» «
סטארטאפים
מאילו טעויות ראוי להימנע בהקמת מיזם?



פאול למברג מציג בבלוג שלו את 10 הטעויות של היזמים:

1. יותר מ-50% מההכנסות שלכם באות מלקוח אחד.

2. יש לכם רעיון מצוין ואתם רצים קדימה, אף כשהדברים לא מצליחים להתייצב ועדיין לא קיבלתם תגובות טובות מהשוק. קודם לבסס, לתת שירות, מוצר טוב, תמיכה נאותה - ורק אז לצמוח עוד.

3. שותפות שווה - שהיא מרשם לאסון!

4. הצעתם מחירים נמוכים - דווקא הרווח חשוב שכן הוא יאפשר לכם שיווק מסיבי ומו"פ.

5. אין לכם מספיק הון - כי התחזיות שלכם היו אופטימיות מדי.

6. יציאה מפוקוס - אי יכולת להפריד בין עיקר לטפל ולהתרכז בליבת המוצר, השירות, השיווק וההפצה.

7. השקעות טפשיות בתקורה יוקרתית, כמו משרד, מכוניות, טיסות במחלקות עסקים וכו' - במקום להשקיע במקומות שבהם הכסף דרוש.

8. המתנה לשלימות - כשמחכים עד שהמוצר יהיה מוצר והמהנדסים יאשרו שהוא כזה. רמז: זה לעולם לא יקרה... רוצו ותתקדמו עם דברים שהם good enough...

9. לא מצליחים להציג לפני הלקוח את ההחזר על השקעתו ולא מצליחים לכמת את היתרונות של המוצר.

10. לא מודים בשגיאות ולא מתקנים את המצב, כך שהשגיאה גדלה והולכת..


אנחנו נוסיף עוד כמה טעויות:

- פיתחתם משהו רק כי הוא מגניב ולא בגלל שלמדתם שיש לו שוק.

- לא וידאתם שאתם פורצי דרך עד כדי כך שאנשים יעברו אליכם מהמתחרים הקיימים.

- בחרתם משקיעים לא נאותים ובעייתיים.

- המודל העסקי שלכם לא מכניס כסף אמיתי.

- בחרתם באנגלית ולא שקלתם פיתוח בשפות נוספות.

- זרקתם הון על שיווק יקר ולא השתמשתם בשיווק ווב 2.0 ושיווק גרילה.
יזמים
מה קרנות הון סיכון עושות?



קרן הון סיכון יכולה לסייע לחברה צעירה בכמה תחומים, מעבר לכסף:

תמיכה - קרן הון סיכון נותנת תמיכה ואמת מידה - הם עשו זאת עם חברות אחרות בעבר ויכולים להקל, להדריך, לקצר דרכים ולמנוע טעויות

אתגר - הקרן מאתגרת את היזמים ומנהלי הסטרטאפ לחשוב מחוץ לקופסא ולבנות אסטרטגיה ולא רק פתרונות מקומיים ולטווח קצר

יעוץ - הקרן יכולה להיות המקום שבו מתייעצים בלי חשש מדליפת סודות.

להזהיר - המהמורות שבדרך (hiccups) לא תמיד קלות לזיהוי למי שעוד לא ראה וחווה כאלה. זיהוי ועצה על כיצד להתגבר הם יכולות של הקרן

לגייס - במידת הצורך, קרן הון סיכון תוכל לעזור לחברה למצוא מנהל שיווק מנוסה, מנכ"ל תותח וכדומה.

נמצאות - ומסייעות ליזמים שעמוק בקשיים ובבנייה, לעצור וליהנות מההצלחות שבדרך.

בדיקת נאותות - כבר בשלב הבדיקה מרוויחה חברת הסטארטאפ מידע חשוב לבניית ה-DNA שלה.

השקעה מוקדמת - לקרנות הון סיכון שונות יש תכניות Early Seed שמאפשרות לקבל השקעה מהירה של עד חצי מליון. זהו מעין מסלול מקביל לאנג'לים. למסלול זה יתרון לסטארטאפ כיוון שהוא לרוב מוותר על ה-Discount באופציה להשקעה ב-Round I.
חוזים
מה זה מנגנון במבי בחוזה? למה צריך להכניס את סעיף הבמבי בין בעלי מניות?


מנגנון "במבי" או BMBY (ראשי תיבות של Buy Me Buy You) מיועד לאפשר פרידה בהסכמה בין בעלי מניות, בדרך של רכישת חלקו של בעל המניות השני בהסכמה. ה"במבי" קובע שבהתקיים תנאים מסוימים, יהיה רשאי בעל מניות אחד ("המציע") לפנות לבעל מניות אחר ("הניצע") בהצעה לרכוש את חלקו בעבור סכום כספי שהחליט. במצב דברים כזה יוכל הניצע לקבל את ההצעה ולמכור את המניות שלו תמורת הסכום שהוצע, או לקנות מהמציע את המניות שלו בעבור אותו הסכום שהציע.
היתרון בבמבי שהוא מביא למכירת מניות החברה בשווי הריאלי שלהן, כיוון שלמציע אינטרס לנקוב בסכום ריאלי למניות, אחרת הוא ייחשף לסיכון שהמניות שלו עצמו יירכשו במחיר זול, על ידי הניצע.
סטארטאפים
איך לבחור קרן הון סיכון ועל מה להקפיד בגיוס הון מקרנות הון סיכון?



