרעיון ועל אופן הביצוע של אבטיפוס שאולי בניתם לו.
- שוב: אל תחששו לדבר, לספר, להתייעץ ובעיקר להקשיב.
- התחילו מיד לייצר. אבטיפוס. מוצר. מה שניתן. אבל לא להתמקד בתכנון והכנת מצגות!
- הכינו תקציר מנהלים מוקפד ובלי שגיאות. תנו לאמריקאי לקרוא אותו. 4 פיסקאות אורכו והוא מתבסס על תמצות של המצגת שלכם, בת 10 המסכים. רוב ההשקעה צריכה להיות בו כי בלי שהוא יעשה את העבודה איש לא ירצה לראות את המצגת והתכנית העיסקית שלכם.
- אל תסתמכו על פרצות (Loopholes) כי דלת כזו יכולה להיסגר בכל רגע.
- האמינו ברעיון כמו בדת (אתם עלולים להיות היחידים...)
- השתדלו, אם זה אפשרי, לעבוד בתחילה רק חלק מהזמן על המיזם.
- לא לרוץ מיד לשכור משרדים ולהיכנס להוצאות - כל עוד אפשר, עבדו מהבית ואיכלו לחם עם חביתה..
- הישארו בפוקוס. בלי פזרנות. אין לכם כסף וכל טעות יכולה להיות סוף הדרך. אל תיטעו! (ואתם תטעו.. אבל אל..)
- שאלו את עצמכם מה הדבר היחודי שלכם, שיגבר על המתחרים - משהו קשה לפיתוח, משמעותי, קשה לפיתוח ולחיקוי ובמידה שניתן שיהיה אפשר לרשום עליו פטנט.
- אל תמתינו לפטנט - אם אתם יכולים, רוצו קדימה והקדימו את המתחרים שלכם. ההגנה האמיתית על הרעיון שלכם הוא הביצוע המצויין - לכו עליו.
איך לבחור אנג'ל ועל מה להקפיד בגיוס מאנג'לים?
אמנם אנג'לים צריך לחפש היטב כדי למצוא, אבל מה הכללים לאנג'ל טוב למיזם והתפתחות הסטארטאפ שלכם? בבחירת אנג'ל, השתדלו להקפיד על אנג'ל שיש לו את התכונות הבאות:
1. בן אדם. מענטש.
2. ערך מוסף - מעבר לכסף יוכל לתרום גם ידע, קשרים, תבונה, אינטואיציות וכו'.
3. שאכפת לו מכם - שנהנה מההשקעה וניתן לראות שאפשר יהיה ליהנות איתו מהדרך.
4. משקיע בעל גישה טובה ובריאה בתחום שלכם, גם אם לא ידען גדול.
5. אדם שאיננו ציני.
6. אדם שיודע להקשיב.
7. נלהב, שמגלה התלהבות לדברים.
8. רצויה קבוצה של משקיעים ולא אחד שיכול לתקוע את התהליך ולקלקל, מאיזו שהיא סיבה.
הטיפ כולל עצות של מר גיגי לוי - מנכ"ל 888, משקיע בסטארטאפים רבים ואיש מנוסה בתחום.
אמנם אנג'לים צריך לחפש היטב כדי למצוא, אבל מה הכללים לאנג'ל טוב למיזם והתפתחות הסטארטאפ שלכם? בבחירת אנג'ל, השתדלו להקפיד על אנג'ל שיש לו את התכונות הבאות:
1. בן אדם. מענטש.
2. ערך מוסף - מעבר לכסף יוכל לתרום גם ידע, קשרים, תבונה, אינטואיציות וכו'.
3. שאכפת לו מכם - שנהנה מההשקעה וניתן לראות שאפשר יהיה ליהנות איתו מהדרך.
4. משקיע בעל גישה טובה ובריאה בתחום שלכם, גם אם לא ידען גדול.
5. אדם שאיננו ציני.
6. אדם שיודע להקשיב.
7. נלהב, שמגלה התלהבות לדברים.
8. רצויה קבוצה של משקיעים ולא אחד שיכול לתקוע את התהליך ולקלקל, מאיזו שהיא סיבה.
הטיפ כולל עצות של מר גיגי לוי - מנכ"ל 888, משקיע בסטארטאפים רבים ואיש מנוסה בתחום.
אילו דברים חשובים למשקיעים אצל מייסדי חברות סטארט אפ?
