» «
ילדים
איפה יש רעיונות לפעילויות עם הילדים במטלות הבית בחופש הגדול?



הנה כמה רעיונות למטלות שהילדים יכולים למלא בחופש הגדול, עם ההורים:


שיתוף הילדים במשימות יומיומיות:


הכנת סלט ירקות עם קוצץ ירקות ידני, כך יש אפשרות גם לקטנטנים להנות מהחיתוך ולהכין סלט שנראה מעולה.

כביסה - משימת קיפול הכביסה מאוד מהנה כשביחד מוצאים גרביים ומתאימים את הזוגות. נחמד גם להשתמש במתלה נייד של כביסה, כדי לתת לילדים לתלות כביסה בעצמם.

לשטוף יחד את האוטו - בעזרת דלי כמובן, הילדים גם יכולים לעשות זאת לבד אם הם מספיק גדולים.

ללכת לקניות - אם הילד לא יודע לכתוב ניתן לאתגר אותו במשימה שבשבילו תהיה מעניינת ביותר: לצייד אותו ברשימת קניות מצוירת לחכות בפתח המרכול, לצייד אותו בסכום כסף מזומן ולשלוח אותו לעשות קניות לגמרי לבד. כמובן שהכל תחת השגחה שלכם מרחוק. לפעילות זו תהיה תרומה נכרת לביטחון העצמי של הילד וכן להרגשת האחריות והבגרות שיחווה.

שופינג - אפשרות אחרת, פחות יומיומית ויותר פינוקית, להכנס לחנות הכל בשקל עם שלושה שקלים במזומן ולתת לילד לבחור בעצמו 3 פריטים ולשלם על הרכישה.

הכנת אוכל - להכין ארוחה לתכנן עם הילד ארוחה שלמה מספרים בסגנון "ילדים מבשלים" ולהזמין משפחה ו/או חברים לארוחה.

הכנה ביתית - להכין מוצרים תוצרת בית גלידה, גבינה, לחם, עוגיות.



בהצלחה ובכיף גדול!
כריות חימום
איך להכין עם הילדים כריות חימום למיקרו?


פעילות מהנה המתאימה לימי הולדת או כל אירוע אחר בימי החורף היא הכנת כריות חימום למיקרו.
הפעילות משלבת ציור ותפירה ולכן יש להתאימה לגיל הילדים או לסייע להם בתפירה. כך מכינים את הכריות:

החומרים:
=========
שקיות מבד כותנה בגודל 15X25 ס"מ או יותר בצבע בהיר

טושים המיועדים לציור על בד (ניתן לקנות בחנויות יצירה שונות)

פיסות קרטון או נייר קשיח

חוטי תפירה ומחטים

מלח גס לבישול


אופן ההכנה:
==========
1. ראשית, למען החיסכון, כדאי לקנות בד לפי מטר בכמות הדרושה (לפי מספר הילדים) ולאחר מכן לגזור לגודל הרצוי ולתפור בשלושה צדדים, כך שמתקבל שקיק קטן.

2. לתוך כל שקיק נכניס חתיכת קרטון בכדי שבזמן הציור הטושים לא יעברו מצד לצד והילדים יוכלו לקשט את שני צידי השקיק.

3. כל ילד יצייר על שקית הבד שלו כרצונו. גיהוץ הציור יחזק את הצבע, אך לא חובה לעשות זאת.

4. עם סיום הציור יש להוציא את הקרטון ולמלא בערך חצי מהשקיק במלח גס (בחרנו במלח גס מאחר שמחירו זול בצורה משמעותית משאר אמצעי המילוי כמו כוסמת וחיטה לדוגמה, הוא אינו מושך חרקים, צבעו הלבן משתלב עם הבד הבהיר שבחרנו ואין לו ריח לוואי).

5. לאחר מילוי המלח יש לקפל מעט את פתח השקיק ובעזרת חוט ומחט לתפור (גם בצדדים) בתפרים צמודים את הפתח, כך שהמלח לא יצא.

6. מכניסים למיקרו לדקה או שתיים ומניחים על מקום כואב או סתם מתפנקים בכרית חמימה.
סיפורים מפחידים
סיפור המומיה המפחידה - למות מפחד... ברררר..
בהיותי בבריגדה, באחד מתורנויות השמירה הליליות שלי אותם "ביליתי" בפירמידות במצרים, שמעתי קול רחש מכיוון אחת הפירמידות. לאחר האזנה ממושכת לרחש התחלתי לחפור בעזרת חברי מתחת לפירמידה. ככל שחפרנו הלך הרחש והתחזק. תוך כדי החפירה ירדנו לבור עמוק בסיוע חבלים פנס וכיוצא בזה... תוך התקרבות אל מקור הרחש עברנו מסדרונות אפלים שקורי עכביש חוסמים אותם. ככל שהעמקנו לרדת הרחש נעשה ברור יותר ויותר עד שהתקרבנו אל דלת ברזל ענקית. פתחנו את הדלת במאמץ רב, כשאל פתיחת הדלת מתלוות חריקות חזקות שהגבירו את פחדינו. לעינינו נתגלה אולם ענק שבמרכזו ארון מתים ומתוכו בוקע הקול:
"הפוך אותי". התקרבתי לארון המתים ופתחתי אותו. בתוכו שכבה מומיה (חנוט מצרי) ומתוך פיה הפעור נשמע הקול "הפוך אותי". תוך פחד עצום ועל סף איבוד חושים הפכתי את הגופה ופתאום שמעתי בלחש קול מתוך המומיה: ועכשיו שק לי...

(*חשוב לספר את הקטע המתחיל ב"הפוך אותי" בצעקה ואת המשפט האחרון בקול שקט יותר).
חופש הגדול
אילו פעילויות עם ילדים אפשר לעשות בחצר בחופש הגדול?