בבחירת קרן הון סיכון (תתפלאו, לא רק הן בוחרות אתכם) כדאי להקפיד על הדברים הבאים:

- לבחור אנשים ולא ווליואציות, כי אתם עומדים ללכת איתם דרך ארוכה

- קרן שמשקיעה ומבינה בתחום שלכם

- קרן שוויונית (שיש בה שותפים צעירים ונחושים ולא רק שותפים ותיקים ומנוסים).

- קרנות הון סיכון אמריקאיות מקושרות יותר ויכולות לסייע בעסקאות ובשילובים מצד שני הן יותר מהירות בהחלפת מנכ"לים בסטארטאפים שהן משקיעות בהם (ישראלי באמריקאי).

- שיש מחוייבות של ה-Core בקרן ולא רק של שותף, שעלול מן הסתם לצאת ממנה.

- פגישות עם אנשי הקרנות חשובות לא רק לסיכוי לגייס כסף אלא גם ללמידה שלכם. מהם תשמעו בדיוק מה לא עובד, מה האיומים על המיזם, תשמעו רעיונות ותקבלו הצעות מעשיות בחינם.

- אם בפגישה איתכם יושב אחד מהשותפים הבכירים - הם מייחסים חשיבות ונותנים סיכוי מראש לנושא. אם אין - סימן רע, אבל לא הכל אבוד.

- גם אם יש לזה מחיר בדילול, השקעה של מספר קרנות במשותף היא טובה לחברה, כיוון שהיא יוצרת קשרים רבים יותר, יותר סיכוי לזיהוי הזדמנויות ועוד.

סטארטאפים

יזמות
איך למצב את המוצר ואת החברה שלנו?



כדי למצב את עצמכם נכון הקפידו על הדברים הבאים:

- אל תנסו להציג עצמכם כחברת ענק כשאתם לא.

- הציגו את המוצר וקשרו אותו ללקוח שלכם ולכאב שלו ולא לקבוצות גדולות (להקל על כאבי הגב שלך, לאפשר לך להתפרנס מהבית).

- דברו ופרסמו ללקוחות בשפה פשוטה ומובנת (בלי מונחים טכניים, ראשי תיבות מהתחום או מילים שאמא שלכם לא היתה מבינה).

- אל תציינו בפרסומים שלכם שמות תואר שכולם ישמחו להוסיף למוצרים שלהם (הטוב ביותר, המדהים) אלא הציגו פתרונות מוכחים שהמוצר שלכם מספק ורצוי עם נתונים מספריים (מהיר פי 5, מכפיל את התפוקה).

- הקפידו שכל אחד מהעובדים בחברה יידע להסביר בפשטות מה היא עושה ומה מטרתה - תדרכו אותם פעמיים בשנה כי גם הם משווקי החברה.
סטארטאפ
אילו דברים חשובים למשקיעים אצל מייסדי חברות סטארט אפ?



בכתבה שפורסמה בעיתון גלובוס באוגוסט 2013 מציין שלמה קרמר שבעה מרכיבים אותם ירצו משקיעים לראות אצל מייסדי חברות סטארט אפ:

1. תזמון נכון - רעיון, מעולה ככל שיהיה, חייב להגיע לשוק ולקהל יעד הבשל לקבלו. משקיעים ירצו לראות מייסדים בעלי חזון המסוגלים ליישב אותו עם הבנה של השוק, אחרת המימון יגמר להם לפני שהצרכן ירצה במוצר שלהם.

2. זיהוי בעיות ופתרונן - יזמים צריכים להבין את הבעיות של הלקוח ולדעת מה הדרך לפתרונן, בדומה לאנשי מכירות.

3. לסמוך על האינטואיציה - יזמים צריכים בראש ובראשונה ידע מעמיק על השוק שלהם, אך בנוסף צריך שיהיו להם אינסטינקטים מעולים, כלומר יכולת ואומץ לסמוך על תחושות הבטן שלהם בנוסף לניסיון ולהבנת המוצר.

4. תכנון לטווח קצר וטווח ארוך - יזמים צריכים לתת מענה כיצד יפותח המוצר שלהם, איך הוא ייתן פתרון ללקוח וישוחרר לשוק בדיוק בזמן, אך גם איך יתפתח אותו רעיון ואיך תבנה סביבו פלטפורמה.

5. איזון יכולות מתנגשות - למרות שאופיים של רוב היזמים מרדני והם אינם ששים להיות כפופים למרות, עליהם להבין שפעמים רבות הם אלה שצריכים להפוך לסמכותיים ולבנות אירגון בעל מבנה והירככיה. בחברות מסוימות הצוות המייסד בנוי משותף מורד ושותף אחר המספק את המבניות הדרושה לארגון, אך גם שם יש להגיע לאיזון בין המאפיינים השונים עם מינימום קונפליקטים.

6. בחירת יועצים המוכנים לקחת חלק בסיכון - יועצים הקרובים לחברה ויכולים לראות את פוטנציאל ההצלחה שלה בעתיד יתנו ערך גבוה יותר עבור יזמים, מאשר אלה שרק יחוו את דעתם לגביה.