בכתבה שפורסמה בעיתון גלובוס באוגוסט 2013 מציין שלמה קרמר שבעה מרכיבים אותם ירצו משקיעים לראות אצל מייסדי חברות סטארט אפ:
1. תזמון נכון - רעיון, מעולה ככל שיהיה, חייב להגיע לשוק ולקהל יעד הבשל לקבלו. משקיעים ירצו לראות מייסדים בעלי חזון המסוגלים ליישב אותו עם הבנה של השוק, אחרת המימון יגמר להם לפני שהצרכן ירצה במוצר שלהם.
2. זיהוי בעיות ופתרונן - יזמים צריכים להבין את הבעיות של הלקוח ולדעת מה הדרך לפתרונן, בדומה לאנשי מכירות.
3. לסמוך על האינטואיציה - יזמים צריכים בראש ובראשונה ידע מעמיק על השוק שלהם, אך בנוסף צריך שיהיו להם אינסטינקטים מעולים, כלומר יכולת ואומץ לסמוך על תחושות הבטן שלהם בנוסף לניסיון ולהבנת המוצר.
4. תכנון לטווח קצר וטווח ארוך - יזמים צריכים לתת מענה כיצד יפותח המוצר שלהם, איך הוא ייתן פתרון ללקוח וישוחרר לשוק בדיוק בזמן, אך גם איך יתפתח אותו רעיון ואיך תבנה סביבו פלטפורמה.
5. איזון יכולות מתנגשות - למרות שאופיים של רוב היזמים מרדני והם אינם ששים להיות כפופים למרות, עליהם להבין שפעמים רבות הם אלה שצריכים להפוך לסמכותיים ולבנות אירגון בעל מבנה והירככיה. בחברות מסוימות הצוות המייסד בנוי משותף מורד ושותף אחר המספק את המבניות הדרושה לארגון, אך גם שם יש להגיע לאיזון בין המאפיינים השונים עם מינימום קונפליקטים.
6. בחירת יועצים המוכנים לקחת חלק בסיכון - יועצים הקרובים לחברה ויכולים לראות את פוטנציאל ההצלחה שלה בעתיד יתנו ערך גבוה יותר עבור יזמים, מאשר אלה שרק יחוו את דעתם לגביה.
7. לדעת מה רוצים - כך כותב שלמה קרמר ".. כאשר המייסדים מפתחים את המומחיות שלהם, הם צריכים להבין מה לעשות עם היכולות שלהם ועדיף שזה יהיה משהו שהם מאוד נהנים לעשות. ההנאה היא מרכיב הכרחי ברוב חברות הסטראט - אפ המצליחות. יזמים צריכים להיות פורצי דרך כדי לשרוד בשווקים שלהם, אבל רעיונות מצוינים לא מספיקים. כשזה מגיע לגיוס משקיעים, מייסדים צריכים להוכיח שיש להם את כל התכונות הנדרשות להצלחה לטווח ארוך".
בכתבה שפורסמה בעיתון גלובוס באוגוסט 2013 מציין שלמה קרמר שבעה מרכיבים אותם ירצו משקיעים לראות אצל מייסדי חברות סטארט אפ:
1. תזמון נכון - רעיון, מעולה ככל שיהיה, חייב להגיע לשוק ולקהל יעד הבשל לקבלו. משקיעים ירצו לראות מייסדים בעלי חזון המסוגלים ליישב אותו עם הבנה של השוק, אחרת המימון יגמר להם לפני שהצרכן ירצה במוצר שלהם.
2. זיהוי בעיות ופתרונן - יזמים צריכים להבין את הבעיות של הלקוח ולדעת מה הדרך לפתרונן, בדומה לאנשי מכירות.
3. לסמוך על האינטואיציה - יזמים צריכים בראש ובראשונה ידע מעמיק על השוק שלהם, אך בנוסף צריך שיהיו להם אינסטינקטים מעולים, כלומר יכולת ואומץ לסמוך על תחושות הבטן שלהם בנוסף לניסיון ולהבנת המוצר.
4. תכנון לטווח קצר וטווח ארוך - יזמים צריכים לתת מענה כיצד יפותח המוצר שלהם, איך הוא ייתן פתרון ללקוח וישוחרר לשוק בדיוק בזמן, אך גם איך יתפתח אותו רעיון ואיך תבנה סביבו פלטפורמה.
5. איזון יכולות מתנגשות - למרות שאופיים של רוב היזמים מרדני והם אינם ששים להיות כפופים למרות, עליהם להבין שפעמים רבות הם אלה שצריכים להפוך לסמכותיים ולבנות אירגון בעל מבנה והירככיה. בחברות מסוימות הצוות המייסד בנוי משותף מורד ושותף אחר המספק את המבניות הדרושה לארגון, אך גם שם יש להגיע לאיזון בין המאפיינים השונים עם מינימום קונפליקטים.
