» «
סטארטאפים
איך לבחור שם לסטארטאפ?


בחירת שם לסטארטאפ שלכם צריכה להיעשות במחשבה רבה. הקפידו על:

1. השם צריך להיות רלוונטי למה שאתם עושים (מכיל פועל, קשר אסוציאטיבי, סיפור שקשור בחברה וכדומה)

2. שם שנון, שיש בו טוויסט או קריצה על מונח, תופעה או הקשר תחומי יהיה הטוב ביותר.

3. עדיף שמות בלי מספרים כי לא ברור איך יירשמו (בספרות או במילים)

4. שמות בני שתי הברות הם הטובים ביותר. תשאלו את גוגל, איביי ופייסבוק.

5. אם השם יתחיל באות מהראשונה באלף-בית הוא יהיה מהראשונים ברשימות. זה חשוב!

6. שם שמתחיל ב-Z או X בעייתי בגלל הגייה מבלבלת באנגלית

7. השם צריך להיות פנוי בתור שם דומיין שניתן לרשום באינטרנט

8. בחרו שם שקל לזכור - לטובת הלקוחות, השותפים והמשקיעים שלכם וכדי שתישארו ב"רשימת הספקים" שלהם.

9. עדיפים שמות שיוכלו להפוך לפועל כשתצליחו (כל העולם "מגגל" כיום באינטרנט..)
סטארטאפים
על מה חשוב להקפיד בגיוס עובדים לחברת סטארטאפ?



בגיוס עובדים לסטארטאפ כדאי להקפיד על הדברים הללו:

1. לא חייבים לפנות לחברות השמה: חיפוש מושקע ב-Linkedin או FaceBook ינפיק לכם מועמדים מצויינים שתוכלו ליצור עימם קשר ישירות משם.

2. נסו תמיד לגייס את האנשים הטובים ביותר, לתחומים שבהם אתם הכי חלשים.

3. שי אגסי אמר פעם: "אנשים שאתה בוטח בהם ב-100% טובים מאלה שיודעים 100%".

4. בראיון עם מועמד אל תיתנו לרושם ראשוני להטעות (צריך להיות לו משקל אבל לא גדול מדי)

5. גייסו מהנדסים ומתכנתים מעולים שאוהבים לתכנת!

6. גייסו רק אם אתם חייבים כי אם הגיוס לא הכרחי אתם עלולים למצוא את עצמכם עם הוצאות ענק ובסוף גם הכרח בפיטורין ואף סיכון החברה כולה.

7. שימרו על צוות פיתוח קטן (2-3 אנשים) ואל תוציאו עבודות פיתוח החוצה.

8. בצוות קטן או חברה קטנה, אל תגייסו מנהלים לא טכנולוגים, שינסו להצדיק את קיומם בנוהלים ואכיפה של ניהול תאגידי ויגרמו תסכול ובעיות.

9. בחברה גדולה, חשוב ליצור צוותי עבודה קטנים וממוקדים.

10. בתור מנהלים, ראיינו כל מועמד באופן אישי

11. שאלו בראיונות שאלות קשות כדי לוודא שהאנשים שבחרתם הם האנשים שאתם צריכים.

12. שלמו טוב אבל לא המון - במקום משכורות עתק תנו אופציות, שיהפכו את הצלחת החברה להצלחת העובדים שלה. (כך תיפטרו מעובדים שלא יאמינו בחברה ובסיכויים שלה ויתרמו מעט)

13. קחו CFO (מנהל כספים) רק אם החברה תידרש להרבה השקעות ועניינים כספיים.
יזמים
מה קרנות הון סיכון מחפשות במיזם להשקעה?



כמובן שזה משתנה בין קרן לקרן, אבל כללית ניתן לומר שקרנות הון סיכון היו רוצות את הדברים הבאים:

1. חברות שישאפו להנהיג שוק ולא רק להשתלב בו.

2. לקבל 1/3 חברה על סכום של 3M או 1/2 חברה על 12M (תלוי כמובן באופי וסוג החברה).

3. אקזיט של לפחות 500M תוך 4-7 שנים.

4. לפחות מכפיל של 3 (החזר שנתי של כ-25%).

5. מוצר עם עדיפות ברורה לעומת המתחרים ורצוי גם IP (קניין רוחני, כמו פטנטים) שיכול לשמר אותה.

6. צוות עם נסיון והתלהבות.

7. שוק גדול, עם פוטנציאל צמיחה גדול ומעניין.

8. מוצר שהושק כבר - השקעה לפני השקה תבוא רק אם מכירים את היזמים (סידרתיים), את החברה או שיש ממליץ מאד כבד ובר סמכא.

9. מכירות או לקוחות ראשונים לשירות.

10. להקטין סיכון. זאת על ידי חבירה לקרנות נוספות, לצורך השקעה משותפת.
סטארטאפים
על מה להקפיד בניסוח הודעה לעיתונות (מה שנקרא Press Release) ?