7. לדעת מה רוצים - כך כותב שלמה קרמר ".. כאשר המייסדים מפתחים את המומחיות שלהם, הם צריכים להבין מה לעשות עם היכולות שלהם ועדיף שזה יהיה משהו שהם מאוד נהנים לעשות. ההנאה היא מרכיב הכרחי ברוב חברות הסטראט - אפ המצליחות. יזמים צריכים להיות פורצי דרך כדי לשרוד בשווקים שלהם, אבל רעיונות מצוינים לא מספיקים. כשזה מגיע לגיוס משקיעים, מייסדים צריכים להוכיח שיש להם את כל התכונות הנדרשות להצלחה לטווח ארוך".
יזמים
אילו מודלים עיסקיים מצליחים במיזמי אינטרנט?



אלו הם המודלים העיסקיים המוכרים והפופולאריים כיום ברשת:

1. פרסום - עולם הפרסום, החל ממודעות ה-Adsense של גוגל דרך רשתות פרסום קטנות יותר ועד לקמפיינים שלמים ממשרדי פרסום - כל אלה מאפשרים הרבה יותר מבעבר לבעלי אתרים עם תוכן ותנועת גולשים טובים.

2. תשלום עבור השירות - הכי פשוט, הכי קשה. המשתמש משלם עבור השירות, ברגע קבלתו. הדוגמה המצליחה ברשת היא חנות האפליקציות של האייפון או ה-iTunes של חברת Apple, שמשמש לקניית שירים. בשניהם התשלום הוא פר יחידה.

3. מכירת מנויים - מוכרים למשתמש מנוי לתקופת זמן, שבה יוכל להשתמש בכל השירותים המובטחים ללא הגבלה. אתרי עיתונים מסויימים מתחילים לאחרונה לחייב בדמי מנוי.

4. freemium - מרבית השירותים ניתנים בחינם, בעוד חלק קטן מהם, ניתן בעבור תשלום למי שמעוניינים בו (המקדם המקובל להרשמה לשירות בתשלום הוא 1% מחברי האתר). ראו לדוגמה את Gmail, שמי שמעוניין בנפח תיבת מייל מוגדל - צריך לשלם.

5. מכירת מידע על מגמות ונטיות של הגולשים, לצד שלישי שצריך אותו - מודל זה מעורר המון ביקורת (ראו לדוגמה את פייסבוק), אבל הוא רווחי מאד אם יש לאתר הרבה גולשים ופילוחים עליהם.

6. תוכן שיווקי - אם עושים זאת בזהירות ולא מוכרים את המשתמשים באתר למפרסמים, ניתן לשלב תוכן שיווקי בצורה עדינה ושקופה לחלוטין ולהכניס כסף שמאפשר לממן את הפעילות הרגילה.

7. סקרים מסחריים - חברות מסחריות המעוניינות בסקרים אצל קהל היעד של האתר משלמות עבורם. הכנסות אלה לא גדולות.

8. שיתוף הכנסות - זה ערוץ משתלם שנותן לבעלי האתר שיתוף מההכנסות המגיעות לאתרים ושירותים המרוויחים מהגולשים שלכם. הם משלמים אחוז מההכנסה עבור עיסקאות שנעשות מהאתר. גופים כמו iTunes שמשלמים אחוזים מההכנסות על קניה מהאתר שלכם ועד Amazon שנותן אחוזים על קניה ישירה או גולשים שבאו מהאתר ואז קנו באמאזון עצמו.
עובדים
איך להרויח עובדים טובים יותר בחברה?



העובדים שלכם יתנו את הנשמה לחברה אם תעשו כך:

- שמרו איתם על קשר אישי (ולא רק בימי כיף וכאלה..)

- תנו להם אופציות. אלה יגרמו להם להשקיע מאמצים גדולים בשל היותם למעשה שותפים בחברה.

- הקפידו על מדיניות של דלת פתוחה אליכם. כדאי אפילו לשקול יום בשבוע או בחודש שיהיה "יום דלת פתוחה".

- מדי פעם הזמינו עובדים לפגישה אישית באוירה של שיחה, על מטרות החברה, איך הם רואים אותה, איזה פרוייקטים ראויים בעיניהם, רעיונות שהיו שמחים לקדם ועוד. עשו זאת גם עם עובדים פחות בולטים. ניתן לשלב פגישה כזו בארוחת צהריים נעימה ולא פורמלית.

- אל תיפגשו רק עם העובדים הקרובים אליכם והכפופים אליכם ישירות (שכבת הניהול) ונסו להימנע מהדפוס שבו 20% מהעובדים מקבלים את 80% מתשומת לבכם.

- צאו לביקורי פתע אצל העובדים, גלו עניין ומעורבות ותפסו שיחות קלות במקום בו הם נמצאים.


משברים עסקיים
מה עושים במקרה של בום תקשורתי שלילי לחברה מסחרית? איך לנהל את המשבר העסקי הזה?



במקרה של משבר עסקי שיש לנהל, חשוב להגיב במהירות וביעילות. הקפידו על הפעולות הבאות:

1. אם אתם יודע שהולכים לפרסם עליכם משהו כזה, הכינו מראש ומסרו לתקשורת תגובה חריפה ומדויקת, שתסביר את עמדתכם. התוצאה תהיה שתשדרו מקצועיות וטיפול נאות במצב וכך תמזערו את הנזקים העתידים לבוא.