6. בחירת יועצים המוכנים לקחת חלק בסיכון - יועצים הקרובים לחברה ויכולים לראות את פוטנציאל ההצלחה שלה בעתיד יתנו ערך גבוה יותר עבור יזמים, מאשר אלה שרק יחוו את דעתם לגביה.
7. לדעת מה רוצים - כך כותב שלמה קרמר ".. כאשר המייסדים מפתחים את המומחיות שלהם, הם צריכים להבין מה לעשות עם היכולות שלהם ועדיף שזה יהיה משהו שהם מאוד נהנים לעשות. ההנאה היא מרכיב הכרחי ברוב חברות הסטראט - אפ המצליחות. יזמים צריכים להיות פורצי דרך כדי לשרוד בשווקים שלהם, אבל רעיונות מצוינים לא מספיקים. כשזה מגיע לגיוס משקיעים, מייסדים צריכים להוכיח שיש להם את כל התכונות הנדרשות להצלחה לטווח ארוך".
20 טיפים ליזמים חכמים - איזה יזם כדאי להיות?
הנה כך:
1. התמקד במה שאתה אוהב.
2. התרכז בנושא אחד. אל תתפזר.
3. הבט כל הזמן מסביבך והמשך להיות סקרן - ראית בעיה? חשוב על פתרונות אפשריים.
4. התייעץ. הרבה. עם הרבה אנשים. אל תהיה מוטרף על סודיות. אם המיזם שלך עומד כולו על רעיון - הוא לא משהו..
5. לא הכל אתה חייב לפתח. הרוב כבר קיים ובקוד פתוח. נצל זאת.
6. מתכנתים בהודו ואוקראינה ממתינים לכסף שלך. הם זולים ורבים מהם מעולים. בדוק זאת ואל תפסול "מיקור חוץ" (אאוט סורסינג).
7. אל תקשיב למפקפקים.
8. החזק תמיד פנקס או מחברת בהישג יד ורשום בהם רעיונות, שברי מחשבות, בעיות למחשבה ועוד.
9. למד נושאים חדשים כל הזמן.
10. מילה שאתה לא מבין? חפש את התרגום והמשמעות שלה ונסה להבין את ההקשר והתחום שבהם היא חשובה.
11. החלף חברים שמדכאים אותך ומוציאים לך באופן קבוע את הרוח מהמפרשים. קח במקומם "מעודדות" (המלצה של ג'ף פולבר).
12. טפח קשרים עם אנשים מוסריים. הייה מוסרי!
13. קרא והתעניין בעיתונות מקצועית וכללית (פחות חדשות צהובות ורכילות - יותר ידע ומידע) ומגזינים ואתרי תוכן.
14. שלח לחמך על פני המים. עזור לאנשים והדברים יחזרו אליך בעתיד.
15. יותר מזה: חפש איפה ולמי תוכל לעזור.
16. חפש, זהה ונצל הזדמנויות - אל תהיה כבד!
17. זה בסדר להיכשל. ככה לומדים. למד תמיד מהכשלונות שלך.
18. אם אתה מקים עסק קטן מהבית, בסס אותו על "הזנב הארוך". כך תוכל ליצור פרנסה קבועה והשתדל לבנות אותה כך שתוכל לנהל אותה מכל מקום.
19. השתדל למצוא לך ולטפח תחביבים נוספים, שיעשירו אותך ויאפשרו לך "לנקות את הראש" מהעבודה. ולא - זה ממש לא בזבוז של הזמן שלך!
20. תיהנה מהדרך, חביבי. לא תמיד היעד הוא הכיף, גם אם הוא חשוב לך!
הנה כך:
1. התמקד במה שאתה אוהב.
2. התרכז בנושא אחד. אל תתפזר.
3. הבט כל הזמן מסביבך והמשך להיות סקרן - ראית בעיה? חשוב על פתרונות אפשריים.
4. התייעץ. הרבה. עם הרבה אנשים. אל תהיה מוטרף על סודיות. אם המיזם שלך עומד כולו על רעיון - הוא לא משהו..
5. לא הכל אתה חייב לפתח. הרוב כבר קיים ובקוד פתוח. נצל זאת.
6. מתכנתים בהודו ואוקראינה ממתינים לכסף שלך. הם זולים ורבים מהם מעולים. בדוק זאת ואל תפסול "מיקור חוץ" (אאוט סורסינג).
