שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מהי הרזולוציה או גודל הפריים?
ככל שרזולוציית הפריים גבוהה יותר, כך ניתן יהיה לשים לב לפרטים בתמונה טוב יותר. גודל התמונה נקבע דרך ההגדרות במצלמה שלך. לגודל הפריים מקובל להתייחס על פי המונח "פיקסל" וכמות הפיקבלים בתמונה מחושבת על ידי נוסחת השטח של הפריים-אורך כפול רוחב.
SD- Standard Definition
טלוויזיה באבחנה רגילה, עושה שימוש ברזולוציה סטנדרטית, לא גבוהה במיוחד (כמו HDTV).
PAL- 720X576
NTSC- 720X480
HD- High Definition
טלוויזיה באבחנה גבוהה, רזולוציית השידור גבוהה עד פי 4 משיטות השידור שהיו מקובלות עד להגעתה.
HDTV- 720X1280
FULL HD- 1080X1920
ישנן רזולוציות גבוהות יותר, שבהם משתמשים לרוב לצילומי סרטים ופרסומות (2K-8K).
ככל שרזולוציית הפריים גבוהה יותר, כך ניתן יהיה לשים לב לפרטים בתמונה טוב יותר. גודל התמונה נקבע דרך ההגדרות במצלמה שלך. לגודל הפריים מקובל להתייחס על פי המונח "פיקסל" וכמות הפיקבלים בתמונה מחושבת על ידי נוסחת השטח של הפריים-אורך כפול רוחב.
SD- Standard Definition
טלוויזיה באבחנה רגילה, עושה שימוש ברזולוציה סטנדרטית, לא גבוהה במיוחד (כמו HDTV).
PAL- 720X576
NTSC- 720X480
HD- High Definition
טלוויזיה באבחנה גבוהה, רזולוציית השידור גבוהה עד פי 4 משיטות השידור שהיו מקובלות עד להגעתה.
HDTV- 720X1280
FULL HD- 1080X1920
ישנן רזולוציות גבוהות יותר, שבהם משתמשים לרוב לצילומי סרטים ופרסומות (2K-8K).
אילו אפשרויות חשיפה יש במצלמות DSLR ולמה הן מומלצות?
ריבוע ירוק- Auto - צילום אוטומטי שבו המצלמה קובעת את הכל. אין אפשרות לבצע שינויים כמו פלאש או ISO.
(CA) - "מצב אוטומטי יצירתי"- מצב אוטומטי,אך עדיין הצלם מסוגל לשלוט על עומק השדה, בהירות התמונה ופרמטרים קטנים נוספים.
(P) - (Program) - צילום אוטומטי, שליטה על של המצלמה על מהירות התריס והצמצם, אך הצלם עדיין שולט על פרמטרים אחרים כמו WB (White Balance), ISO וכדומה.
(S/TV) - עדיפות למהירות תריס- Shutter-Priority Auto- הצלם קובע את מהירות הסגר הרצויה
והמצלמה בוחרת את הצמצם המתאים לכמות האור הנתונה.
(A/AV) - עדיפות לצמצם- Aperture- Priority Auto- הצלם קובע את הצמצם הרצוי והמצלמה בוחרת את מהירות התריס המתאימה לכמות האור הנתונה.
(M)- ידני - Manual- הצלם שולט בפרמטרים- צמצם ומהירות התריס.
(B) - מצב זה מאפשר את השארת התריס פתוח ככל שתחפצו, כל עוד אתם לוחצים על לחצן הצילום.
ריבוע ירוק- Auto - צילום אוטומטי שבו המצלמה קובעת את הכל. אין אפשרות לבצע שינויים כמו פלאש או ISO.
(CA) - "מצב אוטומטי יצירתי"- מצב אוטומטי,אך עדיין הצלם מסוגל לשלוט על עומק השדה, בהירות התמונה ופרמטרים קטנים נוספים.
(P) - (Program) - צילום אוטומטי, שליטה על של המצלמה על מהירות התריס והצמצם, אך הצלם עדיין שולט על פרמטרים אחרים כמו WB (White Balance), ISO וכדומה.
(S/TV) - עדיפות למהירות תריס- Shutter-Priority Auto- הצלם קובע את מהירות הסגר הרצויה
והמצלמה בוחרת את הצמצם המתאים לכמות האור הנתונה.
(A/AV) - עדיפות לצמצם- Aperture- Priority Auto- הצלם קובע את הצמצם הרצוי והמצלמה בוחרת את מהירות התריס המתאימה לכמות האור הנתונה.
(M)- ידני - Manual- הצלם שולט בפרמטרים- צמצם ומהירות התריס.
(B) - מצב זה מאפשר את השארת התריס פתוח ככל שתחפצו, כל עוד אתם לוחצים על לחצן הצילום.
מהם 8 הכללים לצילום ילדים בפורים?
כאשר מצלמים את המחופש/ת חשוב מאוד להקפיד על מס' כללים שיהפכו תמונה פשוטה ובנאלית, לתמונה שתרצו למסגר ולתלות בסלון. הנה 8 כללים לצילום ילדים בפורים:
1. כדי לצלם ילד מחופש, הכלל החשוב ביותר זה סבלנות ומומלץ מאוד פשוט "לזרום" עם הילד. כדי שהתמונות לא יצאו משעממות עדיף לא להעמיד אותו דום ולגרום לו להשתעמם מהצילום אלא להניח לו לשחק ולתת לו חופשיות ולצלם אפילו תוך כדי תנועה. תמונה אחת עם חיוך אמיתי שווה יותר מכמה תמונות עם חיוך מזויף.
2. אם בחרתם לצלם את המחופש/ים בתוך הבית, מומלץ לצלמם על רקע של קיר נקי או אפילו לתלות סדין או בד אחר בצבע סולידי ואחיד כדי לשמש כרקע וכך לא נאבד את הצבעוניות והדומיננטיות של התחפושת ונגרום לתמונה להיות מעניינת יותר. כשנצלם מחופש על רקע צבעוני ו/או מקושקש, אנו נאבד את האובייקט המרכזי בתמונה ונגרום למחופש "להיבלע" בתוך הרקע.
3. כדי למנוע את תופעת ה"עיניים האדומות" המוכרת, מומלץ לצלם במקום מואר ללא שימוש בפלאש! "עיניים אדומות" נגרמות בד"כ משימוש בפלאש במצבים שלא מצריכים אותו. כמובן שגם מומלץ להימנע מלצלם אל מול השמש כדי לא "לשרוף" את התמונה.
4. כשרוצים לצלם דיוקן מומלץ לצלם בסביבה סטרילית ללא מס' רב אנשים או אובייקטים המופיעים ברקע וכך להגיע לתוצאה נקייה יותר.
5. אם המחופש מאופר בעיקר באזור הפנים, מומלץ קצת להתרחק ממנו ולהשתמש בזום כדי לחזק את עומק השדה בתמונה ולהדגיש את פניו.
6. כדי לתפוס את כל התחפושת בתמונה, מומלץ לצלם אנכית במידה ומדובר במצולם אחד אך מומלץ לצלם אופקית במידה ומדובר ב2 מצולמים ומעלה.
7. כדי לתת למחופש את הכבוד הראוי לו בתמונה, מומלץ מאוד להימנע מחלל ריק ומיותר בתמונה. אל תהססו לקרב את הזום אם צריך וללכוד לתוך התמונה את מה שבאמת חשוב ולא את הסביבה כולה. ולמרות זאת, לא מומלץ גם לכלוא את האובייקט בתמונה. תשאירו קצת אוויר מעל ראשו ובצדדיו אך לא בהגזמה.
8. והכי חשוב: לצלם בגובה העיניים! כשמצלמים ילד מגבוה, התמונה יוצאת בד"כ לא מחמיאה ולא מציאותית, כמצלמים מנמוך, גוף הילד עלול לצאת לא פרופורציונאלי בתמונה. אך כשמצלמים בגובה העיניים התוצאה תצא מחמיאה ומדויקת.
