שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
איך לחסוך בתשלום למוסך?
הנה 9 טיפים שיוכלו לסייע לכם לקבל שירות טוב במוסך מבלי להוציא סכומים שלא תכננתם:
1. וודאו מה מהות הטיפול - לפני תחילת הטיפול ברכב וודאו שאתם יודעים בדיוק על מה אתם הולכים לשלם ומה הסכום הסופי כולל מע"מ. דרשו הסבר מפורט ואל תחששו לשאול. הורו ליידע אתכם על כל שינוי או משהו נוסף שמתגלה במהלך הטיפול כדי מנוע הפתעות. אם דבר מה לא ברור לכם התייעצו ובדקו לגביו, אל תסמכו בעיניים עצומות על כל מה שאומרים לכם.
2. השוואת מחירים - רצוי להשוות מחירים בין מספר מוסכים, במיוחד לפני טיפולים גדולים. בקשו הצעת מחיר כתובה (רצוי במייל) כדי שתוכלו להשוות את הסעיפים השונים והמחיר הסופי.
3. חלקים חלופיים ולא מקוריים - החוק מחייב את המוסך לתת ללקוח לבחור בין חלקים מקוריים לחלופיים. חשוב לדעת שבמקרים רבים אין שון בעיה להשתמש בחלקים חלופיים. אם אתם לא מבינים בכך, התייעצו עם מי שכן מבין. בכל מקרה דרשו לראות את החלקים שהם בתוך האריזה.
4. וותרו על תוספים - רוב הסיכויים שבמוסך ינסו לשכנע אתכם לרכוש תוספים יקרים לשמן ודלק שאין חובה מבחינת היצרן להשתמש בהם ולרוב הם גם יקרים מאוד. הודיעו מראש שלא תרכשו ולא תשלמו עליהם עבורם.
5. בחירת המוסך - אין חובה לטפל ברכב דווקא במוסך של היבואן שהוא בדרך כלל יקר יותר באופן משמעותי. היבואן לא יכול על פי חוק, לשלול אחריות מרכב שלא טופל אצלו כל עוד הוא טופל במוסך המורשה ע"י משרד התחבורה.
6. קניית חלפים באינטרנט או מפירוק - כדאי לבדוק קניית חלקים משומשים ותקינים (כמו מראה או פתח אוורור) מאתרים ייעודים ברשת כי המוסכים גובים עבור חלקים אלה כשהם חדשים מחירים מופקעים. יש לשים לב בריכשה שהמספר הקטלוגי של הפריט זהה לזה שרשום אצל היצרן על מנת שיתאים באופן מלא לרכבכם.
7. תדירות - מספיקה בדיקה שנתית אחת, ודאי לרכבים המתוחזקים כראוי. כל בקשה של המוסך להגיע לבדיקה עונתית (חורף וקיץ) מקורה בדרך כלל להרוויח מכך עוד כסף.
8. קניית צמיגים - רכשו צמיגים אצל פמצ'ר מאעכר, השוו מחירים בין המוכרים שונים ובאתרים למכירת צמיגים. בתחום כולו יש נטייה לנפח מחירים וודאי במוסך שם בכל מקרה לא כדאי לקנות צמיגים.
9. עדכון ספר טיפולים - יש להחתים את המוסך על ביצוע הטיפול ששבוצע ברכב בספר שקיבלתם עם הרכב. זה ישפר ויקל גם על מכירתו בעתיד כי יעיד על טיפול טוב וקבוע בו.
איך לקנות רכב משומש?
איך למנוע שריטות בחניה של הרכב?
הרכב כל הזמן נשרט לי בפינות בגלל חניות לא מושלמות ודפיקות מרכבים אחרים. מה עושים?
1. בחנויות לאביזרי רכב אפשר לרכוש פסי גומי להדבקה על ארבע פינות הרכב. הם לא ימנעו לחלוטין אך עדיין יקטינו את הנזקים מסוג זה.
2. בעת חניה בחניונים גדולים כמו בקניון עדיף לחנות ליד עמודים או עצמים אחרים כך ניתן להבטיח שאף אחד לא יצמד אליך מהצד הזה.
3. השאירו בחנייה מספיק מקום למי שחונה על ידכם כדי שלא יצטרך להצמד אליכם.
4. הקפידו לחנות עם גלגלים מסובבים כלפי חוץ (אבל אל עד הסוף כדי לא לפגוע במערכת הגה הכח) - בצורה זו רכב שיצמד אליכם יפגע בצמיג ולא ברכב.
איך למנוע ביקורים רבים במוסך?
כך ניתן למנוע ביקורים רבים במוסך:
- ניקוי עצמי של האוטו עדיף על ניקוי אוטומטי העלול לשרוט אותו
- יש לתדלק את הרכב בזמן כאשר הנורה נדלקת ולא להמתין
- יש לבצע פעם בשנה טיפול וקס
- חשוב להימנע ממילוי שמן בתחנות דלק, יש למלא עצמאית או במוסך
- חשוב לכבות את המזגן בסיום הנסיעה בכדי שהמצבר לא ישחק בזמן הנאה
- חשוב להימנע מחיכוך הצמיגים במדרכה
- ברכב אוטומטי אין לשלב להילוך קדמי או אחורי עד שהמכונית עצרה
- יש למלא אוויר מדי שבועיים - שלושה
- עדיף לחנות בנסיעה לאחור בכדי למנוע חיכוך של הפגוש הקדמי במדרכה
מתי כדאי לרדת עם הרכב מהכביש?
הנה המקרים בהם מומלץ לרכב לרדת מהכביש, לפי נתונים שנלקחו ממכון המחקר של איגוד חברות הביטוח האמריקאי ופורסמו במגזין "עסקים" במאי 2011:
1. ירידה בביטחון העצמי בעת הנהיגה
2. קושי בהפניית הראש בעת הנהיגה
3. דעת הנהג מוסחת בקלות
4. נהגים נוטים לצפור לעבר הנהג יותר מבעבר
5. ריבוי פגיעות קלות בעצמים שונים
6. ריבוי סימני פגיעה כמו שריטות על המכונית
7. ריבוי מקרי כעס בעת נהיגה ביחס לעבר
8. חוסר תשומת לב לתמרורים ורמזורים
9. קושי גובר והולך בתמרוני נהיגה
10. נהיגה במהירות נמוכה או גבוהה מזו של שאר הנהגים
11. תלות הנהג בהורה מלווה
12. שיפוט לקוי בפניות שמאלה
13. תגובות איטיות במצבים לא צפויים
14. קושי בשמירה על מרכז נתיב הנסיעה
15. כניסה לנתיבים לא נכונים
16, בלבול ביציאה ממחלפים
17. איבוד דרך במקומות מוכרים
18. מעורבות בתאונות
19. חוסר תשומת לב לצמתים ו/או לתמרורי עצור
20. עצירה תוך כדי תנועה ללא סיבה נראית לעין
איך לבחור רכב חדש?
בבואכם לרכוש רכב חדש כדאי להקפיד על הדברים הבאים:
1. הגדרת הצרכים - מהן המטרות העיקריות להן ישמש הרכב (נסיעות עירוניות, בינעיורוניות, לכמה נפשות ומי הן, לדוגמה משפחה עם תינוק תצטרך רכב עם תא מטען גדול אליו ניתן להכניס בקלות עגלה)
2. הקפדה על רכב בטיחותי - יש לוודא שלרכב יש מערכת המאפשרת לנתק כריות אוויר במידת הצורך (לדוגמה כמו במקרה של הסעת תינוק מקדימה), וודאו שבחרתם דגם שרמת האבזור שלו תואמת את הרכב מהסוג שקניתם שעבר מבחן ריסוק.