2. קחו אחריות ויוזמה ובצורה מסודרת ובלי "חוכמות" תנו את מירב המידע ללקוחותיכם.

3. אם מומחים קבעו דברים נגד המוצרים או השירותים שלכם, קחו מומחים מקבילים, ברמה דומה של מקצוענות, שיציגו את הטענות שלכם ויסתרו את שלהם. הטילו ספק בתוצאות שלא מסתדרות עם מחקרים ותוצאות בדיקות שבידיכם.

4. הציפו את תגובותיכם בכל כלי תקשורת אפשרי, כמו גם באתר האינטרנט שלכם, ברשתות החברתיות וכדומה.

5. בפייסבוק או ברשתות חברתיות אחרות, עלול להיווצר סחף של תגובות וטוקבקים קשים כנגדכם. כדאי למנות אנשים שידבררו אתכם שם במקצועיות. במקרה הקשה, יש לחסום את דף הפייסבוק שלכם לתגובות מתלהמות, אך במקרה שהוא בשליטה, כדאי לפתח דיאלוג עם הטוענים כנגדכם ולהציג את הממצאים והמידע שבידיכם.
על מה כדאי להקפיד בהקמת מיזם אינטרנט משלכם?



בהקמת מיזם, הקפידו על הדברים 10 הבאים:

1. לפני התחלת פיתוח מוצר, בצעו מחקר שיבהיר שיש סיכוי למוצר ואז תכננו באופן מדויק, שהכרחי לפיתוח בריא. גם אם הוא ישתנה במהלך הפיתוח באופן משמעותי, התכנון מעניק את הכיוון הכללי וזה חשוב ביותר על מנת שלא לאבד את המיקוד.

2. התמקדו במשתמשים שלכם וביצירת חוויית המשתמש שלהם. אם הם יהיו מרוצים - הם יביאו רבים נוספים.

3. אל תפתחו מה שלא הכרחי מיידית. המתינו כשיהיה ברור שצריך להוסיפו.

4. המורים הטובים שלכם יהיו המשתמשים וקהל היעד - לימדו מהם כל העת על רצונותיהם (Wishlist), כיצד הפתרון שלכם מתקבל אצלם ומה מתסכל אותם.

5. עקבו אחרי צרכי המשתמש הרגיל והאופייני אבל שימרו כל העת על חשיבה חדשנית (רק אל תנסו ליצור שינויים מהותיים במימשק המשתמש הנהוג ברשת - זה עלול לעלות ביוקר! ואם בכל זאת חידשתם - הקפידו לבצע מבחני שימושיות).

6. השתדלו להתבסס על קהילת הגולשים ופחות על עובדים בשכר - זה יאפשר צמיחה בריאה ומיצוי של האפשרויות של "תוכן גולשים".

7. הקפידו לבצע סטטיסטיקות כל הזמן ולבדוק את האתר (מה הפיצ'רים המוצלחים? - חזקו אותם. כושלים - היפטרו מהם. איזה דפים גורמים לנטישה - בדקו למה, מאיפה הם באים - בדקו כיצד לחזק ולשכפל את התנועה מאתרים כאלה) - ראו טיפ נפרד בנושא.

8. אנשים אוהבים לראות את שמם, תמונתם והאייקון שלהם, במקומות מרכזיים - נצלו זאת כדי לבנות מערכת שבה הם ישקיעו כדי לקבל זאת.

9. התמקדו. כחברה, אל תשיקו בו זמנית יותר ממוצר אחד וכפרטים, אל תעבדו על פרוייקטים שונים בו-זמנית.

10. היו נועזים, לא שגרתיים, יצירתיים ואפילו חצופים, במיוחד אם אתם פונים לצעירים.
על מה חשוב להקפיד בכתיבה של תוכנית עיסקית?



- על התכנית להיות קצרה (עד 20 עמודים).

- פונטים: Arial לכותרות ו-Times New Roman לטקסט הרגיל.

- התכנית בנויה על פי 10 המסכים של המצגת, כשבהתחלה מופיע תקציר המנהלים, בתור פתיחה (הוא החלק החשוב ביותר בתכנית. הוא כולל 4 פיסקאות ותפקידו לגרום למשקיעים פוטנציאליים להזמין אתכם לפגישה).

- התכנית צריכה להיות מתומצתת ובהירה.

- שאדם אחד יכתוב את התכנית העיסקית, למען האחידות והאמינות.

- הימנעו מז'רגון מקצועי.

- הימנעו מהצהרות שאין דרך לבדוק.

- בכל מקום שבו ניתן, שלבו גרפים וסכמות שיציגו נקודות בצורה מובנת יותר.

- התייעצו ובקשו חוות דעת ועזרה מכל מי שיכול לסייע לכם בהיבטים ספציפיים ורלוונטיים בגיבוש התכנית (חברים, לקוחות, עובדים וכו').

- בססו תחזיות פיננסיות והערכות של המכירות הצפויות על מחקר ולא על משחקים ב-Excel שלכם או על מספרים.

- העדיפו לגלות ולחשוף בעצמכם את ה"חדשות רעות", במידה שיש כאלה.

- בנו את התכנית העסקית בדרך שתהיה קלה להצגה בפני משקיעים.

