שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
איך לבחור הוצאה לאור?
בבחירת הוצאה לאור כדאי לשאול את עצמכם את השאלות הבאות:
1. האם יש להוצאה מערכת הפצה במיקור פנים ואם הם ספקים מורשים של צומת ספרים וסטימצקי?
2. האם זכויות היוצרים ביצירה נשארים במלואם בידי המחבר
3. כמה תמלוגים מקבל המחבר ומה הנוסחה לחישוב תמלוגים אלה
4. כמה ספרים בהוצאתם נכנסו לרשימת רבי המכר
5. כמה מהדורות הודפסו מספרים אלה
6. כמה סופרים הוציאו בהוצאה ספר שני, שלישי והלאה...
7. לכמה שפות ספריהם תורגמו
8. האם הספרים מופצים גם למקומות אחרים מלבד שתי הרשתות הגדולות כמו לספריות, אוניברסיטאות, חו"ל...
9. מי הם הכותבים שהוציאו ספר בהוצאה זו (עקרות בית או אנשי מקצוע, אקדמאים)
10. האם ההוצאה נעזרת באנשי אקדמיה לקבלת ייעוץ מקצועי בנושא הספר.
בבחירת הוצאה לאור כדאי לשאול את עצמכם את השאלות הבאות:
1. האם יש להוצאה מערכת הפצה במיקור פנים ואם הם ספקים מורשים של צומת ספרים וסטימצקי?
2. האם זכויות היוצרים ביצירה נשארים במלואם בידי המחבר
3. כמה תמלוגים מקבל המחבר ומה הנוסחה לחישוב תמלוגים אלה
4. כמה ספרים בהוצאתם נכנסו לרשימת רבי המכר
5. כמה מהדורות הודפסו מספרים אלה
6. כמה סופרים הוציאו בהוצאה ספר שני, שלישי והלאה...
7. לכמה שפות ספריהם תורגמו
8. האם הספרים מופצים גם למקומות אחרים מלבד שתי הרשתות הגדולות כמו לספריות, אוניברסיטאות, חו"ל...
9. מי הם הכותבים שהוציאו ספר בהוצאה זו (עקרות בית או אנשי מקצוע, אקדמאים)
10. האם ההוצאה נעזרת באנשי אקדמיה לקבלת ייעוץ מקצועי בנושא הספר.
ילדי קורא ספר שלא נראה לי - איך להגיב?
כשילדים קוראים מדי פעם ספר שפחות נראה לכם התגובה הטובה ביותר תהיה ליצור שיחה על אותו ספר על מנת לחדד אצלו את הביקורתיות והחשיבה. ניתן לשאול אותו שאלות כמו מה הוא אהב, מה פחות אהב, מה משך אותו לקרוא את הספר והאם היה משהו בתוכן שלו שהפריע לו. שיחה נעימה עם ערך חינוכי תסייע לו לשפר את בחירותיו לכיוונים ראויים, איסור על קריאת ספרים מסוג מסוים עלולה דווקא לעורר התנגדות שתביא לקריאתם בכוונה. כמובן שאם הילד קורא רק ספרים שתוכנם ושפתם אינם ראויים כדאי למצוא דרך להתערב כדי לשנות זאת.
כשילדים קוראים מדי פעם ספר שפחות נראה לכם התגובה הטובה ביותר תהיה ליצור שיחה על אותו ספר על מנת לחדד אצלו את הביקורתיות והחשיבה. ניתן לשאול אותו שאלות כמו מה הוא אהב, מה פחות אהב, מה משך אותו לקרוא את הספר והאם היה משהו בתוכן שלו שהפריע לו. שיחה נעימה עם ערך חינוכי תסייע לו לשפר את בחירותיו לכיוונים ראויים, איסור על קריאת ספרים מסוג מסוים עלולה דווקא לעורר התנגדות שתביא לקריאתם בכוונה. כמובן שאם הילד קורא רק ספרים שתוכנם ושפתם אינם ראויים כדאי למצוא דרך להתערב כדי לשנות זאת.
איך הספר "איפה הדוב" של פנינה פרנקל?
ראשית אהבנו. מאד.
פנינה פרנקל, סופרת ופדגוגית (דוקטור לפסיכולוגיה התפתחותית) היא לא מהדור של סופרי הילדים החדש. אין בספרים שלה גימיקים או שמות מפורסמים של הכותב או המאייר, היא לא משקיעה את זמנה וכשרונה בשיווק או באריזה מצועצעים וכנראה שלא תקבלו את הספרים בשקל, במבצע הבא של סטימצקי או בצירוף של ביצת הפתעה.
במקום כל אלה, כל ספר ילדים של פרנקל הוא חוויה חינוכית משכילה וחכמה, שבה הנאת הילד השומע היא רק אחד מהמרכיבים שעושים את המעדן - האחרים הם הערכים המוספים והחשובים כל כך לילדים הפוסט-מודרניסטים שאנו מגדלים. בספר זה, לגילאי חצי שנה עד 5, החמלה והליטוף של הבובה והחינוך לאהבת האחר, הם המוטיבים החשובים כל כך שפנינה פרנקל מחנכת להם, בלי הרצאתיות מייגעת, אובר-דידקטית ומרדימה (כלומר, מרדימה כן, אבל משעממת לא..) ובהצעות הגשה כמו השלמת חריזה, לילדים ששומעים שוב ושוב את אותו הסיפור או משחק של החבאת הבובות ובירור, לעת בוקר, של האם הן עדיין במקומן. פרנקל משקיעה ומציעה חוויה מסביב לסיפור.
