» «
פעוטות
איך להצליח להיפרד בקלות מהילדים בבוקר?



הנה כמה דגשים להקלה על הפרידה מהילדים בבוקר:

- ערכו הכרות מוקדמת ויסודית עם המסגרת אליה בחרתם לשלוח את ילדכם. הכרות שכזו תוכל לגרום לכם לתחושת ביטחון יחסית היכן ועם מי אתם משאירים את הילד.

- השתדלו להגיע רגועים ונינוחים ולא לשדר לחץ.

- הגיעו מעט מוקדם יותר, כך שיהיו לכם מספר דקות לשהות עם הילד בגן בבוקר וכאשר אתם אוספים אותו. נוכחותכם במקום שבו הוא נמצא כל היום תעניק לו בטחון נוסף.

- נסו לעניין את הילד באחת הפעילויות המוצעות בגן שתמשוך את תשומת ליבו.

- כאשר אתם נפרדים, היו אוהבים וחמים אך החלטיים, אל תגררו להישאר עוד ועוד רק כי הילד בוכה או מבקש.

- אמרו לילד מי יבוא לאסוף אותו מהגן, הוודאות מרגיעה.

- ערכו טקס פרידה קצר וקבוע ולעולם, בכל גיל, אל תיעלמו מבלי לומר שלום.

- אל תשוו את את האופן שילדיכם נפרד לילדים אחרים. לכל אחד קצב ההתפתחות שלו, הרגישויות והמטענים שלו, כבדו את המקום שבו נמצא ילדכם.

- לילדים המתקשים בפרידה ניתן להביא חפץ אהוב שיקל עליהם בזמן זה.

- חשוב שתדעו כי אם אתם עוזבים ילד בוכה בגן הדבר אינו אומר דבר על ההורות שלכם. ברב הגדול של המקרים, הילדים נרגעים זמן קצר מאד לאחר שההורים הולכים.
ביקורת
איך הספר "איפה הדוב" של פנינה פרנקל?
ראשית אהבנו. מאד.

פנינה פרנקל, סופרת ופדגוגית (דוקטור לפסיכולוגיה התפתחותית) היא לא מהדור של סופרי הילדים החדש. אין בספרים שלה גימיקים או שמות מפורסמים של הכותב או המאייר, היא לא משקיעה את זמנה וכשרונה בשיווק או באריזה מצועצעים וכנראה שלא תקבלו את הספרים בשקל, במבצע הבא של סטימצקי או בצירוף של ביצת הפתעה.

במקום כל אלה, כל ספר ילדים של פרנקל הוא חוויה חינוכית משכילה וחכמה, שבה הנאת הילד השומע היא רק אחד מהמרכיבים שעושים את המעדן - האחרים הם הערכים המוספים והחשובים כל כך לילדים הפוסט-מודרניסטים שאנו מגדלים. בספר זה, לגילאי חצי שנה עד 5, החמלה והליטוף של הבובה והחינוך לאהבת האחר, הם המוטיבים החשובים כל כך שפנינה פרנקל מחנכת להם, בלי הרצאתיות מייגעת, אובר-דידקטית ומרדימה (כלומר, מרדימה כן, אבל משעממת לא..) ובהצעות הגשה כמו השלמת חריזה, לילדים ששומעים שוב ושוב את אותו הסיפור או משחק של החבאת הבובות ובירור, לעת בוקר, של האם הן עדיין במקומן. פרנקל משקיעה ומציעה חוויה מסביב לסיפור.
נשק עתיק
האם לתת לילדים לשחק ברובה צעצוע?



הנה מספר דברים שחשוב לדעת לגבי משחק ברובה צעצוע:

- יש ילדים הנמשכים מאוד לסוג זה של משחק ויש ילדים שפחות

- לבנים בסביבות גיל שלוש יש צורך בעימות עם בנים אחרים והמשחק בכלי נשק נותן להם אפשרות להתאמן על כך

- כדאי לדעת שגם הורים המקבלים החלטה לא לקנות לילדם רובי צעצוע לא יוכלו למנוע מהם להיחשף לכך במקומות שונים כמו אצל חברים או בגינה הציבורית

- לילדים האוהבים סוג זה של משחק יספיקו לרוב גם רובים פשוטים מאוד

- חשוב לעקוב אחר האופן בו הילד משחק ולראות שלא מתפתחת שם אלימות יתרה ושהילד לא נסחף לבכי ולריבים, במידה והדבר קורה יש לעצור את המשחק עד להרגעת הרוחות
תינוקות
איך להרגיל תינוק להירדם בעצמו?