- בסוף הכנת התכנית שדכו אותה בשדכן (לא לשלוח תכניות מיופייפות!) והכינו עותקים בפורמט Word ו-PDF.

- הקפידו על שלבי הההכנה של התכנית העיסקית:
1. חוקרים ואוספים מידע
2. מעריכים את הקונספט שלכם
3. מבצעים אומדן של השוק לגבי המוצר או השירות שאתם רוצים להציע
4. לומדים על המתחרים הפוטנציאליים שלכם (יכולות, מוצרים, פוטנציאל, כיווני התפתחות וכו').
מה חשוב לעשות עוד לפני שקרן הון סיכון תסכים אפילו לבחון אתכם?
בשלב הראשון של המיזם הכי טוב הוא לפעול עם כסף שלכם או כסף שמשקיעים שלושת ה"אפים" (FFF) - חברים, משפחה ו-Fools (בצחוק כמובן - הכוונה לאנשים שנדלקו על הרעיון ומשקיעים בו, מבלי שיש להם את הכלים המספיקים לבחון אותו לעומק - כהשקעה כלכלית).

הסיבה לכך היא שאם לא תעשו כך ותרצו לגייס כסף של VC (קרן הון סיכון), אתם עלולים, במקום לעסוק בפיתוח המיזם, למצוא את עצמכם עוסקים בגיוס כספים, אינספור פגישות, הכנת חומרי שכנוע וקידום ההשקעה. מצד שני, שימו לב שאתם לא מחלקים לאנג'לים הללו (ה"מלאכים" שמסייעים לכם כיזמים) יותר מדי אחוזים בחברה - כדי שיישאר משהו לגיוסים הבאים.
איך להתנהל עם שותפים בחברת הזנק?



התנהלות בריאה של שותפים בסטארטאפ, בחיי היום יום, רצוי שתכלול בין השאר את הכללים הבאים:

- ויכוח יכול להיפתר לעיתים קרובות אחרי לילה של שינה "על זה".

- לא להתווכח על דברים תיאורטיים, דהיינו מה שלא עומד על הפרק באופן מיידי. לא להתווכח עליו (כשהדבר יהיה רלוונטי, רבים הסיכויים שלא יהיה ויכוח).

- עדיף להגיע להסכמות ולשכנוע מאשר להצביע ולכפות את דעת הרוב על היחיד, כי לעיתים הסתייגות של המיעוט יכולה להיות נכונה ורק פתרון של הבעיה שהציב, אכן יאפשר לתקוף את השוק נכון.
איך לגייס כסף מהגולשים במימון המונים?



מימון המונים, באנגלית Crowd funding או crowdfunding, הוא שיטת גיוס כספים לפרויקטים מהגולשים. במקום לגייס כסף מבעלי הון ומשקיעים מקצועיים, פונים אל גולשים, מעריצים ומשתמשים במוצריך כדי לגייס מהם תרומות, מעין השקעות קטנות מכל אחד, שביחד מאפשרות את מימון הפרויקט השלם. לרוב נהוג לתת למשקיעים מתנות כמו חולצות, מוצר ממותג או זכויות שימוש בחינם במוצר. מוצרים חינמיים כמו אתרי אינטרנט או תוכנות חינם נוהגים לתת איזכור בידידי האתר, אפשרויות שניתנות בדרך כלל בתשלום אבל בחינם למשקיעים ועוד.


קמפיין גיוס כספים במימון המונים יצליח יותר אם יכלול:

מיתוג נכון - רצוי שיהיה לוגו טוב, מראה נכון, תמונה מייצגת טובה שמייצרת קשר רגשי למוצר ועוד.

הציגו את עצמכם - ספרו מי אתם ומה הסיפור שמאחרי המוצר שבשבילו אתם מגייסים את הכסף. אנשים אוהבים עסקים עם סיפור והוא מאפשר להם להשתלב בתוכו.

קידום ברשתות החברתיות - עוד לפני הקמפיין, הפעילו את כל התותחים החינמיים! - פייסבוק, טוויטר, הצבת ה-Widget של אתר הגיוס באתר או בבלוג שלכם, מיילים לעיתונאים ובלוגרים שעוסקים בתחום, עדכון כל החברים והקולגות (כולל מתחרים!), סרטון יוטיוב מעת לעת, תמונות אינסטגרם בעניין ואפילו קמפיין פרסומי צנוע.

תיאור מילולי קצר ומשכנע - היעזרו בסיוע מקצועי כדי "למכור" את הצורך שלכם ולמה כדאי לסייע לכם במימון.

סרטון וידאו - אין כמו וידאו כדי להדגים את מה שאתם עושים ועד כמה זה חשוב, מוצלח, ייחודי ומעניק לעולם או לגולש המשקיע. בסרטון ספרו מי אתם, על המוצר, למה כדאי להשקיע בו ואת סיפור המוצר. את הווידאו שימו ביוטיוב כי לא כולם יגיעו לאתר מימון ההמונים וחלק מצופי הווידאו יבואו משם.

סכומים ריאליים ומדורגים - אל תבקשו סכומים לא סבירים ביחס לגובה הגיוס כולו.