ראשית אהבנו. מאד.
פנינה פרנקל, סופרת ופדגוגית (דוקטור לפסיכולוגיה התפתחותית) היא לא מהדור של סופרי הילדים החדש. אין בספרים שלה גימיקים או שמות מפורסמים של הכותב או המאייר, היא לא משקיעה את זמנה וכשרונה בשיווק או באריזה מצועצעים וכנראה שלא תקבלו את הספרים בשקל, במבצע הבא של סטימצקי או בצירוף של ביצת הפתעה.
במקום כל אלה, כל ספר ילדים של פרנקל הוא חוויה חינוכית משכילה וחכמה, שבה הנאת הילד השומע היא רק אחד מהמרכיבים שעושים את המעדן - האחרים הם הערכים המוספים והחשובים כל כך לילדים הפוסט-מודרניסטים שאנו מגדלים. בספר זה, לגילאי חצי שנה עד 5, החמלה והליטוף של הבובה והחינוך לאהבת האחר, הם המוטיבים החשובים כל כך שפנינה פרנקל מחנכת להם, בלי הרצאתיות מייגעת, אובר-דידקטית ומרדימה (כלומר, מרדימה כן, אבל משעממת לא..) ובהצעות הגשה כמו השלמת חריזה, לילדים ששומעים שוב ושוב את אותו הסיפור או משחק של החבאת הבובות ובירור, לעת בוקר, של האם הן עדיין במקומן. פרנקל משקיעה ומציעה חוויה מסביב לסיפור.
איזה ספרי ילדים יש בנושאי פרידה ופחדים?
הנה רשימת ספרים (חלקית) בנושא פחדים ופרידה המיועדים לילדים קטנים:
הנמר שמתחת למיטה (נורית זרחי, מסדה).
פעם היה ילד שלא רצה לישון לבדו (מירה מאיר, ספרית הפועלים).
לילה חשוך אחד (אורה איל, ספרית הפועלים).
ספר הירח (אלונה פרנקל, זמורה ביתן).
כל המפלצות שאני מכיר (לאה שילון, שרברק).
פחדרון בארון (מרסר מאייר, כתר).
שרק לא תרדמו לי באמצע החלום (עמליה ברנע ארגמן, כתר).
דובי דוביג'מה (שלומית כהן-אסיף, כתר).
לילה בא (ליאורה לאוק, נוסח עברי דויד גרוסמן, שבא).
ארץ יצורי הפרא (מוריס סנדק, כתר).
לילה טוב, אליהו! (גונילה ברגסטרום, תרגום משוודית:ויויאן ברסקי, מסדה).
מלאך הקסם של דנה (גוני מרדור, עם עובד).
איתמר מטייל על הקירות (דויד גרוסמן, כתר).
איתמר צייד החלומות (דויד גוסמן, כתר).
המכשפה של ליאור (שולה מודן, מודן).
מעשה בילד שלא רצה לשכב לישון (נורית יובל ועמירם רביב, מתוך קלמר הזבובים, כתר)
ספר הלילה טוב (אלונה פרנקל, מסדה).
ספר המיטה (סילביה פלאת, תרגום: אורי סלע, עם עובד).
הנה רשימת ספרים (חלקית) בנושא פחדים ופרידה המיועדים לילדים קטנים:
הנמר שמתחת למיטה (נורית זרחי, מסדה).
פעם היה ילד שלא רצה לישון לבדו (מירה מאיר, ספרית הפועלים).
לילה חשוך אחד (אורה איל, ספרית הפועלים).
ספר הירח (אלונה פרנקל, זמורה ביתן).
כל המפלצות שאני מכיר (לאה שילון, שרברק).
פחדרון בארון (מרסר מאייר, כתר).
שרק לא תרדמו לי באמצע החלום (עמליה ברנע ארגמן, כתר).
דובי דוביג'מה (שלומית כהן-אסיף, כתר).
לילה בא (ליאורה לאוק, נוסח עברי דויד גרוסמן, שבא).
ארץ יצורי הפרא (מוריס סנדק, כתר).
לילה טוב, אליהו! (גונילה ברגסטרום, תרגום משוודית:ויויאן ברסקי, מסדה).
מלאך הקסם של דנה (גוני מרדור, עם עובד).
איתמר מטייל על הקירות (דויד גרוסמן, כתר).
איתמר צייד החלומות (דויד גוסמן, כתר).
המכשפה של ליאור (שולה מודן, מודן).
מעשה בילד שלא רצה לשכב לישון (נורית יובל ועמירם רביב, מתוך קלמר הזבובים, כתר)
ספר הלילה טוב (אלונה פרנקל, מסדה).
ספר המיטה (סילביה פלאת, תרגום: אורי סלע, עם עובד).
ספרים
איך להגביר את אהבת הקריאה של ילדי?
לחיזוק אהבת הקריאה אצל ילדיכם הקפידו על הדברים הבאים:
1. קראו בעצמכם ספרים - זה יחזק את אהבת הקריאה שלהם.
2. מגיל צעיר - החלו לקרוא להם סיפורים כבר מגיל שנה והמשיכו לקרוא עמם גם אם החלו כבר לקרוא לבדם.
3. עשו להם מנוי על עיתון ילדים - אח"כ עיתון נוער (אך בחרו את האיכותיים שבהם).
4. שוחחו אתם על ספרים - הזכירו במקומות ובהקשרים שונים את הסמיכות לדמות ההיא מהספר ההוא.
5. שמו אותם לספריה - קחו אותם גם לשעות סיפור ומפגשים עם סופרים.