ניקיון החצר - לאסוף את כל הילדים בשכונה לחבורה, לתת שם לחבורה כמו: “חבורת המבריקים" ולרדת השכם בבוקר לנקות את סביבת המגורים הקרובה.

קפיצה בגומי - לגזור להם גומי וללמד אותם (אם הם לא יודעים עדיין) לקפוץ בגומי.

הכנת ערסלים או פופים - להכין ערסלים/פופים לשימוש עצמי (בשביל פופים יש לקנות בנוסף לבד חזק גם קלקר, וכדאי מאד לשתף את הילדים בחוויית מילוי הפוף בקלקר – חוויה שנראית לנו סתמית ומעיקה אך תתפלאו לגלות כי בשבילם יהיו אלו רגעים של שכרון חושים).

אומגה - לתלות אומגה בחצר ולתת לילדים את החופש לשחק אתה כאוות נפשם.

ברד - לחתוך אבטיח (לחלקים ביחסי גודל כמו סיר ומכסה), לרוקן אותו, מהתוכן לעשות ברד קפוא בבלנדר ולמלא את האבטיח הריק בחזרה בברד – את הגורמה שנוצר שותים עם קשים.

פעילויות

סיפורים מפחידים
סיפור שיפחיד אותך כהוגן..
פעם פגשתי אישה זקנה עם שער לבן בבית שחי וכל מיני דברים מוזרים (לספר על הדברים המוזרים). היא סיפרה לי שפעם, היא הייתה מדריכה והיא במקור מהמושב שלי, והיא סיפרה גם שהיא בת 23, וזה היה מאוד מוזר, כי היא נראתה ממש זקנה, אז שאלתי אותה איך זה שהיא נראית ככה אם היא צעירה. היא סיפרה לי שלפני כמה שנים, כשהיא הדריכה, היתה בקבוצה שלה ילדה אחת, שאף פעם לא יצאה לטיולים, ולקראת חג המעלות, היא באה לאמא שלה, וניסתה לשכנע אותה לצאת, והאימא אמרה לה ששתי האחיות הגדולות של הילדה, יצאו פעם לטיול ולא חזרו, ובגלל זה היא לא רוצה שגם הבת הקטנה תצא לטיול. היא הבטיחה לה שהיא תשמור בשבע עיניים על הילדה, והאימא הזהירה אותה שכדאי לה מאוד שלא יקרה כלום לילדה, ורשמה אותה. המדריכה והילדה היו מאוד שמחות, ויצאו לטיול יחד עם כולם, אבל בטיול, פתאום הילדה נעלמה, והיא חיפשה אותה, ולא מצאה, ואז האימא קיללה אותה ואמרה לה שהיא תהפוך לזקנה ומשוגעת, אבל בדבר אחד היא טעתה (לצעוק): אני לא משוגעת!
סיפורים מפחידים
הערפדה במונית לילית - נראה אתכם לא נבהלים!
פעם הייתי נהג מונית באזור היערות בצפון (יש כזה?), בלילות אספתי אנשים שטעו בדרכם, או כאלה שכבר אבדה דעתם, וחיכו לטרמפ שלא יבוא...
לילה אחד היה כבר אחרי חצות, והייתי בדרכי הביתה, כשפתאום אני רוצה בצד הדרך נערה יפה וכולה לבנה, הפנים הידיים ואפילו השמלה, אבל מה, בחורה כזאת יפה לא ראיתי בחיים. היא הניפה את אצבעה, עצרתי, היא נכנסה למונית, וכיוונה אותי לאן שהיא רצתה להגיע.
נסעתי בדרך שעוד לא הכרתי, ופתאום היא צעקה עצור! עצרתי, היא אמרה לי: "חכה לי כאן". תוך עשר דקות היא חזרה כשהיא כולה אדומה. "מפחיד" חשבתי...
"תחזיר אותי לאיפה שאספת אותי" היא אמרה. החזרתי אותה לאותה נקודה, והיא אמרה "יום שישי הבא, אותה נקודה, אותו מקום"
(עכשיו תפתחו קצת את הסיפור שכל פעם היא לבנה ובסוף היא חוזרת אדומה ולאט לאט הנהג מתאהב בה אבל חושד מה היא עושה שם ואיך היא חוזרת אדומה ואז תגיעו לסוף)
לאחר כמה שבועות עוד פעם אספתי אותה ועצרתי לה באותו מקום. בעצירה היא ירדה ומאוד עניין אותי מה המקום הזה, ומה היא עושה שם. אז ירדתי מהמונית ובדקתי וקלטתי שהמקום זה בית קברות. התקדמתי עוד קצת ופתאום ראיתי אותה רוכנת על קבר טרי, כאשר היא אוחזת באישה צעירה ויפה, ספק חיה ספק מתה, היא אכלה את האישה ולאט לאט נהפכה לאדומה יותר ויותר.
ברחתי משם כאשר נדמה היה לי שהיא ראתה אותי.
חזרתי למונית, וכעבור כמה דקות היא חזרה אדומה מתמיד.
כל הדרך הייתה שתיקה מביכה, מה שאף פעם לא קרה, עד שהחלטתי לשאול אותה:
"תגידי מה את?"
היא הסתכלה עלי ואמרה:

(לצעוק)" ערפד!!! "
ילדים
איפה יש רעיונות לפעילויות חצר עם הילדים בחופש הגדול?
איזה רעיונות לפעילויות חצר עם הילדים בחופש הגדול יש, שיעשו לכם את החופש באמת גדול? הנה כמה כאלה:

פעילות בחצר
===========

ניקיון החצר - לאסוף את כל הילדים בשכונה לחבורה, לתת שם לחבורה כמו: “חבורת המבריקים" ולרדת השכם בבוקר לנקות את סביבת המגורים הקרובה.

גומי - לגזור להם גומי וללמד אותם (אם הם לא יודעים עדיין) לקפוץ בגומי.

