שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
אילו מסרים להעביר לילדים בנושא תזונה?
אלו המסרים שמומלץ להעביר לילדים בנושא תזונה נכונה:
1. הרגילו את הילד לקבוע - אל תתערבו לילד בכמות האוכל שלו, מאחר והדבר פוגע ביכולת הויסות העצמית שלו ובעתיד אף עלולה לגרום להפרעות אכילה (לדוגמא שהילד ימצא זמן מקום וזמן שלא רואים אותו ואז יאכל). נסו להמנע לחלוטין מהמשפט "אל תאכל יותר מדי".
2. הרחיקו את הדיאטה מעולמם - נסו לא לערב את הילדים יותר מדי בענייני דיאטה ושימו את הדגש על תזונה נכונה. אם אתם נמנעים מדבר מה שהם אוכלים רק כי הוא משמין, תוכלו להסביר להם שכרגע אתם מלאים ואינכם רוצים להעמיס על הקיבה דברים מיותרים.
3. הדגישו את חשיבותו של המזון הבריא - הסבירו לילדים עד כמה חשוב המזון בריא לגוף שלנו. לגבי ג'אנק פוד, הסבירו להם שלעיתים יש מזונות מאד טעימים, אך כשצורכים אותם בכמויות גדולות הן מזיקות לגוף.
4. אל תשתמשו באוכל כבפרס - לא על אכילה יפה ולא כתגמול על התנהגות אחרת. העבירו את המסר שאוכל חיוני לגוף שלנו, אפשר להנות ממנו ואפשר לבחור איך לאכול אוכל בריא.
אלו המסרים שמומלץ להעביר לילדים בנושא תזונה נכונה:
1. הרגילו את הילד לקבוע - אל תתערבו לילד בכמות האוכל שלו, מאחר והדבר פוגע ביכולת הויסות העצמית שלו ובעתיד אף עלולה לגרום להפרעות אכילה (לדוגמא שהילד ימצא זמן מקום וזמן שלא רואים אותו ואז יאכל). נסו להמנע לחלוטין מהמשפט "אל תאכל יותר מדי".
2. הרחיקו את הדיאטה מעולמם - נסו לא לערב את הילדים יותר מדי בענייני דיאטה ושימו את הדגש על תזונה נכונה. אם אתם נמנעים מדבר מה שהם אוכלים רק כי הוא משמין, תוכלו להסביר להם שכרגע אתם מלאים ואינכם רוצים להעמיס על הקיבה דברים מיותרים.
3. הדגישו את חשיבותו של המזון הבריא - הסבירו לילדים עד כמה חשוב המזון בריא לגוף שלנו. לגבי ג'אנק פוד, הסבירו להם שלעיתים יש מזונות מאד טעימים, אך כשצורכים אותם בכמויות גדולות הן מזיקות לגוף.
4. אל תשתמשו באוכל כבפרס - לא על אכילה יפה ולא כתגמול על התנהגות אחרת. העבירו את המסר שאוכל חיוני לגוף שלנו, אפשר להנות ממנו ואפשר לבחור איך לאכול אוכל בריא.
על מה להקפיד כשמקריאים סיפור לילדים?
הנה 5 כללים חשובים בהקראת סיפור לילדים:
1. יש לתת לילדים ליהנות מהחריזה והפזמון ולכן כדאי להקפיד על קריאה שוטפת ולהשתדל לא לעצור יותר מדי. על הרעיונות בסיפור ניתן לדבר כשהוא מסתיים.
2. ספרים לפעוטות אלו ספרים הפונים אל החושים ע"י צבעים וצליל המילים. הילד יטמיע זאת אם בזמן ההקשבה לסיפור או בשלב מאוחר יותר.
3. חשוב שהספרים יהיו נגישים ונראים. יש לסדרם על מדף בגובה שהילד יכול להגיע אליהם, לראותם ולבחור בעצמו, לקחת, לגעת, לדפדף ולהכיר את הספר גם בעצמו ולא רק מהקראה. חשוב לא להניח את הספרים בערמה או בארגז שהנגישות אליו קשה.
4. יש להקשיב לילד כשמקריאים לו סיפור ובמידה והוא מבקש לחזור אחורה או לדלג קדימה כדאי לאפשר לו, בסופו של דבר חשובה ההנאה שלו.
5. כדאי לוודא שהילד שומר על קשר עם לשון הסיפור ושהיא ברורה לו. לדוגמה - חזרה על הברות אחרונות ומקצבים. חשוב שהספר ישלב בין חוויה והנאה ללשון המעשירה במילים ובפתגמים. כאשר השלד הלשוני מוכר הילד יזהה את ההתרחשות ויוכל להבין גם מתוך ההקשר ובעזרת האיורים.
הנה 5 כללים חשובים בהקראת סיפור לילדים:
1. יש לתת לילדים ליהנות מהחריזה והפזמון ולכן כדאי להקפיד על קריאה שוטפת ולהשתדל לא לעצור יותר מדי. על הרעיונות בסיפור ניתן לדבר כשהוא מסתיים.
2. ספרים לפעוטות אלו ספרים הפונים אל החושים ע"י צבעים וצליל המילים. הילד יטמיע זאת אם בזמן ההקשבה לסיפור או בשלב מאוחר יותר.
3. חשוב שהספרים יהיו נגישים ונראים. יש לסדרם על מדף בגובה שהילד יכול להגיע אליהם, לראותם ולבחור בעצמו, לקחת, לגעת, לדפדף ולהכיר את הספר גם בעצמו ולא רק מהקראה. חשוב לא להניח את הספרים בערמה או בארגז שהנגישות אליו קשה.
4. יש להקשיב לילד כשמקריאים לו סיפור ובמידה והוא מבקש לחזור אחורה או לדלג קדימה כדאי לאפשר לו, בסופו של דבר חשובה ההנאה שלו.
5. כדאי לוודא שהילד שומר על קשר עם לשון הסיפור ושהיא ברורה לו. לדוגמה - חזרה על הברות אחרונות ומקצבים. חשוב שהספר ישלב בין חוויה והנאה ללשון המעשירה במילים ובפתגמים. כאשר השלד הלשוני מוכר הילד יזהה את ההתרחשות ויוכל להבין גם מתוך ההקשר ובעזרת האיורים.
מה לעשות כשפעוט נתקף בהתקף זעם כי לא קיבל משהו?
כך כדאי להגיב כפעט נתקף בהתקף זעם:
1. ראשית, אל תגיבו מיד - תנו לו 2-3 דקות כיוון שלעתים העניין יירגע עוד לפני שיתפתח. נסו מראש למנוע מצבים המועדים להתפרצויות כאלה.
2. אם אינכם בבית אל תאיימו ב"אם לא תפסיק אנחנו נלך.." - עדיף פשוט לקום וללכת איתם ורצוי בלי לדבר הרבה ובלי להיענות לצרחות נוספות.