6. קריאה משפחתית - הקדישו זמן בכל יום או שבוע לקריאה משפחתית, שעה שבה כל אחד קורא את הספר שלו.
לחיזוק אהבת הקריאה אצל ילדיכם הקפידו על הדברים הבאים:
1. קראו בעצמכם ספרים - זה יחזק את אהבת הקריאה שלהם.
2. מגיל צעיר - החלו לקרוא להם סיפורים כבר מגיל שנה והמשיכו לקרוא עמם גם אם החלו כבר לקרוא לבדם.
3. עשו להם מנוי על עיתון ילדים - אח"כ עיתון נוער (אך בחרו את האיכותיים שבהם).
4. שוחחו אתם על ספרים - הזכירו במקומות ובהקשרים שונים את הסמיכות לדמות ההיא מהספר ההוא.
5. שמו אותם לספריה - קחו אותם גם לשעות סיפור ומפגשים עם סופרים.
6. קריאה משפחתית - הקדישו זמן בכל יום או שבוע לקריאה משפחתית, שעה שבה כל אחד קורא את הספר שלו.
על מה להקפיד כשמוציאים ספר לבד?
אלו הדברים שיש להקפיד עליהם כשמוציאים ספר בהוצאה עצמית:
1. עיצוב והדפסה איכותיים - העזרו במעצב בעל ניסיון בתחום והדפיסו את הספר בבית דפוס ייעודי לספרים, ממש כפי שהייתם עושים לו הייתם מוציאים את הספר דרך הוצאת ספרים.
2. פעלו על פי חוקים קבועים - מספור העמודים, כותרות, רווחים, קרדיטים וכל הכרוך בעיצוב הפנימי והחיצוני צריך להיות ברמה גבוהה ולפי הכללים החלים על ספרים שיוצאים בהוצאות הרגילות. כדאי לבדוק סוגים שונים של ספרים כדי להחליט מה נכון עבורכם.
3. כריכה ועמודי פתיח מוקפדים - הימנעו משגיאות טקסט וצילומי כריכה בעייתים. אלו שגיאות החוזרות על עצמן פעמים רבות בהוצאות עצמיות. הקפידו הקפדה יתרה להוציא מוצר מוגמר איכותי.
4. פרקטיות - השקעת יתר גם היא בעייתית. בחרו סוג נייר ופונטים המותאמים למוצר שלכם. לא יותר ולא פחות.
5. תאום בין אנשי מקצוע - התאום הכרחי (לדוגמה בין הכורך לדפס) בכדי שהספר יראה טוב מבחינת חיצונית.
6. הוצאה עם שם - עדיף לבחור שם להוצאת הספר (אפשר ע"ש אחד מילדכם לדוגמה) בכדי לתת רושם שהוצאתם אותו בהוצאה קטנה ולא בהוצאה עצמית. לרוב זה גורם לרושם טוב יותר.
אלו הדברים שיש להקפיד עליהם כשמוציאים ספר בהוצאה עצמית:
1. עיצוב והדפסה איכותיים - העזרו במעצב בעל ניסיון בתחום והדפיסו את הספר בבית דפוס ייעודי לספרים, ממש כפי שהייתם עושים לו הייתם מוציאים את הספר דרך הוצאת ספרים.
2. פעלו על פי חוקים קבועים - מספור העמודים, כותרות, רווחים, קרדיטים וכל הכרוך בעיצוב הפנימי והחיצוני צריך להיות ברמה גבוהה ולפי הכללים החלים על ספרים שיוצאים בהוצאות הרגילות. כדאי לבדוק סוגים שונים של ספרים כדי להחליט מה נכון עבורכם.
3. כריכה ועמודי פתיח מוקפדים - הימנעו משגיאות טקסט וצילומי כריכה בעייתים. אלו שגיאות החוזרות על עצמן פעמים רבות בהוצאות עצמיות. הקפידו הקפדה יתרה להוציא מוצר מוגמר איכותי.
4. פרקטיות - השקעת יתר גם היא בעייתית. בחרו סוג נייר ופונטים המותאמים למוצר שלכם. לא יותר ולא פחות.
5. תאום בין אנשי מקצוע - התאום הכרחי (לדוגמה בין הכורך לדפס) בכדי שהספר יראה טוב מבחינת חיצונית.
6. הוצאה עם שם - עדיף לבחור שם להוצאת הספר (אפשר ע"ש אחד מילדכם לדוגמה) בכדי לתת רושם שהוצאתם אותו בהוצאה קטנה ולא בהוצאה עצמית. לרוב זה גורם לרושם טוב יותר.
אילו ספרי לימוד מותר לביה"ס לדרוש שיהי לתלמידים?
רשימת הספרים שבתי הספר דורשים שיהיו לתלמידים חייבת להיות מאושרת ומומלצת ע"י משרד החינוך, ללא ספרים נוספים שהוספו על דעת בית הספר בלבד.
הורים יכולים לבדוק האם רשימת הספרים שקיבלו אכן עומדת בקריטריונים אלה בעזרת מנוע חיפוש זה: www.education.gov.il/chomer.
בנוסף חשוב לציין כי לבית הספר אין רשות לשנות את ספרי הלימוד במקצוע מסוים לשנתון בתדירות הגבוהה מאחת ל- 5 שנים, בכדי לתת אפשרות לתלמידים לרכוש ספרים משומשים מתלמידי השנתון שמעליהם. חשוב לבדוק שבתי הספר השונים אכן מקיימים החלטה זו.