בניסוח הודעה לעיתונות (Press Release) כדאי להקפיד על הדברים הללו:

1. שפה פשוטה ומובנת מאד. בלי ז'רגון מקצועי

2. משפטים לא יותר מ-25 מילים

3. פסקאות לא יותר מ-8 שורות

4. ניסוח טוב הוא אם תדמיינו שאתם מספרים למישהו על שירות חדש (אבל תמיד הקפידו לסגור משפטים)

5. אפשר להוסיף תמונה להודעה לעיתונות

6. פרטים טכניים יצורפו בעמוד נפרד שכותרתו תהיה "מידע טכני" (ולציין בעמוד ה-PR הראשי ש"מצורף מסמך טכני")

7. רקע על החברה ועל מוצרים אחרים שלה יצורף בעמוד נפרד שכותרתו "מידע רקע לעורכים" (ולציין בעמוד ה-PR הראשי ש"מצורף מידע על החברה ומוצריה")

סטארטאפים

סטארטאפים
איך לתת העלאה במשכורת לעובד מעולה שמתוסכל משכרו?



לעיתים עובד שמתוסכל משכרו הקפוא יכול להוות מקור לצרות בחברה בריאה.

הנה הטיפים להעלאת שכר בצורה חכמה לעובד:

- אם נצא מנקודת הנחה שהחלטתם לתת העלאה משמעותית במשכורת, אין לתת את ההעלאה בבת אחת אלא בהדרגה.

- לחסכון והשגת יעילות מירבית מהעובדים, כדאי להעלות בשלבים את השכר.

- פרישת ההעלאות וההטבות לעובד מצויין, תביא לכך שהוא ימשיך ויתמיד במאמציו, כיוון שבהעלאה אחת גדולה - הקסם שבה יפוג במהירות רבה ויישכח, בעוד ש"מנות קטנות" יביאו לאפקט פסיכולוגי חיובי גדול הרבה יותר.
יזמים
אילו מודלים עיסקיים מצליחים במיזמי אינטרנט?



אלו הם המודלים העיסקיים המוכרים והפופולאריים כיום ברשת:

1. פרסום - עולם הפרסום, החל ממודעות ה-Adsense של גוגל דרך רשתות פרסום קטנות יותר ועד לקמפיינים שלמים ממשרדי פרסום - כל אלה מאפשרים הרבה יותר מבעבר לבעלי אתרים עם תוכן ותנועת גולשים טובים.

2. תשלום עבור השירות - הכי פשוט, הכי קשה. המשתמש משלם עבור השירות, ברגע קבלתו. הדוגמה המצליחה ברשת היא חנות האפליקציות של האייפון או ה-iTunes של חברת Apple, שמשמש לקניית שירים. בשניהם התשלום הוא פר יחידה.

3. מכירת מנויים - מוכרים למשתמש מנוי לתקופת זמן, שבה יוכל להשתמש בכל השירותים המובטחים ללא הגבלה. אתרי עיתונים מסויימים מתחילים לאחרונה לחייב בדמי מנוי.

4. freemium - מרבית השירותים ניתנים בחינם, בעוד חלק קטן מהם, ניתן בעבור תשלום למי שמעוניינים בו (המקדם המקובל להרשמה לשירות בתשלום הוא 1% מחברי האתר). ראו לדוגמה את Gmail, שמי שמעוניין בנפח תיבת מייל מוגדל - צריך לשלם.

5. מכירת מידע על מגמות ונטיות של הגולשים, לצד שלישי שצריך אותו - מודל זה מעורר המון ביקורת (ראו לדוגמה את פייסבוק), אבל הוא רווחי מאד אם יש לאתר הרבה גולשים ופילוחים עליהם.

6. תוכן שיווקי - אם עושים זאת בזהירות ולא מוכרים את המשתמשים באתר למפרסמים, ניתן לשלב תוכן שיווקי בצורה עדינה ושקופה לחלוטין ולהכניס כסף שמאפשר לממן את הפעילות הרגילה.

7. סקרים מסחריים - חברות מסחריות המעוניינות בסקרים אצל קהל היעד של האתר משלמות עבורם. הכנסות אלה לא גדולות.

8. שיתוף הכנסות - זה ערוץ משתלם שנותן לבעלי האתר שיתוף מההכנסות המגיעות לאתרים ושירותים המרוויחים מהגולשים שלכם. הם משלמים אחוז מההכנסה עבור עיסקאות שנעשות מהאתר. גופים כמו iTunes שמשלמים אחוזים מההכנסות על קניה מהאתר שלכם ועד Amazon שנותן אחוזים על קניה ישירה או גולשים שבאו מהאתר ואז קנו באמאזון עצמו.
משברים עסקיים
מה עושים במקרה של בום תקשורתי שלילי לחברה מסחרית? איך לנהל את המשבר העסקי הזה?



במקרה של משבר עסקי שיש לנהל, חשוב להגיב במהירות וביעילות. הקפידו על הפעולות הבאות:

1. אם אתם יודע שהולכים לפרסם עליכם משהו כזה, הכינו מראש ומסרו לתקשורת תגובה חריפה ומדויקת, שתסביר את עמדתכם. התוצאה תהיה שתשדרו מקצועיות וטיפול נאות במצב וכך תמזערו את הנזקים העתידים לבוא.

2. קחו אחריות ויוזמה ובצורה מסודרת ובלי "חוכמות" תנו את מירב המידע ללקוחותיכם.