הכנת ערסל - להכין ערסלים/פופים לשימוש עצמי (בשביל פופים יש לקנות בנוסף לבד חזק גם קלקר, וכדאי מאד לשתף את הילדים בחוויית מילוי הפוף בקלקר – חוויה שנראית לנו סתמית ומעיקה אך תתפלאו לגלות כי בשבילם יהיו אלו רגעים של שכרון חושים).

אומגה - לתלות אומגה בחצר ולתת לילדים את החופש לשחק אתה כאוות נפשם.

אבטיחים - לחתוך אבטיח (לחלקים ביחסי גודל כמו סיר ומכסה), לרוקן אותו, מהתוכן לעשות ברד קפוא בבלנדר ולמלא את האבטיח הריק בחזרה בברד – את הגורמה שנוצר שותים עם קשים.



בהצלחה ובכיף גדול!
סיפורים מפחידים
הבובות של מאי - בובות של פחד..
מאי הקטנה מאוד אהבה בובות, והיה לה אוסף ענק של בובות מכל הגוונים וכל הצבעים.
יום אחד, היא טיילה עם אמאלה בשוק, וראתה בובה ממש יפה וגדולה, אחת שעוד אין לה. היא התחננה לאמא שתיקנה לה אבל אמא לא הסכימה. מאי התחילה לבכות שהיא רוצה את הבובה והיא לא תזוז עד שאמא תקנה לה אותה.
המוכר שמע אותה, ומיד בא בריצה ונתן לה את הבובה חינם אין כסף. "אדיר" חשבה מאי, "אדיר" חשבה אמא של מאי, "אדיר" גם חשב המוכר וכולם היו מרוצים.
כשהם חזרו הביתה מאי כל הזמן שיחקה בבובה החדשה, עד שאמא צעקה: "מאי כבר עשר, לכי לישון", ומאי עלתה לחדר שלה והלכה לישון, כי היא ילדה טובה ואם אמא אומרת שצריך לישון אז צריך לישון כי אחרת איך תהיה ילדה טובה?
פתאום מאי מתעוררת ב- 12 בלילה, לקולות מוזרים של תפיסה, משיכה, תפיסה, גרירה, "סקריץ סקרץ, סקריץ סקרץ" ואז פתאום היא מתחילה לשמוע "לה לה לה לה לה לה לה לה, דולי עולה במדרגות, דולי עולה במדרגות". מאי לא הבינה מה קורה אבל מהר מאוד נרדמה.
הבוקר הגיע, ומאי יוצאת מהחדר ורואה את דולי הבובה בקצה חדר המדרגות. היא לא חושבת הרבה כי היא בסה"כ ילדה קטנה, וזה לא התפקיד שלה לחשוב בסיפור. היא המשיכה לשחק עם הבובה כל היום עד שהיום נגמר, והלילה הגיע ועוד פעם עייפים, וצריך לישון. מאי הלכה לישון כי היא עייפה, וזה הפתרון הכי טוב למצב עייפות (אחרי קפה).
ועוד פעם ב- 12 בלילה, היא שומעת "סקריץ סקרץ, סקריץ סקרץ, לה לה לה לה לה לה לה, דולי עולה במדרגות, דולי עולה במדרגות, דולי עולה במדרגות, דולי פותחת את הדלת".
היא מתעוררת בבוקר ורואה את הבובה בכניסה לחדרה, מאי צורחת, תופסת את הבובה, מוציאה את ידיה מהמקום, וזורקת אותה למטה באימה.
מה קרה לה בהמשך היום לא מעניין אותנו, לכן ישר נעבור ללילה הבאה.
מאי הולכת לישון אבל ב- 12 בלילה היא מתעוררת ועוד פעם שומעת "לה לה לה לה לה לה לה לה לה, דולי מחברת את יד ימין, דולי מחברת את יד שמאל, דולי עולה במדרגות, דולי עולה במדרגות".
ובבוקר דולי שלמה לגמרי, יושבת לה בכניסה לחדר, עם חיוך מפחיד ונועצת את מבטיה במאי.
מאי צרחה, עקרה לבובה את הידיים, ואת הרגלים, וקברה אותה בגן.
כל היום מאי הייתה אצל חברות ופחדה לחזור הביתה. אבל בסוף בואו נגיד שהייתה סיבה שהיא תחזור הביתה, כי זה תורם להמשך העלילה, אז נגיד שהיא באה לצחצח שיניים, אבל מרוב עייפות היא נרדמה עם המברשת בפה. אמא ראתה את מאי ושמה אותה במיטה.
ב- 12 בלילה היא שומעת מבחוץ:
"דולי חופרת, דולי חופרת, דולי חופרת, דולי חופרת, לה לה לה לה לה לה לה לה לה, דולי יוצאת מהקבר, דולי מחברת את רגל שמאל, דולי מחברת את רגל ימין, דולי מחברת את יד ימין, דולי מחברת את יד שמאל, דולי עולה במדרגות, דולי עולה במדרגות, דולי פותחת את הדלת, דולי עולה על המיטה, דולי רוצחת את אמא, דולי רוצחת את אבא, דולי יוצאת מחדר, דולי פותחת את הדלת, דולי מתקרבת למיטה, דולי עולה על המיטה,
דולי רוצחת את מאי!!! (רצוי לצעוק רק את המילה מאי)


צעיפים
איך להכין צעיפים עם ילדים?


כך מכינים עם הילדים צעיפים לחורף:

החומרים:
=========
- בד פליז צבעוני או בהיר

- חומרי קישוט הניתנים להדבקה או תפירה: פרחים, פייטים, חתיכות לבד צבעוניות וכל מה שניתן למצוא בחנויות הסידקית


- כפתורים, חוטי תפירה ומחטים

- מספריים

- דבק בדים

- מקלות ארטיק לשימוש בדבק


אופן ההכנה:
===========
1. רצוי לקנות בד לפי מטר, יש לעשות חישוב לפי מספר הילדים וגילם, אנו ממליצים על צעיף בגודל מטר על 20-25 ס"מ.