רשימת הספרים שבתי הספר דורשים שיהיו לתלמידים חייבת להיות מאושרת ומומלצת ע"י משרד החינוך, ללא ספרים נוספים שהוספו על דעת בית הספר בלבד.
הורים יכולים לבדוק האם רשימת הספרים שקיבלו אכן עומדת בקריטריונים אלה בעזרת מנוע חיפוש זה: www.education.gov.il/chomer.
בנוסף חשוב לציין כי לבית הספר אין רשות לשנות את ספרי הלימוד במקצוע מסוים לשנתון בתדירות הגבוהה מאחת ל- 5 שנים, בכדי לתת אפשרות לתלמידים לרכוש ספרים משומשים מתלמידי השנתון שמעליהם. חשוב לבדוק שבתי הספר השונים אכן מקיימים החלטה זו.
איך לשמר ספרים ומסמכים ישנים למשך שנים רבות?
הנה כמה כללים בסיסיים לשמירה על מוצרי נייר, לאורך זמן:
1. שמירה במקום קריר - נסו לאחסן מסמכים וספרים לשימור, בטמפרטורה של 18-22 מעלות. טמפרטורה גבוהה יותר עלולה לגרום לעובש, במצב של לחות גבוהה מדי.
2. שמירה במקום אפל - קרינת שמש ישירה גורמת לדהייה של הצבעים והדפוס.
3. שמירה במקום יבש - האידיאלי הוא מקום עם לחות יחסית שבסביבות ה-55%. אבל כמובן שכמה שיותר יבש זה ייטיב עם הנייר *.
4. שמירה על סביבה ללא אבק - כדי להמעיט באבק, שאבו את האבק מהמסמכים או הספרים, מעת לעת. כך תמנעו היווצרות של כתמים, שנובעים מחומציות ומנבגי עובש שיש בו ושגדלים עם הזמן.
* המקרה הקלאסי הוא "גניזת קהיר" שבה השתמרו מסמכים בני מאות שנים, תודות ליובש של האויר בקהיר.
הנה כמה כללים בסיסיים לשמירה על מוצרי נייר, לאורך זמן:
1. שמירה במקום קריר - נסו לאחסן מסמכים וספרים לשימור, בטמפרטורה של 18-22 מעלות. טמפרטורה גבוהה יותר עלולה לגרום לעובש, במצב של לחות גבוהה מדי.
2. שמירה במקום אפל - קרינת שמש ישירה גורמת לדהייה של הצבעים והדפוס.
3. שמירה במקום יבש - האידיאלי הוא מקום עם לחות יחסית שבסביבות ה-55%. אבל כמובן שכמה שיותר יבש זה ייטיב עם הנייר *.
4. שמירה על סביבה ללא אבק - כדי להמעיט באבק, שאבו את האבק מהמסמכים או הספרים, מעת לעת. כך תמנעו היווצרות של כתמים, שנובעים מחומציות ומנבגי עובש שיש בו ושגדלים עם הזמן.
* המקרה הקלאסי הוא "גניזת קהיר" שבה השתמרו מסמכים בני מאות שנים, תודות ליובש של האויר בקהיר.
איך להכין ספר מחזור לסיום בית ספר יסודי?
אלו הדברים שיש להכין ולתכנן עבור ספר מחזור לסיום בית ספר יסודי:
1. קביעת מסגרת תקציב - יש לקבל הצעות מחיר עבור עיצוב הספר, צילום תמונות הבוגרים והדפסה.
2. בחירת מעצב לספר - יש לראות מספר עבודות ולקבל המלצות על מעצב/ת ובמקביל לקבל ממנו פרטים על אופן העבודה ולוחות זמנים.
3. בחירת צלם - לתמונות בספר תפקיד חשוב, בסוף, כך יזכרו את הילדים. כדאי לפנות לצלם היודע לצלם טוב ובעל מצלמה איכותית ולא להתפשר על הורה שיתנדב לצלם תמונות בינוניות.
4. יום צילומים לילדים - יש להודיע מראש על יום ושעת צילום הכיתות, רצוי שכל הילדים יגיעו בחולצות בית ספר במצב טוב. יש לצלם כל ילד בנפרד, רצוי כל הילדים יצולמו על אותו רקע, אך יש להתייעץ עם מעצב הספר בנודע להעדפותיו ובנוסף יצולמו תמונות מחזור של כל כיתה. ניתן לצלם תמונה אחת רגילה והשנייה שהילדים משתטים בה.
5. יום צילומים למורים - יש להחליט מראש איזה תמונות של מורים יכנסו לספר (כל מורי בית הספר, מורי השכבה בלבד וכדומה), להודיע למורים מראש על הצילומים ולערוך אום במרוכז.
6. בדיקת איכות התמונות - נציג ועד ההורים יעבור עם הצלם על התמונות ובמקרים חריגים בלבד, אם תמונה יצאה באיכות גרועה או מביכה יצולם הילד שוב.
7. החלטה לגבי התוכן הכתוב - נציגי ועדי ההורים יקבלו החלטה לגבי התוכן הכתוב. בדרך כלל נהוג שהילדים כותבים זה על זה חמשירים (מפרגנים בלבד), כל ילד כותב מה הוא הכי יזכור מבית הספר, מה הכי אהב, מה ירצה להיות כשיהיה גדול ועוד שורת ברכה אישית מהמחנכת. רצוי לחלק דפים שבראשם רשום שם הילד ועליהם ייכתב כל הטקסט השייך לאותו ילד, בכדי שניתן יהיה להעביר את החומר בצורה מסודרת למעצב.