3. אם מומחים קבעו דברים נגד המוצרים או השירותים שלכם, קחו מומחים מקבילים, ברמה דומה של מקצוענות, שיציגו את הטענות שלכם ויסתרו את שלהם. הטילו ספק בתוצאות שלא מסתדרות עם מחקרים ותוצאות בדיקות שבידיכם.

4. הציפו את תגובותיכם בכל כלי תקשורת אפשרי, כמו גם באתר האינטרנט שלכם, ברשתות החברתיות וכדומה.

5. בפייסבוק או ברשתות חברתיות אחרות, עלול להיווצר סחף של תגובות וטוקבקים קשים כנגדכם. כדאי למנות אנשים שידבררו אתכם שם במקצועיות. במקרה הקשה, יש לחסום את דף הפייסבוק שלכם לתגובות מתלהמות, אך במקרה שהוא בשליטה, כדאי לפתח דיאלוג עם הטוענים כנגדכם ולהציג את הממצאים והמידע שבידיכם.
שיווק
איך לחסוך בשיווק הסטארטאפ או המיזם שלנו?



הנה דרכים זולות לשיווק וקידום מיזם וסטארטאפ:

1. רשתות חברתיות - הקמת דף עסקי בפייסבוק, טוויטר, אינסטגרם ואחרות, הקמת קבוצה בפייסבוק, עדכונים שוטפים ומעקב הדדי ב-retwitts ועוד.

2. בלוג משל עצמכם - הקימו בלוג. זהו כלי שיווקי ממדרגה ראשונה. תנו לאנשי השיווק לכתוב בו, לקדם את המסרים שלכם, לשמוע תגובות מהגולשים ולאתר כשלים בשיווק או במיצוב השירות שלכם.

3. בלוגים - אחת מהשיטות הזולות ביותר לקידום המיזם הצעיר שלכם היא כיום, באמצעות בלוגים נחשבים. הודעה לכותבי בלוגים כמו מייקל ארינגטון, אורלי יקואל או אוריאל אוחיון ונתינת האפשרות בידם, לבחינה מוקדמת של השירות, יוכלו לקדם את המודעות של הגולשים לשירות שלכם ולקדם אתכם בשלבים הראשונים לא פחות ולעיתים אף יותר מפרסום קונוונציונאלי.

אם תיידעו באופן דומה את הבלוגים הללו, בכל שלב שבו אתם משדרגים את השירות, תזכו לחשיפה כמעט מתמדת אצלם ולזרימה של גולשים ובעלי בלוגים קטנים יותר, שייכתבו גם הם עליהם בשמחה.


פטנטים
מה לעשות לפני הצגת הפטנט לפני עורך הפטנטים או מחפש פטנטים?



לפני כל הצגה של ההמצאה שלכם בפני גורם אחר, כולל עורכי פטנטים או גוף שעורך חיפוש אחר פטנטים שימנעו רישום כזה, הכרחי להחתימם על הסכם סודיות. כך גם תוכלו לוודא שאתם עובדים מול גופים ונותני שירותים אמינים לחלוטין וכאלה שניתן לסמוך עליהם, גם בתחום המקצועי וגם ביושרה והאמינות שלהם. בנושא זה מעיר הגולש דביר שאין צורך להחתים עו"ד או עורך פטנטים על הסכם סודיות, משום שבעלי מקצוע אלה מחוייבים אוטומטית בסודיות כלפי הלקוח. אנחנו מציעים לברר את הנושא עם עו"ד, לפני פניה לעורך הפטנטים.
בנוסף, כמו בכל התקשרות צרכנית, עירכו בדיקה של הנסיון והמקצועיות של עורך הפטנטים - בקשו שמות של לקוחות שנעזרו בו בעבר וקבלו מהם חוות דעת, על המקצועיות והיכולת להגיע בעזרתו לרישום פטנט מסודר וסופי.
אילו דברים חשובים למשקיעים אצל מייסדי חברות סטארט אפ?



בכתבה שפורסמה בעיתון גלובוס באוגוסט 2013 מציין שלמה קרמר שבעה מרכיבים אותם ירצו משקיעים לראות אצל מייסדי חברות סטארט אפ:

1. תזמון נכון - רעיון, מעולה ככל שיהיה, חייב להגיע לשוק ולקהל יעד הבשל לקבלו. משקיעים ירצו לראות מייסדים בעלי חזון המסוגלים ליישב אותו עם הבנה של השוק, אחרת המימון יגמר להם לפני שהצרכן ירצה במוצר שלהם.

2. זיהוי בעיות ופתרונן - יזמים צריכים להבין את הבעיות של הלקוח ולדעת מה הדרך לפתרונן, בדומה לאנשי מכירות.

3. לסמוך על האינטואיציה - יזמים צריכים בראש ובראשונה ידע מעמיק על השוק שלהם, אך בנוסף צריך שיהיו להם אינסטינקטים מעולים, כלומר יכולת ואומץ לסמוך על תחושות הבטן שלהם בנוסף לניסיון ולהבנת המוצר.