כאשר מצלמים את המחופש/ת חשוב מאוד להקפיד על מס' כללים שיהפכו תמונה פשוטה ובנאלית, לתמונה שתרצו למסגר ולתלות בסלון. הנה 8 כללים לצילום ילדים בפורים:
1. כדי לצלם ילד מחופש, הכלל החשוב ביותר זה סבלנות ומומלץ מאוד פשוט "לזרום" עם הילד. כדי שהתמונות לא יצאו משעממות עדיף לא להעמיד אותו דום ולגרום לו להשתעמם מהצילום אלא להניח לו לשחק ולתת לו חופשיות ולצלם אפילו תוך כדי תנועה. תמונה אחת עם חיוך אמיתי שווה יותר מכמה תמונות עם חיוך מזויף.
2. אם בחרתם לצלם את המחופש/ים בתוך הבית, מומלץ לצלמם על רקע של קיר נקי או אפילו לתלות סדין או בד אחר בצבע סולידי ואחיד כדי לשמש כרקע וכך לא נאבד את הצבעוניות והדומיננטיות של התחפושת ונגרום לתמונה להיות מעניינת יותר. כשנצלם מחופש על רקע צבעוני ו/או מקושקש, אנו נאבד את האובייקט המרכזי בתמונה ונגרום למחופש "להיבלע" בתוך הרקע.
3. כדי למנוע את תופעת ה"עיניים האדומות" המוכרת, מומלץ לצלם במקום מואר ללא שימוש בפלאש! "עיניים אדומות" נגרמות בד"כ משימוש בפלאש במצבים שלא מצריכים אותו. כמובן שגם מומלץ להימנע מלצלם אל מול השמש כדי לא "לשרוף" את התמונה.
4. כשרוצים לצלם דיוקן מומלץ לצלם בסביבה סטרילית ללא מס' רב אנשים או אובייקטים המופיעים ברקע וכך להגיע לתוצאה נקייה יותר.
5. אם המחופש מאופר בעיקר באזור הפנים, מומלץ קצת להתרחק ממנו ולהשתמש בזום כדי לחזק את עומק השדה בתמונה ולהדגיש את פניו.
6. כדי לתפוס את כל התחפושת בתמונה, מומלץ לצלם אנכית במידה ומדובר במצולם אחד אך מומלץ לצלם אופקית במידה ומדובר ב2 מצולמים ומעלה.
7. כדי לתת למחופש את הכבוד הראוי לו בתמונה, מומלץ מאוד להימנע מחלל ריק ומיותר בתמונה. אל תהססו לקרב את הזום אם צריך וללכוד לתוך התמונה את מה שבאמת חשוב ולא את הסביבה כולה. ולמרות זאת, לא מומלץ גם לכלוא את האובייקט בתמונה. תשאירו קצת אוויר מעל ראשו ובצדדיו אך לא בהגזמה.
8. והכי חשוב: לצלם בגובה העיניים! כשמצלמים ילד מגבוה, התמונה יוצאת בד"כ לא מחמיאה ולא מציאותית, כמצלמים מנמוך, גוף הילד עלול לצאת לא פרופורציונאלי בתמונה. אך כשמצלמים בגובה העיניים התוצאה תצא מחמיאה ומדויקת.
מהו ISO בצילום?
ראשי התיבות של Iso הם: International Standard Association.
לכל חיישן יש את הרגישות שבה הוא מתפקד בצורה הטובה ביותר. ISO הוא תקן שנועד לבטא עד כמה החיישן רגיש לאור- כמה אור אני צריך בשביל לבצע את החשיפה? אם נגביר את הרגישות- נקבל תמונה בהירה יותר למרות שתנאי התאורה בשטח לא השתנו כלל.
ככל שמספר ה-ISO נמוך יותר, כך רמת הרגישות של החיישן תרד.
100- לא רגיש, משתמשים בעיקר כשהתאורה הכללית חזקה
200, 400, 800 ועד 3200- רגיש מאד.
אחד מהחסרונות של ה-ISO הוא הרעש. לא ניתן להגביר את רגישות החיישן, מבלי לשלם על כך באיכות התמונה. על התמונה יופיע "רעש"- הפרעה של פיקסלים אקראיים בצבעים ירוק/אדום/כחול וכמובן אפור, שבאים לידי ביטוי כגרעיניות על התמונה. ככל שה-ISO גבוה יותר, כך הרעש יהיה מורגש יותר.
ככל שחיישן המצלמה יהיה גדול יותר, כך רמות הרעש יהיו נמוכות יותר כשנעלה את ה- ISO.
ראשי התיבות של Iso הם: International Standard Association.
לכל חיישן יש את הרגישות שבה הוא מתפקד בצורה הטובה ביותר. ISO הוא תקן שנועד לבטא עד כמה החיישן רגיש לאור- כמה אור אני צריך בשביל לבצע את החשיפה? אם נגביר את הרגישות- נקבל תמונה בהירה יותר למרות שתנאי התאורה בשטח לא השתנו כלל.
ככל שמספר ה-ISO נמוך יותר, כך רמת הרגישות של החיישן תרד.
100- לא רגיש, משתמשים בעיקר כשהתאורה הכללית חזקה
200, 400, 800 ועד 3200- רגיש מאד.
אחד מהחסרונות של ה-ISO הוא הרעש. לא ניתן להגביר את רגישות החיישן, מבלי לשלם על כך באיכות התמונה. על התמונה יופיע "רעש"- הפרעה של פיקסלים אקראיים בצבעים ירוק/אדום/כחול וכמובן אפור, שבאים לידי ביטוי כגרעיניות על התמונה. ככל שה-ISO גבוה יותר, כך הרעש יהיה מורגש יותר.
ככל שחיישן המצלמה יהיה גדול יותר, כך רמות הרעש יהיו נמוכות יותר כשנעלה את ה- ISO.
צילום
איך ניתן ליצור בצילום אפקט של נושא בפוקוס ורקע מטושטש לגמרי?
נשתמש באפקט מסוג זה כאשר נרצה להבליט את האובייקט המרכזי בתמונה. לדוגמא, בצילום פרוספקט נרצה שהפנים יהיו בפוקוס והרקע מטושטש לחלוטין. על מנת לקבל את האפקט, נשתמש בעדשת טלסקופ המכוונת לצמצם הגדול ביותר. מומלץ גם ליצור מרחק (כמה שיותר גדול) בין האובייקט המצולם לרקע.
עדשה נכונה לאפקט כזה, יכולה להיות עדשת ה-105 מ"מ, צמצם 2 של ניקון. היתרון שלה הוא הצמצם הגדול שמאפשר בידוד מהרקע ובשליטה בטשטוש בתמונה- לפני או אחרי נקודת הפוקוס שקבענו. גם לקנון, אגב, יש עדשות דומות.
נשתמש באפקט מסוג זה כאשר נרצה להבליט את האובייקט המרכזי בתמונה. לדוגמא, בצילום פרוספקט נרצה שהפנים יהיו בפוקוס והרקע מטושטש לחלוטין. על מנת לקבל את האפקט, נשתמש בעדשת טלסקופ המכוונת לצמצם הגדול ביותר. מומלץ גם ליצור מרחק (כמה שיותר גדול) בין האובייקט המצולם לרקע.
עדשה נכונה לאפקט כזה, יכולה להיות עדשת ה-105 מ"מ, צמצם 2 של ניקון. היתרון שלה הוא הצמצם הגדול שמאפשר בידוד מהרקע ובשליטה בטשטוש בתמונה- לפני או אחרי נקודת הפוקוס שקבענו. גם לקנון, אגב, יש עדשות דומות.
מהן שיטות השידור PAL ו-NTSC?
PAL-Phase Alternating Line- שיטת שידור אירופאית המקובלת במרבית מדינות העולם, כולל אירופה וישראל. מספר הפריימים לשניה- 25. כל פריים בה מורכב מ-625 שורות. גודל הפריים, היחס בין גובה לרוחב הפיקסלים וסטנדרט הצבע
NTSC- National Television Standerds Committee- שיטת שידור אמריקית, שימושית במיוחד בארצות הברית, בקנדה, ביפן ובמספר מדינות נוספות. מספר הפריימים לשניה- 29.97. כל פריים בה מורכב מ-525 שורות, כאשר רק 484 מתוכן מוצגות על הצג וכל השאר מכילות נתונים אחרים.
איכות התמונה ב-NTSC נמוכה מזו שבתקן PAL.