3. השוואת מחירים - ערכו השוואת מחירים בין סוכני המשנה של היבואן, נסו להשיג את הרכב עם המחיר הנמוך ביותר ועם מרב התוספות האפשריות (לדוגמה מגיני שמשות, רדיו דיסק, חיישן נסיעה לאחור ועוד)
4. תנאי תשלום נוחים - מקובל לפרוס את התשלומים ל-42 עד 63, בתנאים שונים של ריבית פריים מינוס או פלוס שתיים או ללא ריבית והצמדה, נסו להשיג את התנאים הטובים ביותר
5. קנייה במבצע - מכוניות חדשות הנמצאות שנה בקירוב אצל היבואנים ימכרו בהנחות טובות שכדאי לברר לגביהן
6. טרייד אין - במידה והייתם רוצים להימנע מעיסוק במכירת הרכב הישן בדקו את הצעות הטרייד אין השונות ובחרו את הטובה ביותר
7. בדיקת הרכב שקיבלתם - לפני שאתם חותמים על קבלת הרכב בדקו שהוא מתאים מכל הבחינות לרכב שהזמנתם: דגם, גימורים, צבע, מועד ההספקה וכדומה
מה המלצות המשטרה לגבי נסיעת ילדים במושב שליד הנהג?
כעקרון, עדיף להושיב ילדים מאחור. שם בטוח יותר.
יחד עם זאת, ניתן להושיב ילדים מלפנים בתנאים הבאים:
ילד עד גיל שנה - חייב לשבת בכסא בטיחות כשגבו לכיוון הנסיעה.
ילד בגילאי 3-8 - בכסא בטיחות או במושב מגביה. כמובן שכסא הבטיחות חייב להיות מעוגן היטב למושב הרכב.
ילד מגיל 8 ומעלה - חגור בחגורת בטיחות. (הערת המערכת: יש להקפיד על כך שחגורת הבטיחות תהיה על הכתף ולא על צוואר הילד).
חשוב מאוד- בכל מקרה בו מוסע ילד במושב קדמי, החוק דורש לבטל את פעולת כרית האוויר. אי ביטול הכרית יכול לגרום לפציעה קשה ביותר ואף מוות לילד!
מה לבדוק ברכב לקראת הקיץ ?
הנה רשימת הבדיקות שיש לעשות לרכב לקראת הקיץ:
1. בדיקת מפלס והוספה במידת הצורך של כל הנוזלים, כגון נוזל הקירור, שמן המנוע, נוזל הבלמים, שמן בתיבת ההילוכים האוטומטית, נוזל רחיצת השמשות, נוזל הגה הכוח, נוזל משאבת המצמד ומפלס הנוזל במצבר.
2. יש לבדוק את הידוק המצבר למקומו, לנקות ולהדק את כל החיבורים החשמליים שלו.
3. יש לבדוק בראייה שלמותן ותקינותן של כל רצועות הגומי ולבדוק אם הן מתוחות כראוי.
4. יש לבדוק את שלמותה ואטימותה של צנרת מערכת הקירור של המנוע.
5. יש לבצע בדיקת ראייה של רשת המצנן ולוודא שאינה סתומה בזבובונים או חרקים אחרים. אם כן יש לנקותה במברשת בעלת זיפים קשים או במברשת פלדה ולאחר מכן להתיז עליה זרם מים חזק מכוון בית המנוע כלפי חוץ הרכב.
6. יש להתניע את מנוע הרכב ולבדוק את כניסתו לפעולה של המאוורר החשמלי של מערכת הקירור, אם הוא קיים (המאוורר אמור להתחיל בפעולתו כאשר מנוע הרכב מתחמם ועובר את טמפרטורת הפעולה הרגילה).
7. יש לבדוק את תקינותה של מערכת התזת המים וכן את תקינותם של המגבים.
8. אם בפתח כניסת האוויר של מסנן האוויר קיים בורר למצב "קיץ" או "חורף" יש להעביר את הבורר למצב "קיץ".
9. יש לבדוק את גוף המנוע ושאר האביזרים הפועלים בעזרת שמן בבדיקת ראייה לנזילות שמן.
על מה להקפיד בזמן תדלוק הרכב?
הנה חמישה דברים שחשוב לשים אליהם לב כשמתדלקים רכב:
1. להוזלה של הקניה, תדלקו בשעות הקרירות שבהן הצמיגות של הדלק מוזילה אותו, מבחינתכם, דהיינו בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב והלילה.
2. אל תמלאו דלק אחרי עצירת המשאבה (כלומר אחרי ש"קפצה" מהנעילה של התדלוק). גם בזבוז של דלק וגם פחות בריא לכם, בזמן התדלוק.
3. תדלקו ב"שירות עצמי", כדי לחסוך במחיר וגם כי אתם מקטינים את הסיכוי לטעויות ושגיאות (בסוג הדלק, בכמות, מחיר וכו').
4. אל תעשנו והימנעו משיחות בטלפון הסלולארי בשטח תחנת הדלק.
5. קראו בטיפ המצורף, לגבי תחנות דלק שרצוי לדעת עליהן.

הנה 9 טיפים שיוכלו לסייע לכם לקבל שירות טוב במוסך מבלי להוציא סכומים שלא תכננתם:
1. וודאו מה מהות הטיפול - לפני תחילת הטיפול ברכב וודאו שאתם יודעים בדיוק על מה אתם הולכים לשלם ומה הסכום הסופי כולל מע"מ. דרשו הסבר מפורט ואל תחששו לשאול. הורו ליידע אתכם על כל שינוי או משהו נוסף שמתגלה במהלך הטיפול כדי מנוע הפתעות. אם דבר מה לא ברור לכם התייעצו ובדקו לגביו, אל תסמכו בעיניים עצומות על כל מה שאומרים לכם.
2. השוואת מחירים - רצוי להשוות מחירים בין מספר מוסכים, במיוחד לפני טיפולים גדולים. בקשו הצעת מחיר כתובה (רצוי במייל) כדי שתוכלו להשוות את הסעיפים השונים והמחיר הסופי.
3. חלקים חלופיים ולא מקוריים - החוק מחייב את המוסך לתת ללקוח לבחור בין חלקים מקוריים לחלופיים. חשוב לדעת שבמקרים רבים אין שון בעיה להשתמש בחלקים חלופיים. אם אתם לא מבינים בכך, התייעצו עם מי שכן מבין. בכל מקרה דרשו לראות את החלקים שהם בתוך האריזה.
4. וותרו על תוספים - רוב הסיכויים שבמוסך ינסו לשכנע אתכם לרכוש תוספים יקרים לשמן ודלק שאין חובה מבחינת היצרן להשתמש בהם ולרוב הם גם יקרים מאוד. הודיעו מראש שלא תרכשו ולא תשלמו עליהם עבורם.
5. בחירת המוסך - אין חובה לטפל ברכב דווקא במוסך של היבואן שהוא בדרך כלל יקר יותר באופן משמעותי. היבואן לא יכול על פי חוק, לשלול אחריות מרכב שלא טופל אצלו כל עוד הוא טופל במוסך המורשה ע"י משרד התחבורה.
6. קניית חלפים באינטרנט או מפירוק - כדאי לבדוק קניית חלקים משומשים ותקינים (כמו מראה או פתח אוורור) מאתרים ייעודים ברשת כי המוסכים גובים עבור חלקים אלה כשהם חדשים מחירים מופקעים. יש לשים לב בריכשה שהמספר הקטלוגי של הפריט זהה לזה שרשום אצל היצרן על מנת שיתאים באופן מלא לרכבכם.