4. תכנון לטווח קצר וטווח ארוך - יזמים צריכים לתת מענה כיצד יפותח המוצר שלהם, איך הוא ייתן פתרון ללקוח וישוחרר לשוק בדיוק בזמן, אך גם איך יתפתח אותו רעיון ואיך תבנה סביבו פלטפורמה.

5. איזון יכולות מתנגשות - למרות שאופיים של רוב היזמים מרדני והם אינם ששים להיות כפופים למרות, עליהם להבין שפעמים רבות הם אלה שצריכים להפוך לסמכותיים ולבנות אירגון בעל מבנה והירככיה. בחברות מסוימות הצוות המייסד בנוי משותף מורד ושותף אחר המספק את המבניות הדרושה לארגון, אך גם שם יש להגיע לאיזון בין המאפיינים השונים עם מינימום קונפליקטים.

6. בחירת יועצים המוכנים לקחת חלק בסיכון - יועצים הקרובים לחברה ויכולים לראות את פוטנציאל ההצלחה שלה בעתיד יתנו ערך גבוה יותר עבור יזמים, מאשר אלה שרק יחוו את דעתם לגביה.

7. לדעת מה רוצים - כך כותב שלמה קרמר ".. כאשר המייסדים מפתחים את המומחיות שלהם, הם צריכים להבין מה לעשות עם היכולות שלהם ועדיף שזה יהיה משהו שהם מאוד נהנים לעשות. ההנאה היא מרכיב הכרחי ברוב חברות הסטראט - אפ המצליחות. יזמים צריכים להיות פורצי דרך כדי לשרוד בשווקים שלהם, אבל רעיונות מצוינים לא מספיקים. כשזה מגיע לגיוס משקיעים, מייסדים צריכים להוכיח שיש להם את כל התכונות הנדרשות להצלחה לטווח ארוך".
מה קרנות הון סיכון עושות?



קרן הון סיכון יכולה לסייע לחברה צעירה בכמה תחומים, מעבר לכסף:

תמיכה - קרן הון סיכון נותנת תמיכה ואמת מידה - הם עשו זאת עם חברות אחרות בעבר ויכולים להקל, להדריך, לקצר דרכים ולמנוע טעויות

אתגר - הקרן מאתגרת את היזמים ומנהלי הסטרטאפ לחשוב מחוץ לקופסא ולבנות אסטרטגיה ולא רק פתרונות מקומיים ולטווח קצר

יעוץ - הקרן יכולה להיות המקום שבו מתייעצים בלי חשש מדליפת סודות.

להזהיר - המהמורות שבדרך (hiccups) לא תמיד קלות לזיהוי למי שעוד לא ראה וחווה כאלה. זיהוי ועצה על כיצד להתגבר הם יכולות של הקרן

לגייס - במידת הצורך, קרן הון סיכון תוכל לעזור לחברה למצוא מנהל שיווק מנוסה, מנכ"ל תותח וכדומה.

נמצאות - ומסייעות ליזמים שעמוק בקשיים ובבנייה, לעצור וליהנות מההצלחות שבדרך.

בדיקת נאותות - כבר בשלב הבדיקה מרוויחה חברת הסטארטאפ מידע חשוב לבניית ה-DNA שלה.

השקעה מוקדמת - לקרנות הון סיכון שונות יש תכניות Early Seed שמאפשרות לקבל השקעה מהירה של עד חצי מליון. זהו מעין מסלול מקביל לאנג'לים. למסלול זה יתרון לסטארטאפ כיוון שהוא לרוב מוותר על ה-Discount באופציה להשקעה ב-Round I.
איזה יזם להיות? איך להצליח בעסקים?



כדי להיות יזם מוצלח הקפידו על הדברים הבאים:

1. התמקדו במה שאתם אוהבים.

2. התרכזו בנושא אחד. אל תתפזרו.

3. הביטו כל הזמן סביבכם והמשיכו להיות סקרנים - ראיתם בעיה? חשבו על פתרונות אפשריים.

4. התייעצו. הרבה. עם הרבה אנשים. אל תהיו מוטרפים על סודיות. אם המיזם שלכם עומד כולו על רעיון - הוא לא משהו.

5. לא הכל אתם חייב לפתח. הרוב כבר קיים ובקוד פתוח. נצלו זאת.

6. מתכנתים בהודו ואוקראינה ממתינים לכסף שלכם. הם זולים ורבים מהם מעולים. בדקו זאת.

7. אל תקשיבו למפקפקים.

8. החזיקו תמיד פנקס או מחברת בהישג יד ורשמו בהם רעיונות, שברי מחשבות, בעיות למחשבה ועוד.

9. למדו נושאים חדשים כל הזמן.

10 מילה שאתם לא מבינים? חפשו את התרגום והמשמעות שלהם ונסו להבין את ההקשר והתחום שבהם היא חשובה.

11. החליפו חברים שמדכאים אתכם ומוציאים לכם באופן קבוע את הרוח מהמפרשים. קחו במקומם מעודדות (ג'ף פולבר).

12. טפחו קשרים עם אנשים מוסריים. היו מוסרי.

13. קראו והתעניינו בעיתונות מקצועית וכללית (פחות חדשות צהובות ורכילות - יותר ידע ומידע) ומגזינים ואתרי תוכן.