7. אל תקשיב למפקפקים.
8. החזק תמיד פנקס או מחברת בהישג יד ורשום בהם רעיונות, שברי מחשבות, בעיות למחשבה ועוד.
9. למד נושאים חדשים כל הזמן.
10. מילה שאתה לא מבין? חפש את התרגום והמשמעות שלה ונסה להבין את ההקשר והתחום שבהם היא חשובה.
11. החלף חברים שמדכאים אותך ומוציאים לך באופן קבוע את הרוח מהמפרשים. קח במקומם "מעודדות" (המלצה של ג'ף פולבר).
12. טפח קשרים עם אנשים מוסריים. הייה מוסרי!
13. קרא והתעניין בעיתונות מקצועית וכללית (פחות חדשות צהובות ורכילות - יותר ידע ומידע) ומגזינים ואתרי תוכן.
14. שלח לחמך על פני המים. עזור לאנשים והדברים יחזרו אליך בעתיד.
15. יותר מזה: חפש איפה ולמי תוכל לעזור.
16. חפש, זהה ונצל הזדמנויות - אל תהיה כבד!
17. זה בסדר להיכשל. ככה לומדים. למד תמיד מהכשלונות שלך.
18. אם אתה מקים עסק קטן מהבית, בסס אותו על "הזנב הארוך". כך תוכל ליצור פרנסה קבועה והשתדל לבנות אותה כך שתוכל לנהל אותה מכל מקום.
19. השתדל למצוא לך ולטפח תחביבים נוספים, שיעשירו אותך ויאפשרו לך "לנקות את הראש" מהעבודה. ולא - זה ממש לא בזבוז של הזמן שלך!
20. תיהנה מהדרך, חביבי. לא תמיד היעד הוא הכיף, גם אם הוא חשוב לך!
מה קרנות הון סיכון עושות?
קרן הון סיכון יכולה לסייע לחברה צעירה בכמה תחומים, מעבר לכסף:
תמיכה - קרן הון סיכון נותנת תמיכה ואמת מידה - הם עשו זאת עם חברות אחרות בעבר ויכולים להקל, להדריך, לקצר דרכים ולמנוע טעויות
אתגר - הקרן מאתגרת את היזמים ומנהלי הסטרטאפ לחשוב מחוץ לקופסא ולבנות אסטרטגיה ולא רק פתרונות מקומיים ולטווח קצר
יעוץ - הקרן יכולה להיות המקום שבו מתייעצים בלי חשש מדליפת סודות.
להזהיר - המהמורות שבדרך (hiccups) לא תמיד קלות לזיהוי למי שעוד לא ראה וחווה כאלה. זיהוי ועצה על כיצד להתגבר הם יכולות של הקרן
לגייס - במידת הצורך, קרן הון סיכון תוכל לעזור לחברה למצוא מנהל שיווק מנוסה, מנכ"ל תותח וכדומה.
נמצאות - ומסייעות ליזמים שעמוק בקשיים ובבנייה, לעצור וליהנות מההצלחות שבדרך.
בדיקת נאותות - כבר בשלב הבדיקה מרוויחה חברת הסטארטאפ מידע חשוב לבניית ה-DNA שלה.
השקעה מוקדמת - לקרנות הון סיכון שונות יש תכניות Early Seed שמאפשרות לקבל השקעה מהירה של עד חצי מליון. זהו מעין מסלול מקביל לאנג'לים. למסלול זה יתרון לסטארטאפ כיוון שהוא לרוב מוותר על ה-Discount באופציה להשקעה ב-Round I.
קרן הון סיכון יכולה לסייע לחברה צעירה בכמה תחומים, מעבר לכסף:
תמיכה - קרן הון סיכון נותנת תמיכה ואמת מידה - הם עשו זאת עם חברות אחרות בעבר ויכולים להקל, להדריך, לקצר דרכים ולמנוע טעויות
אתגר - הקרן מאתגרת את היזמים ומנהלי הסטרטאפ לחשוב מחוץ לקופסא ולבנות אסטרטגיה ולא רק פתרונות מקומיים ולטווח קצר
יעוץ - הקרן יכולה להיות המקום שבו מתייעצים בלי חשש מדליפת סודות.
להזהיר - המהמורות שבדרך (hiccups) לא תמיד קלות לזיהוי למי שעוד לא ראה וחווה כאלה. זיהוי ועצה על כיצד להתגבר הם יכולות של הקרן
לגייס - במידת הצורך, קרן הון סיכון תוכל לעזור לחברה למצוא מנהל שיווק מנוסה, מנכ"ל תותח וכדומה.