8. החלטה על קונספט עיצובי - האם מדפיסים בצד אחד של העמוד או בשני הצדדים, באיזה גודל רוצים את התמונה, האם העיצוב יהיה בנושא מסוים הקשור לעולם התוכן הלימודי או החברתי של הילדים וכדומה.
9. איסוף ברכות - יש לבקש ממנהל/ת בית הספר, הסגן, מחנכי הכיתות בהווה ובעבר לכתוב מספר שורות של מילות פרידה לכיתות השונות ולשכבה כולה.
10. הכנת דפי קשר - יש להכין דפי קשר שיכללו את שם התלמיד, כתובתו, טלפון בבית, טלפון נייד וכתובת מייל. יש להחליט האם פרטים הללו יהיו רשומים ליד תמונתו של כל ילד או בסוף הספר כרשימה אחת.
11. שילוב תמונות מהעבר - ניתן לשלב בספר תמונות מאירועי הכיתה או תמונות מחזור משנים קודמות, יש לבחור את הטובות שבהן ולהקפיד שמופיעים בהן כמה שיותר ילדים.
12. העברת החומרים למעצב - יש להעביר את כל חומרי הספר בצורה מאורגנת ומסודרת למעצב הספר, תמונות לפי כיתות בצירוף שם התלמיד או המורה ליד כל תמונה, ברכות, טקסים וכדומה.
13. קבלת דוגמאות - יש לקבל מהמעצב 2-3 (יש להחליט מראש כמה) דוגמאות לאפשרויות עיצוב ולבחור את המועדפת עליכם.
14. הגהה - יש לעשות הגהה מדוקדקת לפני הדפסה על שמות התלמידים ושאר הטקסטים בכדי לוודא שלא נפלה שום טעות.
15. חשוב שלכל כיתה יהיה נציג אחראי וההחלטות תתקבלנה במשותף ולשביעות רצון כולם.
אלו הדברים שיש להכין ולתכנן עבור ספר מחזור לסיום בית ספר יסודי:
1. קביעת מסגרת תקציב - יש לקבל הצעות מחיר עבור עיצוב הספר, צילום תמונות הבוגרים והדפסה.
2. בחירת מעצב לספר - יש לראות מספר עבודות ולקבל המלצות על מעצב/ת ובמקביל לקבל ממנו פרטים על אופן העבודה ולוחות זמנים.
3. בחירת צלם - לתמונות בספר תפקיד חשוב, בסוף, כך יזכרו את הילדים. כדאי לפנות לצלם היודע לצלם טוב ובעל מצלמה איכותית ולא להתפשר על הורה שיתנדב לצלם תמונות בינוניות.
4. יום צילומים לילדים - יש להודיע מראש על יום ושעת צילום הכיתות, רצוי שכל הילדים יגיעו בחולצות בית ספר במצב טוב. יש לצלם כל ילד בנפרד, רצוי כל הילדים יצולמו על אותו רקע, אך יש להתייעץ עם מעצב הספר בנודע להעדפותיו ובנוסף יצולמו תמונות מחזור של כל כיתה. ניתן לצלם תמונה אחת רגילה והשנייה שהילדים משתטים בה.
5. יום צילומים למורים - יש להחליט מראש איזה תמונות של מורים יכנסו לספר (כל מורי בית הספר, מורי השכבה בלבד וכדומה), להודיע למורים מראש על הצילומים ולערוך אום במרוכז.
6. בדיקת איכות התמונות - נציג ועד ההורים יעבור עם הצלם על התמונות ובמקרים חריגים בלבד, אם תמונה יצאה באיכות גרועה או מביכה יצולם הילד שוב.
7. החלטה לגבי התוכן הכתוב - נציגי ועדי ההורים יקבלו החלטה לגבי התוכן הכתוב. בדרך כלל נהוג שהילדים כותבים זה על זה חמשירים (מפרגנים בלבד), כל ילד כותב מה הוא הכי יזכור מבית הספר, מה הכי אהב, מה ירצה להיות כשיהיה גדול ועוד שורת ברכה אישית מהמחנכת. רצוי לחלק דפים שבראשם רשום שם הילד ועליהם ייכתב כל הטקסט השייך לאותו ילד, בכדי שניתן יהיה להעביר את החומר בצורה מסודרת למעצב.
8. החלטה על קונספט עיצובי - האם מדפיסים בצד אחד של העמוד או בשני הצדדים, באיזה גודל רוצים את התמונה, האם העיצוב יהיה בנושא מסוים הקשור לעולם התוכן הלימודי או החברתי של הילדים וכדומה.
9. איסוף ברכות - יש לבקש ממנהל/ת בית הספר, הסגן, מחנכי הכיתות בהווה ובעבר לכתוב מספר שורות של מילות פרידה לכיתות השונות ולשכבה כולה.
10. הכנת דפי קשר - יש להכין דפי קשר שיכללו את שם התלמיד, כתובתו, טלפון בבית, טלפון נייד וכתובת מייל. יש להחליט האם פרטים הללו יהיו רשומים ליד תמונתו של כל ילד או בסוף הספר כרשימה אחת.
11. שילוב תמונות מהעבר - ניתן לשלב בספר תמונות מאירועי הכיתה או תמונות מחזור משנים קודמות, יש לבחור את הטובות שבהן ולהקפיד שמופיעים בהן כמה שיותר ילדים.
12. העברת החומרים למעצב - יש להעביר את כל חומרי הספר בצורה מאורגנת ומסודרת למעצב הספר, תמונות לפי כיתות בצירוף שם התלמיד או המורה ליד כל תמונה, ברכות, טקסים וכדומה.