PAL-Phase Alternating Line- שיטת שידור אירופאית המקובלת במרבית מדינות העולם, כולל אירופה וישראל. מספר הפריימים לשניה- 25. כל פריים בה מורכב מ-625 שורות. גודל הפריים, היחס בין גובה לרוחב הפיקסלים וסטנדרט הצבע
NTSC- National Television Standerds Committee- שיטת שידור אמריקית, שימושית במיוחד בארצות הברית, בקנדה, ביפן ובמספר מדינות נוספות. מספר הפריימים לשניה- 29.97. כל פריים בה מורכב מ-525 שורות, כאשר רק 484 מתוכן מוצגות על הצג וכל השאר מכילות נתונים אחרים.
איכות התמונה ב-NTSC נמוכה מזו שבתקן PAL.
מה חשוב לבדוק לגבי לוקיישן שמצאנו לצילום סרט?
לאיתור לוקיישן מוצלח שיהיה גם מקום נוח לצילום הקפידו:
אישור כניסה - האם יש לנו אישור כניסה וגישה ללוקיישן?
גישה למקום - האם יש לנו גישה ללוקיישן (מכל הבחינות)?
עלות - האם נדרש לשלם עבור הצילומים בו?
אישורים - קחו בחשבון שגם אם בחרתם במקום ציבורי לצורך הצילומים, אין זה אומר שאתם רשאים פשוט להתחיל לצלם מבלי לוודא שלא נדרשים אישורים מהרשויות המקומיות, אחרת אתם עלולים למצוא את עצמכם פתאום מוקפים בניידות משטרה ופקחים.
לאיתור לוקיישן מוצלח שיהיה גם מקום נוח לצילום הקפידו:
אישור כניסה - האם יש לנו אישור כניסה וגישה ללוקיישן?
גישה למקום - האם יש לנו גישה ללוקיישן (מכל הבחינות)?
עלות - האם נדרש לשלם עבור הצילומים בו?
אישורים - קחו בחשבון שגם אם בחרתם במקום ציבורי לצורך הצילומים, אין זה אומר שאתם רשאים פשוט להתחיל לצלם מבלי לוודא שלא נדרשים אישורים מהרשויות המקומיות, אחרת אתם עלולים למצוא את עצמכם פתאום מוקפים בניידות משטרה ופקחים.
איך להוציא תמונות טובות בסמארטפון?
הנה 5 כללים שיש להקפיד עליהם כדי להוציא תמונות כשמצלמים בסמארטפון:
1. בחרו נושא מעניין לצילום - משהו חדש, מרגש, אם בבחירת אובייקט הצילום, אלמנט מיוחד או סיטואציה מעניינת.
2. בחרו זוויות צילום מקוריות ומעניינות - צלמו את נושא הצילום שלכם מזוויות שונות: גובהים שונים, מרחקים שונים ולבסוף בחרו את התמונה הטובה מכולן.
3. מיקום מושא הצילום - לרוב יש למקם את הנושא המצולם במרכז התמונה, כך שהוא גדול ובולט. ניתן גם להשתמש בשיטת השלישים או קו המוליך את הצופה אל נושא התמונה.
4. הבליטו את נושא התמונה - תמונה צריכה להיות מצולמת כך שלא יהיה ספק מהו הנושא המרכזי שלה.
5. נקו את הרקע - רקע נקי מרעשים מבליטים את נושא התמונה, לכן שימו לב היטב למה מצולם ברקע, כך שלא יפריע לנקיון של התמונה (חפצים, אנשים קרואים רק את חלקם וכדומה). כמו כן ניתן לתת לנושא התמונה מסגרת מיוחדת כמו צילום דרך חלון או אלמנט אחר שמדגישים את הנושא שלה.
הנה 5 כללים שיש להקפיד עליהם כדי להוציא תמונות כשמצלמים בסמארטפון:
1. בחרו נושא מעניין לצילום - משהו חדש, מרגש, אם בבחירת אובייקט הצילום, אלמנט מיוחד או סיטואציה מעניינת.
2. בחרו זוויות צילום מקוריות ומעניינות - צלמו את נושא הצילום שלכם מזוויות שונות: גובהים שונים, מרחקים שונים ולבסוף בחרו את התמונה הטובה מכולן.
3. מיקום מושא הצילום - לרוב יש למקם את הנושא המצולם במרכז התמונה, כך שהוא גדול ובולט. ניתן גם להשתמש בשיטת השלישים או קו המוליך את הצופה אל נושא התמונה.
4. הבליטו את נושא התמונה - תמונה צריכה להיות מצולמת כך שלא יהיה ספק מהו הנושא המרכזי שלה.
5. נקו את הרקע - רקע נקי מרעשים מבליטים את נושא התמונה, לכן שימו לב היטב למה מצולם ברקע, כך שלא יפריע לנקיון של התמונה (חפצים, אנשים קרואים רק את חלקם וכדומה). כמו כן ניתן לתת לנושא התמונה מסגרת מיוחדת כמו צילום דרך חלון או אלמנט אחר שמדגישים את הנושא שלה.
על מה להקפיד בבחירת צלם תמונות לאירוע?
אלו הדברים שיש להקפיד עליהם בבחירת צלם לאירוע:
1. קבלו המלצות והתעקשו לראות עבודות שלו מהממליצים ולאו דווקא ממנו.
2. ודאו שהצלם המוערך הוא שיצלם אישית ולא עוזר זוטר כלשהו.
3. נסו לבחון אם סגנון הצילום שלו הוא זה שאתם אוהבים (יש צלמים שמצלמים מיוחד בעוד שיש שמתעדים קרובי משפחה, יש מביימים ויש שלא מתערבים ורק מנציחים מהצד, יש כאלה שעושים עבודה אמנותית גם בפיתוח וכו').
4. אחרי שבחרתם, הקפידו שהצעת המחיר תציין כמות בסיסית של תמונות ועלות תמונות נוספות שתבקשו, שיכללו בהצעת המחיר בנפרד כל פריט ושירות שהוזמן (סדרות צילומים שונות, צילום מקדים לזוג אם זו חתונה, אלבומים להורים וכדומה) ותוגדר בכתב סנקציה על מה שלא סופק או נפגם בשירות.
5. סכמו איתו שהפילם יעבור לרשותכם.
6. בערב האירוע, הצמידו לצלם מתדרך מהמשפחה שידאג להראות לו את האנשים המשמעותיים לצילום, בקשו שיערוך סיבוב שולחנות לצילום של כלל האורחים.
אלו הדברים שיש להקפיד עליהם בבחירת צלם לאירוע:
1. קבלו המלצות והתעקשו לראות עבודות שלו מהממליצים ולאו דווקא ממנו.
2. ודאו שהצלם המוערך הוא שיצלם אישית ולא עוזר זוטר כלשהו.
3. נסו לבחון אם סגנון הצילום שלו הוא זה שאתם אוהבים (יש צלמים שמצלמים מיוחד בעוד שיש שמתעדים קרובי משפחה, יש מביימים ויש שלא מתערבים ורק מנציחים מהצד, יש כאלה שעושים עבודה אמנותית גם בפיתוח וכו').
4. אחרי שבחרתם, הקפידו שהצעת המחיר תציין כמות בסיסית של תמונות ועלות תמונות נוספות שתבקשו, שיכללו בהצעת המחיר בנפרד כל פריט ושירות שהוזמן (סדרות צילומים שונות, צילום מקדים לזוג אם זו חתונה, אלבומים להורים וכדומה) ותוגדר בכתב סנקציה על מה שלא סופק או נפגם בשירות.
5. סכמו איתו שהפילם יעבור לרשותכם.
6. בערב האירוע, הצמידו לצלם מתדרך מהמשפחה שידאג להראות לו את האנשים המשמעותיים לצילום, בקשו שיערוך סיבוב שולחנות לצילום של כלל האורחים.
איך לצלם תמונות סטילס מצוינות מהסמארטפון?
הנה כמה טיפים שיוכלו לעזור לכם לצלם מהסמארפטון עוד יותר טוב:
1. בדיקת הרזולוציה של הצילום - בגלל שהמצלמה יושבת בתוך הסמארטפון, היא גם תופסת מקום נכבד משטח האחסון שלו. הרבה מהסמארטפונים מאפשרים הקטנת רזולוציה (בהגדרות המצלמה) על מנת לחסוך בשטח האחסון. אל תרוצו להקטין אותה כיוון שהמחיר שאתם משלמים מחיר כבד באיכות התמונה. בדקו שהרזולוציה גבוהה (HDR) ואז תתחילו לצלם.