נמצאות - ומסייעות ליזמים שעמוק בקשיים ובבנייה, לעצור וליהנות מההצלחות שבדרך.
בדיקת נאותות - כבר בשלב הבדיקה מרוויחה חברת הסטארטאפ מידע חשוב לבניית ה-DNA שלה.
השקעה מוקדמת - לקרנות הון סיכון שונות יש תכניות Early Seed שמאפשרות לקבל השקעה מהירה של עד חצי מליון. זהו מעין מסלול מקביל לאנג'לים. למסלול זה יתרון לסטארטאפ כיוון שהוא לרוב מוותר על ה-Discount באופציה להשקעה ב-Round I.
איך להכין פגישה עם אנג'ל?
הנה 3 הדברים העיקריים שכדאי להכין לפגישה עם אנג'ל:
1. ללמוד על האנג'ל:
תחומי העיסוק שלו
תחומי העניין האישיים שלו
ההיסטוריה העיסקית שלו
ללמוד מה הוא מחפש
2. לגלות מה המשקיע מחפש ולמה הוא בנוי, מהבחינות הבאות:
סיכון
מגזר עסקי
הון
שותפים אסטרטגיים עם ערך מוסף (Value Added Strategic Partners)
מחזור החיים של החברה (Startup Life Cycle) שבה הוא ישקיע
3. לבדוק שהמשקיע מתאים למחזור החיים של הסטארטאפ (שהוא יכול לעמוד בקצב ההחזר על ההשקעה שאתם יכולים להבטיח לו).
הנה 3 הדברים העיקריים שכדאי להכין לפגישה עם אנג'ל:
1. ללמוד על האנג'ל:
תחומי העיסוק שלו
תחומי העניין האישיים שלו
ההיסטוריה העיסקית שלו
ללמוד מה הוא מחפש
2. לגלות מה המשקיע מחפש ולמה הוא בנוי, מהבחינות הבאות:
סיכון
מגזר עסקי
הון
שותפים אסטרטגיים עם ערך מוסף (Value Added Strategic Partners)
מחזור החיים של החברה (Startup Life Cycle) שבה הוא ישקיע
3. לבדוק שהמשקיע מתאים למחזור החיים של הסטארטאפ (שהוא יכול לעמוד בקצב ההחזר על ההשקעה שאתם יכולים להבטיח לו).
איך נכון לנסח את מודעת הפירסום ב-Google Adwords?
מומלץ הוא להגיד במודעה מה יש לכם להציע ובלי להתחכם: לא צריך טיזרים יצירתיים או עמומים: ככל שאנשים לא יידעו מה אתם בדיוק מציעים, ילחצו וייכנסו לאתר שלכם - רק כדי להתאכזב ולחזור, הם גם יגרמו להוצאות מיותרות לכם עצמכם (כל קליק, כזכור, עולה לכם כסף).
כדאי גם להכניס בניסוח הפשוט של ה-Adword האם המוצר שלכם "זול", "מעולה" או "יוקרתי" - זה יעזור לפלח את הגולשים למי שבאמת מתאים לו המוצר שאתם מפרסמים. למה שייכנס לאתר ורק אז יגלה שהמוצר יקר לו, או לא יוקרתי מספיק?
מומלץ הוא להגיד במודעה מה יש לכם להציע ובלי להתחכם: לא צריך טיזרים יצירתיים או עמומים: ככל שאנשים לא יידעו מה אתם בדיוק מציעים, ילחצו וייכנסו לאתר שלכם - רק כדי להתאכזב ולחזור, הם גם יגרמו להוצאות מיותרות לכם עצמכם (כל קליק, כזכור, עולה לכם כסף).
כדאי גם להכניס בניסוח הפשוט של ה-Adword האם המוצר שלכם "זול", "מעולה" או "יוקרתי" - זה יעזור לפלח את הגולשים למי שבאמת מתאים לו המוצר שאתם מפרסמים. למה שייכנס לאתר ורק אז יגלה שהמוצר יקר לו, או לא יוקרתי מספיק?
מהו התוכן של תכנית עסקית טובה?
התכנית העיסקית מתבססת על המצגת. היא תכלול:
1. הכותרת (עם שם החברה, שם המציג ותפקידו, כתובת דואר אלקטרוני וטלפון).
תקציר מנהלים (עמוד אחד - ראו את המבנה שלו בטיפ על "מה יכלול תקציר מנהלים?").