7. תדירות - מספיקה בדיקה שנתית אחת, ודאי לרכבים המתוחזקים כראוי. כל בקשה של המוסך להגיע לבדיקה עונתית (חורף וקיץ) מקורה בדרך כלל להרוויח מכך עוד כסף.
8. קניית צמיגים - רכשו צמיגים אצל פמצ'ר מאעכר, השוו מחירים בין המוכרים שונים ובאתרים למכירת צמיגים. בתחום כולו יש נטייה לנפח מחירים וודאי במוסך שם בכל מקרה לא כדאי לקנות צמיגים.
9. עדכון ספר טיפולים - יש להחתים את המוסך על ביצוע הטיפול ששבוצע ברכב בספר שקיבלתם עם הרכב. זה ישפר ויקל גם על מכירתו בעתיד כי יעיד על טיפול טוב וקבוע בו.

איך קונים מכונית משומשת?
איך קונים רכב משומש?
בקניית רכב משומש בדקו את הדברים הבאים:
1. איזו יד הוא (רצוי ראשונה)
2. שלא עבר תאונות שפגעו בשלדה והורידו בערך ובבטיחות
3. שאין לו עיקולים ושאינו משוכפל
4. אם הרכב מהשכרה או חברה הרי שזה מוריד מאמינותו (ומחירו)
5. בדקו כמה המנוע עשה (15000 ק"מ לשנה זה סביר)
6. בדקו מה מצב הצבע ואם הוא חלוד או מתקלף
7. בדקו מה עלויות האחזקה שלו (בקשו לראות קבלות מוסך)
8. חשדו אם ראיתם שהרכב הוא ממש לפני טסט ובכל מקרה מחייב הדבר להוריד במחירו.
9. בדקו מערכת מגבים ואיוורור-מיזוג ומה האיבזור בו הוא מצוייד ובמיוחד איבזור בטיחות (מערכת ABS, כריות אויר - לכמה נוסעים והאם כולל כריות אויר צד). ציוד בטיחות כזה, במיוחד כריות אויר, יש לבדוק בעת קניית הרכב בעזרת המכשור האלקטרוני שבמוסך מורשה יבואן.
10. דרשו התחייבות ממוכר הרכב לשלם את כל החובות והדוחו"ת שנצברו לו לפני הליך העברת הבעלות.
חשוב: אם המכונית היא משומשת אך עדיין בתקופת האחריות חשוב לוודא שאתם מעבירים את האחריות על שימכם אצל היבואן.
איך קונים רכב משומש?
בקניית רכב משומש בדקו את הדברים הבאים:
1. איזו יד הוא (רצוי ראשונה)
2. שלא עבר תאונות שפגעו בשלדה והורידו בערך ובבטיחות
3. שאין לו עיקולים ושאינו משוכפל
4. אם הרכב מהשכרה או חברה הרי שזה מוריד מאמינותו (ומחירו)
5. בדקו כמה המנוע עשה (15000 ק"מ לשנה זה סביר)
6. בדקו מה מצב הצבע ואם הוא חלוד או מתקלף
7. בדקו מה עלויות האחזקה שלו (בקשו לראות קבלות מוסך)
8. חשדו אם ראיתם שהרכב הוא ממש לפני טסט ובכל מקרה מחייב הדבר להוריד במחירו.
9. בדקו מערכת מגבים ואיוורור-מיזוג ומה האיבזור בו הוא מצוייד ובמיוחד איבזור בטיחות (מערכת ABS, כריות אויר - לכמה נוסעים והאם כולל כריות אויר צד). ציוד בטיחות כזה, במיוחד כריות אויר, יש לבדוק בעת קניית הרכב בעזרת המכשור האלקטרוני שבמוסך מורשה יבואן.
10. דרשו התחייבות ממוכר הרכב לשלם את כל החובות והדוחו"ת שנצברו לו לפני הליך העברת הבעלות.
חשוב: אם המכונית היא משומשת אך עדיין בתקופת האחריות חשוב לוודא שאתם מעבירים את האחריות על שימכם אצל היבואן.

הרכב כל הזמן נשרט לי בפינות בגלל חניות לא מושלמות ודפיקות מרכבים אחרים. מה עושים?
1. בחנויות לאביזרי רכב אפשר לרכוש פסי גומי להדבקה על ארבע פינות הרכב. הם לא ימנעו לחלוטין אך עדיין יקטינו את הנזקים מסוג זה.
2. בעת חניה בחניונים גדולים כמו בקניון עדיף לחנות ליד עמודים או עצמים אחרים כך ניתן להבטיח שאף אחד לא יצמד אליך מהצד הזה.
3. השאירו בחנייה מספיק מקום למי שחונה על ידכם כדי שלא יצטרך להצמד אליכם.
4. הקפידו לחנות עם גלגלים מסובבים כלפי חוץ (אבל אל עד הסוף כדי לא לפגוע במערכת הגה הכח) - בצורה זו רכב שיצמד אליכם יפגע בצמיג ולא ברכב.

כך ניתן למנוע ביקורים רבים במוסך:
- ניקוי עצמי של האוטו עדיף על ניקוי אוטומטי העלול לשרוט אותו
- יש לתדלק את הרכב בזמן כאשר הנורה נדלקת ולא להמתין
- יש לבצע פעם בשנה טיפול וקס
- חשוב להימנע ממילוי שמן בתחנות דלק, יש למלא עצמאית או במוסך
- חשוב לכבות את המזגן בסיום הנסיעה בכדי שהמצבר לא ישחק בזמן הנאה
- חשוב להימנע מחיכוך הצמיגים במדרכה
- ברכב אוטומטי אין לשלב להילוך קדמי או אחורי עד שהמכונית עצרה
- יש למלא אוויר מדי שבועיים - שלושה
- עדיף לחנות בנסיעה לאחור בכדי למנוע חיכוך של הפגוש הקדמי במדרכה
רכב

הנה המקרים בהם מומלץ לרכב לרדת מהכביש, לפי נתונים שנלקחו ממכון המחקר של איגוד חברות הביטוח האמריקאי ופורסמו במגזין "עסקים" במאי 2011:
1. ירידה בביטחון העצמי בעת הנהיגה
2. קושי בהפניית הראש בעת הנהיגה
3. דעת הנהג מוסחת בקלות
4. נהגים נוטים לצפור לעבר הנהג יותר מבעבר
5. ריבוי פגיעות קלות בעצמים שונים
6. ריבוי סימני פגיעה כמו שריטות על המכונית
7. ריבוי מקרי כעס בעת נהיגה ביחס לעבר
8. חוסר תשומת לב לתמרורים ורמזורים
9. קושי גובר והולך בתמרוני נהיגה
10. נהיגה במהירות נמוכה או גבוהה מזו של שאר הנהגים
11. תלות הנהג בהורה מלווה
12. שיפוט לקוי בפניות שמאלה
13. תגובות איטיות במצבים לא צפויים
14. קושי בשמירה על מרכז נתיב הנסיעה
15. כניסה לנתיבים לא נכונים
16, בלבול ביציאה ממחלפים
17. איבוד דרך במקומות מוכרים
18. מעורבות בתאונות
19. חוסר תשומת לב לצמתים ו/או לתמרורי עצור
20. עצירה תוך כדי תנועה ללא סיבה נראית לעין

בבואכם לרכוש רכב חדש כדאי להקפיד על הדברים הבאים:
1. הגדרת הצרכים - מהן המטרות העיקריות להן ישמש הרכב (נסיעות עירוניות, בינעיורוניות, לכמה נפשות ומי הן, לדוגמה משפחה עם תינוק תצטרך רכב עם תא מטען גדול אליו ניתן להכניס בקלות עגלה)
2. הקפדה על רכב בטיחותי - יש לוודא שלרכב יש מערכת המאפשרת לנתק כריות אוויר במידת הצורך (לדוגמה כמו במקרה של הסעת תינוק מקדימה), וודאו שבחרתם דגם שרמת האבזור שלו תואמת את הרכב מהסוג שקניתם שעבר מבחן ריסוק.