3. אם אתם בבית - הכניסו אותו לחדרו להירגע ואל תירתעו מהצרחות שמעבר לדלת, כשאחת לחמש דקות אתם נכנסים ושואלים בטון ענייני ושליו אם הוא נרגע - אם כן, קבלו אותו לזרועותיכם ותנו לו חיזוק על הרוגע והחזרה אליכם, תוך הרגעה ומילות חיזוק להתנהגות הטובה.
4. נסו לגוון את התגובות ולא להיות אוטומטיים כי תגובות קבועות אינן טובות כאן, אל תקחו ללב ולא אישית את ההתפרצויות ואל תתפרצו ותצרחו גם אתם אלא טפלו במשבר בצורה שקולה.
5. נסו גם לכבד אותו ולא למנוע ממנו באופן קבוע דברים אלא לחנכו שהוא לא משיג אותם בהתפרצויות זעם אלא בדרכים נעימות.
6. זכרו גם לעודד בצורת חיזוקים חיוביים התנהגויות הפוכות להתפרצויות הזעם הקשות הללו - דווקא אלה יעשו את החינוך מוצלח יותר ועל דרך החיוב.
7. שימו לב שלעיתים נובעות ההתפרצויות הללו, במידה והן חוזרות על עצמן פעמים רבות, מאוצר מילים דל וחוסר יכולת של הילד לבטא את עצמו או לעשות דברים שהוא רוצה וחושב שהוא יכול. במקרים כאלה, תוכלו לסייע לילד לבטא את עצמו על ידי נתינת ביטוי מילולי למה שהוא מנסה לבטא ("אני רואה שזה לא נעים לך. דווקא כדאי לך. כולם נהנים. אתה לא רוצה?") ובכך לסייע לו לבטא את רגשותיו ורצונותיו.
8. מאד חשוב - לאחר שהתפרץ ונרגע - קבלו אותו אליכם, חבקו, הרגיעו במילים מבינות ותנו לו תמיכה.
כך כדאי להגיב כפעט נתקף בהתקף זעם:
1. ראשית, אל תגיבו מיד - תנו לו 2-3 דקות כיוון שלעתים העניין יירגע עוד לפני שיתפתח. נסו מראש למנוע מצבים המועדים להתפרצויות כאלה.
2. אם אינכם בבית אל תאיימו ב"אם לא תפסיק אנחנו נלך.." - עדיף פשוט לקום וללכת איתם ורצוי בלי לדבר הרבה ובלי להיענות לצרחות נוספות.
3. אם אתם בבית - הכניסו אותו לחדרו להירגע ואל תירתעו מהצרחות שמעבר לדלת, כשאחת לחמש דקות אתם נכנסים ושואלים בטון ענייני ושליו אם הוא נרגע - אם כן, קבלו אותו לזרועותיכם ותנו לו חיזוק על הרוגע והחזרה אליכם, תוך הרגעה ומילות חיזוק להתנהגות הטובה.
4. נסו לגוון את התגובות ולא להיות אוטומטיים כי תגובות קבועות אינן טובות כאן, אל תקחו ללב ולא אישית את ההתפרצויות ואל תתפרצו ותצרחו גם אתם אלא טפלו במשבר בצורה שקולה.
5. נסו גם לכבד אותו ולא למנוע ממנו באופן קבוע דברים אלא לחנכו שהוא לא משיג אותם בהתפרצויות זעם אלא בדרכים נעימות.
6. זכרו גם לעודד בצורת חיזוקים חיוביים התנהגויות הפוכות להתפרצויות הזעם הקשות הללו - דווקא אלה יעשו את החינוך מוצלח יותר ועל דרך החיוב.
7. שימו לב שלעיתים נובעות ההתפרצויות הללו, במידה והן חוזרות על עצמן פעמים רבות, מאוצר מילים דל וחוסר יכולת של הילד לבטא את עצמו או לעשות דברים שהוא רוצה וחושב שהוא יכול. במקרים כאלה, תוכלו לסייע לילד לבטא את עצמו על ידי נתינת ביטוי מילולי למה שהוא מנסה לבטא ("אני רואה שזה לא נעים לך. דווקא כדאי לך. כולם נהנים. אתה לא רוצה?") ובכך לסייע לו לבטא את רגשותיו ורצונותיו.
8. מאד חשוב - לאחר שהתפרץ ונרגע - קבלו אותו אליכם, חבקו, הרגיעו במילים מבינות ותנו לו תמיכה.
איך לבחור נעלי צעד ראשון לילדי הפעוט?
ברכישת נעליים למבוגרים אנו מחפשים בדרך כלל עמידות לאורך זמן ואיכות יצור, מה שמוביל בדרך כלל למותגים מובילים ונחשבים. נעליים לילדים הן לתקופות קצרות ולכן מרכיבים אלה פחות חשובים.
בבחירת נעליים לילדים חשובים הדברים הללו:
1. שיאחזו היטב את החלק הקדמי של הרגל ואת הקרסול (מה שיאפשר לילד לעמוד ולצעוד בהן ביציבות - תנו לו לנסות בחנות!)
2. שתהיינה מתאימות לגודל הרגל שלו ושאצבעותיו לא יהיו מקופלות בתוך הנעליים.
3. במידה והנעל נסגרת בעזרת סקוץ' הוא נסגר היטב ותפור טוב.
4. חשוב שהסוליה גמישה וקלה ושהנעליים לא כבדות מדי.
5. וודאו שהנעל עשויה חומרים טבעיים, כך שכפות רגליו של הפעוט לא תתמלאנה בזיעה.
ברכישת נעליים למבוגרים אנו מחפשים בדרך כלל עמידות לאורך זמן ואיכות יצור, מה שמוביל בדרך כלל למותגים מובילים ונחשבים. נעליים לילדים הן לתקופות קצרות ולכן מרכיבים אלה פחות חשובים.
בבחירת נעליים לילדים חשובים הדברים הללו:
1. שיאחזו היטב את החלק הקדמי של הרגל ואת הקרסול (מה שיאפשר לילד לעמוד ולצעוד בהן ביציבות - תנו לו לנסות בחנות!)
2. שתהיינה מתאימות לגודל הרגל שלו ושאצבעותיו לא יהיו מקופלות בתוך הנעליים.
3. במידה והנעל נסגרת בעזרת סקוץ' הוא נסגר היטב ותפור טוב.
4. חשוב שהסוליה גמישה וקלה ושהנעליים לא כבדות מדי.
5. וודאו שהנעל עשויה חומרים טבעיים, כך שכפות רגליו של הפעוט לא תתמלאנה בזיעה.
פעוטות
על מה חשוב להקפיד בחינוך ילד בשנה השניה לחייו?
כשילד בן שנתיים מתנגד לכם, קודם כל הכירו בכך שזה לא מכוון נגדכם אלא שלב בהתפתחות ושלב טבעי ונורמלי. בכל מקרה כדאי לעשות כך:
1. התחילו להציב גבולות אך עשו זאת בנושאים חשובים (בטחונו של הילד, בריאותו ופגיעה באחרים) ולא בכל נושא.
2. למול אלה יש לעודדו לעצמאות בכל נושא שלא מסכן אותו.