2. הבעיה שאתה פותר ללקוחות שלך? איזה כאב או טירחה שהם נאלצים לסבול כיום? מה גודל השוק ומי הלקוחות? (אבל במינימום המחקרים המצוטטים ואולי אף בגישת הפנטזיה - ראו פוסט בנושא), מדוע שיקנו?
3. הפתרון המתומצת שלך לבעיה - לענות בו על מהי הצעת הערך שלך - למשל, לצמצם עלות כוללת של בעלות? תימחור משופר? להוסיף חדשות ובעלות ערך רב?
4. המודל העיסקי - מי משלם לך? איך תפיץ את המוצר או השירות שלך? מה הרווח השולי שלך. (ציין כאן אם יש כבר לקוחות שכבר משתמשים)
5. היתרון הטכנולוגי שלך, אם יש כזה - תאר בקצרה את תכנית הפיתוח (מינימום מלל ויותר תרשימי זרימה וסכמות) ופטנטים שיש לך. כמה קשה יהיה למתחריך להתחרות בך? ו-Technical Aspects
6. שיווק - איך תפיץ את המוצר או השירות שלך? איך תגיע לקהל היעד? באילו מקומות תשווק את עצמך? בגדול: The strategy for attacking the market ו-Market Response
7. מתחרים - מיהם המתחרים שלך ומה היתרונות שלהם - עדיף להוסיף מתחרים מאשר להסתיר, וחשוב להקפיד שלא להכפיש או לזלזל בהם. ענה איך תשמור על הובלה לעומת המתחרים, לאורך מעגלי מוצר רבים?
Any significant risks
Steps being taken to eliminate risks
8. הצוות המוביל - מי שחקני המפתח במיזם (כולל פיגורות במועצה המייעצת, במועצת המנהלים ואפילו משקיעים משמעותיים)? מה נסיונם והשכלתם של המנהלים? אילו תפקידי מפתח נותרו לאייש? ה-Headcount Ramp
9. תחזיות פיננסיות - בין חצי עמוד (עדיף) ל-2 עמודים מקסימום. תחזית ל-5 שנים, שתכלול הנחות יסוד סבירות שעליהן אתם מבססים את שיעור החדירה, מספר הלקוחות הצפוי ומה ההכנסות הצפויות בכל שנה.
חשוב לכלול את הבאים:
first revenue dates - מועד הרווח הראשון – Year II
breakeven dates - נקודת האיזון – Year IV
10. מצב המיזם - באיזה שלב החברה? מה השלב הבא? צרכי הגיוס שלך, למה ישמש הכסף, לפי סעיפים? (זה שלב שבו תלהיבו באנרגיות חיוביות)
next financing needs - הצרכים הפיננסיים הבאים
total amount of capital needed to profitability - ההון הנדרש לרווחיות
the amount of funding required - המימון הנדרש לגיוס
when these funds are needed - מתי המימון הזה נדרש
the specific use of these funds - השימושים של הכסף שיגוייס
the repayment method - שיטת ההחזר
the market being pursued - השוק שאליו חותרים
milestones - אבני דרך
exit strategy: merger, buy-out, go public, etc - אסטרטגיית האקזיט.
התכנית העיסקית מתבססת על המצגת. היא תכלול:
1. הכותרת (עם שם החברה, שם המציג ותפקידו, כתובת דואר אלקטרוני וטלפון).
תקציר מנהלים (עמוד אחד - ראו את המבנה שלו בטיפ על "מה יכלול תקציר מנהלים?").
2. הבעיה שאתה פותר ללקוחות שלך? איזה כאב או טירחה שהם נאלצים לסבול כיום? מה גודל השוק ומי הלקוחות? (אבל במינימום המחקרים המצוטטים ואולי אף בגישת הפנטזיה - ראו פוסט בנושא), מדוע שיקנו?
3. הפתרון המתומצת שלך לבעיה - לענות בו על מהי הצעת הערך שלך - למשל, לצמצם עלות כוללת של בעלות? תימחור משופר? להוסיף חדשות ובעלות ערך רב?