3. השוואת מחירים - ערכו השוואת מחירים בין סוכני המשנה של היבואן, נסו להשיג את הרכב עם המחיר הנמוך ביותר ועם מרב התוספות האפשריות (לדוגמה מגיני שמשות, רדיו דיסק, חיישן נסיעה לאחור ועוד)
4. תנאי תשלום נוחים - מקובל לפרוס את התשלומים ל-42 עד 63, בתנאים שונים של ריבית פריים מינוס או פלוס שתיים או ללא ריבית והצמדה, נסו להשיג את התנאים הטובים ביותר
5. קנייה במבצע - מכוניות חדשות הנמצאות שנה בקירוב אצל היבואנים ימכרו בהנחות טובות שכדאי לברר לגביהן
6. טרייד אין - במידה והייתם רוצים להימנע מעיסוק במכירת הרכב הישן בדקו את הצעות הטרייד אין השונות ובחרו את הטובה ביותר
7. בדיקת הרכב שקיבלתם - לפני שאתם חותמים על קבלת הרכב בדקו שהוא מתאים מכל הבחינות לרכב שהזמנתם: דגם, גימורים, צבע, מועד ההספקה וכדומה

כעקרון, עדיף להושיב ילדים מאחור. שם בטוח יותר.
יחד עם זאת, ניתן להושיב ילדים מלפנים בתנאים הבאים:
ילד עד גיל שנה - חייב לשבת בכסא בטיחות כשגבו לכיוון הנסיעה.
ילד בגילאי 3-8 - בכסא בטיחות או במושב מגביה. כמובן שכסא הבטיחות חייב להיות מעוגן היטב למושב הרכב.
ילד מגיל 8 ומעלה - חגור בחגורת בטיחות. (הערת המערכת: יש להקפיד על כך שחגורת הבטיחות תהיה על הכתף ולא על צוואר הילד).
חשוב מאוד- בכל מקרה בו מוסע ילד במושב קדמי, החוק דורש לבטל את פעולת כרית האוויר. אי ביטול הכרית יכול לגרום לפציעה קשה ביותר ואף מוות לילד!

הנה רשימת הבדיקות שיש לעשות לרכב לקראת הקיץ:
1. בדיקת מפלס והוספה במידת הצורך של כל הנוזלים, כגון נוזל הקירור, שמן המנוע, נוזל הבלמים, שמן בתיבת ההילוכים האוטומטית, נוזל רחיצת השמשות, נוזל הגה הכוח, נוזל משאבת המצמד ומפלס הנוזל במצבר.
2. יש לבדוק את הידוק המצבר למקומו, לנקות ולהדק את כל החיבורים החשמליים שלו.
3. יש לבדוק בראייה שלמותן ותקינותן של כל רצועות הגומי ולבדוק אם הן מתוחות כראוי.
4. יש לבדוק את שלמותה ואטימותה של צנרת מערכת הקירור של המנוע.
5. יש לבצע בדיקת ראייה של רשת המצנן ולוודא שאינה סתומה בזבובונים או חרקים אחרים. אם כן יש לנקותה במברשת בעלת זיפים קשים או במברשת פלדה ולאחר מכן להתיז עליה זרם מים חזק מכוון בית המנוע כלפי חוץ הרכב.
6. יש להתניע את מנוע הרכב ולבדוק את כניסתו לפעולה של המאוורר החשמלי של מערכת הקירור, אם הוא קיים (המאוורר אמור להתחיל בפעולתו כאשר מנוע הרכב מתחמם ועובר את טמפרטורת הפעולה הרגילה).
7. יש לבדוק את תקינותה של מערכת התזת המים וכן את תקינותם של המגבים.
8. אם בפתח כניסת האוויר של מסנן האוויר קיים בורר למצב "קיץ" או "חורף" יש להעביר את הבורר למצב "קיץ".
9. יש לבדוק את גוף המנוע ושאר האביזרים הפועלים בעזרת שמן בבדיקת ראייה לנזילות שמן.

הנה חמישה דברים שחשוב לשים אליהם לב כשמתדלקים רכב:
1. להוזלה של הקניה, תדלקו בשעות הקרירות שבהן הצמיגות של הדלק מוזילה אותו, מבחינתכם, דהיינו בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב והלילה.
2. אל תמלאו דלק אחרי עצירת המשאבה (כלומר אחרי ש"קפצה" מהנעילה של התדלוק). גם בזבוז של דלק וגם פחות בריא לכם, בזמן התדלוק.
3. תדלקו ב"שירות עצמי", כדי לחסוך במחיר וגם כי אתם מקטינים את הסיכוי לטעויות ושגיאות (בסוג הדלק, בכמות, מחיר וכו').
4. אל תעשנו והימנעו משיחות בטלפון הסלולארי בשטח תחנת הדלק.
5. קראו בטיפ המצורף, לגבי תחנות דלק שרצוי לדעת עליהן.
מה לעשות אם יש התרעת צבע אדום כשאנחנו בתוך הרכב?
לפי הנחיות פיקוד העורף, כך יש לנהוג בהישמע אזעקה:
1. לעצור את כלי הרכב בצד הדרך, לכבות את המנוע ולצאת ממנו בבטחה ככל שהדבר אפשרי.
2. אם קיים מבנה או מחסה סמוך, שניתן להגיע אליהם בזמן ההתגוננות באזור שבו אתם שוהים, יש להיכנס אליהם ואם ניתן, להיכנס למקלט או לעלות קומה ולהמתין על גרם חדר המדרגות למשך 10 דקות.
3. אם אין מבנה או מחסה בקרבת מקום, יש להתרחק מכלי הרכב מעבר לשולי הדרך או לגדר ההפרדה, לשכב על הקרקע ולהגן על הראש עם הידיים למשך 10 דקות.
4. במצב שבו אין אפשרות לצאת מהרכב בזמן, חשוב לנקוט פעולות שיקטינו את הסכנה: לעצור את הרכב בצד הדרך, לכבות את המנוע, להתכופף אל מתחת לקו החלונות ולהגן על הראש עם הידיים. זאת, על מנת לצמצם את סכנת הפציעה הנשקפת במקרה של התנפצות הזגוגיות ולהפחית את הסיכון לפגיעה חמורה מרסיסים ומהדף.
אלו הסיבות שחשוב להקפיד על הוראות אלה ולהשתדל שלא לשהות ברכב:
1. חדירת רסיסים - החומרים מהם עשויה מעטפת הרכב אינם מספקים בפועל הגנה מפני חדירת רסיסים ופגיעה בעוצמה רבה של שברי יירוט.
2. שברי זכוכית - ההדף עלול לגרום לסכנת פגיעה משברי זכוכית בשל התנפצות החלונות וחלקי רכב.
3. סכנת התלקחות - פגיעה של רסיס ברכב או במיכל הדלק עלולה להוביל לשריפה ולהפוך את כלי הרכב למלכודת אש.
מידע נוסף ניתן למצוא באתר פיקוד העורף.