14. שלחו לחממכם על פני המים. עזרו לאנשים והדברים יחזרו אליכם בעתיד.

15. יותר מזה: חפשו איפה ולמי תוכלו לעזור.

16. חפשו, זהו ונצלו הזדמנויות - אל תהיו כבדים!

17. זה בסדר להיכשל. ככה לומדים. למדו תמיד מהכישלונות שלכם.

18. אם אתם מקימים עסק קטן מהבית, בססו אותו על "הזנב הארוך". כך תוכלו ליצור פרנסה קבועה והשתדלו לבנות אותה כך שתוכלו לנהל אותה מכל מקום.

19. השתדלו למצוא ולטפח תחביבים נוספים, שיעשירו אתכם ויאפשרו לכם "לנקות את הראש" מהעבודה. ולא - זה לא בזבוז זמן!
מהן ההצעות של גוגל לפיתוח טוב?
איך מפתחים נכון? - 10 הכללים של גוגל, עם ההמחשות שלנו:


גוגל, אולי חברת הטכנולוגיה המעניינת בעולם, נתנה כמה המלצות לפיתוח נכון ובריא בתחום הטכנולוגיה:


1. התמקדו באנשים: חייהם, עבודתם, חלומותיהם - פתחו אפליקציות רלוונטיות ושימושיות.

2. כל חלקיק שניה חשוב - פתחו אפליקציה מהירה וגמישה ככל האפשר.

3. הפשטות היא חזקה וכוחנית.

4. טפל במתחילים אך משוך גם מומחים.

5. העז לחדש ולפרוץ דרך.

6. עצב לעולם כולו.

7. תכנן לעסק של היום ושל מחר.

8. ענג את העין מבלי להסיח את דעת השכל - עיצוב פונקציונאלי ונעים.

9. היה ראוי לאמון האנשים.

10. הוסף מגע אנושי.
איך להכין מצגת מעולה?


רוצים טיפים ליצירת מצגת מושלמת?

הגדרת מטרות:
לפני התחלת ההכנה של המצגת יש להגדיר את מטרת המצגת ואילו יעדים עליה להשיג. מאלה נגזרים התכנים והדרך להכנת המצגת עצמה.


בכתיבת המצגת יש להקפיד על הדברים הללו:

1. מעט מלל. הכלל של 30*5*5: עד 5 שורות בשיקופית, עד 5 מילים בשורה ובגודל פונט 24-30 (מומלץ Arial או אחרים מסוג סן סריף). אם אתם חייבים להעביר לקהל טקסט ארוך יותר - הדפיסו וחלקו להם!

2. שיקופיות שהעברת התוכן שלהן היא בין דקה ל-3 דקות

3. הצגת גרפים תומכים לנתונים שנמסרים

4. פונט אחיד לאורך המצגת

5. הומור. במידה.

6. המצגת תותאם לקהל היעד הספציפי שאליו אתם מדברים היום. מומלץ ואפשרי ליצור גרסאות שונות לקהלים שונים.

7. המעיטו ככל האפשר באפקטים, אנימציות ומוסיקה (עדיף להימנע בכלל אם ניתן אם כי הופעת טקסט סעיף אחר סעיף היא בסדר)

8. במקום בקליפ ארטס של ה-Powerpoint (כולם מכירים ולא תמיד הם קשורים), השתמשו בתמונות חופשיות ורלוונטיות למסר (הן מחכות לכם באתרים שבתגית "תמונות חופשיות" בסטיפס)

9. מציגים מוצר חדש? ספרו על המצב שהיה לפני פיתוחו, מה המוצר מביא עימו ואיך ייראה העתיד בעזרתו, ספרו והדגימו על השימושים הנרחבים שלו (כולל השוואה עם המוצרים המתחרים)

10. כשאתם משתמשים בנקודות השתמשו בתבליטים למידע שאינו סדור או היררכי ובמספרים - למידע היררכי או כרונולוגי


מבנה המצגת לפי שקפים:

1. שם המצגת, שימכם, תפקידכם, החברה או הארגון שלכם

2. כמה מילים עליכם

3. הצגת הנושא ומטרת המצגת

4. ראשי פרקים ומשך המצגת בזמן

5. גוף המצגת מתחיל.... ונמשך.. ועוד.. ועוד..

X. סיכום

לא לשכוח שקפי גיבוי למקרה שיישאר זמן: הערות, דוגמאות מהשטח ורעיונות שלא הכנסתם למצגת עצמה.
איך לדעת אם יש לי ביד את הסטארטאפ הבא?



יש לי רעיון - איך לדעת אם הוא טוב? איך לנהוג?

השלב הראשון והקודם לכל בבחינת הרעיון שלכם הוא השלב שבו תצטרכו לשאול שאלות בסיסיות:

- מה הכאב (pain) שהוא פותר? למי? כמה יהיו מוכנים לשלם עבור פתרון כזה? האם לכם הפתרון הזה היה פותר את הבעיה? אם לא - אז למי ממי שאתם מכירים הוא היה פותר?

- השאלה הקשה והבלתי נמנעת היא: מה המודל העיסקי שלכם? ממה ירויח המיזם? - אל תנסו להיות מקוריים במודל עיסקי, אלא להשתמש במודל עסקי מוצלח ומוכח ככל האפשר.