הפעוט לא ישן טוב?

הסיכויים גדולים שאתם אחראים לכך בהצבת גבולות פגומה, על ידי אספקה של מזון לקול בכי, הרמה על הידיים ואף העברה למיטת ההורים.

השיטה הנכונה: כשהתינוק מתעורר ובוכה, גשו אליו, אך אל תראו בכך סימן למצוקה בהכרח. הגישו לו מוצץ ועיזרו לו להירגע במיטה, מבלי להרימו, וכך תרגילו אותו להירדם בכוחות עצמו ולא להזדקק לכם, שתרימו אותו.

וכן, גם אם הוא כבר התרגל - עשו שינוי. תוך כמה לילות של בכי ומחאה (ההרגל, אתם יודעים..) הוא ירכוש את ההרגלים הנכונים.

בהצלחה!

פעוטות

פעילויות לילדים
מה אפשר לעשות עם ילדים מחוץ לבית?


הנה כמה רעיונות לפעילות עם ילדים מחוץ לבית:

ספורט - לעשות עם הילדים פעילויות ספורטיביות כגון ריצה קלה, רכיבה על אופניים .

יצירה בטבע - לאסוף פרחים ועלים, לייבש אותם בספר עבה ואח"כ לעשות מהם יצירה.

איסוף מזון - ללכת לטייל לעץ הפרי הקרוב בשכונה, למשל, לאסוף צנוברים (רצוי להצטייד באבן) ולפצח אותם במקום.

יצירה - ללכת לים לאסוף צדפים, עדיף כאלה עם חור, ואח"כ לעשות מהם שרשראות, מוביילים או כל יצירה אחרת.

בנייה - ליזום תחרות ארמונות בחול.

נסיעה - לנסוע ברכבת, כרמלית או אוטובוס.

פיקניק - לצאת השכם בבוקר לארוחת בוקר בחוץ.

גינון - ללכת למשתלה, לקנות עציצים עם שתילים קטנים (פרחים יפים או צמחי תבלין) ולשתול אותם בגינה. אפשרות נוספת לקנות אדמה אוורירית וזרעים של עגבניה או/ו מלפפונים ולזרוע בקרטון ביצים , לכסות במגבת רטובה עד לנביטה. להשקות כשהאדמה מתייבשת כמעט כל יום בקיץ ולהיות עד לתהליך הנביטה והצמיחה. אחרי הנביטה מומלץ להעביר את השתיל, לאחר שיצאו לו יותר משני עלים לאדמה עם קומפוסט , רצוי קרובה לגדר, כדי שהצמחים יוכלו לטפס עליה. חשוב להפוך את האדמה אליה מעבירים את השתילים לעשירה יותר, זאת על ידי הוספת קליפות בננה או קליפות של ירקות קצת שברי קליפות ביצים וכן כיסוי בקרטון של האדמה. כשמעבירים את השתילים, לא לשים את המלפפון והעגבנייה אחד ליד השני (הם לא מסתדרים ביחד, העגבנייה היא חברה טובה של הבזיליקום אבל המלפפון מסוכסך אתה). מעבירים את השתיל (כאמור, לפחות שלושה עלים) ושותלים אותו באדמה , עושים חור בקרטון, לאחר סיום השתילה מרטיבים את הקרטון ומשקים את השתילים, מכסים בקש או בעלים יבשים את הקרטון שישמור על הלחות. עם הירקות אפשר להגיע לאספקת ירקות המתאימה לקטיף יומי למשפחה, עדיף להנביט כל שבועיים זרעים חדשים כדי להנות משיחים מניבים לכמה חודשים.

ביקור במוזיאון - ללכת אותם למוזיאון שאתם נמשכים אליו בעצמכם.
כסא בטיחות
על מה להקפיד בשימוש בכסא בטיחות לילד?


לפי הנחיות אירגון בטרם יש להקפיד על הכללים הבאים בשימוש בכסא בטיחות לילד:

- בכל נסיעה ולו הקצרה ביותר, על הילד להיות חגור במושב בטיחות.