3. כדאי להמעיט באיסורים ולהעדיף הזזה של הילד מכל מקום מסוכן או בלתי רצוי או להציע חלופות רצויות, תוך נתינת ביטוי מילולי לסכנה ("חשמל זה מסוכן. בוא נלך לכאן").
4. יש להמעיט מאד בטלוויזיה.
כשילד בן שנתיים מתנגד לכם, קודם כל הכירו בכך שזה לא מכוון נגדכם אלא שלב בהתפתחות ושלב טבעי ונורמלי. בכל מקרה כדאי לעשות כך:
1. התחילו להציב גבולות אך עשו זאת בנושאים חשובים (בטחונו של הילד, בריאותו ופגיעה באחרים) ולא בכל נושא.
2. למול אלה יש לעודדו לעצמאות בכל נושא שלא מסכן אותו.
3. כדאי להמעיט באיסורים ולהעדיף הזזה של הילד מכל מקום מסוכן או בלתי רצוי או להציע חלופות רצויות, תוך נתינת ביטוי מילולי לסכנה ("חשמל זה מסוכן. בוא נלך לכאן").
4. יש להמעיט מאד בטלוויזיה.
איך להקל על גמילה מחיתולים?
הנה 6 טיפים שיעזרו לכם בתהליך גמילת ילדכם מחיתולים:
1. הרגלי אכילה נכונים כבר מגיל ינקות - שתיית מים ותזונה עשירה בירקות ופירות.
2. הקשיבו לילד ולצרכיו - אם הוא מסרב לשבת על האסלה, אפשרו לו לשבת על הסיר.
3. הרגלים קבועים - כדאי להרגיל את הילד לשבת באופן קבוע בשירותים אחרי ארוחת הערב או הצהריים למספר דקות.
4. התמודדות עם עצירות - במקרה שכזה כדאי לפנות לרופא ילדים על מנת לקבל מרככי צואה. לעתים ישנה גם בעיה של פיסורה שאז היציאות מלוות בכאבים עזים, מה שגורם לילד להתאפק.
6. אווירה טובה - שימו לב שאין מתח ולחץ סביב נושא הגמילה. ככלל, כל לחץ, גם בין ההורים עלול להפריע לתהליך.
5. הגמילה נכשלת - במקרה זה התייעצו עם איש מקצוע מתחומי הליווי ההורי ועד רופא ילדים.
הנה 6 טיפים שיעזרו לכם בתהליך גמילת ילדכם מחיתולים:
1. הרגלי אכילה נכונים כבר מגיל ינקות - שתיית מים ותזונה עשירה בירקות ופירות.
2. הקשיבו לילד ולצרכיו - אם הוא מסרב לשבת על האסלה, אפשרו לו לשבת על הסיר.
3. הרגלים קבועים - כדאי להרגיל את הילד לשבת באופן קבוע בשירותים אחרי ארוחת הערב או הצהריים למספר דקות.
4. התמודדות עם עצירות - במקרה שכזה כדאי לפנות לרופא ילדים על מנת לקבל מרככי צואה. לעתים ישנה גם בעיה של פיסורה שאז היציאות מלוות בכאבים עזים, מה שגורם לילד להתאפק.
6. אווירה טובה - שימו לב שאין מתח ולחץ סביב נושא הגמילה. ככלל, כל לחץ, גם בין ההורים עלול להפריע לתהליך.
5. הגמילה נכשלת - במקרה זה התייעצו עם איש מקצוע מתחומי הליווי ההורי ועד רופא ילדים.
למה כדאי למנוע מתינוקות ופעוטות לצפות בטלוויזיה?
כדאי למנוע מתינוקות ופעוטות מתחת לגיל שנתיים לצפות בטלוויזיה מהסיבות הבאות:
1. עיכוב ברכישת השפה - השפה מתפתחת בעיקר עקב שיחה איכותית ורבה בין הילד להוריו, צפייה בטלוויזיה מצמצמת משמעותית אפשרות זו.
2. פגיעה בזיכרון - לטווח הארוך עלולה צפייה מרובה בטלוויזיה בגילאים אלה לפגוע ביכולת של הבנת הנקרא והזיכרון של הילד.
3. השפעה שלילית על הריכוז - ישנו קשר שנבדק מחקרית בין צפייה בגילאים הצעירים בטלוויזיה לבין הפרעות קשב וריכוז בשלב מאוחר יותר, בבית הספר.
4. שינוי במבנה המוח - לפי מחקר שנערך ביפן צפייה ממושכת בטלוויזיה בגיל הצעיר גורמת לאונה הפרונטלית, זו הקשורה ליכולות אינלקטואליות, להיות קטנה יותר.
5. סיוטים בלילה - צפייה מרובה בטלוויזיה גורמת לפחות שעות שינה, יקיצות מרובות ויותר סיוטים בלילה.
כדאי למנוע מתינוקות ופעוטות מתחת לגיל שנתיים לצפות בטלוויזיה מהסיבות הבאות:
1. עיכוב ברכישת השפה - השפה מתפתחת בעיקר עקב שיחה איכותית ורבה בין הילד להוריו, צפייה בטלוויזיה מצמצמת משמעותית אפשרות זו.
2. פגיעה בזיכרון - לטווח הארוך עלולה צפייה מרובה בטלוויזיה בגילאים אלה לפגוע ביכולת של הבנת הנקרא והזיכרון של הילד.
3. השפעה שלילית על הריכוז - ישנו קשר שנבדק מחקרית בין צפייה בגילאים הצעירים בטלוויזיה לבין הפרעות קשב וריכוז בשלב מאוחר יותר, בבית הספר.
4. שינוי במבנה המוח - לפי מחקר שנערך ביפן צפייה ממושכת בטלוויזיה בגיל הצעיר גורמת לאונה הפרונטלית, זו הקשורה ליכולות אינלקטואליות, להיות קטנה יותר.
5. סיוטים בלילה - צפייה מרובה בטלוויזיה גורמת לפחות שעות שינה, יקיצות מרובות ויותר סיוטים בלילה.
מהם כללי הבטיחות בבריכה ללא מציל?
לפי ארגון "בטרם" אלו כללי הבטיחות שיש לנקוט בבריכה ללא מציל:
1. אין לנתק קשר עין עם הילד. חייבים תמיד להיות בקרבת מקום - בין אם הילד נצא בתוך המים ובין אם הא משחק על שפת הברכה.
2. יש להתפנות מכל שאר העיסוקים בשעה שהילד בתוך המים או ליד הבריכה.
3. קורס שחייה לפעוטות לא מקנה יכולת הישרדות במים ואינו מהווה תחליף להשגחה צמודה.
4. יש למנוע גישה לבריכה שלא בזמן רחצה.
5. גם בריכה לפעוטות עלוה להיות מסוכנת. כבר היו בעבר מקרי טביעה במים שעומקם כמה עשרות ס"מ.