- שאלו את עצמכם האם אתם יוצרים משמעות חדשה - מוצר או שירות שמקדם את העולם ומשפר אותו (או לפחות מונע הרעה שלו). המלצה של גאי קוואסאקי, מבכירי עולם האינטרנט וההייטק.

- בשלב הבא אתם מספרים עליו לאחרים וקודם כל למי ש"סובל" מאותו כאב או בעיה שאותה הרעיון שלכם יוכל לפתור. אין מה לחשוש: רעיון איננו סטרטאפ (הוא חלק קטן מאד ממה שבסוף יהיה למוצר) ולכן תוכלו להיוועץ בו ללא חשש. בקשו, עם זאת, לשמור את הדברים עם בן שיחכם ושלא ידבר על זה עם אחרים.

- רעיון טוב וחדשני באמת, לא יתקבל ולא ייראה טוב, אצל מרבית בני האדם (מהספר של ג'סיקה ליוינגסטון, על היזמים המצליחים ביותר בתחום האינטרנט). אל תירתעו מספקות של אחרים, במיוחד אם אינם ידועים לכם כמקוריים או מבינים גדולים בתחום.

- אם יש לכם כבר לקוחות ומוצר והרעיון הוא פיתוח שלו, נסו להציע ללקוחות או המשתמשים שלכם לחוות דיעה על הרעיון ועל אופן הביצוע של אבטיפוס שאולי בניתם לו.

- שוב: אל תחששו לדבר, לספר, להתייעץ ובעיקר להקשיב.

- התחילו מיד לייצר. אבטיפוס. מוצר. מה שניתן. אבל לא להתמקד בתכנון והכנת מצגות!

- הכינו תקציר מנהלים מוקפד ובלי שגיאות. תנו לאמריקאי לקרוא אותו. 4 פיסקאות אורכו והוא מתבסס על תמצות של המצגת שלכם, בת 10 המסכים. רוב ההשקעה צריכה להיות בו כי בלי שהוא יעשה את העבודה איש לא ירצה לראות את המצגת והתכנית העיסקית שלכם.

- אל תסתמכו על פרצות (Loopholes) כי דלת כזו יכולה להיסגר בכל רגע.

- האמינו ברעיון כמו בדת (אתם עלולים להיות היחידים...)

- השתדלו, אם זה אפשרי, לעבוד בתחילה רק חלק מהזמן על המיזם.

- לא לרוץ מיד לשכור משרדים ולהיכנס להוצאות - כל עוד אפשר, עבדו מהבית ואיכלו לחם עם חביתה..

- הישארו בפוקוס. בלי פזרנות. אין לכם כסף וכל טעות יכולה להיות סוף הדרך. אל תיטעו! (ואתם תטעו.. אבל אל..)

- שאלו את עצמכם מה הדבר היחודי שלכם, שיגבר על המתחרים - משהו קשה לפיתוח, משמעותי, קשה לפיתוח ולחיקוי ובמידה שניתן שיהיה אפשר לרשום עליו פטנט.

- אל תמתינו לפטנט - אם אתם יכולים, רוצו קדימה והקדימו את המתחרים שלכם. ההגנה האמיתית על הרעיון שלכם הוא הביצוע המצויין - לכו עליו.
איך ללמוד על השימוש במוצר שלנו מצד המשתמשים?


פתיחת בלוג משל עצמכם תאפשר לכם לקבל מהגולשים מידע חשוב ביותר על כשלים וחוזקות בפרוייקט. למעשה, תוכלו ליהנות בכך ממחלקת בדיקת תוכנה שעומדת לרשותכם בלי לבקש תשלום.
בניית רשימת Wishlist שתהווה את מה שהגולשים היו רוצים לראות במוצר, רשימת דברים שמרגיזים את הגולשים ורשימת תכונות שעושות להם טוב - כל אלה יוכלו לתרום לשיפור הגירסאות העתידיות ולקשר טוב יותר עם המשתמשים שלכם.
גם על רעיונות הגולשים לגבי המוצר או המיזם שלכם, חשוב ללמוד. וגם אלה ניתן ללמוד בקלות יחסית: דרך הבלוג שהקמתם, דרך קריאת הטוקבקים בבלוגים שכותבים עליכם וגם דרך איתור מה שכותבים עליכם ברשת (הירשמו ל-Google News עם המילים הרלוונטיות ותקבלו במייל הודעה, על כל כתבה עליכם, שמפורסמת בעיתונות האינטרנט).
על מה חשוב להקפיד בהקמת חברת סטארטאפ?



בהקמת סטארטאפ כדאי להקפיד על הדברים הבאים:

1. למצוא לכם נישה ולא לנסות להסתער על כל העולם או בכל התחומים. אחרי שתהיה בידיכם, הרחיבו את המעגל.

2. לפחות אחד מהמייסדים חייב להיות איש טכנולוגיה.

3. שהצוות יהיה אופטימי. גם אם טוב שיהיה Downer אחד (להלן "המבאס", הוא יוכל גם להיות ה-Devil's advocate) - מספיק אחד!