- מושב בטיחות אמור להיות צמוד לרכב באופן שלא ניתן להזיז אותו יותר מ-2 ס"מ.

- יש לוודא את שהמושב מחוזק כראוי לפני כל תחילת נסיעה.

- חגורות הבטיחות אמורות להיות צמודות לגוף הילד, באופן שניתן להכניס אצבע אחת
בלבד בין הילד לבין החגורה.

- מומלץ, תמיד, לשים את מושב הבטיחות של הילד מאוחרה ולא ליד כסא הנהג.

- חלה חובה להחליף כל כסא בטיחות שהיה מעורב בתאונה.
נהיגה
מהן הוראות הבטיחות לגבי נסיעה עם ילדים ברכב?
אלו הוראות הבטיחות לנסיעה עם ילדים ברכב, כפי שפרסם אירגון בטרם:

1. לתינוקות מגיל לידה עד גיל שנה:

- יש לוודא שהתינוק יושב במושב נגד כיוון הנסיעה

- מותר לשים את כסא התינוק ליד הנהג רק במקרה ואין כרית אוויר ברכב

- מושב הבטיחות צריך להיות מותקן בזווית של 45 מעלות

- תינוק שעבר את גיל שנה, אך לא הגיע למשקל 9 ק"ג ימשיך בנסיעה נגד כיוון השעון

- הרצועות בהן חוגרים את התינוק אמורות לעבור דרך החריץ שמתחת לכתפי התינוק


2. לילדים מגיל שנה עד גיל ארבע:

- בגילאים אלה ובכל מקרה ממשקל 9 ק"ג ועד 18 ק"ג, יישב הפעוט בכסא בטיחות בעל רצועות פנימיות

- הפעוט אמור להיחגר ברצועות בטיחות העוברות מעל כתפיו

- יש לוודא שהפעוט יושב בצורה זקופה בכסא הבטיחות

- מושב הבטיחות של הפעוט יותקן בספסל שמאחורי הנהג ולא לידו

- יש לוודא שגב מושב הבטיחות יהיחה יותר גבוה מאוזני הפעוט


3. לילדים מגיל ארבע עד תשע:

- בגילאים אלה ובכל מקרה ילד מעל 18 ק"ג ועד גובה של 145 ס"מ הילד יישב בבוסטר וייחגר בחגורת אגן-כתף

- חגורת הבטיחות תעבור מעל כתף הילד תוך שהיא עוברת על עצם הבריח שלו

- רצוי שמשענת הבוסטר תהיה יותר גבוהה מאוזני הילד

- הבוסטר לא יהיה ליד הנהג במידה ויש ברכב כרית אויר

- יש להקפיד שהילד לא "ישחק" עם החגורה ויעביר אותה ממקומה
טיסה
על מה להקפיד כשטסים עם פעוטות?


בטיסה עם פעוטות הקפידו על הדברים הבאים:

בדיקת אוזניים - גשו לרופא ילדים לבדיקה מקיפה ובמיוחד ודאו שאין לפעוט דלקת אוזניים.

טיסת לילה - עדיפה כי הם יוכלו לישון.

מנשא אם דרוש - ניתן גם להגיע עם עגלה עד פתח המטוס. בקשו זאת.

תיק למטוס - שיכלול בגדים להחלפה ושני צעצועים שהילד אוהב ויעסיקו אותו.

נשנושים ושתיה - על הפעוט לשתות הרבה וקצת נשנושים יעסיקו אותו ברגעים קשים.

בקבוק או מוצץ בהמראה והנחיתה - יקלי את כאב האוזניים.

מסטיקים - ילדים בגיל מעל 4 יוכלו ללעוס מסטיק שיקל את ההמראה והנחיתה.



פעילויות יצירה
אילו פעילויות יצירה ניתן לעשות עם ילדים בחופש הגדול?
הנה כמה רעיונות ליצירה עם ילדים בחופש הגדול:


מציירים כמה ציורים ובונים מהם סיפור, או להפך, ממציאים סיפור ומציירים לו ציורים. בכל מקרה בסוף מחברים את הדפים לספר.

כל אחד מצייר פרח מיוחד ואח"כ מעתיקים אחד מהשני את הפרח, לנסות לצייר העתק כמה שיותר קרוב.