לפי הנחיות פיקוד העורף, כך יש לנהוג בהישמע אזעקה:
1. לעצור את כלי הרכב בצד הדרך, לכבות את המנוע ולצאת ממנו בבטחה ככל שהדבר אפשרי.
2. אם קיים מבנה או מחסה סמוך, שניתן להגיע אליהם בזמן ההתגוננות באזור שבו אתם שוהים, יש להיכנס אליהם ואם ניתן, להיכנס למקלט או לעלות קומה ולהמתין על גרם חדר המדרגות למשך 10 דקות.
3. אם אין מבנה או מחסה בקרבת מקום, יש להתרחק מכלי הרכב מעבר לשולי הדרך או לגדר ההפרדה, לשכב על הקרקע ולהגן על הראש עם הידיים למשך 10 דקות.
4. במצב שבו אין אפשרות לצאת מהרכב בזמן, חשוב לנקוט פעולות שיקטינו את הסכנה: לעצור את הרכב בצד הדרך, לכבות את המנוע, להתכופף אל מתחת לקו החלונות ולהגן על הראש עם הידיים. זאת, על מנת לצמצם את סכנת הפציעה הנשקפת במקרה של התנפצות הזגוגיות ולהפחית את הסיכון לפגיעה חמורה מרסיסים ומהדף.
אלו הסיבות שחשוב להקפיד על הוראות אלה ולהשתדל שלא לשהות ברכב:
1. חדירת רסיסים - החומרים מהם עשויה מעטפת הרכב אינם מספקים בפועל הגנה מפני חדירת רסיסים ופגיעה בעוצמה רבה של שברי יירוט.
2. שברי זכוכית - ההדף עלול לגרום לסכנת פגיעה משברי זכוכית בשל התנפצות החלונות וחלקי רכב.
3. סכנת התלקחות - פגיעה של רסיס ברכב או במיכל הדלק עלולה להוביל לשריפה ולהפוך את כלי הרכב למלכודת אש.
מידע נוסף ניתן למצוא באתר פיקוד העורף.
איך לבחור צילון למכונית?
בבחירה של צילון למכונית, הקפידו על הדברים הבאים:
1. את הצילון מניחים בדרך כלל בחלון הקדמי כך שהוא ישמור על המכונית כשהיא פחות חמה בימי הקיץ הרותחים. מבין הסוגים השונים כדאי לחפש את הצילון שכולל שני עיגולים שמתקפלים בהיפוך כפול לכדי עיגול קטן ונוח לאיחסון.
2. הצילון מהסוג הזה צבוע בצבע כסוף המחזיר קרינה ובצידו השני צבעו שחור.
3. בחורף הצילון יכול לסייע בחימום הרכב. רובנו לא יודעים אבל הצד השחור של הצילון משמש, בימי החורף, לקליטת קרינה של השמש וחימום המכונית (לא שזה יעשה הבדל עצום אבל עדיין יחמם מעט, במקום להחזיר את קרני השמש - מה שעושה הצד הכסוף..).
בבחירה של צילון למכונית, הקפידו על הדברים הבאים:
1. את הצילון מניחים בדרך כלל בחלון הקדמי כך שהוא ישמור על המכונית כשהיא פחות חמה בימי הקיץ הרותחים. מבין הסוגים השונים כדאי לחפש את הצילון שכולל שני עיגולים שמתקפלים בהיפוך כפול לכדי עיגול קטן ונוח לאיחסון.
2. הצילון מהסוג הזה צבוע בצבע כסוף המחזיר קרינה ובצידו השני צבעו שחור.
3. בחורף הצילון יכול לסייע בחימום הרכב. רובנו לא יודעים אבל הצד השחור של הצילון משמש, בימי החורף, לקליטת קרינה של השמש וחימום המכונית (לא שזה יעשה הבדל עצום אבל עדיין יחמם מעט, במקום להחזיר את קרני השמש - מה שעושה הצד הכסוף..).
מה צריך לעשות בתאונה ללא נפגעים ואילו פרטים יש להחליף?
לאחר תאונה ללא נפגעים יש לעשות את הדברים הבאים:
1. קודם כל לא לנהל ויכוח עם הצד השני ולא להודות בדבר או לחתום על כל מסמך שהוא.
2. לגבי התאונה, אם אכן איש לא נפגע החליפו פרטים עם הצד השני (זו חובתכם בחוק, גם אם הנהג השני לא ביקש): שם הנהג, כתובת, טלפון, טלפון נייד, מספר הרכב, סוג הרכב, שנת ייצור, שם סוכן הביטוח, מספר תעודת הביטוח, שם חברת הביטוח, כתובת חברת הביטוח והטלפון שלה.
3. במקביל רשמו לעצמכם בצד כמה פרטים אודות התאונה: מיקום התאונה, תאריך, שעה, נסיבות האירוע ושרטוט פשוט שמתאר את התאונה (אלה עשויים להידרש בהמשך).
4. אם יש עדי ראייה קחו פרטים שלהם: שם, כתובת טלפון וטלפון נייד.
5. הודיעו מידית לסוכן הביטוח שלכם.
לאחר תאונה ללא נפגעים יש לעשות את הדברים הבאים:
1. קודם כל לא לנהל ויכוח עם הצד השני ולא להודות בדבר או לחתום על כל מסמך שהוא.
2. לגבי התאונה, אם אכן איש לא נפגע החליפו פרטים עם הצד השני (זו חובתכם בחוק, גם אם הנהג השני לא ביקש): שם הנהג, כתובת, טלפון, טלפון נייד, מספר הרכב, סוג הרכב, שנת ייצור, שם סוכן הביטוח, מספר תעודת הביטוח, שם חברת הביטוח, כתובת חברת הביטוח והטלפון שלה.
3. במקביל רשמו לעצמכם בצד כמה פרטים אודות התאונה: מיקום התאונה, תאריך, שעה, נסיבות האירוע ושרטוט פשוט שמתאר את התאונה (אלה עשויים להידרש בהמשך).
4. אם יש עדי ראייה קחו פרטים שלהם: שם, כתובת טלפון וטלפון נייד.
5. הודיעו מידית לסוכן הביטוח שלכם.
מה הסיפור הזה על רכב שמתודלק בשמן במקום סולר?
העקרון פשוט - מהשמן הצמחי (כמו שמן סויה ואפילו שמן משומש של פלאפל) ניתן לייצר נגזרת של חומצת שומן (שמן צמחי או שומן מהחי הוא טריגליצריד, כלומר 3 חומצות שומן הקשורות יחד על גבי גליצרול) והיא זו שמשמשת כדלק למכוניות דיזל ונקראת ביו-דיזל. הביו דיזל יכול להחליף את הדיזל בקלות. היתרונות: הוא זול יותר, נקי וטוב יותר לסביבה ואפילו למנוע וחשוב שהוא לא מוריד את ביצועי המנוע מכל הבחינות. החסרון היחיד הוא שבטמפרטורות נמוכות עלולה הצמיגות הגבוהה של השמן לגרום לתקלות ולכן במזג אויר קר יש למהול את השמן בסולר או להתקין ברכב מכשיר מיוחד המחמם את השמן.
העקרון פשוט - מהשמן הצמחי (כמו שמן סויה ואפילו שמן משומש של פלאפל) ניתן לייצר נגזרת של חומצת שומן (שמן צמחי או שומן מהחי הוא טריגליצריד, כלומר 3 חומצות שומן הקשורות יחד על גבי גליצרול) והיא זו שמשמשת כדלק למכוניות דיזל ונקראת ביו-דיזל. הביו דיזל יכול להחליף את הדיזל בקלות. היתרונות: הוא זול יותר, נקי וטוב יותר לסביבה ואפילו למנוע וחשוב שהוא לא מוריד את ביצועי המנוע מכל הבחינות. החסרון היחיד הוא שבטמפרטורות נמוכות עלולה הצמיגות הגבוהה של השמן לגרום לתקלות ולכן במזג אויר קר יש למהול את השמן בסולר או להתקין ברכב מכשיר מיוחד המחמם את השמן.