לפי ארגון "בטרם" אלו כללי הבטיחות שיש לנקוט בבריכה ללא מציל:
1. אין לנתק קשר עין עם הילד. חייבים תמיד להיות בקרבת מקום - בין אם הילד נצא בתוך המים ובין אם הא משחק על שפת הברכה.
2. יש להתפנות מכל שאר העיסוקים בשעה שהילד בתוך המים או ליד הבריכה.
3. קורס שחייה לפעוטות לא מקנה יכולת הישרדות במים ואינו מהווה תחליף להשגחה צמודה.
4. יש למנוע גישה לבריכה שלא בזמן רחצה.
5. גם בריכה לפעוטות עלוה להיות מסוכנת. כבר היו בעבר מקרי טביעה במים שעומקם כמה עשרות ס"מ.
מה לעשות כשפעוט משחק לבד ולא עם חברים?
הטוב ביותר שתוכלו לעשות הוא לנהוג בילד בסובלנות ואמפטיה ובכך לפתח תכונות אלה אצלו ולרסן את התוקפנות הטבעית שלו. ילדכם נמצא עדיין, כפי הנראה, בשלב שבו הוא עדיין מרוכז בעצמו ובמשחקיו.
בזמן כלשהו בשנה השלישית לחייהם, מתחילים הפעוטות את השלב החברתי בהתפתחותם, שלב בו הם מתחילים לשחק ביחד ובתיאום (בעבר שיחקו זה ליד זה ועתה - זה עם זה). לגיל זה אופייניים משחקי "כאילו" - רופא, בנאי, טבח וכדומה - המפתחים כישורים חברתיים ודמיון, ומשחקים מורכבים ומבוססי שיתוף והדדיות.
על אף שלרוב מתחיל השינוי בגיל שנתיים, חשוב לזכור שלכל ילד קצב התפתחות משלו.
בכל מקרה, חשוב לדעת שעד גיל 5 אמורה התוקפנות וההתרכזות של הילד בעצמו, להתחיל להיעלם, לטובת התנהגות חברתית ואמפטית שמאופיינת, בין השאר, בתוקפנות ההולכת ומתרסנת ובגילויי רגישות לכאב של ילד או אדם אחר.
מגיל 6 מומלץ לעודד אותם להשתתף בחוגי יצירה וספורט - שם יפגשו חברים בגילם, להזמין חברים אליכם ולתאם שילדכם יוזמן אליהם ולהזמין חבר איתו לטיול שבת או להליכה לקניון.
מעבר לכך, כדי לאפשר לו לתפוס מקום בין חבריו, חשוב לחזק את הבטחון של הילד בערכו (מחמאות רבותי, מחמאות! - תנו לו משימות וחזקו את ביצועיו במילויין) וביכולתו להתמודד עם קשיים בעצמו - אל תעזרו לו בכל החלטה וביצוע משימה - הוא יכול לבד!
הטוב ביותר שתוכלו לעשות הוא לנהוג בילד בסובלנות ואמפטיה ובכך לפתח תכונות אלה אצלו ולרסן את התוקפנות הטבעית שלו. ילדכם נמצא עדיין, כפי הנראה, בשלב שבו הוא עדיין מרוכז בעצמו ובמשחקיו.
בזמן כלשהו בשנה השלישית לחייהם, מתחילים הפעוטות את השלב החברתי בהתפתחותם, שלב בו הם מתחילים לשחק ביחד ובתיאום (בעבר שיחקו זה ליד זה ועתה - זה עם זה). לגיל זה אופייניים משחקי "כאילו" - רופא, בנאי, טבח וכדומה - המפתחים כישורים חברתיים ודמיון, ומשחקים מורכבים ומבוססי שיתוף והדדיות.
על אף שלרוב מתחיל השינוי בגיל שנתיים, חשוב לזכור שלכל ילד קצב התפתחות משלו.
בכל מקרה, חשוב לדעת שעד גיל 5 אמורה התוקפנות וההתרכזות של הילד בעצמו, להתחיל להיעלם, לטובת התנהגות חברתית ואמפטית שמאופיינת, בין השאר, בתוקפנות ההולכת ומתרסנת ובגילויי רגישות לכאב של ילד או אדם אחר.
מגיל 6 מומלץ לעודד אותם להשתתף בחוגי יצירה וספורט - שם יפגשו חברים בגילם, להזמין חברים אליכם ולתאם שילדכם יוזמן אליהם ולהזמין חבר איתו לטיול שבת או להליכה לקניון.
מעבר לכך, כדי לאפשר לו לתפוס מקום בין חבריו, חשוב לחזק את הבטחון של הילד בערכו (מחמאות רבותי, מחמאות! - תנו לו משימות וחזקו את ביצועיו במילויין) וביכולתו להתמודד עם קשיים בעצמו - אל תעזרו לו בכל החלטה וביצוע משימה - הוא יכול לבד!
איך לבחור משקפיים לפעוטות?
אלו הדברים שיש להקפיד עליהם בבחירת משקפיים לפעוטות:
1. מסגרת קלה
2. מסגרת שיש בה גשר אורתופדי המפחית את הלחץ באיזור האף
3. מסגרת בעלת אזניות סילקון גמישות המונעות את נפילת המשקפיים או תזוזתם בזמן פעילות
4. משקפיים בעלי מוטות גמישים שיאפשרו שינויים במידת הצורך
5. יש להקפיד שמסגרת המשקפיים תכסה את כל העין (מעל לגבות), כך שהילד לא ירגיל את עצמו להסתכל מתחת או מעל המסגרת
6. הקשיבו להעדפת הילד ושימו לב מה הכי נוח לו
7. רכשו זוג משקפיים נוסף ליתר בטחון למקרים של אבידה או נזק בלתי הפיך
8. בחרו עדשות שאינן מזכוכית אלא מפלסטיק קשיח, כדי לא יהיו כבדות ולא שבירות
9. משקפיים צבעוניות המתאימות לגיל הילד ולאופיו יגרמו לו לרצות להרכיבן יותר
אלו הדברים שיש להקפיד עליהם בבחירת משקפיים לפעוטות:
1. מסגרת קלה
2. מסגרת שיש בה גשר אורתופדי המפחית את הלחץ באיזור האף
3. מסגרת בעלת אזניות סילקון גמישות המונעות את נפילת המשקפיים או תזוזתם בזמן פעילות
4. משקפיים בעלי מוטות גמישים שיאפשרו שינויים במידת הצורך
5. יש להקפיד שמסגרת המשקפיים תכסה את כל העין (מעל לגבות), כך שהילד לא ירגיל את עצמו להסתכל מתחת או מעל המסגרת
6. הקשיבו להעדפת הילד ושימו לב מה הכי נוח לו
7. רכשו זוג משקפיים נוסף ליתר בטחון למקרים של אבידה או נזק בלתי הפיך
8. בחרו עדשות שאינן מזכוכית אלא מפלסטיק קשיח, כדי לא יהיו כבדות ולא שבירות
9. משקפיים צבעוניות המתאימות לגיל הילד ולאופיו יגרמו לו לרצות להרכיבן יותר
איך אדע שילדי מוכן לגמילה מחיתולים?