13. קבלת דוגמאות - יש לקבל מהמעצב 2-3 (יש להחליט מראש כמה) דוגמאות לאפשרויות עיצוב ולבחור את המועדפת עליכם.
14. הגהה - יש לעשות הגהה מדוקדקת לפני הדפסה על שמות התלמידים ושאר הטקסטים בכדי לוודא שלא נפלה שום טעות.
15. חשוב שלכל כיתה יהיה נציג אחראי וההחלטות תתקבלנה במשותף ולשביעות רצון כולם.
על מה להקפיד כשבוחרים איפה להסתפר?
הנה מספר דברים שיעידו שבחרתם מספרה טובה:
1. המקום נקי ומסודר.
2. הכלים נכנסים לסטריליזציה מיד בסיום העבודה.
3. החלוקים והמגבות נקיים ולאחר כביסה.
4. השירותים נקיים.
5. לפני פעולות כימיות נעשה אבחון מקצועי של שערכם ע"י הספר.
6. נמסר לכם הסבר מפורט, כולל סכנות ונזקים לפני טיפול חריג בשיער.
7. במספרה נעשה שימוש בחומרים של חברות מוכרות ובאישורי משרד הבריאות.
8. קיים תיק אישי ללקוחות ובו עדכון לגבי סוג הטיפול והתאריך בו הוא התבצע.
9. במספרה נהוגה הקפדה על זמנים, בהורדת מסכות של צבע וגוונים.
10. יש אחריות של הספר הראשי לעבודת שאר הספרים.
11. יחס אדיב.
12. מחיר הוגן.
13. לקוחות קבועים.
הנה מספר דברים שיעידו שבחרתם מספרה טובה:
1. המקום נקי ומסודר.
2. הכלים נכנסים לסטריליזציה מיד בסיום העבודה.
3. החלוקים והמגבות נקיים ולאחר כביסה.
4. השירותים נקיים.
5. לפני פעולות כימיות נעשה אבחון מקצועי של שערכם ע"י הספר.
6. נמסר לכם הסבר מפורט, כולל סכנות ונזקים לפני טיפול חריג בשיער.
7. במספרה נעשה שימוש בחומרים של חברות מוכרות ובאישורי משרד הבריאות.
8. קיים תיק אישי ללקוחות ובו עדכון לגבי סוג הטיפול והתאריך בו הוא התבצע.
9. במספרה נהוגה הקפדה על זמנים, בהורדת מסכות של צבע וגוונים.
10. יש אחריות של הספר הראשי לעבודת שאר הספרים.
11. יחס אדיב.
12. מחיר הוגן.
13. לקוחות קבועים.
איך לתכנן כוננית ספרים?
אלו הדברים שיש לקחת בחשבון בתכנון כוננית ספרים:
1. כמות - עשו סדר בספרים שלכם, כך שתדעו מה הכמות המדוייקת של הספרים עבורם אתם מתכננים את הכוננית. כדאי לעשות גם תת - רשימה ולספור כמה ספרים גדולים יש לכם וכמה קטנים.
2. גישה נוחה - חשוב שניתן יהיה להגיע בקלות ובנוחות אל הספרים. לספרים גדולים יש לתכנן מדף שעומקו 30 ס"מ ומרווח של 35 ס"מ בין המדפים. לספרים קטנים יותר ניתן לתכנן מדף בעומק 20 ס"מ ומרווח של כ-25 ס"מ בין המדפים. מידת הגובה הנכונה היא בדרך כלל עד 1.90, מעבר לכך יהיה צריך להיעזר בסולם כדי להגיע לספרים.
3. חוצצים - את החוצצים המחלקים את הספרייה לטורים כדאי להציב במרווחים שבין 60-80 ס"מ, זאת בהתאם לסגנון הכוננית (עץ, זכוכית וכדומה). כמובן בכל מקרה יש לקחת בחשבון את הפן הבטיחותי.
4. מיקום - חשוב שהכוננית תתוכנן להיות מוצבת במקום שאינו חשוף לשמש ישירה העלולה לפגוע בספרים ולגרום להם לדהות.
5. מיקום הספרים על הכוננית - אם יש חלקים שתוכננו להיות סגורים עם דלת כדאי לאחסן בהם אלבומים וספרים שפחות בשימוש. ספרים קטנים או אהובים במיוחד כדי למקם במקום נגיש ובגובה העין.
אלו הדברים שיש לקחת בחשבון בתכנון כוננית ספרים:
1. כמות - עשו סדר בספרים שלכם, כך שתדעו מה הכמות המדוייקת של הספרים עבורם אתם מתכננים את הכוננית. כדאי לעשות גם תת - רשימה ולספור כמה ספרים גדולים יש לכם וכמה קטנים.
2. גישה נוחה - חשוב שניתן יהיה להגיע בקלות ובנוחות אל הספרים. לספרים גדולים יש לתכנן מדף שעומקו 30 ס"מ ומרווח של 35 ס"מ בין המדפים. לספרים קטנים יותר ניתן לתכנן מדף בעומק 20 ס"מ ומרווח של כ-25 ס"מ בין המדפים. מידת הגובה הנכונה היא בדרך כלל עד 1.90, מעבר לכך יהיה צריך להיעזר בסולם כדי להגיע לספרים.
3. חוצצים - את החוצצים המחלקים את הספרייה לטורים כדאי להציב במרווחים שבין 60-80 ס"מ, זאת בהתאם לסגנון הכוננית (עץ, זכוכית וכדומה). כמובן בכל מקרה יש לקחת בחשבון את הפן הבטיחותי.