האם יש תפילה שאפשר להגיד לפני טסט?
הנה תפילה שאפשר לומר לפני טסט:
(נכתב ע"י הרב שמואל אליהו)
ריבונו של עולם הריני עומד\ת לפני מבחן בנהיגה.
עזרני להיות מרוכז\ת במבחן ולנהוג בדרך נכונה.
עזרני לנהוג בביטחון ובזהירות, שלא אתרגש ולא אעשה דברים שלא כהוגן.
עזרני שלא אסכן את עצמי ולא את אחרים לא במבחן ולא בכל הפעמים שאנהג ברכב.
עזרני לזכור את כל החוקים החשובים שנועדו להגן ולשמור על חיי וחיי אחרים.
אנא ה' הושיעה נא, אנא ה' הצליחה נא.
אנא ה' עזרני להיות טובה במבחן זה ובכל הדברים.
אנא ה' עזרני להצליח בעניין זה ובכל העניינים.
יהיו לרצון אמרי פי והגיון ליבי לפניך ה' צורי וגואלי.
בהצלחה!!!
הנה תפילה שאפשר לומר לפני טסט:
(נכתב ע"י הרב שמואל אליהו)
ריבונו של עולם הריני עומד\ת לפני מבחן בנהיגה.
עזרני להיות מרוכז\ת במבחן ולנהוג בדרך נכונה.
עזרני לנהוג בביטחון ובזהירות, שלא אתרגש ולא אעשה דברים שלא כהוגן.
עזרני שלא אסכן את עצמי ולא את אחרים לא במבחן ולא בכל הפעמים שאנהג ברכב.
עזרני לזכור את כל החוקים החשובים שנועדו להגן ולשמור על חיי וחיי אחרים.
אנא ה' הושיעה נא, אנא ה' הצליחה נא.
אנא ה' עזרני להיות טובה במבחן זה ובכל הדברים.
אנא ה' עזרני להצליח בעניין זה ובכל העניינים.
יהיו לרצון אמרי פי והגיון ליבי לפניך ה' צורי וגואלי.
בהצלחה!!!
איך לתחזק את בלמי הרכב בצורה הבטיחותית ביותר?
כדי לשמור על הבלמים ברכב בצורה הטובה ביותר, הקפידו על 6 הדברים הבאים:
1. בצעו את הטיפולים של הרכב בזמן - ותוך דרישה מהמכונאי שכל החלפים הבטיחותיים יהיו מקוריים ואיכותיים ביותר, ללא שום פשרות.
2. אם דוושת הבלם יורדת מדי והיא נמוכה מהרגיל, גשו באופן מיידי למוסך.
3. בכל מקרה שהבלימה מלווה ברעידות או ברעשים ברכב, פנו ללא דיחוי למוסך.
4. אל תזניחו נוריות אזהרה בלוח השעונים - ובכל מקרה של נורית המתריעה על תקלה, פנו למוסך לתיקון (של הבעיה או של הנורית).
5. אם יש נזילות מתחת לרכב, פנו למוסך מידית. הסיבה היא שלעתים מדובר בבעיה בצינור מערכת הבלימה.
6. ריח של שמן שרוף ברכב או מסביבו, יכול לרמז על בעיה במערכת הבלמים. פנו למוסך מורשה.
כדי לשמור על הבלמים ברכב בצורה הטובה ביותר, הקפידו על 6 הדברים הבאים:
1. בצעו את הטיפולים של הרכב בזמן - ותוך דרישה מהמכונאי שכל החלפים הבטיחותיים יהיו מקוריים ואיכותיים ביותר, ללא שום פשרות.
2. אם דוושת הבלם יורדת מדי והיא נמוכה מהרגיל, גשו באופן מיידי למוסך.
3. בכל מקרה שהבלימה מלווה ברעידות או ברעשים ברכב, פנו ללא דיחוי למוסך.
4. אל תזניחו נוריות אזהרה בלוח השעונים - ובכל מקרה של נורית המתריעה על תקלה, פנו למוסך לתיקון (של הבעיה או של הנורית).
5. אם יש נזילות מתחת לרכב, פנו למוסך מידית. הסיבה היא שלעתים מדובר בבעיה בצינור מערכת הבלימה.
6. ריח של שמן שרוף ברכב או מסביבו, יכול לרמז על בעיה במערכת הבלמים. פנו למוסך מורשה.
מה הבעיה במנוע רכב שמתחמם?
הנה מספר סיבות למנוע רכב שמתחמם ומגיע לרתיחה:
1. חסרים מים ברדיאטור או שמיכל העיבוי (שבו ממלאים מים) סדוק
2. המאוורר אינו פועל (אם הוא חשמלי נסו לאתר את חוט הזנת המתח אליו כי אולי הוא מנותק או שהפיוז שלו נשרף) או שהרצועה שלו רפוייה
3. משאבת מים אינה פועלת
4. סדק בבלוק מנוע
5. פקונג ראש נפגע מהתחממות יתר
6. פקק הרדיאטור או האטם שלו פגועים או לא מתאימים
7. טרמוסטט פגום והמים פורצים משסתום פורק לחץ.
בכל מקרה - כבו מיידית את המנוע ותנו לו להתקרר. אם חסרים מים - הפעילו את המנוע בניוטרל (סיבובי סרק) והוסיפו מים למיכל העיבוי.
הנה מספר סיבות למנוע רכב שמתחמם ומגיע לרתיחה:
1. חסרים מים ברדיאטור או שמיכל העיבוי (שבו ממלאים מים) סדוק
2. המאוורר אינו פועל (אם הוא חשמלי נסו לאתר את חוט הזנת המתח אליו כי אולי הוא מנותק או שהפיוז שלו נשרף) או שהרצועה שלו רפוייה
3. משאבת מים אינה פועלת
4. סדק בבלוק מנוע
5. פקונג ראש נפגע מהתחממות יתר
6. פקק הרדיאטור או האטם שלו פגועים או לא מתאימים
7. טרמוסטט פגום והמים פורצים משסתום פורק לחץ.
בכל מקרה - כבו מיידית את המנוע ותנו לו להתקרר. אם חסרים מים - הפעילו את המנוע בניוטרל (סיבובי סרק) והוסיפו מים למיכל העיבוי.
איזה רכב כדאי לקנות לנהג חדש?