4. המודל העיסקי - מי משלם לך? איך תפיץ את המוצר או השירות שלך? מה הרווח השולי שלך. (ציין כאן אם יש כבר לקוחות שכבר משתמשים)
5. היתרון הטכנולוגי שלך, אם יש כזה - תאר בקצרה את תכנית הפיתוח (מינימום מלל ויותר תרשימי זרימה וסכמות) ופטנטים שיש לך. כמה קשה יהיה למתחריך להתחרות בך? ו-Technical Aspects
6. שיווק - איך תפיץ את המוצר או השירות שלך? איך תגיע לקהל היעד? באילו מקומות תשווק את עצמך? בגדול: The strategy for attacking the market ו-Market Response
7. מתחרים - מיהם המתחרים שלך ומה היתרונות שלהם - עדיף להוסיף מתחרים מאשר להסתיר, וחשוב להקפיד שלא להכפיש או לזלזל בהם. ענה איך תשמור על הובלה לעומת המתחרים, לאורך מעגלי מוצר רבים?
Any significant risks
Steps being taken to eliminate risks
8. הצוות המוביל - מי שחקני המפתח במיזם (כולל פיגורות במועצה המייעצת, במועצת המנהלים ואפילו משקיעים משמעותיים)? מה נסיונם והשכלתם של המנהלים? אילו תפקידי מפתח נותרו לאייש? ה-Headcount Ramp
9. תחזיות פיננסיות - בין חצי עמוד (עדיף) ל-2 עמודים מקסימום. תחזית ל-5 שנים, שתכלול הנחות יסוד סבירות שעליהן אתם מבססים את שיעור החדירה, מספר הלקוחות הצפוי ומה ההכנסות הצפויות בכל שנה.
חשוב לכלול את הבאים:
first revenue dates - מועד הרווח הראשון – Year II
breakeven dates - נקודת האיזון – Year IV
10. מצב המיזם - באיזה שלב החברה? מה השלב הבא? צרכי הגיוס שלך, למה ישמש הכסף, לפי סעיפים? (זה שלב שבו תלהיבו באנרגיות חיוביות)
next financing needs - הצרכים הפיננסיים הבאים
total amount of capital needed to profitability - ההון הנדרש לרווחיות
the amount of funding required - המימון הנדרש לגיוס
when these funds are needed - מתי המימון הזה נדרש
the specific use of these funds - השימושים של הכסף שיגוייס
the repayment method - שיטת ההחזר
the market being pursued - השוק שאליו חותרים
milestones - אבני דרך
exit strategy: merger, buy-out, go public, etc - אסטרטגיית האקזיט.
מה אנג'ל מחפש בסטארטאפ?
צוות טוב ומשלים זה את זה, מכסה מספיק תחומים - כדי שזה יעבוד
אנשים - משקיע רוצה לראות שמדובר ב"בני אדם".
אסטרטגיה - כיצד רואים היזמים את השינוי של המציאות ושל העתיד של התחום שבו הם פועלים.
מטרות - משקיע רוצה פחות את האקזיט ויותר לראות חברה שרוצה להיבנות כחברה מצליחה, חזקה וסולידית.
התלהבות ואמונה - משקיע שיראה ציניות או אופורטיוניזם יזהר. הוא ירצה לראות "אש בעיניים".
יכולת להקשיב - יזמים שחושבים שהם יודעים הכל לא יקבלו כסף. יזם שיקשיב ויאמץ רעיונות אחרים (במיוחד של המשקיע), גם אם לא את כולם, וירשום דברים כדי ליישם, יעורר ההערכה.
חזון - חברה שמנסה לשנות את התחום שלה (לעשות שינוי "destruptive") ולהפוך למנהיגה ולא להיות אחת מהשורה.
צוות טוב ומשלים זה את זה, מכסה מספיק תחומים - כדי שזה יעבוד
אנשים - משקיע רוצה לראות שמדובר ב"בני אדם".
אסטרטגיה - כיצד רואים היזמים את השינוי של המציאות ושל העתיד של התחום שבו הם פועלים.
מטרות - משקיע רוצה פחות את האקזיט ויותר לראות חברה שרוצה להיבנות כחברה מצליחה, חזקה וסולידית.
התלהבות ואמונה - משקיע שיראה ציניות או אופורטיוניזם יזהר. הוא ירצה לראות "אש בעיניים".
יכולת להקשיב - יזמים שחושבים שהם יודעים הכל לא יקבלו כסף. יזם שיקשיב ויאמץ רעיונות אחרים (במיוחד של המשקיע), גם אם לא את כולם, וירשום דברים כדי ליישם, יעורר ההערכה.
חזון - חברה שמנסה לשנות את התחום שלה (לעשות שינוי "destruptive") ולהפוך למנהיגה ולא להיות אחת מהשורה.
מה זה מנגנון במבי בחוזה? למה צריך להכניס את סעיף הבמבי בין בעלי מניות?