מתנות שוות, ייחודיות ומקוריות - בדלו עצמכם מההמונים.. כבוד ותודה לא מספיקים. חולצות עם לוגו המוצר, שירות פרימיום בחינם, דיסקים, פוסטרים, ארוחה אקסקלוסיבית איתכם או עם האמן, הזמנה למסיבה או להשקת המוצר ועד לקבלת המוצר עצמו (כמו במקרה של שעון Pebble).

חברים - אם יש חברים שניתן לגייס אותם להשקעה, כך שכבר ביום הראשון תיווצר הצלחה בגיוס, זה נהדר. אין כמו הצלחה כדי למשוך משקיעים נוספים, מה עוד שברוב האתרים הגיוסים המוצלחים מוצגים בדף הבית ובאמצעים שונים לגולשים.

מתנות אקסקלוסיביות - ניתן לתת מתנות מיוחדות למשקיעים סכום כסף גבוה מהמקובל, כך שבעצם אפשר לקבל תרומות בסכומים שונים (חשוב להציג את הסכומים מראש) ולתת למשל ל-50 הראשונים שנותנים 100 ש"ח מתנה, שאותה יקבלו רק הם. מי שנתן סכום זהה אך לא היה בראשונים, לא יקבל את המתנה.

עדכון מתמיד - שמרו על קשר עם המשקיעים שלכם. הרבו לעדכן וליידע אותם על התקדמות הגיוס, שמרו על מודעות לגיוס שלכם אצל הגולשים, לבאזז ואפילו לחרטה אצל מי שבהתחלה לא התרשם אבל בהדרגה רואה את ההצלחה ואולי אף משתכנע בחשיבות ההשקעה בכם. הרשתות החברתיות הן דרך טובה להמשיך ולתקשר.

בהצלחה!
איך לבחור שם לסטארטאפ?



בחירת שם לסטארטאפ שלכם צריכה להיעשות במחשבה רבה. הקפידו על הדברים הבאים:

- השם צריך להיות רלוונטי למה שאתם עושים (מכיל פועל, קשר אסוציאטיבי, סיפור שקשור בחברה וכדומה).

- שם שנון, שיש בו טוויסט או קריצה על מונח, תופעה או הקשר תחומי יהיה הטוב ביותר.

- עדיף שמות בלי מספרים כי לא ברור איך יירשמו (בספרות או במילים)
- שמות בני שתי הברות הם הטובים ביותר. תשאלו את גוגל, איביי ופייסבוק.

- אם השם יתחיל באות מהראשונה באלף-בית הוא יהיה מהראשונים
ברשימות. זה חשוב!

- שם שמתחיל ב-Z או X בעייתי בגלל הגייה מבלבלת באנגלית.

- השם צריך להיות פנוי בתור שם דומיין שניתן לרשום באינטרנט.

- בחרו שם שקל לזכור - לטובת הלקוחות, השותפים והמשקיעים שלכם וכדי שתישארו ב"רשימת הספקים" שלהם.

- עדיפים שמות שיוכלו להפוך לפועל כשתצליחו (כל העולם "מגגל" כיום באינטרנט..).
מה יכלול מסמך בקשת לפטנט?



בקשה לפטנט תכלול את המרכיבים הבאים:

- שם ההמצאה / פטנט

- מבקש הפטנט

- ממציא ההמצאה שעליה מתבסס הפטנט

- הסבר על הבעיה שההמצאה מציעה לה פתרון (כולל תיאור קצר של הטכנולוגיה הקשורה לתחום ותיאור מפורט של דרך/ים לביצוע ההמצאה, כך שתתמודד עם הבעיה.

- פרק ה"Claims" (תביעות). הגדרה של היקף ההגנה המבוקשת על ההמצאה. חלק זה הכרחי לכתוב בסיוע עורך פטנטים מקצועי.

הערה כללית: בכל בקשה לפטנט יש לשלב שרטוטים שיבהירו מהן הדרכים המומלצות לביצוע ההמצאה.
מי יכול לעזור לי לבדוק אם הפטנט שלי כבר קיים?



יש עורכי פטנטים שמאפשרים חיפוש פטנטים קיימים, או המצאות שימנעו מכם רישום של פטנט, בעלות כספית חסכונית.

משרד בשם "ניוטון" מיישם שיטה שראוי לבדוק היטב: "לא מצאנו - לא שילמת!". הוא מחפש לכם פטנטים על הרעיון שלכם ובמידה ואין פטנטים או המצאות שיימנעו ממך רישום פטנט לא תשלמו דבר. אם כן יימצאו כאלה - רק אז תשלמו את עלות העבודה, כ-200$. ההנחה היא שהעלות הזו תתקזז עם הרבה עבודה ועלויות שייחסכו מכם בנסיון לרשום פטנט, שבסופו של דבר ייכשל.


איך לשווק נכון ולבד מיזם חדש?



חברות סטארטאפ רבות עושות את השיווק, לפחות הראשוני, בעצמן. הנה כמה טיפים בנושא:

- כבר בפיתוח התמקדו במשתמשים והלקוחות שלכם וביצירת חוויית המשתמש שלהם. הם יעשו עבודת שיווק נפלאה אם יאהבו את המוצר או השירות שלכם, את מימשק וחוויית המשתמש, שם החברה, הסיפור שלה, הלוגו והתחושה הכוללת לגביכם.