הנה מספר קריטריונים המצביעים על מוכנות הילד לגמילה מחיתולים, לפי חלוקה שעשה הפסיכולוג הקליני ברוך קושניר ממרפאת ד"ר ברוך קושניר לטיפול בהרטבת לילה וחרדת אסלה:
1. כאשר המוטוריקה הגסה של הילד ברמה טובה, משמע, הילד יכול לגשת לשרותים, להרים את מושב האסלה, להתישב עליה בכוחות עצמו וכו.
2. כאשר המוטוריקה העדינה של הילד מספיק מפותחת, משמע, הוא מסוגל להוריד לבד את מכנסיו, לפתוח כפתור או רוכסן וכו.
3. מסוגלות קוגנטיבית - כאשר הילד קולט היכן עושים את הצרכים ומסוגל לחקות התנהגויות של מבוגרים.
4. מוכנות מנטלית - כאשר לילד יש שליטה בשפה והוא מסוגל להבין את מה שנאמר לו.
5. כאשר הילד מוכן מבחינה רגשית והוא מבטא את רצונו לעצמאות ושליטה.
6. התפתחות מילולית - כאשר הילד מודיע שהוא עשה את צרכיו ואומר מפורשות שהוא רוצה ללכת לשרותים ולהפרד מהחיתול, כמו הגדולים.
הנה מספר קריטריונים המצביעים על מוכנות הילד לגמילה מחיתולים, לפי חלוקה שעשה הפסיכולוג הקליני ברוך קושניר ממרפאת ד"ר ברוך קושניר לטיפול בהרטבת לילה וחרדת אסלה:
1. כאשר המוטוריקה הגסה של הילד ברמה טובה, משמע, הילד יכול לגשת לשרותים, להרים את מושב האסלה, להתישב עליה בכוחות עצמו וכו.
2. כאשר המוטוריקה העדינה של הילד מספיק מפותחת, משמע, הוא מסוגל להוריד לבד את מכנסיו, לפתוח כפתור או רוכסן וכו.
3. מסוגלות קוגנטיבית - כאשר הילד קולט היכן עושים את הצרכים ומסוגל לחקות התנהגויות של מבוגרים.
4. מוכנות מנטלית - כאשר לילד יש שליטה בשפה והוא מסוגל להבין את מה שנאמר לו.
5. כאשר הילד מוכן מבחינה רגשית והוא מבטא את רצונו לעצמאות ושליטה.
6. התפתחות מילולית - כאשר הילד מודיע שהוא עשה את צרכיו ואומר מפורשות שהוא רוצה ללכת לשרותים ולהפרד מהחיתול, כמו הגדולים.
איך להגיב כשלפעוט יש התקף זעם?
התקפי זעם אצל ילדים ופעוטות יכולים להוציא גם את ההורים הרגועים ביותר משלוותם ולמרות זאת מוטב כי תנהגו באיפוק ובשליטה עצמית, כדי שילדכם ירגיש מוגן ונתמך. טוב תעשו אם תגיבו כך:
1. אל תתרחקו מהילד כדי שלא ירגיש נעזב ונטוש בנוסף לסערת הרגשות שגם כך מתחוללת אצלו.
2. הרחיקו מהילד חפצים העלולים לפגוע בו בזמן ה"התקף".
3. שמרו על קור רוח ושלווה, אל תרימו את הקול.
4. הימנעו מלכעוס על הילד, כעס רק יחמיר את המצב.
5. אל תסכימו לתת לו את מבוקשו רק "כדי שירגע", מאחר וכך הוא ילמד שהוא משיג את מבוקשו ע"י התפרצויות אלה.
6. בחלוף הסערה, דברו עם ילדכם בצורה רגועה ולא שיפוטית, הסבירו לו בקצרה שישנן דרכים אחרות לפתור בעיות תוך מתן דוגמאות מעטות ותנו אמפטיה לרגשותיו.
התקפי זעם אצל ילדים ופעוטות יכולים להוציא גם את ההורים הרגועים ביותר משלוותם ולמרות זאת מוטב כי תנהגו באיפוק ובשליטה עצמית, כדי שילדכם ירגיש מוגן ונתמך. טוב תעשו אם תגיבו כך:
1. אל תתרחקו מהילד כדי שלא ירגיש נעזב ונטוש בנוסף לסערת הרגשות שגם כך מתחוללת אצלו.
2. הרחיקו מהילד חפצים העלולים לפגוע בו בזמן ה"התקף".
3. שמרו על קור רוח ושלווה, אל תרימו את הקול.
4. הימנעו מלכעוס על הילד, כעס רק יחמיר את המצב.
5. אל תסכימו לתת לו את מבוקשו רק "כדי שירגע", מאחר וכך הוא ילמד שהוא משיג את מבוקשו ע"י התפרצויות אלה.
6. בחלוף הסערה, דברו עם ילדכם בצורה רגועה ולא שיפוטית, הסבירו לו בקצרה שישנן דרכים אחרות לפתור בעיות תוך מתן דוגמאות מעטות ותנו אמפטיה לרגשותיו.
ילדי בן השנה בוכה, צועק ונתקף בהתפרצויות זעם. מה עושים?
אל תגיבו בתוקפנות אלא בניסיון להבין את מקורות ההתפרצות. לעתים קרובות נובעות ההתפרצויות הללו, במידה והן חוזרות על עצמן, מאוצר מילים דל וחוסר יכולת של הילד לבטא את עצמו - במקרים כאלה, תוכלו לסייע לילד לבטא את עצמו על ידי נתינת ביטוי מילולי למה שהוא מנסה לבטא ("אני רואה שזה לא נעים לך. דווקא כדאי לך. כולם נהנים. אתה לא רוצה?") ובכך לסייע לו לבטא את רגשותיו ורצונותיו. זכרו גם לעודד על ידי חיזוקים חיוביים התנהגויות הפוכות להתפרצויות הזעם הקשות הללו - דווקא אלה יעשו את החינוך מוצלח יותר וחיובי.
אל תגיבו בתוקפנות אלא בניסיון להבין את מקורות ההתפרצות. לעתים קרובות נובעות ההתפרצויות הללו, במידה והן חוזרות על עצמן, מאוצר מילים דל וחוסר יכולת של הילד לבטא את עצמו - במקרים כאלה, תוכלו לסייע לילד לבטא את עצמו על ידי נתינת ביטוי מילולי למה שהוא מנסה לבטא ("אני רואה שזה לא נעים לך. דווקא כדאי לך. כולם נהנים. אתה לא רוצה?") ובכך לסייע לו לבטא את רגשותיו ורצונותיו. זכרו גם לעודד על ידי חיזוקים חיוביים התנהגויות הפוכות להתפרצויות הזעם הקשות הללו - דווקא אלה יעשו את החינוך מוצלח יותר וחיובי.
איך להרגיל תינוק להירדם בעצמו?
הפעוט לא ישן טוב?