מנגנון "במבי" או BMBY (ראשי תיבות של Buy Me Buy You) מיועד לאפשר פרידה בהסכמה בין בעלי מניות, בדרך של רכישת חלקו של בעל המניות השני בהסכמה. ה"במבי" קובע שבהתקיים תנאים מסוימים, יהיה רשאי בעל מניות אחד ("המציע") לפנות לבעל מניות אחר ("הניצע") בהצעה לרכוש את חלקו בעבור סכום כספי שהחליט. במצב דברים כזה יוכל הניצע לקבל את ההצעה ולמכור את המניות שלו תמורת הסכום שהוצע, או לקנות מהמציע את המניות שלו בעבור אותו הסכום שהציע.
היתרון בבמבי שהוא מביא למכירת מניות החברה בשווי הריאלי שלהן, כיוון שלמציע אינטרס לנקוב בסכום ריאלי למניות, אחרת הוא ייחשף לסיכון שהמניות שלו עצמו יירכשו במחיר זול, על ידי הניצע.
מנגנון "במבי" או BMBY (ראשי תיבות של Buy Me Buy You) מיועד לאפשר פרידה בהסכמה בין בעלי מניות, בדרך של רכישת חלקו של בעל המניות השני בהסכמה. ה"במבי" קובע שבהתקיים תנאים מסוימים, יהיה רשאי בעל מניות אחד ("המציע") לפנות לבעל מניות אחר ("הניצע") בהצעה לרכוש את חלקו בעבור סכום כספי שהחליט. במצב דברים כזה יוכל הניצע לקבל את ההצעה ולמכור את המניות שלו תמורת הסכום שהוצע, או לקנות מהמציע את המניות שלו בעבור אותו הסכום שהציע.
היתרון בבמבי שהוא מביא למכירת מניות החברה בשווי הריאלי שלהן, כיוון שלמציע אינטרס לנקוב בסכום ריאלי למניות, אחרת הוא ייחשף לסיכון שהמניות שלו עצמו יירכשו במחיר זול, על ידי הניצע.
מה קרנות הון סיכון מחפשות במיזם להשקעה?
כמובן שזה משתנה בין קרן לקרן, אבל כללית ניתן לומר שקרנות הון סיכון היו רוצות את הדברים הבאים:
1. חברות שישאפו להנהיג שוק ולא רק להשתלב בו.
2. לקבל 1/3 חברה על סכום של 3M או 1/2 חברה על 12M (תלוי כמובן באופי וסוג החברה).
3. אקזיט של לפחות 500M תוך 4-7 שנים.
4. לפחות מכפיל של 3 (החזר שנתי של כ-25%).
5. מוצר עם עדיפות ברורה לעומת המתחרים ורצוי גם IP (קניין רוחני, כמו פטנטים) שיכול לשמר אותה.
6. צוות עם נסיון והתלהבות.
7. שוק גדול, עם פוטנציאל צמיחה גדול ומעניין.
8. מוצר שהושק כבר - השקעה לפני השקה תבוא רק אם מכירים את היזמים (סידרתיים), את החברה או שיש ממליץ מאד כבד ובר סמכא.
9. מכירות או לקוחות ראשונים לשירות.
10. להקטין סיכון. זאת על ידי חבירה לקרנות נוספות, לצורך השקעה משותפת.
כמובן שזה משתנה בין קרן לקרן, אבל כללית ניתן לומר שקרנות הון סיכון היו רוצות את הדברים הבאים:
1. חברות שישאפו להנהיג שוק ולא רק להשתלב בו.
2. לקבל 1/3 חברה על סכום של 3M או 1/2 חברה על 12M (תלוי כמובן באופי וסוג החברה).
3. אקזיט של לפחות 500M תוך 4-7 שנים.
4. לפחות מכפיל של 3 (החזר שנתי של כ-25%).
5. מוצר עם עדיפות ברורה לעומת המתחרים ורצוי גם IP (קניין רוחני, כמו פטנטים) שיכול לשמר אותה.
6. צוות עם נסיון והתלהבות.
7. שוק גדול, עם פוטנציאל צמיחה גדול ומעניין.
8. מוצר שהושק כבר - השקעה לפני השקה תבוא רק אם מכירים את היזמים (סידרתיים), את החברה או שיש ממליץ מאד כבד ובר סמכא.
9. מכירות או לקוחות ראשונים לשירות.
10. להקטין סיכון. זאת על ידי חבירה לקרנות נוספות, לצורך השקעה משותפת.