- גם הקשבה לדרישות המשתמשים שלכם ושיפור מתמיד של המוצר, ברוח הבקשות שלהם (כבר יש לכם Wish list?), תוסיף לשיווק הויראלי.

- לא תמיד שיווק ברשת הוא המועדף. ישנם סוגים רבים של מוצרים שדווקא סיקור בעיתונות ובתקשורת "הישנה" עדיף להם ויקדם אותם הרבה יותר.

- גדלתם ואתם צריכים שיווק מקצועי? אל תלכו לחברות PR או אאוטסורסינג יקר. העדיפו איש מקצוע עצמאי שיהיה עובד בחברה או יועץ שיהיה רעב להצלחתכם-הצלחתו.

- גם המשקיעים, קרן הון הסיכון ואנשי הצוות המייעץ יוכלו לסייע לכם למצוא מנהל שיווק מנוסה.

- בעוד באנרים טובים מקסימום למיתוג, העדיפו פרסום טקסטואלי שרלוונטי להבאת לקוחות פוטנציאליים.

- שיווק הכרחי - זכרו שטכנולוגיה בלי שיווק אין לה סיכוי (לעומת שירותים בעלי שיווק מצויין וללא טכנולוגיה שיכולים בהחלט להצליח).
איך לדעת אם יש לי ביד את הסטארטאפ הבא?



יש לי רעיון - איך לדעת אם הוא טוב? איך לנהוג?

השלב הראשון והקודם לכל בבחינת הרעיון שלכם הוא השלב שבו תצטרכו לשאול שאלות בסיסיות:

- מה הכאב (pain) שהוא פותר? למי? כמה יהיו מוכנים לשלם עבור פתרון כזה? האם לכם הפתרון הזה היה פותר את הבעיה? אם לא - אז למי ממי שאתם מכירים הוא היה פותר?

- השאלה הקשה והבלתי נמנעת היא: מה המודל העיסקי שלכם? ממה ירויח המיזם? - אל תנסו להיות מקוריים במודל עיסקי, אלא להשתמש במודל עסקי מוצלח ומוכח ככל האפשר.

- שאלו את עצמכם האם אתם יוצרים משמעות חדשה - מוצר או שירות שמקדם את העולם ומשפר אותו (או לפחות מונע הרעה שלו). המלצה של גאי קוואסאקי, מבכירי עולם האינטרנט וההייטק.

- בשלב הבא אתם מספרים עליו לאחרים וקודם כל למי ש"סובל" מאותו כאב או בעיה שאותה הרעיון שלכם יוכל לפתור. אין מה לחשוש: רעיון איננו סטרטאפ (הוא חלק קטן מאד ממה שבסוף יהיה למוצר) ולכן תוכלו להיוועץ בו ללא חשש. בקשו, עם זאת, לשמור את הדברים עם בן שיחכם ושלא ידבר על זה עם אחרים.

- רעיון טוב וחדשני באמת, לא יתקבל ולא ייראה טוב, אצל מרבית בני האדם (מהספר של ג'סיקה ליוינגסטון, על היזמים המצליחים ביותר בתחום האינטרנט). אל תירתעו מספקות של אחרים, במיוחד אם אינם ידועים לכם כמקוריים או מבינים גדולים בתחום.

- אם יש לכם כבר לקוחות ומוצר והרעיון הוא פיתוח שלו, נסו להציע ללקוחות או המשתמשים שלכם לחוות דיעה על הרעיון ועל אופן הביצוע של אבטיפוס שאולי בניתם לו.

- שוב: אל תחששו לדבר, לספר, להתייעץ ובעיקר להקשיב.

- התחילו מיד לייצר. אבטיפוס. מוצר. מה שניתן. אבל לא להתמקד בתכנון והכנת מצגות!

- הכינו תקציר מנהלים מוקפד ובלי שגיאות. תנו לאמריקאי לקרוא אותו. 4 פיסקאות אורכו והוא מתבסס על תמצות של המצגת שלכם, בת 10 המסכים. רוב ההשקעה צריכה להיות בו כי בלי שהוא יעשה את העבודה איש לא ירצה לראות את המצגת והתכנית העיסקית שלכם.

- אל תסתמכו על פרצות (Loopholes) כי דלת כזו יכולה להיסגר בכל רגע.

- האמינו ברעיון כמו בדת (אתם עלולים להיות היחידים...)

- השתדלו, אם זה אפשרי, לעבוד בתחילה רק חלק מהזמן על המיזם.

- לא לרוץ מיד לשכור משרדים ולהיכנס להוצאות - כל עוד אפשר, עבדו מהבית ואיכלו לחם עם חביתה..

- הישארו בפוקוס. בלי פזרנות. אין לכם כסף וכל טעות יכולה להיות סוף הדרך. אל תיטעו! (ואתם תטעו.. אבל אל..)

- שאלו את עצמכם מה הדבר היחודי שלכם, שיגבר על המתחרים - משהו קשה לפיתוח, משמעותי, קשה לפיתוח ולחיקוי ובמידה שניתן שיהיה אפשר לרשום עליו פטנט.

- אל תמתינו לפטנט - אם אתם יכולים, רוצו קדימה והקדימו את המתחרים שלכם. ההגנה האמיתית על הרעיון שלכם הוא הביצוע המצויין - לכו עליו.
איך כדאי לנהוג בפגישה עם משקיע (אנג'ל)?