הנה מספר דברים שכדאי להקפיד עליהם בקניית רכב לנהג חדש, כאשר ההנחה היא שרכב זה יספוג לא מעט שפשופים וחבלות קטנות לפחות בתחילת הדרך:
1. שיהיו ברכב כריות אוויר
2. רכב עם בקרת יציבות EAP
3. רכב עם מערכת ABC לשליטה בבלימה, במיוחד במצבי חירום
4. רכב שאינו גדול מדי בכדי להתמודד טוב יותר עם חניה ונסיעה במקומות צרים וצפופים
5. רכב עם נפל מנוע של 1.6 ומטה להקטנת הוצאות הדלק
6. רכב שאינו יקר
7. רכב מיד שנייה
8. רכב נוח מבחינה תפעולית
9. רכב שיש בו לוח מכוונים גדול וקריא
10. רכב הנחשב לרכב אמין
11. רכב בעל ביקוש בשוק, שיהיה ניתן למכור בקלות לאחר שהנהג החדש "השתפשף" עליו
הנה מספר דברים שכדאי להקפיד עליהם בקניית רכב לנהג חדש, כאשר ההנחה היא שרכב זה יספוג לא מעט שפשופים וחבלות קטנות לפחות בתחילת הדרך:
1. שיהיו ברכב כריות אוויר
2. רכב עם בקרת יציבות EAP
3. רכב עם מערכת ABC לשליטה בבלימה, במיוחד במצבי חירום
4. רכב שאינו גדול מדי בכדי להתמודד טוב יותר עם חניה ונסיעה במקומות צרים וצפופים
5. רכב עם נפל מנוע של 1.6 ומטה להקטנת הוצאות הדלק
6. רכב שאינו יקר
7. רכב מיד שנייה
8. רכב נוח מבחינה תפעולית
9. רכב שיש בו לוח מכוונים גדול וקריא
10. רכב הנחשב לרכב אמין
11. רכב בעל ביקוש בשוק, שיהיה ניתן למכור בקלות לאחר שהנהג החדש "השתפשף" עליו
מה צריך לעשות בתאונה כשיש בה נפגעים ואילו פרטים יש להחליף?
אם אדם מתלונן על כאבים הרי שזוהי תאונה עם נפגעים ואין להזיז את הנפגעים מהמקום או את כלי הרכב, אלא בהוראת שוטר (הזזה כזו בלא הוראה של שוטר הינה עבירה פלילית).
קודם כל הודיעו למשטרה (טלפון 100) וספקו את הפרטים לשוטר. קחו את שם השוטר המקבל את הדיווח ורישמו לעצמכם את שעת הדיווח למשטרה. אל תנהלו ויכוח עם הצד השני ולא להודות בדבר או לחתום על כל מסמך שהוא. לגבי התאונה - החליפו פרטים עם הצד השני (זו חובתכם בחוק): שם הנהג, כתובת, טלפון, טלפון נייד, מספר הרכב, סוג הרכב, שנת ייצור, שם סוכן הביטוח, מספר תעודת הביטוח, שם חברת הביטוח, כתובת חברת הביטוח והטלפון שלה. במקביל - רשמו לעצמכם בצד כמה פרטים אודות התאונה: מיקום התאונה, תאריך, שעה, נסיבות האירוע ושרטוט פשוט שמתאר את התאונה (אלה עשויים להידרש בהמשך). אם יש עדי ראייה קחו פרטים שלהם - שם, כתובת טלפון וטלפון נייד ומסרו אותם לשוטר בעת נתינת העדות. לאחר מכן, הודיעו לסוכן הביטוח שלכם.
אם אדם מתלונן על כאבים הרי שזוהי תאונה עם נפגעים ואין להזיז את הנפגעים מהמקום או את כלי הרכב, אלא בהוראת שוטר (הזזה כזו בלא הוראה של שוטר הינה עבירה פלילית).
קודם כל הודיעו למשטרה (טלפון 100) וספקו את הפרטים לשוטר. קחו את שם השוטר המקבל את הדיווח ורישמו לעצמכם את שעת הדיווח למשטרה. אל תנהלו ויכוח עם הצד השני ולא להודות בדבר או לחתום על כל מסמך שהוא. לגבי התאונה - החליפו פרטים עם הצד השני (זו חובתכם בחוק): שם הנהג, כתובת, טלפון, טלפון נייד, מספר הרכב, סוג הרכב, שנת ייצור, שם סוכן הביטוח, מספר תעודת הביטוח, שם חברת הביטוח, כתובת חברת הביטוח והטלפון שלה. במקביל - רשמו לעצמכם בצד כמה פרטים אודות התאונה: מיקום התאונה, תאריך, שעה, נסיבות האירוע ושרטוט פשוט שמתאר את התאונה (אלה עשויים להידרש בהמשך). אם יש עדי ראייה קחו פרטים שלהם - שם, כתובת טלפון וטלפון נייד ומסרו אותם לשוטר בעת נתינת העדות. לאחר מכן, הודיעו לסוכן הביטוח שלכם.
איך להתנהל נכון מול מוסך?
מאחר ופעמים רבות אנו מרגישים ש"עבדו" עלינו ולא ברור בדיוק מדוע נעשה תיקון זה או אחר במוסך ובאיזו איכות, רצוי לאמץ כמה כללים של התנהלת מול מוסכים:
1. במידה ואין לכם מוסך איתו אתם עובדים, בררו את עלויות התיקון בכמה מוסכים שונים (ודאו האם ההצעה היא עבור חלקים חדשים, חליפיים או משומשים) והשוו מחירים.
2. ודאו שאתם מבינים את כל מה שהמוסכניק מסביר לכם ואם אתם לא מבינים, בקשו הסבר נוסף או פנו להסבר אצל מישהו אחר.
3. וודאו שלא נעשה שום תיקון ללא ידיעתכם ואישורכם.
4. בקשו מהמוסכניק לשמור לכם את כל החלקים שהוחלפו, כדי שתוכלו לוודא שאכן הם הוחלפו.
5. אם מבצעים ברכב שלכם תיקון גדול טוב תעשו אם תהיו נוכחים במקום, או מפעם לפעם תעשו ביקור במוסך ללא הודעה מוקדמת, כדי לראות שאכן התיקון נעשה כמו שצריך.
6. הודיעו באופן ברור שאתם לא מעוניינים שימלאו לכם מים, שמן או מים למגבים, כדי שלא תופתעו בחשבון הסופי.
7. דרשו לקבל חשבונית מפורטת של עלויות התיקון, כולל שמות החלקים שהוחלפו אם המספר הסידורי שלהם, כדי שבעתיד, במידה ותהיינה בעיות, תוכלו להשתמש במידע זה.
מאחר ופעמים רבות אנו מרגישים ש"עבדו" עלינו ולא ברור בדיוק מדוע נעשה תיקון זה או אחר במוסך ובאיזו איכות, רצוי לאמץ כמה כללים של התנהלת מול מוסכים:
1. במידה ואין לכם מוסך איתו אתם עובדים, בררו את עלויות התיקון בכמה מוסכים שונים (ודאו האם ההצעה היא עבור חלקים חדשים, חליפיים או משומשים) והשוו מחירים.
2. ודאו שאתם מבינים את כל מה שהמוסכניק מסביר לכם ואם אתם לא מבינים, בקשו הסבר נוסף או פנו להסבר אצל מישהו אחר.
3. וודאו שלא נעשה שום תיקון ללא ידיעתכם ואישורכם.
4. בקשו מהמוסכניק לשמור לכם את כל החלקים שהוחלפו, כדי שתוכלו לוודא שאכן הם הוחלפו.
5. אם מבצעים ברכב שלכם תיקון גדול טוב תעשו אם תהיו נוכחים במקום, או מפעם לפעם תעשו ביקור במוסך ללא הודעה מוקדמת, כדי לראות שאכן התיקון נעשה כמו שצריך.
6. הודיעו באופן ברור שאתם לא מעוניינים שימלאו לכם מים, שמן או מים למגבים, כדי שלא תופתעו בחשבון הסופי.
7. דרשו לקבל חשבונית מפורטת של עלויות התיקון, כולל שמות החלקים שהוחלפו אם המספר הסידורי שלהם, כדי שבעתיד, במידה ותהיינה בעיות, תוכלו להשתמש במידע זה.
איך לנהוג אם מאבדים את הבלמים ברכב?
מורידים הילוך ל-3 ואז ל-2.