2. צילום במאוזן ולא במאונך - לכולנו יש נטייה לצלם במאונך, בגלל צורת המכשיר. אם תסתכלו מסביב על כל מסכי המדיה (טלוויזיה, מחשב, מסגרות דיגיטליות)- כולן מאוזנות. הקפידו לצלם מאוזן, כך תוכלו ליהנות מהתמונות יותר כאשר הן יהפכו לוידאו או ייכנסו לאלבום.
3. אל תשתמשו בזום - אחת מהפונקציות המתעתעות ביותר היא פונקציית הזום בסמארטפון. בגלל שלמצלמת הסמארטפון יש עדשה קבועה ולא ניתן לבצע בה זום אופטי (כמו במצלמות הדיגיטליות והמקצועיות שאתם מכירים) היא מבצעת זום דיגיטלי - זום שמנסה ליצור אפקט של תקריב, אך פוגע באופן טוטאלי באיכות התמונה. אם אתם ממש חייבים להתקרב לאובייקט, נסו להשתמש במעט זום.
4. צלמו באור יום - אחד החסרונות של מצלמת הסמארטפון הוא היכולת להתמודד עם צילום בתנאי תאורה גרועים. העדיפו תמיד לצלם במקומות שטופי אור או בחוץ, מאשר בלילה או בתוך חלל סגור. הכירו את איכויות הסמארטפון שלכם ועשו ניסיונות בכל מיני תנאי אור על מנת להכירו ולדעת באיזה תנאים הוא מוציא את התמונות הטובות ביותר.
5. בחירת נקודות פוקוס - על ידי נגיעה רגעית במסך, תוכלו לקבוע למצלמת הסמארטון שלכם איפה הפוקוס יהיה. נקודת הפוקוס תהיה הנקודה החדה ביותר בתמונה והיא גם זו המקבלת את העדיפות לחישוב כמות האור בתמונה. אם נבחר אובייקט מוצלל וכהה, המצלמה תבהיר את כל התמונה ואם נבחר בנקודת פוקוס בהירה, המצלמה תחשיך את כל התמונה- בדקו גם את האזורים שמסביב לנקודת הפוקוס וודאו שהתאורה בסדר.
6. נסו כמה זוויות צילום - בגלל שאנחנו רואים את העולם מגובה העיניים שלנו, אנחנו גם רגילים לצלם בגובה כזה. קחו בחשבון שאתם מחזיקים מכשיר קטן וקומפקטי, אתם יכולים לנצל את זה וליצור זוויות מעניינות לצילום. אם אתם מצלמים ילדים צעירים ונמוכי קומה, מומלץ שתצלמו מזווית נמוכה כדי שהתמונה תצולם בגובה עיניו.
7. צלמו יותר מתמונה אחת - אם כבר אנחנו מנצלים את יתרונות המכשיר שלנו, לא צריך לפחד לצלם יותר מתמונה אחת. ככל שנצלם יותר, כך אפשרות הבחירה שלנו תהיה יותר גדולה והסיכוי שנמצא את התמונה ה"מנצחת" גדל. את התמונות שלא יצאו מוצלחות מספיק- תמיד נוכל למחוק, את מה שלא צילמנו, לעומת זאת, לעולם לא נוכל לשחזר.
הנה כמה טיפים שיוכלו לעזור לכם לצלם מהסמארפטון עוד יותר טוב:
1. בדיקת הרזולוציה של הצילום - בגלל שהמצלמה יושבת בתוך הסמארטפון, היא גם תופסת מקום נכבד משטח האחסון שלו. הרבה מהסמארטפונים מאפשרים הקטנת רזולוציה (בהגדרות המצלמה) על מנת לחסוך בשטח האחסון. אל תרוצו להקטין אותה כיוון שהמחיר שאתם משלמים מחיר כבד באיכות התמונה. בדקו שהרזולוציה גבוהה (HDR) ואז תתחילו לצלם.
2. צילום במאוזן ולא במאונך - לכולנו יש נטייה לצלם במאונך, בגלל צורת המכשיר. אם תסתכלו מסביב על כל מסכי המדיה (טלוויזיה, מחשב, מסגרות דיגיטליות)- כולן מאוזנות. הקפידו לצלם מאוזן, כך תוכלו ליהנות מהתמונות יותר כאשר הן יהפכו לוידאו או ייכנסו לאלבום.
3. אל תשתמשו בזום - אחת מהפונקציות המתעתעות ביותר היא פונקציית הזום בסמארטפון. בגלל שלמצלמת הסמארטפון יש עדשה קבועה ולא ניתן לבצע בה זום אופטי (כמו במצלמות הדיגיטליות והמקצועיות שאתם מכירים) היא מבצעת זום דיגיטלי - זום שמנסה ליצור אפקט של תקריב, אך פוגע באופן טוטאלי באיכות התמונה. אם אתם ממש חייבים להתקרב לאובייקט, נסו להשתמש במעט זום.
4. צלמו באור יום - אחד החסרונות של מצלמת הסמארטפון הוא היכולת להתמודד עם צילום בתנאי תאורה גרועים. העדיפו תמיד לצלם במקומות שטופי אור או בחוץ, מאשר בלילה או בתוך חלל סגור. הכירו את איכויות הסמארטפון שלכם ועשו ניסיונות בכל מיני תנאי אור על מנת להכירו ולדעת באיזה תנאים הוא מוציא את התמונות הטובות ביותר.
5. בחירת נקודות פוקוס - על ידי נגיעה רגעית במסך, תוכלו לקבוע למצלמת הסמארטון שלכם איפה הפוקוס יהיה. נקודת הפוקוס תהיה הנקודה החדה ביותר בתמונה והיא גם זו המקבלת את העדיפות לחישוב כמות האור בתמונה. אם נבחר אובייקט מוצלל וכהה, המצלמה תבהיר את כל התמונה ואם נבחר בנקודת פוקוס בהירה, המצלמה תחשיך את כל התמונה- בדקו גם את האזורים שמסביב לנקודת הפוקוס וודאו שהתאורה בסדר.
6. נסו כמה זוויות צילום - בגלל שאנחנו רואים את העולם מגובה העיניים שלנו, אנחנו גם רגילים לצלם בגובה כזה. קחו בחשבון שאתם מחזיקים מכשיר קטן וקומפקטי, אתם יכולים לנצל את זה וליצור זוויות מעניינות לצילום. אם אתם מצלמים ילדים צעירים ונמוכי קומה, מומלץ שתצלמו מזווית נמוכה כדי שהתמונה תצולם בגובה עיניו.
7. צלמו יותר מתמונה אחת - אם כבר אנחנו מנצלים את יתרונות המכשיר שלנו, לא צריך לפחד לצלם יותר מתמונה אחת. ככל שנצלם יותר, כך אפשרות הבחירה שלנו תהיה יותר גדולה והסיכוי שנמצא את התמונה ה"מנצחת" גדל. את התמונות שלא יצאו מוצלחות מספיק- תמיד נוכל למחוק, את מה שלא צילמנו, לעומת זאת, לעולם לא נוכל לשחזר.
איך לצלם אוכל לאינסטגרם?
הנה הנחיותיו של עידו איז'ק לצילום אוכל באינסטגרם, כפי שפורסמו ב-ynet ביוני 2020:
1. שימוש בגריד - לכל מצלמה בסמארטפון יש כיום גריד שמאפשר לדייק את התמונה. הגריד, משמש בעצם כפלס, שבעזרתו תוכלו לשמור על התמונה ישרה. הפונקציה הזו מובנת אוטומטית במצלמה, והיא תעזור לכם לפלס את התמונה בצורה הטובה ביותר.
2. שימשו במצב סינגל טייק - במצלמת הסמארטפון יש לכם מצב של סינגל טייק. אחרי שמשתמשים במצב הזה, הטלפון נותן אוטומטית אופציות לבסט שוט (Best shot), ומה שנשאר לכם זה רק לבחור את התמונה שאהבתם.