לגזור עיניים ממגזינים ועיתונים ואח"כ להדביק אותן על דף ולהשתמש בהן בשילוב עם ציורים.

לקנות שניים או יותר סטים של אותה חבילת מדבקות. להמציא ולהכין ביחד עם הילד משחקים שונים. למשל דומינו או מתיחת קווים בין זוגות של מדבקות זהות. או אולי מיון עצמים לפי גורם משותף.

לבנות עפיפונים ולהעיף אותם.

להשחיל שרשראות מצדפים שאספנו בים.

לאסוף פרחים ועלים, לייבש אותם בספר עבה ואח"כ לעשות מהם יצירה.
מה הם אמצעי הבטיחות הדרושים בבית עם פעוטות?



בין אמצעי בטיחות לשמירה על הפעוטות יש להקפיד על הדברים הבאים:

- שערים במדרגות - למניעת נפילה

- לא לאפשר לילדים לשחק באיזור המדרגות

- רהיטים כבדים לקבע אל הקיר

- מכסים לשקעי חשמל והרמת כל חיבורי או מפצלי החשמל הנגישים

- סורגים על החלונות או להרחיק ריהוט שאפשר לטפס עליו מחלון לא מסורג

- להתקין גלאי עשן בבית

- לתלות מספרי חירום על המקרר

- לסגור ארונות עם תכשירי ניקוי ורעלים

- לא להשאיר תינוק לבד באמבטיה או על השידה ללא השגחה - גם לא לרגע קט!

- להרחיק שתיה חמה ומזון חם מהישג ידם (כולל ובמיוחד את חוט החשמל של קומקום המים החמים - קרו מקרים קשים של כוויות ממשיכת כבל החשמל הזה!)

- לעולם לא לתת להם לשחק עם חפצים קטנים ובליעים או עם חבלים, חגורות ודברים חונקים

- להציב שערים למדרגות בין מפלסי הבית - גם למעלה וגם למטה.
איך להגיב כשלפעוט יש התקף זעם?



התקפי זעם אצל ילדים ופעוטות יכולים להוציא גם את ההורים הרגועים ביותר משלוותם ולמרות זאת מוטב כי תנהגו באיפוק ובשליטה עצמית, כדי שילדכם ירגיש מוגן ונתמך. טוב תעשו אם תגיבו כך:

- אל תתרחקו מהילד כדי שלא ירגיש נעזב ונטוש בנוסף לסערת הרגשות שגם כך מתחוללת אצלו.

- הרחיקו מהילד חפצים העלולים לפגוע בו בזמן ה"התקף".

- שמרו על קור רוח ושלווה, אל תרימו את הקול.

- הימנעו מלכעוס על הילד, כעס רק יחמיר את המצב.

- אל תסכימו לתת לו את מבוקשו רק "כדי שירגע", מאחר וכך הוא ילמד שהוא משיג את מבוקשו ע"י התפרצויות אלה.

- בחלוף הסערה, דברו עם ילדכם בצורה רגועה ולא שיפוטית, הסבירו לו בקצרה שישנן דרכים אחרות לפתור בעיות תוך מתן דוגמאות מעטות ותנו אמפטיה לרגשותיו.
איך אדע שילדי מוכן לגמילה מחיתולים?



הנה מספר קריטריונים המצביעים על מוכנות הילד לגמילה מחיתולים, לפי חלוקה שעשה הפסיכולוג הקליני ברוך קושניר ממרפאת ד"ר ברוך קושניר לטיפול בהרטבת לילה וחרדת אסלה:

1. כאשר המוטוריקה הגסה של הילד ברמה טובה, משמע, הילד יכול לגשת לשרותים, להרים את מושב האסלה, להתישב עליה בכוחות עצמו וכו.

2. כאשר המוטוריקה העדינה של הילד מספיק מפותחת, משמע, הוא מסוגל להוריד לבד את מכנסיו, לפתוח כפתור או רוכסן וכו.

3. מסוגלות קוגנטיבית - כאשר הילד קולט היכן עושים את הצרכים ומסוגל לחקות התנהגויות של מבוגרים.

4. מוכנות מנטלית - כאשר לילד יש שליטה בשפה והוא מסוגל להבין את מה שנאמר לו.

5. כאשר הילד מוכן מבחינה רגשית והוא מבטא את רצונו לעצמאות ושליטה.