2. יש לסמן עם עיפרון או גיר בעזרת סרגל קווים ישרים על הבד ובעזרת מספרים חדים לחתוך את הבד לצעיפים, כמובן שניתן לקנות צעיפים מוכנים, אך גם הזולים שבהם יצאו יקרים יותר כשמדובר בכמות גדולה. נמליץ, בנוסף, גם לכבס בכביסה עדינה את הצעיפים ולייבשם לפני השימוש.

3. על שולחנות רחבים מספיק מפזרים קעריות קטנות ובתוכן הקישוטים לפי סוגים וצבעים.

4. כל ילד מקבל צעיף, פורס אותו מתכנן את צורת הקישוט שהוא רוצה ולאחר מכן בעזרת מקל ארטיק מדביק את הקישוטים ו/או תופר את הכפתורים.

5. את שולי הצעיף ניתן לגזור פסים פסים.
אילו פעילויות אפשר לעשות על חוף הים?


הנה מספר פעילויות שניתן לעשות על חוף הים:

1. בניית ארמונות בחול, כולל קישוטי צדפים וטפטופים מחול

2. פיסול בחול הים בעזרת תבניות מוכנות שמביאים מהבית או בעזרת הדמיון בלבד

3. איסוף צדפים

4. איסוף אבנים בצורות מעניינות וצבעים שונים

5. ציור על החול בעזרת מקלות או כפיות, אפשר גם לנצל את ההזדמנות לכתיבת אותיות ומספרים לילדים שזהו שלב הלמידה שלהם

6. תחרויות ריצה על החוף

7. משחקי כדור כגון מטקות, מסירות, כדורגל, משחק כדור בתוך המים ועוד. כדאי להביא יותר מכדור אחד למקרה שיש ילדים צעירים יותר או שרוצים לשחק בכמה קבוצות

8. כיסוי בחול - לכסות אחד את השני בחול, כמובן עם הראש בחוץ

9. שחייה

10. גלישה לילדים בגיל המתאים

11. ציפה על מזרן ים

12. תפיסת גלים

13. משחקי קופסה מתחת לסככה

14. ברכת מים קטנה לפעוטות
מה עושים עם הילדים בחופש הגדול מחוץ לבית?



הנה 10 אפשרויות לפעילויות עם הילדים בחופש הגדול:

1. לעשות ספורט לעשות עם הילדים פעילויות ספורטיביות בערב/מוקדם בבוקר כגון ריצה קלה, רכיבה על אופניים וקפיצה על חבל.

2. לאסוף פרחים ועלים, לייבש אותם בספר עבה ואח"כ לעשות מהם יצירה.

3. ללכת לטייל לעץ הפרי הקרוב בשכונה, לקטוף קצת, לאכול מהפרות וליהנות מהצל.

4. לאסוף צנוברים, אפשר גם להצטייד באבן ולפצח אותם במקום.

5. ללכת לים לאסוף צדפים , עדיף כאלה עם חור, ואח"כ לעשות מהם שרשראות, מוביילים או כל יצירה אחרת.

6. ליזום תחרות ארמונות בחול.

7. לנסוע ברכבת, כרמלית או/ו אוטובוס.

8. ארוחת בוקר לצאת השכם בבוקר לארוחת בוקר בחוץ.

9. לגדל צמחים , לזרוע או לשתול.

10. ביקור במוזיאון ללכת אותם למוזיאון שאתם נמשכים אליו בעצמכם.
מה עושים כדי לעבור בקלות נסיעה עם הילדים?



יצאתם לחופשה, לטיול או לקרובי משפחה שגרים רחוק ולילדים קשה בנסיעה? הנה כמה פתרונות שיקלו עליכם ועליהם את הדרך הארוכה:

1. קבעו יעדי ביניים לעצירות התרעננות. צאו מעט מוקדם ושלבו פיקניק במקום נעים.

2. הציעו להם להכין לפני היציאה תיק קטן ובו דברים שיעסיקו אותם בזמן הנסיעה (משחק קטן, ספר, בובה ואפילו צ'ופר מתוק)

3. ניתן להכין מפות דרכים המותאמות לילדים דרכן הם יוכלו לעקוב אחר נתיב הנסיעה ואף לסמן עם טושים את המקומות שכבר עברתם

4. לשחק משחקים המתאימים לנסיעה במשותף (ראו טיפ נפרד)

5. השמיעו קלטות שמע אהובות ושירו ביחד

6. DVD - פתרון הפלא. הילדים יבחרו בבית באיזה קלטות ירצו לצפות בדרך והגרוע ביותר שיקרה הוא הריב מה לראות קודם (עצתנו - קבעו סבב בין הילדים כך שכל פעם אחד אחר בוחר והראשון נקבע ע"י הגרלה הנערכת על ידכם)

7. לשעת משבר שריינו חטיף או ממתק

8. סעו בשעת צהריים או לילה כשהם ישנים, הנסיעה תחלוף בקלות, במהירות ובשקט...
מה אפשר לעשות עם ילדים מחוץ לבית?


הנה 9 רעיונות לפעילות עם ילדים מחוץ לבית:

1. ספורט - לעשות עם הילדים פעילויות ספורטיביות כגון ריצה קלה, רכיבה על אופניים .

2. יצירה בטבע - לאסוף פרחים ועלים, לייבש אותם בספר עבה ואח"כ לעשות מהם יצירה.

3. איסוף מזון - ללכת לטייל לעץ הפרי הקרוב בשכונה, למשל, לאסוף צנוברים (רצוי להצטייד באבן) ולפצח אותם במקום.

4. יצירה - ללכת לים לאסוף צדפים, עדיף כאלה עם חור, ואח"כ לעשות מהם שרשראות, מוביילים או כל יצירה אחרת.

5. בנייה - ליזום תחרות ארמונות בחול.