3. שימוש ב-Live פוקוס - במצב Live פוקוס (מיקוד חי) אפשר לשלוט על טשטוש הרקע, וכך לקבל את המנה בצורה בולטת יותר. במכשירים חדשים יש מגוון עדשות, לכן אין צורך להתקרב למנה, ואפשר לצלם אותה גם מרחוק. כאשר רוצים לצלם חלק מהמנה אפשר להשתמש בעדשת ה"טלה" (שנקראת גם עדשת טלפוטו), ואם רוצים לצלם את כל המנה אפשר להשתמש בעדשת נורמל.
4. שימוש בפלאש - אל תחששו מפלאש: הלכתם למסעדה רומנטית או כזו שבה התאורה אפלולית? גם כאן תוכלו לצלם את האוכל שלכם - אפשר לצלם מנות על ידי שימוש בפלאש, אבל הטריק הוא לא להתרחק יותר מדי. ברוב המקרים בהם התאורה עמומה, הפלאש צובע את המנה ומוסיף לאיכות והדגשה מירבית.
5. שימוש בפילטר לשיפור צבעוניות - במצלמת הסמארטפון שלכם יש פילטרים מובנים, שאפשר להשתמש בהם לשיפור הצבעים, ללא כל חשש מפגיעה בצבעוניות המקורית של המנה.
6. אופציית הצילום מרחוק - צילום המנה מרחוק אפשרי מפני שהרזולוציה של המכשירים החדשים גבוהה. אפשר לקרב את התמונה ולאחר מכן ולשמור אותה כתמונה חדשה שתישאר באיכות טובה וברזולוציה מקסימלית.
7. הקפדה על אסתטיקה ולוקיישן - חלק זה חשוב במיוחד עבור המסעדנים ביניכם, המעוניינים לקדם את עסקי האוכל אצלם. נראות ולוקיישן משמעותיים להצלחת התמונה ועל מנת שיידעו היכן היא צולמה.
הנה הנחיותיו של עידו איז'ק לצילום אוכל באינסטגרם, כפי שפורסמו ב-ynet ביוני 2020:
1. שימוש בגריד - לכל מצלמה בסמארטפון יש כיום גריד שמאפשר לדייק את התמונה. הגריד, משמש בעצם כפלס, שבעזרתו תוכלו לשמור על התמונה ישרה. הפונקציה הזו מובנת אוטומטית במצלמה, והיא תעזור לכם לפלס את התמונה בצורה הטובה ביותר.
2. שימשו במצב סינגל טייק - במצלמת הסמארטפון יש לכם מצב של סינגל טייק. אחרי שמשתמשים במצב הזה, הטלפון נותן אוטומטית אופציות לבסט שוט (Best shot), ומה שנשאר לכם זה רק לבחור את התמונה שאהבתם.
3. שימוש ב-Live פוקוס - במצב Live פוקוס (מיקוד חי) אפשר לשלוט על טשטוש הרקע, וכך לקבל את המנה בצורה בולטת יותר. במכשירים חדשים יש מגוון עדשות, לכן אין צורך להתקרב למנה, ואפשר לצלם אותה גם מרחוק. כאשר רוצים לצלם חלק מהמנה אפשר להשתמש בעדשת ה"טלה" (שנקראת גם עדשת טלפוטו), ואם רוצים לצלם את כל המנה אפשר להשתמש בעדשת נורמל.
4. שימוש בפלאש - אל תחששו מפלאש: הלכתם למסעדה רומנטית או כזו שבה התאורה אפלולית? גם כאן תוכלו לצלם את האוכל שלכם - אפשר לצלם מנות על ידי שימוש בפלאש, אבל הטריק הוא לא להתרחק יותר מדי. ברוב המקרים בהם התאורה עמומה, הפלאש צובע את המנה ומוסיף לאיכות והדגשה מירבית.
5. שימוש בפילטר לשיפור צבעוניות - במצלמת הסמארטפון שלכם יש פילטרים מובנים, שאפשר להשתמש בהם לשיפור הצבעים, ללא כל חשש מפגיעה בצבעוניות המקורית של המנה.
6. אופציית הצילום מרחוק - צילום המנה מרחוק אפשרי מפני שהרזולוציה של המכשירים החדשים גבוהה. אפשר לקרב את התמונה ולאחר מכן ולשמור אותה כתמונה חדשה שתישאר באיכות טובה וברזולוציה מקסימלית.
7. הקפדה על אסתטיקה ולוקיישן - חלק זה חשוב במיוחד עבור המסעדנים ביניכם, המעוניינים לקדם את עסקי האוכל אצלם. נראות ולוקיישן משמעותיים להצלחת התמונה ועל מנת שיידעו היכן היא צולמה.
מהו אורך המוקד בעדשת מצלמה?
אורך המוקד (Focal Length) הוא המרחק בין המרכז האופטי של העדשה לבין החיישן בזמן שהעדשה ממוקדת על "אין סוף"- הוא יוצג לרוב במילימטרים. כאשר אורך המוקד של העדשה יהיה קצר, על מנת לצלם תמונת תקריב נצטרך להתקרב אל האובייקט המצולם. כאשר אורך המוקד של העדשה יהיה ארוך, הוא יאפשר לנו להיות רחוקים מהאובייקט המצולם ועדיין להצליח לצלם תמונת תקריב. עדשה שאורך המוקד שלה מתחת ל-50 תקרא עדשה רחבה. עדשה שאורך המוקד שלה מעל ל-50 תקרא עדשת "טלה" (מהמילה טלסקופ). אורך המוקד יקבע גם את זווית הצילום- אם נבחר להשתמש בעדשה רחבה, נוכל לצלם סצינה רחבה/ גדולה יותר. אורך המוקד משתנה מעדשה לעדשה. ישנן עדשות שבהן ניתן להשיג אורכי מוקד שונים באותה העדשה (עדשת זום). עדשת 50 מ"מ רואה הכי קרוב לעין האדם, היא נקראת גם עדשת "נורמל".
אורך המוקד (Focal Length) הוא המרחק בין המרכז האופטי של העדשה לבין החיישן בזמן שהעדשה ממוקדת על "אין סוף"- הוא יוצג לרוב במילימטרים. כאשר אורך המוקד של העדשה יהיה קצר, על מנת לצלם תמונת תקריב נצטרך להתקרב אל האובייקט המצולם. כאשר אורך המוקד של העדשה יהיה ארוך, הוא יאפשר לנו להיות רחוקים מהאובייקט המצולם ועדיין להצליח לצלם תמונת תקריב. עדשה שאורך המוקד שלה מתחת ל-50 תקרא עדשה רחבה. עדשה שאורך המוקד שלה מעל ל-50 תקרא עדשת "טלה" (מהמילה טלסקופ). אורך המוקד יקבע גם את זווית הצילום- אם נבחר להשתמש בעדשה רחבה, נוכל לצלם סצינה רחבה/ גדולה יותר. אורך המוקד משתנה מעדשה לעדשה. ישנן עדשות שבהן ניתן להשיג אורכי מוקד שונים באותה העדשה (עדשת זום). עדשת 50 מ"מ רואה הכי קרוב לעין האדם, היא נקראת גם עדשת "נורמל".
על מה להקפיד בצילום פורטרט?
הנה כמה טיפים לצילום מיטבי של תמונת פורטרט:
1. שינה טובה של המצולם - לישון טוב בלילה שלפני. התמונה תשקף את העייפות, הלחץ והתשישות וחשוב לנסות למנוע את זה ככל האפשר.
2. הופעה חיצונית של המצולם - חשוב להגיע נקי ומסודר, מגולח ומסופר היטב.
3. לבוש הולם למצולם - כדאי להכין כמה פריטי לבוש שונים, שמחמיאים לכם ונראים טוב- לא במידה גדולה מדי ובטח שלא במידה קטנה מדי. כדאי להקפיד שהם יהיו מגוהצים וללא כתמים, שתרגיש בנוח.
אתר הצילום:
4. אתר צילומים מוקפד - הקפידו על סביבה מסודרת, כיוון שהרקע הוא חלק בלתי נפרד מהתמונה ויש לו חשיבות רבה.