הסיכויים גדולים שאתם אחראים לכך בהצבת גבולות פגומה, על ידי אספקה של מזון לקול בכי, הרמה על הידיים ואף העברה למיטת ההורים.
השיטה הנכונה: כשהתינוק מתעורר ובוכה, גשו אליו, אך אל תראו בכך סימן למצוקה בהכרח. הגישו לו מוצץ ועיזרו לו להירגע במיטה, מבלי להרימו, וכך תרגילו אותו להירדם בכוחות עצמו ולא להזדקק לכם, שתרימו אותו.
וכן, גם אם הוא כבר התרגל - עשו שינוי. תוך כמה לילות של בכי ומחאה (ההרגל, אתם יודעים..) הוא ירכוש את ההרגלים הנכונים.
בהצלחה!
הפעוט לא ישן טוב?
הסיכויים גדולים שאתם אחראים לכך בהצבת גבולות פגומה, על ידי אספקה של מזון לקול בכי, הרמה על הידיים ואף העברה למיטת ההורים.
השיטה הנכונה: כשהתינוק מתעורר ובוכה, גשו אליו, אך אל תראו בכך סימן למצוקה בהכרח. הגישו לו מוצץ ועיזרו לו להירגע במיטה, מבלי להרימו, וכך תרגילו אותו להירדם בכוחות עצמו ולא להזדקק לכם, שתרימו אותו.
וכן, גם אם הוא כבר התרגל - עשו שינוי. תוך כמה לילות של בכי ומחאה (ההרגל, אתם יודעים..) הוא ירכוש את ההרגלים הנכונים.
בהצלחה!
איך לעשות שימוש חוזר בבקבוקים מפלסטיק?
ניתן לעשות שימוש חוזר בבקבוקי פלסטיק של שתייה קלה ע"י הפיכתם למשחק לתינוקות ופעוטות. יש לעשות כך:
1. לשטוף היטב את הבקבוק ולהסיר ממנו את התווית.
2. למלא בקבוקים שונים בכמויות מים שונות ולהוסיף לכל בקבוק מעט צבע מאכל (בצבעים השונים זה מזה).
3. בבקבוקים אחרים ניתן להכניס עדשים יבשות, חומוס או כל דבר אחר היוצר רעש.
4. ניתן לקשט את הבקבוקים מבחוץ במדבקות צבעוניות או לצייר עליהם בטושים לא רעילים (פעילות מצוינת לאחים הגדולים).
5. חשוב ביותר בכל מקרה לסגור היטב את הפקק ואף לחזקו בנייר דבק שלא חלילה תפתח תכולתו על הילד.
ניתן לעשות שימוש חוזר בבקבוקי פלסטיק של שתייה קלה ע"י הפיכתם למשחק לתינוקות ופעוטות. יש לעשות כך:
1. לשטוף היטב את הבקבוק ולהסיר ממנו את התווית.
2. למלא בקבוקים שונים בכמויות מים שונות ולהוסיף לכל בקבוק מעט צבע מאכל (בצבעים השונים זה מזה).
3. בבקבוקים אחרים ניתן להכניס עדשים יבשות, חומוס או כל דבר אחר היוצר רעש.
4. ניתן לקשט את הבקבוקים מבחוץ במדבקות צבעוניות או לצייר עליהם בטושים לא רעילים (פעילות מצוינת לאחים הגדולים).
5. חשוב ביותר בכל מקרה לסגור היטב את הפקק ואף לחזקו בנייר דבק שלא חלילה תפתח תכולתו על הילד.
איך הספר "איפה הדוב" של פנינה פרנקל?
ראשית אהבנו. מאד.
פנינה פרנקל, סופרת ופדגוגית (דוקטור לפסיכולוגיה התפתחותית) היא לא מהדור של סופרי הילדים החדש. אין בספרים שלה גימיקים או שמות מפורסמים של הכותב או המאייר, היא לא משקיעה את זמנה וכשרונה בשיווק או באריזה מצועצעים וכנראה שלא תקבלו את הספרים בשקל, במבצע הבא של סטימצקי או בצירוף של ביצת הפתעה.
במקום כל אלה, כל ספר ילדים של פרנקל הוא חוויה חינוכית משכילה וחכמה, שבה הנאת הילד השומע היא רק אחד מהמרכיבים שעושים את המעדן - האחרים הם הערכים המוספים והחשובים כל כך לילדים הפוסט-מודרניסטים שאנו מגדלים. בספר זה, לגילאי חצי שנה עד 5, החמלה והליטוף של הבובה והחינוך לאהבת האחר, הם המוטיבים החשובים כל כך שפנינה פרנקל מחנכת להם, בלי הרצאתיות מייגעת, אובר-דידקטית ומרדימה (כלומר, מרדימה כן, אבל משעממת לא..) ובהצעות הגשה כמו השלמת חריזה, לילדים ששומעים שוב ושוב את אותו הסיפור או משחק של החבאת הבובות ובירור, לעת בוקר, של האם הן עדיין במקומן. פרנקל משקיעה ומציעה חוויה מסביב לסיפור.
ראשית אהבנו. מאד.
פנינה פרנקל, סופרת ופדגוגית (דוקטור לפסיכולוגיה התפתחותית) היא לא מהדור של סופרי הילדים החדש. אין בספרים שלה גימיקים או שמות מפורסמים של הכותב או המאייר, היא לא משקיעה את זמנה וכשרונה בשיווק או באריזה מצועצעים וכנראה שלא תקבלו את הספרים בשקל, במבצע הבא של סטימצקי או בצירוף של ביצת הפתעה.
במקום כל אלה, כל ספר ילדים של פרנקל הוא חוויה חינוכית משכילה וחכמה, שבה הנאת הילד השומע היא רק אחד מהמרכיבים שעושים את המעדן - האחרים הם הערכים המוספים והחשובים כל כך לילדים הפוסט-מודרניסטים שאנו מגדלים. בספר זה, לגילאי חצי שנה עד 5, החמלה והליטוף של הבובה והחינוך לאהבת האחר, הם המוטיבים החשובים כל כך שפנינה פרנקל מחנכת להם, בלי הרצאתיות מייגעת, אובר-דידקטית ומרדימה (כלומר, מרדימה כן, אבל משעממת לא..) ובהצעות הגשה כמו השלמת חריזה, לילדים ששומעים שוב ושוב את אותו הסיפור או משחק של החבאת הבובות ובירור, לעת בוקר, של האם הן עדיין במקומן. פרנקל משקיעה ומציעה חוויה מסביב לסיפור.
האם לתת לילדים לשחק ברובה צעצוע?
הנה מספר דברים שחשוב לדעת לגבי משחק ברובה צעצוע:
1. יש ילדים הנמשכים מאוד לסוג זה של משחק ויש ילדים שפחות.
2. לבנים בסביבות גיל שלוש יש צורך בעימות עם בנים אחרים והמשחק בכלי נשק נותן להם אפשרות להתאמן על כך.
3. כדאי לדעת שגם הורים המקבלים החלטה לא לקנות לילדם רובי צעצוע לא יוכלו למנוע מהם להיחשף לכך במקומות שונים כמו אצל חברים או בגינה הציבורית.