6. התפתחות מילולית - כאשר הילד מודיע שהוא עשה את צרכיו ואומר מפורשות שהוא רוצה ללכת לשרותים ולהפרד מהחיתול, כמו הגדולים.
למה כדאי למנוע מתינוקות ופעוטות לצפות בטלוויזיה?



כדאי למנוע מתינוקות ופעוטות מתחת לגיל שנתיים לצפות בטלוויזיה מהסיבות הבאות:

עיכוב ברכישת השפה - השפה מתפתחת בעיקר עקב שיחה איכותית ורבה בין הילד להוריו, צפייה בטלוויזיה מצמצמת משמעותית אפשרות זו.

פגיעה בזיכרון - לטווח הארוך עלולה צפייה מרובה בטלוויזיה בגילאים אלה לפגוע ביכולת של הבנת הנקרא והזיכרון של הילד.

השפעה שלילית על הריכוז - ישנו קשר שנבדק מחקרית בין צפייה בגילאים הצעירים בטלוויזיה לבין הפרעות קשב וריכוז בשלב מאוחר יותר, בבית הספר.

שינוי במבנה המוח - לפי מחקר שנערך ביפן צפייה ממושכת בטלוויזיה בגיל הצעיר גורמת לאונה הפרונטלית, זו הקשורה ליכולות אינלקטואליות, להיות קטנה יותר.

סיוטים בלילה - צפייה מרובה בטלוויזיה גורמת לפחות שעות שינה, יקיצות מרובות ויותר סיוטים בלילה.
אילו מסרים להעביר לילדים בנושא תזונה?



אלו המסרים שמומלץ להעביר לילדים בנושא תזונה נכונה:

הרגילו את הילד לקבוע - אל תתערבו לילד בכמות האוכל שלו, מאחר והדבר פוגע ביכולת הויסות העצמית שלו ובעתיד אף עלולה לגרום להפרעות אכילה (לדוגמא שהילד ימצא זמן מקום וזמן שלא רואים אותו ואז יאכל). נסו להמנע לחלוטין מהמשפט "אל תאכל יותר מדי".

הרחיקו את הדיאטה מעולמם - נסו לא לערב את הילדים יותר מדי בענייני דיאטה ושימו את הדגש על תזונה נכונה. אם אתם נמנעים מדבר מה שהם אוכלים רק כי הוא משמין, תוכלו להסביר להם שכרגע אתם מלאים ואינכם רוצים להעמיס על הקיבה דברים מיותרים.

הדגישו את חשיבותו של המזון הבריא - הסבירו לילדים עד כמה חשוב המזון בריא לגוף שלנו. לגבי ג'אנק פוד, הסבירו להם שלעיתים יש מזונות מאד טעימים, אך כשצורכים אותם בכמויות גדולות הן מזיקות לגוף.

אל תשתמשו באוכל כבפרס - לא על אכילה יפה ולא כתגמול על התנהגות אחרת. העבירו את המסר שאוכל חיוני לגוף שלנו, אפשר להנות ממנו ואפשר לבחור איך לאכול אוכל בריא.
איך לטפח לימוד אנגלית בגיל הרך?


כדי לאפשר לילד רך ללמוד אנגלית, ניתן לעשות פעולות כגון:

- לשים פתקיות, על חפצים בבית, עם שמותיהם באנגלית

- להכין תמונות של בני המשפחה ומתחת לכל אחת להדפיס את שמו, באנגלית.

- לאפשר לילד לראות פעם פעמיים בשבוע סרט באנגלית, ללא תרגום

- לבחור מגנטים באותיות ה-ABC ולהרכיב מהן מילים, שיודבקו על לוח מגנטי, על המקרר או הפלדלת של הבית.

- לגזור עם הילד תמונות של חיות ואלמנטים שונים, מעיתונים ומגזינים ישנים, ולהדביק ב"מחברת לימוד", כשמתחת להן מדביקים פתקיות עם המילה האנגלית.

- להשמיע שירים באנגלית ולהציג קלטות, DVD וסרטוני אנימציה מהאינטרנט - באנגלית.
איך לבחור נעלי צעד ראשון לילדי הפעוט?