מצלמה:
5. העדשה הטובה ביותר לצילום פורטרטים היא עדשת 85 מ"מ עם צמצם 1.4. אם היא יקרה לכם מדי, גם עדשת 85 מ"מ עם צמצם 1.8 תשיג את המטרה.
6. לכל עדשה יש גוון משלה בגלל הציפויים של האלמנטים. בזמן הצילומים, נוכל לבחור את העדשה המתאימה למטרה המצולמת- לצילום נשים בדרך כלל נבחר עדשה שמותירה גוונים חמים ולצילום גברים נשתמש בעדשה שמייצרת גוונים קרים יותר.
תאורה:
7. נשים לב במיוחד לתאורה. השאיפה היא שהאובייקט המצולם לא יקבל צללים כלשהם. לצללים בפניה של הדמות המצולמת יש אפקט שלילי על הצופה ולא מקנה תחושה נעימה במיוחד. לעומת זאת אם נרצה ליצור דרמה והדגשה של הקונטורים המיוחדים, כן ניתן לצללים לתפוס מקום.
צילום:
8. צילום פורטרט קלאסי ייעשה בגובה העיניים של הדמות המצולמת, כאשר היא ממוקמת מעט ימינה או שמאלה ממרכז הפריים.
9. אם נרצה ליצור מגע אישי עם הצופה, ננחה את הדמות המצולמת להסתכל ישירות אל תוך המצלמה. אם ננסה ליצור ריחוק קל, נבקש מהדמות להסיט מעט את מבטה, לכיוון הנגדי מאיפה שמיקמנו אותו בפריים. פריים כזה מושך ומסקרן את הצופה.
10.חשוב לעשות פוקוס על העיניים של האובייקט המצולם. העיניים הם מרכז המיקוד של הצופה ובמידה ואין משהו אחר מעניין ומושך יותר מהעיניים אותו נרצה להדגיש בפריים (מה שמשנה את נושא התמונה מצילום פורטרט למשהו אחר לחלוטין)- חשוב שהם יהיו בפוקוס.
11. לפני הצילום כדאי להביט באדם אותו אנחנו מצלמים. ננסה להבחין מה הצד הטוב ביותר שלו, ננסה לבנות את הצילום כך שיתמוך באופי שלו בעזרת תאורה קשה או מפוזרת, צללים או אור רך.
12. כדאי לצלם סדרה של תמונות בשינויי תאורה וזוויות צילום שונות. לפעמים, דווקא מה שהיה נראה כזווית לא רלוונטית פתאום יתגלה כתמונה מוצלחת במיוחד.
למתקשים - במצלמות אוטומטיות ישנה פונקציה אוטומטית לפורטרט שיכולה אולי להועיל (לרוב היא מסומנת על ידי אייקון של פנים).
הנה כמה טיפים לצילום מיטבי של תמונת פורטרט:
1. שינה טובה של המצולם - לישון טוב בלילה שלפני. התמונה תשקף את העייפות, הלחץ והתשישות וחשוב לנסות למנוע את זה ככל האפשר.
2. הופעה חיצונית של המצולם - חשוב להגיע נקי ומסודר, מגולח ומסופר היטב.
3. לבוש הולם למצולם - כדאי להכין כמה פריטי לבוש שונים, שמחמיאים לכם ונראים טוב- לא במידה גדולה מדי ובטח שלא במידה קטנה מדי. כדאי להקפיד שהם יהיו מגוהצים וללא כתמים, שתרגיש בנוח.
אתר הצילום:
4. אתר צילומים מוקפד - הקפידו על סביבה מסודרת, כיוון שהרקע הוא חלק בלתי נפרד מהתמונה ויש לו חשיבות רבה.
מצלמה:
5. העדשה הטובה ביותר לצילום פורטרטים היא עדשת 85 מ"מ עם צמצם 1.4. אם היא יקרה לכם מדי, גם עדשת 85 מ"מ עם צמצם 1.8 תשיג את המטרה.
6. לכל עדשה יש גוון משלה בגלל הציפויים של האלמנטים. בזמן הצילומים, נוכל לבחור את העדשה המתאימה למטרה המצולמת- לצילום נשים בדרך כלל נבחר עדשה שמותירה גוונים חמים ולצילום גברים נשתמש בעדשה שמייצרת גוונים קרים יותר.
תאורה:
7. נשים לב במיוחד לתאורה. השאיפה היא שהאובייקט המצולם לא יקבל צללים כלשהם. לצללים בפניה של הדמות המצולמת יש אפקט שלילי על הצופה ולא מקנה תחושה נעימה במיוחד. לעומת זאת אם נרצה ליצור דרמה והדגשה של הקונטורים המיוחדים, כן ניתן לצללים לתפוס מקום.
צילום:
8. צילום פורטרט קלאסי ייעשה בגובה העיניים של הדמות המצולמת, כאשר היא ממוקמת מעט ימינה או שמאלה ממרכז הפריים.
9. אם נרצה ליצור מגע אישי עם הצופה, ננחה את הדמות המצולמת להסתכל ישירות אל תוך המצלמה. אם ננסה ליצור ריחוק קל, נבקש מהדמות להסיט מעט את מבטה, לכיוון הנגדי מאיפה שמיקמנו אותו בפריים. פריים כזה מושך ומסקרן את הצופה.
10.חשוב לעשות פוקוס על העיניים של האובייקט המצולם. העיניים הם מרכז המיקוד של הצופה ובמידה ואין משהו אחר מעניין ומושך יותר מהעיניים אותו נרצה להדגיש בפריים (מה שמשנה את נושא התמונה מצילום פורטרט למשהו אחר לחלוטין)- חשוב שהם יהיו בפוקוס.
11. לפני הצילום כדאי להביט באדם אותו אנחנו מצלמים. ננסה להבחין מה הצד הטוב ביותר שלו, ננסה לבנות את הצילום כך שיתמוך באופי שלו בעזרת תאורה קשה או מפוזרת, צללים או אור רך.
12. כדאי לצלם סדרה של תמונות בשינויי תאורה וזוויות צילום שונות. לפעמים, דווקא מה שהיה נראה כזווית לא רלוונטית פתאום יתגלה כתמונה מוצלחת במיוחד.
למתקשים - במצלמות אוטומטיות ישנה פונקציה אוטומטית לפורטרט שיכולה אולי להועיל (לרוב היא מסומנת על ידי אייקון של פנים).
על מה להקפיד כשמצלמים סרטון פרסומי להפצה באינטרנט?
כשאתם עומדים לצלם סרט שיפרסם מוצר, שירות או רעיון באינטרנט הקפידו על הדברים הללו:
1. לבשו חולצות חלקות, רצוי בצבעי שחור או אדום. אין בשום אופן ללבוש חולצות פסים!
2. צלמו את המציג מפלג הגוף העליון ומעלה.
3. אל תשאירו מרווח גדול בין ראשו של המציג לבין קצה התמונה (הפריים).
4. שהמציג יתחיל בכמה מילים לא פורמליות, שיוציאו את הצופה מה"ראש" של צפייה בפרסומת לאוירה קלילה של סרטון גרילה (כלומר שיווק דל תקציב שנתפס כמקורי, צעיר ואמין).
5. הקפידו שהמציג לא יקריא את דבריו. הכי טוב הוא שילמד בעל פה את הטקסט אבל שלא יהיה טקסט שנשמע כמו טקסט כתוב. אפשרות טובה נוספת: כתבו בנקודות את הנושאים ושהוא ידבר אותן בלשונו - באילתור.
כשאתם עומדים לצלם סרט שיפרסם מוצר, שירות או רעיון באינטרנט הקפידו על הדברים הללו:
1. לבשו חולצות חלקות, רצוי בצבעי שחור או אדום. אין בשום אופן ללבוש חולצות פסים!
2. צלמו את המציג מפלג הגוף העליון ומעלה.
3. אל תשאירו מרווח גדול בין ראשו של המציג לבין קצה התמונה (הפריים).
4. שהמציג יתחיל בכמה מילים לא פורמליות, שיוציאו את הצופה מה"ראש" של צפייה בפרסומת לאוירה קלילה של סרטון גרילה (כלומר שיווק דל תקציב שנתפס כמקורי, צעיר ואמין).