4. לילדים האוהבים סוג זה של משחק יספיקו לרוב גם רובים פשוטים מאוד.
5. חשוב לעקוב אחר האופן בו הילד משחק ולראות שלא מתפתחת שם אלימות יתרה ושהילד לא נסחף לבכי ולריבים, במידה והדבר קורה יש לעצור את המשחק עד להרגעת הרוחות.
הנה מספר דברים שחשוב לדעת לגבי משחק ברובה צעצוע:
1. יש ילדים הנמשכים מאוד לסוג זה של משחק ויש ילדים שפחות.
2. לבנים בסביבות גיל שלוש יש צורך בעימות עם בנים אחרים והמשחק בכלי נשק נותן להם אפשרות להתאמן על כך.
3. כדאי לדעת שגם הורים המקבלים החלטה לא לקנות לילדם רובי צעצוע לא יוכלו למנוע מהם להיחשף לכך במקומות שונים כמו אצל חברים או בגינה הציבורית.
4. לילדים האוהבים סוג זה של משחק יספיקו לרוב גם רובים פשוטים מאוד.
5. חשוב לעקוב אחר האופן בו הילד משחק ולראות שלא מתפתחת שם אלימות יתרה ושהילד לא נסחף לבכי ולריבים, במידה והדבר קורה יש לעצור את המשחק עד להרגעת הרוחות.
איך לקנות נעליים לילדים?
אלו הדברים שיש להקפיד עליהם בקניית נעליים לילדים:
1. אחיזה טובה בקרסול - הנעל צריכה להיות בכלת אחיזה טובה בקרסול ולא לזוז באיזור זה, דבר שיגרום להליכה נכונה ויציבה יותר.
2. וודאו שאצבעות הרגליים לא אדומות - אם קצות האצבעות של הרגל אדומות, משמע הנעל לא נוחה לילד, הוא מקפל את האצבעות או שהן משתפשפות בקצה הנעל.
3. קיפול הנעל לבדיקת גמישות - קיפולה של הנעלה במרכזה לבדיקת גמישותה רלוונטית בעיקר לאחר גיל ארבע, גיל בו הילדים כבר לא מרימים את כל הרגל בזמן הצעידה. גמישותה של הנעל יכולה להעיד גם על איכותה.
4. סוליה ללא קשת - סוליות נעליהם של תינוקות וילדים לא צריכה קשת, אלא צריכה להיות שטוחה.
5. מפתח הנעל - חשוב שמפתח הנעל יהיה רחב דיו, במיוחד עבור ילדים בעלי קרסוליים רחבים או שמנמנים מעט.
6. מידת הנעל - רצוי לקחת מידה אחת גדולה יותר ממידת הנעל של הילד בכדי ליהנות ממנה לאורך יותר זמן. שינוי המידה הוא מהיר מאוד בגילאים צעירים.
7. הידוק רצועות עדין - חשוב להדק את רצועות הסקוצ' בעדינות ולוודא שהסגירה לא לוחצת או כואבת.
8. בדיקת החלק הפנימי - בדקו עם האצבעות את החלק הפנימי של הנעל וודאו שאין בו בליטות או תפרים שיכאיבו לילד בזמן נעילת הנעל.
9. קלות ההנעלה - שימו לב שקל לנעול לילד את נעליו, זה יקל גם עליכם בשעות לחוצות.
10. קנייה של יותר מזוג אחד - כל נעל גורמת לשרירים אחרים להיות מופעלים, לכן יהיה טוב שלילד יהיה יותר מזוג נעליים אחד, אפשר כמובן לייעד זוג אחד ליום יום וזוג אחר לאירועים חגיגיים יותר.
אלו הדברים שיש להקפיד עליהם בקניית נעליים לילדים:
1. אחיזה טובה בקרסול - הנעל צריכה להיות בכלת אחיזה טובה בקרסול ולא לזוז באיזור זה, דבר שיגרום להליכה נכונה ויציבה יותר.
2. וודאו שאצבעות הרגליים לא אדומות - אם קצות האצבעות של הרגל אדומות, משמע הנעל לא נוחה לילד, הוא מקפל את האצבעות או שהן משתפשפות בקצה הנעל.
3. קיפול הנעל לבדיקת גמישות - קיפולה של הנעלה במרכזה לבדיקת גמישותה רלוונטית בעיקר לאחר גיל ארבע, גיל בו הילדים כבר לא מרימים את כל הרגל בזמן הצעידה. גמישותה של הנעל יכולה להעיד גם על איכותה.
4. סוליה ללא קשת - סוליות נעליהם של תינוקות וילדים לא צריכה קשת, אלא צריכה להיות שטוחה.
5. מפתח הנעל - חשוב שמפתח הנעל יהיה רחב דיו, במיוחד עבור ילדים בעלי קרסוליים רחבים או שמנמנים מעט.
6. מידת הנעל - רצוי לקחת מידה אחת גדולה יותר ממידת הנעל של הילד בכדי ליהנות ממנה לאורך יותר זמן. שינוי המידה הוא מהיר מאוד בגילאים צעירים.
7. הידוק רצועות עדין - חשוב להדק את רצועות הסקוצ' בעדינות ולוודא שהסגירה לא לוחצת או כואבת.
8. בדיקת החלק הפנימי - בדקו עם האצבעות את החלק הפנימי של הנעל וודאו שאין בו בליטות או תפרים שיכאיבו לילד בזמן נעילת הנעל.
9. קלות ההנעלה - שימו לב שקל לנעול לילד את נעליו, זה יקל גם עליכם בשעות לחוצות.
10. קנייה של יותר מזוג אחד - כל נעל גורמת לשרירים אחרים להיות מופעלים, לכן יהיה טוב שלילד יהיה יותר מזוג נעליים אחד, אפשר כמובן לייעד זוג אחד ליום יום וזוג אחר לאירועים חגיגיים יותר.
מה הם אמצעי הבטיחות הדרושים בבית עם פעוטות?
הנה רשימת אמצעי בטיחות לשמירה על הפעוטות:
1. שערים במדרגות - למניעת נפילה
2. לא לאפשר לילדים לשחק באיזור המדרגות
3. רהיטים כבדים לקבע אל הקיר
4. מכסים לשקעי חשמל והרמת כל חיבורי או מפצלי החשמל הנגישים
5. סורגים על החלונות או להרחיק ריהוט שאפשר לטפס עליו מחלון לא מסורג
6. להתקין גלאי עשן בבית
7. לתלות מספרי חירום על המקרר
8. לסגור ארונות עם תכשירי ניקוי ורעלים
9. לא להשאיר תינוק לבד באמבטיה או על השידה ללא השגחה - גם לא לרגע קט!
10. להרחיק שתייה חמה ומזון חם מהישג ידם (כולל ובמיוחד את חוט החשמל של קומקום המים החמים - קרו מקרים קשים של כוויות ממשיכת כבל החשמל הזה!)