4. טפחו עבודת צוות. עבודת צוות היא יתרון תחרותי, בעיקר מפני שהיא כל כך חזקה ויחסית נדירה.

5. הקמת חברה מסודרת שתקנה לכם הגנה משפטית, תיאום ציפיות בין השותפים והיכרות עם הדרך לניהול חברה.

6. לא לחסוך בנושא המשפטי - העניינים האלה הם הכי חשובים בהגנה על האינטרסים שלכם.

7. לעבוד מול רו"ח ומנהל חשבונות (לא בהכרח שיעבדו אצלכם)

8. לא להירתע מהנושאים ה"משעממים" - מה שתלמדו בהתחלה יסייע לכם מאד בהמשך הדרך.

9. נהלו את הפיתוח באופן פתוח ואיטרטיבי: אל תינעלו על איפיון מוקדם אלא עשו שינויים כשהם מתבקשים או כשאתם רואים בעיות בתכנון הראשוני, הזדמנויות ושינויים בשוק הדינמי שאליו אתם מפתחים!

10. השתמשו ברכיבים מוכנים, קוד פתוח, ערכות שניתן לרכוש ולחסוך המון זמן פיתוח. בקיצור, אל תמציאו את הגלגל ובמיוחד בתחומים שהם לא ה-Core שלכם.

10. אין לתת אחוזים עבור שירותים כי זה יגרום לקשיים בהמשך הדרך (במיוחד בגיוסי הון).

11. זכרו שהכי חשוב למוצר שלכם הוא לא שיהיה הטוב ביותר אלא שיהיה סביר והנמכר ביותר!

12. חשוב שהשותפים ישלימו זה את זה, יתאימו ברמה האישית וברמת עולם הערכים, עדיף עם היכרות רבת-שנים.

13. חישבו איך לפתור בעיה ולא איך לעשות כסף. אלה שתי מחשבות שיוצרות עשייה מסוגים שונים ומנוגדים באופיים.

14. לפני התחלת פיתוח מוצר בצעו מחקר שיבהיר שיש סיכוי למוצר ואז תיכנון מדויק - כדי לבצע פיתוח נכון (גם אם הוא ישתנה במהלך הפיתוח באופן משמעותי, התכנון מעניק את הכיוון הכללי וזה חשוב ביותר על מנת שלא לאבד את המיקוד).

15. הכרחי להצלחה הוא רילוקיישן לפחות של נציג אחד מהחברה, כך שיתגורר ויפעל במדינה והשוק שבו קהל היעד העיקרי שלכם.

16. על כל השותפים להקפיד כל הזמן ולגדול עם החברה, להיות בעלי ערך לחברה, להשקיע ולקיים את מה שמצופה מהם (זה לא נדיר שמעיפים את היזם/ים..)

17. קחו ל-board שלכם רק מי שיש לו ערך אמיתי לחברה. היזהרו במיוחד מ-Name droppers (כאלה שכאילו מקושרים אבל בעצם שום תרומה משמעותית לא תקבלו מהם).

18. הגדירו כיוון ודחפו אליו בהתמדה.

19. האסטרטגיה חשובה מטקטיקה - היא מאפשרת לכם מכניזם כדי להישאר בפוקוס ולזהות מה חשוב באמת.

20. אל תתבלבלו - תקציב אינו חלק מהאסטרטגיה אלא מהטקטיקה.

21. גם טכנולוגיה אינה אסטרטגיה אלא מאיץ לאסטרטגיה.

22.מישהו יעץ לכם בחינם? - היו נדיבים בהבעת תודה, פרגנו, שלחו שי סמלי. זה יעשה פלאים בעתיד.


מי יכול לעזור לי לבדוק אם הפטנט שלי כבר קיים?



יש עורכי פטנטים שמאפשרים חיפוש פטנטים קיימים, או המצאות שימנעו מכם רישום של פטנט, בעלות כספית חסכונית.

משרד בשם "ניוטון" מיישם שיטה שראוי לבדוק היטב: "לא מצאנו - לא שילמת!". הוא מחפש לכם פטנטים על הרעיון שלכם ובמידה ואין פטנטים או המצאות שיימנעו ממך רישום פטנט לא תשלמו דבר. אם כן יימצאו כאלה - רק אז תשלמו את עלות העבודה, כ-200$. ההנחה היא שהעלות הזו תתקזז עם הרבה עבודה ועלויות שייחסכו מכם בנסיון לרשום פטנט, שבסופו של דבר ייכשל.
איך למצב את המוצר ואת החברה שלנו?



כדי למצב את עצמכם נכון הקפידו על 5 הדברים הבאים:

1. אל תנסו להציג עצמכם כחברת ענק כשאתם לא.

2. הציגו את המוצר וקשרו אותו ללקוח שלכם ולכאב שלו ולא לקבוצות גדולות (להקל על כאבי הגב שלך, לאפשר לך להתפרנס מהבית).

3. דברו ופרסמו ללקוחות בשפה פשוטה ומובנת (בלי מונחים טכניים, ראשי תיבות מהתחום או מילים שאמא שלכם לא היתה מבינה).