5. הקפידו שהמציג לא יקריא את דבריו. הכי טוב הוא שילמד בעל פה את הטקסט אבל שלא יהיה טקסט שנשמע כמו טקסט כתוב. אפשרות טובה נוספת: כתבו בנקודות את הנושאים ושהוא ידבר אותן בלשונו - באילתור.
איך לצלם ילדים?
כדי לצלם ילדים בצורה מוצלחת הקפידו על 7 הדברים הבאים:
1. לנסות לא לצלם כשברקע נוף עשיר בפרטים - עדיף רקע אחיד ככל האפשר.
2. לצלם ממרחק של 1.5 מטר מהילד.
3. הצילום או מהכתפיים ומעלה או את כל הגוף (לא "לחתוך את הרגליים"..).
4. מומלץ להתמקם עם מקור האור מאחורי גב המצלם או להשתמש במבזק גם באור יום (למניעת צללים).
5. להקפיד לצלם את הילד מגובה העיניים שלו ולא מלמעלה ולא לביים אותו (לתת לו להתרגל למצלמה ולהפתיע).
6. כדי למנוע אפקט עיניים אדומות מומלץ לצלם כשעיני הילד פונות מעט לצד ולא ישירות לעבר המצלמה.
7. צילום מקרוב אינו מומלץ כי הוא מעוות את פניו של הילד - עדיף צילום מרחוק יותר עם זום (אנלוגי).
כדי לצלם ילדים בצורה מוצלחת הקפידו על 7 הדברים הבאים:
1. לנסות לא לצלם כשברקע נוף עשיר בפרטים - עדיף רקע אחיד ככל האפשר.
2. לצלם ממרחק של 1.5 מטר מהילד.
3. הצילום או מהכתפיים ומעלה או את כל הגוף (לא "לחתוך את הרגליים"..).
4. מומלץ להתמקם עם מקור האור מאחורי גב המצלם או להשתמש במבזק גם באור יום (למניעת צללים).
5. להקפיד לצלם את הילד מגובה העיניים שלו ולא מלמעלה ולא לביים אותו (לתת לו להתרגל למצלמה ולהפתיע).
6. כדי למנוע אפקט עיניים אדומות מומלץ לצלם כשעיני הילד פונות מעט לצד ולא ישירות לעבר המצלמה.
7. צילום מקרוב אינו מומלץ כי הוא מעוות את פניו של הילד - עדיף צילום מרחוק יותר עם זום (אנלוגי).
מהו חוק השלישים?
חוק השלישים הוא "חוק" בתחום הצילום וככזה הוא נועד לשבירה - בעצם המלצה.
המלצה זו גורסת כי כדאי לחלק את הפריים המצולם, בזמן עימוד הפריים, לשלישים ולמקם את האובייקטים שלנו על גבי השלישים.
לדוגמא, אם אנו מצלמים נוף המכיל שמיים ואדמה - ההמלצה היא לא למרכז את קו האופק באמצע התמונה אלא לתת לשמיים, או לאדמה, "יותר כוח" ולמקם את קו האופק בשליש או בשני שליש התמונה.
איך לבחור איזה אובייקט יקבל "יותר כוח"? לפי העניין - אם השמיים דרמטיים - תנו להם את הכוח, אם האדמה מלאת הפריחה - תנו לה את העוצמה.
טיפ נוסף - הדביקו חתיכת Sticky Note (הפתקונים הדביקים, הצהובים) בגודל 2X2cm במרכז המסך של המצלמה הדיגיטלית שלכם.
דאגו שההתרחשות המצולמת תתרחש מחוץ(!!!) לפתקית - אתם תודהמו לגלות איך התמונות שלכם יראו.
בהצלחה.
חוק השלישים הוא "חוק" בתחום הצילום וככזה הוא נועד לשבירה - בעצם המלצה.
המלצה זו גורסת כי כדאי לחלק את הפריים המצולם, בזמן עימוד הפריים, לשלישים ולמקם את האובייקטים שלנו על גבי השלישים.
לדוגמא, אם אנו מצלמים נוף המכיל שמיים ואדמה - ההמלצה היא לא למרכז את קו האופק באמצע התמונה אלא לתת לשמיים, או לאדמה, "יותר כוח" ולמקם את קו האופק בשליש או בשני שליש התמונה.
איך לבחור איזה אובייקט יקבל "יותר כוח"? לפי העניין - אם השמיים דרמטיים - תנו להם את הכוח, אם האדמה מלאת הפריחה - תנו לה את העוצמה.
טיפ נוסף - הדביקו חתיכת Sticky Note (הפתקונים הדביקים, הצהובים) בגודל 2X2cm במרכז המסך של המצלמה הדיגיטלית שלכם.
דאגו שההתרחשות המצולמת תתרחש מחוץ(!!!) לפתקית - אתם תודהמו לגלות איך התמונות שלכם יראו.
בהצלחה.
אילו אלמנטים מווסתים את החשיפה במצלמה?
אלו האלמנטים שמווסתים חשיפה במצלמה:
1. צמצם: גודל הפתח דרכו עובר האור. הצמצם ממוספר במספרים. ככל שמספר הצמצם קטן יותר, כך הפתח גדול יותר, נכנס יותר אור ועומק השדה שלו קטן. כשהמספר של הצמצם גדול הפתח קטן, נכנס פחות אור ועומק השדה גדול. את הצמצם מסמנים באמצעות האות F ואחריה תבוא ספרה. לכל עדשה סקלת צמצמים משלה. צמצם בסיסי הוא F5.6.
2. מהירות תריס (Shutter speed): התריס יחליט כמה זמן הצמצם יכניס את כמות האור הרלוונטית.
מהירות תריס קצרה- מעט אור ייכנס (פחות זמן).
מהירות תריס גבוהה- הרבה אור ייכנס (יותר זמן).
אם נשתמש במהירות תריס של מעל 1/60 השניה- זמן החשיפה ייחשב כגדול ויכניס הרבה אור.
אם נשתמש במהירות תריס של מתחת ל-1/60 השניה, ללא חצובה, התמונה תצא מטושטשת.
שילוב של מהירות תריס+ צמצם= חשיפה.
אלו האלמנטים שמווסתים חשיפה במצלמה:
1. צמצם: גודל הפתח דרכו עובר האור. הצמצם ממוספר במספרים. ככל שמספר הצמצם קטן יותר, כך הפתח גדול יותר, נכנס יותר אור ועומק השדה שלו קטן. כשהמספר של הצמצם גדול הפתח קטן, נכנס פחות אור ועומק השדה גדול. את הצמצם מסמנים באמצעות האות F ואחריה תבוא ספרה. לכל עדשה סקלת צמצמים משלה. צמצם בסיסי הוא F5.6.
2. מהירות תריס (Shutter speed): התריס יחליט כמה זמן הצמצם יכניס את כמות האור הרלוונטית.
מהירות תריס קצרה- מעט אור ייכנס (פחות זמן).
מהירות תריס גבוהה- הרבה אור ייכנס (יותר זמן).
אם נשתמש במהירות תריס של מעל 1/60 השניה- זמן החשיפה ייחשב כגדול ויכניס הרבה אור.
אם נשתמש במהירות תריס של מתחת ל-1/60 השניה, ללא חצובה, התמונה תצא מטושטשת.
שילוב של מהירות תריס+ צמצם= חשיפה.
איך לצלם את חיית המחמד שלכם?
צילום של חיות מחמד הינו מורכב יותר מצילום בני אדם, מכיוון שהן כל הזמן זזות ואי אפשר לבקש מהם לעמוד בשקט ולעשות פוזות למצלמה.
להלן מספר טיפים שיעזרו לכם לצלם תמונות מוצלחות של חיית המחמד שלכם:
1. כמו בכל תמונת פורטרט רגילה עליכם להתמקד בעיניים. העיניים הן מלאות הבעה וכדאי למקם אותן במרכז התמונה.
2. התקרבו כמה שאפשר לחיית המחמד, אל תצלמו מרחוק.
3. כדאי לצלם מגובה העיניים ומטה. כלומר, עליהם לכרוע או לשכב ליד חיית המחמד שלכם, אל תצלמו אותה מלמעלה.
4. צלמו באור יום ואל תשתמשו בפלאש. שימוש בפלאש יכול להפוך את עיני החייה לאדומות ולשנות את צבע הפרווה שלה.