11. לעולם לא לתת להם לשחק עם חפצים קטנים ובליעים או עם חבלים, חגורות ודברים חונקים
12.להציב שערים למדרגות בין מפלסי הבית - גם למעלה וגם למטה.
הנה רשימת אמצעי בטיחות לשמירה על הפעוטות:
1. שערים במדרגות - למניעת נפילה
2. לא לאפשר לילדים לשחק באיזור המדרגות
3. רהיטים כבדים לקבע אל הקיר
4. מכסים לשקעי חשמל והרמת כל חיבורי או מפצלי החשמל הנגישים
5. סורגים על החלונות או להרחיק ריהוט שאפשר לטפס עליו מחלון לא מסורג
6. להתקין גלאי עשן בבית
7. לתלות מספרי חירום על המקרר
8. לסגור ארונות עם תכשירי ניקוי ורעלים
9. לא להשאיר תינוק לבד באמבטיה או על השידה ללא השגחה - גם לא לרגע קט!
10. להרחיק שתייה חמה ומזון חם מהישג ידם (כולל ובמיוחד את חוט החשמל של קומקום המים החמים - קרו מקרים קשים של כוויות ממשיכת כבל החשמל הזה!)
11. לעולם לא לתת להם לשחק עם חפצים קטנים ובליעים או עם חבלים, חגורות ודברים חונקים
12.להציב שערים למדרגות בין מפלסי הבית - גם למעלה וגם למטה.
איך להצליח להיפרד בקלות מהילדים בבוקר?
הנה כמה דגשים להקלה על הפרידה מהילדים בבוקר:
1. ערכו הכרות מוקדמת ויסודית עם המסגרת אליה בחרתם לשלוח את ילדכם. הכרות שכזו תוכל לגרום לכם לתחושת ביטחון יחסית היכן ועם מי אתם משאירים את הילד.
2. השתדלו להגיע רגועים ונינוחים ולא לשדר לחץ.
3. הגיעו מעט מוקדם יותר, כך שיהיו לכם מספר דקות לשהות עם הילד בגן בבוקר וכאשר אתם אוספים אותו. נוכחותכם במקום שבו הוא נמצא כל היום תעניק לו בטחון נוסף.
4. נסו לעניין את הילד באחת הפעילויות המוצעות בגן שתמשוך את תשומת ליבו.
5. כאשר אתם נפרדים, היו אוהבים וחמים אך החלטיים, אל תגררו להישאר עוד ועוד רק כי הילד בוכה או מבקש.
6. אמרו לילד מי יבוא לאסוף אותו מהגן, הוודאות מרגיעה.
7. ערכו טקס פרידה קצר וקבוע ולעולם, בכל גיל, אל תיעלמו מבלי לומר שלום.
8. אל תשוו את את האופן שילדיכם נפרד לילדים אחרים. לכל אחד קצב ההתפתחות שלו, הרגישויות והמטענים שלו, כבדו את המקום שבו נמצא ילדכם.
9. לילדים המתקשים בפרידה ניתן להביא חפץ אהוב שיקל עליהם בזמן זה.
10. חשוב שתדעו כי אם אתם עוזבים ילד בוכה בגן הדבר אינו אומר דבר על ההורות שלכם. ברב הגדול של המקרים, הילדים נרגעים זמן קצר מאד לאחר שההורים הולכים.
הנה כמה דגשים להקלה על הפרידה מהילדים בבוקר:
1. ערכו הכרות מוקדמת ויסודית עם המסגרת אליה בחרתם לשלוח את ילדכם. הכרות שכזו תוכל לגרום לכם לתחושת ביטחון יחסית היכן ועם מי אתם משאירים את הילד.
2. השתדלו להגיע רגועים ונינוחים ולא לשדר לחץ.
3. הגיעו מעט מוקדם יותר, כך שיהיו לכם מספר דקות לשהות עם הילד בגן בבוקר וכאשר אתם אוספים אותו. נוכחותכם במקום שבו הוא נמצא כל היום תעניק לו בטחון נוסף.
4. נסו לעניין את הילד באחת הפעילויות המוצעות בגן שתמשוך את תשומת ליבו.
5. כאשר אתם נפרדים, היו אוהבים וחמים אך החלטיים, אל תגררו להישאר עוד ועוד רק כי הילד בוכה או מבקש.
6. אמרו לילד מי יבוא לאסוף אותו מהגן, הוודאות מרגיעה.
7. ערכו טקס פרידה קצר וקבוע ולעולם, בכל גיל, אל תיעלמו מבלי לומר שלום.
8. אל תשוו את את האופן שילדיכם נפרד לילדים אחרים. לכל אחד קצב ההתפתחות שלו, הרגישויות והמטענים שלו, כבדו את המקום שבו נמצא ילדכם.
9. לילדים המתקשים בפרידה ניתן להביא חפץ אהוב שיקל עליהם בזמן זה.
10. חשוב שתדעו כי אם אתם עוזבים ילד בוכה בגן הדבר אינו אומר דבר על ההורות שלכם. ברב הגדול של המקרים, הילדים נרגעים זמן קצר מאד לאחר שההורים הולכים.
איך לטפח לימוד אנגלית בגיל הרך?
הנה מספר אפשרויות לטיפוח לימוד אנגלית בגיל הרך:
1. לשים פתקיות, על חפצים בבית, עם שמותיהם באנגלית
2. להכין תמונות של בני המשפחה ומתחת לכל אחת להדפיס את שמו, באנגלית.
3. לאפשר לילד לראות פעם פעמיים בשבוע סרט באנגלית, ללא תרגום
4. לבחור מגנטים באותיות ה-ABC ולהרכיב מהן מילים, שיודבקו על לוח מגנטי, על המקרר או הפלדלת של הבית.
5. לגזור עם הילד תמונות של חיות ואלמנטים שונים, מעיתונים ומגזינים ישנים, ולהדביק ב"מחברת לימוד", כשמתחת להן מדביקים פתקיות עם המילה האנגלית.
6. להשמיע שירים באנגלית ולהציג קלטות, DVD וסרטוני אנימציה מהאינטרנט - באנגלית.
הנה מספר אפשרויות לטיפוח לימוד אנגלית בגיל הרך:
1. לשים פתקיות, על חפצים בבית, עם שמותיהם באנגלית
2. להכין תמונות של בני המשפחה ומתחת לכל אחת להדפיס את שמו, באנגלית.
3. לאפשר לילד לראות פעם פעמיים בשבוע סרט באנגלית, ללא תרגום
4. לבחור מגנטים באותיות ה-ABC ולהרכיב מהן מילים, שיודבקו על לוח מגנטי, על המקרר או הפלדלת של הבית.
5. לגזור עם הילד תמונות של חיות ואלמנטים שונים, מעיתונים ומגזינים ישנים, ולהדביק ב"מחברת לימוד", כשמתחת להן מדביקים פתקיות עם המילה האנגלית.
6. להשמיע שירים באנגלית ולהציג קלטות, DVD וסרטוני אנימציה מהאינטרנט - באנגלית.