6. נסיעה - לנסוע ברכבת, כרמלית או אוטובוס.

7. פיקניק - לצאת השכם בבוקר לארוחת בוקר בחוץ.

8. גינון - ללכת למשתלה, לקנות עציצים עם שתילים קטנים (פרחים יפים או צמחי תבלין) ולשתול אותם בגינה. אפשרות נוספת לקנות אדמה אוורירית וזרעים של עגבניה או/ו מלפפונים ולזרוע בקרטון ביצים , לכסות במגבת רטובה עד לנביטה. להשקות כשהאדמה מתייבשת כמעט כל יום בקיץ ולהיות עד לתהליך הנביטה והצמיחה. אחרי הנביטה מומלץ להעביר את השתיל, לאחר שיצאו לו יותר משני עלים לאדמה עם קומפוסט , רצוי קרובה לגדר, כדי שהצמחים יוכלו לטפס עליה. חשוב להפוך את האדמה אליה מעבירים את השתילים לעשירה יותר, זאת על ידי הוספת קליפות בננה או קליפות של ירקות קצת שברי קליפות ביצים וכן כיסוי בקרטון של האדמה. כשמעבירים את השתילים, לא לשים את המלפפון והעגבנייה אחד ליד השני (הם לא מסתדרים ביחד, העגבנייה היא חברה טובה של הבזיליקום אבל המלפפון מסוכסך אתה). מעבירים את השתיל (כאמור, לפחות שלושה עלים) ושותלים אותו באדמה , עושים חור בקרטון, לאחר סיום השתילה מרטיבים את הקרטון ומשקים את השתילים, מכסים בקש או בעלים יבשים את הקרטון שישמור על הלחות. עם הירקות אפשר להגיע לאספקת ירקות המתאימה לקטיף יומי למשפחה, עדיף להנביט כל שבועיים זרעים חדשים כדי להנות משיחים מניבים לכמה חודשים.

9. ביקור במוזיאון - ללכת אותם למוזיאון שאתם נמשכים אליו בעצמכם.
איזה משחקים מתאימים לחג החנוכה?



הנה מספר משחקי חברה שאפשר לשחק בחג החנוכה:

אכילת סופגניות ללא ידיים - תחרות אכילת סופגניות כשהידיים קשורות

הכנסת נר לבקבוק - קושרים נר הקשור בחוט סביב מותניהם של המשתתפים והם צריכים לשלשל את הנק לתוך בקבוק הנמצא מתחתיהם מבלי לגעת בו.

למצוא מטבע בקמח - מחביאים מטבעות (או מטבע משוקולד) במספר קערות קמח והמשתתפים צריכים לגלות את המטבע רק ע"י נשיפת הקמח.

תחרות סביבונים - כל קבוצה מקבלת סביבון, הקבוצה שהסביבון שלה מסתובב נופל אחרון היא המנצחת.

מרוץ שליחים של סביבונים - מתחלקים לשתי קבוצות, כאשר לראשון בכל קבוצה יש סביבון בידו. מתחילים באותו הזמן בדיוק לסובב את הסביבונים וברגע שהסביבון נופל, השני בתור מתחיל לסובב, כך עד המשתתף האחרון. הקבוצה הזוכה היא זו שהסביבון שלה נפל אחרון.

האכלת סופגנייה - מספר זוגות יושבים זה מול זה בעיניים קשורות וצריכים להאכיל וכל אחד צריך להאכיל את בן זוגו סופגנייה. הזוג המנצח הוא זה שסיים לאכול ראשון את הסופגניות.

סופגנייה על חוט - מעבירים חוט ארוך בתוך סופגנייה ועל שני המתחרים לאכול את החוט עד שיגיעו לסופגנייה. הראשון שמגיע לסופגנייה הוא המנצח.

תחרות כיבוי חנוכייה - מדליקים את כל הנרות בשתי חנוכיות ועל שני משתתפים לכבות בנשיפה אחת כמה שיותר נרות. המנצח הוא זה שכיבה כמה שיותר נרות.

כיבוי חנוכייה לאחר אכילה - נותנים לשני מתחרים לאכול שני ביסקוויטים ולאחר מכן עליהם לכבות בנשיפה חנוכייה דולקת.

"כדור סל" מטבעות - שני קבוצות מתחרות ביניהן על קליעת מטבעות לתוך צלחת, כאשר לכל אחד מחברי הקבוצה ניסיון אחד. הקבוצה המנצחת היא זו שקלעה הכי הרבה מטבעות לצלחת.

בינגו חנוכה - מכינים לוחות ובהם ביטויים הקשורים לחנוכה ולפי הגדרות אותם יקרא המנחה יסמנו המשתתפים את המקומות הנכונים בלוח. הקבוצה המנצחת היא זו שהלוח שלה התמלא ראשון.

לגלות את המעות - שתי קבוצות יושבות זו מול זו ליד שולחנות. כל קבוצה מעבירה מבלי שהקבוצה השנייה תראה מטבע אחד לשני. כשמתקבלת הוראה מהמנחה מניחים כולם את כפות ידיהם על השולחן וכל קבוצה צריכה לנחש אצל מי נמצא המטבע בקבוצה השנייה בעזרת שלולה ניחושים בלבד. הקבוצה שניחשה נכון מקבלת את המטבע לידה והמשחק נמשך. הקבוצה המנצחת היא זו שברשותה הכי הרבה מטבעות.
מהן דיברות המדריך?