4. אל תציינו בפרסומים שלכם שמות תואר שכולם ישמחו להוסיף למוצרים שלהם (הטוב ביותר, המדהים) אלא הציגו פתרונות מוכחים שהמוצר שלכם מספק ורצוי עם נתונים מספריים (מהיר פי 5, מכפיל את התפוקה).

5. הקפידו שכל אחד מהעובדים בחברה יידע להסביר בפשטות מה היא עושה ומה מטרתה - תדרכו אותם פעמיים בשנה כי גם הם משווקי החברה.
איך לגייס כסף בהצלחה במימון המונים?



בגיוס המונים מוצלח יש כמה מרכיבים חשובים שכדאי להקפיד עליהם:

1. יצירת קהילה מראש - הם יסייעו בהשקעה, בלספר לאחרים וכו'.

2. להתחיל חזק - לגייס 30% כבר ביומיים-שלושה הראשונים של הקמפיין (בעזרת חברים, קרובים, קהילה, בטא טסטרים וכדומה).

3. לשווק חזק - קמפיין ניו מדיה, יחסי ציבור וכמובן שיווק מפה לאוזן הם תנאי הכרחי לגיוס מוצלח. הרבה עבודה מקדימה עם בלוגרים, ברשתות החברתיות, יחסי ציבור, גם מחוץ לרשת ואפילו היעזרות באנשי מקוע בפרוייקטים שאפתניים של גיוס המונים.

4. סרטון מוקפד - סרטון עם מסרים חיוביים ולא שליליים.

5. להתנהג כמו חנות - אנשים לא נותנים כסף במתנה. תנו להם מתנות שוות בתמורה להשקעה שלהם. השתדלו ליצור כמה אפשרויות ורמות השקעה ותמורות בהתאם.

6. להגדיר קהל יעד - ולעבוד נכון, תוך מחשבה מה נדרש כדי לאסוף אותו סביב מה שאתם עושים. הורים? - איך אתם תסייעו להם. בליינים? - איך הצידנית שלכם תעשה להם כיף. גיקים? - כיצד תתנו להם הזדמנות חדשה לייצר עניין וכו'.

7. לבקש תרומה - זו לא בושה לפנות לליבם הרחמן של התורמים, המשקיעים אם תרצו ולהסביר להם שתרומה תקרב את העולם לעתיד טוב יותר ושהמוצר שלכם יעשה טוב לכולם כולם הם. גם אם יש מתנה שהם מקבלים, עדיין התחושה של העזרה חשובה כדי ליצור חיבור רגשי שיגרום להם לספר לאחרים.
מאילו טעויות ראוי להימנע בהקמת מיזם?



פאול למברג מציג בבלוג שלו את 10 הטעויות של היזמים:

1. יותר מ-50% מההכנסות שלכם באות מלקוח אחד.

2. יש לכם רעיון מצוין ואתם רצים קדימה, אף כשהדברים לא מצליחים להתייצב ועדיין לא קיבלתם תגובות טובות מהשוק. קודם לבסס, לתת שירות, מוצר טוב, תמיכה נאותה - ורק אז לצמוח עוד.

3. שותפות שווה - שהיא מרשם לאסון!

4. הצעתם מחירים נמוכים - דווקא הרווח חשוב שכן הוא יאפשר לכם שיווק מסיבי ומו"פ.

5. אין לכם מספיק הון - כי התחזיות שלכם היו אופטימיות מדי.

6. יציאה מפוקוס - אי יכולת להפריד בין עיקר לטפל ולהתרכז בליבת המוצר, השירות, השיווק וההפצה.

7. השקעות טפשיות בתקורה יוקרתית, כמו משרד, מכוניות, טיסות במחלקות עסקים וכו' - במקום להשקיע במקומות שבהם הכסף דרוש.

8. המתנה לשלימות - כשמחכים עד שהמוצר יהיה מוצר והמהנדסים יאשרו שהוא כזה. רמז: זה לעולם לא יקרה... רוצו ותתקדמו עם דברים שהם good enough...

9. לא מצליחים להציג לפני הלקוח את ההחזר על השקעתו ולא מצליחים לכמת את היתרונות של המוצר.

10. לא מודים בשגיאות ולא מתקנים את המצב, כך שהשגיאה גדלה והולכת..


אנחנו נוסיף עוד כמה טעויות:

- פיתחתם משהו רק כי הוא מגניב ולא בגלל שלמדתם שיש לו שוק.

- לא וידאתם שאתם פורצי דרך עד כדי כך שאנשים יעברו אליכם מהמתחרים הקיימים.

- בחרתם משקיעים לא נאותים ובעייתיים.

- המודל העסקי שלכם לא מכניס כסף אמיתי.

- בחרתם באנגלית ולא שקלתם פיתוח בשפות נוספות.

- זרקתם הון על שיווק יקר ולא השתמשתם בשיווק ווב 2.0 ושיווק גרילה.
20 טיפים ליזמים חכמים - איזה יזם כדאי להיות?
איך להרויח עובדים טובים יותר בחברה?
מה חשוב לעשות עוד לפני שקרן הון סיכון תסכים אפילו לבחון אתכם?
איך לשווק נכון ולבד מיזם חדש?
איך לגייס כסף מהגולשים במימון המונים?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.