4. מיקום - חשוב שהכוננית תתוכנן להיות מוצבת במקום שאינו חשוף לשמש ישירה העלולה לפגוע בספרים ולגרום להם לדהות.
5. מיקום הספרים על הכוננית - אם יש חלקים שתוכננו להיות סגורים עם דלת כדאי לאחסן בהם אלבומים וספרים שפחות בשימוש. ספרים קטנים או אהובים במיוחד כדי למקם במקום נגיש ובגובה העין.
מה לעשות במקרה שספרים נרטבים?
על מנת שלא יווצר עובש על ספרים שנרטבו, מיד כשמגלים זאת, יש לייבש אותם בעזרת מייבש שיער ולהניחם על נייר סופג או מגבת.
בכל פעם שהנייר או המגבת כבר לחים יש להחליפם.
במידה וכבר נוצרו על הספרים כתמי עובש, יש לנקותם רק לאחר שהספרים התייבשו לחלוטין.
על מנת שלא יווצר עובש על ספרים שנרטבו, מיד כשמגלים זאת, יש לייבש אותם בעזרת מייבש שיער ולהניחם על נייר סופג או מגבת.
בכל פעם שהנייר או המגבת כבר לחים יש להחליפם.
במידה וכבר נוצרו על הספרים כתמי עובש, יש לנקותם רק לאחר שהספרים התייבשו לחלוטין.
איזה מקום חינמי ומסקרן אפשר לראות בזיכרון יעקב?
ביקור ב"ספר זכרונות", חנות הספרים הישנים של איתמר לוי, אספן הספרים שמוצא את הזיכרונות של ילדותנו. שותים קפה ומבלים שעות בקריאה ובזיכרונות מספרי ילדות.
הכתובת: רחוב הנדיב 23, זכרון יעקב (בסמוך לסניף הדואר במושבה).
טלפון: 04-6399749
שעות פתיחה: א-ה' 9:00-20:00, יום ו' 9:00-15:00, שבת 10:00-16:00
ביקור ב"ספר זכרונות", חנות הספרים הישנים של איתמר לוי, אספן הספרים שמוצא את הזיכרונות של ילדותנו. שותים קפה ומבלים שעות בקריאה ובזיכרונות מספרי ילדות.
הכתובת: רחוב הנדיב 23, זכרון יעקב (בסמוך לסניף הדואר במושבה).
טלפון: 04-6399749
שעות פתיחה: א-ה' 9:00-20:00, יום ו' 9:00-15:00, שבת 10:00-16:00
האם כדאי לקנות ספר מוזל אך פגום?
אפשרי בהחלט לקנות ספר במחיר מוזל ובידיעה שהוא פגום, אך יש לוודא לפני הרכישה מה הפגם והאם הוא יפגע בקריאת תוכנו המלא של הספר או שהפגם הוא רק אסתטי ואינו פוגם ביכולת ובהנאת הקריאה.
הקפידו לעשות זאת, שכן, על פי רוב, אין אפשרות להחליף או להחזיר מוצרים שנקנו פגומים ביודעין.
אפשרי בהחלט לקנות ספר במחיר מוזל ובידיעה שהוא פגום, אך יש לוודא לפני הרכישה מה הפגם והאם הוא יפגע בקריאת תוכנו המלא של הספר או שהפגם הוא רק אסתטי ואינו פוגם ביכולת ובהנאת הקריאה.
הקפידו לעשות זאת, שכן, על פי רוב, אין אפשרות להחליף או להחזיר מוצרים שנקנו פגומים ביודעין.
איך לשמור על הספרים בספרייה הביתית?
כך תשמרו על הספרים בביתכם:
1. הציבו את הספרייה במקום שאינו חשוף בצורה ישירה לשמש כי היא גורמת לספרים לדהות.
2. רצוי שהספרייה הביתית תמוקם במקום מאוורר ולא בחדר סגור.
3. אחת לכמה חודשים חשוב להסיר אבק מהספרים (כן, להוציא אותם אחד אחד ממקומם ולנגב את האבק).
4. אם נתקלתם בין דפי הספר בחרקים זעירים רססו אותם בחומר דוחה חרקים.
כך תשמרו על הספרים בביתכם:
1. הציבו את הספרייה במקום שאינו חשוף בצורה ישירה לשמש כי היא גורמת לספרים לדהות.
2. רצוי שהספרייה הביתית תמוקם במקום מאוורר ולא בחדר סגור.
3. אחת לכמה חודשים חשוב להסיר אבק מהספרים (כן, להוציא אותם אחד אחד ממקומם ולנגב את האבק).
4. אם נתקלתם בין דפי הספר בחרקים זעירים רססו אותם בחומר דוחה חרקים.
איך לנקות חותמת דיו מספר קריאה?
מגבון לח (מהסוג שמנקה את ישבנו של תינוקכם) יעשה את העבודה.
כל עוד הדיו טרי, יש לקפל את המגבון כך ששטח קטן שלו יהיה במגע עם הנייר. יש לנסות בפינה נסתרת יחסית, לפני שמשפשפים את כל הכתמים.
יש לשפשף בחוזקה ובמהירות, שימו לב, לא חזק מדי, כי המגבון ספוג בכימיקלים ולח מאוד וזה עלול לקרוע את הדף!
בהצלחה.
מגבון לח (מהסוג שמנקה את ישבנו של תינוקכם) יעשה את העבודה.