5. נסו להעביר בתמונה גם את האופי של חיית המחמד ולא רק את יופייה. למשל, אם היא פעלתנית, צלמו אותה בעת משחק. אם היא עצלנית, צלמו אותה מפהקת.
6. כדאי לתפוס את החייה בתנוחות טבעיות שלה. תנו לה להתנהל כרגיל ואז בהפתעה תקראו בשמה. כאשר היא תסתכל אליכם, צלמו כמה תמונות.
בהצלחה!
צילום של חיות מחמד הינו מורכב יותר מצילום בני אדם, מכיוון שהן כל הזמן זזות ואי אפשר לבקש מהם לעמוד בשקט ולעשות פוזות למצלמה.
להלן מספר טיפים שיעזרו לכם לצלם תמונות מוצלחות של חיית המחמד שלכם:
1. כמו בכל תמונת פורטרט רגילה עליכם להתמקד בעיניים. העיניים הן מלאות הבעה וכדאי למקם אותן במרכז התמונה.
2. התקרבו כמה שאפשר לחיית המחמד, אל תצלמו מרחוק.
3. כדאי לצלם מגובה העיניים ומטה. כלומר, עליהם לכרוע או לשכב ליד חיית המחמד שלכם, אל תצלמו אותה מלמעלה.
4. צלמו באור יום ואל תשתמשו בפלאש. שימוש בפלאש יכול להפוך את עיני החייה לאדומות ולשנות את צבע הפרווה שלה.
5. נסו להעביר בתמונה גם את האופי של חיית המחמד ולא רק את יופייה. למשל, אם היא פעלתנית, צלמו אותה בעת משחק. אם היא עצלנית, צלמו אותה מפהקת.
6. כדאי לתפוס את החייה בתנוחות טבעיות שלה. תנו לה להתנהל כרגיל ואז בהפתעה תקראו בשמה. כאשר היא תסתכל אליכם, צלמו כמה תמונות.
בהצלחה!
איפה יש קורס צילום חינמי מקוון בעברית?
רועי גליץ העלה קורס צילום מקיף וידידותי שכולו אונליין ופתוח לכולם.
בין הנושאים הנלמדים:
קומפוזיציה - כיצד בונים תמונה טובה
ערוץ כחול - טכניקה
אינפרא אדום
צילום טבע
צילום בעלי חיים
צילום ספורט
צילומי פורטרטים
יסודות הצילום - מושגי יסוד
צילומי לילה
פאנינג - צילום עם מצלמה עוקבת
עומק שדה
צילום מקרו - חרקים, זבובים - טבעות הארכה
פלאש - ויהי אור - מבזק ותאורה
צילום ברקים, סופות וסערות
צילומי שקיעה
פילטרים ועדשות - ND, פולרייזר, UV ופילטרים אומנותיים.
מומלץ!
רועי גליץ העלה קורס צילום מקיף וידידותי שכולו אונליין ופתוח לכולם.
בין הנושאים הנלמדים:
קומפוזיציה - כיצד בונים תמונה טובה
ערוץ כחול - טכניקה
אינפרא אדום
צילום טבע
צילום בעלי חיים
צילום ספורט
צילומי פורטרטים
יסודות הצילום - מושגי יסוד
צילומי לילה
פאנינג - צילום עם מצלמה עוקבת
עומק שדה
צילום מקרו - חרקים, זבובים - טבעות הארכה
פלאש - ויהי אור - מבזק ותאורה
צילום ברקים, סופות וסערות
צילומי שקיעה
פילטרים ועדשות - ND, פולרייזר, UV ופילטרים אומנותיים.
מומלץ!
על מה חשוב להקפיד כשעושים מסך ירוק?
הנה כמה טיפים לגרין סקרין נכון:
1. מתיחת המסך - חשוב למנוע קפלים בבד.
2. מרחק - מרחק ככל הניתן מהשחקנים (המקצועי הוא 6 מטר) כדי למנוע צל עליו מהשחקן.
3. תאורה - תאורה טובה ובלי צללים על הסקרין.
4. תיקונים - תיקון הרעש הדיגיטלי אחרי הצילום הוא חלק חשוב ואף הכרחי. אל תוותרו עליו.
5. קניית מסך - למשקיענים ניתן לקנות מסך גרין סקרין מתקפל ומאד יעיל וקומפקטי.
למתוח כדי שלא יווצרו כתמים או נקודות בגרין סקרין, תאורה שווה בלי כתמי אור ובלי צל על המסך הירוק, להרחיק את המצולם מהבד ועוד - הנה כמה פתרונות לטעויות מסך ירוק שכדאי להימנע מהן:
https://youtu.be/QTFT-H3D_H0
הנה כמה טיפים לגרין סקרין נכון:
1. מתיחת המסך - חשוב למנוע קפלים בבד.
2. מרחק - מרחק ככל הניתן מהשחקנים (המקצועי הוא 6 מטר) כדי למנוע צל עליו מהשחקן.
3. תאורה - תאורה טובה ובלי צללים על הסקרין.
4. תיקונים - תיקון הרעש הדיגיטלי אחרי הצילום הוא חלק חשוב ואף הכרחי. אל תוותרו עליו.
5. קניית מסך - למשקיענים ניתן לקנות מסך גרין סקרין מתקפל ומאד יעיל וקומפקטי.
למתוח כדי שלא יווצרו כתמים או נקודות בגרין סקרין, תאורה שווה בלי כתמי אור ובלי צל על המסך הירוק, להרחיק את המצולם מהבד ועוד - הנה כמה פתרונות לטעויות מסך ירוק שכדאי להימנע מהן:
https://youtu.be/QTFT-H3D_H0
איך להכין מסך ירוק בבית?
הנה כמה טיפים לגרין סקרין ביתי ועובד:
1. מתיחת המסך - חשוב למנוע קפלים בבד.
2. מרחק - מרחק ככל הניתן מהשחקנים (המקצועי הוא 6 מטר) כדי למנוע צל עליו מהשחקן.
3. תאורה - תאורה טובה ובלי צללים על הסקרין.
4. תיקונים - תיקון הרעש הדיגיטלי אחרי הצילום הוא חלק חשוב ואף הכרחי. אל תוותרו עליו.
5. קניית מסך - למשקיענים ניתן לקנות מסך גרין סקרין מתקפל ומאד יעיל וקומפקטי.
איש הווידאו גיל לופו מסביר איך להכין מסך ירוק בבית:
https://youtu.be/50il4kTJewY
הנחיות לצילום כרומה קי מוצלח:
http://youtu.be/xixuRTNHg8Q
יש גם תוכנה שמייתרת את המסך הירוק:
https://youtu.be/3dmrOwGiXnU
וכמה טיפים למסך הירוק - למתוח כדי שלא יווצרו כתמים או נקודות בגרין סקרין, תאורה שווה בלי כתמי אור ובלי צל על המסך הירוק, להרחיק את המצולם מהבד ועוד:
https://youtu.be/QTFT-H3D_H0
הנה כמה טיפים לגרין סקרין ביתי ועובד:
1. מתיחת המסך - חשוב למנוע קפלים בבד.
2. מרחק - מרחק ככל הניתן מהשחקנים (המקצועי הוא 6 מטר) כדי למנוע צל עליו מהשחקן.
3. תאורה - תאורה טובה ובלי צללים על הסקרין.
4. תיקונים - תיקון הרעש הדיגיטלי אחרי הצילום הוא חלק חשוב ואף הכרחי. אל תוותרו עליו.
5. קניית מסך - למשקיענים ניתן לקנות מסך גרין סקרין מתקפל ומאד יעיל וקומפקטי.
איש הווידאו גיל לופו מסביר איך להכין מסך ירוק בבית:
https://youtu.be/50il4kTJewY
הנחיות לצילום כרומה קי מוצלח:
http://youtu.be/xixuRTNHg8Q
יש גם תוכנה שמייתרת את המסך הירוק:
https://youtu.be/3dmrOwGiXnU
וכמה טיפים למסך הירוק - למתוח כדי שלא יווצרו כתמים או נקודות בגרין סקרין, תאורה שווה בלי כתמי אור ובלי צל על המסך הירוק, להרחיק את המצולם מהבד ועוד:
https://youtu.be/QTFT-H3D_H0