אלו הן דיברות המדריך:

המדריך צודק.
המדריך תמיד צודק.
המדריך לעולם אינו טועה ואם כן מידות 1 ו-2 נכנסות לתוקף.
המדריך אינו ישן הוא עושה מדיטציה.
המדריך אינו אוכל הוא מזין את עצמו.
המדריך אינו מזיע הוא שותה החוצה.
המדריך אינו נופל הוא יורד לבדוק את פני השטח.
המדריך אינו מעתיק במבחנים הוא בודק אם השכן צודק.
המדריך אינו מעשן הוא פותח את דרכי הנשימה.
המדריך אינו מתחשמל הוא מוליך טוב.
המדריך אינו מועד הוא בודק את כח הגרביטציה.
המדריך לא הולך לאיבוד הוא מחפש דרכים חדשות.
המדריך אינו נפצע הוא בודק את כח הסבל שלו.
המדריך לא צועק הוא מעביר מסר בצורה ברורה.
המדריך אינו בוהה הוא מתמקד.
המדריך אינו עוצם עיניים הוא מביט פנימה.
המדריך אינו ישן הוא חושב חזק.
המדריך אינו מזייף הוא מטיל ספק בלחן המקובל.
המדריך לא מאחר יש לו תפיסת זמן שונה.
למדריך אין קרחת הוא מתבגר מהר.
המדריך לא מאחר כל השאר מקדימים.
המדריך לא מתגעגע לאמא הוא מזדהה עם מרקו.
המדריך אינו מזיין הוא מחדיר ערכים.
המדריך לא משתין הוא משקה את הקרקע.
המדריך לא מפליץ הוא מאזן את רמת המתאן באטמוספירה.
המדריך לא תוקע גרעפס הוא משחרר גזים מלמעלה.
המדריך לא בוכה הוא מנקה את הרשתית.
המדריך אינו ישן - הוא שומר בעיניים עצומות.
המדריך אינו מזיע - הוא שותה החוצה.
המדריך אינו טועה בדרך - הוא מחפש דרכים חדשות.
המדריך אינו זולל - הוא מזין את עצמו.
המדריך אינו נופל - הוא בודק את השטח מקרוב / הוא בודק את המכשולים שבדרך/הוא מציג את כוח המשיכה.
המדריך אינו נפצע - הוא בודק את כוח הסבל שלו.
המדריך אינו עוצר - הוא מחכה לכל הקבוצה / הוא מסתכל על הנוף.
המדריך אינו מאחר - כולם מקדימים.
המדריך אינו צועק - לכולם יש בעיות שמיעה.
המדריך אינו שוכח כלום - הוא בודק את יכולת האלתור שלו / הוא בודק את זיכרונם של אחרים.
המדריך אינו טועה בשמות - לכולם קוראים "שאול".
המדריך אינו חכם - הוא פשוט גאון.
המדריך אינו מחזיק את המפה הפוך - זה כדור הארץ שמסתובב.
המדריך אינו מתנשף - הוא מיצר מוזיקה טבעית.
המדריך אינו משתין - הוא תורם את חלקו למשק המים בישראל.
המדריך אינו משתעל - הוא בודק שהוא חי.
המדריך אינו לובש בגדי נשים - הוא רק נראה טוב בביקיני.
המדריך אינו שוביניסט - הוא מאמין בהגשמה נשית דרך ניקוי ובישול.
המדריך אינו אגואיסט - הוא רך ורק מרכז ההוויה הקבוצתית.
המדריך אינו זקן - הקרחת היא אחד מסימני ניסיון החיים שלו.
המדריך אינו מרביץ לחניכים - הוא שולל את תנועתם הפיסית / הוא מלמד אותם הגנה עצמית המדריך אינו מכוער - הוא מאותגר אסתטית.
המדריך אינו מפקיר חניכים - הוא בודק את יכולת ההתמודדות שלהם עם מצבי לחץ.
המדריך אינו טובע הוא פשוט שוכח לשחות.
המדריך אינו נשרף בשמש - הוא משנה את צבעו לצרכי הסוואה.
המדריך אינו המדריך לא מחטט באף - הוא מפעיל את המוח ידנית.
המדריך אינו שורף את האוכל - הוא נותן לו גוון.
המדריך אינו מקלל - הוא מעשיר את אוצר המילים של חניכיו.
המדריך לא משתכר הוא מפגין שמחה רבה.
המדריך לא מכוער הוא מיוחד.
המדריך לא שמן הוא מצ'ופר חברתית.
המדריך לא נמוך הוא מתומצת.
המדריך לא גונב הוא לוקח בהשאלה.
המדריך לא מחטט באף הוא מנקה את הסינוסים.
המדריך לא מצייר גרפיטי הוא מביע מחאה בצורה חברתית.
המדריך לא מאחר הוא מתעכב.
המדריך לא שובר דברים הוא בודק את תקינותם.
המדריך אינו מוזנח הוא פשוט לא נקי.
המדריך אינו אנאלפבית הוא צריך ריענון.
המדריך לא מעוצבן יש לו לחץ דם גבוה.
המדריך לא מפשל הא פשוט לא הולך לפי התוכנית המקורית.
המדריך לא זורק את חברתו הוא עוזב אותה בשביל הצופים.
המדריך אינו בוגד הוא מנסה מספר אפשרויות.
המדריך לא מתפנק הוא חולה.
המדריך אינו אלוהים אלוהים חניך שלו.
החיילים על המבצר - סיפור על מדים..
פעם לפני כמה שנים כשעוד הייתי בצבא חיים המפקד קרא לי באמצע החופשה שלי לחדר שלו לשיחה. בהתחלה חשבתי שעשיתי איזשהו משהו נוראי אבל כשהוא פתח את השיחה הבנתי שזה לא זה הוא אמר לי שליד הבסיס שלנו יש מבצר עתיק והם מאמינים שחוליה של האויבים התמקמה שם ומרגלת אחרינו. הוא אמר לי ששלחו כבר ארבע יחידות ואף אחת מהן לא חזרה. הוא ביקש ממני לקחת את החוליה שלי ולברר מה יש שם. הוא רק אמר לי להזהר

יצאנו, חמישה חיילים ואני חמישה מהמובחרים ביותר הלכנו באזור סבוך ולאט לאט אחננו רואים את הכניסה גדלה לקראתנו עצרנו מאחורי שיח ושלחתי חייל אחד פנימה כמה שניות אחרי שהוא נכנס הוא עף החוצה ויש לו מן שקע מוזר במצח וחורים מתחת לכף הרגל. שלחתי את השני בדיוק אותו דבר קרה גם לו וכך גם לכל אחד ואחד מהם. כולם עפו החוצה עם שקע במצח וחורים בכף הרגל. נשארתי היחיד לא הייתה לי ברירה ונכנסתי...
עליתי במדרגות הכניסה וראית שישנו אולם ובסופו מדרגות לוליניות הלכתי לקראתם הרצפה חורקת ("אייי אייי") אני מתקרב למדרגות ואז אני רואה את זה! שתי מגרפות!!
איך לשתף ילדים במשימות הבית?