ברכישת נעליים למבוגרים אנו מחפשים בדרך כלל עמידות לאורך זמן ואיכות יצור, מה שמוביל בדרך כלל למותגים מובילים ונחשבים. נעליים לילדים הן לתקופות קצרות ולכן מרכיבים אלה פחות חשובים.

בבחירת נעליים לילדים חשובים הדברים הללו:

- שיאחזו היטב את החלק הקדמי של הרגל ואת הקרסול (מה שיאפשר לילד לעמוד ולצעוד בהן ביציבות - תנו לו לנסות בחנות!)

- שיהיו מתאימות לגודל הרגל שלו ושאצבעותיו לא יהיו מקופלות בתוך הנעליים.

- שאם הנעל נסגרת בעזרת סקוץ' הוא נסגר היטב ותפור טוב.

- שהסוליה גמישה וקלה ושהנעליים לא כבדות מדי.

- שהנעל עשויה חומרים טבעיים, כך שכפות רגליו של הפעוט לא תתמלאנה בזיעה.
מה לעשות כשפעוט משחק לבד ולא עם חברים?



הטוב ביותר שתוכלו לעשות הוא לנהוג בילד בסובלנות ואמפטיה ובכך לפתח תכונות אלה אצלו ולרסן את התוקפנות הטבעית שלו. ילדכם נמצא עדיין, כפי הנראה, בשלב שבו הוא עדיין מרוכז בעצמו ובמשחקיו.

בזמן כלשהו בשנה השלישית לחייהם, מתחילים הפעוטות את השלב החברתי בהתפתחותם - שלב בו הם מתחילים לשחק ביחד ובתיאום (בעבר שיחקו זה ליד זה ועתה - זה עם זה). לגיל זה אופייניים משחקי "כאילו" - רופא, בנאי, טבח וכדומה - המפתחים כישורים חברתיים ודמיון, ומשחקים מורכבים ומבוססי שיתוף והדדיות.

על אף שלרוב מתחיל השינוי בגיל שנתיים, חשוב לזכור שלכל ילד קצב התפתחות משלו.

בכל מקרה, חשוב לדעת שעד גיל 5 אמורה התוקפנות וההתרכזות של הילד בעצמו, להתחיל להיעלם, לטובת התנהגות חברתית ואמפטית שמאופיינת, בין השאר, בתוקפנות ההולכת ומתרסנת ובגילויי רגישות לכאב של ילד או אדם אחר.

מגיל 6 מומלץ לעודד אותם להשתתף בחוגי יצירה וספורט - שם יפגשו חברים בגילם, להזמין חברים אליכם ולתאם שילדכם יוזמן אליהם ולהזמין חבר איתו לטיול שבת או להליכה לקניון.

מעבר לכך, כדי לאפשר לו לתפוס מקום בין חבריו, חשוב לחזק את הבטחון של הילד בערכו (מחמאות רבותי, מחמאות! - תנו לו משימות וחזקו את ביצועיו במילויין) וביכולתו להתמודד עם קשיים בעצמו - אל תעזרו לו בכל החלטה וביצוע משימה - הוא יכול לבד!


איך לעשות שימוש חוזר בבקבוקים מפלסטיק?



ניתן לעשות שימוש חוזר בבקבוקי פלסטיק של שתייה קלה ע"י הפיכתם למשחק לתינוקות ופעוטות. יש לעשות כך:

- לשטוף היטב את הבקבוק ולהסיר ממנו את התווית.

- למלא בקבוקים שונים בכמויות מים שונות ולהוסיף לכל בקבוק מעט צבע מאכל (בצבעים השונים זה מזה).

- בבקבוקים אחרים ניתן להכניס עדשים יבשות, חומוס או כל דבר אחר היוצר רעש.

- ניתן לקשט את הבקבוקים מבחוץ במדבקות צבעוניות או לצייר עליהם בטושים לא רעילים (פעילות מצוינת לאחים הגדולים).

- חשוב ביותר בכל מקרה לסגור היטב את הפקק ואף לחזקו בנייר דבק שלא חלילה תפתח תכולתו על הילד.
מה לעשות כשפעוט נתקף בהתקף זעם כי לא קיבל משהו?