כל עוד הדיו טרי, יש לקפל את המגבון כך ששטח קטן שלו יהיה במגע עם הנייר. יש לנסות בפינה נסתרת יחסית, לפני שמשפשפים את כל הכתמים.
יש לשפשף בחוזקה ובמהירות, שימו לב, לא חזק מדי, כי המגבון ספוג בכימיקלים ולח מאוד וזה עלול לקרוע את הדף!
בהצלחה.
איך לצמצם את צריכת זמן הטלוויזיה של ילדי?
כדי לעודד את הילדים להקטנת זמן הטלוויזיה שלהם עשו כך:
עודדו את הילדים להירשם לחוגי ספורט, תחביב וכדומה.
רישמו את הילדים ללימוד נגינה.
עודדו ילד לקרוא ספרים והירשמו לספריה.
פתחו אצל ילדיכם את יכולת היצירה העצמית.
כל העיסוקים הללו ממילא לא יותירו זמן רב לטלוויזיה ויקטינו את העניין בה. כך תוכלו להגביל את הצפיה בטלויזיה, לשעה וחצי ביום או שתי תוכניות טלוויזיה בלבד.
כדי לעודד את הילדים להקטנת זמן הטלוויזיה שלהם עשו כך:
עודדו את הילדים להירשם לחוגי ספורט, תחביב וכדומה.
רישמו את הילדים ללימוד נגינה.
עודדו ילד לקרוא ספרים והירשמו לספריה.
פתחו אצל ילדיכם את יכולת היצירה העצמית.
כל העיסוקים הללו ממילא לא יותירו זמן רב לטלוויזיה ויקטינו את העניין בה. כך תוכלו להגביל את הצפיה בטלויזיה, לשעה וחצי ביום או שתי תוכניות טלוויזיה בלבד.
איך לבחור ספר ומספרה?
הנה 3 דרכים לבחירת ספר ומספרה:
1. קבלת חוות דעת מאחרים - כדאי לשאול חברים וחברות קרובים, במיוחד כאלה עם סוג שיער דומה לשלכם היכן הם מסתפרים והאם הם מרוצים.
2. השוואות מחירים - כדאי לערוך השוואת מחירים בין מספר מספרות ולבחור כזו שאינה מפקיעה מחירים.
3. קבלת מידע ברשת - דרך פורומים וקבוצות דיון באינטרנט ניתן לקבל המלצות על ספרים ומספרות.
הנה 3 דרכים לבחירת ספר ומספרה:
1. קבלת חוות דעת מאחרים - כדאי לשאול חברים וחברות קרובים, במיוחד כאלה עם סוג שיער דומה לשלכם היכן הם מסתפרים והאם הם מרוצים.
2. השוואות מחירים - כדאי לערוך השוואת מחירים בין מספר מספרות ולבחור כזו שאינה מפקיעה מחירים.
3. קבלת מידע ברשת - דרך פורומים וקבוצות דיון באינטרנט ניתן לקבל המלצות על ספרים ומספרות.
איך לסדר את הספרים בבית?
הנה כמה כללים ורעיונות לסידור ספרים בבית:
1. הנחת הספרים על מדפים פתוחים.
2. הנחת הספרים בגובה נגיש ונוח.
3. הנחת חפצי נוי שונים בין שורות הספרים בכדי ליצור אווירה ביתית ונעימה.
4. הנחת קבוצות ספרים בערימה זה על גבי זה במקום זה ליד זה, מראה השובר את הרצף ונותן עניין.
הנה כמה כללים ורעיונות לסידור ספרים בבית:
1. הנחת הספרים על מדפים פתוחים.
2. הנחת הספרים בגובה נגיש ונוח.
3. הנחת חפצי נוי שונים בין שורות הספרים בכדי ליצור אווירה ביתית ונעימה.
4. הנחת קבוצות ספרים בערימה זה על גבי זה במקום זה ליד זה, מראה השובר את הרצף ונותן עניין.
במה מועילה קריאת ספרים?
הנה מספר סיבות שכדאי בגללן לקרוא ספרים:
- הנאה
- פיתוח השפה על גווניה השונים
- העשרת אוצר המילים
- סיפוק של סקרנות ועניין
- הרחבת אופקים
- מאפשר היכרות עם רגשות ומחשבות של אנשים שונים
- מאפשר חוויה של שהות בזמן ומקום שאינו קשור ליום יום
הנה מספר סיבות שכדאי בגללן לקרוא ספרים:
- הנאה
- פיתוח השפה על גווניה השונים
- העשרת אוצר המילים
- סיפוק של סקרנות ועניין
- הרחבת אופקים
- מאפשר היכרות עם רגשות ומחשבות של אנשים שונים
- מאפשר חוויה של שהות בזמן ומקום שאינו קשור ליום יום
איפה ניתן לקנות ספרים במחירים זולים במיוחד?
בימי שלישי הראשונים בחודשי מרס, יוני, ספטמבר ודצמבר מהשעה 9:00 בבוקר, נערכת בספריית בית אריאלה (שד' שאול המלך 25, ת"א) מכירת חיסול לעודפי ספרים שרובם במצב טוב וחלקם אף חדשים.
המחירים נמוכים בהרבה מכל מבצע שבדרך כלל ניתן למצוא.
בימי שלישי הראשונים בחודשי מרס, יוני, ספטמבר ודצמבר מהשעה 9:00 בבוקר, נערכת בספריית בית אריאלה (שד' שאול המלך 25, ת"א) מכירת חיסול לעודפי ספרים שרובם במצב טוב וחלקם אף חדשים.
המחירים נמוכים בהרבה מכל מבצע שבדרך כלל ניתן למצוא.