הנה כמה דוגמאות:

מטבח - הכנת סלט ירקות עם קוצץ ירקות ידני, כך יש אפשרות גם לקטנטנים להנות מהחיתוך ולהכין סלט שנראה מעולה.

כביסה - משימת קיפול הכביסה מאוד מהנה כשביחד מוצאים גרביים ומתאימים את הזוגות. נחמד גם להשתמש במתלה נייד של כביסה, כדי לתת לילדים לתלות כביסה בעצמם.

נקיון - לשטוף יחד את האוטו בעזרת דלי כמובן, הילדים גם יכולים לעשות זאת לבד אם הם מספיק גדולים.

קניות - אם הילד לא יודע לכתוב ניתן לאתגר אותו במשימה שבשבילו תהיה מעניינת ביותר: לצייד אותו ברשימת קניות מצוירת לחכות בפתח המרכול, לצייד אותו בסכום כסף מזומן ולשלוח אותו לעשות קניות לגמרי לבד. כמובן שהכל תחת השגחה שלכם מרחוק. לפעילות זו תהיה תרומה נכרת לביטחון העצמי של הילד וכן להרגשת האחריות והבגרות שיחווה.

בישול - להכין ארוחה לתכנן עם הילד ארוחה שלמה מספרים בסגנון "ילדים מבשלים" ולהזמין משפחה ו/או חברים לארוחה.

להכין מוצרים תוצרת בית גלידה, גבינה, לחם, עוגיות.


שש בש עם חיים - משחק גורלי..
לפני הרבה שנים יצאו 4 ילדים למחנה ביער.
הם הגיעו ליער והתחילו לבנות את המחנה (כאן המקום למשוך קצת זמן ולספר מה עשו כל היום).
הם החליטו שכל לילה ישמור מישהו אחר.
בלילה הראשון זה היה התפקיד של דני.
בבוקר כשקמו כולם הם לא מצאו את דני וראו רק שלולית דם.
הם החליטו שכנראה דני נפצע וחזר הביתה בלי להגיד.
בלילה השני שמר יגאל.
בבוקר קמו כולם ולא מצאו את יגאל, אלא רק שלולית דם. הם העדיפו להתעלם מכך ונשארו עוד יום.
בלילה השלישי גבי שמר.
בבוקר קם חיים ולא מצא את גבי. הוא חיפש במשך שעות רבות וכל מה שמצא היה שלולית דם. הערב כבר הגיע וחיים נאלץ להישאר עוד לילה וכמובן שהוא נשאר לשמור על עצמו.
פתאום הוא החל לשמוע צעדים גדולים וכבדים מתקרבים לכיוונו. הוא קם והסתכל לצדדים. פתאום הוא רואה יצור ענק ירוק מטונף עם 4 עיניים ו-6 זרועות, עם שומות ופצעים על כל הגוף מתקרב לכיוונו.
חיים נבהל והתחיל לברוח לצד השני, הוא ברח וברח אבל היצור התקרב אליו בגלל הצעדים הארוכים של 5 הרגליים שלו, ובסוף היצור תפס אותו.
היצור פתח את פיו, חיים ראה את השיניים הענקיות והחדות של היצור ואת שתי הלשונות שלו והריח את הצחנה וריח הריקבון שיצא מפיו והיה משוכנע שזה סופו ועכשיו היצור יטרוף אותו כשלפתע היצור אמר:

"רוצה לשחק שש בש?"
שבט המכשפות הירוקות - לילה לבן ומפחיד לכם!
(הצ´יזבט מקוצר – תנו לדמיון שלכם לעבוד ולהרחיב אותו)
לפני הרבה שנים בעידן המכשפות, היה שבט של מכשפות ירוקות שיער שמאוד לא אהבו את צבע שיערם הירוק, וכל בני האדם שהיו מגיעים בטעות למקום היו נשאלים האם הם יודעים מדוע צבע שערם של המכשפות הוא ירוק. וכאשר היו משיבים תשובה היו הורגים אותם ואוכלים אותם. על המכשפות שלטה המכשפה הגדולה – קמתלה שהייתה אכזרית ביותר ולפעמים הייתה אוכלת את האנשים עוד לפני שהיו הורגים אותם (אצבע אחרי אצבע). באותו זמן חיו בכפר קטן שלושה אחים עניים ומרודים (כאן המקום להדגיש את העוני הרב) ויום אחד הגיעה אליהם האגדה על שבט המכשפות ירוקות השער, ושאם מישהו יפתור את החידה הוא יקבל המון כסף (נא להגזים!!!). ואז מחליטים האחים לצאת לדרך ועוברים הרפתקאות מסמרות שיער (נא לפרט) עד שהם מגיעים למכשפות אך לא מצליחים לפתור את החידה. המכשפות הורגות 2 אחים ומשאירות אחד שישרת אותם. כך חולפות מספר שנים והנער העני משרת את המכשפות. עד שיום אחד הוא שואל את המכשפה קמתלה – "מדוע יש לכם שיער ירוק?" והיא עונה לו "אני באמת לא יודעת" (תוך כדי קינוח האף ומריחת הנזלת על השער).
איפה יש רעיונות לפעילויות בבית בחופש הגדול?