לא עוזר? - העבירו לניוטרל ותנו לרכב להאיט.
אם ניתן, אז משכו חצי הנדברקס.
הנה הוראות מפורטות לבלימת חירום ברכב שאיבד את הבלמים:
================================================
במקרה של אבדן הבלמים עושים כך:
1. מורידים את הרגל מהגז.
2. אם דוושת הבלם רכה מאד ביחס למצב הרגיל, המשיכו לפמפם שוב ושוב. זה עשוי להחזיר את לחץ השמן ואת הבלמים לפעולה.
3. משתמשים בהילוכים כדי לבלום - מורידים בהדרגה, הילוך אחרי הילוך, בהתאם למהירות, עד להילוך 1, או Low באוטומט. הנה פירוט לפי סוגים:
ברכב אוטומטי הורידו את ההילוך למטה, ל-3, ל-2 ו-1 ובהדרגה עד למצב LOW (תמיד בכיוון של הורדת ידית ההילוכים).
לבעלי תיבת הילוכים אוטומטית טיפטרוניק או רובוטית, יש להעביר את פעולת ההילוכים למצב ידני, באמצעות העברת ידית ההילוכים למצב מינוס (-) ואז הורדה ידנית של ההילוכים, כמו שהסברנו למעלה.
ברכב ידני יש להוריד הילוך אחרי הילוך, כל פעם תוך שחרור הקלאץ' (כדי שהמנוע יבלום את הרכב) וממשיכים כך, עד שמגיעים להילוך ראשון.
רק כשמגיעים להילוך הכי נמוך, מושכים בהדרגה את בלם היד (כל פעם כמה קליקים), אַמְבְּרֶקְס או בשמו המדויק הֶנְדְּבְּרֶקְס. היזהרו שלא למשוך אותו בבת-אחת ולאבד שליטה על הרכב.
4. אם אין ברירה ורק במידה שמהירות הרכב ירדה משמעותית, נסו להתחכך בגדר ההפרדה או במכשולים אחרים בצידי הדרך, אך הקפידו להגיע אליהם בזווית קהה ככל האפשר.
5. במקביל, מחפשים "נתיב מילוט" מהמדרון התלול - לדרך צדדית (רצוי שעולה), לפניה לכיוון הנגדי לתהום או, בלית ברירה ורק בהגיעכם למהירות נמוכה, אפילו להתנגשות בעץ וכדומה (באותו מקום שבו נספתה משפחת אטיאס ניצלה בצורה זו אמא של דנה בנט, שאיבדה גם היא את הבלמים בירידה).
זהירות!!
========
- אין לכבות את מנוע הרכב בשום מקרה!
- אין להתחכך בגדר ההפרדה בזווית חדה מדי, אלא "ללטף" אותה עם הדלתות.
- ואין להתנגש בשום דבר במהירות גבוהה.
מורידים הילוך ל-3 ואז ל-2.
לא עוזר? - העבירו לניוטרל ותנו לרכב להאיט.
אם ניתן, אז משכו חצי הנדברקס.
הנה הוראות מפורטות לבלימת חירום ברכב שאיבד את הבלמים:
================================================
במקרה של אבדן הבלמים עושים כך:
1. מורידים את הרגל מהגז.
2. אם דוושת הבלם רכה מאד ביחס למצב הרגיל, המשיכו לפמפם שוב ושוב. זה עשוי להחזיר את לחץ השמן ואת הבלמים לפעולה.
3. משתמשים בהילוכים כדי לבלום - מורידים בהדרגה, הילוך אחרי הילוך, בהתאם למהירות, עד להילוך 1, או Low באוטומט. הנה פירוט לפי סוגים:
ברכב אוטומטי הורידו את ההילוך למטה, ל-3, ל-2 ו-1 ובהדרגה עד למצב LOW (תמיד בכיוון של הורדת ידית ההילוכים).
לבעלי תיבת הילוכים אוטומטית טיפטרוניק או רובוטית, יש להעביר את פעולת ההילוכים למצב ידני, באמצעות העברת ידית ההילוכים למצב מינוס (-) ואז הורדה ידנית של ההילוכים, כמו שהסברנו למעלה.
ברכב ידני יש להוריד הילוך אחרי הילוך, כל פעם תוך שחרור הקלאץ' (כדי שהמנוע יבלום את הרכב) וממשיכים כך, עד שמגיעים להילוך ראשון.
רק כשמגיעים להילוך הכי נמוך, מושכים בהדרגה את בלם היד (כל פעם כמה קליקים), אַמְבְּרֶקְס או בשמו המדויק הֶנְדְּבְּרֶקְס. היזהרו שלא למשוך אותו בבת-אחת ולאבד שליטה על הרכב.
4. אם אין ברירה ורק במידה שמהירות הרכב ירדה משמעותית, נסו להתחכך בגדר ההפרדה או במכשולים אחרים בצידי הדרך, אך הקפידו להגיע אליהם בזווית קהה ככל האפשר.
5. במקביל, מחפשים "נתיב מילוט" מהמדרון התלול - לדרך צדדית (רצוי שעולה), לפניה לכיוון הנגדי לתהום או, בלית ברירה ורק בהגיעכם למהירות נמוכה, אפילו להתנגשות בעץ וכדומה (באותו מקום שבו נספתה משפחת אטיאס ניצלה בצורה זו אמא של דנה בנט, שאיבדה גם היא את הבלמים בירידה).
זהירות!!
========
- אין לכבות את מנוע הרכב בשום מקרה!
- אין להתחכך בגדר ההפרדה בזווית חדה מדי, אלא "ללטף" אותה עם הדלתות.
- ואין להתנגש בשום דבר במהירות גבוהה.
איך להתחיל נסיעה בחורף?
לתחילת נסיעה בחורף, עשו כך:
הנעת מנוע - לאחר ההנעה לתת למנוע לפעול שתי דקות מבלי לנסוע.
נוחות - בינתיים לפשוט מעילים ולבוש שמקשה על נהיגה נוחה.
איוורור - לפתוח חרך צר בחלון לשם איוורור תא הנוסעים ולמניעה של הרעלה מחד-תחמוצת הפחמן.
לא לזנק - לצאת לנסיעה בהדרגה ולא בזינוק (במכוניות החדשות ללחוץ כפתור עם סימן פתית שלג).
אין לחמם את המנוע בעמידה - לא צריך לחמם מנוע, על ידי לחיצה על הגז או בכל צורה אחרת (זה מקצר את חיי המנוע וגורם לבזבוז דלק). המכוניות החדשות אינן זקוקות לחימום שכזה.
לתחילת נסיעה בחורף, עשו כך:
הנעת מנוע - לאחר ההנעה לתת למנוע לפעול שתי דקות מבלי לנסוע.
נוחות - בינתיים לפשוט מעילים ולבוש שמקשה על נהיגה נוחה.
איוורור - לפתוח חרך צר בחלון לשם איוורור תא הנוסעים ולמניעה של הרעלה מחד-תחמוצת הפחמן.
לא לזנק - לצאת לנסיעה בהדרגה ולא בזינוק (במכוניות החדשות ללחוץ כפתור עם סימן פתית שלג).
אין לחמם את המנוע בעמידה - לא צריך לחמם מנוע, על ידי לחיצה על הגז או בכל צורה אחרת (זה מקצר את חיי המנוע וגורם לבזבוז דלק). המכוניות החדשות אינן זקוקות לחימום שכזה.
המזגן מקרר בעשר הדקות הראשונות בכל נסיעה, מעבר לכך הוא מוציא אוויר "פושר". בעיית גז נשללה. מה הסיבה?