ראשית, אל תגיבו מיד - תנו לו 2-3 דקות כיוון שלעתים העניין יירגע עוד לפני שיתפתח. נסו מראש למנוע מצבים המועדים להתפרצויות כאלה. אם אינכם בבית אל תאיימו ב"אם לא תפסיק אנחנו נלך.." - עדיף פשוט לקום וללכת איתם ורצוי בלי לדבר הרבה ובלי להיענות לצרחות נוספות. אם אתם בבית - הכניסו אותו לחדרו להירגע ואל תירתעו מהצרחות שמעבר לדלת, כשאחת לחמש דקות אתם נכנסים ושואלים בטון ענייני ושליו אם הוא נרגע - אם כן, קבלו אותו לזרועותיכם ותנו לו חיזוק על הרוגע והחזרה אליכם, תוך הרגעה ומילות חיזוק להתנהגות הטובה. נסו לגוון את התגובות ולא להיות אוטומטיים כי תגובות קבועות אינן טובות כאן, אל תקחו ללב ולא אישית את ההתפרצויות ואל תתפרצו ותצרחו גם אתם אלא טפלו במשבר בצורה שקולה. נסו גם לכבד אותו ולא למנוע ממנו באופן קבוע דברים אלא לחנכו שהוא לא משיג אותם בהתפרצויות זעם אלא בדרכים נעימות. זכרו גם לעודד בצורת חיזוקים חיוביים התנהגויות הפוכות להתפרצויות הזעם הקשות הללו - דווקא אלה יעשו את החינוך מוצלח יותר ועל דרך החיוב. שימו לב שלעיתים נובעות ההתפרצויות הללו, במידה והן חוזרות על עצמן פעמים רבות, מאוצר מילים דל וחוסר יכולת של הילד לבטא את עצמו או לעשות דברים שהוא רוצה וחושב שהוא יכול. במקרים כאלה, תוכלו לסייע לילד לבטא את עצמו על ידי נתינת ביטוי מילולי למה שהוא מנסה לבטא ("אני רואה שזה לא נעים לך. דווקא כדאי לך. כולם נהנים. אתה לא רוצה?") ובכך לסייע לו לבטא את רגשותיו ורצונותיו. ומאד חשוב - לאחר שהתפרץ ונרגע - קבלו אותו אליכם, חבקו, הרגיעו במילים מבינות ותנו לו תמיכה.
על מה חשוב להקפיד בחינוך ילד בשנה השניה לחייו?



כשילד בן שנתיים מתנגד לכם, קודם כל הכירו בכך שזה לא מכוון נגדכם אלא שלב בהתפתחות ושלב טבעי ונורמלי. בכל מקרה כדאי לעשות כך:


- התחילו להציב גבולות אך עשו זאת בנושאים חשובים (בטחונו של הילד, בריאותו ופגיעה באחרים) ולא בכל נושא.

- למול אלה יש לעודדו לעצמאות בכל נושא שלא מסכן אותו.

- כדאי להמעיט באיסורים ולהעדיף הזזה של הילד מכל מקום מסוכן או בלתי רצוי או להציע חלופות רצויות, תוך נתינת ביטוי מילולי לסכנה ("חשמל זה מסוכן. בוא נלך לכאן").

- יש להמעיט מאד בטלויזיה.
למה לשים לב בשלב בו פעוטות רוכשים את יכולת הדיבור?



ילדים מתחילים לדבר בקצב שונה זה מזה, אך כדאי להיות עירניים למספר דברים בתהליך הדיבור, במיוחד עם תחילת הדיבור:

- לילדים בעלי נטיה לדלקות אוזניים חוזרות ונשנות, כדאי לבצע בדיקות שמיעה תקופתיות ולוודא שהשמיעה תקינה.

- יש לוודא שהילד מסתכל אלינו כאשר אנחנו פונים אליו, במידה ומתעורר חשש כלשהו שהילד אינו מביט אלינו, יש להיוועץ עם מומחים להתפתחות.

- ילד עד גיל שנתיים אמור לדעת להסביר במילים מה הוא רוצה.

- בבתים בהם משתמשים ביותר משפה אחת, יש להקפיד להשלים כל משפט בשפה אחת בלבד, על מנת לא לבלבל את הילד.
איך לקנות נעליים לילדים?
איך לבחור משקפיים לפעוטות?
מה לעשות אם הילד לא אוכל?
מה לעשות אם ילד נצמד לסמרטוט כל שעות היממה ולא מניח לנו לכבסו?
איך לאבחן בעיות שמיעה אצל פעוטות?