הנה כמה רעיונות לפעילויות עם הילדים, בחופש הגדול:


הופעות מסוגים שונים:
=================
ריקוד- משמיעים מוסיקה כיפית ומכינים ריקוד לשיר שבוחרים, לאחר חזרות מצלמים את הריקוד בווידאו או מציגים למשפחה וחברים.

המחזת סיפור- בוחרים ספר אהוב וקל לסיפור בסגנון "אי המחשבות" או "האריה שאהב תות" וכו'..
ונותנים לילדים להמחיז את הסיפור בעצמם, או לערוך שעת סיפור בעצמם מול תמונות הספר. אם התוצר המוגמר יצא מוצלח במיוחד וגם יש לנו מרץ לארח – מזמינים משפחה וחברים לשמוע את הכישרונות הצעירים שזה עתה יצאו לאוויר העולם, אחרת אפשר פשוט לתעד הכל במצלמת וידאו.

מסלול- נותנים לילדים להמציא ארגון של מסלול שצריכים לעבור דרכו , עם מכשולים ומשימות. כל פעם מוסיף הילד שעשה אחרון את המסלול עוד משימה שהוא המציא. כדאי להעזר באביזרי ספורט כמו טרמפולינה, גומי, כדורים או חישוקים ,אם יש, אבל זה גם יכול להיות מורכב מכל מה שיש בבית ובראש היצירתי שלנו. דוגמא למסלול: מסדרים שורה של כריות עליהם צריך לצעוד בלי ליפול, אח"כ עוברים מתחת לשולחן קטן של ילדים מכוסה בבד או מפה גדולה, ממשיכים לקפיצה על טרמפולינה 4 קפיצות, משם לוקחים כדור בינוני או בלון ושמים אותו בין הברכים ומתחילים ללכת ככה עם הכדור עד הדלי, ליד הדלי מתיישבים על שרפרף ומכניסים את הכדור בעזרת הרגליים לדלי (כשהוא בין שתי כפות הרגלים). בסוף המשחק מסדרים את הבית יומיים בערך.

כשרונות צעירים- לאתגר את הילדים וסביבת חברים קרובים בתחרות כשרונות צעירים. כל ילד מופיע במה שהוא הכי אוהב.




יצירה:
=====
לכתוב ספר - מציירים כמה ציורים ובונים מהם סיפור, או להיפך, ממציאים סיפור ומציירים לו ציורים. בכל מקרה בסוף מחברים את הדפים לספר. דוגמא לספר שעשיתי עם הבנות שלי (בנות 4 ו-2) סיפורי מפלצות, הדפים כללו גם מריחת פלסטלינה שאליה הוצמדו עניים זזות , מפלצת אחת עם עין אחת ואחרת עם שלוש עיניים.

העתקת פרחים - כל אחד מצייר פרח מיוחד ואח"כ מעתיקים אחד מהשני את הפרח, לנסות לצייר העתק כמה שיותר קרוב.

לגזור עיניים - ממגזינים ועיתונים ואח"כ להדביק אותן על דף ולהשתמש בהן בשילוב עם ציורים.

תכנון משחקים - לקנות שניים או יותר סטים של אותה חבילת מדבקות. להמציא ולהכין ביחד עם הילד משחקים שונים. למשל דומינו או מתיחת קווים בין זוגות של מדבקות זהות. או אולי מיון עצמים לפי גורם משותף.


בהצלחה ובכיף גדול.
אילו פעילויות ניתן לעשות עם מצלמת וידאו והילדים?



ניתן לעשות הופעות מסוגים שונים:

ריקוד- משמיעים מוסיקה כיפית ומכינים ריקוד לשיר שבוחרים, לאחר חזרות מצלמים את הריקוד בווידאו או מציגים למשפחה וחברים.

סיפור- בוחרים ספר אהוב וקל לסיפור ונותנים לילדים להמחיז את הסיפור בעצמם, או לערוך שעת סיפור בעצמם מול תמונות הספר. אם התוצר המוגמר יצא מוצלח במיוחד וגם יש לנו מרץ לארח – מזמינים משפחה וחברים לשמוע את הכישרונות הצעירים שזה עתה יצאו לאוויר העולם, אחרת אפשר פשוט לתעד הכל במצלמת וידאו.

מסלול- נותנים לילדים לארגן מסלול שצריכים לעבור דרכו, עם מכשולים ומשימות. כל פעם מוסיף הילד שעשה אחרון את המסלול עוד משימה שהוא המציא. כדאי להעזר באביזרי ספורט כמו טרמפולינה, גומי, כדורים או חישוקים, אם יש, אבל זה גם יכול להיות מורכב מכל מה שיש בבית ובראש היצירתי שלנו. דוגמא למסלול: מסדרים שורה של כריות עליהם צריך לצעוד בלי ליפול, אח"כ עוברים מתחת לשולחן קטן של ילדים מכוסה בבד או מפה גדולה, ממשיכים לקפיצה על טרמפולינה 4 קפיצות, משם לוקחים כדור בינוני או בלון ושמים אותו בין הברכים ומתחילים ללכת ככה עם הכדור עד הדלי, ליד הדלי מתיישבים על שרפרף ומכניסים את הכדור בעזרת הרגליים לדלי (כשהוא בין שתי כפות הרגלים). בסוף המשחק מסדרים את הבית יומיים בערך.

כשרונות צעירים- לאתגר את הילדים וסביבת חברים קרובים בתחרות כשרונות צעירים. כל ילד מופיע במה שהוא הכי אוהב.
איך ליצור כדור שלג עם הילדים?
המהמר והירושה - פחד של סיפור!
איך מכינים יצירה של הדבקת מפיות על חלוקי נחל?
איך להכין מעמד לעטים מקופסאות שימורים?
איזה משחק מתאים לנושא חוש הטעם?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.