בפגישה עם אנג'ל הקפידו על הדברים הבאים:

1. מסתערים - מיד על ההתחלה נותנים את האס שלכם. מיד אחר כך מדגימים סיכון נמוך ותשואה מובטחת טובה.

2. מי שידבר רוב הזמן זה המנכ"ל (גם אם האנגלית צברית, חלודה או סתם לא טובה).

3. מצטנעים - לא להתחיל בסיפורים על עצמכם ותולדות חייכם.

4. לומדים - להקשיב לאנג'ל ולרשום את דבריו. לידיעה: משקיעים אוהבים לדבר ונהוג להגיד שמשקיע יסכים עם 90% ממה שנאמר בפגישה, כי אותם הוא אמר..

5. מתעניינים - להתעניין ולהראות מחשבה על נקודות שהוא מעלה.

6. מפנימים - להבהיר שדברים שהציע ייבדקו (ולהשתדל להפנים ולבצע לפגישה הבאה).

7. לא מתווכחים - אם התחלתם בויכוח עם המשקיע, זה אומר לרוב שהלכה ההשקעה. אל תתווכחו! זה יאפשר לכם לשמור על קשר פתוח לעתיד עם המשקיע, גם אם כרגע לא תקבלו דבר.

8. שקיפות - לא להסתיר מתחרים.

9. שקיפות 2 - לא להמציא פתרונות שאינם קיימים. עדיף לאמר "כרגע זה עדיין לא פתור אבל נשקיע בזה יותר ונדע כיצד לטפל בזה כי פתרנו בעיות דומות בעבר".

10. שומרים על פוקוס - מדברים לעניין.

11. מוכרים - את עצמכם ואת המוצר.

12. בטוחים - נותנים למשקיע את הביטחון שאתם מכירים את השוק (have the know-how), המוצר, את אבני הדרך, ויודעים למקסם את הרווח על ההשקעה (ROI).

13. בטוחים 2 - מדגימים כיצד תגנו על עצמכם (פטנטים, יתרונות על מתחרים - מהסוג שקשה לגנוב לכם).

14. מציגים - פחות ניירת ויותר להציג.

15. בוררים - מנסים לבדוק אם המשקיע הוא מהסוג שיתן לכם תמיכה, ועזרה ועוגן בסערות שאתם עומדים לעבור.

16. נהנים. מהדרך.

17. חוקרים - מיד אחרי הפגישה לתחקר את מה שהיה, לרשום בעיות, לדבר על השיפורים הנדרשים (טיפ של גיגי לוי מ-888).
איך לעצב עטיפה בצורה נכונה למוצר מסחרי?



לעיצוב נכון של מוצר למכירה מומלץ להקפיד על ההמלצות הבאות:

בלי חפירות - אל תרבו בהסברים, תוספות מיותרות ודברים מייגעים על העטיפה.

סיפור המותג - האריזה צריכה לתקשר עם המהלכים הכלליים של קידום המותג.

טיפוח המסורת - אם יש לכם אלמנט רב-שנים כמו דמות או לוגו אהובים, השאירו אותם על העטיפה וחדשו רק בלוק שלהם.

הומור זה טוב - מותר להכניס מעט הומור ואפילו הומור עצמי. זכרו את האגס המאוהב של יופלה..

חברתיות בלי בושה - אם אתם מנסים להתחבר לטרנד או עניין חברתי, מצאו דרך לעשות זאת לא במרומז אלא באופן ברור ועם כל הלב.

נהלו שיחה - נסו לעצב את העטיפה בדרך שתתן הרגשה שאתם פתוחים לתקשר עם הצרכנים. עיצוב בצורה של כותרות בעיתון, למשל, היא דרך "לדבר" עם הצרכן.

היו בטוחים - אם אתם מובילי קטגוריה, אל תרבו בהצהרות ומסרים על העטיפה. דרכם של המובילים היא בטחון עצמי, נקיון והבהרת איכות.

ירוק זה שקוף - אם אתם איכותיים, תראו את זה! - תנו מידע ברור על המוצר שלכם ומה הוא מכיל, במקום להבטיח הרים וגבעות ירוקים.

אחידות עולמית - אם אתם משווקים מוצרים בכל העולם, דאגו שהמוצרים שלכם יהיו דומים בתכונות העיקריות שלהם בכל המקומות. אריזה ממותגת שמזוהה עם המוצר היא הדרך הנכונה לייצר אחידות גלובאלית.

מהדורות מוגבלות - אלמנט ההפתעה, החדשנות והתעוזה שבמהדורה מוגבלת כלשהי, מאפשרים ליצור התעניינות והעלאת המכירות גם יחד. ביחד עימן באה גם היכולת לקפוץ לקטגוריה של מוצרי הפרימיום, גם אם לזמן קצר.


ההמלצות נעזרו בכתבה במדור "נתח שוק" בעיתון גלובס.
20 טיפים ליזמים חכמים - איזה יזם כדאי להיות?
איך לגבש צוות בחברת סטארטאפ?
איך לבחור אנג'ל ועל מה להקפיד בגיוס מאנג'לים?
על מה חשוב להקפיד בגיוס עובדים לחברת סטארטאפ?
על מה להקפיד בניסוח הודעה לעיתונות (מה שנקרא Press Release) ?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.